načítám data...

10 zapomenutých skvostů českého (a československého) automobilového průmyslu

17. dubna 2015, 07:05 38 komentářů Vojta Dobeš TopX

V poměru ke své velikosti Česká republika je a téměř vždy byla automobilovou velmocí. A jakkoliv naše továrny nikdy nechrlily masy sportovních roadsterů nebo supersedanů, vznikla u nás spousta pozoruhodných a leckdy téměř zapomenutých strojů...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Znáte jiný stát o deseti milionech obyvatel, který by měl víceméně nepřerušenou tradici vlastní výroby a vývoje automobilů? Já ne. A i v našem malém automobilovém rybníčku se najde spousta zajímavých rybek, na které se pozapomnělo. Jsou mezi nimi překrásné zlaté rybky, nevrlí sumci, na které bychom raději zapomněli, i nesplněné naděje. Pojďte se podívat na ty, které redakci Autíčkáře zaujaly nejvíc!

10. Škoda Felicia Fun

Divoká devadesátá léta. Doba budování kapitalismu a demokracie, doba ekonomické obrody a nevyhnutelně také doba, kdy se k nám začaly poprvé ve větší míře dostávat tvrdé drogy. Jaký efekt to mělo na českou populaci, včetně automobilových designérů, vidíte tady. Vzít Felicii pickup, nastříkat jí nažluto, očalounit nažluto sedačky, a potom jich přidat druhý pár do korby, podobně jako u Subaru Brat? A prodávat to jako ideální auto pro surfaře, kterých bylo v České republice druhé poloviny 90. let bezesporu nespočet? To vyžaduje kvalitní materiál!

-BobAsh-

9. Tatra 600 kabriolet

Kopřivnická produkce osobních vozů měla v ČSR vždy výsadní postavení. Právě pro svou nedostupnost se Tatry staly ideálem petrolheadů, kteří jsou dnes ve věku našich dědů. Poválečný typ 600 nebyl běžnému občanovi volně dostupný. A co může být ještě vzácnější než automobil vyhrazený pouze vysokým soudruhům? Správně, jedině automobil vyhrazený soudruhovi nejvyššímu.  Vůz původně vznikl jako prototyp pro sériovou výrobu a po velkém úspěchu na Ženevském autosalonu 1949 byl připraven k dalším testům. Rozlet krásnému projektu však zarazily Stalinovy 70. narozeniny. Aby se Josifu Vissarionovičovi stát zalíbil, bylo rozhodnuto zaslat prototyp darem do Sovětského Svazu. V té době už naštěstí Stalin trpěl natolik rozvinutou paranoiou, že jízda v otevřené karoserii byla zcela vyloučena. Nedříve se tento bílý kousek stal služebním vozem jeho osobního řidiče, později se dostal do služeb Moskevské polikliniky. Zpět do Čech se unikát vrátil vlastně náhodou. Když jej jeho tehdejší majitel chtěl přestavět na Tatru 603, kontaktoval původního výrobce.  Bílý kabriolet byl vyměněn za černou limuzínu a poslední výkřik kdysi slavného karosářského řemesla se opět navrátil domů. Jediný vyrobený exemplář se v současné době nachází ve stálé expozici Vysokomýtského regionálního muzea věnovaného karosárně Sodomka. Autor místopřísežně prohlašuje, že vidět takový unikát na vlastní oči za malý výlet rozhodně stojí.

-Adam-

8. Škoda 706 RTO Kabriolet

U kabrioletů ještě na chvilku zůstaneme a ani Vysoké Mýto neopustíme. Tentokráte již nejde o osobní vůz ale rovnou o autobus. Jestliže máte pocit, že na stránkách věnovaných pálícím se gumám nemá nudný náklaďák na lidi co pohledávat, tak vězte, že tento autobus je poněkud odlišný. Nejšílenější nápady vznikají často z nejobyčejnějších věcí a odříznout střechu autobusu napadne jedině vizionáře. Nebo šílence, hranice je často dosti mlhavá.  Vozy 706 RTO byly, vzhledem k výsadnímu postavení Karosy na českém trhu, všudypřítomné. O to pronikavější překvapení muselo být, když najednou nepřijel okoukaný model zcela kompletní. Vyhlídková varianta se snad ani v originálním provedení nedochovala. Zlaté české ručičky naštěstí nezahálely a tak naše silnice brázdí hned několik replik ve službách soukromých dopravců. Jedním takový skvostem se každý rok můžete projet po Praze v rámci historických jízd a jestliže se tak rozhodnete, jistě se v největším českém kabrioletu potkáme.

-Adam-

7. Škoda 720

Pro mě je nejzajímavějším českým autem jednoznačně Škoda 720. A to dost možná právě proto, že ani nešla do seriové výroby a zůstala jen u konceptu a tak můžeme jen snít jaká by v praxi opravdu byla. Koncept byl ovšem opravdu skvostný, až se nechce věřit, že pocházel od Škodovky a dokonce už z roku 1972. Zaprvé, je zde design, který byl zcela na úrovni aut ze západu. Klasický tříprostorový sedan, dlouhý zadní převis a krátký ten přední, to vše zabaleno v úhledné karoserii od věhlasného studia ItalDesign. Koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol v kombinaci se zmíněnou karoserií typu sedan nabízela výborné rozložení váhy a díky nezávislému zavěšení všech kol můžeme tedy odhadovat i slušné jízdní vlastnosti. Motor s rozvodem OHC a příčným vyplachováním nabízel na svou dobu slušných 62 kW z objemu 1,5 l a ve sportovně orientované verzi fastback pak dokonce krásných 70 kW. Chce se až brečet, když si člověk uvědomí, jak zoufale technologicky zastaralé byly motory s rozvodem OHV z tehdejší sériové produkce. A kdyby ještě tak zákazníci tušili, že s těmito motory budou muset vydržet dalších neskutečně dlouhých 25 let. Kdoví, jak by dnes vypadala scéna kolem amatérských závodníků a úpravců, kdyby šla Škoda 720 do seriové výroby. Jen si to představte, namísto bídné 1.3 s upocenými 50 kW a mizerným projevem by se všude válely relativně moderní OHC motory s mnohem větším potenciálem pro úpravy. Nebo by snad dokonce vznikla sportovní varianta GTI s DOHC hlavou a já bych namísto v E30 jezdil ve Škodovce. Se vší hrdostí a zcela po právu.

-Greeny-

6. Tatra MTX V8 

Hned na začátek musím říct, že Tatra MTX V8 není moje nejoblíbenější auto. I kdybyste mi dali pistoli k hlavě, nedokázal bych zfleku říct, která Tatra to bude. (A není to jen tím, že mít pistoli u hlavy, tak mám úplně jiné starosti.) A vybrat si nejvíc nejrychlejší placku, není to tak trochu klišé? Neudělal by tohle desetiletý hošík, který sní o bohatství a plné garáži supersportů? Jo, jasně, udělal, ale tahle Tatra není jen další z rychlých placek. Je totiž mnohem víc. Je ukázkou toho, co by náš automobilový průmysl mohl dokázat. I přes svůj věk je stále nejrychlejší české auto (udav se, Octavie RS) a její design, který vznikl v hlavě Václava Krále, se prostě neokouká. SuperTatra má prostě vše, co by supersport měl mít. Motor uprostřed? Ano! A je to osmiválec? Samozřejmě, původem z Tatry 613, převrtaný na objem 3,9 litru s výkonem až 225kW. A co mrkačky? Že váháš! A je to fakt tak rychlý? No setsakramentsky! Že tyto atributy táhly povrzuje i fakt, že i přes plánovanou produkci sto kusů, ke které bohužel nedošlo, se po představení na autosalonu v Praze nashromáždilo skoro 200 objednávek. Dokážete si představit, že by doopravdy k sériové výrobě došlo? Nebylo by skvělé, kdyby existovalo více, než 3 kusy (které jsou naštěstí již všechny v ČR)? Určitě bylo, protože pak by existovala šance, že se někdy do jedné alespoň posadím, která se neblíží limitně nule.

-Fernie-

5. Škoda VOS

Jsou auta, která jsou zajímavá proto, že bychom na ně měli být hrdí. A potom jsou auta, která jsou zajímavá, přestože by na ně i na okolnosti jejich vzniku leckdo raději zapoměl. Škoda VOS patří do té druhé kategorie. Její jméno znamená Vládní Osobní Speciál a v podstatě to byl takový lehký tančík, zamaskovaný do podoby luxusní limuzíny. Tedy, lehký… těžce pancéřovaná verze měla čtyři a půl tuny a i lehčí varianta pro doprovod měla 3,6 tuny. To si vyžádalo použití podvozku a motoru z nákladní pragovky a v případě těžké verze, která se téměř nedala vyvětrat, také montáž klimatizace, vyplnivší celý kufr. Výsledkem bylo příšerné, těžko řiditelné monstrum, které navíc sloužilo k přepravě monster v lidské podobě, pracujících ze všech sil na tom, aby už v Československu nikdy nic zajímavého nevzniklo. Přesto si tato obří (na délku měla 5,7 metru!) Škodovka zaslouží svoje místo na seznamu, protože taková byla doba.

-BobAsh-

4. Aero 50 Dynamik

Aero 50 bylo na poměry československa třicátých let poměrně luxusním a výkonným sportovním vozem (dvoulitr o výkonu 50 koní tehdy neměl jen tak někdo), ale ve srovnání s těmi opravdovými "grand tourery" od Bugatti, Mercedesu či Alfy Romeo působilo přeci jen poněkud skromně a zakřiknutě. Tedy alespoň do té doby, než se do něj pustila karosárna Sodomka z Vysokého Mýta. Skromný kabriolet narostl do délky více než pěti metrů a do téměř dvoumetrové šířky. Kromě rozměrů ale dostal především fantastické proporce, rozmáchlé křivky a nádherné detaily. Výsledek dostal jméno "Dynamik" a svým způsobem je ztělesněním všeho toho, co bylo v Československu před druhou světovou válkou v pořádku – a po ní už ne. 

-BobAsh-

3. Wikov 35 "Kapka"

Automobilku Wikov, odnož strojírenského podniku Wichterle a Kovařík, kdosi trefně označil za "automobilového Cimrmana" neboli mistra slepých uliček. Stejně jako velikán české vědy, techniky, umění, vzdělanosti a všeličeho jiného i automobilka Wikov přicházela s geniálními nápady a vynálezy, jen obvykle ne v tu správnou chvíli nebo tím správným způsobem. Proto jsou dnes vozy Wikov sběratelsky tak ceněné – když byly nové, téměř nikdo je nechtěl a tedy nekupoval. Nejzářnějším příkladem toho všeho byl model Wikov 35 "Kapka", představený v roce 1935. Tvary jeho karoserie, kterou navrhl legendární Paul Jaray, odpovídaly tehdejším představám o tvaru kapky a tedy i o tom, co je aerodynamické. O několik let tak předešel nejslavnější průkopníky aerodynamických karoserií, Tatru T77 i Chrysler Airflow. Kde byl háček? Za prvé samozřejmě v tom, že ne všechno, co aerodynamicky vypadá, také aerodynamické je. A pak také v tom, že oproti standardnímu Wikovu 35 vážila "Kapka" o zhruba metrák více, což negovalo jakékoliv přínosy aerodynamické karoserie. Vyrobily se podle některých zdrojů tři, podle jiných dokonce šest. A žádný se nedochoval.

-BobAsh-

2. Tatra V570

Když v konverzaci zazní jméno průkopníka aerodynamiky Paula Jaraye, musí nevyhnutelně zanedlouho dojít i na Hanse Ledwinku. A když už se začne mluvit o Jarayovi a Ledwinkovi, musí všechno skončit u jejich vztahu s Ferdinandem Porsche a u nápadé podobnosti mezi Tatrou V570 a Volkswagenem Typ 1, známým též jako "Brouk". Kdo od koho a jak moc opisoval už nejspíš bude navždycky předmětem debat a dohadů. Faktem zůstává, že Tatra V570 byla malý rodinný automobil se čtyřmi sedadly a kapkovitou karoserií, s trubkovým páteřovým rámem a dvouválcovým, vzduchem chlazeným motorem boxer umístěným za zadní nápravou s dvojicí kyvných poloos. A vznikla zcela určitě dříve než "lidový vůz" nacistické organizace Kraft durch Freude, který se později stal miláčkem mírumilovných hipíků. Podobnost byla dost nápadná na to, aby to stačilo na soudní proces, který skončil v roce 1961, kdy Volkswagen raději zaplatil mimosoudní vyrovnání ve výši tří milionů marek.

-BobAsh-

1. JK2500

Možná jste jako malí snili o tom, že budete popeláři nebo kosmonauti. A nebo jste byli divné děti, které sní o tom, že budou mít vlastní továrnu na auta, která budou sami navrhovat a také s nimi jezdit. Pokud patříte (stejně jako já) do té druhé kategorie, pak je JK2500 (někdy ne zcela správně označovaný jako Tatra JK2500) zhmotněním takového snu. Jeho tvůrce, konstruktér Július Kubínský, ho v roce 1954 postavil za pomoci kolegů z Karosy Vysoké Mýto (dříve karosárny Sodomka). Cílem celého snažení bylo vytvořit malosériové kupé třídy GT, které by se dočkalo alespoň omezené produkce. V podmínkách Československa v 50. letech to však nebyla zrovna procházka růžovým sadem. Nebyly peníze, nebyly díly, nebyla ochota. Proto měl výsledek přední zavěšení z válečného KdF (tedy v podstatě z Brouka), šestiválcový motor z Alfy a vlastními silami vyrobenou zadní nápravu De Dion. Později byl motor nahrazen výkonnějším osmiválcem z Tatry 603 Sport. Na malosériovou výrobu takto buržoazního stroje sice nakonec samozřejmě nedošlo, ale vůz zůstal v majetku svého konstruktéra, který ho mnoho dalších let běžně používal.  A co mohlo být v socialistické ČSSR víc cool, než mít osmiválcové kupé, které jede 200 km/h? Mít osmiválcové kupé, které jede 200 km/h a které jste si sami navrhli!

-BobAsh-

Zapomněli jsme v našem seznamu na něco? Máte jiný názor na to, která česká auta byla nejpozoruhodnější? Dejte nám vědět v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Caddy
17. dubna 2015, 09:46
0

Super prehled :) Mozna bych zaradil jeste MTX upravy na cabria, nejlepe Rapida :) (I kdyz favorit taky pekny a felicie je tak hnusne bizarni, ze by si to misto tez zaslouzila :)))

T600 je jednoznacne nejkrasnejsi auto nasi historie, skoda toho osudu, ale hlavne, ze je zpatky u nas a nejaky kreten ji neznicil. Ja myslim, ze kdyz se ozval se zamerem z toho udelat 603, tak musel toho an druhem konci polit pot a zavravoral :)

Museum ve Vysokem Myte za navstevu stoji, da se tam stravit spousta casu a informace perfektni. Jedine, co to kali, je nekolikadenni pocit nasrani z podelanych komousu a smutek nad osudem naseho nejlepsiho karosare (a nejen jeho).

A Skoda VOS je neskutecna vec, ono na fotce t vypada jako normlani stare auto, ale nazivo teprve clvoeku dojde, jaky je to obrovsky monumentalni povoz. Mozna by to chtelo sehnat fotku, kde stoji vedle neceho jineho znameho :) Mozna apson tady trochu . ten pan meri skoro dva metry .) https://lh3.googleusercontent.com/-OoUOxYIRXRw/S6YplkGBdgI/AAAAAAAABRo/qiTt1acAok8/s1000/IMG_1578.jpg

reagovat
Pe
Petr
17. dubna 2015, 10:37
0

Paradni clanek, o tom poslednim jsem zatim jeste ani neslysel. Ale chybi mi tady Skoda 1100 GT moje srdcova zalezitost. Toho kdyby se vyrobilo vic kusu tak kam se na to hrabe erko nebo rapid.

reagovat
Mírus
17. dubna 2015, 11:27
0

Supr. článek. Takhle od pasu mě napadají ještě české dvanáctiválce (Walter Royal 12V, Tatra T80) a taky T 603. Kdyby ji potkal osud Š720 nebo MTX V8, tak za ní štkáme a spíláme rudému režimu. Jenže nepotkal! Takže je okoukaná a není nám vzácná.

reagovat
Mírus
17. dubna 2015, 12:34
0

Neuvědomil jsem si, jak se ten článek jmenuje :). Takže pardon, (minimálně) tu T603 beru zpět.

reagovat
VoFi
17. dubna 2015, 14:10
0

Super :) je dobré připomenout taková auta..
Je možné, aby Felicia Fun měla pevnou nátavbu? Znám jednu, která vypadá úplně jako ta na fotce..až na tenhle "detail"
Škoda 720 je nádherné auto..škoda, že to dopadlo jak to dopadlo..
Pak mne zaujala Tatra MTX V8..má nadčasový design, škoda že se nevyráběla.
Opravdové překvapení bylo ale číslo 1. Nikdy jsem o něm neslyšel..ale je úžasné! ..kdo ví, jak by dopadlo s dostatkem peněz a dílů..P.S taky jsem ta druhá skupina :D

reagovat
Ne
Nedy
17. dubna 2015, 17:19
0

ad Fun. Pevná nástavbu (tvar auta ve výsledku jako kupé) se na Fun nikdy nedělal. Auta s takovým zakrytováním korby jezdila značkový závodní pohár (jak Favority, tak Felicie). Dají se najít obrázky na googlu po zadání např. "škoda pick up cup". Bylo však možné si od "neznačkových" výrobců koupit střechu - plátěnou i laminátovou. Ono to fungovalo tak, že se vyklápěly zadní sedačky se zadním čelem kabiny do prostoru korby. Střechu tak sériově neměly. A tu sis právě mohl dokoupit... Je však samozřejmě možné, že zmíněné zakrytování korby ze závodních aut někdo použil právě na Fun.

VoFi
17. dubna 2015, 17:38
0

Díky za odpověď :)
Prohlédl jsem spoustu fotek až si ani nejsem jistý, jak to auto co znám vypadá.. každopádně se po něm v příštím týdnu poohlédnu a třeba sem dám fotku. Mám takový pocit, že to bude "normální" Felicie pick-up v barvách Funu nebo nějaká zpatlanina obojího.. Rozhodně to není ta nástavba z poháru, spíš je to myslím jako normální..ale zase ty barvy, kola a interier..nevím no, podívám se a uvidí se..každopádně ještě jednou díky :)

Woyta
20. dubna 2015, 07:45
0

Po meste nam jezdi jedna Felda Fun se skrinovou nastvbou a rozvazi duchodcum obedy. :) Nastavby byli podobne jako u normalniho pickupu, s tim rozdilem, ze se dal zmensit nakladovy prostor a pribrat dva pasazery.

Ne
Nedy
21. dubna 2015, 12:02
0

Ano, to jsem nezmínil. Tu dělal Air Design u nás a v GB Truckman. Resp. o těchto dvou vím. Je samozřejmě možné, že něco takového vyráběl ještě někdo další...

bi
bitner
17. dubna 2015, 16:29
0

Hodne dobry clanek, porad se zlepsujete. To posledni auto mi pripada spis jako opozdeny april. Je to jednoduse neuveritelne. Neco takoveho ze si nekdo postavil v CSSR v 50. letech a jeste ho v tom pak soudruzi nechali jezdit? Asi mel hodne dobre zname.

reagovat
KS
KS
17. dubna 2015, 18:16
0

Mne to ani zas tak nepřekvapuje. Soudruzi potírali především tzv. "protistátní činnost", což vlastnictví lepšího automobilu zas až tak nepředstavovalo. Možná, kdyby jich jezdilo víc, tak by vznikl nějaký paragraf, ale byla to kapka v moři, tedy zcela bezvýznamná záležitost. I Havla nechali jezdit Mercedesem přikulovat sudy do pivovaru, pravda, už to nebyla drsná 50. léta...
Z horní desítky mě nejvíc "bere" Tatra MTX. Má úplně fantastický zvuk a design je takový "klasický", pomalu stárnoucí a jasně odkazuje na 80. - 90. léta, což mě asi nikdy neomrzí. Z osmiválců má lepší zvuk asi jen F355, ale Tatra to dohání větší intenzitou (ptž. vzducháč) a až americky chuligánským projevem. YT nedokáže zázraky, naživo to musí být těžkej zážitek.

BobAsh
17. dubna 2015, 18:23
0

JK2500 byl polooficiální projekt, vznikalo to v Karose a potom v Tatře a hádám, že původním cílem bylo vyrábět to malosériově a prodávat to na Západ coby zdroj deviz.

bi
bitner
17. dubna 2015, 18:32
0

A to zas jo, pro JK2500 je jedine vysvetleni a to prachy, tomu uz se verit da.

bi
bitner
17. dubna 2015, 18:31
0

No nevim, takovahle zpozdilost ve stylu prohnileho kapitalismu... Z Havla meli komunisti strach, to bych nesrovnaval. Ale polovina 50. let a tohle? To je proste masakr. Tatra je fantasticka, ale narozdil od JK2500 uveritelna. S Vaclavem Kralem jsem se setkal ve skole (jedna jedina prednaska), ale nikdy na nej nezapomenu. Byl skvely.

reagovat
Jo
Jose85
17. dubna 2015, 20:52
0

Pokud by se kvalifikovaly i (skoro)závoďáky, tak třeba Škoda 1100 OHC http://www.skodateam.cz/Skoda_1100_OHC ...u toho sem nechápal, jak svedli s tím základem a technologiemi tehdejší Škody udělat ten motor.

Z meziválečných aerodynamických pokusů snad ještě Škoda 935 (kapalinou chlazený "flat4") ...a FRM-taky rok 1935, řadový čtyřválec napříč v MR konfiguraci...za to se stydím :) na FRM sem pozapomněl i já, připomněl mi ho až článek v jednom nejmenovaném iplátku z impéria jednoho nejmenovaného ministra.

reagovat
Sh
Shackall
17. dubna 2015, 22:34
0

Díky za moc hezký článek. Co se "zapomenutých" aut týká, postrádám dvě (obě už v diskusi někdo připoměl) - MTX Roadster (jediná věc od krále, která v nějakém slušnějším množství jezdila) a ÚVMV 1100 GT. A když už tu jsou individuální stavby, tak samozřejmě Grafit...
Dále bych - v rámci rýpání - mírně polemizoval s pasáží o Škodě 720. Štrougal, který dal ve finále projektu stopku, není rozhodně žádnej debil, což zjistil např. Rudolf Barák. Stejně tak nebyl debil ani Zapadlo*. Pokud by měla Škoda 720 šanci na úspěch, zrovna tihle dva by ji myslím do výroby dostali. (třeba kvůli devizám). Problém byl v tom, že je "trochu" rozdíl vyrobit použitelný prototyp a vyrábět v podmínkách socialistického průmyslu třeba 100 tisíc 720 ročně. Pro nepamětníky - socialistický autoprůmysl si opakovaně vylamoval zuby i na embéčku (1000 malých bolestí). Pokud by se 720 vyráběla, byl by to průser ještě větších rozměrů, než Alfasud.
Dále bych nebyl tak kritický k motoru 73x OHV. Jistě, neřadil bych ho někam k "20 nejlepších motorů všech dob" nebo "Top 100 motorů", ale - zajímavé je, že až poté, co Škodovku koupil VW - považuju ho za prakticky nezničitelný a svým způsobem charakterní agregát, který snese neuvěřitelně brutální zacházení.
S tím tuningem je to taky imho celkem vedle - Lada 1600 (což je tomu OHC asi z tehdejší normální produkce nejpodobnější) se tehdy netunila, Škodovácký motor tunil kdejaký venkovský strejda (minimálně se přidával chladič oleje a laborovalo se s karbecem). Proč asi? Zaprvé proto, že těch 50 kW nebo kolik ta Lada měla byl na svoji dobu výkon dostačující, naopak Škodovka měla v základu bídných 34 kW. A za druhé proto, že to jde. Nevím o druhém motoru, který by šel tak snadno upravovat doma v dílně s nutností jen občasného odskočení za kamarádem k soustruhu...
Pokud se bavíme o tom "co by kdyby", tak tenhle agregát měl být základní motorizací Škodovky a pro náročnější měly být k dispozici 1600 a 2000 OHC, alternativně na Webrech. Ale to je sci fi...

reagovat
Sh
Shackall
17. dubna 2015, 22:36
0

* Debil míněno v rovině IQ a schopností. Nelze zaměňovat s charakterem...

František Čáslavský
17. dubna 2015, 23:57
0

Zrovna MTX Roadster vážně není zapomenutý... :) Ale ÚMVM 1100GT je dobrej tip, to nás nenapadlo.

Greeny
18. dubna 2015, 00:16
0

Srovnávat škodovku s ladou je trochu mimo bych řekl. Lada u nás nebyla nikdy tak dostupná a taky jelikož byla kopií Fiatu, tak nevyžadovala "dodělej si doma". Samozřejmě je úplně klidně možné že by byla Š720 velký průser, proto taky píšu, že "Pro mě je nejzajímavějším českým autem jednoznačně Škoda 720. A to dost možná právě proto, že ani nešla do seriové výroby a zůstala jen u konceptu a tak můžeme jen snít jaká by v praxi opravdu byla." tudíž celý odstavec je tak trochu snění.

A za tím že škodovácké OHV je opravdu špatný motor si stojím. Že je poměrně houževnatý - budiž, ještě aby při svých rozměrech ložisek a mizernému výkonu podávanému v mizerných otáčkách nebyl, navíc rozvod řetězem a OHV. Na druhou stranu, už jsem viděl pár prasklých klikovek tohle motoru, protože kvůli 3 ložiskům trpí na torzní kmity. A pak je tu vratné plnění hlavy, které je pro jakékoli výkonné využití velmi nevhodné, OHV také umožňuje jen špatný tvar spalovací komory, nehledě na velkou váhu pohyblivých částí, které znemožňují použití ve vysokých otáčkách. Sací i výfukové kanály jsou mizerně tvarovány a nesmyslně dlouhé vodítka ventilů celé proudění ještě zhoršují. Ten motor se ladí jen protože je dostupný a protože vzhledem k tomu jak špatně je udělaný, tak na úpravy reaguje docela dobře - snadno se z něj doluje výkon navíc, když ho tam v sérii moc není :) A další důvod proč se ladí, je že prostě Češi mají staré škodovky tak nějak rádi, rádi s něma jezdí rally a rádi se na to dívají. Což ale mohlo platit i o Š720.

Sh
Shackall
18. dubna 2015, 00:18
0

Fernie: Nechci učit staré orly létat, ale mám takový dojem (z hlavy, nikde jsem to negůglil), že se Funů vyrobilo podstatně víc, než libovolného MTX. Jinak v inzerci je aktuálně 1 Fun a 0 Roadsterů :-) http://www.sauto.cz/osobni/detail/skoda/felicia/15782331?goFrom=list

Sh
Shackall
18. dubna 2015, 00:41
0

Greeny: Pokud si tu dobu dobře pamatuju, tak byla většina "Škodovkářů" a pak hned byli "Žigulisti" - mimochodem, můj táta měl žigula. Že Žiguly zmizely hned po revoluci, kdežto Škodovky 120 jezdily ještě po roce 2000 je věc druhá... A ano, Žigul nebyl dodo jako Škodovka a 1600 už vůbec ne. A o tom právě mluvím - když je na svoji dobu něco ucházející, tak se to neupravuje. Kdyby byl nejrozšířenější motor v ČSSR 1,6 OHC od Škodovky, hrabalo by se v něm podle mne akorát pár megalomanů. Protože by to bylo moc pracné a výkon v sérii by byl dostačující. Ostatně nějaký tuning Lady byl i tehdy. 160 RS MTX (btw: Další tip na zapomenutou legendu) měla s 1,6 OHC z Lady skoro 120 kW...
Co se týká toho nešťastného 73x OHV, nebylo by myslím od věci si položit také otázku v porovnání s čím je ten motor tak mizerný. V porovnání já nevím s nějakým VTEC asi jo. V porovnání s FIRE už bych si tak jistý nebyl, najel jsem něco s tím i oním a jakkoliv je FIRE samozřejmě lepší, ta "česká klasika" mi oproti němu nepřišla jako vyslovený průser. A jak říkám - ten motor nevychvaluju do nebes a uznávám, že má spoustu vad, ale zase bych na něj takhle nenadával. Například pro tunera začátečníka je třeba Felda s tímhle agregátem vhodná volba. A nejen pro začátečníka. Kdybych se nudil a nevěděl co s penězi (což se obávám zatím nehrozí), nemyslím si, že třeba sleeper na bázi Škody Favorit/Felicie pick up by měl docela slušný fun factor...

Greeny
18. dubna 2015, 12:30
0

měli jsme doma FIRE 1.1 40kW v Puntu a ten motor ačkoli byl ještě základnější verzí (např SPI vs MPI v případě Feldy), tak s ním byla daleko větší radost jezdit, měl rád otáčky a když je dostal, tak dokázal s Feldou držet krok. Zatímco Felda ve 4000 vydává zvuk, že člověk jen čeká kdy z ní vyletí všechny zdvihací tyčky ven :) Takže asi tolik srovnání s nízkorozpočtovým FIRE. A když dojde na srovnání třeba s 1.3 z Corolly (DOHC 66kW) ze stejné doby jako Felda, tak OHV působí jak motor z traktoru vedle motoru z BMW. Toyota má 100x lepší projev, lepší průběh výkonu i celkově vyšší výkon a nezanedbatelně nižší spotřebu. A rozhodně na tom nebude o nic hůř se spolehlivostí, ta naše plečkapová měla najeto přes 300 a pořád krásně jela :)

A co se týče toho tunera začátečníka - pokud nemá zájem vědět, jak to konstrukčně řešené být nemá, tak ať si rovnou pořídí něco, kde je to už v základu konstrukčně řešené dobře. Osobně bych doporučil něco od BMW s Bosch Motronicem (e30, e36, e34), je to jednoduchý ale moderní systém, který lze ladit a ty motory jsou na úrovni a zároveň dostatečně dostupné.

vi
vitek
18. dubna 2015, 20:48
0

ODkojeni Fast and Furious jsme kdysi závodili na čtvrtmíli s auty rodičů. Já '01 Felicia HB, MPi 50 kw a kamarád ´97 Punto 3dv. HB, 1.2 44kw. Podle papírů jsem se viděl "na bedně", avšak jaké rozčarování přišlo, když mi punto ujelo o několik světelných let. Punto "tahalo" v otáčkách jak píchnutá svině, kdežto Felda nad 4.000ot. žadonila o smilování se :-) Půl roků poté přišla místo Punta Almera, ´97 1.4 66 kw a to bylo oproti Feldě i Puntu jako auto z jiné galaxie....Navíc se dodnes těší skvělému zdraví.

ri
riprex
19. dubna 2015, 00:13
0

Ono celá řada 742 byla neskutečně zoufalá a průser to byl opravdu neskutečnej. Viz třeba bajku o velodupce. Taky se mi líbí tohle video:

#t=202 Připomíná mi to i neskutečné problémy s Š1203. Taky nikdy nebylo jistý, jestli v ní člověk dojede no nemocnice a nebo rovnou do toho krematoria. Škoda 720 je určitě zajímavý prototyp, ale vzhledem k možnostem naší výroby by to určitě skončilo jako katastrofa. Umíme podělat totiž úplně všechno. Když si vzpomenu, jak to třeba dopadlo s Tatraplánem, což bylo na svoji dobu rozhodně dobré auto. Ono prostě nebyl zájem vyrábět dobrá auta. Srovnání s Alfasudem je určitě na místě, ale tenhle problém nebyl zdaleka jen u nás nebo v Itálii. Když si vzpomenu, co za průser byly výrobky British Leyland. Naši si koupili koncem 70tých let Rover 3500 (SD1) a to auto byla neskutečná popelnice zcela srovnatelná s tehdejšími stodvácami. Problémy s elektroinstalací, přehříváním motoru, hodně rozsáhlá koroze... rozhodně by mizerná kvalita nezabránila Š720 aby se stala legendou, protože hodně nespolehlivých a mizerně vyrobených aut legendou jsou. Delta mě napadá, Alfasud třeba ne, protože nikdy nevydržel dost dlouho na to, aby vůbec někdo zjistil, jak jezdí. Jiné to bylo u Alfetty GT, potažmo GTV. Ty sice taky nevydržely bůh ví jak dlouho a děda to po půl roce vlastnictví v roce 1986 vzdal, protože shánět na to díly bylo peklo a za půl roku s tím najezdil ani ne 2000km, protože zbytek času to stálo na špalkách na chalupě a na něco se čekalo. Tu uložení kardanu, tu silentbloky převodovky, diferenciál... poslední hřebíček do rakve byl, když upadlo táhlo řazení a namotalo se do kardanu, čímž se i vytrhlo jeho zavěšení a celá převodovka. Navíc se zablokovaly kola a auto se roztočilo, jako káča.

