Žijeme v globalizovaném a do jisté míry kulturně sjednoceném světě. Všichni koukáme na americké filmy, jíme u toho italská, japonská či vietnamská jídla, která zapíjíme francouzským vínem, alternativně českým pivem a v kapsách se nám převalují čínské telefony. Samozřejmě zjednodušuji, ale platí, že většina moderního světa konzumuje zcela shodné věci.
Něco podobného platí i o automobilech. Dávno pryč jsou doby, kdy v každé zemi jezdila odlišná vozidla výlučně domácích či maximálně sousedních výrobců. Dnes se už slévají i rozdíly mezi kontinenty. I my v Evropě si můžeme koupit Ford Mustang, Mexičané jezdí tím samým Peugeotem 2008 jako Japonci a naše domácí Škoda Octavia se dá koupit kdekoliv od Chile přes Egypt až po Nový Zéland.
Na druhou stranu je pravda, že zrovna v tomto odvětví ještě globalizace a sjednocování není úplně stoprocentní. Ano, většina aut se sdílí, ale pořád se často stává, že výrobci nabízí pro každý významnější region i některé unikátní modely navržené čistě pro potřeby zdejších zákazníků, které jinde nenajdete. A protože mě takové “exotické” modely známých výrobců baví, rozhodl jsem se, že vám o nich v několika článcích povím.
Nejprve jsem vám napsal o autech naší domácí značky Škoda, jak si můžete přečíst zde. Následující týden jsem navázal vozidly vyrobenými společností Hyundai, tento text je k přečtení tady. Dnes tu pro vás mám řádky věnované další v Česku populární automobilce, francouzskému výrobci se lvem ve znaku jménem Peugeot. I on je zajímavý, poněvadž v globálním měřítku volí zase úplně jinou strategii než předchozí automobilky.
Zatímco Škoda se snaží svou nabídku napříč kontinenty maximálně sjednotit a kromě tří modelů v Indii a jednoho typu (plus dvou svébytných karoserií i nám známých aut) v Číně nabízí všude to samé, a zatímco Hyundai naopak pro každý region disponuje do jisté míry unikátní výrobní řadou, Peugeot využívá spojenců, ať už v rámci své nadnárodní skupiny Stellantis nebo přes různé spolupráce s “konkurencí”, a také spoléhá na fakt, že co my v EU už považujeme za staré, je jinde ještě stále současné.
Tím myslím, že ne každý Peugeot, který se na světě prodává, je nutně z konstrukčního hlediska Peugeotem, a také tím chci říct, že spíš než udivené pohledy na zcela neznámé tvary vás dnes čeká několik výletů do evropské historie. Takže ano, tentokrát to bude trochu jiná exotika. Ale nebojte, intenzivní bude úplně stejně. Dejme se do toho.
Latinská Amerika – Peugeot Partner Rapid a Peugeot Partner Confort
I když vás to možná na první dobrou nenapadne, automobilka Peugeot je hodně aktivní na trzích amerického kontinentu. Jen vynechává Spojené státy a Kanadu a auta prodává až od Mexika níž. Všude tady jsou v nabídce ty samé řady co u nás, konkrétně 2008, 3008, Rifter, Expert a Boxer, byť občas s jinými názvy, ke kterým se v některých zemích přidává 208 a 5008. Jen jsou zdejší verze bez elektrifikace a 3008 a 5008 jsou k dispozici ve starší generaci.
K nim však ještě výrobce nabízí jednu extra dodávku zvanou Partner Rapid, u níž věřím, že už jen letmým pohledem poznáte, že nemá s peugeoty nic společného. Aby také měla, původně se jmenuje Fiat Fiorino a vychází z místní druhé generace Fiatu Uno — příbuzného evropské Pandy, kterému odřízli zadek a na uvolněné místo nalepili boxík. Aby sdílení nebylo málo, tento Peugeot pohání motor 1.4 FIRE (ano, ten) s 86 koňmi. Důmáte-li, jak auto vzniklo, tak vězte, že se k Peugeotu dostalo přes spojenectví v rámci skupiny Stellantis. Ptáte-li se proč, vítejte v klubu.
No a jelikož dodávek není nikdy dost, tak ve vybraných zemích značka ještě nabízí druhý Partner, tentokrát s přídomkem Confort. To je zase pro změnu čistokrevný Peugeot…už od roku 1996. Přesně, je to pravda, v Latinské Americe je stále k sehnání první generace Partnera v provedení po faceliftu, avšak s jinou maskou a…pozor…digitálním přístrojovým štítem, s 1.6 HDI či legendární 1.6i 16V TU pod kapotou.
Čína – Peugeot 408 a Peugeot 508L
Také v Číně Peugeot nabízí víceméně stejné vozy jako v EU. Jen tím, že v této části světa mají stále velmi rádi sedany, nemůže si ani diskutovaná francouzská značka, jež jinak tyto tvary dávno zavrhla, dovolit je přehlížet. Proto tu ve spolupráci s automobilkou Dongfeng vyrábí hned dva.
Prvním je řada 408, která ale nemá nic společného s naší 408. Čínská verze vychází z předchozí generace Peugeotu 308 — však to stačí, a oproti evropské je tvarově výrazně usedlejší, aby působila důstojnějším dojmem. V roce 2022 dostala facelift a momentálně ji vpřed žene známá benzínová šestnáctistovka a teprve loni představená přeplňovaná benzínová patnáctistovka THP stejné řady se 127 kW.
Nad ní stojí ještě nedávno i v EU prodávaná řada 508, jen tady ve dvou délkách. K té evropské přidává provedení prodloužené o sto milimetrů zvané 508L, které hraje roli vrcholu nabídky výrobce v této zemi. Zajímavý na něm pak je i fakt, že jeho karoserie posloužila rovněž jako základ pro automobil zvaný DS 9, jehož se pár kusů prodalo i u nás.
Afrika - Peugeot Landtrek
Na africkém kontinentu působí Peugeot už celá desetiletí. Je to logické, přece jen se většina z bývalých francouzských kolonií nacházela právě zde. I v této oblasti prodává ty samé modely jako u nás, 3008 a 5008 dokonce v současné generaci. Protože jsou však podmínky na zdejších cestách přece jen komplikovanější, přidává k nim ještě jeden model.
Jmenuje se Landtrek a je to pick-up střední velikosti s pohonem zadních nebo volitelně všech kol. A vy byste se už měli mít na pozoru. Kde by Peugeot vzal pick-up a ještě s pohonem zadních nebo všech kol? Odpověď je ale snadná: ani Landtrek není Peugeot. Ve skutečnosti se jedná o čínský Changan F70, kterého Francouzi přebírají, i když ať jsem fér, prý se trochu podíleli na vývoji, a vyrábí si ho v Tunisku, Ghaně, Nigérii nebo Keni, podle potřeb jednotlivých trhů.
Na druhou stranu je pravda, že oproti Partneru Rapid se tady výrobce aspoň snaží, aby Landtrek trochu vypadal jako Peugeot. Dostal podobnou masku a světelnou optiku jako francouzská auta, vevnitř rozpoznávám díly z Riftera a loni mu automobilka dopřála i nové logo. K čínské benzínové dva-čtyřce a naftové jedna-devítce mu v pár zemích navíc poskytuje i svou dieselovou dva-dvojku původem z Boxera (takže ano, vlastně opět italskou, nechme to být).
Írán – IKCO Runna+, IKCO Tara, IKCO Reera a IKCO Arisun 2
Za největší exotikou v případě automobilky Peugeot je nicméně potřeba vydat se do Íránu. Tady je firma se lvem ve znaku možná významnější než doma ve Francii a jejích aut po zdejších silnicích jezdí víc než u nás škodovek. Jen je to o něco komplikovanější, sic z důvodu mezinárodních sankcí vůči této zemi tu značka od roku 2012 nemůže svá auta prodávat přímo.
Jenže znáte to, voda si cestu vždycky najde. Aby tuto “nepříjemnost” obešel, spojil se Peugeot s íránskou automobilkou Iran Khodro, zkráceně IKCO, a vytvořil s ní IKAP — joint venture, v němž Francouzi poskytují základ, na němž Íránci staví vlastní auta. IKCO Runna+ je tak ve skutečnosti Peugeot 206, IKCO Tara je Peugeot 301 a nejnovější IKCO Reera stojí na podvozku Peugeotu 2008.
Existuje však jedno IKCO, jež je peugeotí ještě mnohem, mnohem víc. Jmenuje se Arisun 2 a jedná se o pick-up verzi Peugeotu 405. Ano, v Íránu si stále můžete koupit čtyřistapětku. Už to tedy není sedan určený k přepravě lidí, jelikož ten před rokem a něco nuceně skončil, neb se i zdejší vládě zdál již poněkud…zastaralý, ale jako užitkový vůz pořád k dispozici je.
A jen pro doplnění, Arisun je kompletně Peugeotem 405 teprve od roku 2022, poněvadž do té doby od něj jen přebíral základ karoserie, avšak podvozek měl od britského Hillmana Huntera, představeného v roce 1966, z čehož i plyne, že býval zadohnaný. Dnes už však ve verzi označené číslicí 2 používá značně modernější, předohnané šasi řady 405, původem ze žhavé současnosti – z roku 1987. V souvislosti s tím ho pohání benzínová jedna-osmička řady XU konstrukčně předcházející 1.6i 16V TU v Partneru Confort z Latinské Ameriky. Zajímavé, že?
Takový je třetí díl mého seznamu exotických aut známých výrobců věnovaný tentokrát automobilce Peugeot. Znali jste tato auta? A víte ještě o nějakém dalším (protože jsem možná na pár zapomněl)? Pokud ne, můžete zkusit třeba hádat, jaké značce se budu věnovat příště.







































Wakantanka
7. 2. 2025, 18:51Okrem toho Fiorina alá Peugeot som aspoň zbežne poznal všetky. Inak svojho času išla taká šuškanda že ten čínsky pickup vyrábaný v Afrike sa mal predávať aj u nás, lebo však Renault mal Alaskana, ale nakoniec si to PSA zrejme kvôli emisiám rozmyslel.b
Ronoath
8. 2. 2025, 08:55Myslím, že tu 408 coby sedan 308 nutně potřebuji…
rock
8. 2. 2025, 10:22Pár zajímavostí o IKCO:
IKCO samozřejmě spolupráci začínalo s klasickou 405 (čímž nahradili Paykan, t.j. licenční Hillman Hunter ze 60. let, takže velký krok vpřed) bez zásadních úprav, ale dělali i několik prodloužených verzí a dokonce i šestidvířko :-)
rock
8. 2. 2025, 11:26Teď koukám, že zrovna to, co se tváří jako běžná 405, je hybrid pežoťácké kastle a mechaniky z Paykanu (čti z Hillmanu) - a jako takový je to zadokolka :-)
rock
8. 2. 2025, 10:29IKCO si ty svoje upravené Peugeoty nešudlili jenom sami pro sebe. měli docela čilý export a vystrkovali růžky i na trzích, kde bych na první dobrou nečekal. I když možná, po kratší zamyšlení - vlastně proč ne.
Tahle prospekt Tara (derivár 301) vypadá nezajímavě, ale není ani v angličtině, ani v perštině, ale v... ruštině
rock
8. 2. 2025, 10:48...a nešlo jenom o export: IKCO má po světě svoje vlastní montovny, čímž vlastně vznikají nové značky vyrábějící kopie z kopie :-). Třeba v Ázerbajdžánu se to vyrábělo (možná ještě vyrábí, nevím, blbě se to dohledává) jako Aziz AzSamand (OK, íránský Samand nebyl 405 1:1, je to jeho evoluce, kořeny tam jsou). Nebo třeba ve Venezuele, Senegalu nebo Egyptu.
mimochodem, i tady na Autíčkáři o tom byl blog. Snad se PB nebude zlobit, když to oživím
https://www.autickar.cz/blog/clanek/samohyby-ve-stinu-padisaha/1264/