Postavit si v garáži auto? Podle většiny lidí naprosto nereálný sen a bláhovost. Ale na světě existuje spousta aut, která si opravdu v garáži postavit můžete. Říká se jim kit cary. A my jsme z nich vybrali deset nejzajímavějších. Ne nejlepších (jak vám ukáže hned první položka na seznamu), ale nejzajímavějších a pro našince nejvýznamnějších. Spoustu dalších jsme museli vynechat, ale i tak by vám naše desítka mohla stačit k prvnímu seznámení s neuvěřitelně širokým a pestrým světem “automobilů ze skládačky”.
10. Kaipan 16

Přebývá vám doma Škoda Fabia? Kupte si stavebnici od české firmy Kaipan a můžete její mechanické díly využít pro stavbu malého a obratného roadsteru. A nebo raději ne. Zatímco v teorii vypadá myšlenka použití osvědčeného podvozku, zbavení se přebytečné váhy a dosažení skvělého rozložení hmotnosti velmi lákavě, v praxi to má své mouchy. Na první pohled si všimnete, že Kaipan je ohyzdný. Na první setkání v praxi zase odhalíte, že teorie se ne vždy úspěšně přenáší do praxe a někdy výsledek prostě nefunguje. Nebo se alespoň snaží spáchat prostřednictvím technického selhání sebevraždu… a vás potenciálně vzít s sebou. Naštěstí však existuje i spousta alternativ, na které se podíváme dál.
9. Sterling Nova

Je jedním z mnoha. Jedním z mnoha kitcarů, kteří přímo vycházejí z konstrukce VW beetle. U amerického Sterlingu dokázali přestavět Brouka do takového kabátu, že dostal možnost být hvězdou několika známých filmů. Na první pohled nejde přehlédnout psychedelické řešení dvěří/čelního okna, které je s určitostí jediným a posledním svého druhu. Momentálně se kitcar skládá z trubkového rámu a moderní karbonové karoserie – respektive panelů. Dle prehistorických stránek firmy Sterling, jde do Novy namontovat prakticky jakýkoliv V6 motor, ale taky 2.5 litrový boxer od Subaru. Dokonce mají na webu vyfocený motor z Imprezy STI o výkonu 600 koní, a to potom člověku tuhne krev v žilách jen při pomyšlení, že tolik koní táhne pár trubek a stoh karbonu.
-Radek-
8. Lister Bell STR

Snad nikomu není potřeba připomínat legendu jménem Lancia Stratos. Čistokrevné závodní auto, které vzniklo jen proto, aby jeho ostrá verze s motorem z Ferrari Dino mohla brázdit tratě rallyového šampionátu v 70. letech. Originálních kusů je jako šafránu a jejich cena se šplhá do nesmyslných hodnot, takže jedinou možností je postavit si doma vlastní. Těmito stavebnicemi se zabývá na světě několik firem, my jsme si vybrali anglickou firmu Lister Bell (nezaměňovat s automobilkou Lister) a jejich model STR. Za krásný 1,5 mil. Kč si můžete pořídit auto s trubkovým rámem, které lze vybavit klimatizací a dokonce i příplatkovými madly dveří z Fiatu 850 – pár za 6 532 kč. Nutno říct, že funkční klimatizace byste se od italského průmyslu 70. let asi těžko dočkávali. Na výběr jsou dvě podvozkové varianty, jedna na základu Alfy 164 + motor Alfa 164 (3.0 V6) a lepší, dražší a výkonnější verze na základu Ferrari Mondial + motor Ferrari(V8 3.0 – 3.2). Osmiválec z Mondialu má pod kapotou 240 koní, tedy dokonce o 60 víc, než měl originální Stratos. Takže, proč vlastně kupovat originál?
-Radek-
7. Meyers Manx

Nejrůznější “skládačky” na bázi jiných aut jsou obvykle především způsobem, jak získat něco, na co byste jinak neměli. Repliky aut, která jsou příliš drahá, vzácná, či už se nevyrábějí. Auta, která se tvářejí jako supersporty a skrývá se pod nimi Brouk.
Ale je několik málo kitů, které si dokázaly vybudovat vlastní kult. A jeden z nich dokonce založil svoji svébytnou kategorii. Je jím Meyers Manx, jinak také známý jako první z populárního rodu “beach buggies”. Bruce Meyers ho v roce 1964 vytvořil jako levnou a dostupný stroj pro terénní závody – díky koncepci “vše vzadu”, která zaručovala vynikající trakci, byly Manxy neobyčejně úspěšné v předchůdcích dnešního závodu Baja 1000. Postupem času si získaly oblibu i jako vozítka plážových povalečů a surfařů, a objevila se i celá řada kopií a napodobovatelů. Takže i když už asi neseženete původní stavebnici Manxu, určitě najdete nějakou alternativu. A Brouky jsou pořád levné!
6. Factory Five GTM