Motory škoda OHV jsou kapitola sama pro sebe. Jak píše Greeny, byla a dodnes to je neskutečná mrdka. Budiž, měla tlakově litej hliníkovej blok, ale hlava byla pořád litinová a jízdní projev toho motoru je tragickej. Ještě ve Fáčku s karbecem to díky novější, vícekanálové hlavě, odlehčeným pístům a ojnicím celkem jde. BMM ten motor znepoužitelnilo. Nedá se s tím jezdit a ani těch 50kW nebo kolik to proboha má mít tam cítit není, protože to prostě nejede a při podřazení to akorát začne víc hučet, ale jinak se nezmění vůbec nic. To, že to má na volnoběh zvuk jako šicí stroj a v otáčkách jako rozzuřenej vysavač už je pak celkem i jedno. Fire oproti tomu i s tím relativně malým výkonem v tom puntu člověku dává takovej pocit radosti (ne proboha rychlosti).

Woyta
20. dubna 2015, 08:04
0



15 prototypu a auto pripravene pro seriovou vyrobu. Zas tak nerealne to nebylo. Pozdeji tuhle koncepci pohonu zkouseli propasovat i do 120. Ano v depozitari muzea stoji 120 s motorem vpredu.

Souča
19. dubna 2015, 19:58
0

tenhle článek by byl fajn v AJ, aby si mohli udělat obrázek o naší automobilové kultuře i v zahraničí, kde se na nás dost často koukaj skrz prsty :)

reagovat
BobAsh
19. dubna 2015, 22:11
0

Nevšiml jsem si, že by se na nás dívali skrz prsty - a bohatě jim stačí Tatra a současný Škodovky. Třeba Američani jsou z recenzí Škodovek celý vedle a z Tater tuplem. Nicméně dobrej nápad, zkusím ten článek nabídnout svým zaoceánským zaměstnavatelům :)

Souča
20. dubna 2015, 00:05
0

o USA jsem neměl tušení, v UK jsou škodovky rozhodně populární, ale zbytek západní Evropy nás celkem dost přehlíží mi přijde... koukaj na nás jak východní Evropu a zatim jsem nepotkal nikoho z několika států EU, kdo by znal Tatru (a to jsem na automobilní škole) :(

BobAsh
20. dubna 2015, 00:32
0

IMHO je dost zásadní rozdíl přehlížet nás a naše auta - řekl bych, že půlka majitelů Škodovek neví, že nejsou německý :)

A ad Tatra a takový věci - v USA o nich taky vědí jen lidi, který jsou nadšenci do "divnejch věcí". Běžnej člověk samozřejmě Tatru nezná nikde na světě, a to se asi moc nezmění. I když na automobilní škole bych tuhle povědomost čekal. Co to je za školu?

Souča
20. dubna 2015, 01:43
0

To přehlížení jsem myslel v obou směrech, ale teď teda hlavně co se týče historie aut; avšak ono to spolu vzájemně souvisí. Tím, že nás vidí jen jako postkomunistickou zemi, tak ani neočekávají, že bychom měli nějakou dobrou automobilovou historii. Vůbec je nenapadne, jaké fajn věci jsme uměli (a občas umíme) vyrobit, protože nás maj za nějaký poláky... Člověku se tomu nechce věřit, dokud to nezažije. Často se snažím naši pověst zachraňovat. Škola je v Dánsku, obor zaměřen na motorsport a ve třídě jsou dánové a pár mezinárodních studentů.

Dz
Dzyn
21. dubna 2015, 18:29
0

Super článek, ale je tam jedna nepřesnost. Kapka se dochovala a stojí v Olomouci ve Veteran car arena.
Je tam více auta ze seznamu:-) http://dzyn.rajce.idnes.cz/Auta/

reagovat
BobAsh
21. dubna 2015, 22:54
0

Já měl pocit, že je to replika.

Ma
Martin S.
09. ledna 2017, 19:56
0

A co nejaky auto ze Zbrojovky? Myslim ze se jim říkalo Zetka.

reagovat
Ad
Adamec Jan
20. března 2017, 20:52
0

Dobrý den, k tomu Wikovu 35 píšete, že se žádný nedochoval, ale jeden jsem si určitě prohlížel v Olomouci ve veterán aréně? Nemáte tam náhodou chybku?

reagovat
Ad
Adamec Jan
20. března 2017, 20:57
0

Omlouvám se, právě jsem zjistil, že jsem druhý kdo to píše .-)

reagovat
Th
TheMaroS
10. června 2017, 00:39
0

Tatra 600 kabriolet:


reagovat
ha
hanysek33
28. října 2017, 10:59
0

No chtěl bych opravit autora článku.Tatra 600 kabriolet není vystavena v muzeu ve Vysokém Mýtě,ale v Kopřivnici v Technickém muzeu..

reagovat
Moses
26. ledna 2019, 18:47
0

Este jedna masinka tam chyba - T603X

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem