načítám data...

Svět podle Franze.

18. září 2017, 17:27 24 komentářů Franz Kafka

Několik málo postřehů ze života a/Autíčkáře. Skutečný Franz Kafka se ale jako vždy bude otáčet v hrobě, že něco takového vzniklo v souvislosti s jeho jménem. Tak promiň Františku.

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Svět podle Franze.

  Za poslední dva měsíce se tady toho na Autíčkáři událo opravdu hodně. A nejen zde. Krab se stal ve své podstatě i ze sobě vlastním nonšalantním humorem skutečnou součástí redakce a Vojtěch si určitě před podzimem koupil nové sako. Až bude prohánět to mužné auto na zakroucených okreskách, aby se nenachladil. Doporučil bych i šálu značky Antorini přece jen kašmír je kašmír. Pročetl jsem tady jak fórum, tak oficiální články a zaujalo mě několik věcí. První jsou blogy věnující se prodeji ojetých vozů v České Republice. Autor se zmiňuje o kampani bazarů, která by měla podpořit upadající prodeje v domácích bazarech. Tématem navazuje na blog o hlouposti českých zákazníků rozuměj zájemců o ojetinu. Nepopírám, že minimálně na naivitě českých spotřebitelů několik domácích firem vyrostlo. Tu největší ponechám stranou vzhledem k vrozenému gentlemanství. Na druhou stranu šmahem odsoudit každého kdo koupil horší ojeté auto, jako naprostého hlupáka mi přijde značně neférové. Nakonec všichni víme, jak šikovný prodejce dokáže zamotat hlavu i nám co se nenecháme snadno přesvědčit. Ono když se člověk nadchne, je to stejné jako když se zamiluje. Obojí zatemňuje mysl. Proto tedy v bazaru i na ulici opatrně mnohdy totiž na té pomyslné ulici prodává ten zlý obchodník jen pod civilním jménem Jarda.

Na kampaň obchodníků s použitými automobily každoročně až posvátně navazuje kampaň prvoligová. Totiž kampaň za obměnu vozového parku. Tato varuje, jak jsme u nás totálně pozadu za zbytkem civilizovaného světa.  Prodejci nových aut si vždy rádi přihřejí svou příslovečnou polívčičku. Dovídáme se drastická čísla hovořící o průměrném stáří vozového parku v České Republice. Toto zjištění a jeho závažnost je podloženo tím, že stará auta jsou neekologická a nebezpečná! Proti tomu ostře koresponduje to, že některé nedávno vyrobené diesely jsou stejně škodlivé jako ty vyráběné před 15 lety. Jen v laboratořích se na tom hezky zapracovalo (že VW). Realita je ovšem úplně jinde než čísla z plakátu. Také si myslím, že třeba takové BMW 5 z let dávno minulých bude v případě nehody méně nebezpečné (pro posádku) než nový low-cost vůz.  Tato hysterie má v nás všech podnítit chuť a větší hlad po novém voze. Přitom nová auta se prodávají historicky více než dobře a prodejci včetně jejich svazu by tak měli být spokojeni. Evidentně jim to ale stále nestačí.

V sousedním Německu a nejen tam některá města zavedla nízkoemisní zóny a tak omezila vjezd starších (zejména) aut do těchto částí měst. To jednorázově zlevnilo starší ojetiny a v české kotlině tedy vzrostl dovoz starších vozidel. Je to logické prostě využíváme příležitost a strach našich vedoucích představitelů zavádět před volbami další daně (eko-poplatky). Já osobně si myslím, že bychom se neměli za stáří vozového parku stydět ba naopak. Vždyť 14 až 15 let zpět produkoval automobilový průmysl to nejlepší za poslední dekády v poměru cena, bezpečí, komfort a výkon vznikala bezkonkurenční auta. Vzhledem k tomu že v Čechách jsou služby zatím podstatně levnější, než je tomu u našich západních sousedů a dál tímto směrem je tady i autoservis věc poměrně dostupnější. Vy z vás co znáte ceny servisních prací v libovolném kantonu ve Švýcarsku, jistě chápete, kam směřuji. Dostupnost garážového servisu v Česku je velká a v každé vesnici je někdo, kdo dokáže starší auta opravit. Spousta z nás umí svého deseti a víceletého plecháče opravit i doma na zahradě. To jsou věci, které na západě už dávno nejsou trendy. Buďme ale rádi. 

Kolik asi škodlivých látek a dalších nežádoucích vlivů v sobě nese výroba jednoho nového vozu? Udržovat v provozu auto starší a s láskou o něj pečovat není a nemusí být nutnost, může to být radost. V Čechách se auto v rodině a u majitele ohřeje i několik let mnohem déle než trvá průměrný leasing souseda Němce. Kdyby celá Evropa měla vyřadit stará auta od Anglie po Turecko, jak by to asi vypadalo? Nenechme si tedy kazit náladu placenými kampaněmi. Navíc mnoho starých aut plní normu Euro III(většina v našem průměru) a tak argument se škodlivostí pro ovzduší značně kulhá. Stačí se v Bulharsku nebo v Rumunsku podívat na některé autobusy a tamní vozový park. Mám pocit, že nová auta v Čechách žabičky v Brdech nezachrání. Když tu máme, jedno rychlostní sjednocenou Evropu mělo by to asi platit pro všechny a v každém jejím koutě. Vzhledem k tomu že v tomto ráji se liší výrazně i příjmy obyvatel sen o kontinentu nových aut dostává trhliny. Takže pánové utrácí své vydřené penízky za podobné kampaně zcela zbytečně. Spíše by měli investovat do zlepšení úrovně autorizovaných servisů, aby ta nově vyrobená a přihlášená auta měla kam jezdit. O tom kolik škodlivých látek vypustí do ovzduší fabrika, která chrlí plasty nebo výfuky raději vůbec nemluvit.

Závěrem menší úvaha. Hojně se tady vyskytuje názor, že zadní náhon a lehké auto je to nejlepší co kdy kdo vymyslel. Ona je to taková nepsaná pravda. A jak se to pořád opakuje tak to hodně lidí bere za své. Jenže čím víc výkonu tím víc dostává smysl pohon všech kol. Nevím, jestli všichni kdo tak rádi propagují uvedenou kombinaci, řídili někdy něco se zadním náhonem a třeba 250 koníky. Není to vůbec sranda, pokud je takové auto ještě k tomu odlehčené (nebo má z výroby nízkou hmotnost). Jasně uřídit pětku od BMW (e39 například) nebo takovou Omegu dovede každý bez rozdílu pohlaví a věku. Uřídit něco jako je Widow Maker který z dnešního pohledu nemá ani omračující výkon chce ale nutnou dávku schopností. Takže ano čtyřkolka je možná tak trochu pro srábky jak se snažil argumentovat Vojta kdysi v diskusi pod článkem o nové Miatě. Vše je ale o výkonu a celkovém naladění daného auta. Uřídit totiž dobře za ideálních podmínek klidně na okruhu auto jako je RS6 od Audi, či GT-R od Nissanu chce už dost citu a řekněme zkušeností. Je to ovšem lehčí jak se poprat s Porsche 930 takže potencionálních zákazníků pro auto je víc. To nerozvíjím debatu o tom, jak to vypadá na mokru. Hodně lidí má pocit, že vlastně těch 600 koní je taková sranda a ta elektronika ona jim to tam tak nějak pohlídá, to bych dokázal také. Většinou to tvrdí ti, jejichž vrchol je právě těch 140 koní a samosvor v japonském mini sporťáčku.

Většina z nás tady si minimálně jednou zkusila určitě něco silnějšího. Proto i když to bylo vtipné, nemůžu souhlasit s tím, že v RS6 si jen sedíte, letíte všude 250 km/h a dřepíte si v sedadle z kůže (telecí prdelky) posloucháte Scooter a je to úplně jednoduché. Argumentace že takové auto stejně nevyužijete, také kulhá na jednu nohu. V Praze si to úplně neužijete při cestování napříč Evropou je každý koník navíc jako dar z nebes. Na okruhu si takové auto když překonáte strach z jeho pořizovací hodnoty a ceny případných oprav po případné nehodě užijete také dosyta. Dobře asi ne na autodráze v Mýtě tam vás BRZ a Miata budou nahánět, na velkém závodišti to dopadne obráceně a Miatky budou působit jako pomalá stafáž. Nejsem zaujatý ani na jednu stranu, ale tvrdit o něčem, že to je vždy nejlepší zavání levičáckým pohledem na svět a přesvědčením jen o své pravdě. Historicky se ukázalo, že oba koncepty mají něco do sebe například Audi Quattro a skupina B. Na mokru, kamaráde 600 koní bez znalosti auta a schopností převrátíš na střechu a půjdeš domů pěšky bez bačkor. Udržet se na trati a ještě jezdit rychle chce rozhodně dost odvahy. Pokud tedy nejezdíš tak jako ten člověk v GT-R na Enjoy 86, jak velmi shovívavě popisoval Pan Krab.

Proto je určitě skvělé že se vyrábí slabší zadokolky pro zábavu. Takové auto vás totiž nejlépe připraví na větší porci výkonu a třeba i nudu za volantem ve 200 kilometrové rychlosti. Odpověď na to jak to je tak trochu přinesl následný test BMW 340i M-performance (a asi i 540i xDrive) kdy zbytečné auto z předešlého článku pobavilo všechny.

No a na úplný konec menší okénko do minulosti. Na fóru mě překvapilo mnoho věcí. Jednou z nich byla ale debata ohledně blogů a jejich obsahu. Nebudu uvádět přezdívky uživatelů, ne nejsem takový kamarád, jen si je prostě nepamatuji. Někdo z debaty nevěděl, co znamenají čtyři kruhy v logu automobilky Audi. Respektive nikdy si to negooglil. Šlo o to, že tento člověk by uvítal něco z historie o Německých automobilkách. Tak tedy k tomu logu. Za hospodářské krize ve třicátých letech minulého století vznikla společnost Auto Union AG, jejíž součástí bylo i Audi.  Mezi další tři patřilo méně známé DKW, Horch a značka Wanderer.  Jak vidno čtyři společnosti. Tyto čtyři společnosti dostali v logu každá svůj prostor. Každý kruh je roven jedné společnosti. S tím, že dnešní logo firmy Audi už vypadá zase o trochu jinak, než tomu bylo tenkrát. Ve společném holdingu byly tyto firmy mnohem silnější a dokázali tak velmi úspěšně přestát tu nejhorší část hospodářské krize. Jednou z nástupnických firem se v osmdesátých letech stala i Audi AG. To je samozřejmě hodně zjednodušené vnímání celého příběhu, ale snad to stačí a někdo to rozepíše do poutavého článku či blogu.

;feature=youtu.be

Tohle video se momentálně výborně hodí k části mého textu. Prostě jen ukázka toho, že pokud neumíte řídit je vám i GT-R celkem k ničemu. Ukázka toho že nestačí sedět v kůži a držet volant:)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
18. září 2017, 20:48
0

Posílám pozdrav pane Franz! Hezky jsi se rozepsal. Krab je v redakci, díky za projevené sympatie, Vojta stál nosí béžová sáčka, Miata je stále mantrou webu. Prodejci ojetin jsou lupiči i hrdinové, zákazník je nebohá "kafka" (ne Franz) i tupý blbec. No a Audi nemá nikdo rád, protože v koutku duše po své nové RS6 Avant touží i ten pán s béžovým sáčkem a chlapským roadsterem 1.5. :-D

Já myslím, že dobrý blog. A mimochodem o Audi rád někdy něco určitě napíšu, jedno jsem jednou vlastnil a není mi ta značka taky úplně cizí, takže neboj, zapomenuté nebude....

reagovat
M P
19. září 2017, 10:54
0

netouží, RS6 přece má tolik výkonu, že už je to na normální silnici o strach atd atd atd :)

Safa
18. září 2017, 23:37
0

Ahoj Franzi, blog jsem přečetl a pěkně si početl, díky.
Jen pro doplnění, protože to o těch čtyřech kruzích ve znaku Audi bylo asi na mě. Psal jsem, že by bylo dobré to přiblížit, ale spíš pro ostatní, kteří třeba nevědí (já už o tom cosi četl a tak nějak zhruba vím). Mně osobně by spíš zajímaly ty méně známé, případně malosériové německé značky... Každopádně jsem rád, žes to osvětlil...
Ať se daří, pane... ;o)

reagovat
jc
19. září 2017, 10:28
1

Je dobre, ze nemame vsichni uplne stejny pohled na svet. Ja treba na tom videu na konci vidim opak - i totalni hnup dokaze s GTR jet podobne rychle jako zkuseny ridic v Lotusu.

reagovat
beastar
19. září 2017, 14:08
0

Až na to, že opravdu jen skoro. Na rovinkách ujede jinak se potácí na hraně nehody a jede naprosto špatnou stopu. Navíc svou neschopností brání několikrát ve snadném
předjetí. Takže ano. Koukal si na to video pod blogem že jo?

jc
19. září 2017, 14:35
0

A koukal jsi na ten blog "Svět podle Franze."? Protoze tam je jen jedno vlozeny video ;-) To ze je ridic GTR naprosto marnej jen podporuje to co jsem napsal.

krab
19. září 2017, 14:55
0

To je právě ono.. pokud je řidič marnej auto za to nemůže. Na motorce máš na začátky taky omezení. U aut to není. Takž je to podle peněženky. A kdo holt může a chce hned Nissan GT-R tak ho má, ale neumí ho řídit :) Další věcí je ještě sebevědomí a opojení vlastní neomylností. Ono by se dalo pokračovat. ... Já jsem na tom tak, že bych do takhle silnýho auta zatím nešel, necítil bych se na to

Franz Kafka
19. září 2017, 18:54
0

Dnes je doba prostě taková. Schopnosti občas převyšuje obsah peněženky. Nicméně jak vidno mnohým je to stejně k ničemu. To že se sveze podobně rychle jako zkušenější řidič v něčem rozumnějším je sice pravda. Bohužel ohrožuje přitom sebe i ostatní. Nebylo úmyslem něco, nebo někoho soudit. Prostě jde o to, že na určitá auta by se mělo dorůst což ostatně i píšu ve smyslu, že je dobře že máme na výběr i se slabších autíček na hraní.

Irwinek
19. září 2017, 21:55
0

Ani mi nemluv, kdysi jsem pár lidem půjčil svou 505 GTi se slovy " je to jiný auto, tak na to nezapomeň ". Většina mi pak řekla " co je na něm jinýho? " Jen jednomu chyběl výkon. Dnes půjčuju s tou samou větou 960 - tku. Všichni jsou si jistí, do první zatáčky. Těch 125 kW stačí i těm, kteří krotí jinak minimálně dvojnásobek. Auto je houpavé, to je většinou vyděsí víc, než zadní náhon :-D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. září 2017, 15:30
0

Franz má pravdu v tom, že řídit přemotorovaný auto už chce hodně citu a zkušeností. Já si dovolím tvrdit, že od obojího trochu mám a přesto mám před těmahle autama obrovskej respekt. A vlastně i před tím svým. Tady už prostě člověk musí přemýšlet hlavou. Nejde do toho vlézt, dát plnej a myslet si, že to bude v pohodě. Nebude. Obzvlášť, pokud takový auto neznám a nemám s ním zkušenosti. S největší pravděpodobností to skončí blbě. Naproti tomu Miata je v tomhle úplně jiný kafe. Do toho může sednout kdokoliv a dovolí si s tím neskutečný věci, aniž by nějak víc riskoval nehodu, protože se bude pořád pohybovat v minimálních rychlostech. A v tom je právě její kouzlo. Není třeba být pilotem F1, aby to auto člověk uřídil a vyblbnul se s ním. Ono se dá jezdit bokem i s Nissanem GT-R, ale už to chce o dost rychlejší reakce na volant a pedály a dost možná i pořádný koule na to, aby se do toho normální smrtelník pouštěl. A vsadím se, že při takovým stylu jízdy se v tom člověk zapotí taky řádně. A je úplně jedno, že tam je miliarda asistentů.

reagovat
Franz Kafka
19. září 2017, 19:02
1

Přesně tak. Šlo mi primárně o to říct, že nemám problém s tím když někomu vyhovuje auto řekněme slabší. Je to totiž úplně jiná skupina a jiná ovladatelnost a samozřejmě i jiný pocit. Na výkon jsou potřeba zkušenosti jinak se v tom snadno rozsekáš. Jasně blbnout bokem můžeš i v RS4 možná i ta RS6 by se nechala (určitě) ale troufám si říci, že to chce mít už profi přístup a znalosti. Ty v Miatě nejsou potřeba (jasně zabít se můžeš ve všem) pokud to má člověk v pořádku v hlavě. Užiješ si legrácky a tu grácii jakou to umí projet vlásenku to chápu. Jenže třeba mě to prostě nebaví já potřebuji tu vlásenku projet agresivně (rychle) aby to mělo pro mě smysl. Jsou to dva různé světy asi jako srovnávat jízdu na Harleyi a létání na CBR1000 Fireblade. Ani jeden není zlý a horší, než ten druhý a člověk může mít rád i oba najednou,)

jc
19. září 2017, 20:45
0

"Na výkon jsou potřeba zkušenosti..."
A vy si fakt myslite, ze v RSx jezdi lepsi ridici nez v Miatach? Aha :-)

krab
19. září 2017, 21:06
0

Takhle, není to tak, že by řidiči 500k sedanů byly zkušenější než ty Miat , to ne.. Je to jinej svět. Třeba tady MGRR, pokud jezdí týdně spousty km po R7 a pak kamsi za hranice do německýho podkrušnohoří, tak si nekoupí ani na leto Miatu. Za týden ho to přestane bavit, ani si nekoupí ty naše Toybaru. Na 50tis km ročně by to sice šlo, ale proč by to dělal... Já když jezdím buď z okolí Prahy do Prahy v týdnu a velkou oklikou v sobotu pro rohlíky kamsi za město a nebo zkrátka na výlet, či čistě pro zábavu nebudu si kupovat Audi RS6, i kdybych na ní hypoteticky měl peníze. Naopak MGRR pokud by nemusel řešit ekonomickou stránku věci by tento kombík využil perfektně.

Další příklad. Na enjoy 86 jsem se bavil s chlápkem který má jak BRZ , tak STi. A BRZ má proto, protože chtěl auto u kterého konečně dokáže zvládnout perfektní kontrolu nad vozidlem. STi je rychlejší , ale daleko těžší na zvládnutí. Přesně jak popisuje Franz rychlé 4x4 sportovní vozy. Takže já myslím, že tu je mír a klid v diskuzi :) A z Miat si dělám legraci teda taky spolu s Franzem, Beastarem, Knightriderem a spol. protože "The answer isnt always Miata" :) Slunce v duši....

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
19. září 2017, 21:32
0

JC: O tom, ze by v RSx jezdili lepsi ridici, nez v Miatach, tady nikdo nemluvil.

beastar
19. září 2017, 23:10
0

Krab: Dobře napsáno! Přesně tak nějak. Jde o potřeby a nálady daného řidiče. Kolik času tomu autu budeš věnovat. Každý řídíme nakonec nejlíp v tom, co nám sedí a co řídíme často.

Jc: Ty tvoje citace:)) A nejsou snad na výkon potřeba zkušenosti? Další co má pocit, že 500 koní nic není a dal by to jak nic. Protože má ikonicky auto atmo dvoulitr a zadokolku? Celý je to o tom, že auto z tebe lepšího řidiče neudělá. Nakonec možná by tě dal i kluk v předokolce se 120 když bude lepší řidič;) Jasné osobní rovina na tu se v toyofanatics nehraje. Tak sorry;)

jc
20. září 2017, 09:09
0

beaster ty ses marnej :) Domyslis to jako obvykle spatne. Kdyz uz mas tu nutkavou potrebu resit mne a ne auta (doporucuji konzultovat se svym psychologem ;) Nejen ze ja mam respekt ze silnych aut. Ja mam respekt dokonce i z tech pomalych Toyobaru a Miat :)

Jinak proste nesouhlasim s tvrzenim, ze na hodne koni je pro rychlou jizdu potreba hodne zkusenosti. Kdysi to tak bylo, ale dneska se vsema tema asistentama a tim ze se da rychle jezdit i v Rapidu uz to tolik neplati. A u ctyrkolek (kde je mozne uplatnit vice hejblatkove magie) je to jeste citelnejsi nez uz zadokolek. O relativne blbuvzdornych predokolkach (ktere uz hodne koni taky maji) nemluve.

Nakonec si dovolim jeste jednu citaci, protoze tohle nejde nevypichnout :)

beaster: "Celý je to o tom, že auto z tebe lepšího řidiče neudělá."

Tak kluci a holky sup s notebookem na kanape a trollovat v diskuzich, at jsou z vas lepsi ridici :D

Cimz bych rad udelal tecku za nasemi diskuzemi s beasterem. Prestoze mne to svym zpusobem bavi, je to neproduktivni a radsi bych delal veci, ktere mne bavi vic. Tak beastere az budes neco potrebovat (treba si zanadavat fanatikum), pouzij prosim privatni zpravy, protoze v diskuzich te budu preskakovat a nerad bych o neco zasadniho prisel. Dik!

beastar
20. září 2017, 16:45
0

Tak zrovna u tebe mám pocit, že mě to nebude moc mrzet:) Psychologa si pozvěte na seanci Toyobaru fans až zase vyjedete on vám to posvětí a odkýve, že je to nejlepší auto. S tebou nemá ani moc cenu diskutovat o autech, protože ať napíšeš cokoliv je v tom podtext. Ty ho možná nevidíš (pochybuju) ale je tam tohle >>> Myslím si vždy opak, než ostatní je to totiž dnes cool nejsem přece pitomec jako vy. Toyobaru je nejlepší auto nic lepšího není nakonec já se špatně ani rozhodnout nemohl páč jsem nejlepší driver pod sluncem. Nejsem nějaký troll z diskuse s notebookem. Mimochodem mám stolní PC a tablet no jsem stará škola co ti budu povídat,) Takže až si zkusíš třeba někdy něco s těmi asistenty a výkonem větším než řekněme je těch 200 koní, co teď jezdíš můžeme se bavit o autech. K tomu co si tak slavně citoval naposled: Máš pocit, že snad z tebe tvoje auto dělá lepšího řidiče? I když u tebe bych se nedivil kdyby si byl ten, co si to opravdu myslí.

Chápu že sem jeden z posledních, co na tebe ještě reaguje, tak je třeba mě ignorovat. S tím notebookem na kanape si to fakt neodhadnul, ale to se na netu tak stává:D Jdi si radši zahrát na pilota po cestě do práce a neodhaduj ostatní to ti půjde snad líp.

Franz Kafka
21. září 2017, 15:57
0

Respekt z auta je podle mě v pořádku ať už se jedná o cokoliv. K té debatě o výkonech. Tak snad i v motorsportu máš postupný vývoj těžko z motokáry přesedneš hned do kokpitu Formule 1. Možná můžeš přesednout, ale fakticky to bude jedno, protože ten výkon a rychlost stejně na trati nevyužiješ a nejspíš se zabiješ. Odtud ta věc s potřebou zkušeností. Vytahovat věty z kontextu je minimálně neobjektivní. Nedovedu si představit, že bych v 18 letech řídil jen "slabou" S4 a vyvázl jsem bez nehody. Tehdy i šestnáctka v BMW přišla jako trhač asfaltu.

Jak jsem psal. Nikoho nesoudím. Nemám rád, ale vyjádření typu těch 500 koní ve čtyřkolce to je nic to bych dal taky. Jo dal by si to, ale jak. Z toho totiž plyne že jezdit WRC může každý protože je přece hrozně snadné to řídit. Stejně tak FIA WEC je pro amatéry však ti trapáci krotí jenom 600hp v 900 kg těžkém autě,)