načítám data...

Autíčkář na lovu: Francouzská avantgarda

Ve Francii se prý teď hraje nějaký podivný sport. Pan Google nám na dotaz "Francie a podivnost" vyhodil akorát dva inzeráty. Tak tady je máte.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Francouzi jsou známí především jako milovníci dobrého jídla a skvělého vína. Mají přístup k moři, takže si zde člověk užije hezkou letní dovolenou, stejně tak disponují vysokými horami pro zimní radovánky. Docela fajn země, musím říct. A co je pro nás hlavní, vyrábějí také auta. Ve většině případů velmi pohodlná, se zajímavým designem a tak trochu svéhlavá. Občas se jim stává, že jdou proti proudu především proto, aby udělali věci jinak, a samotná funkčnost je až na druhém místě. Ale kdyby byli všichni tak akurátní jako Němci, byla by na tom světě nuda. Poslední dobou sice nemají francouzské automobilky v nabídce tak zajímavá auta, jako tomu bývalo v minulosti, ale najdou se i výjimky potvrzující pravidlo. Pokusili jsme se nalézt některé z těchto výjimek v české inzerci. 

Renault Avantime 

Jedno z nejpodivnějších francouzských aut vůbec. Kombinace MPV a kupé je opravdu věc, která mohla vzniknout jen ve Francii. Pokud z nějakého důvodu sháníte něco jako Espace kupé, tohle je jediná správná volba. Názory na jeho design se obvykle liší jako den a noc. Někdo se do něj dokáže na první pohled zamilovat, jiný v něm vidí přerostlého vorvaně. Za sebe musím říct, že se mi Avantime líbí postupem času čím dál více, jeho design zraje jako správný francouzský sýr. Místem, kde Avantime sbírá nejvíce kladných bodů, je rozhodně interiér. Dostat se do něj musíte skrze obrovské dveře s na pohled zvláštním kloubovým systémem uchycení. Tohle řešení budete proklínat pokaždé, když zaparkujete v úzkých garážích nákupního centra. Ale jinak je interiér tohohle MPV (nebo kupé, to už je na vás) úžasný. Designově čistý, protože většina ovládacích prvků je hezky ukrytá. Skoro až neuvěřitelně prostorný, a to jak opticky (také díky chybějícím B sloupkům), tak reálně. A to posezení! Křesla jako v Avantimu nemám ani doma u televize. Na to si zvyknete velmi rychle. 

Inzerovaný kus pohání vznětová dvadvojka, která je tak tak dostačující na pomerně těžké vozidlo. Těšit vás bude relativní střídmostí, spotřeba se dá udržet v rozumných mezích. Trhač asfaltu to není, ale na pohodové plutí krajinou to stačí. To je činnost, která jde tomuhle Renaultu opravdu dobře. Podvozek je příjemně komfortní, žadný sportovec, ale aspoň z vás nevytřese duši. Větší vrásky na čele vám bude dělat spolehlivost. Nedá se říct, že by byla zrovna neprůstřelná. Objevují se problémy s palubní elektronikou, všudypřítomné je prý vrzání v interiéru. Důrazně se doporučuje nebourat. Ani ne tak kvůli bezpečnosti (Avantime sice neprošel crash testy, dá se však předpokládát, že tohle si Renault pohlídal), ale především kvůli následné opravě. Shánět náhradní díly na tohohle exota není nejjednodušši a hlavně to není nejlevnější.  

Pokud se rozhodnete veškeré nástrahy ignorovat a odvážně si Avantime koupíte, pak vám pogratuluji. Dostanete opravdu originální auto, které jinak na silnici téměř nepotkáte. Budete si užívat prostorného vnitřku a zároveň se budete kochat nevědomostí kolemjdoucích, kteří budou marně přemýšlet, co že to máte vlastně za auto. Tenhle automobilový kříženec má také jistou perspektivu stát se v blízké budoucnosti vyhledávaným youngtimerem. Za pouhopouhé dva roky se jich prodalo mrzkých 8 500 kusů. Něco mi říká, že o ně jednou bude velký zájem. 

Citroën C6 

Francouzský Citroën je doslova symbolem automobilové avantgardy. Mnohé modely byly průkopnické, a přestože se občas ukázalo, že šlo o slepou uličku, vždycky byly odvážně jiné. V novém tisiciletí Citroën na tuhle filozofii tak trochu zapomněl a chrlí ze svých továren poměrně tuctová auta. Ta tam je pověstná originalita. Čest výjimkám, jakými jsou C4 Cactus a velká limuzína C6. Právě o druhém jmenovaném teď bude řeč. 