Pokud chcete sportovní auto, které na našich silnicích víceméně nepotkáte a bude mít poměr cena/výkon lepší než cokoli, co potkáte na okruhu, pak potřebujete GTM od Factory Five. Pro začátek potřebujete většinu Corvette C5 a převodovku Porsche G50 nebo pětistupňovou převodovku Mendeola. Potom si objednáte velikánskou bednu, ve které vám přijde trubkový rám, díly karoserie a vlastně zbytek auta, a můžete se dát do skládání. Za přibližně 600 hodin pak budete mít jedno z nejrychlejších aut, která mohou opustit vrata vaší garáže.
Factory Five udává, že GTM se 450 koňskými silami je schopné zrychlit z nuly na 100 kilometrů za hodinu za tři vteřiny. Reálné údaje se samozřejmě budou odvíjet od toho, jak si to své postavíte, ale kdyby vám přišel sériový motor z Corvette nuda, můžete ho vyměnit třeba za LS7 z Corvette C6 Z06. Výsledkem pak bude 505 koní v autě, které váží přibližně 1100 kilo. A to všechno vás bude stát 25 tisíc dolarů za stavebnici + Corvette na díly. Takže můžete mít superauto za méně než jeden milion korun. A to se sakra vyplatí.
-Fernie-
5. Brubaker Box

Další z dlouhého seznamu způsobů, jak změnit nudný Volkswagen Brouk v něco zajímavého. A také jeden z nejpodivnějších kit carů, které kdy vznikly. Většina “skládaček” jsou sportovní auta či jiné nepraktické hračky. Curtis Brubaker ale chtěl pravý opak – chtěl na základě levného Volkswagenu Brouk postavit malé, úsporné a přitom praktické auto, perfektní zejména pro kalifornské surfaře, kteří potřebovali prostor pro svoje prkna. Vytvořil tak Brubaker Box, podle mnohých první minivan v historii. Futuristickou karoserii doplňoval minimalistický, supermoderní interiér s dveřmi jen na jedné straně a spoustou prostoru. Když byl na autosalonu v L.A. představen, bylo nadšení veřejnosti takové, že se Brubaker rozhodl dodávat svůj výtvor jako kompletní auto – bohužel se nepodařilo uzavřít dohodu s Volkswagenem o nákupu samostatných šasi, takže Brubaker musel nakupovat celé Brouky a zbytek rozprodávat. Brzy zkrachoval, výrobu převzala další firma a část Boxů se prodalo i jako kity. Dohromady jich ale vzniklo jen pár desítek – nicméně vzhledem k popularitě Boxu se možná blíží ta správná chvíle, kdy by někdo měl začít vyrábět moderní repliku…
-VojtaD-
4. Cobra

Pokud chcete svou vlastní Cobru, pak nejspíš budete mít při brouzdání po vašem vysněném kitu menší problém. Na výběr totiž není jen jeden nebo dva různé kity. Na internetu najdete přinejmenším 5 výrobců a ani jeden z nich nenabízí jen jednu variantu. Máte přebytečného Mustanga a chcete ho využít na stavbu? Pak je tu Factory Five a jejich nabídka. Nebo chcete kit car, do kterého si jen koupíte motor a zbytek dodá výrobce? Nebo chcete repliku s licencí od samotného Carrola Shelbyho? Stačí sednout k počítači a objednat. Chcete mít pod kapotou LSx nebo V8 od Fordu? Nic není problém. I když by se zdálo, že všechny ty kity budou víceméně stejné, tak mezi nimi jednoznačně vyčnívají Cobry od Superformance (pro svoji špičkovou kvalitu a věrnost originálu) a Factory Five, které se zase mohou chlubit skvělým poměrem ceny a hodnoty – a vynikající kvalitou a zpracováním, díky které by je měl zvládnout postavit téměř každý.
-Fernie-
3. Porsche 356 Speedster

S Cobrou je jeden problém. Pokud si nepořídíte superdrahou repliku od Superformance, která je skutečně identická s originálem, dostanete auto, které původní Cobru spíše jen připomíná – a to nejen laminátovou karoserií, ale i technikou. A s replikami Ferrari či Lamborghini je to ještě mnohem horší. Existuje ale jeden případ, kdy replika může být svým způsobem “na úrovni originálu”. Tím případem je Porsche 356, postavené na základě Volkswagenu Brouk. Stavět Porsche z Volkswagenu může totiž také působit jako trapná náhražka, ale jen do chvíle, než si uvědomíte, že starý Ferdninand to udělal úplně stejně. Originální 356 byla v podstatě zkrácený Brouk. S motorem z Brouka. A podvozkem z Brouka. A vy navíc můžete použít modernější a vylepšený podvozek, a větší a silnější motor. Takže zatímco originální Speedster, za který dnes zaplatíte hříšných zhruba 10 milionů, má stále směšných 50 koní, vy můžete mít stopadesát. A budete úžasně cool!
-VojtaD-
2. Ultima Evolution

Je sice pravda, že Factory Five GTM nabízí naprosto ohromující poměr ceny a výkonu, ale pokud vám jde o výkony samotné, bez ohledu na cenu, existuje i lepší alternativa. Naprostým vrcholem mezi “auty, co si můžete postavit v garáži” je britská firma Ultima Sports Ltd. Založil ji Lee Noble (ano, ten Noble) na začátku 80. let a jejím jediným produktem byla po celou dobu “závodní placka” ve stylu LeMans – která se později začala dodávat i v silniční podobě a také jako kit. Z většiny závodních sérií ji totiž vyřadily změny pravidel, motivované tím, že nebohá ostatní auta neměla příliš šance. Ostatně když Ultima ve verzi GTR720 (ano, znamená to koně) “mimo soutěž” zajela kolo na testovací okruhu TopGearu, byl výsledkem čas 1 min 12,8 s – tedy o vteřinu rychlejší než Pagani Huayra. Automobilka tvrdí, že svoje vlastní kolo “mimo soutěž” museli jet proto, že je producenti pořadu z nějakého důvodu vytrvale ignorovali…
A pokud vám fakt, že auto identické s tím, které jste si postavili v garáži, bylo nejrychlejší v TopGearu a drtilo konkurenci v závodech, stále nestačí k získání dostatečného kreditu v hospodských debatách, zůstává tu fakt, že McLaren používal dvě Ultimy jako testovací muly pro vývoj své slavné F1. A potom tu jsou také čísla. Nejnovější Ultima Evolution má v nejsilnější verzi 1 020 koní, z nuly na sto zrychlí za 2,3 s a i na okruhu by měla být ještě rychlejší než její předchůdce.Porsche 956
-VojtaD-
1. Lotus Seven

Nečekali jste, že dáme na první místo jiné auto, nebo snad ano? Když se řekne kit car, je pro velkou část lidí právě Lotus Seven (a jeho klony) tím prvním, co si představí. A je skoro jedno, jestli jde o zbožštělého oficiálního následníka “sedmičky”, tedy celou modelovou řadu Caterhamu, nebo nejrůznější více či méně punkové kopie a alternativy – od příšerných, jako je český Kaipan, přes ucházející, jako jsou všelijaké Robin Hoody a “skoro-Lotusy”, až po plnohodnotné konkurenty Caterhamu, v čele s britským Westfieldem.
Chapmanův recept “zjednodušte, potom přidejte lehkost” našel v “Sedmičce” své ztělesnění. Když chcete postavit naprosto puristickou verzi klasického sportovního roadsteru s motorem vpředu a pohonem zadních kol, nakonec vždycky zjistíte, že oním bodem, kdy už není co odebrat ani co přidat, je právě klon Sedmičky. A jen volbou dalších přísad můžete volit mezi krotkým sporťákem, který udělá řidiče i z naprostého začátečníka, jako je základní Roadsport, nebo brutální bestií v podobě nejsilnějších CSR či R500 Superlight.
-VojtaD-
Nemáte odvahu stavět si auto vlastníma rukama, nemáte moc peněz a přesto chcete cool auto? Podívejte se na 10 aut, která vypadají draze, ale nejsou!

































Aleš
27. 6. 2015, 18:50Přdám jednu zajmavost,kterou tady asi všichni znáte,ale i tak. Právě Meyres Manx byla údajně ta plážová bugy,kterou proháněl Steve McQueen v Případu Thomase Crowna. Takže před kamarády můžete machrovat,že máte Stevovu káru. Sorry z zbytečný comment.
BobAsh
27. 6. 2015, 19:24Ne tak docela - resp. základ v Meyers Manxu to mělo, ale byla to dost brutálně upravená potvora s šestiválcovým motorem z Corvairu. Nicméně Steve měl taky 356 Speedster, což je na machrování asi lepší. A když chce člověk levný McQueenovo auto, tak měl taky Mini :)
Aleš
27. 6. 2015, 19:58No to jo,ale s Meyresem se člověk vyblne víc v písku.
A jen tak na okraj. Teď bude v aukci jeho 930 Turbo
https://www.mecum.com/lot-detail/CA0815-219850/0/1976-Porsche-930-Turbo-Carrera/4-Speed/
Aukce bude v Montrey 13.srpna
VoFi
27. 6. 2015, 18:55Ještě tu chybí tenhle kit :D (okay, okay, ono to vlastně není auto..)
http://www.autickar.cz/clanek/motokara-jako-z-ikea-je-tu-plyfly-go-kart/
James
28. 6. 2015, 00:56Ano, ten Kaipan je opravdu mimořádně špatná věc. Teoreticky by to vlastně mohl být takový Caterham, ale kvalita celého kitu a motor z Fabie (nebo dokonce z Favoritu) pohánějící přední kola... víc netřeba dodávat. Vlastní zkušenost ze stavby té věci. Prosímvás komu to přijde laciné, tak ať nezapomene připočítat ty nekonečné hodiny strávené stavbou, spasováváním nespasovatelného a zařizováním nezařiditelného, radši je stráví někde v kanclu a za výsledek si prostě koupí něco lepšího...
BobAsh
28. 6. 2015, 22:00Já jsem tu věc nestavěl, ale měl jsem ji mít (konkrétně Kaipan 15) půjčenou na týdenní test. Přežila tři dni, pak se jí vyzkratovala baterka o kostru a bídně to zdechlo. Druhý Kaipan zapůjčený do redakce byla 57, která pro změnu zdechla v půlce týdne na netěsnost palivového vedení. Tedy, netěsnost - chcal z toho benzín tak, až byl v kabině opar.
Byli jsme tehdy docela rádi, že se nesešly obě závady v jednom autě. Shořet prý není moc fajn smrt.
Tomb
28. 6. 2015, 17:24Pane bože.. kdo dělal tomu Kaipanu design? Slepý člověk, dítě ze školky a nebo nemohoucí alkoholik??! Nebo proste alkoholem posedle slepé dítě? Slušnej blivajz....
BobAsh
28. 6. 2015, 22:18Myslím, že to outsourcujou do malajsie, kde to dělá kancelář zfetovanejch makaků. Kromě Kaipanů navrhujou i Bufori.
Tohle je šéfdesignér:
http://listverse.com/wp-content/uploads/2013/10/monkey-e1380502570944.jpg
lycman
3. 12. 2015, 12:00Šéfdesigner pobavil. :) ale kaipan a jeho design je čistě česká záležitost - designér Jan Hrbek
BobAsh
3. 12. 2015, 12:02V Kaipanu pracuje designér? Co tam dělá? Ty auta to rozhodně nejsou...
lycman
3. 12. 2015, 12:18To už si nepamatuju.Mám dojem, že to byla snad diplomka nebo soutěž nebo tak něco. Nutno poznamenat, že se mi to na živo docela líbí.
BobAsh
3. 12. 2015, 14:08Mě přijde docela koukatelnej Kaipan 57. Jenomže to je okopírovanej Lotus Seven. Kaipan 14/15 je naživo příšernej.
Isachs
6. 1. 2016, 10:08Já bych asi nejvíc ocenil a neustále přemýšlím o stavbě K1 Attack. Škoda, že jste na něj nevzpomneli.
Roman
13. 1. 2017, 11:10Zdravím, nikde na netu nemohu najít bližší info, kde by se daly tyto kity koupit, prohlédnout nebo objednat.
Konkrétně mě zaujal Sterling Nova (VW).
Můžete mi v tomto pomoci?
Děkuji za odpověď RK
Hansoff
13. 1. 2017, 11:59Ceník je na stránkách výrobce:
http://www.sterlingsportscars.com/Car_Pricing.html
CerVus
7. 12. 2017, 22:11Dobrá volba dát hned na začátek tu zrůdu. Ať už by potom přišlo cokoli, tak to nemohlo být horší.
PachezZ
8. 12. 2017, 00:54Jen bych dodal že "canopy door" jako má Nova se objevily přinejmenším u několika konceptů
SAAB Aero-X, Buick Wildcat, Maserati Birdcage, Renault Trezor... mozna jeste neco :)
eLzyx
8. 12. 2017, 08:16zapomněli jste na K1 Attack. Chápu, že je to "10 aut, která ...", ale tak jste mohli vykopnout z výběru obskurního Brubakera, nebo nelíbivého Kaipana ...
nagualsurfer
17. 2. 2018, 17:14pokud mate nekdo zkusenosti, napiste prosim jak velky je problem postavit kit car na ceske znacky. pripadne nejake odkazy na legislativu apod.
pryce.a
16. 12. 2021, 10:53no taku repliku lotusu 7mam postavenu len to neviem postavit na znackz kedze to nema papiere ,nevie mi niekto poradit?