načítám data...

Autíčkář na lovu: Levná cesta k V12

Dopřát si buržoazní pocit dvanácti válců pod kapotou nemusí být výsadou pouze horních deseti tisíc. Dnes si dokážeme, že i student se může vozit do školy jako královna. Tedy alespoň do doby, než se stane nevolníkem svého automechanika.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Úsloví říká, že je lepší žít tři dny jako tygr, než celý život jako červ. A kdyby tygři řídili, určitě by sedlali něco obskurního, prostopášného a z principu nadřazeného, jako je právě vozidlo s vidlicovým dvanáctiválcem. V12 je z podstaty výborně vyváženým motorem, avšak jiné racionální výhody oproti jednotkám s méně válci se již hledají těžko. Nejsou výkonnější, úspornější ani nemají natolik charismatičtější zvuk, než motory, kterým buší v útrobách skromnější počet pístů. Hlavním benefitem tak je status a nadřazenost nad vším tím maloválcovým plevelem okolo, který však bývá vykoupen drastickými náklady na provoz a údržbu. Levná V12 je jako smlouva s ďáblem. Může vám dopřát život tygra, avšak ten může být mnohem kratší, než byste plánovali. Proto je celý dnešní článek vlastně dokonalý oxymoron. Jenže nezapomeňte, lepší žít tři dny…

BMW 750i E32

V perexu jsme slibovali cosi o studentech a královnách. V době, kdy německým autobahnům kralovala E32 sice jakási Alžběta svou zadnicí při neformálních cestách obšťastňovala sedadla Daimlerů či Jaguárů (na které ještě dojde), BMW E32 však bylo přímou konkurencí britských limuzín. No a především je 750i E32 tou skutečně nejlevnější formou, ve které si můžete dvanáct válců do V pořídit. U našeho auta ze Slovenska to je rovných 30 tisíc Korun, což je suma, kterou během prázdnin nasyslí kdejaký středoškolák pracující jako podržmalta na stavbě. Neděláme si iluze, černá limuzína už má to nejlepší za sebou a bude poskytovat jen zlomek toho, co jako "nejlepší auto světa" poskytovala kdysi. Důležitější je ale fakt, že je vcelku, prý bez koroze a dokonce i pojízdná. Třeba není ani ve špatném stavu a na Slovensko ji dovezl nějaký chudák, který netušil, že za přihlášení bude muset zaplatit daň z luxusu převyšující cenu vozu. Kolik peněz dokáže BMW s prvním poválečným německým dvanáctiválcem spolykat, si netroufám odhadovat, stejně jako dobu, po kterou ještě dokáže jezdit. Utratit výplatu z letní brigády za opulentní německou limuzínu s V12 je strašná hloupost, ale na staré roky v LDN bude možná vzpomínka na tento iracionální čin z dávné minulosti jednou z mála věcí, které vás udrží při životě.

Mercedes S600 W140

Že nejsnazší cesta k dvanáctiválci vede skrze luxusní limuzínu dokazuje i náš druhý ulovený kousek, kterým není nic jiného, než sám Mamut hrdě stojící ve své dokonalosti kdesi v Písku. Cenou 80.000 Kč je sice více, než 2x dražší, než studentská 7er, avšak celkovým vzezřením působí, že v konečném důsledku by právě on mohl být finančně rozumnějším a udržitelnějším vozem. Nezapomínejme, že W140 byl jedním z posledních poctivě vyrobených Mercedesů konstruovaných tak, aby přežil víc, než jen svého prvního majitele. Čímž rozhodně nechci tvrdit, že by snad W140 S600 ušetřila majitele drahých oprav. První ročníky Mamuta trápila poblázněná elektrika a pokud se drátky opravdu zblázní, budou vlasy z vašeho temena padat rychleji, než hlavy oponentů diktátora, který Sonderklasse užíval před vámi. Pro Mamuta se holt musí trochu trpět. A když jde o Mamuta s čtyř-set koňovým motorem M120, jenž prožil slavný život a mohl pohánět takové skvosty, jako CLK GTR nebo Pagani, platí to dvojnásob.

Jaguar XJ12

Chcete se vžít spíše do role britské aristokracie? Pravda, náš šlechtic je zřejmě trochu zchudlý – nezbylo dost peněz na Rolls nebo Bentley, ale  Jaguar s dvanáctiválcem je pořád natolik důstojné vozidlo, že se z něj hrabě na palubě nebude muset stydět vylézt. Horší to bude s nastupováním. Jaguary XJ svou výškou (spíše nížkou) vyžadují, aby jste se jim uctivě uklonili pokaždé, když budete chtít proklouznout do jejich útrob vyplněných ořechovým dřevem a jemnou kůží. Staré produkty British Leyland s kočkou na kapotě mají, co se týče spolehlivosti, skutečně mizernou pověst. V tomto ohledu je XJ12 generace X300 vyvíjená pod taktovkou Fordu tím nejlepším luxusem, který si z britských ostrovů můžete přát. Možná nemá tak dechberoucí a rozšafné linie karoserie, jako XJS, je však rozhodně lepším autem.Německý majitel navíc v inzerátu tvrdí, že o auto bylo pečováno, je garážované, v zimě neježděné a velmi zachovalé. Krmení šlechty otrubami LPG není věc, kteoru byste se ve společnosti chlubili, reálně však systém od Prinz může z nemalé spotřeby šestilitru uspořit slušnou sumu, jež se bude hodit na udržování auta v dobré kondici.

Mercedes CL600 C215

Svět limuzín neopustíme ani teď. Levné sporťáky s V12 zkrátka neexistují. CL sice nemá přístup na zadní sedadla hoden kapitána průmyslu, ale ve skutečnosti není ničím jiným, než S-klasse oděnou do elegantní karoserie a zbavené dvojice dveří. První S-klasse z nového tisíciletí nemá příliš dobrou pověst – nedávno jsme ji zařadili do našeho výběru nepovedených nástupců výborných aut - a CL, které z ní vychází, je na tom logicky podobně. Necelých 15 let stará tmavě modrá CL600 však nestojí ani 200.000Kč a to je opravdu zlomeček původní ceny auta, která určitě překročila metu tří milionů korun. Prodejce v inzerátu oznamuje sportovní podvozek. Těžko říct, zda si pod tím představit nějakou polskou hrůzu z allegra nebo laicky označený příplatkový kapalinový systém ABC, jež udržoval stálou světlost auta. V prvním případě by se luxusní cestování ve Stuttgartském grand toureru smrsklo na pouhé očekávání, v tom druhém by vás stále stíhal strašák drahé opravy, podobně jako u nechvalně proslulých vzduchových systémů. Podobně jako u předešlých aut, i CL600 poskytuje prakticky shodnou dynamiku, jako méněválcové levnější motorizace – v tomto případě CL500 – narozdíl od všech předchozích však umí CL600 při klidném proplouvání krajinou vypnout polovinu válců a tím být reálně úspornější, než osmiválcové nedochůdče.

Ferrari 456M GT 

Uznávám, že pokud se nejmenujete Charlie Sheen, je milion a kousek korun "trochu" víc, než kapesné hodící se na nákup měsíční dávky drog a tím pádem nemůže 456 být levnou cestou k dvanáctiválci. Jenže pokud se na to podíváte optikou jiných Ferrari či Lamborghini zjistíte, že 456 levná je a to tak, že hodně. Původně jsem chtěl na toto místo najít a doplnit nějaké 550 Maranello, které by konečně bylo něčím jíným, než limuzínou (456 totiž bezpochyby je limuzína a la Ferrari), avšak od loňského roku se ceny elegantních sportovních GT razantně zvedly. Takže tady máme šedý kousek 456M, který stojí v Praze, je po renovaci, má manuál a ještě ke všemu jde o vylepšený facelift, jemuž v názvu figuruje písmenko M jako modificata. Žádný z předchozích dvanáctiválců nedokáže zpívat a způsobovat vznik husí kůže tak, jako Italský tenorista pod předlouhou přední kapotou Ferrari. Žádné z předchozích aut nebudete chtít z režimu "plavba" přepnout do režimu "střelba". A v neposlední řadě, v žádném z předchozích aut na vás nebudou lidé koukat s obdivem a zakrouceným krkem. Možná koukat budou, ale hlavou jim budou procházet myšlenky o olašských romech, ukrajinských lichvářích, běloruských pasácích, neúspšených mafiánech nebo vyžilém baronovi, a čestné reserve před golfovým klubem vám dají pouze když začnete používat ruské výhružky. Ferrari je o vesmír jinde. Za něco málo přes milion to není vůbec špatná nabídka.

Tatra 815 6x6

Na přechodu pro chodce, drtí Tatra důchodce, huráááááá, přece jen se najde něco co disponuje dvanáctiválcem a přitom nemá za úkol v první řadě rozmazlovat posádku nebetyčným luxusem. V tomto případě je nadřazenost ostatnímnu provozu nejen dílem nadmotoru, ale celkové tonáže, výšky a síly vehiklu. Naštvané Tatře se musí klidit z cesty i ta nejzpupnější W140. Tahač z Kopřivnice i s návěsem je na prodej u Chebu, a protože o náklaďácích vím jen to, že jsou velké, kouří a hodně uvezou, nebudu bruslit po tenkém ledě, plodit chybné žvásty a dám sem jen odkaz na inzerát.

Kandidát pod čarou

Jakovlev Jak-3

Pokud jste milovníkem vidlicových dvanáctiválců, neexistuje nic lepšího než letecká V12, umístěná ve stíhačce z druhé světové války. Bohužel, originální a letuschopný Spitfire nebo Mustang není levný v žádném měřítku (tedy pokud se nejmenujete Bill Gates) a i většina ostatních stíhaček z té doby je na tom podobně. Zachovalých originálů je málo a renovace vraků či stavba replik, tak jak se do ní pustil třeba Guy Martin, je neuvěřitelně nákladná. Za většinu nákladů ale nemohou mnohoválcové motory, ale komplikovaná hliníková konstrukce draku letadla. Řešením je tedy sáhnout po stíhačce vyrobené z nějakého méně náročného materiálu – stejně jako to udělal Sovětský svaz za druhé světové války. Jakovlev Jak-3 byl vyroben z kombinace kovu a překližky, což mu ale nebránilo být v mnoha ohledech srovnatelným nebo i lepším strojem než Spitfire a Mustang. A zatímco originálů se zachovalo jen málo, existuje dnes celá řada replik, které vyráběla přímo konstrukční kancelář Jakovlev v 90. letech – jejich výhodou je nejen to, že stojí méně peněz, ale i méně pokročilý věk a americké motory Allison V-1710 namísto ruských Klimovů VK105. A jedna z nich je nyní na prodej na Novém Zélandu. Jen málokdo sice může vyslovit "levné" a "599 tisíc euro" v jedné větě, ale pořád je to mnohem lepší než dva či tři miliony za Mustang nebo Spitfire.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Daniel Borský
12. května 2015, 14:51
0

Nikdy jsem nebyl priznivcem V12, ale toho mamuta bych si nechal libit. ;) a je tu jeste jedna cesta k pomerne levnemu dvanactivalci a to od lidoveho vozu: http://www.sauto.cz/osobni/detail/volkswagen/phaeton/16372130?goFrom=list

reagovat
kubas
12. května 2015, 16:47
0

Myslel jsem teda, že budou o něco levnější, ale přece jen je "levnější" cesta k dvanáctiválci i tohle: http://goo.gl/YZ6ZGk

reagovat
Ap
Apache
12. května 2015, 17:25
0

Kluci ano, ale tohle je článek o V12. Z tý VAGovský hrůzy snad žádný pocit nadřazenosti a tak dále plynou nemůže. Jinak co si budem nalhávat a v článku to i zaznělo, hlavně ty starý Mercedesy jsou, ač krásný auta, prostě cikánský káry :-D.

reagovat
mq
mq
12. května 2015, 18:54
0

Ten Phaeton je tu (spolu s Jaguarem) nejhezčí auto, ty antiVAGovská hrůzo :)

Ap
Apache
12. května 2015, 20:38
0

Pro jistotu zdůrazním, že jsem měl na mysli motor.

Do diskuse na téma subjektivních pocitů o nejhezčím autě, jako do jiných dalších flamů, bych se s militantníma VAGistama pouštěl nerad.

Al
Aleš
13. května 2015, 17:24
0

Rozhodně bych neřekl,že Mercedesy nejsou až tak cilánský auta. To spíš báwa. Jsem z Větřní kde více cikánů než býlých. A rozhodně tady vídám víc starých báw než starých mercedesů v jejich službách. Nejsmutnější je na tom všem tak že většinou jsou to po koupi pěkné kusy a do měsíce jsou z nich vraky.

St
Stanley
12. května 2015, 20:22
0
reagovat
au
audis
12. května 2015, 21:50
0

ve škole nám motorář sděloval, že V8 je přirozeně od přírody vyváženým motorem jako jediná konstrukce. Jen jsem už zapomněl úhel válců, ale myslím že se jednalo o 90°.

reagovat
j3
j3rry
13. května 2015, 07:53
0

errr flat six?

Vl
Vlk44
13. května 2015, 09:20
0

Co se zapalování týče, tak 60° V12 je stejně dobře vyvážená jako 90° V8, jen ta V12 má tu výhodu, že za stejnou dobu víckrát pálí, takže má příjemnější zátah, bez vibrací, u šestiválců to platí pro 120°, co se momentů týče, tak je na tom rozhodně líp V12. Pokud se však přesadí motor na klice jde tohohle efektu docílit např u flat six nebo F12, ty maj navíc výhodu nízkýho těžiště a menšího množství momentů co je potřeba dovyvážit .. žádnej motor ale není "od přírody" vyváženej.

bu
bucek
12. května 2015, 23:02
0

Tatrou v12 8x8 jsem jezdil na vojne, s jednim spoluvojakem jsem otevrel cerpadlo naplno,pridal trosku na tlaku turb. A hlavne misto tlumicu vyfuku byla z kazdeho turba trubka s klapkou nahore. Tatra tahala jak lokomotiva,ukrutne hulila a jekot od turb byl usitrhajici:-).

reagovat
briza
12. května 2015, 23:59
0

Dost mě překvapilo,že tu není nějaká americká hrůza :) Jinak nejlepší dvanáctivál je prostě žehlička a hotovo! :)
http://auto.bazos.cz/inzerat/47821659/SL-600-R129.php

reagovat
František Čáslavský
13. května 2015, 00:18
0

Americký hrůzy maj osmiválce, pche :)

briza
13. května 2015, 00:22
0

Se mi nechce věřit, že u toho by to skončilo :)

František Čáslavský
13. května 2015, 00:24
0

Tak tomu věř, americký V12 jsou hooodně starý a hodně mimo... cenově

Vavris Vavrisovic
13. května 2015, 08:41
0

Ajjjj, kdybych tuhle žehličku objevil, tak by se v článku vyskytla :-)

da
dave
13. května 2015, 01:35
0

Hoši. Tak ta tatra mě zabila a Jak dorazil. Díky

reagovat
bi
bitner
13. května 2015, 11:11
0

"Jakovlev Jak-3 byl vyroben z kombinace kovu a překližky, což mu ale nebránilo být v mnoha ohledech srovnatelným nebo i lepším strojem než Spitfire a Mustang."
Tak tohle je hodne odvazne tvrzeni. V kterych ohledech byl lepsi jak Spit (rekneme Mk IX - nejrozsirenejsi varianta) anebo Mustang (B nebo D, to je celkem jedno)?
Dokonce i Rusaci meli ve stadiu predseriovych kusu lepsi letadla, ale Jaky sekali dal z ciste logistickych duvodu - jeli na objem, ne na kvalitu. V zaveru valky byl Jak-3 ve stinu mnohem lepsich La-5FN a La-7.

reagovat
bi
bitner
13. května 2015, 11:19
0

Navic Mustang je mladsi letadlo a Jak-3 s nim nesnese srovnani - Mustang mel fenomenalni dolet na stihacku a fantastickou rychlost diky laminarnimu profilu kridla. Byla to jedina spojenecka stihacka, ktera dokazala doprovazet bombardery pri hloubkovych naletech. Ve verzi D je to navic asi nejhezci pistak (myslim si, ze zastinuje i toho Spita.). Nadherny superbrus, casto navic zdobeny luxusnimi nose-arty.

František Čáslavský
13. května 2015, 14:01
0

Jak-3 je jak prvním letem, tak nasazením do služby mladší jak Mustang, zaprvé. Zadruhé s Mustangem se srovná co do manévrovatelnosti, je menší a obratnější. Samozřejmě měl problém se spolehlivostí, stejně jako většina ruskejch výmyslů.
Za jedinou spojeneckou stíhačku, co byla schopná doprovázet bombardéry si dej prosím facku. :-) Doprovody dělaly i P-47, který jsou rychlejší, a omezeně i Spitfiry, který ovšem US letadla moc nedoprovázely a britové dělali noční nálety, kdy na doprovody sere pes.

A nejhezčí říkáš, jo...

bi
bitner
13. května 2015, 18:46
0

Uznavam, ze jsem se sekl a povazoval Jaka-3 za starsi konstrukci. Tim spis vynika Mustang:
http://www.rozhlas.cz/historie/letectvo/_zprava/112034
Za porozumeni psanemu textu si dej facku ty.
"Byla to jedina spojenecka stihacka, ktera dokazala doprovazet bombardery pri hloubkovych naletech" Snad bych teda jeste mel dodat, ze Mustang byl jedinym typem, ktery se nekde 300 km od kanalu nemusel otacet a ponechavat bombardery osamocene. P-47 rychlejsi? Tak mozna na papire. Ono tech 700 km/h bylo uz v podstate maximum dosazitelne pistovym vrtulovym letadlem s primym kridlem. Tam uz byl strop moznosti vrtule a celkove aerodynamicke koncepce draku. Takze jestli se nekde pise 700, nebo 740, je celkem nepodstatne. (Svetovy rekord tehle kategorie je nekde kolem 860 km/h, ale to byly rychlostni specialy).
Jo, Tempest Mk V je jednim z favoritu, o tom zadna

František Čáslavský
13. května 2015, 20:04
0

No, promiň, trochu jsem se rozohnil, Jak-3 by bylo fakt dobrý letadlo, kdyby ho nevyráběli rusové... :)

Ad doprovody, tak mám dojem, že i close support bombardéry až nad cíl nedoprovodil, ale ve chvíli, kdy začala pálit protiletadlová palba, tak uhejbali a vraceli se k nim po odhození bomb, takže je prostě několik minut nikdo moc nehlídal. Navíc hloubkový nálety probíhaly i s výměnama eskorty, takže tam jedny a ty samý letadla vůbec nemusely bejt.
A P-47 ve verzi D je rychlejší, má vyšší dostup a dolet (1650 vs 1800 mil) trošičku vyšší. Ale zase, není obratná, takže jako close support není úplně agilní jak by se hodilo. P-47D má maximálku okolo 760 km/h, P-51D trochu přes 700 km/h. Už je to poměřování pindíků, ale 2400 hp ze šílenýho Pratt&Whitney udělá oproti 1700 hp z Merlinu rozdíl :-)

bi
bitner
13. května 2015, 21:35
0

Tak to pozor, ruske masiny typu Su-27 povazuju za absolutni vrchol aerodynamiky a motorastvi, vedle ktereho pusobi F-15 doslova trapne.
Na P-51 je prave uzasne to, ze si vystacil s pomerne slabym Merlinem, cimz mohl byt lehky, agilni a mel fenomenalni dolet. Touhle komplexnosti a totalni aerodynamickou vymazlenosti mu patri primat mezi vrtulovymi stihackami 2. svetove. A rika to pan profesor Broz, coz neco znamena...
Jeste k tem Rusakum: je obdivuhodne, jakou cestu po valce urazili. Nejen, ze za 30 let povalecneho vyvoje zcela smazli znacnou ztratu, kterou na zapad meli, ale jeste dokazali postavit neco, co ty zapadni masiny nakonec uplne deklasovalo. Doporucuju najit si neco o P-42, specialnim rekordnim superbrusu, vlastne jednom z predseriovych Su-27 s neskutecnym pomerem tahu motoru k hmotnosti temer 2:1.
Nutno dodat, ze se k tomu odrazili diky MiGu-15, nemeckem letadle s britskym motorem (kopie Rolls Royce Nene).



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem