načítám data...

Thesis in da haus – part #2

31. července 2017, 23:46 28 komentářů liška

Po krátkém výletu do historie v posledním blogu je konečně načase si Thesis osahat v reálu.

zobrazit celou galeriiJ L: Thesis in da haus – part #2

Ideálního Thesise, vyhovujícího mým požadavkům jsem nakonec opravdu sehnal od kolegy z Lancia klubu, jak již bylo naznačeno ve druhém povídání. Tomu pod rukama už prošly tyto vozy celkem tři a tak mě zasvětil i do spousty potencionálních problémů spojených s provozem. Stejně tak mi poradil, jak se dají řešit, případně kde pátrat po náhradních dílech. Obdobnou ochotu, poctivost a puntičkářství už jsem při koupi auta dlouhou dobu nezažil, takže klobouk dolů, Petře!

Od prvního kontaktu na klubu až po den koupě uběhly na den přesně dva měsíce, během kterých jsem měl možnost auto několikrát prozkoumat a projet. Nic se ale nevyrovná tomu, když Vám konečně Vaše vysněné auto trůní v garáži a Vy na něj tak máte prakticky neomezeně času. Leč právě v tom slůvku "vysněné" bývá často kámen úrazu. Když totiž urputně sháníte něco konkrétního, často se pak stává, že na Vás daná věc ve finále nezapůsobí tak, jak byste čekali. Wow efekt se zkrátka rozplyne jak pára nad hrncem. Bude tomu tak i v tomto případě?

Po vzhledové stránce není co řešit, tady jsem rozhodně nebyl ničím překvapen či nemile zaskočen, přece jenom neobvyklý vzhled bylo to první, co mou pozornost k tomuhle autu přitáhlo. Při prvním statickém setkání jsem akorát docela koukal, jaký je Thesis v reálu kus auta a hned se mi vybavily obdobné pocity jako před několika lety, kdy jsem v bazaru odmetal sníh ze svého budoucího Saabu 9000. Lancie je přitom ještě o dobrých deset čísel delší (4,89m) a šest centimetrů širší (1,83m). Na vzezření exteriéru je nicméně hezky vidět, jakým způsobem polarizuje názory, protože vesměs každá internetová diskuze pod články ať už o Thesisu či Lancii obecně, se dřív nebo později stočí k tomu, zda je tohle auto ošklivé, nebo ne. Tenhle design prostě buď milujete, nebo je Vám z něj na blití. Osobně si myslím, že třeba tvar zadních partií včetně bumerangových světel by měl být "povinná četba" na auto designérských školách, zvláště pak pro kluky z Vlkohradu. I když možná raději ne, pak by se mohla z individuality stát tuctovost.

Kritiku nejčastěji sklízí přední část se světly a maskou odkazující nejen na Reuleauxův trojúhelník, ale i na doby dávno minulé. Faktem je, že podobný retro design možná slaví úspěchy v kategorii malých vozů jako Fiat 500, Mini či New Bettle, ve vyšších kruzích ovšem většinou způsoboval kontroverze a rozhořčení fanoušků té které značky. Každý si asi vybaví legendárního Klauna alias Ford Scorpio, ostatně i stájová kolegyně Lybra se svým front-lookem příliš potlesku nesklidila a fandy Mercedesu zase svého času zvedla ze židle první masařka. Holt svébytnost a výjimečnost je v téhle třídě tak nějak automaticky odsouzena ke komerčnímu neúspěchu. Zatímco pro tuctové tvary si běhají masy zákazníků jako do supermarketu, Thesise a jemu podobné najdete v malém kamenném obchůdku s lokálními výrobky. V obchůdku, který při životě udržuje několik málo nadšenců a jenž časem stejně zkrachuje…

Je načase se přes kliky s elektromagnetickým odskokem vydat do interiéru. Zde jsem při prvním usednutí vnímal v prvé řadě jeho vzdušnost, masivní středový tunel a krásnou béžovou kůži. Zároveň jsem ale pocítil lehké zklamání a nějakou dobu mi trvalo pochopit proč. Určitou roli asi sehrálo těch několik málo recenzí, co jsem o autě dohledal na webu. Když totiž nikdo nešetří na interiér superlativy, tak pak logicky očekáváte nějakou bombu. Jenže pokud už měl člověk předtím s některou Lancií čest, tak je holt na určitou úroveň zvyklý a efekt spadlé huby, jako když usedáte do noblesních Italek úplně poprvé, se již zkrátka nekoná. Druhá věc je ta, že jsem doposud sedlal auta z osmdesátek či devadesátek a byl tak zvyklý na různé úlety tehdejší doby. Co značka, to nějaké originální řešení s často upozaděnou ergonomií. S přechodem do nového milénia mám ale dojem, že se tyhle věci postupně u všech značek vytrácí a mně jednoduše chybí! Vše se blíží čím dál více k dokonalosti, ukázkové ergonomičnosti, unifikovanosti a potažmo nudě, tak jak ji známe ze soudobé masové produkce. Prostě tady máš volant, uprostřed ti dáme obrazovku, pod ni pár tlačítek a vpravo si můžeš něco odkládat, alias snaha o perfektní eurovágn. Čest výjimkám v podobě mini vozů, kde je pořád cítit určitá hravost a emoce. Italové ale tenkrát s Thesisem mířili proti německému triumvirátu, takže je vlastně jejich počínání docela logické. Originalita a snaha jít si vlastní cestou, se v rámci konkurenceschopnosti vytrácí už i z apeninského poloostrova, a když vidím současnou Giulii a její snahu vypadat uvnitř jako BMW, je mi kapku smutno. To už ale trošku odbíháme.

Abych jenom nehanil, v interiéru použité věci jsou originály každým coulem. Tlačítka, hýblátka a páčky nenajdete v žádné jiné Lancii, Alfě nebo Fiatu. Stejně jako zvenčí, i uvnitř najdete odkaz na slavnou minulost značky – trojrozměrné budíky rychloměru a otáčkoměru totiž odkazují na modely Aurelia a Flaminia. Krásně decentně vyvedené retro se špetkou moderny, leč ekonoměr si Taliáni přeci jen mohli odpustit. Je sice zábavné ho sledovat, člověk se však neubrání pocitu, že se prachsprostě kopírovalo z Mnichova. Použité materiály jsou opravdu špičkové. Plastů je minimum a jsou měkčené, kůži od nábytkářské firmy Poltrona Frau s více jak stoletou tradicí, doplňuje hořčíková středová konzole, kdy magnesium vybíhá až k loketní opěrce. Ze stejného materiálu jsou i výdechy klimatizace, z větší části bezprůvanové. Kliky jsou z leštěného hliníku. Po obvodu celého interiéru se táhne decentní linka z pravého dřeva, které se nachází i na hlavici řadicí páky a na konzoli okolo ní. Tímhle si Lancia zřejmě chtěla napravit reputaci po předchozí Kappě, kde za odpornou plastovou imitaci dřeva sklidila kritiku. Stejné materiály doprovází i cestující vzadu, kde se stejně jako vepředu místem nešetřilo, ono s rozvorem 2803 mm se ani není čemu divit. S drobnějším řidičem si klidně vzadu přehodíte nohu přes nohu. Překvapí absence čtecích lampiček v C sloupcích. Kufr v luxusních sedanech hraje vždy až druhé housle a ne jinak je tomu i tady. Se svými cca 400 litry příliš parády neudělá, a ač relativně rozměrný a dělitelný textilní síťkou na dva prostory, jeho větší praktičnost zabíjí nízká výška. Zadní sedadla nejsou sklopná a do průvlaku mezi nimi dáte s velkou opatrností pouze jeden pár kratších lyží, tudíž do alp se s tímhle autem v zimě zřejmě nevydáte.

Jakkoliv dokonale se interiér na první pohled tváří, na ten druhý poznáte, že svůj italský původ s určitou mírou chybek a nedokonalostí jen tak nezapře. Spára mezi dveřmi a palubkou je poměrně prasácká, ulepená stropní madla a spodky sedadel dávají tušit, že makaróni se materiálu, který zlobil už v Lybře, (a v o dost větším měřítku) nechtěli nadobro zříct. Stropního čalounění, A i C sloupků je radno se nedotýkat, pokud si uvnitř nechcete vytvořit hollywoodský chodník slávy, jsou totiž z materiálu, který si drží paměť cca měsíc. Tlačítko označující elektronickou parkovací brzdu jsem ještě neviděl na dvou modelech stejně odlité a podobně i spára mezi dřevěným dekorem a schránkou spolujezdce se tváří jako co kus, to originál. Kovové věci v odkládacím prostoru před řadičkou (mobil, mince) musíte pečlivě uložit tak, aby se nedotýkaly oné hořčíkové konzole, jinak budete za jízdy poslouchat jejich drnčení a pokud hledáte jiné místo, tak vězte, že kapsy ve dveřích jsou poměrně úzké a mělké. Schránka před spolujezdcem se otevírá sice stylově tlačítkem, to však funguje pouze s klíčky v poloze on a nějakých deset vteřin po vypnutí motoru. Kolikrát tam člověk něco zapomene a musí kvůli tomu nabootovat celé auto. Vzhledem k její symbolické velikosti (z níž ještě notně ubírá CD changer) jsem se ale prakticky odnaučil ji používat. Srandovně pak působí její nouzové otvírání v podobě západky se špagátem. K ní se ale dostanete pouze při otevřených spolujezdcových dveřích. Pokud zrovna nezaparkujete pravou stranou u zdi. Magnesiový detail na loketní opěrce je hezký, ale běda jak na něj v horký letní den zasvítí slunce, místo spočinutí pravice tam pak můžete vařit vajíčka. Výčet slabin možná vypadá dramaticky, v praxi se však jedná o prkotiny, jaké má téměř každé auto a které málokdo postřehne. Spolucestující většinou nešetří slovy chvály a údivu a já osobně jsem za tuhle little Italy docela rád, Tuleň totiž díky ní ve finále působí o dost uvolněněji a správně jižansky.

Pro dnešek by mohlo stačit a do příště se trošku rozepíšu o jízdních vlastnostech a výbavě.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
01. srpna 2017, 08:07
0

Pěkný blog. Tuleň se mi líbí čím dál víc, teď máš i hezké fotky. Ta modrá metalíza a světle hnědý interiér k sobě jdou. Jestli si říkám, že těmto stylovým italům cosi chybí, tak je to dostatek benzínových šestiválců na trhu. Prostě taloši už léta jezdí naftu, zrovna jako francouzi, asi měli dřív nějaké daňové úlevy nebo co, něco málo jsem kdesi o tom četl...

Thesis, zrovna jako např Citroen C6, Alfa 166 , tyhle auta mají mít všechny převážně ty své 3litrové šestiválce a místo toho drtivá většina z nich na trhu klape na naftu. I když asi povedenou, ty máš asi pětiválec, že?

reagovat
liška
01. srpna 2017, 12:38
0

Cau krabe, diky za koment. I mne tam tepe sazomet, o tom zase priste. Kolik se prodalo dieselu a kolik benzinu nevim, ale vzhledem k tomu ze se u nas thesis neprodaval a vsechny sou sem dotazeny tak je nafta logicka. Precejen vetsina lidi v bazaru da radeji prednost vesmes bezproblemovemu dieselu pred uzranym trilitrem, aspon pokud hodlaji auto denne provozovat. Nicmene bussem jsem se nedavno svezl a ten zvuk je paradni, silne navykovej. V thesisu ho nicmene docela kroti automat, ale v nejaky alfe gtv bych si ho doma docela dokazal predstavit. Asi se pujdu zase bazarove zasnit.

krab
02. srpna 2017, 10:40
0

No každopádně ten tvůj seriál o Thesisu mě nutí koukat na inzerci :)
A dokonce jsou v ČR na prodej dva benzínové exempláře :) Jeden pětiválec s manuálem a jeden zajímavější V6 s automatem : https://www.sauto.cz/osobni/detail/lancia/thesis/17271514?goFrom=list
Akorát píše že je to 3.0 , přitom na fotce motoru je na plastovém deklu 3200 ??

Do opravdu zachovalýho třílitru/třidvojky bych asi překecal taťku, protože po něčem nevšedním pohodlném a pro potěšení pokukuje... a to, že by se občas muselo něco spravit to asi je OK, to je něco jako když si koupíš Ducati. Mimochodem ta moje funguje bez chyby. Často je většina klišé o italské nespolehlivosti kvůli tomu, že lidi koupí mrchu ve špatným stavu v očekávání bezproblémový leštěnky :)

liška
02. srpna 2017, 12:49
0

Mrkni spis na tohle https://auto.bazos.cz/inzerat/77336561/Prodam-Lancia-Thesis-Emblema-30-automat-nova-prevodovka.php
Je to od cloveka z klubu. Osobne sice neznam ale podle par prispevku asi docela znalec, takze by thesis mohl bejt v hezkym stavu.

M P
02. srpna 2017, 14:14
0

A navíc je z Brna. Udělej si výlet krabe!

beastar
01. srpna 2017, 14:47
0

No hale kdysi sem to chtěl je to vážně exotika po všech směrech. Stejně zajímavá věc jako AR166. Vždy mě odradila právě vyšší pravděpodobnost závady, co pošle auto na zvedák. V kombu s tím,že u nás to málo kdo dokáže odborně vyšetřit. Jezdím hodně a nechtěl sem někde kvůli elektrice uviznout třeba přes noc s uzenáčema na Rozske. Na takové to domácí ježdění je to parádní limuzína a das original oproti těm 5tkam a 6tkam...

reagovat
ri
riprex
02. srpna 2017, 08:36
0

AR166 je jen velký facelift předchozí 164 = velmi jednoduché auto. Kromě pár drobností ve stylu centrálu, radiátoru topení atp. se tam nemá vlastně ani moc co posrat a servisní náklady jsou poměrně nízké. Není to Felicie, ale pokud to člověk nehrotí aby to auto bylo 100% a v autorizáku, výjde to levněji než Géčková Astra. S Thesisem to absolutně nejde srovnávat... to je jako srovnávat Trabanta s raketoplánem...

beastar
02. srpna 2017, 15:53
0

Pravdou je že italským autům moc nerozumím. Nemyslel jsem to ale tak že bych chtěl srovnávat ta dvě auta technicky. Spíše tak, že jich jezdí u nás poměrně málo oboje je to poměrně "luxusní" povození dnes v nákupu za pár korun. O 166 jsem nedávno přemýšlel nakonec jsem to vzdal byla v automatu (nechtěl sem domů další automat) a byla to 2,5 v6 údajně nejhorší motor to tvrdí nějaké recenze (asi ne všechny) U Lancie (jakékoliv) bych se bál úplně všeho a auto co jednou možná nenastartuje, potom nepůjde odemknout (taky tady někde někdo kdysi popisoval) a další neduhy bych nechtěl riskovat. Jinak je to fajn a rád si o tom přečtu....,)

ri
riprex
02. srpna 2017, 21:35
0

2.5 V6 není nejhorší motor, tím je 2.0 Twin Spark a pak následují nafty... ty v takovém autě nemají co pohledávat. 2.5ka je dobrá volba, ale je potřeba smířit se s tím, že žere stejně jako třílitr, ale míň jede...

Pólin
03. srpna 2017, 12:59
0

o Twinsparku by nám mohl trochu zasvěceně povyprávět Matěj... jinak prý to není taková hrůza, když se k tomu člověk chová alespoň trochu slušně...

beastar
03. srpna 2017, 13:16
0

Taky jsem to už slyšel x krát. Olej a servis pravidelně a tak dále. No asi to mělo smysl tehdy ,ale dnes u aut za cenu 20 000 a někdy i méně. Ta 166 mě teda docela mrzí to sem do toho možná měl jít údajně byla po prvním z Itálie.... Tak třeba příště.

liška
03. srpna 2017, 13:19
0

2.0ts byl doma v opecovavany ar155 a absolutne zadnej problem behem dvou let.

M P
03. srpna 2017, 13:37
0

Co já bych o tom mohl říct je pouze to, že to jede jak píchlá svině a doslova to lační po otáčkách, a na čtyřválec to má fantastický zvuk. Jinak jsem najel prd... ale teorie praví, že nejlépe se vyhnout 2.0TS, protože se složitější (vyvažovací hřídele).

Stejně ale dneska nevíš, co kupuješ, jinak TS má krátké intervaly výměny rozvodů, vyžaduje specifický olejový filtr kvůli blízkosti svodů, a na servisech jsou malé tolerance, takže je neradno je přetahovat. Ale kdybych ten krám měl od nového, tak budu asi hodně šťastný.

beastar
03. srpna 2017, 14:37
0

No jo jenomže.... Když to bylo nové muselo to být super lze napsat o hodně autech :D Důležité je jak to jezdí teď, protože dát AR obecně do kupy tak jako by byla nová by stálo asi pořizovací cenu nového vozu...

M P
03. srpna 2017, 14:40
0

Přesně tak, ale měl jsem na mysli spíš situaci, kdy si člověk koupí tehdy novou AR s TS nejlépe z posledních sérií, v záruce vyřeší nějaké věci, a pak se o ni hezky stará. Kupovat ojetinu s tímto náročnějším motorem asi neni moc dobrý nápad.

beastar
03. srpna 2017, 14:45
0

To potom ano u takového auta když zná člověk jak se to narodilo a jaký byl život tak je o starost méně. Pravda je že soused tady kousek jezdí Alfy snad od začátku 90.let a nikdy neměl problém. Vždy choval k těm autům obdiv a měl dost peněz na to aby to udržel ve velmi dobrém stavu. Jenomže takový lidé neprodávají svá auta následně přes bazoš cizím :) bohužel....

ri
riprex
03. srpna 2017, 21:54
0

U toho Twina to je jak kdy... je potřeba mít štěstí na dobrej kus a pak se k tomu člověk může klidně chovat jak hovado a drží to. Když má někdo kus špatnej, nebo po "generálce" nepomůže ani svěcená voda. Tak či tak bych se těm motorům vyhnul... tak dobré nejsou a vzhledem k tomu, že to je motor litinový, tak ta V6 výjde hmotnostně skoro stejně. Starým motorům AR ale tahle Fiatí jebka série Pratola Serra nesahá ani po kotníky...

Honza Hamster Křeček
04. srpna 2017, 21:54
0

Je mi to líto, ale musím tě zklamat. I Thesis je obětí unifikace. Vnitřní kliky, ovladače oken či světel a další detaily pochází z Maserati Quattroporte. Snad jsem ti tím nezkazil den... ;-)

reagovat
liška
04. srpna 2017, 22:36
0

upřímně, docela sem čekal že se někdo ozve. sice sem pátral, kde se dalo ale opravdu sem nikde žádnou podobnost nenašel. je ale fakt že čtyřdveřák mě nenapadl, což mě skrz skyhook mohlo trochu trknout...opravím

Honza Hamster Křeček
06. srpna 2017, 14:00
0

Btw. nemohl jsem přehlédnout slepou mapu ve tvém Thesisu. Nepotřebuješ mapové podklady? Poslední aktualizace proběhla sice 2011, takže to není úplně nejpoužitelnější, ale pořád lepší, než prázdná obrazovka...

reagovat
liška
06. srpna 2017, 22:34
0

díky za nabídku hamstere, hic sunt leones mapy jsem už řešil. jenže čočka mechaniky už má asi to nejlepší za sebou, takže sveřepě čte pouze originál cd. vlado má sice na webu návod, jak to rozebrat a vyčistit, ale nevím, zda se mi s tím chce srát, abych tam měl 6 let starý mapy. a nevím teda jak podrobný jsou. tohle je focený ve velkém meziříčí, ale když jedu po D1, tak dálnice tam je, stejně tak jako celý brno.

Honza Hamster Křeček
06. srpna 2017, 23:52
0

jj, znám, na rozebírání sem se taky vykašlal (když už, tak bych to nechal na Čertíka, ten to umí nepoškodit, sám bych se do toho nepouštěl), ale nakonec to CD chroustlo, jen to chce kvalitní CD a pomalý vypalování...

Honza Hamster Křeček
09. září 2017, 16:28
0

btw. jaká je to výkonová verze a jak to s tím jezdí? Já jel naftou jen jednou, bylo to 110kW a přišlo mi to líný, nicméně to auto bylo celé takové rozbité a dost možná se to týkalo i motoru....

reagovat
liška
10. září 2017, 08:45
0

akorát finišuju blog o jízdních vlastnostech, tak si můžeš neska počíst :)

Vojtáno
13. září 2017, 14:58
0

Super počtení! Zajímavé se něco dovědět o autě, které člověk vidí jen párkrát za život (i když teď jednu pravidelně vídám u protonového centra v Praze, zaparkovanou u krajnice..).
Nechci tu rozebírat spolehlivost zda už tam je nebo není, protože to prostě pro mě není směrodatné. Jeden příklad za všechny máme doma již několikátého Peugeota vždy od novoty a nikdy nebyl problém a potom jednou odvážím VW Passat který najezdil s kamarádem od novoty víc jak 400 tis. nikdy ho nikde nenechal a mě přestal jet na D1...k tomu prostě musíš mít štěstí..:D
Musím ale konstatovat jinou věc o které jsi mj. psal a to je celková krása/ošklivost auta. To auto se mi z venku více méně líbí, není to krasavec a předek je ble ale celek v celku fajn. Co je teda ale nádhera je vnitřek! Kvůli tomu bych si to auto koupil hned!
Takže přeji hodně ujetých kilometrů a budu se těšit na další recenze!

reagovat