Dnes již to, vzhledem k rostoucím odlišnostem vojenských a civilních aut, nebývá příliš zvykem, ale nejsou tak daleko doby, kdy mnoho z těch nejlepších terénních aut na trhu bylo původně vojenských. Můžeme zůstat u relativně nedávné historie a vzpomenout si na HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) alias Hum-Vee, ze kterého se díky nadšení Arnolda Schwarzeneggera stal Hummer, později samostatná značka General Motors.
Nebo se můžeme podívat do časů dávnějších, kdy Jeepy Willys a jejich klony patřily po druhé světové válce mezi první skutečně použitelné terénní vozy s pohonem 4x4, které si člověk mohl koupit. A samozřejmě také k jejich nesčetným nástupcům, ať již jde o britské Land Rovery, ruské UAZy nebo spoustu podivností z více či méně významných zemí celého světa. Vlastně asi není mnoho terénních legend dvacátého století, které by neměly nějaké spojení armádou.
Mnoho z těchto aut si získalo popularitu a někdy až legendární status v civilním životě. Některé díky svým schopnostem, kterým se mohlo máloco rovnat, jiné díky drsné vojenské image, spousta dalších díky kombinaci obého. Jezdit Jeepem Willys a jeho prvními nástupci bylo nejen praktické a často šlo o jediný způsob, jak se do některých míst dostat, ale také to mělo svůj nezaměnitelný styl. Jezdit Hummerem H1 už mělo jen ten styl.
A podobně na tom bylo mnoho jiných legend, z jejichž praktičnosti, odolnosti a trvanlivosti se postupně zrodil kultovní status. Dokonce i stroje ze špatné strany Železné opony měly své kouzlo, díky kterému se některé z nich mohly stát objekty touhy nadšenců (o čemž si u nás budete moci zanedlouho přečíst), nemluvě o nepředstavitelně vzácných německých obojživelnících z dob druhé světové války.
Otázka pro vás, milí čtenáři, je tedy jednoduchá. Který ze slavných vojenských automobilů je vaším oblíbencem, se kterým byste chtěli trávit i časy mírové? Toužíte valit se po městských bulvárech v rozložitém Hummeru? Křižovat svoje panství v původním Range Roveru? Plavit se přes rybník ve Schwimmwagenu? Nebo se spokojíte s dováděním po lesích v UAZu?



rowan
27. 7. 2016, 08:10Já hlasuju pro Lamborghini LM002, jedno z nejuchylnejsich aut vůbec.
Nezn.uživatel
27. 7. 2016, 08:34Ja bych nejradsi vymenil Tahoe za Hummer H2, ale moje draha polovicka nechce. :-D Pritom polovina veci je tam shodna. Jednu dobu jsme meli i hodne velky svrbeni koupit staryho Wranglera. Momentalne jsou sice jiny priority, ale porad zustava na seznamu. :-) To je neuveritelne stylovy a cool auto. :-)
Lukyno
27. 7. 2016, 09:23Jazdil som na vselicom- Jeep Rubicon JK, Land Rover Def 130 2.4D, GAZ 69 (zrenovovany veteran), ale co sa mi najviac pacilo bol Mercedes G270CDI BM10 (dlhe vojenske kabrio). Inac Gcko Vam v tom clanku chyba, aj ked je to vlastne asi jedine auto (OK, Jeep J8/Rubicon ma egyptska armada), co sa da teraz kupit nove, ktore je viac-menej zhodne s vojenskym specialom.
Aleš
27. 7. 2016, 10:15Já bych bral Hummera H1 nebo Lamborghini LM002 s V12 z Lamborghini Countach. A z těch civilnějších určitě posledního Wranglera Rubicon.
PeterLuk
27. 7. 2016, 10:28Ja som mal vždy slabosť pre Jeepa a dúfam, že si raz nejaký nájde miesto v mojej garáži. :D Zaujímavý stroj, ktorým by som tiež rád jazdil je VW Thing - akýsi nástupca VW Kübelwagenu.
Lukyno
27. 7. 2016, 11:31Este lepsie bolo Porsche 597 Jagdwagen, to bolo cosi medzi Kuebelwagenom a Schwimmwagenom a uz to malo pripojitelne 4x4. Vyrabalo sa to na linke popri 550 Spyder, postavili iba asi 100 kusov a ziadne dve auta vraj nie su rovnake. Len dneska uz tie ceny vyleteli do neba a barsjaka 597 uz stoji viac ako novy Cayenne Turbo.
PeterLuk
27. 7. 2016, 14:16Tak o tom som ani nevedel :D "Cool" stroj.
PartyBear
27. 7. 2016, 11:57Tak uskákané kozy dobrý, ale načerpat trochu pohodlí v XJ není vůbec špatné.
tsu
27. 7. 2016, 12:29Defender B)
kvakosh ranni
27. 7. 2016, 14:26Tatra 815 8x8. To je to vono.
Timm
27. 7. 2016, 20:08Mi se vzdycky libil nosic mezikontinentalnich raket Zil s benzinovyma motorama a spotrebou 700 l benzinu na sto.
Supr ctyrkolku vhodnou na prestavbu na malej obytnak dela pro armadu Volvo. Unimog taky byval v military, ne?
Dad
28. 7. 2016, 01:46Zkusil bych si rad vsechny, ale protoze nekolik uz jsem jich ridil soudim, ze i ta ostatni budou uplne nepouzitelna. Pokud tedy jeden neni zrovna prepper. Takze puvodni Range
Vaše jméno
28. 7. 2016, 11:52Jednoznačně MUTT M151 A2
JZK
29. 7. 2016, 13:40BTR-90 s přestavbou interiéru na obytný vůz :p. A ten kanón mi tam prosím nechte.
Irwinek
30. 7. 2016, 20:10Stačilo mi semtam se svézt v Jimmym, větší ambice v tomhle směru nemám :-D
ale UAZ - to jsou vzpomínky ze " války ", takže kdyby byl prostor, asi by tu někde postával a čekal na vlnou chvilku :-D
martin_100
31. 7. 2016, 15:03Pro mě jednoznačně brouk.... Ano jeho vývoj byl směrem k lidovýmu vozu. Jenže!
Během války brouci sloužili v podstatě (vesměs prototypy) armádě a pár Hitlerovo věrným a několika lidem který se pod taktovkou Ferdinanda Porscheho podíleli na zrodu brouka. Jinak se brouk mezi obyčejnej lid dostal až po válce po té co Wolfsburskou fabriku vytáh z hrobu anglickej major Ivan Hirst a rozjel výrobu (zpočátku hlavně montáž z již vyrobených dílů co přežily nálety na fabriku) zprvu pro potřeby spojeneckých armád na území poražený třetí říše....
Stalker
31. 7. 2016, 20:09Ještě tu nevidím Volkswagen Iltis. Které, jestli se nepletu, bylo otcem Audi Quattra.
Safa
31. 7. 2016, 21:20Od té doby, co jsem ho viděl v Top Gearu, tak jednoznačně Marauder... :o)
karel
26. 8. 2016, 02:52Pro mě je číslo jedna jednoznačně jeep. sám vlastním jeep commander. Jeep není auto je to prostě životní styl.