načítám data...

Řidičské auto už máme, ale jak na „tuning“ řidiče?

21. dubna 2019, 23:26 37 komentářů krab

Máme krásné jaro. Už jsem se svezl dvakrát po velkém závodním okruhu a měl ze sebe radost. Až na ten poslední, na auto jsem totiž dostal měření časomíry a ta říkala neúprosné…

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Řidičské auto už máme, ale jak na „tuning“ řidiče?

Krabe, jedeš naprostou „tužku“! To jsem si přesně říkal v momentě, kdy jsem zahlédl online časomíru z pátečního trackday, který pořádala moc fajn partička lidí včetně človíčka, který učí lidi řídit a moc rád jim předává své rady ze závodění v motokárách i v autech. Nejezdil jsem tam zdaleka nejpomaleji, ale najednou se mi otevřeli oči ještě víc než kdy předtím. Tušil jsem, kde mám rezervy, ale ta neúprosná časomíra, ta vám to ukáže v celé své nahotě.

Nehoním se za nejlepším časem, chci jezdit prostě „správně“

V životě jsem vystřídal mraky aut. Fakt jich byly desítky. Autíčka mě berou od dětství a angličáky jsem prostě postupně plynule vyměnil za ta velká 1:1 i s motory, funkčním volantem, otvíracími kapotami, dveřmi a kdovíčím ještě. Prozradím vám jedno „moudro“ na které jsem nakonec přišel. Je úplně jedno s čím jezdíte, rychlí můžete být v malé Fiestě i v brutálně silné Corvettě. Jde o to, jestli se chcete zlepšovat vy.

Kolikrát jste se projeli ve svém víkendovém sporťáku a řekli jste si: hmm, kdyby to mělo silnější brzdy, kdybych tam koupil ten a ten stavitelný podvozek, kdybych tam šoupnul kompresor… to by bylo! A já říkám vážení přátelé, úplný prd… o tom to totiž vážně není. Poslední dobou mám pocit, že dobrý výsledek z jízdy dělá z nějakých sedmdesáti procent řidič a jen z třiceti auto. Vysvětlím. Jedete se projet někam na okruhový den. Řekněme, že ideální čas vašeho sériového auta, kdyby ho řídil Stig z Topgearu nebo Sabine Schmitz či Abbie Eaton z The Grand Tour by byl 2:00 minuty. Tihle dokáží vážně pochopit přednosti i slabiny ovládání vašeho auta a dokáží se tomu teoretickému ideálnímu mechanicky možnému času maximálně přiblížit. Vy pojedete tu stejnou trať svým vlastním autem za, dejme tomu 2:10, víc vám to nepůjde… Proč?

Technika jízdy je to, co vás dělí od času té Abbie a můžete vydělat klidně oněch 10 sekund když „vytuníte“ sami sebe. Když budete ladit auto, možná se dostanete se stejnou technikou jízdy na 2:07. Už chápete, co jsem myslel tím 70% řidič a 30% auto? Zkrátka nejdřív to chce pracovat na sobě a pak až teprve na autě. Předpokládám, že máte obuté kvalitní sportovní pneumatiky, máte je vhodně nahuštěny a že máte auto celkově v dobrém technickém stavu. Když se naučíte jen lépe brzdit, získáte na kolo hned několik vteřin. Jak se to dělá? Sám to ještě pořádně nevím, ale v teorii jde o to, že nemá cenu se s tím mazat. Jedu rovinu a držím co nejdéle plný plyn a zvolím si bod, kdy začnu brzdit. Je hloupost (tu dělám já) brzdit příliš citlivě a příliš pozvolna. Chce to brzdit sice citlivě, ale naplno. Líp se to řekne, hůř udělá. Jde o to si jemně pedál nabrzdit, abych předešel prvotnímu zablokování kol, ale pak už brzdím, co to jde. Pokud jsem před zatáčkou ušetřil prostor, brzdil jsem moc brzo, příští kolo posunu brzdný bod dál.

Ale to není všechno. Když brzdím nekoukám, kam se řítím, ale připravuji se na zatáčku, která přijde. Oči by měly tak nějak kopírovat trať a sledovat to co nastane a tam auto směřovat. Pokud se dívám moc před sebe, oči jsou pomalejší než auto a člověk pak nestíhá. Chce to prostě koukat kam jedete adekvátně k rychlosti a s předstihem umět předvídat co přijde. Tohle asi nedělám úplně špatně, ale stejně bude potřeba hledat v sobě rezervy. Blbé je, že sám na to stejně nepřijdu, kouč se na mě bude muset podívat a říct mi co si myslí.

Co když se s vámi ve stintu sveze kámoš se silnějším autem?

Tohle je úplná klasika. Jezdíme s kámoši. V našem případě jsme si dali jeden stint spolu s třemi různými auty. Já v Lotusu, kamarád v Caterhamu a další v Alfě 4C. Vypadají hezky na trati, časy už hůř… Každý z nás spoustu věcí kazíme a neumíme. Jenže mě se chtělo předjet kamaráda v papírově daleko silnější Alfě, jakmile jsem zjistil, že mi po zahřívacím půlkole nepoodjel.

A tak jsem se natlačil hodně vpravo před Matador bránou (bylo to v Mostě) a nějak se protlačil kupředu. Je fakt, že to má nové, takže mě radši tak trochu pustil, abych zůstal fér. Prosvištěl jsem sekcí matador zatáček, kterou mám z celého okruhu asi nejradši a pak s plným plynem na čtyřku mířil k první z pravotočivých zatáček mířících na cílovou rovinku. „drž plyn, drž plyn, brzdi co nejdál“ říkal jsem si v duchu. Motivace udělat dojem na kamaráda, kterému kolosálně ujedu si vybrala svou daň záhy poté. Pozdní brzdění dopadlo OK, jenže já vůl chtěl do té zatáčky moc brzy. Měl jsem o chviličku dýl vyčkat a zatáčet později. Přirozeně se člověku chce zatáčet, ne až na poslední chvíli, jenže já si příliš odlehčil záď. Na plyn jsem šel o malinkou chviličku později, než jsem měl a už jsem cítil, jak se záď Elise odporoučí ven po tečně. Plné kontra, stejně jsem to nezachránil. Tak jsem tam nechal trochu vzorku pneumatik, malinko dýmu, smradu, spojka jednička a po piruetě ihned pokračujeme naplno dál. Vše, co jsem získal v Matadoru jsem ztratil hloupou řidičskou chybou.

Alfu jsem stejně předjel nakonec znovu o půl kola dál. Proč to ale píšu… Nechal jsem se klasicky strhnout, přecenil schopnosti, respektive hlavně přestal věnovat pozornosti a koncentraci při řízení svého auta. Místo toho jsem řešil blbosti okolo, jako to, jak moc chci „z legrace“ ujet kamarádovi.

Leninovo „učit se, učit se, učit se“ asi vážně platí nebo co…

Komunisty z celého srdce nenávidím, ale tohle rčení mi nějak na dnešní příběh sedí jako pověstný hrnec na prdel. Jasně, bylo by krásné, kdybych si mohl dovolit dát na Elise větší brzdy, kdybych tam nainstaloval kompresor a auto nechal vyladit na 270 koní a získal nových 100 N.m točivého momentu. Nemusel bych už řešit každé jednotlivé přeřazení a snažit se striktně zůstávat v rozmezí 6200 – 8300 otáček, kde mi motor 2ZZ-GE vážně jede. Když mi otáčky klesnou k pěti, tak už ztrátu na silnější auto nemám šanci dohnat. Vše musí zapadnout přesně jak má. Nesmím být líný si na dvou místech okruhu (v Mostě) podřadit na 2jku, nebát se dotáčet trojku až do maxima, čtyřku to samé. A když to všechno budu zvládat vážně dobře, získám daleko víc, než když jen koupím kompresor, koupím brzdy…  S nimi získám při současné míře soustředění a umu za volantem možná takové snadné čtyři vteřiny na kolo. Jenže když se budu pořádně soustředit, když si z toho ježdění nebudu dělat „holubník“ pro snadnou zábavu, můžu se naučit zvládnout kolo i o pět vteřin rychleji. A to vše zadarmo… Vlastně možná jen za pár korun, které věnuji nějakému dobrému učiteli závodní jízdy. Letos do toho musím jít. Už jen abych věděl, kam se s těmi svými „volšovými“ rukami dokážu posunout. Nebojte, nový Lewis Hamilton už ze mě stejně nikdy nebude, asi ani z vás ostatních. Ale, když si uvědomíme vlastní slabiny, když nám někdo poradí, možná se díky tomu dokážeme přiblížit tomu, abychom vůbec zjistili, jak moc dobře dokáže jet naše vlastní auto!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
21. dubna 2019, 23:58
0

No člověk když jede sám, tak si myslí, jak je rychlý, ale pak koukne na stopky a zjistí, že je jak šnek. To znám...ale je to jak říkáš..než hned posílit auto, tak se ho nejdřív naučit lépe používat. Jinak z hodin si nic nedělej. Pokud to auto ustálo bez újmy, tak si naopak získal další zkušenost, kdy už je to prostě moc. Já při první návštěvě Mostu vyjel asi 3x mimo trať, ale nic se nestalo tak pro příště už vím..hlavně ta poslední zatáčka je nekonečná :)

reagovat
krab
22. dubna 2019, 00:06
0

Přesně, jak říkáš. Já to tady píšu pro všechny, protože vím, že hromada z nás řeší čím jezdit, ale fakt jde o to se naučit za tím volantem víc a tím získáme kolikrát ještě víc než nákupem novýho auta nebo úpravy stávajícího. Jinak jak říkáš ve svým blogu, 2ZZ v případě Elise znamená, že v tom liftu ožije neskutečně. Až bude příložitost, rád tě nechám svézt a uvidíš...

JJ, a je fakt že limit jsem si hezky osahal, vlastně mě moje auto hrozně baví tím, že mi neodpouští žádný chyby. Myslím, že je to tak i správně, že se mám šanci něco v řízení naučit. Kdyby umožnilo snadno dostupnou rychlost naučil bych se míň. Ale stejně to vidím, že bez kouče sportovní/závodní jízdy se toho moc nenaučím. Byl jsem k tomu líný, ale letos něco v tom směru zkusím podniknout... To je jako se vším... lítat se taky nenaučíš sám a hned...

Raspby
22. dubna 2019, 00:07
0

Vezmi si taky Honzu Červenku...ten do tebe bude hučet tak, že najednou zajedeš i to, co sis myslel, že nikdy nezajedeš :-D

krab
22. dubna 2019, 00:12
1

Přesně, ten ti pomůže, těch kluků co tohle umí je pár. Jde vážně o to se nestydět a jít s "kůží na trh". Dá se očividně získat hodně. Každej nebude druhej Walter Roehrl, to je jasný, ale leccos ti vysvětlí a pak jezdíš hlavně bezpečněji.

KD
KDB
27. dubna 2019, 13:23
0

Musím nesouhlasit, že Eliška chyby neodpouští....podvozek je krásně čitelnej a hodnej.
Jediný, co bych vytknul, je kopanec při sepnutí ostého profilu. Když se motor nepovede udržet v tomhle pásmu a sepnutí přijde při práci s váhou v zatáčce, je to nepříjemné....

Fi
Filipos89
28. dubna 2019, 12:57
0

Jaký čas se podařilo v Mostě zajet? :)

krab
28. dubna 2019, 19:03
1

Já to teda neřešil nijak, spíš jsem si po zimě zase trénoval pohled, stopu a vůbec tak nějak se rozjížděl. Ale časomíra tam byla a právě to nebylo bohužel nic moc. Většinou tam byly časy vidět mezi 2:05-2:10, kamarádi jezdili spíš lehce za mnou ... Proto nakonec vzniknul ten blog, přišlo mi vtipný poukázat na to, že zkrátka nejde moc o auto, ale o toho pilota. :-D Na TD jezdili borci s auty srovnatelnými o několik sekund rychleji, hlavně třeba mě zaujal krásnej čas Hondy S2000, která to zvládla pod 2 minuty. Což je krásnej výkon a smekám před tím.

Realita je taková, že to chce trénovat a taky v mým případě se opravdu chtít pořádně snažit. Já jsem takovej "pohodlnej" pilot a přeci jen se do toho kroužení vrhám ležérně, prostě takový ten "James May" styl. Musím se sám sebe přemluvit, abych na to pořádně šlápnul a nejel plíseň ... Vím, že zlepšením techniky brzdění a lepším soustředěním na jízdu určitě v dalším tréninku budu umět takové 3-4 sekundy určitě sundat. Tomu věřím. Ale na další zlepšení už to bude jistě potřebovat instruktora a další spoustu tréninku. A možná by mi to šlo, možná taky moc ne... Každopádně člověk hlavně musí chtít.

A právě jsem si jakoby definitivně řekl, že fakt je jedno, jestli mám takový a makový pneumatiky, brzdový destičky, jestli by to chtělo svody, kompresor a já nevím co dál... chce to zlepšit toho řidiče, stačí jen Elise v sérii na pneumatikách co jsou v pořádku a nový, což mám, je pravda, že teda jsem před sezónou nevyměnil brzdovku a destičky už jsou taky někde v půlce života, tak jistě tohle v rámci údržby chce řešit a mít vždy na 100% v pořádku. Ale jinak nic ... chce to prostě jenom ten "tuning" řidiče ....

beastar
22. dubna 2019, 03:54
0

Největší klišé a zároveň pravda. Je to v hlavě! A trochu v rukou. Pokud to tam je potom je silnější auto vážně silná zbraň. Ano výrazně lepší řidič (profesionál, závodník) může povodit podstatně silnější soupeře (amatéry, většinu z nás "tady") respektive slabší řidiče v silnějších autech. Takže nesouhlasím ve dvou bodech. Rozdělení 70/30 podle mě moc neplatí. Ale ok je to názor a slovo proti slovu.

Problém je v tom, že velká většina okruhářů si nejdřív nakoupí auto dle představ, možností a přání a potom teprve zjišťuje. A ta vaše trojička dobře nesourodá:D Nicméně krásný auta, opravdu. Na okruh! Je to hodně o zkušenostech. A co opravdu nesdílím honit se za výsledkem (pořadí, čas) když to dělám pro radost a potěchu. Zábavu. Neni to jedno jestli mám 2:02 nebo 2:07? Však nezávodíme....Něco jiného je závod tam neznáš bratra obrazně. A často uděláš proto chybu ... :D

Instruktor může být fajn. V podstatě do základu a úplných začátků. Špatné návyky tě stejěn neodnaučí. A zase je to v hlavě ... když chceš čas nemůžeš být matematik a fyzik, ale tak trochu dobrodruh. Sporťák není stíhačka:)) Jinak pěknej blog, osvěžující téma.

reagovat
krab
22. dubna 2019, 09:16
2

Dík, já právě hele začínám víc vnímat, že to řízení zdaleka není jen o hlavě. Sám se těžko něco naučíš. Řízení auta je zvláštní disciplína. Když budeš chtít vyzkoušet skok padákem třeba, tak prostě budeš postupovat krok za krokem, přesně podle slov instruktora. Když se budeš učit lítat letadlem tak taky. Jenže auto umí řídit každý "dobře". Takže si prostě většina z nás amatérů myslí, že to nějak přijde a že když máme dobrý auto, zajedeme i dobrý výsledek.

Těch 70/30 je taková obrazná metafora nebo jak to říct. Prostě jsem chtěl říct, že můžeš získat o dost lepší výsledky se stejným autem, jen když zlepšíš výchozí jízdní techniku. Pochopitelně, nemůžu čekat, že přijedu na velký rychlý okruh ( třeba v Brně) a budu s výkonem 250 k na tunu třeba konkurovat autu s 400 koni na tunu hmotnosti auta. Mi prostě ujede ať se děje co se děje. Zrovna tak vím, že horší řidič než já, stejně zajede i techničtější závodní okruh v Porsche 911 GT3 pořád daleko rychleji než já v Lotusu. Ale to jsou extrémy. Spíš řešíme auta, kde ty rozdíly v technice nejsou tak dramatický. A tady kde kdo pořád řeší : jaký gumy, jaký brzdy, odklony, tlumiče atd atd... Přitom nejdřív by je mělo zajímat vlastní technika řízení a až pak, když mu někdo kdo je profík řekne, že dobrý, tak pak ladit auto podle pocitů a poznatků z jízdy a dál se zrychlovat.

O časech to není. Ale ta časomíra je proklatá věc, která ti prostě objektivně řekne, jestli jedeš už tak dobře, že se blížíš limitům vlastní techniky nebo ještě vůbec ne. Já vůbec žádný časy nehonim, je mi to jedno. Ale je zajímavý zjistit, proč jedu třeba pomaleji o trochu než zkušenější trackday borci na autech, který jsou na tom technicky stejně nebo podobně...

Raspby
22. dubna 2019, 10:57
0

Tak co se týká té soutěživosti, tak to já to zase vidím jinak. Já osobně se chci zlepšovat a čas je v tomto jasný ukazatel. Vždycky když jedu na okruh, tak si časy měřím - i když zatím jen pouhým odečtem z videa z kamery. Ale alespoň pro představu. A každá půlvteřina dolů mě potěší. Samozřejmě, jezdím hlavně pro zábavu, ale i tak...mám za cíl mít vždy nějaký alespoň malý progres. Takže za mě proč ne..ono když se taky člověk takhle řádně vyblbne na trati, tak pak na silnicích nemá potřebu nijak machrovat a jede naprosto v klidu :)

beastar
22. dubna 2019, 14:56
0

K těm časům. Samozřejmě. Neříkám nekoukat na to. Je fajn vědět že si to dal líp jak minule. Řešit že Pepa v boxsteru to dal líp mi přijde o zbytečný. Takhle to myslím.

Navíc když teda budu hnidopich. Tak v závodech máš buď kategorie dle váhy, výkonu. Nebo je okruhový pole alespoň zdánlivě vyrovnaný, váha, výkon plus mínus technika. Takže řešit krabtus vs 911gt3 jistě nemá smysl.

Ano každý máme svou představu že to umíme. Je třeba si i přiznat, že lepší už nebudu:)) Co bych doporučil. I když je to náročný. Okruh a zajet si to v Lotusu a ten stejnej den si to zajet s něčím výrazně silnějším. Uvidíš co ti vyjde a já už to vim teď. Samozřejmě srovnat všechna kola. A zajímavý je to i usékově jenže to už si my nemáme šanci bohužel přesně změřit.

Když si nervní a nezdravě agresivní stejně nezajedeš. Cit pro situace se nedá naučit. Proto je taky TOP pilotů vždy jen pár. Zbytek to vydře hodinama v tréninku. A pak jsou ti který to matlaj pro radost:) Jako ve všem. Vesnický čutálisti si taky myslej, že by tu ligu uběhali. Ve skutečnosti by zdechli po prvních 20 minutách.

Ju
Junior
22. dubna 2019, 18:14
1

Když ono koukat na onboard videa nebo trénovat v nějaký plečce (aby to moc nestálo a dalo se teda fakt trénovat) po okreskách není zdaleka taková sranda jako vybírat na mobile.de GT3 RS a řešit který semislicky nahodit. :-)
A je to tak fajn.

Co
Core
22. dubna 2019, 20:05
0

Diky za clanek Krabe,klíčem ke všemu je plynulost a klid a pak to jde...ale to se samozrejme povede az za nejaky cas,kupodivu jsem se nejvice zlepsil kdyz jsem zacal kaslat na casy a zacal jezdit pro radost.Do te doby to bylo spise trapeni a penize za havarie :),ale zazitky zustaly a je to zabava.ahoj.

krab
22. dubna 2019, 21:01
0

Nemáš zač, já jsem rád, že to k nějakýmu zamyšlení vede. Ten klid, pohoda a plynulost je doopravdy důležitá. Vždycky se tak snažím jezdit. "Nečenichám" zbytečně přilnavost před zatáčkou jako občas vidívám, zatáčím plynule, s plynem i brzdou pracuju s citem. A ono je to i v pohodě a baví mě to. Celej ten blog bych vlastně vůbec nepsal, kdyby nám tam tu časomíru nedali a já se na ty časy pak nepodíval. A nekouknul na časy dobrých okruhových matadorů z řad nás hobbíků. A zjistil jsem trochu překvapivé - chybí tomu ježdění víc rychlosti než jsem čekal. A je to tak OK. Ta časomíra mě prakticky nezajímá, přesně jak říkáš, ale jako měřítko zlepšování spolu s nějakým koučinkem to vidím jako jedinou možnost jak postupně a pomalu pár vteřin sundat dolů. Ale přesně ... do extrému a do risku havárie, to bych nešel, na to se mám moc rád a auto je na to moc velkej mazlík než abych ho vážně rozbil díky přehnaným ambicím. Ono ve skutečnosti těch věcí, který mě na trati zpomalujou je víc. To jsou takový ty věci, že si najednou uprostřed stintu řekneš : kurnik, zkontroloval jsi jestli máš dotažená kola? Kurnik, ty jsi se nepodíval na olej, zapomněl doma tlakoměr atd atd... No je to prostě pro radost a zábava. A je dobrý, že evidentně vidím, že se mám vážně ještě co učit.

Beastar: vyzkoušet různá auta... no asi před 3 týdny mi na akci půjčil na jeden stint kamarád svézt se svou BMW M3 (E92). Tak seděl vedle, šetřil jsem to, takže čas, kterej mě ani nezajímal, ale on tedy měřil nebyl vůbec nic moc. A paradoxně jsem si tu jízdu tak nějak vybavil v souvislosti s tím jak jedu Lotusem a neumim ti říct v čem bych tam byl doopravdy rychlejší. V Brně, kde vynikne výhoda většího výkonu by to bylo jasný. V techničtějším Mostě má lotus výhody v zatáčkách a hlavně na brzdách. BMW nažene trochu času hlavně jen na cílovce, jinde ne tolik. I proto mi přijde, že důležitější je řidič, ne auto. Na co bych si asi vsadil, že v tom zajedu hned hezký výsledek, to bude nový hot hatch typu Seat Leon Cupra R. Ale i tak to bude stejný. Třeba zajedu plácnu o 5vt. rychleji než s lotusem, ale pak by do toho auta sedl profík, třeba já nevim Petr Fulín nebo Kuba Rejlek a zajede to o dalších 7vt. líp .. Co chci říct je, že mě vlastně nezajímá absolutní čas, prakticky vůbec, ale zajímavý je vědět o kolik pomalejší jsem proti profíkovi se stejným autem. A kolik z toho rozdílu dokážu tréninkem smáznout... :)

Co
Core
22. dubna 2019, 21:28
0

Haha,no jasne Krabe..Cupra R ,v tom ses rychlej hned a to i v kombiku ale nevim jestli to je stejne dobrej zazitek jako v lotusu :).Velmi dobre auto to je a za dobre penize. A ted k tem profi jezdcum....hm,srovnani casu na cupre je jiste fajn ale me by zajimalo srovnani kdyz si profik nakonfiguruje auto podle sebe,tedy opravdovy cup vuz na slickach bez asistentu a potom ho pujci nam....tam si myslim ze budou daleko vetsi rezervy..:).

krab
22. dubna 2019, 21:59
0

Přesně... no proto tu Cupru nemám, ale Elise. Ten zážitek je prostě totiž parádní. Je to zatím jediný auto, který jsem nejen měl, ale i z těch co jsem řídil, jaký umí nabídnout pocit, že na okruh se přesně hodí a pak najdeš hezkou okresku a tam máš úplně stejnej pocit, prostě tam funguje skvěle taky. Je to lehký a hlavně žádný chyby mi to moc neodpouští, takže se vždycky něco novýho skoro s každou jízdou naučím. Hlavně ty první kilometry loni, byly hodně o učení...

Na okruhu je lepší asi ještě o kus Caterham, je lehčí hodí se tam ještě líp, ale přeci jen delší cestování v něm po silnici znamená větší kompromis. Nohy máš upečený, hlavu vyfoukanou o dost víc a není kam si odložit levou nohu, není místo, jedině pod spojku, což je nešikovný...

No, jo máš pravdu... stejně si ten TD užiju vlastně jen tím, že se svezu a holt, že to není tak rychlý, co se dá dělat, hlavně že mám z toho radost :)

beastar
22. dubna 2019, 22:18
0

Zrovna ta CUPRA je takovej příklad jak se dneska staví "vyhrávací" auta pro všechny. Jako ono opravdu není těžký zajet po hodinovým tréninku třeba v Porsche 911 GTS. Jasně budeš horší vždycky, než třeba co já vím Pepa Králů:) O to tady ale nejde. Mě jde o to, že si nemyslim respektive vím, že i řekněme výrazně horší řidič než sem já (taková trochu sebechvála) udělal kolikrát lepší časy, protože tam prostě bylo líp nastrojíno. Výkon, brzdy, samozřejmě pneu. Mimochodem nikdo z nás tady nenapsal počasí. To je taky sakra znát jinak jedeš v létě ve 40 stupňích nad nulou a jinak na jaře při příjemných dvaceti.

Vzhledem k tomu, že u nás je to fakticky zejména o tom zážitku. Tak já fakt soutěžit s borcema v GT-R Black Edition nemusím. Frajer tam má pičo 500 koní tak jak s nim chceš na velkým okruhu držet krok. Technický pasáže ti pomůžou se dotáhnout když si lepší řidič. Na rovince tě omete jak prašivý koště prakticky kdokoliv. Na to nemusíme být profi odborníci. To vidíš na onboardech a nakonec i v tom čase:D Líbí se mi jak k ježdění přistupuje Jan červenka novinář (vtipný no on je to ještě horolezec a já nevim kdo další) Teda k tomu hobby ježdění jako k celku.A že má vodježděno.

Já teda na konec elaborátu. Prostě pro mě jen na prvním místě zábava. Možná proto se mi nejlíp jezdilo ve starý plečce jak píše nahoře Junior... Malý prašivý tsi. Jenom 180 koní. A taky mě berte dost s rezervou mě vlastně okruh právě ani moc nebaví. Jsem spíš takovej řekněme fanda směrem do rally.

krab
22. dubna 2019, 22:52
0

Tak jako já se ti taky přiznám, že mě ježdění na okruhu baví tak jenom napůl. Ty malý okruhy skoro vůbec a vlastně to beru jako zážitkovou věc. Ale jak jsem tu psal ... zkusil bych rád něco konečně udělat v tom posunutí se kousíček dál v tom řízení. Jinak rallye je disciplína co mě bere taky hrozně moc. Ale na koukání... Nějakou hobby RZ nebo nějaký sprint bych sice rád zkusil, ale ve výsledku to není levná sranda. Nakonec nic v motorsportu není levná sranda. Mě se třeba líbí jak dělá ten Eda Patera ty rallye revivaly. To je hezká směs veteránský orientační rallye, ale s vloženýma rychlostkama, kde máš uzavřenou trať, atmosféru opravdový rallye a můžeš si to zkusit zase proti časomíře jak ti to půjde.

Zajda
22. dubna 2019, 23:25
0

Je celkem fascinující, jak jsou ty světy okruhů a rally úplně jiné. V rally dosahují dobrých výsledků lidi, samorosti, nad jejichž technikou by okruháři jistě ohrnovali nos.
Takže zatímco na okruhu by ztráceli po desetinkách při každém brždění, nebo se úplně ztratili v šířce trati, na RZ je všechno jinak.
Napíšou si rozpis a pak podle něj na první dobrou jedou na 95% možného. Když se to přežene, tak se to snad nějak mezi stromy pochytá. To chce druh přirozeného talentu, který se na okruhu ani nemá jak projevit.

A silniční letci a jejich předpoklady k přežití, to je kapitola sama pro sebe. Někdy se ta množina se závodníky protíná, někdy ne, ale o tom se nemluví, to je zavrženíhodné, piráti, fuj.

beastar
22. dubna 2019, 23:47
0

Jako jo. Je to samozřejmě jiná disciplína, auta a tak dále. Jenže jak je na některých smíšených podnicích vidět. Akce zejména pro zábavu. Tak se dobrý řidiči z rallye sféry na okruhu neztratí a většinou je to tak i naopak. Když máš odjeto něco, tak se zhostíš tak nějak solidně všeho co má kola a volant. Jasný je že pro opravdový okruhy a rallíčka je úplně jiný zázemí a vcelku i jiný požadavky na jezdce. Jenže to už jdeme od hobby ježdění na okruhu a rally vesnice v eNku někam k WRC a GT. A o tom to tady mezi náma "smrtelníkama" podle mě není.

Jak píše Petr ono je to obecně drahá sranda. Kamarád pořád drží závodění v rallysprintu/rally a je to prostě drahý a to mají naprosto obyčejnou "škodovku". Nechci tady úplně dělat rozpisy kolik za co. Nicméně to je něco jinýho než když si balíme baťůžky a jedem do Mostu na den:) Navíc na rally je eště mitfára a ten taky dělá svoje, zrovna třeba ty rozpisy a vůbec je to prostě součást...

Spousta lidí začínala jezdit nelegálně na silnici jakože po pirátsku. Já si to taky občas jen tak pro sebe zkusim. Každopádně vždycky v noci a dneska už hlavně proti sobě samotnýmu. Potom přešli třeba na Octavia Cup a tak dále člověk stárne má víc prachů... Takže jo prolíná se to.

Jinak revivaly to já mám taky rád. Starý auta párek s chlebem a bez stresu:)

Zajda
23. dubna 2019, 00:32
0

Jasně že neztratí, ale můj oblíbený příklad je třeba Jiří Navrátil co jezdil úspěšně karting, Octavia cup a nějaké další okruhy.
Začal zkoušet rally a na akcích typu Setkání mistrů v Sosnové dokázal seřezat v rally autě i českou špičku.
Stopa a kontrola auta absolutní.
Ale na RZtách to bylo o 2-3 třídy horší a v tehdy špičkové S2000 ho porážely klidně i dvoukolky nebo Nkové Lancery.

Následně po letech sbírání zkušeností a ježdění v dvoukolce R2 s ní bojovával na špičce své třídy. Odstup v sekundách na km proti nejsilnějším autům měl stejný, jako když kdysi míval to nejsilnější auto sám.

Dobový rozhovor se zajímavými postřehy:
https://www.ewrc.cz/clanek/7390-jsem-rad-ze-jsem-si-rallye-vyzkousel/3

beastar
23. dubna 2019, 00:59
0

Jo, jo teoreticky tvrdíme oba to stejné jenom každý z jiné strany. A dostáváme se taky k tomu jak ti sedne auto. A zrovna k těm autům S2000(bavíme se určitě o třídě) tak tady bylo spousta lidí co s tim jezdili hroznou tužku. I když si výkonostně defakto polepšily. Myslím že hned zkraje toho povídání je tam krásná věta:

Rallye je komplexní disciplína, kde k úspěchu je třeba především penzum zkušeností a správné pochopení filozofie tohoto náročného sportovního odvětví.

Spousta lidí si myslí, že příjdou z okruhů a v podstatě obtížnost rally neuznávají. Mají pocit že všechno znají. A je jedno v jak vysoké výkonnosti se nachází. Vlastně se vracíme k tomu co sem psal nahoře Petrovy. Je to v hlavě a o nasbíraných zkušenostech. Tréninku a zkoušení .. toho kterého auta, setupů, počasí a tak dále. Proto nemá cenu si myslet, že se výrazně zlepším za jedno kroužení s instruktorem. Případně za pár hodin ročně na okruzích. To je prostě jen zábava. Mimochodem to tam nastiňuje i tajdle Jirka jak to je... Přestože je to "dávno" ty věci který tam říká dost otevřeně prsotě tak jsou dodnes.

Zajda
23. dubna 2019, 01:30
0

Neříkám že jsme vepři :-)
Pokud se bavíme o instruktorech, asi bude záležet kolik času a peněz tomu tréninku člověk chce nebo může věnovat.
Instruktor co luskne prstem a odblokuje skrytý potenciál těžko existuje.
Takže bude potřeba pravidelný trénink, střídat jich víc a od každého si vzít k srdci něco co funguje pro mě.
A to už je pořádná výzva :-)

Jako přípomenutí že nikdo nemá patent na rozum a celá problematika je rozvětvená jako kořeny stoletého dubu bych rád vyzdvihnul pár pasáží z odkazovaného rozhovoru:

"Václava Pecha jsem měl dokonce možnost sledovat ze sedačky spolujezdce a byl jsem dost překvapený. Strašně mě udivilo jak řídí. Z pohledu okruhového jezdce to je docela hrůzný pohled. Mnoho trhavých pohybů volantem, se kterým neustále pracuje. Ale rychlost, jakou tréninkové Mitsubishi na rozbité okresce vodil, byla pro mě naprosto nepochopitelná! Dodnes na to vzpomínám. "

nebo

"Možná to bude ode mě znít drze a směšně, ale myslím si, že hodně soutěžních jezdců neumí příliš řídit ve smyslu okruhového pilota a už vůbec ne správně brzdit. "

krab
23. dubna 2019, 11:02
0

Moc zajímavá debata kluci. To interview s Jirkou Navrátilem jsem na ewrc předtím nezachytil a je vážně hodně zajímavej. A ukazuje to co říkáte. Myslim si, že Beastar je trošku samorost a nemá tolik chuti někde kroužit s instruktorem a řešit brzdý body, apexy atd.. Prostě když dostane chuť se svézt, tak to nějak s citem zajede podle sebe a je to. A ve výsledku já to vnímám podobně. Jen jsem tím článkem trošku chtěl popíchnout nás všechny k tomu zjištění, že občas si myslíme jak dobře jsme něco zajeli a realita je ve skutečnosti jiná. A sám to nevidíš, musí se na tebe někdo mrknout, nebo aspoň když se svezeš s profíkem jako spolujezdec, zase tě to něčím obohatí.

Jak říkáte, je to o zkušenostech, talentu a vůli. Dokonce i mezi profíky co jezdí okruhy existuje víc stylů, někdo je jemnější, plynulejší, jinej to dožene větší agresivitou a i tak mu to nějak nakonec vychází. V rallye to je nepochybně jinej svět. Nakonec ono i to svezení po naší oblíbený silničce je úplně jinej svět než okruh. Okruh mám rád za to, že je to skvělý bezpečný tréninkový hřiště. Vyzkoušíš si to, co by sis jinde nemohl dovolit. Jenže pak přijedeš na okresku, kterou neznáš, nebo občas na těch veteránskejch rallye nám uzavřou nějakej vrch a ty to pak jedeš co nejrychleji a pak jsou stejně poznatky z okruhu téměř k ničemu. Nemáš stálý povrch, relativně stálou přilnavost, neznáš zatáčky, nemáš nacvičený brzdný body, máš zvlněnej asfalt, auto před tebou vytáhne ven štěrk atd... Musíš přizpůsobit tu jízdu daleko víc faktorům. A to jsme třeba nikdo z nás ( nebo aspoň já ne) nikdy nejeli na rozpis. To se taky nenaučíš hned...

Jako je to zajímavý. Mě teda lidi, který znám a závodí třeba ty okruhy docela pomáhají i když bych jistě nějakej doopravdickej koučink potřeboval jako sůl. Vidim jak se tak nějak má jet a něco si z toho vezmu. Je fakt, že každej instruktor ti řekne něco jinýho. Asi stojí za to porovnat víc názorů, vidět víc jízdních stylů, něco si z toho zkusit, zjistit co je ve tvé komfortní zóně a co už ne.

Na motorce mě taky učil jeden fajn týpek, co dodnes učí lidi jezdit a už má docela velkou motoškolu. A tam mi to teda pomohlo hrozně moc. Jezdil jsem taky pomalu oproti ostříleným trackday jezdcům, ale sám jsem se v ten rok dramaticky zlepšil. Věděl jsem co za těma řidítkama dělám, nezrychlil jsem víc vlastně jen proto, protože mě brzdí hlava a ta říká, neblbni ať si nerozbiješ hubu :) Ale třeba dost věcí co jsem si vyzkoušel třeba v Mostě na motorce jsem si odnesl na normální ježdění a prostě mi to v jistotě ovládání motorky hodně pomohlo. A v tom autě to vidim docela podobně, i když je teda naprosto pravda, že rychlý natrénovaný čas v Mostě neznamená rychlý čas na nějaký asfaltový RZ, pokud bych měl možnost se posadit do rallyovýho auta. Radši teda taky než učebnicově dělat jednu věc znovu a znovu, kolo co kolo radši jedu nějaký přírodní úsek, silnici kde máš mraky typů zatáček, různý povrchy, různý sklony silnice atd... Baví mě to víc, ale opět, nějaký čas zajetý proti opravdovým rally driverům by byl dramaticky horší, to snad ani nemusím takovej experiment dělat.

A pak ještě to počasí ... Musim říct, že jízda v dešti, sněhu, zase vyžaduje překalibrování a v zásadě jezdim na mokru až připosraně, zlepšuje se to postupně dobou, kterou na tom mokru, sněhu strávím, ale je to zase daleko, daleko větší dřina.

beastar
23. dubna 2019, 13:52
0

Je důležitý jak moc to bereš. A co to pro tebe znamená. U motorky bych k tomu přistupoval jinak. Já. A to tak že ti zkušenosti a rady můžou zachránit i život. To se v autě doslovně asi uplatní málo. Nicméně brát si instruktora určitě. Já to nechci zpochybňovat. O zkušenostech se toho napsalo a to je jedna z cest.

Určitě je dobrý si uvědomit že je to jak na okruhu tak mimo něj komplexní věc. A souhra místních událostí. Já například na sněhu jezdím moc rád. Samozřejmě s odpovídajicí technikou a obutím. Na pořádným povrchu ale zase kloužu nerad. Jinak jak píšeš. Já na nějakou alchymii a vytříbenou techniku moc nejsem. Baví mě se to učit ten okruh. Načíst si to. Brždění. Popravdě brzdim dost agresivně na těsno ale snažím se plynule:) Taky nemám rád dlouhý rovinky s max speed. Bojim se to je dobrý si přiznat. Proto mi zase to kroužení není úplně blízký. Jinak o čas jde nakonec všude.

Každopádně rád si střihnu i překvapení. Změny právě ten štěrk, horizont, voda, bahno, brod:)) Mě se líbí v tom rozhovoru pasáž... Koho sem svezl už pak nechtěl jet. To ruku na srdce ten okruh lidi rozchodí lépe a snáz. Působí to bezpečně a ono vlastně je. Pro trénování a zábavu je to fajn. Pokud se nechystáš na profi kariéru je to skvělý odreagování.

Ju
Junior
23. dubna 2019, 16:00
0

Jenom k tomu rallye a jinýmu světu. Teď jsem jel s 55kw malým hatchem asi 25km RZtu "pozadu", prostě kde mezi prdelema vede silnice druhý třídy, tak tohle je ta objezdová trasa po třetí třídě. Sice lesem, ale všude vidíš. Semtam jehličí, semtam štěrk.
Jsem to dojel asi za 15 minut, takže AVG speed 00nic. Ale ty vole, to byl výkon. Si nedovedu představit, co bych tam s nějakou 300k AWD (což by byla volba internetového znalce na podobné využití), možná i nějakým Cliem RS dělal. Normálně jsem si to zpětně přehrával a byl jsem posranej až za ušima. A to jsem pořád v tom věku, kdy nedostatek schopností dožene BLI index. Takže tam s tím 300k AWD brzo vyrazím :)
No chtěl jsem říct, že kroužit si dokola stopu na okruhu je vlastně docela akademická zábava. Když to nevyjde a nejsi zrovna na NS, tak to prostě vyjde příště a pohoda, maximálně budeš po víkendu chtít udělat celolak. Kačírek je o dost příjemnější než stromy :)

beastar
23. dubna 2019, 16:31
0

Ale jo ono by si to ujezdil u s tim 300k awd. To je zase jiný pojetí potom. Chce to nejet na krev. Což s tou slabou předokolkou musíš. To jsou ty zkušenosti o kterých píšeme všichni každej jinak nahoře.

S tim okruhem souhlasim, že je mnohem bezpečnější. A zároveň víc v klidu v tom smyslu nehody a oprav případně zranění. Tyhle lesíky jsme jezdili s Ibizou Cupra 1. generace. Neskutečně zábavný věci. A taky neskutečně nebezpečný. V kontextu toho, že to byly tréninky v provozu. Defakto. Jenže po lesích na těch II/III. tř. Takže chápu když do toho kluci pod třicítku jdou. Já každému přeju těch 300k awd v tom úzkým lese. I těm pánům okruhářům... Člověk snadno pochopí že je smrtelnej:)

Ju
Junior
23. dubna 2019, 16:41
0

Jsem se i s tou slabou předokolkou bál jet na krev. :D
Ale Cupra 1.8T první generace zní jako sranda. To je ta 132kw úchylárna z O1RS, která v čechách definovala pojem turbodíra?

beastar
23. dubna 2019, 16:54
0

Tu o který píšeš jsme měli potom. Respektive následně po té první generaci a ta byla atmo dvoulitr bylo tam tušim nesériově 190hp. Je to hale 12 let asi. To auto bylo nakopaný na Grupu 4. Trochu poštelovaný jak zespod, tak rám, sedadla a další věci. Nicméně když si za sedl schopnější řidič s menším pudem sebezáchovy, tak v takovým třeba karlickým udolí v noci to dokázalo malovat taky trenky do hněda. Ty si tuším z Prahy tak to máš kousek. Cesta z Karlíka (cca 18km za PHa) zadem přes Roblín k takovýmu kamenolomu. Je to normálně silnice. Tam jsme jezdívali občas za teplých večerů.

Jinak k tomu 1.8T tam byl problém, že to dlouho nejelo a potom to jelo jako střelená svině. Na nějaký trhání track recordů to moc nebylo. Ale to nebylo auto upravený pro závody. Tam šlo čistě o tréninkový autíčko a pro takový to blbnutí o kterým si tady píšeme. A mám za to, že v té Ibize fungoval ten motor líp jak v okynách. Mimochodem ono vůbec Seaty v koncernu dříve (dneska nevim jak to maj vyjma Leonu Cupra) byly nastavený ve stocku fakt příjemně sportovně, bez toho aby ti to vymlátilo dech na příčných nerovnostech jako škodovka.

Ju
Junior
23. dubna 2019, 17:30
0

Na to, že to dlooouho nejede a pak přiběhne střelená svině jsem právě zvyklej z toho 300k AWD :)
Z Prahe nejsu.

beastar
23. dubna 2019, 17:49
0

Já jezdil Lancerem EVO IX chvíly. A myslim že na tyhle účely mě to docela bavilo. Ono s tim jde nakrásně i jezdit denně. I když po Praze to byl opruz docela. Takže jakoby tu zálibu v AWD docela chápu. Jak RS4 tak RS6 mám fakt rád. I když ta šestka to už sme někde u brontosaurů a to s prudkým ježdění nemá co dělat.

Každopádně ono se to někdy hodí, že to je dole línější třeba na těch trojkách kde je to samá zatáčka. Tak buď to držíš v otáčkách a nebo stejně je to spíše na technický plazení se po krajnici. Jinak samozřejmě awd v tomhle směru rulez vždycky. Zadokolka je sice jakože parádní, ale do tohohle marastu vcelku k hovnu. U těch předních náhonů je to o řízení a výkonu. Ono když to dostává rány skrze řízení a ještě to rve za ruce tak to taky není nic příjemnýho :D

Ju
Junior
23. dubna 2019, 18:17
0

To denní ježdění s tím mě čeká za +- 2 roky, musím respektovat hiearchii. Myslim si, že z toho pak bude zajímavej blog. Zejména ten závěrečnej spreadsheet s náklady. Teď se mi vrátila zpátky informace, že není problém vyjet cestou na vejlet celou nádrž s průměrnou spotřebou 40t tahače :D
Teď má někdo u nás v hoodu RS4 B7, modrej sedan. Je to parádní už na pohled. Tak třeba jednou. :)

krab
23. dubna 2019, 18:24
0

My když jezdili s jedním moc fajn týpkem vloni pro fotografa a kvůli článku s Imprezama STi , jednou starší zajímavou verzí a pak funglovkou, rafičky palivoměrů padaly docela zajímavým způsobem :-D

Jsou to zajímavý auta, tyhle čtyřkolky, zejména prej Lancery Evolutiony jezdí parádně ( až na Evo X) , ale je to tak ideální auto na to, když bydlíš někde ve Zlíně a máš k tomu i velký valašský srdce, rychlý ruce, šikovný nohy :)

Jako taky se mi to líbí, taky jsem už kolikrát nad nějakým Evo IV - IX koukal, ale pak ten inzerát zase rychle zavřel, protože vím, že provoz toho i na tu občasnou srandu bych asi neutáhnul a o ten benzín ani nejde, spíš to ostatní...

Ju
Junior
23. dubna 2019, 19:32
0

na AF.cz se psalo, že rozdíl mezi STIčkem a STIčkem, co funguje alespoň tak dobře jako EVO X, je zhruba půl mega :/

ToMyx
24. dubna 2019, 11:32
0

Krab přivál svěží vítr z Mostu! Zase jsi se trefil Krabe a ty fotky! Hezký, moc hezký.
Přečetl jsem si blog a debatu pod ním jedním dechem! Podobný text a diskuzi lze najít jen tady :-) Líbí se mi, že každý máte tak trochu svou pravdu, ale ve finále je to vše správně.
O potřebě jezdecké umění pilovat, trénovat a opakovat vím moc dobře z vlastní zkušenosti. Pud sebezáchovy mi dovolí tlačit víc až teprve co si okruh dostatečně osahám a zvyknu. Nemůže být každý talent :-) Časy jsem si měřil jen v Mýtě, tam jsem byl vícekrát a přišlo mi to nejlépe vypovídající ohledně nějakého jízdního postupu.
Nejdříve jsem své auto půjčil zkušenějšímu, aby mi nastavil referenční čas a pak jsem porovnával, jestli se v nějaké pasáži dokážu přiblížit. Nedokázal :-D Ale zase jsem se krásně klouzal i s fwd :-D Na okruh se jedu vyblbnout, trénovat hlavu, ruce a nohy. Nejedu tam za tím, abych byl nejlepší, to vím, že nebudu. Důležité je, aby měla dušička klid u srdce hřálo a já měl ten přiblblý blažený rohlíkový výraz :-D



reagovat
krab
24. dubna 2019, 12:21
0

Dík, tak proto tu sem tam něco dám, když mě napadne téma přímo pro vás/nás :) Přeci jen tu je právě pak ta diskuze okolo a vím, že hodně z vás okruhy jezdí, tak jsem chtěl přispět trochu humornou historkou..
A taky se mi líbilo jak to má ten Petr zorganizovaný a že fakt stihne nejen koučink objednaných, ale i něco stihne říct o pauze o řízení všem co mají zájem si to poslechnout. Škoda, že je Most pro autíčkářovo trackday akce příliš drahý, nebo aspoň tak jsem to víckrát slyšel, protože tam já se vždycky svezu nejradši. Mýto / Bělá / Písek , to mě moc neláká, že tam člověk jezdí nejvíc na dvojku, prostě dráhy pro motokáry. Zase na druhou stranu Sosnová je fajn. Dá se najít hezká cesta tam i zpět a třeba loni jsem si tam asi dvakrát pojezdil s GT86tkou a byla to sranda :)

ToMyx
24. dubna 2019, 13:48
0

Je fajn, že Tvé působení na více frontách nečiní žádné ze stran problém. Věřím, že každý autor si přeje mít pod svým článkem pokud možno co nejkvalitnější a nejbohatší diskusi. A na tady se tak děje prakticky pořád.

S Petrem jsem už měl tu čest na akci v Mýtě a bylo to moc fajn, je to šoumen a má zápal! Tento rok konečně dopadnou koučingy nejen s Petrem na okreskách, ale třeba i s Honzou Č., když tak obdivoval Primeru na mé návštěvě v Mostě minulé léto :-)
Domlouvat se tyhle věci dají až když je auto na 100% a zvládne dlouhodobou zátěž, což bude snad brzy. Tak se mi snad povede sladit termíny.
Cena trackdays je samostatná kapitola. Já si myslím, že by se to s zaplatilo, protože jde především o popularitu okruhu a o možnost tam jezdit, je téměř jedno s jakým ansámblem. Sosny a Mostu bych se nebál, ale je to jen má sobecká úvaha :-) Tíhu rizika nesou vždy organizátoři... Ta Sosnová se mi hodně zamlouvá, mám tam kousek rodinu a jak píšeš, cesta do Sosny je především přes Mělník směr Dubá moc fajn :-) Do Bělé se těším a 19.5. bych to měl vše v pohodě stíhat.