Říká se, že když některý z dvořanů krále Siamu upadl u svého panovníka v nemilost, dostal darem bílého slona – posvátné zvíře Siamského království. Vlastnictví bílého slona bylo známkou velké prestiže a přízně bohů, ale neslo s sebou pár "drobných" nevýhod…
Bílý slon se nesměl používat k práci. Bílý slon, jakožto posvátné zvíře, musel dostávat péči odpovídající bohům – včetně služebnictva, luxusního ustájení a dalších, velice nákladných záležitosti. A hlavně – bílého slona nebylo samozřejmě možné nejen utratit, ale ani prodat nebo darovat dál.
Nešťastný obdarovaný tak obvykle přišel na mizinu, protože všechny jeho prostředky spolykala péče o sice nádherné, vzácné a uctívané, ale také naprosto neužitečné zvíře.
Chcete darovat automobil, pro který budou lidé velebit vaši štědrost – a obdarovaný vás bude proklínat
A teď si představte, že chcete něco podobného provést s autem. Chcete dát krajanovi z Údolí benzínových hlav dar, za který vás budou všichni společní přátelé obdivovat a velebit vaši štědrost. Dar, ze kterého bude zpočátku nadšen i obdarovaný – než prvotní euforie opadne, začnou praktické starosti a s nimi přijde i pochopení vaší zákeřné zlomyslnosti.
A protože prodat darované auto, nebo ho nechat zchátrat vinou nedostatečné péče, je společenské faux pas samo o sobě, a v případě vzácného a uctívaného skvostu vede v komunitě benzínových hlav k hlubokému opovržení, bude si obdarovaný dlouhá léta rvát vlasy a jeho peněženka bude krvácet.
Jaké auto je podle vás nejlepší bílý slon?
Kritéria jsou následující:
– Musí být vzácné a mezi motoristickým lidem uctívané
– Musí mít potenciál co nejlépe zruinovat svého majitele prostřednictvím běžné údržby
– V ideálním případě bude z praktického hlediska zcela k ničemu
– Mělo by být co nejlevnější, přeci jen nechceme na škodolibost plýtvat příliš mnoha penězi…
Můj skromný tip je libovolné Maserati z osmdesátých let. Jsou relativně levná a jméno Maserati je mezi motoristickým lidem téměř nábožně uctíváno, mají italský styl, ale zároveň jsou jako dopravní prostředek poněkud nepoužitelné a z jejich údržby zešedivíte. Jsem si ale jistý, že vy, naši věrní čtenáři, přijdete s ještě lepšími nápady.
Možná Aston-Martin Lagonda?
Inspirováno článkem z Jalopnik.com…



Greeny
26. 12. 2013, 15:02pravděpodobně bude skutečně ideální zmiňované Maserati Biturbo, nějaké pořádně zhuntované, zrezlé a s nejraritnějším motorem :)
jinak mi poměrně zajímavé (v tomto ohledu) připadají i různé kdysi luxusní limuzíny alá BMW E23 745i nebo E32 750i s tím že by bylo dotyčnému zakázáno z toho vyndat a prodat jediný díl :)
Trinom
2. 1. 2014, 12:21A pointa zakazování oprav? Nebylo by to kontraproduktivní? :-D
Greeny
2. 1. 2014, 16:29kde píšu něco o zakazování oprav? :) jde mi o to aby to dotyčný nerozdělal na díly a nevydělal na tom v takové podobě, zrovna motor z E23 745i je víc než použitelný :)
wlko
26. 12. 2013, 15:08ľubovoľné staršie TVR :D
BobAsh
26. 12. 2013, 17:12Hm, je pravda, že TVR mají bonusové body za snahu svého majitele rovnou i zabít :)
jagy
26. 12. 2013, 15:40Ja bych zvolil starsi luxusni Audi typu S6, S8, apod. Pripadne specialne pro Greenyho jakoukoliv Alfu. :D
Greeny
26. 12. 2013, 15:46s tou Alfou bys mi radost možná udělal i dlouhodoběji, ale pro kohokoli než nadšence by to byl taky velmi dobrý "bílý slon" :)
David Marek
26. 12. 2013, 16:06CL od Motejla... Nebo rovnou Motejla!
Martin_Happy
26. 12. 2013, 16:32Myslím, že dobým bílým slonem by bylo i Bentley nebo R-R z 80. let. Tohle auto totiž nemůžete udržovat v jiném než prvotřídním stavu, jenže nejsme v Británii, aby tu byly k sehnání díly jen tak. Ono vůbec darovat někomu britský vůz nedostatečně starý na veteránské značky bude dobrá zlomyslnost, protože pravidelné ježdění na britskou technickou umí také pěkně pustit žilou peněžence
H_F
9. 9. 2017, 11:03britska technicka nestoji vic nezli ceska a dokonce je i mene prisna
navic pri nakupu levnejsiho zbozi v anglii lze financne takovy vylet udelat s pozitivnim fin. prinosem
navic pravostranne vozy na uk znackach lze v cr prihlasit a btw. se v cr da provozovat vuz na uk znackach aniz by si s technickou resp. platbou dane ci draheho uk pojisteni clovek musel delat vrasky..
TomB
26. 12. 2013, 17:07S Britanii souhlasim...ale proc tak daleko? Luxusni Danajsky dar je takove nadherne BMW 850i..... Majitel by z neho mel nefalsovanou radost. Darovatel by byl bezesporu blahorecen. A pak, pak by to zacalo....Spolehlivost na stiru a silena spotreba 12 valcoveho 5litru. Rychle zamilovany ridic nad tim mavne rukou a dal si tuto diru na penize bude hyckat v garazi....Co kdyby to preciz jednou byl radne ceneny veteran? :)
Andy
26. 12. 2013, 17:35ještě mě napadá Mitsubishi 3000GT. Nabité technologií, která prostě vůbec nefunguje :) Každou projíždku zakončíte návštěvou servisu...
Martin_Happy
26. 12. 2013, 18:11Jo, ale jednoho takového znám a osmičku nepustí do světa ani za nic
Martin_Happy
26. 12. 2013, 18:16To byla odpověd na TomB.
Jinak dalším geniálním danajským darem bude taky nějaká hitech digitální hračka, Kadett GSI s problémovou palubkou mýho známýho nefungoval prakticky nikdy.
A nebo nějakej pěknej Citronek těsně před opravou vzduchového podvozku. A matně si vzpomínám na nějakej totálně digitalizovanej XM. Není o obyčejné design vybočuje, plná výbava byla vzácná a navíc vhodně kombinuje jak ty digitální volovinky, které u nás skoro nikdo neopraví, tak riziko opravy vzduchového podvozku. Ale tak zlomyslný bych snad ani nechtěl být... nebo ano?
TomB
26. 12. 2013, 20:39No vida, takze to funguje :) Jeste mne napadlo skoro kazdy Ferrari ci Lambo z 70/80tych let..nebo Lancia z techto let
KKKuba
26. 12. 2013, 19:58V tomto případě je jediná možnost Fiat Rytmo Diesel v kabriu. Je to peklo, motor 3x do měsíce rozebranej na atomy, peklo na zemi. Věřte mi :)
PepaSFI
27. 12. 2013, 09:02nějaká konkrétní diagnóza? Já to spíš odhaduju na nějakou odfláknutou opravu protože fiatí motory a obzvlášť ty menší celkem dobře zvládají i hodně vohnoutské zacházení. Akorát jedna věc mě napadá, oblíbený mýtus českých řidičů že diesel táhne vodspoda a tak je potřeba ho trápit pokud možno tak na 900 otáček.
Jinak teda dobrým bílým slonem by bylo asi jakýkoliv starší kabrio. Střecha chatrná, sem tam dírka, mechanismus rozviklaný, teče do toho, vítr píská škvírama a oprava by stála pětkrát tolik co stálo auto.
Shackall
26. 12. 2013, 22:25Spostu radosti za 1 plat (maximálně dva): http://www.sauto.cz/osobni/detail/mitsubishi/eclipse/14339132?goFrom=list
fracek
26. 12. 2013, 22:40jaguar xj, jeste lepe xjs V12 prvnich let vyroby
porsche 928
jakykoliv stary lambo, to uz ale uplne nespada do kategorie superlevnejch
jakejkoliv starej dvanactivalec je kasicka
Dejvid
27. 12. 2013, 20:59jakejkoliv Fiat
PepaSFI
28. 12. 2013, 17:05jsi pomýlen, zadání by splňovala jen ta nízká cena. Fiaty nejsou vzácné a uctívané. To by se dalo říct snad jen o pár už opravdu historických unikátech jako je Dino, X1/9 nebo 850 spider. A i na ty bude běžné publikum zírat jen do chvíle než zjistí že to je Fiat. Fiat je prostě masová lidovka. Nikoho nezruinuje. Díky obrovskému rozšíření a širokému sdílení komponentů jsou díly dostupné a většinou laciné. Navíc Fiaty nejsou vyloženě problémový, snad jen Punto GT vyžaduje trošku toho šílenství ale to zas nikoho neohromí. Je to prostě jen starý Punto s víc budíkama. Pokud jde o praktičnost, to snad netřeba rozvádět.
Dejvid
28. 12. 2013, 18:16Porizovaci cena cloveka nezruinuje, ale je tam par vzacnejch i kdyz masovejch vyrabenejch kusu a uz jich zije jen par treba Ritmo a jeho samovolne prskajci hlava
Martin
28. 12. 2013, 20:39páni, greeny, tak to je poprve, co se na Tvé dílo dívám s podivem :-D
Masiho beru, a Biturbo konkrétně všemi deseti ( tedy pokud po mě nebudeš chtít, aby to bylo moje jediné přibližovadlo a abych ho denně používal ) kupodivu se naň daj díly celkem sehnat ( tedy většinou koupí celého vozu, ale zase to nebývá drahé a ještě ledaccos zbude na prodej stejným potrhlíkům :-D
a sedmičkové bmw e23 i e32 ? záleží na kusu, vím o několika " nezničitelných "
a můj typ? asi nemám bílého slona :-D někteří lidé totiž dokáží, že i to, co považujete za největší danajský dar všech dob může být naprosto úžasná a dokonalá věc :-D
Jirka
1. 1. 2014, 20:27Biturbo... zcela jistě dobrý nápad. Ale pak by mě napadla třeba právě Alfetta GTV-6 nebo třeba Lancia Beta, ideálně cabrio. Z těch dražších variant... třeba starší Lambo nebo Maserati Merak. Ten mě s úspěchem málem zruinoval. Generálka motoru, totálně prohnilá karoserie, nefunkční elektronika a cokoliv sehnat je neskutečný problém. Pokud by to mělo být jedinné auto obdarovaného, pak bych volil nějákou ameriku, cena benzínu už nižší nebude. Jinak, něco takového jsem chtěl udělat kamarádovi a je to petrolhead, tak byl obdarován Alfou 90, kterou jsem získal z jedné stodoly skoro zadarmo. Ze začátku se na tu krabici tvářil docela škaredě. Když navíc zjistil, že to je diesel, tak nadšení rázem opadlo. Čekal jsem, že se mu to rozpadne pod zadkem a že to půjde co nevidět někam do světa. Nestalo se tak. Auto má aktuálně na dojíždění do práce a za těch deset let co jí má s ní najel přes 300 tisíc. Divím se tomu, ale začal to auto mít rád.
winie
23. 1. 2014, 22:02Divim se ze to tu nikdo nezminil. Idealnim bilym slonem pro kazdyho nenavidenyho petrolheada je Alfa Romeo Spider. Idealne tak MK3, ta uz je dostatecne oskliva, jako pravoverna italka bude neverna a naladova, takze porad rozebrana a sezrany to bude jak tresen od spacku. Na druhou stranu je italskej "sportak" - uctivana vec a co vic. Je to Alfa Romeo, kterou vsichni tajne chceme, ale koule na ni ma malokdo.
Woondrs
26. 1. 2014, 22:15Koupil bych stavebnici Kaipana. :-)
Martin
8. 2. 2014, 21:09proč zrovna tohle? s náhradníma dílama pro základ z fava nebo feldy mi to v tomhle státě nepřipadá jako bílej slon :-D