Na poli čtyřkolek má Volkswagen poměrně slušnou historii, přestože nikdy – s výjimkou pick-upu Amarok – nevyráběl žádný heavy-duty offroad. Jako první se s pohonem všech čtyř kol představil model Passat Variant B2 s přízviskem Syncro v roce 1984 a používal osvědčenou techniku z modelů Audi Quattro. Jen o rok později pak přišel Transporter T3 Syncro, který má dnes mezi příznivci německých dodávek až legendární auru. Řešení s motorem za zadní nápravou, který dokázal roztáčet přední kola pomocí kloubové hřídele přes viskozní spojku uloženou ve skříni před nápravou přední, a uzavíratelným diferenciálem vpředu, bylo ve své poměrně ojedinělé řešení.
Od zvučného jména Syncro Volkwagen ustoupil v roce 1998 a nahradilo jej označení 4Motion, používané dodnes. V roce 2025 můžete s plaketkou 4Motion dostat hned šest různých systémů, které se starají o optimální záběr všech čtyř kol.
Haldex ne-haldex
V osobních autech se spalovacími motory je to hlavně systém, který jsme zvyklí nazývat „haldex“. Stejnojmennou švédskou společnost sice v roce 2010 spolkla americká firma BorgWarner, mezi lidmi však nejspíš haldex zůstane haldexem na věčné časy.
Rozložení síly zde zajišťuje mezinápravová elektro-hydraulická spojka, která automaticky přizpůsobuje točivý moment přenášený na zadní kola v závislosti na aktuálních podmínkách, tedy v okamžiku, kdy cítí, že některé z kol ztrácí grip. Uživatelsky přívětivé řešení, jehož „citlivost” se ovládá zvolením patřičného jízdního režimu, najdeme v modelech Golf, Passat, T-Roc, Tiguan a Tayron, mezi užitkovými vozy pak v modelu Caddy a California.
Pokud jde o terénní schopnosti, elektronika samozřejmě nemůže soupeřit s mechanickými uzávěrkami, zde je však řeč o ryze silničních vozech, jejichž offroadový um mnohem víc než čtyřkolka limituje světlá výška, nájezdové úhly a použité pneumatiky.
A klidně tu přiznám, že při průjezdu zvolenou trasou, která během předchozího dne vydatně namokla, na mě urputnost osobních Volkswagenů udělala celkem dojem. Drápat se do kluzkého blátivého kopce a sjíždět prudké svahy na palubě Caddyho, či dokonce obřího Crafteru, byl vlastně velmi jedinečný zážitek, neboť při testování by mě jízda takovou cestou necestou ani nenapadla. A vida – jde to!
Poslední Torsen
Mechanický samosvorný diferenciál Torsen, dědictví Audi Quattro, není třeba dlouze představovat. Stejné je to s modelem Touareg, který v nabídce Volkswagenu představuje poslední auto vybavené touto technologií. I toto poslední auto nás navíc v příštím roce definitivně opustí, což je vskutku smutná zpráva. Málokteré SUV totiž dokáže v terénu předvést právě to, co Touareg. Společně s Amarokem smělo jako jediné z aut, jež byla na akci přítomna, vyrazit na nejtěžší offroadovou trasu. Ani tohle by mě při testování nenapadlo udělat (i když nikoli kvůli obavám z hladkého průjezdu, nýbrž ze strachu z možných škod).
Torsen se pojí se stálým pohonem všech kol, a dokud pokud se kola vozu otáčejí bez potíží, rozděluje točivý moment stejnoměrně mezi obě nápravy. Když jedna z náprav ztratí adhezi a její kola se začnou protáčet, samosvorný diferenciál se uzavře a přenese více krouťáku na nápravu druhou. Výhody to nepřináší jen na špatném povrchu, ale třeba i v zatáčkách, přestože za to samozřejmě zaplatíte vyšší spotřebou. Když to dáte dohromady se vzduchovým podvozkem Professional s regulací světlé výšky, natáčecí zadní nápravou a aktivními stabilizátory, promění se tohle mimořádně komfortní SUV v hotovou offroadovou hvězdu, kterou navíc dokáže ovládat i naprostý neumětel.
Dvě kola na benzin, dvě na elektřinu
Od osobních aut teď přejděme k dodávkám, konkrétně k Multivanu a z něj odvozené Californii. I když po přechodu na platformu MQB už se vlastně rovněž mohou řadit k osobákům… S výměnou platformy u nich došlo k jedné – pro někoho trochu nemilé – skutečnosti, totiž že čtyřkolku už můžete mít pouze s plug-in hybridním pohonem zvaným eHybrid. Pohon všech kol si zde rozděluje hybridní spalovací motor s elektromotorem, přičemž spalovák má na starosti přední nápravu a elektromotor zadní. Není tedy zapotřebí kardanu ani mezinápravových spojek. Elektromotor se zapojuje do práce automaticky na pokyn systémů ABS a ESC, aktivovat ho lze ale i ručně, třeba když přepnete do jízdního režimu Sport.
Výhodou systému je schopnost poslat na kteroukoliv z náprav právě tolik výkonu, kolik ze sebe příslušný motor dostane, a využít tak kola, která mají nejlepší adhezi. Přitom se není třeba obávat, že by při vybité baterii čtyřkolka nefungovala – v případě potřeby spalovací motor začne fungovat jako „range extender“ a zajistí dobíjení.
Multivan ani California přirozeně nejsou terénními vozy a na offroadové tratě v Bělé vpuštěny nebyly, s klikatou blátivou polní cestou plnou hlubokách kaluží si ale poradily bez ztráty kytičky.
Jednoduchá elektřina
Zajistit pohon 4x4 u elektromobilu není jaderná fyzika – umístíte zkrátka elektromotory tam, kde chcete využívat jejich práci. Tedy jeden dopředu, druhý dozadu. V tomto případě jsou primárně poháněna zadní kola, přední se připojují podle potřeby nebo volbou jízdního módu.
U vozů řady ID – mezi dvoumotorové modely patří ID.4, ID.7 a také ID.Buzz – jde pochopitelně hlavně o bezpečnostní výpomoc při zatáčení a také o řešení pro horší adhezní podmínky na vozovce. Mimo asfalt se s nimi zákazníci jistě vydávat nebudou, už pro velmi nízkou světlou výšku a baterie uložené v podlaze. Využití elektromotorů má však jednu nespornou výhodu – na změnu podmínek reagují velmi rychle a rovněž plynuleji než jiné systémy. Ídéčka jsme měli možnost vyzkoušet na stejné cestě jako Multivan a obstála se ctí.
Čtyřkolka od Fordu
V ryzích užitkáčích – Transporteru T7 a z něj odvozené osobní varianty Caravelle – se nám představuje čtvrtý typ čtyřkolky, jenž přišel společně s dalšími technologiemi od Fordu. Připojování a odpojování kardanu zajišťuje elektromotorkem ovládaná zubová spojka na výstupu rozdělovací převodovky, v zadním difereciálu se pak přidává vícelamelová spojka. Při rozjezdu se kardan téměř vždy roztočí, když pak systém vyhodnotí, že pohon všech čtyř kol není potřeba, zubová spojka se rozpojí a kardan se točit přestane, čímž šetří spotřebu i emise. Maximální příděl točivého momentu z motoru pro zadní nápravu je 50 procent a jeho množství určuje stlačení vícelamelové spojky. Soustava se v lecčem podobá takzvanému torque splitteru, který známe třeba z Volkswageu Golf R.
V praxi tento na první pohled složitý systém funguje velmi dobře. Dlužno říci, že připravené předváděcí Transportery dostaly lehkou terénní úpravu v podobě podvozku zvernutého zhruba o 2 centimetry, s offroadovými pneumatikami však na drsné trati předvedly úctyhodný výkon.
Připojitelná čtyřkolka v Amaroku
Poslední variantu 4x4 představuje Amarok, který rovněž sdílí společný základ s Foordem, tentokrát modelem Ranger. Ten využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku připojující přední kola automaticky v závislosti na zvoleném jízdním režimu, jen v módu 4H se uzavře na stálém pohonu všech čtyř kol. V terénu je dále možné použít mechanický uzávěr zadního diferenciálu fungujíci až do rychlosti 32 km v hodině a také redukční režim 4L.
Ovládání je v praxi velmi jednoduché – na otočném ovladači v kabině si zvolíte jeden ze čtyř módů, uzávěrku diferenciálu zadní nápravy v neutrálu aktivujete tlačítkem. O planulé sjížděí svahů se pak postará další tlačítko.
Popisovat terénní schopnosti Amaroku by bylo nošením dříví do lesa. S vhodně zvolenými pneumatikami prakticky neexistují podmínky, s nimiž by si neporadil, a limituje ho pouze dlouhý rozvor.
To ale stále není všechno…
Pokud bychom chtěli být zcela důslední, neměli bychom zapomenout ani na řešení, které aktuálně používá Volkswagen Golf R. Celkem je tedy variant pohonů 4x4 sedm. Specialita zvaná R-Performance Torque Vectoring nebo také torque splitter dokáže posílat výkon právě na to kolo, které ho potřebuje, aniž by obsahovalajakýkoliv diferenciál. Místo toho využívá úhlový převod a na každé poloose lamelovou spojku ovládané servomotorem. S oběma spojkami sevřenými se auto promění v obdobu driftovacího speciálu se zavařeným diferenciálem. Tato technologie ovšem přirozeně nemá za cíl učinit vozidlo terénnějším, nýbrž rychlejším a také „blbuvzdornějším” při sportovní jízdě v zatáčkách.
Jaký typ pohonu 4x4 se nejvíc líbí vám? A jaký při jízdě využíváte?
































