načítám data...

Autíčkářův týden: Létající náklaďák a rozhovor s autem

10. ledna 2016, 17:00 0 komentářů Adam Forman Novinky

Na americký trh se brzy dostane nový Lincoln Continental a do produkce míří i ovládání gesty od VW. Izraelci vyvinuli létající náklaďák, Texaský dealer utvrzuje stereotypy a nově si lze popovídat se svým autem.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

V pravidelném souhrnu informací a novinek z automobilového světa se zasníme nad americkou ikonou jménem Lincoln Continental a podíváme se na zoubek infotainmentu nové generace podle představ Volkswagenu. Z Izraele se k nám dostala novinka o létajícím náklaďáku pro armádu, z Texasu přichází dealer s odhodláním terminátora a nakonec se zamyslíme nad společným úsilím Microsoftu a Volva.

Lincoln Continental

(Fotografie je únikem z oficálního zdroje, proto nízké rozlišení)

Jistě jste si drazí čtenáři všimli, že někteří Autíčkáři mají slabost pro zaoceánské automobilové produkty. Přes časté narážky na povozy svobody však nejsme my amerikanofilní redakoři ani zdaleka ve většině. Jen je nás nějak víc slyšet. Konkrétně Lincolnu Continental fandí jeden konkrétní pisálek, který již delší dobu sleduje moderního nástupce luxusního sedanu chudého studenta.

(Pro porovnání: Poslední koncept naznačující novou generaci)

Na co že se vlastně těšíme? V duchu předchozích generací se Continental postaví na platformu koncernového příbuzného Fordu Taurus. Zatímco majestátný sedan od modrého oválu se designem bratříčkuje s evropským Mondeem, Lincoln razí vlastní designovou školu. Platforma od Fordu se svými pěti metry délky je důstojným základem pro Continental a motory sdílené s modelem MKZ dodají exkluzivnímu sedanu potřebnou grácii při opouštění křižovatky. Prozatím je z nabídky pohonů jistý pouze šestiválec GDI, schopný roztočit všechna čtyři kola pomocí 350 koní a 540 Nm. Pokud náhodou toužíte po rallyovém full-size sedanu, pak se budete muset poohlédnout jinde. Systém čtyřkolky je typický on-demand orientovaný na přední nápravu, který je v případě prokluzu obou primárně hnaných kol schopný poslat až 50% výkonu na zadní nápravu. Do nabídky se podle vzoru menších příbuzných jistě dostane i předohnaná verze s nižším výkonem, stále poháněná šestiválcem z rodiny EcoBoost. Pravověrní fanoušci značky by jistě ocenili potentní osmiválec, ale mnohem pravděpodobněji se jeví nasazení hybridního ústrojí z bratrských Lincolnů. Konkrétní podobu dostane chystaný model již v průběhu příštího týdne, kdy se s detailními informaci pochlubí sám výrobce. Hlavní otázka zní: Bude nám Lincoln Continental v Evropě chybět? Stane se časem předmětem šedého dovozu? Budou se mladé generace i nadále vozit v  ošuntělých sedanech s nekorektní elektrovýzbrojí?

tady jsou nějaké další fotky, které vypluly na povrch v průběhu dneška

VW e-Golf Touch: Konec prázdným gestům

Pokud nestíháte sledovat pokrok na poli automobilového infotainmentu, pak nezoufejte. Spoustu funkcí donedávna vyhrazených pouze prémiovému segmentu lze nyní objevit i ve zcela obyčejném rodinném voze. Zatímco průměrný český motorista objevuje taje adaptivního tempomatu ve služební Oktávce, jeho nadřízený v Superbu se díky automatice již nemusí obtěžovat s parkováním. Nyní se VW pochlubil prototypem, který je nositelem nejnovější generace infotainmentu. Koncept, v současné době vystavený na Veletrhu konzumní elektroniky v Las Vegas, je přímo nabitý nápady. Nečekejte žádné za vlasy přitažené vize divoké budoucnosti. Předváděné funkce se do sériových produktů dostanu již v průběhu letošního roku. Základem je zcela nové centrum informací a zábavy, zbavené obvodových tlačítek pro rychlý přístup k jednotlivým kategoriím. Srdcem uživatelského rozhraní je displej o úhlopříčce 23 cm s jemným rozlišením 1280 x 640 px, což znamená, že pokud tento článek čtete na pár let starém notebooku, pak má nad ním displej od VW co do jemnosti obrazu navrch.

Schopnost přátelit se se širokou škálou telefonů je již dnes standardem a nakonec nepřekvapí ani přítomnost hlasového ovládání. To se nově naučilo vypisovat dostupné příkazy před řidičem, který je může přečíst nahlas a tak jednodušeji sdělit vozu svá přání. Do produkční verze se nově dostalo ovládání gesty, představené na témže veletrhu již před rokem. Zatímco vloni šlo pouze o koncept, dnes je technologie vyprecizovaná na německou úroveň. Teoreticky je tak možné vybavit vůz množstvím senzorů poblíž všemožných prvků výbavy. Panoramatická střecha se otevře mávnutím rukou poblíž stropnice, sedadlo se posune vpřed divokým gestikulováním kolem beder a klakson se nově spouští vztyčením prostředníčku nad palubní deskou. No dobře, to poslední jsem si vymyslel, ale jinak jde o realitu brzy dostupnou v sériovém Golfu. Poslední zábavnou novinkou stojící za zmínku je přítomnost bezdrátových nabíječek telefonu v opěrkách předních i zadních sedadel. Telefony vybavené patřičnou technologií budou schopny doplnit energii a cestující se tak nebudou muset bát brouzdat po sociálních sítích během dlouhé cesty. O reálném přínosu představených novinek pro masový automobilismus, stejně jako o smyslu značné finanční investice do ziňovaného příplatkového systému se zdráhám polemizovat. Někdo zkrátka potřebuje pedály ideálně rozmístěné pro meziply n a jiný zase palubní WiFi s non-stop přístupem na fejsbůček.

AirMule: Létající náklaďák

Létající automobil je snem konstruktérů již od úsvitu letectví. Historie je plná různých pokusů, od těch nejhorších, přes vyloženě trapné až po značně kompromisní. Bohužel ani dnes vám nepředstavím dopravní prostředek budoucnosti prostý ústupků. Jen tentokráte jde výjimečně o počin, který je více vrtulník, než auto. AirMule vyvíjený přes deset let izraelskou společností Urban Aeronautics je plánovaný především jako vojenský logistický dopravní prostředek, určený k evakuaci raněných a doplňování zásob v husté městské zástavbě. Schopnost operovat nízko nad zemí a v těsném prostoru spolu s dálkovým ovládáním z něj činí opravdový bojový prostředek budoucnosti. O potřebný vztlak se stará dvojice vrtulí uzavřených v tubusech na obou koncích trupu. Dopředný pohyb zajišťuje další dvojice vrtulí na krátkém ocasu, schopná naklápět se po vzoru VTOL Boeingu V-22. Svými rozměry se AirMule blíží full-size pickupu a užitečnou zátěží se dostává k 600 kg včetně paliva. Zda militantní kříženec drona, helikoptéry a náklaďáku dosáhne na velkosériovou výrobu, nebo zda jde o další z nerealizovatelných nápadu ukáže blízká budoucnost. Prozatím vypadá projekt schopný ovlivnit vývoj osobní i nákladní dopravy více než slibně.

GTA s Challengerem, aneb Dealer-terminátor

Některé příhody se mohou stát snad jedině ve Spojených státech, případně v Rusku. Kde jinde se nachází taková koncentrace zbraní, odvahy a neschopnosti domýšlet své činy? Dnešní příběh se odehrál v bájné zemi, kde každý v neděli jezdí do kostela na elektrickém vozíku, ozbrojený nejméně dvěma automatickými zbraněmi. Pokud jste nebyli posledních pár let na internetu, pak upřesním, že mluvím o Texasu. Dealer značky Dodge, jistý Jose Martinez, byl se sportovním modelem Chalenger na předváděcí jízdě, když se zákazník začal chovat agresivně. Nic netušícího prodejce obestoupili komplici, kteří je sledovali ve stříbrném sedanu a s pomocí značné dávky násilí jej uzamkli v kufru. Zatímco běžný smrtelník by v takové situaci nejspíše rozvzpomínal každé božstvo o kterém kdy slyšel, texasan neztrácel hlavu. Zevnitř kufr odemkl pomocí nouzového odjištění a za jízdy z něj vyskočil. Kriminální živel za volantem si citelného odlehčení zadní nápravy nejspíše všimnul, jelikož ihned vůz zastavil a přistoupil k dezertujícímu dealerovi se zbraní v ruce. Martineze zamířená zbraň nikterak nerozhodila a dobře cíleným kopem ji kriminálníkovi vyrazil z rukou. Aby ke zranění přidal i urážku, pro jistotu odzbrojeného muže ještě postřelil jeho vlastní pistolí. Všichni tři komplici se po incidentu rozprchli, dva ve stříbrném sedanu a jeden osedlal ukradeného Challengera, v jehož kufru nechal duchapřítomný dealer telefon se zapnutým sledováním. Po menší srážce s poštovním náklaďákem pokračoval ex-řidič Challengeru po svých a zmizel tak policii z dohledu. Ačkoliv všichni tři rabiáti úspěšně unikli, jedná se s jistotou o jednu z nejzpackanějších krádeží auta vůec. Tak mě napadá, že bych asi nechtěl prodávat Dodge v Texasu.

Zmeškaný hovor: Vaše auto

Jak moc máte rádi technologické hračičky? Zatímco Autíčkářovi-puristovi stačí trojice pedálů, přesná řadicí páka a kulatý volant, někteří z nás si rádi hrají. Nastavujeme ideální tón podsvětlení, vybíráme výšku otevření kufru a vzrušeně sledujeme, kterak auto samo parkuje, či udržuje odstup od vozu před námi. Jestliže patříte mezi technofily, pak pro vás mám dobrou zprávu: Volvo s Microsoftem vyvinuli technologii, díky které si můžete povídat se svým vozem. Tedy jde spíše o monolog, při kterém udílíte na dálku svému vozu příkazy, ale  i tak je to pokrok.

Zatímco v přiloženém videu se mladý, hebký, trendy a žádoucí muž připravuje na důležitý  meeting, ve skutečnosti se budou majitelé této vychytávky spíše předvádět před přáteli. A jaké že příkazy svému Švédovi můžete zadat? Například zadat cíl do navigace, vytopit automobil nebo rozsvítit světla. Prozatím není možné pozvat auto z garáže na příjezdovou cestu a rozvážku vaší opilé maličkosti bude i nadále obstarávat nasupená lepší polovička. Zajímavostí tak je snad jen to, že všechny příkazy, které ostatní automobilky přijímají přes uživatelské rozhraní telefonní aplikace lze zadávat slovně přes nositelnou elektroniku. Tak mě napadá, kde jsem již muže mluvícího ke svému vozidlu viděl?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem