reklama
načítám data...

10 bláznivých konceptů z přelomu milenia

23. října 2018, 13:15 10 komentářů Jakub Pospíšil TopX, WTF?

Některé koncepty předznamenávají budoucí sériová auta a některé (naštěstí) ne. Pojďme se dnes podívat na deset zástupců té druhé skupiny.

zobrazit celou galeriiTopX, WTF?: 10 bláznivých konceptů z přelomu milenia

V dnešním článku chci zavzpomínat na doby předinternetové. V dobách, kdy se na síť připojovalo zásadně po sedmé večerní na pár minut a za zvuku analogového modemu jsme nemarnili drahocenný čas na síti čtením článků a novinky z automobilového světa čerpali hlavně s tištěných publikací. Ať už to byly krásné encyklopedie s velkými obrázky, motoristické přílohy novin, trochu nudný, ale levný Svět Motorů, nebo “drahé” časopisy na křídovém papíře s lepenou vazbou – nic z toho jsem nenechal nepřečtené. Skutečný svátek ale nastal vždy s novým modelovým rokem. To totiž vycházel katalog automobilů Autohouse. Mnoho desítek stran s komplexním shrnutím současné automobilové produkce, tisíce fotek a tabulek, “technická” příloha na novinovém papíře se seznamem všech motorizací – to byl poklad, který se vyvažoval zlatem. 

Katalog samotný se vždy sestával ze čtyř částí. Největší prostor byl samozřejmě věnován sériovým vozům, následovala ona technická příloha – nekonečná tabulka plná kilowattů a průměrné spotřeby, další část se věnovala úpravcům (tam jsem se poprvé dozvěděl, co že to je ten Imrischer, nebo Brabus). Čtvrtý oddíl katalogu mě ale vždycky zajímal nejvíc. Na několika stranách byly shrnuté ty nejlepší koncepty z autosalonů a výstav celého světa. A že bylo na co koukat – v době předinternetové byly totiž právě veletrhy místem, kde se uzavíraly velké obchody a automobilky dělaly všechno pro to, aby své upoutaly potenciální zákazníky. 

Některé ze studií se mi natolik vryly do paměti, že si jejich názvy si stále pamatuji, ačkoli jsou výše jmenované katalogy dávno kdesi ve tříděném odpadu (což mě moc mrzí, hned bych si ji s chutí prolistoval znova – kdybyste je snad někdo měli k zapůjčení, vůbec bych se nezlobil). Pojďme se tedy podívat na pár “představ o budoucnosti” z doby před patnácti lety. 
 

  1. Honda Unibox (2001)



    A začneme pěkně zostra. Účelem krabicového konceptu od Hondy bylo prý maximalizovat efektivitu automobilu. Unibox byl ted nejen autem, ale i kanceláří, skladem, zkrátka čímkoli, co bylo zrovna potřeba. Honda tuto koncepci nazvala “Multi-life terminal”. Navíc ve svých útrobách ukrýval dvě malé motorky, jakéhosi hybrida mezi segwayem a koloběžkou a nákupní vozík. Konstrukce z polykarbonátu a hliníkových profilů prý minimalizovala náklady a navíc pomohla snížit hmotnost vozu. 
     
  2. Mitsubish S.U.P. convertible (2001)



    V dnešní době, kdy silnice brázdí SUV kabriolety od Range Roveru a máme za sebou i onu smutnou kapitolu s Nissanem Murano CrossCabriolet už možná nepůsobí odvážně tvarované Mitsubishi tak přelomově a překvapivě. Jenže na počátku milenia, kdy se kategorie SUV teprve nenápadně hlásila o slovo v segmentu luxusních vozů, vypadala tahle bublina od Mitsubishi jako auto ze Sci-fi filmu. Navíc měla “sebevražedné dveře” z poloprůhledného plastu a hlavně koberec s tygřím vzorem. Když si ale odmyslíme pár křiklavých detailů, tenhle koncept vlastně předpověděl budoucnost celkem trefně.
     
  3. Citroën Osmose (2000)



    Ač se to tak na první pohled nemusí zdát, koncept Osmose dost možná položil základy dnes tak populárnímu trendu sdílení. Hlavní myšlenkou vozu totiž bylo, že auta ve městech často míří stejným směrem, jako chodci. U krabicoidního vozu lze na boční panely karoserie promítnout mapu s plánem cesty a zároveň otevřít přístup na oddělená sedadla v kufru. Do vozu si tak mohl kdykoli přistoupit náhodný kolemjdoucí a kousek se svézt. Sice se to malinko rozcházelo s tím, co nás učili ve škole (“Hlavně si nesedej k nikomu cizímu do auta”), ale nápad to byl rozhodně zajímavý.
     
  4. Mercedes Benz F400 Carving (2001)



    Dost bylo nevzhledných krabic, je čas na něco svižnějšího. Co takhle auto, které dokáže proletět zatáčku rychleji, než formule? Puristický roadster od Mercedesu se šestiválcem pod kapotou sice nevynikal nijak vysokým výkonem, měl vcelku civilních 160kW, díky systému ATC (Active Tilt Control) ale dokázal při průjezdu zatáčkou naklánět vnitřní kola a tím docílit skvělé přilnavosti. A pak tu byly pneumatiky Pirelli – na zakázku vyráběné, z vnější strany devatenáctky, z vnitřní sedmnáctky, s rozdílnou tvrdostí směsi stály prý kolem deseti tisíc eur. Za kus. Bohužel prý nevydržely dlouho a rychle se sjížděly.
     
  5. Nissan Pivo (2004)



    Zapomeňte na kamery a parkovací asistenty – nejlepší je vidět všechno na vlastní oči. Alespoň to tvrdí vývojový tým Nissanu Pivo. Kabina třímístného elektrovozítka se totiž dokáže otáčet kolem své osy a tím pádem odpadá tolik obávané couvání. Že je to nesmysl? Možná ano, ale pochvalu za neotřelé řešení parkovacích problému si Pivo rozhodně zaslouží. A díky originálnímu pojmenování by měla tahle městská bulina šanci na úspěch tady u nás. Jet na pivo Pivem? Kdo z vás to má…
     
  6. Dodge Kahuna (2003)



    Při prohlížení konceptů se občas nemůžu zbavit dojmu, že designéři konceptů žijí v jakési dimenzi plné pláží a serfařů. Plážová bugina/pick up/dodávka pro serfaře je pravděpodobně jakousi vstupenkou do světa automobilového designu, jinak si to nedokážu vysvětlit. Některé koncepty plážových vozítek to dokonce dotáhnou do sériové výroby. Většina ale skončí v propadlišti dějin, stejně jako tenhle zajímavý Dodge. Nechybí dřevěné obložení a retro vzhled, variabilní interiér v barvě oceánu a samozřejmě serfařská prkna na střeše. 
     
  7. Audi Rosemeyer (2000)



    Šestnáct válců, osm litrů, sedm set koní, 350 km/h a vyklápěcí světla. Tohle je zhmotněná představa ultimátního sportovního auta pro rok 2000. Jméno získal tento supersport po závodníkovi Brendtovi Rosemeyerovi, který se za volantem vozu Auto Union Streamline pokusil získat světový rychlostní rekord. Při pokusu ale došlo k nehodě a osmadvacetiletý jezdec zemřel. Že vám tvary karoserie něco přípomínají? Ano – právě Rosemeyer je první z řady konceptů, které o pět let později vyústily v produkční Bugatti Veyron.
     
  8. Honda Fuya-Jo (1999)



    Jedna z věcí, které rozhodně není radno míchat jsou alkohol a řízení. Je otázka, co vedlo konstruktéry z Hondy k tomu, aby i přes tuhle všeobecně známou skutečnost uvedli v roce 1999 koncept hybridního kei-caru, který měl co nejvíce připomínat bar, nebo noční klub. V interiéru se sedí na barových stoličkách (opatřených pásy, samozřejmě), spolujezdec má k dispozici DJský pult a ve stěnách vozu se nachází dvě desítky reproduktorů. Pozadu nezůstal ani vnější vzhled, který připomíná něco mezi tankem, ledničkou a monolitem z Vesmírné Odysey. 
     
  9. Rinspeed X-trem (1999)



    Určitě to také znáte. Cestou domů z práce si v klidu jedete kolem bažiny a najednou vás napadne: “Hele, co kdybych si trochu zablbnul ve svém jednomístném vznášedle?”. Ne? Tak v tom případě asi nebudete typický zákazník Rinspeedu X-trem. Koncept postavený na základě eMkového Mercedesu sice postrádá takové drobnosti, jako je střecha, nebo čelní sklo, ale zato má v základní výbavě vznášedlo a sofistikovaný jeřáb na jeho naložení na korbu. Dává to smysl? Moc ne, ale je to svým způsobem tak nějak sympaticky praštěné.
     
  10. Toyota POD (2001)



     Ve spolupráci se společností Sony představila Toyota koncept, se kterým chtěla z auta udělat tak trochu “člena rodiny”. POD je vybaven sofistikovaným systémem umělé inteligence, který dokáže vypozorovat náladu řidiče a přizpůsobit se jí. Jste smutní? POD vás rozveselí tím, že rozsvítí jásavě barevné diody a vesele zavrtí ocáskem. Fakt – to je ta věc na zádi. Do sériové výroby to bohužel tenhle “pejsek” od Toyoty nedotáhl, alespoň si ale zahrál v Grand Turismu

Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vo
Vorlosup
23. října 2018, 13:57
3

Proč mi většina těch konceptů připadá jako socialismus na kolech... nebo současná produkce Citroenu

reagovat
GanGreen
23. října 2018, 17:10
0

Hmmm Rinspeed... Tam se vždycky frcelo na nějakým slušným materiálu :D

reagovat
beastar
23. října 2018, 17:44
2

No to jo. Koncepty od Nissanu to je taky kolikrát žůžo. Manga tanga samurai kawaii sushi ejža stajl. A největší hit the road je když to převedou do sériový výroby Nissan Cube je toho příkladem.

GanGreen
24. října 2018, 08:35
0

nissan cube je auto co má koule :D jeden jezdil i u nás po HUmpolci a to sem byl vždycky fakt dojatej když sem to zahlíd :D
Ale rekl bych, že potkat někde to Pivo, tak asi uteču...

Jakub Pospíšil
24. října 2018, 09:30
0

Cube má ideální poměr obskurnost/využitelnost, ale naneštěstí se moc nepovedl vnitřek, působí hrozně lacině. Nissan se toho všeobecně nebojí, konec konců i Juke byl v době, kdy vyšel, docela bomba. Teď už to mezi všema crossoverama zapadne, ale před devíti lety to bylo fakt zjevení.

beastar
24. října 2018, 14:35
1

Kubo napsat v souvislosti s Nissanem Cube ideální je docela odvážné. Obskurní to je určitě. Ideálně využít kostku dokáže i dítě ve školce není to těžké. Asi to mysleli dobře, ale tyhle tvary prostě na rodinné auto nepatří. Juke je zajímavej a odvaha z něj odkapává. To je jiná pohádka.

Perníček
23. října 2018, 21:14
2

Úplně jsi mi spustil řadu vzpomínek, kdy jsem neustále dokola listoval v pár takových katalozích pořád dokola, když jsem byl malý kluk, akorat s tím rozdílem, že sekci conceptů jsem moc rád neměl. Vesměs byly ty prototypy pro mě dost odpudivé vzhledem, jen sem tam se našlo něco, co se mi doopravdy líbilo. :D

reagovat
Jakub Pospíšil
24. října 2018, 09:34
0

Já jsem do článku vybral veskrze to nejnesmyslnější, co tam bylo. V konceptech mě ještě bavilo pozorovat ty "normálnější" kousky a pak porovnávat, o kolik se jejich produkční verze liší od konceptů. A u každýho auta bývaly plusy a mínusy a vzpomínám si, že Ferrari 550 Manarello tam mělo jako mínus "chybí už jen bazén".

Ha
Habakukk
24. října 2018, 09:01
0

Koncepty mě nikdy nebraly. Jediný pozitivum je, že před 20 járy většinou počítali s volantem, dnes jsou ty pixle většinou podobný jen už nemají ani volant a budou jako samořiditelný.

reagovat
Mo
Monte
24. října 2018, 11:53
1

Kdyz vidim ten koncept mercedesu tak mi dochazi ze to vlastne byl mercedes kdo polozil zaklady dnes tak popularnim upravam odklonu kol do A. Prodavat tyhle pneumatiky dneska, tak jim celej cambergang vykoupi zasoby na 5 let dopredu :)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem