načítám data...

Nové vs ojeté - kolik skutečně zaplatíte za pořízení

04. července 2018, 16:35 23 komentářů BubaaCZek

Kolik skutečně ušetříme nákupem ojetého auta? Pojďme se podívat na model. Ono to s tím ušetřením nemusí být až tak slavné.

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Nové vs ojeté - kolik skutečně zaplatíte za pořízení

Snaha získat co nejvyšší zisk za co nejnižší cenu je racionální chování. Pojďme společně probrat modelovou situaci porovnávající nákup nového a 4 roky starého ojetého auta. V potaz bude v tomto modelu brána pouze cena. Jakékoli jiné vlivy (cena potenciálních oprav, líbí se mi jak voní novotou, nechci mít volant ohmataný někým jiným, apod.) budou zanedbány. Ceny pro modelovou situaci jsou na základě cen v inzertních serverech. Užita byla vyšší než průměrná cena. Model vychází z cenového vývoje Ford S-Max r.v. 2012, ale z principu je konrétní typ vozu irelevantní. Model se bude mírně ohýbat pro vozy, které uchovávají hodnotu velmi nadprůměrně či velmi podprůměrně. O tom později.

 

Tabulka 1 a graf 1 zobrazuje cenu vozu v čase a dále pokles ceny absolutně a v procentech pro nové a ojeté auto. Hodnoty z této tabulky jsou užity jako vstup pro další kalkulace. Červeně je cena našeho ojetého auta.

Tabulka 2 a graf 2 zobrazuje ztrátu hodnoty auta či skutečné pořizovací náklady. Auto si většinou nenecháváme navždy a po čase jej prodáme. Rozumějte tomu tak, že skutečný pořizovací náklad je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou.

Tabulka 3 a graf 3 zobrazuje průměrné pořizovací náklady měsíčně. To znamená, že použit je rozdíl nákupní a prodejní ceny a vydělen počtem měsíců držení auta. Příklad: V pátém roce držení nového auta jsou průměrné náklady 8125 Kč měsíčně, a u ojetého 4958 Kč měsíčně. Tím, že jezdíte o 4 roky starším autem máte průměrné náklady pořízení o 3167 Kč měsíčně nižší.

Tady se nám již rýsuje kolik měsíčně nevydáme (oranžové sloupce), pokud půjdem do ojetého auta. Ten rozdíl ovšem není tak zásadní, jak bychom mohli původně očekávat. Například při držení auta po 3 roky je skutečný měsíční náklad na nové auto 8,5 tisíce oproti 6 tisícům na ojeté. Rozdíl je 2,5 tisíce, t.j. o 30% méně. Připomeňme, že pořizovačka byla o 45% ceny nového vozu méně. Tomu by mělo odpovídat 4,7 tisíc! Ne 6 tisíc!

Kvůli ploché přivce vývoje ceny (Graf 1), se začne koupě ojetého auta výrazněji vyplácet až s přibývajícími léty držení. To je proto, že cena tohoto auta v 4, 5 a 6 roce stále dost klesá a začíná lépe držet cenu až od 7-8 roku. Pokud plánujete 4 leté ojeté auto za 3 roky prodat a koupit jiné, ušetříte méně, než se může na první pohled zdát. Pokud hodláte ojeté auto používat alespoň 7 let, celková úspora začíná být výrazná. V případě S-Max je to 273 tisíc (42%). A to už je znát, i přes případnou nutnost oprav.

Pokud by křivce vývoje ceny pro jiné auto ukazovala výrazný pokles v prvních letech a poté už pokles jen pozvolný, ojeté auto by dávalo vyšší komparativní úspory dříve. Pokud mi do diskuse dodáte jinou cenovou řadu, vložím ji do vstupní tabulky a postnu výsledné grafy.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
04. července 2018, 19:09
0

Aby to bylo férový srovnání, tak je potřeba ještě vzít v potaz fakt, že ty musíš nějak zaplatit těch 405 tisíc rozdílu, co bylo mezi novým a ojetým. Zkrátka na nové auto potřebuješ těch 405 navíc. A ty tě budou něco stát.

Totiž smysl koupit ojeté auto za 500 a ne nové za 900 je zkrátka v tom, že ten zákazník potřebuje auto kategorie které stojí 900, ale je pro něj složité nebo nekomfortní na něj finančně dosáhnout. Tak koupí za 500, na to už má. Ale v nových autech by se musel spokojit s menším a to mu nevyhovuje. Takže jde do toho 4 roky starého. A je jasný, že to není tak jednoznačně výhodný. Má auto který už bylo používaný, není většinou v záruce nebo jen rok třeba atd...

+ si myslim, že zrovna ta tabulka poklesu hodnot není úplně reálná. Mě připadá, že dneska zrovna je na trhu dost ojetin co se někde v tom stáří 8-11 let "zakonzervuje" v podobných cenách a pak záleží na stavu a nájezdu , výbavě, motoru, barvě atd atd...

reagovat
BubaaCZek
04. července 2018, 21:53
0

Me ten graf docela zklamal. Cekal jsem neco vic konvexniho. Fest propad prvni 3 roky a pak uz dolu jen pomalu. Chtelo by to data pro oktavku.
Fajn by byl financni produkt, kdy by na konci 3leteho obdobi byla splatka 50% z celkove castky. Neboli muset financovat jen 50% behem 3 let a pak prodat, tim zamaznout zbylych 50% a mit jeste zbytek na dalsi akontaci. Tak by se dalo dosahnout i na drazsi vozy, zdanlive mimo dosah.

Vavris Vavrisovic
05. července 2018, 09:03
0

Ne, křivka je v pořádku. Tím jak se mezi lidmi rozšířila pověst "výhodnosti" koupě mladých ojetin do 3 let věku jejich cena stoupla. Vlastně tenhle S-Max padá ještě pořád dost strmě. U některých modelů (spíše levnějších) vznikla naprosto paradoxní situace, že při koupi vhodné skladové konfigurace nabízené za akční cenu byl propad hodnoty za 2 roky naprosto minimální.

Mrkni za kolik se prodávají dvouleté Yarisy 1.3 a Fiesty se silnější 1.2 ;) Máti měla v 11/16 nabídku na novou Jarunu za 269 a Fiestu za 239.
-
Komentář upraven 5. 7. 2018, 09:03:44
-
Komentář upraven 5. 7. 2018, 09:04:39

krab
05. července 2018, 10:18
0

S tím Yarisem to Vavris trefil. Od podzimu 2013 je u nás Yaris 1.3 multidrive, skladovka za 320 tisíc to byla. A dneska by se pravděpodobně za 200 prodal bez problémů. Prý je o automatové Yarisy zájem. Ten náš najel za tu dobu teprv něco přes 40 tisíc, ale v inzerci vidím i auta s nájezdem přes 150 a furt se prodávají třeba za 160 tisíc , něco takovýho.

PS: Nejvýhodnější je Yaris GRMN , tady někdo zjevně stihnul koupit novej a už to investičně zhodnotí :) .. https://www.sauto.cz/osobni/detail/toyota/yaris/17764550?goFrom=list

BubaaCZek
05. července 2018, 11:19
0

Jesi to bude jako u Porsche tak limitka 400ks bude za chvili limitka 4000ks :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
05. července 2018, 11:45
0

Ja nechapu, jak muze dat nekdo dobrovolne mega za Yarise. I kdyby to byla sebevětší limitka.

Bavoraczech
09. července 2018, 14:36
0

Vavrisi, to by skoro znamenalo, že možná nejvýhodnější je, kupovat si skladovky v běžnějších variantách, po kterých je největší hlad u ojetin, 2 roky s nimi jezdit a pak prodat a jít si do salonu pro novou skladovku s minimální ztrátou hodnoty. A takhle můžu klidně 10 let jezdit v zánovním autě, aniž bych za něj ve výsledku zaplatil víc než za nějakou docela starou ojetinku. Navíc budu celou dobu v záruce.Z tohohle pohledu by se mohl jevit kupec nového auta, který si jej hodlá nechat 15 let jako blbec, protože přijde téměř o vše.

krab
09. července 2018, 15:52
1

to je právě smysl těch operáků. Půl roku až tři roky máš pronajmuté auto. Nemůžeš si vybrat co chceš, protože pronajímatel to trochu limituje ten rozlet tím, že kouká, aby to auto po tobě pak nějak udal. Takže asi těžko můžeš chtít Suberba v kanárkově žlutý a bez klimatizace :) To auto si na sebe po tu dobu trochu vydělá, teda hlavně to zamázne tu ztrátu hodnoty, pak se většinou prodá znova ještě se zárukou výrobce na jiný finanční produkt a po 5 - 6 let je vyplivnuté trhu jako regulérní ojetina se zbytkovou hodnotou. Sranda je, že tahle zbytková hodnota bývá u některých aut pořád hodně vysoká a je fakt hodně namístě si říct. Má to smysl za ty prachy kupovat?

A jakmile auto překročí tu 10 tku, tak pak už je to jedno. to už je prostě v kategorii levné. Nakonec to si nejčastěji kupuje většina lidí u nás, protože částečně ze zvyku kupovat staré ojetiny, částečně že víc nemají a částečně že si nechtějí na auto půjčovat nebo si ho pronajímat. Kupec obyč. spotř. auta co si ho nechá 15 let bývá spíš rarita - ekonomicky je to fakt blbost :)

VK
VK
06. července 2018, 13:42
0

Jenže tady se jedná o přesné počítání s nepřesnými čísly. Co zejména chybí a bez čeho výpočty tohoto druhu v zásadě postrádají smysl, jsou servisní náklady. Jak plánované, tak zejména neplánované, opravy poruch a opotřebí. Ty zcela jednoduše se stářím vozu a nájezdem rostou. Dá se obecně říct, že u relativně nového vozu jsou v popředí náklady nepřímé, ztráta hodnoty, platí se buďto splátky dluhu z úvěru na pořízení, nebo cena ztracené příležitosti, když si na to kdo chce našetřit. Zatímco u starého auta převažují přímé náklady, cena oprav a výměn, výdaje za udržení stroje v provozu, za reprodukci každodenní funkce, něco, čemu by se pak dalo říkat třeba splátky reprodukčního dluhu.

Když jsem si to hrubě počítal, vycházelo to tak zhruba nastejno. Arciť měl ten "reprodukční dluh" tu výhodu, že není potřeba se na něj oficiálně zadlužovat, platí se z "kladných peněz", z toho co je na účtu a dá se za tu kterou aktuální opravu. Vykoupeno je to ovšem nutností se o to starat, opravy organizovat - zejména v našich podmínkách mimořádně únavná a táhlá záležitost - plus nutnost řešit pořád znovu a znovu náhradní vozidlo.

reagovat
BubaaCZek
06. července 2018, 14:09
0

Pointa byla, ze o 45% levnejsi auto, neznamena skutecne usetrit 45%. Muze to byt mnohem mene. Navic k tomu zapocitej vsechny extra opravy a ojetina muze byt prakticky nedaleko noveho auta.

VK
VK
06. července 2018, 14:52
0

To jistě, jsem toho názoru, že ojetina ve výsledku stojí prakticky stejně jak nové, když se všechno dohromady sečte.

BubaaCZek
06. července 2018, 16:04
0

A znovu: vse zavisi na delce drzeni a typu auta. U kratkodobe drzeni ojeteho, ci u maleho auta mas pravdu. Jak vidno z grafu, dlouhodobe drzeni je ve prospech ojeteho auta a kompenzuje i pripadne opravy. Jak jsme se docetli vyse: koupe ojeteho auta co nove stalo mio na dlouhodobe drzeni ma vetsi vyhodnost, nez auto co nove stalo ctvrt mio. To za predpokladu, ze cena opravy stejne zavady nebude stat 100k vs. 25k Kc, ale bude spise podobne draha.

VK
VK
06. července 2018, 16:32
0

No ale rozdíl cen oprav právě že bude 100 kKč vs. 25 kKč - a to jenom za rok, těch závad bude násobně víc. Přesně u delšího držení auta za původně milion+. Věř mi, že vím, o čem píšu.

BubaaCZek
06. července 2018, 22:20
0

Tak schvalne cena dilu S-Max 2012 2.0d 120kw vs Fiesta 2012 1.0 95kw. Predni tlumice Sachs 1900kc vs 2000kc. Spojkova sada 8200 vs 7800. Lambda 2800 vs 1800. Chilli rozdil je, ale ne trojnasobek. Srovnavejme jablka s jablkama. Napr. Polo vs Touran apod. Ne BMW vs Dacia.

VK
VK
06. července 2018, 23:38
0

Už se v tom ztrácím. Srovnával jsem opravy dejme tomu dvou- a dvanáctiletého auta stejné kategorie. No a to druhé oč lacinější na pořízení a na následnou ztrátu hodnoty, o to víc se vydá na opravách. Výhodnější není. Akorát se čistě pro pořízení není potřeba zadlužit/tolik ušetřit.

Bavoraczech
09. července 2018, 14:47
0

Podle mých zkušeností to s těmi opravami není až tak jednoznačný. S postupným stárnutím vozu dochází i ke zlevňování dílů zejména v druhovýrobě. U běžných aut přichází zlevňování dílů např. s nástupem nové generace. Obvykle ale čím luxusnější auto jako nové, tím méně klesají ceny ND s časem / generací.

sumy
16. července 2018, 16:53
0

2 ze 4 mnou provozovaných vozů byly v době své největší slávy (zlatá 90sátá) cenově dost nad 1,5 mio Kč. Díly na to nyní stojí 00prd. Prostě jak je auto nad 10 let, tak už bývá cena dílů sranda. Možná tak u nějáké německé "superprémie" a ultra atypiše dílů to bude jinak.
Zkrátka, velmi intezivně užíváme se ženou auta 10,19,20 a 21 let. Minulé pondělí se mi poprvé za celou mou řidičcskou kariéru stalo, že auto řeklo-"nejedu"(holt provozování v extrémech ukrajinských karpat si vybralo svou daň) Tak už mám objednanou novou spojkovou sadu Exedy za 5400,- + jako nozouvku za utržený stavitelný tlumič obyč KYB za 560/ks a jede se dál.
Možná jsem kolenovrt, možná jen praktik, ale tak něják mi jde proti srsti dát za auto víc jak 100kKč.

Bavoraczech
17. července 2018, 11:07
0

Já bych i víc než 100k kč, dal, kdybych za to něco zajímavého sehnal. Ale přijde mi, že v kategorii do 150k kč toho obvykle není moc zajímavějšího než v kategorii do 100k. Někomu ot asi přijde úsměvný, když je pro něj několikset tisíc za novotu pomalu jak flusnutí. Ale až na výjimky jako BMW M5, Audi RS4... jsou díly na nová auta opravdu znatelně dražší. Důvodem je zřejmě méně druhovýroby a samozřejmě, když už je auto starší, je ho prodáno velké množství a vyrábět díly ve větším množství se zase víc vyplatí. A když už jsou vývoj, formy apod. již několikrát zaplaceny, je už další sekání kusů vlastně jen otázkou kapacity výrobce...

Jimi
17. července 2018, 11:28
1

Ty náhradní díly jsou opravdu v pohodě i na starou sedmu. Přesně, nesmí to být extrém v modelové nabídce, to jsou potom násobky cen... Taky auta doma jsou prakticky bez starostí, co je potřeba vyměnit se vymění a jede se dál a opravdu dělají službu i radost. Zvolit správný model a nepodcenit pečlivý výběr při koupi se vyplatí...

Jimi
06. července 2018, 23:54
0

Ten graf mi moc neříká, nejmladší auto jsem kupoval 6-ti leté, případnou chvilkovou návštěvu servisu se časem vyřešilo nákupem dalšího auta (přibývající nároky rodiny...). Prostě to původní jenom zůstalo dál sloužit. Bez výrazných nebo zničujících investic. Současné 3x auta v součtu v nové hodnotě asi za 4,2 mil. jsem postupně pořizoval jako ojeté za cenu v součtu jako základní oktávka, neplánované opravy byly za těch 14let soužití s tím původně nejmladším na všech doteď kolem 100tis. Další jenom pravidelná údržba. Všechno atmosféry v benzínu a v automatu, 4, 6 a 8 válec...

reagovat
VK
VK
07. července 2018, 10:27
0

Co to je za auta? Taky důležitá otázka - kolik ta těch 14 let najezděno.

Jimi
07. července 2018, 19:24
0

Postupem času se nájezd logicky zmenšoval, ale zhruba 160tis. BMW 2,5l R6 v kombíku, teď něco přes 320t. Mezi dalšími současnými ještě nesmrtelné cigáro A100 v základu 1,8i sloužilo 9let (prodané jako 27leté bez náznaku rzi). Teď k 3-ce sedma V8 a US Mazda 5.

VK
VK
07. července 2018, 23:22
0

Tak to je daleko jinačí provoz, než když jsem za pět a půl roku co jezdím nalítal přes čtvrt milionu kilometrů. Na těch prvních 140 tisíc jsem klidně jen něco přes 100 tisíc korun na neplánovaných výdajů dal stejně, ale bylo to za necelé tři roky ježdění. Všechno nafta s turbínkou - sem tam jsem uvažoval, pořídit si atmosféru osmiválec benzín, bude to sice žrát, ale vydrží věčnost...no jo, jenže já nikdy moc problémy s motorem neřešil. Alespoň ne takové, již by se daly přičíst specificky, že je to nafta a s turbem. Tady trochu kecám, jednou byl prasklý mezichladič turba, oprava za pár tisícovek, osm, nevím už, moc ne. Přicpávající se vstřiky v zimě, přechod na aditivovanou naftu vyřešil, za rok se propálí čtyři tisíce max, sranda. No a v poslední době ucpaný DP filtr, bude to nějakých padesát tyček stát - ale to na dobře čtyřlitrovém rozdílu spotřeby v této výkonové kategorii ušetřím za necelých třičtvrtě roku provozu. Mimo to, mimo vyslovenou exotiku, atmosférické osmiválce s nepřímovstřikem zmizely z výroby už hodně dávno.