Bývalou vlajkovou loď, model C6, považuji osobně za moderního a ideového nástupce legendárního Citroënu DS. V době svého uvedení na trh udivovala lidi vzezřením, sofistikovaným podvozkem i plavnou jízdou. Stejně jako bájná "déesse". Však se přesvědčte sami. Netradiční je už samotná stavba karoserie. Ostrý předek s velkým převisem. Na něj navazuje dlouhá kabina se svažující se střechou ve stylu kupé a celé je to zakončené kulatým zadečkem s krátkým víkem kufru a konkávním zadním sklem. To je prostě Citroën, jak se sluší a patří. Originální každým coulem. Třešničkou na dortu jsou bezrámová okna. Stejnou radost vám udělá  interiér. Velmi prostorný, designově čistý a plný vtipných řešení, jakými jsou například skryté kapsy ve dveřích. Pohodlné sedačky vás budou rozmazlovat masážní fukncí, tohle auto je naprostý ideál na dálkové cestování. Místem se nešetřilo ani vzadu, kde není problém hodit si nohu přes nohu. Jediné omezení pocítí vzrostlejší jedinci v oblasti hlavy. 

My jsme pro vás našli jeden kousek z roku 2007 s bíločerným lakováním. Interiér je také laděný do světlého tónu, což sice není nejpraktičtější, ale aspoň to hezky vypadá. Pod kapotou vám bude dělat radost vznětový šestiválec, který se svým kulitovaným chováním k C6 více než hodí. Není to závodník, ale spíš klidná síla. Večer si nastavíte na tempomatu 170 km/h a před svítáním snídáte v Paříži pod Eiffelovkou. Tohle je přece krásná představa svobodného cestování, co říkáte? A pak jsou tu ty koule. Hydropneumatický podvozek je naprosto geniální záležitost. Jakým způsobem dokáže vyžehlit rozbitou silnici, se snad ani nedá popsat, to se musí zažít. Díky tomu (a také díky výbornému odhlučnění) není v tomhle Citroënu dálkové cestovaní žadný problém, i po tisícovce kilometrů za volantem vystoupíte relativně svěží. Tohle auto mě prostě baví. Stejně jako u výše jmenovaného Avantimu se i tady dá očekávat, že se v budoucnu stane vyhledávanou klasikou. Zcela právem. Jeden z posledních Citroënů s koulemi rozhodně stojí za to. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Aleš
18. června 2016, 09:31
0

Já bych přidal ještě tenhle Vel Satis. 1) vypadá taky docela odvážně(i když nevím jestli to je hatchback nebo liftback? Vypadá tak trochu jako obojí.).
2) má motor z Nissanu 350Z
http://m.sauto.cz/detail?sort=0&bodyType=0&yearMax=0&mileageMax=0&stateIds=0&id=16705328&c=1&priceMin=0&priceMax=0&yearMin=0&fuel=0&page=1

reagovat
Přemda Honda
18. června 2016, 12:36
0

Jo Vel Satis je myslím zástupce ne moc úspěšné kategorie velkých "luxusních" hatchbacků - podobný je i Signum a trochu i nová Croma

Přemda Honda
18. června 2016, 12:23
0

Avantime jsem nedávno okukoval na parkovišti..nejsem zrovna příznivce francouzských aut,ale zepředu se mi tento exot líbil vždycky moc..ovšem ten zadek prostě nikdy nezkousnu..C6 mě moc nezaujala,ale ani neurazila,je to zajímavé auto a to se počítá

reagovat
BigBang
18. června 2016, 17:05
1

Moje řeč, po B-sloupek dobrý, předek se mi líbí, ale co následuje po B-sloupku...

briza
18. června 2016, 12:57
0

Avantime měl kamarád. Tehdy jich tuším bylo v ČR asi 7. Pořád na něco nadával a něco opravoval, až mu nakonec ruply nervy a zbavil se ho. Dva měsíce poté ho koupil zpátky s vysvětlením "protože prostě proto" a pokud vím, má ho pořád.

reagovat
M P
18. června 2016, 17:30
0

když miluješ svého automechanika a chceš se s ním stýkat tak, aby to nevypadalo nápadně, koupíš si přávě nějaké takové auto:D

briza
18. června 2016, 20:15
0

Najednou mi ty jeho růžový tenisky začínají dávat smysl...

Vavris Vavrisovic
18. června 2016, 21:26
0

lol :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. června 2016, 14:36
0

Avantime i Citroen C6 vypadaji skvele. Mne se obe tyhle auta vzdycky libily. :-)

reagovat
Viola Procházková
20. června 2016, 07:36
0

Těžko věřit, že je Avantime patnáct let staré auto. Designově rozhodně předběhl dobu – klidně by se mohl prodávat dneska, možná i tu koncepci by lidi přijali líp, vzhledem k tomu, jací kříženci mezi kategoriemi teď vznikají. Za mě pecka!

reagovat
martin_100
21. června 2016, 22:15
0

Ó s tou C6 v bílý ste mi udělali vééélikou radost.
Jak nemam moc v lásce nový káry tak C6 sem si zamiloval hned jak se objevila. Nu a jelikož tvrdim že každý auto může bejt hezký když se nalakuje do bílý tak C6 v bíločerný kombinaci mi doslova vyrazila dech. Dosud sem viděl samý tmavý..... nutně potřebuju 200 tisíc českopeněz!!!!

reagovat
martin_100
21. června 2016, 22:15
0

edit - a ještě je na prodej u nás v plzni



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem