načítám data...

5 neobyčejných reklam na obyčejná auta

16. října 2021, 17:39 22 komentářů Jaromír Soukup TopX

Tvorba automobilové reklamy je věc ošemetná. Zvlášť pokud má inzerovat auto, které vlastně samo o sobě moc zajímavé není. Následující seznam vám ale nabízí ty, které se povedly. Tak si o víkendu zavzpomínejte.

zobrazit celou galeriiTopX: 5 neobyčejných reklam na obyčejná auta

Koupě auta, to je vždy velká událost. Ať už se novopečení majitelé považují za fanoušky či jen běžné spotřebitele, pořízení vozidla vždy zanechává emoce, napětí z budoucnosti a silný vjemový zážitek. Také ale vytváří červená čísla na výpise z účtu, který má často až bolestivě mnoho řádků. Protože to samozřejmě zákazníci vědí, onomu okamžiku převzetí klíčů a prvním metrům na silnici předchází dlouhé týdny až měsíce výběru. A tento proces se jim automobilky snaží usnadnit, ideálně tím, že se jim potenciální kupce podaří hned na začátku zaujmout.

Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout je reklama. Jak víme, tou jsme neustále zaplavováni na každém kroku. Její otravnost ale dosahuje jen tak daleko, kam sahá náš nezájem o inzerovaný výrobek. Což se v případě výběru auta může snadno změnit. Je-li reklama kvalitní, zákazníci se začnou o model více zajímat a třeba navštíví dealera. Jistě, asi neznám člověka, který by si svůj nový vůz koupil jen kvůli reklamě, ale když je dobrá, zvýší povědomí, a to je u nerozhodnutých věc důležitá. Problém nastane, pokud má ta reklama inzerovat auto obyčejné, všední.

Samozřejmě, i běžné auto může mít například pěkný design a být atraktivní aspoň tím, ale i tak, zaujmout s výrobkem nepříliš zajímavým, kterého potkáte denně stovky nebo kterého nikterak zvlášť nechválí ani jedna odborná recenze, není nic jednoduchého. Taková reklama tedy musí být nápaditá, musí si hrát s lidskými smysly a mozkem jinak než jen autem samotným, a musí odvést pozornost od všednosti daného vozidla. To se ne vždy povede. V tomto textu vám ale nabízím výčet pěti reklam, ve kterých se to podle mého skromného názoru povedlo, kterýchžto tvůrci dokázali vystoupit ze stínu všednosti daného vozu a vytvořili nápadité video. Budou seřazeny podle abecedy dle jména výrobku, který inzerují, nejedná se tedy o žádné pořadí. Poznámka: až na jeden model sice běžný, ale v Česku nepříliš populární, se už žádné z daných aut dávno nevyrábí, takže automobilky mohou být v klidu, promo nikomu nedělám. A vy čtenáři si můžete trochu zavzpomínat. 

Citroën C3 - už si nemusíš hrát na to že máš výbavu

Autoři první reklamy z dnešního výběru měli nelehký úkol. Měli vytvořit spot na druhou generaci subkompaktní cé trojky pro Citroën. Těžké to bylo z toho důvodu, že tato generace byla již druhá vycházející z roztomilého kulatého designu à la Citroën 2CV, což znamenalo, že jeho tzv. haló efekt byl již dávno pryč. Tato skutečnost byla ještě umocněna neobvykle dlouhým životním cyklem původního modelu. Návrh, který zaujmul odbornou i laickou veřejnost při představení první generace v roce 2001, už prostě devět let poté nemohl vyvolávat vášně žádné. Nepomohl ani fakt, že výrobce se rozhodl model uvádět na trh v prakticky té stejné tyrkysově modré metalíze jako předchozí typ, jen zjemněné bílou, což spíše snížilo její výraznost. Navíc je to dodnes model vysoce objemový, držící se standardně na prvních příčkách prodejnosti v rámci značky. Což znamená, že je to model běžný, snadno viditelný. Jak udělat reklamu na něco, co je běžné a ještě to má už od začátku starý design?

Foto: Citroën

Jednoduše. Prvně se tedy musíte zbavit té modré, aby se snadněji zapomnělo na to, že to je vlastně znovu nakreslené totéž, a pak se soustředíte na to jediné, čím můžete u takového výrobku zaujmout a automobilka vám to schválí, na hodně výbavy za nízkou cenu. Jenže, jak vysvětlit zákazníkovi, že koupí získá bohatou výbavu, aby to nebylo jen její prosté nudné vyjmenování? Autoři této reklamy dostali, dle mého, báječný nápad. Nechávají figuranta po téměř celou dobu kroužit po městě ve starém krámu neidentifikovatelné značky a typu (někdo tušení?) a hrát si na to že má výbavu jako elektrická okna nebo parkovací asistent a na konci mu ukážou, že s novou cé trojkou si už nebude muset hrát. Navíc, díky tomu, že daný Citroën je v reklamě zachycen celý na jen asi 3 vteřiny (on tam je jeho kousek ještě jednou, všimnete si ho?), autoři krásně řeší problém se zastaralým designem, neb ho prostě téměř neukážou. Je to mistrná práce, na kterou se můžete podívat v následujícím videu. Je v angličtině, ale to nevadí, rozumět jazyku nepotřebujete. 

 

;                  

 

Fiat 500X – co vše zvládne modrá pilulka


Tvůrci reklamy na nový Fiat 500X také zrovna neměli nejlehčí práci. Museli totiž vymyslet spot na model, který sice vychází z designu populární pětistovky (sama čerpá z odkazu legendární nuova cinquecento), ale přichází o její největší výhodu, tedy nepřekonatelnou roztomilost. Model s X v názvu totiž bylo (a vlastně pořád je) SUV. A jak si určitě dovedete představit, slovní spojení roztomilé SUV zavání tak silným oxymóronem (dvě významově protichůdná slova), že by ho s klidem mohli vložit do příštích maturit. Designéři věděli že toto provedení prostě nemohlo být k zulíbání, neb SUV jsou naopak (minimálně vzhledem) auta drsná a odolná. Tak se snažili vytvořit návrh svalnatý a mužný, ale aby bylo, pravděpodobně dle přání automobilky, pořád vidět, že je to ta populární pětistovka. Samozřejmě, jako u všech 2v1, vylezl z toho kompromis. Auto, které je na 500 málo roztomilé a na SUV málo chlapské. Na tohle zkuste natočit reklamu.

Foto: Fiat

Ale autoři dnešního druhého videa to zvládli. Dokázali najít způsob, jak z poněkud kompromisního designu 500X udělat hlavní výhodu. Celý děj se odehrává na malebném italském venkově, v bytě jednoho páru, který se právě chystá oddat se milostným radovánkám. Protože je ale muž výrazně starší než dáma čekající v posteli, potřebuje se posílit legendární modrou pilulkou lásky. Místo prostého vložení pilulky do úst se ale rozhodne si ji po italsku bonvivánsky do těchto vhodit. A to se mu vymstí, neb se netrefí, pilulka se odkutálí z okna a postupně až do palivové nádrže běžného Fiatu 500. A tomu se začnou dít věci ne nepodobné těm, které by se nejspíš staly původnímu majiteli daného prášku. Celý se nějak zvětší a napřímí, až je z něj chlapácká 500X připravená…nu, na co bude potřeba. Troufnu si tvrdit, že je to skvělá práce. Podívejte se. Reklama je Polsky, ale to opět nevadí, i tady se dá rozumět beze slov.

 

 

Peugeot 206 – každý ho chce mít, ať už k němu přijde jakkoliv
 

Tato reklama vlastně nápad na celý článek začala. Já totiž nedávno v televizi viděl spot na novou 208, kde běhají děti a říkají, že budoucnost je v elektřině a 3D přístrojovém panelu a jak to bude boží. A vůbec mě nebaví, jen vyjmenovává, co to auto má. Míří asi na matky s dětmi, proto ti hlavní protagonisté, ale nejlepší na světě prostě není, je mi líto. Po jejím shlédnutí jsem si zapřemýšlel a pak vzpomněl, že Peugeot kdysi reklamy míval skvělé. Zvlášť jednu, která nabízela tehdy již poměrně zavedený, ale velmi oblíbený model 206. Autoři reklamy ale také nebyli vyloženě bez práce. Design dvě-stě-šestky sice byl (a do jisté míry dodnes je) atraktivní, ale už poměrně dobře známý a trochu zevšednělý. Navíc, dle všech dobových recenzí to bylo, až na specifikaci RC, auto hrozné, což se už taky tak nějak obecně vědělo. Nic jednoduchého.

Foto: Peugeot

Oni to ale zvládli. Dokázali i z toho již poměrně známého designu udělat tu největší a jedinou přednost auta, kvůli které ho chcete mít, protože o ničem jiném se vlastně ve videu nic nedozvíte. Odehrává se v daleké Indii, kde žije jeden mladý muž, který by moc chtěl 206 vlastnit. Problém je ale v tom, že na ni nemá peníze. Má jen mrzký plakát. Tak se rozhodne opatřit sobě to nejběžnější tehdejší indické auto, tedy Hindustan Ambassador (o tom bychom taky mohli něco jednou napsat), svérázným způsobem ho zkrátí a pak na něm dle daného plakátu kutí tak dlouho, až si vykutí daný Peugeot. Jeho provedení by sice asi neprošlo vnitřními aerodynamickými testy, ale koho to trápí, má svou dvě-stě-šestku a je in. A evropští zákazníci by tedy mohli taky, když je to auto taková paráda, že v Indii si je staví svépomocí. Nápadité. Ke shlédnutí zde:

 

 

Škoda Fabia – čerstvě upečeno

 

Pro tento spot měla tentokrát domácí automobilka zase jiné zadání. Bylo potřeba vytvořit reklamu českou, navíc vánoční, tedy reklamu domáckou, rodinnou, příjemnou. Zároveň bylo potřeba do ní zapracovat auto, které skoro nikdo neměl zrovna ve velké lásce. Byla jím Škoda Fabia druhé generace. A v lásce ji měl málokdo kvůli jejímu porovnání s Fabií první. Nikomu v naší kotlině to asi nemusím vysvětlovat, všichni to víme, takže telegraficky. První Fabia byl skvělý malý hatchback. Sice měla málo místa vzadu, strohou palubní desku a spíše slabší motory, ale to bylo tak vše, co se jí dalo objektivně vytknout. Všechno ostatní bylo vlastně dobře. Jak mám potíže pochopit, proč ještě i v dnešním provozu celá řada lidí dobrovolně jezdí Felicií v různém stavu rozkladu, je mi naprosto jasné, proč ještě mnohem víc řidičů stále jezdí v první Fabii. Když tedy léta páně 2006 přišla Fabia druhá, měla co dělat, aby pověsti své předchůdkyně dostála. A moc se jí to věru nepovedlo. Ona totiž vyřešila problém s místem a palubní deskou, ale za cenu problémů mnohem výraznějších v podobě neforemného designu, levnějšího provedení a o něco horších jízdních vlastností. A to se prodává blbě, když zákazníci ví, že to už uměli ve škodovce líp. Takže reklama musela být opravdu hodně domácká a příjemná, a kvůli Vánocům snad až vřelá.

Foto: Škoda Auto

A přesně taková byla. Její tvůrci se totiž nechali inspirovat klasickým českým rčením o tom, že láska prochází žaludkem, tak aktuálním právě ve svátečním období. Zmíněnou Škodu Fabia tak v záběrech nevyrábí stroje na montážní lince, ale s očividnou láskou ji peče skupina pekařů. Jedni skládají korpusový základ, další pracují na marcipánových kolech, jiní na svítilně z želé. Jeden pekař dokonce do upečeného motoru nalévá olej, akorát je to vlastně med. Všichni pracují pospolu, skoro jako rodina při pečení vánočního cukroví, a pak okolo výsledného produktu stojí s hrdým výrazem. Tahle škodovka určitě moc dobře celá chutnala. Kdo by se nezamiloval, i když je to vlastně obyčejná Fabia? Jak moc úspěšná reklama byla se vlastně neví, protože tento model by se v Česku prodával stejně dobře jako jakýkoliv jiný výrobek domácí značky i bez reklamy. Ostatně to reklama i naznačuje, protože Fabia v ní slouží spíš jako vzorek produkce než jako konkrétní inzerovaný typ vozu. Ale význam tam určitě má, protože Škoda si také mohla vybrat třeba vlajkový a tedy podstatně atraktivnější Superb, ale místo toho zobrazila řadu nejmenší. Já tvrdím, že je to právě z toho důvodu, že ta potřebovala lásku nejvíc. A vy si tu lásku můžete užít v následujícím videu, dokonce v Češtině.

 

 

Volkswagen Passat CC - kdo by si všimnul šelmy

 

V případě tohoto auta je trochu problém se zadáním, že reklama je neobyčejná, ale auto obyčejné. Volkswagen Passat CC totiž obyčejný v době vzniku reklamy příliš nebyl. Spíš naopak, byla to žhavá novinka jinak již zavedeného modelu střední třídy, který byl (a opět dodnes je) velmi příjemný v mnoha ohledech, ale neoplýval zrovna dech beroucí vizáží, byl moc usedlý. Provedení CC (pozor, nejedná se o zkratku pro kabriolet s pevnou skládací střechou, za písmeny se skrývá název Comfort Coupé) toto řešilo splývavou a podstatně dravější siluetou se zcela unikátními karosářskými díly. Co na tom, že technika byla vlastně stejná, auto bylo o poznání atraktivnější. Také o dost víc stálo. Dnes se však již prodává za ceny lidové a dostupný je běžně, tak jsem si dovolil ho do dnešního výběru zahrnout.

Foto: Volkswagen

Tvůrci této reklamy měli vlastně poměrně jednoduchou práci, Passat CC dokázal zaujmout i sám o sobě. I tak se ale o tomto spotu musím zmínit, oni totiž podle mě dokázali z vizáže modelu vytěžit úplné maximum. Zde musím zmínit, že reklama ve videu je opět v Polštině, akorát teď to bohužel bude na závadu, neb je potřeba jí rozumět. Nedokázal jsem ji najít Česky nebo aspoň Anglicky, tak vám tedy pomůžu, stojí to za to. Volkswagen ve spotu jede tam a zpět, jede městem, jede krajinou, až si člověk říká, že to bude nuda. Jenže pak se objeví bílý titulek na černém pozadí pokládající tuto otázku: všimli jste si dámy s leopardem? Poté se zopakuje jeden záběr z jízdy městem a v pravém rohu skutečně kráčí dáma s kočkovitou šelmou na vodítku. Dodnes si pamatuji ten šok, když jsem reklamu viděl poprvé. Stejně tak si pamatuji, že jsem, když běžela podruhé, velmi dával pozor, jestli je zvíře opravdu i v prvním záběru nebo jestli si z nás VW dělá legraci. Spoiler alert! Nedělal, leopard byl opravdu i v původním střihu, byť, pravda, nějak víc ve stínu, ale to nevadí. Reklama je ukončena prohlášením ve stylu toto auto jednou spatříte a už od něj neodvrátíte zrak. A já na ni dodnes myslím pokaždé, když okolo mě Passat CC projede.

 

 

Toto je tedy můj výběr pěti reklam, které, ač lákají na auta všední až obyčejná, vlastně vůbec obyčejné nejsou. A protože zadávat úkoly o víkendu se nehodí, tak se vás prostě jen zeptám. Co myslíte vy? Souhlasíte s mým výběrem? Znáte nějaké další opravdu zajímavé reklamy na nezajímavá auta? Podělte se v diskuzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
16. října 2021, 18:46
0

ad C3 - neparkuje za ním?
ad 206 - tuhle jedinou si pamatuji. Akorát jsem si teď říkal, jestli z toho neudělali reklamu na ten Hindustan. Přežije takovejhle tuning a jezdí :-)

reagovat
Jaromír Soukup
17. října 2021, 09:49
0

C3 - ano, parkuje za ním, přesně tak.
206 - souhlasím, on ten Hindustan a jeho role pro indický lid je poměrně zajímavý materiál, třeba o něm jednou něco napíšu :-D

ro
rock
16. října 2021, 18:49
2

A přidám mého oblíbence. Není to TV reklama, ale časopická. A není to jedna reklama, ale celá sada. Dám sem na ukázku jenom jednu, protože v malým rozlišení se to stejně nebude dát přečíst, ale vygooglete si je. Je jich určitě několik desítek v stejném designu a jedna lepší než druhá.

reagovat
ro
rock
16. října 2021, 18:50
0

...vida, jde to přečíst. Tím líp.

Ma
Max
16. října 2021, 22:01
0

Spomína pán Skořepa v knihe Z depa senzací. Tam je takých zaujímavých reklám viac.

Le
LennyLeonard
16. října 2021, 19:22
6

Ke skode fabii je naprosto super pokracovani na jeji rs verzi.

reagovat
Jaromír Soukup
17. října 2021, 09:52
0

Já chtěl původně použít na Fabii tuhle, jenomže mi tam úplně nesedělo to, že je to obyčejné auto. Jakože, ono je, ale v poměrně vzácné specifikaci, kterých se, aspoň co vím, moc neprodalo. Tak jsem radši použil tu vánoční, kde není o obyčejnosti pochyb.

kotzitzaq
18. října 2021, 10:43
1

Prodalo se jich dost, ale spíše údržba toho motoru majitele nebaví :-)

Michal88
16. října 2021, 21:23
6

Mě třeba bavila reklama na Citroën C4 předchozí generace s Transformerem. :)

Jinak dobrý jsou i virální "banned" reklamy, třeba na trojkový Clio.



A pak se mi líbí i starý reklamy na 2CV, byť jen papírový. :)

reagovat
Jaromír Soukup
17. října 2021, 09:54
0

Všechny tyto reklamy jsou skvělé. Na kachnu - to jsou přímo legendy. A ty zakázané, to je poklad :-D ale jsou zase na jiný článek.

Michal88
17. října 2021, 11:17
0

Ono je teda pravda, že dnes jsou zakázaný skoro všechny reklamy, kolikrát i ty nudný. Viz co bylo teď na spot na Bramboraka v Anglii, že 3s zvuk vytočenýho motoru evokuje sportovní jízdu... Jen si říkám, jestli too taky není jeden z marketing tahů automobilek, protože se ta občasná medializace pak hodí...

Moses
16. října 2021, 22:12
3

Prichazi nova a kulata... SCHODA HENLEIN!

reagovat
Jaromír Soukup
17. října 2021, 09:59
4

Škodu Henlein jsem měl původně mimo pořadí zahrnutou taky, ještě s touto:

proti nudě. Ale už takhle je ten článek dost dlouhý. :-D

Vapno92
17. října 2021, 11:06
0

Zabudli ste na toto: xD to by dnes už asi neprešlo

reagovat
ra
rainero
17. října 2021, 20:28
2

Síce z iného autoservera, ale výstižné reklamy na staré Volvá: https://www.autorevue.cz/Client.Gallery/show.aspx?id_file=0&article=43117

reagovat
Vojtáno
18. října 2021, 21:47
5

No s jak tu vůbec muže (ne)chybět tato..????

reagovat
Ch
Chochin
19. října 2021, 11:58
3

Ja mam rad aj tuto :-)


Renault Clio MTV Gedapá :-D

reagovat
St
Stiinek
19. října 2021, 21:24
0

Ta žlutá věc z reklamy na C3 by mohlo být Innocenti Mini:
https://en.wikipedia.org/wiki/Innocenti_Mini

reagovat
Goldies
20. října 2021, 22:54
3

Já osobně miluju tuhle:

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem