reklama
načítám data...

Pokrok nezastavíš

07. ledna 2017, 23:42 27 komentářů Franz Kafka

V tomto blogu se dozvíme něco o autech a mém životě. S dovolením to použiji i když ani jedno z toho v tomto případě neplatí.

zobrazit celou galeriiEl Corazon: Pokrok nezastavíš

Pokrok nezastavíš

Než cokoliv napíšu tak se většinou zdráhám, protože to nedělám zase tak moc rád. Tentokrát sem však moc dlouho přemýšlet nemusel a řekl sem si, že by bylo fajn přidat na internet zase jeden naprosto zbytečný výkřik jako by jich i beze mě nebyl plný.

Jde o to, že dokonce i do Prahy a okolí dorazila konečně ta pravá zima, které my vlastně nemáme šanci rozumět alespoň to si podle všeho myslí někteří horalové a asi mají i pravdu. Skutečně tady nikdo vlastně zimu nechce a nemá ji rád a dvojnásob to platí pro řidiče alespoň pro tu pomyslnou většinu.

  Mnohdy jsme svědky debaty o tom jak dnešní doba a ten vývoj vlastně autům potažmo řidičům vůbec neprospívá a žene nás nemilosrdně do temnoty, kdy jsme nuceni řídit samá nudná a těžká auta plná nesmyslných asistentů s malými motory. Určitě je to u mnoha aut a mnoha výrobců alespoň z části pravda ale co popřít nelze je, že uřídit dnešní auto je stokrát jednoduší než tomu bylo kdykoliv v historii předtím a to zejména v mezní situaci nebo při horším stavu silnice. Mnozí z vás si jistě vzpomenou na časy nedávné, kdy při prvním sněhu hned nejbližší kopec za vesnicí (případně za městem to je jedno) zablokoval někdo se Škodou Favorit na letních pneumatikách nebo ten cápek od souseda co si na svého Golfíka II. pozapomněl obout trochu lepší zimáky.

reklama

Ano nejde o doby dávné ale většině z nás opravdu blízké. Právě díky vývoji systémů jako je ESP a nebo třeba ABS dnes v podstatě asi každý z nás i přestože má auto třeba starší má možnost tyto jistě komfortní pomocníky využívat. Možná ty auta nejsou tak řidičsky zajímavá ale to na silnici běžného řidiče nebo mou ženu vůbec nezajímá, jde jí o to dojet a to i v případě že sněží a silnice pro samí sníh není vidět. Poslední dobou také na našich silnicích i díky oblibě kategorie SUV přibyla celá řada aut s pohonem 4x4 samozřejmě ne vždy permanentním ale i tak užitečným zejména v podmínkách jako panovali dnes tedy sníh, sněžení a silnice ošetřené po našem takže vůbec zase kdo nic nedělá, nic nezkazí.

Jasně že já a ostatní jsme to jeli oslavit na parkoviště k Lidlu jako určitě i někteří z vás co nemáte to štěstí a jízdu bokem si bez sněhu kvůli malému výkonu, předokolce nebo permanentní čtyřkolce jinak nemáte šanci užít. Tohle všechno dokážu pochopit a sníh díky tomu s nadšením vítám, ale v běžném provozu je realita jinde. Tady pořád platí, že potřebujete hlavně dorazit do cíle a určitě dorazíte jednodušeji s moderním Fordem Focus než kdysi třeba s Orionem.

Mě tyhle teď vcelku jasné skutečnosti napadli nebo lépe řečeno jsem si je uvědomil, když sem jel poměrně svižně po celou cestu po okreskách z Berouna do Prahy. Jasně byl provoz, jasně za volanty vozidel vpředu jistě neseděli samí zábavy chtiví pardálové od fochu, a přesto se jelo cestou necestou krásně a plynule což je u nás v republice někdy problém i za sucha a v létě.

 Složení aut v koloně bylo dlouho následující, vpředu kralovala odhadem tak 6 let stará X6 kde je jasné že řidiči vydatně vypomáhal xDrive potom následovala Škoda Fabia kde je jasné, že strýc dokoupil kvalitní pneu a elektronika tady už funguje také a nakonec Passat B6. A za nimi já toho času ve svém ne příliš moderním Audi, které slovo Quattro vidělo naposledy napsané na zádi nějaké výkonnější varianty, když nás zrovna předjížděla. Myšlenky o tom že dnes je to prostě pro tu běžnou většinu lepší na mě přišli zejména kvůli tomu, že jsem na konci tohoto malého vláčku jel opravdu jen asi o 15 až 20 kilometrů za hodinu pomaleji než když bývá sucho. Jedná se o ten úsek z Berouna k Řevnici (Řevnicům?) kde je silnice úzká a špatně se předjíždí i v létě a tak sem se nestresoval.

Přestože nejsem, vlastníkem toho nejmodernějšího vozu pod sluncem, mohl sem jet v pohodě, teple s vyhřívanou sedačkou a plechovkou Fanty v jedné ruce a tuňákovým sendvičem v té druhé, který byl mimochodem do Středy a to mě šokovalo více než samotná cesta. Naprosto v klidu a bez nervů jeli i ostatní, přestože bylo špatně vidět a místy je cesta poměrně obtížná tedy z pohledu mé ženy naprosto nezdolná. Vzpomněl jsem si právě na ty staré, dobré časy, kdy sem tady jezdil, se svým žralokem, ročník výroby 1982 kolik jenom se tady válelo po krajnicích nešťastníků. Za dnešní cestu jsem nepotkal ani jeden zablokovaný kopec nebo někoho v nesnázích a všechno vlastně bylo v pohodě. Určitě za tím není to, že by se úroveň řidičů zlepšila, ba naopak, spíše jde o to, že vybavenost vozidel a potažmo počet vlastníků takových aut vzrostl.

Určitě sem to nechtěl pojmout tak, že jsem snad momentálně objevil, něco co nikdo nevěděl, ale berte to, jako můj příspěvek do debaty o tom proč jsou moderní auta minimálně z hlediska bezpečnosti a pohodlí opravdovým přínosem. Vzhledem k tomu že na silnici jde velice často o životy tak já to rozhodně vítám.

Mějme tedy stará auta v úctě, protože dala vzniknout tomu, co máme dnes možnost kočírovat, ale rozhodně nebrečme a nesnažme se sami sebe přesvědčit o tom, že kdysi bylo něco lepší, protože nic není černobílé. Trochu to potom připomíná jednu politickou debatu, která nemá také nikdy vítěze a zejména proto že na to špatné se tak sladce zapomíná. Znáte snad někoho, kdo měl špatnou vojnu já ne jen samé veselé historky.

Určitě nepotřebujeme satelitní navigace, elektrická víka zavazadlového prostoru nebo asistenta co hlídá jízdu v pruzích protože, sakra v autě je snad pořád ještě ten řidič, ale spousta bezpečnostních prvků je skvělá a já je mám rád. A taky mám rád hudbu od BOSE přece jen to hraje o něco lépe než Columbus od Škodovky.

Na závěr bych se chtěl samozřejmě omluvit své ženě, za to že jsem jí použil jako příklad běžného řidiče. Samozřejmě, Máňo řídíš výtečně.  Dále také samozřejmě těm co to dočetli až nakonec že tady žádná poučení nenajdou maximálně pocity toho, co to celé napsal.

 

 

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Knightrider
08. ledna 2017, 13:25
0

Konecne se tady objevil nekdo, kdo neztratil soudnost, stoji nohama na zemi a uvedomuje si, ze ty moderni auta jsou naprosto ve vsech ohledech lepsi a bezpecnejsi, nez ty stary plecky, ve kterych my ostatni vetsinou jezdime.

reagovat
Letis
08. ledna 2017, 18:48
0

Zas bych to moc nepřechvaloval. Když jsem u Polo 6R zjistil, že mě ESP (ve stavu OFF!) ani nenechá blbnout s ruční brzdou u toho zmiňovanýho Lidlu, tak jsem zrovna nadšenej nebyl. Obzvlášť když kamarádovo Mini jde otočit o 180° i se zaplým ESP. Další věc, co mě vytáčí, že ve tvém příkladu byl někdo v X6 první a jel svižně, ale já naopak ve velkých SUV s pohonem všech kol potkávám ty největší jelita, co s tim jezděj, jak kdyby pořád měli toho Favorita. Jinak teoreticky by to určitě prospět plynulosti provozu mělo, to zase jo.

reagovat
Knightrider
08. ledna 2017, 18:58
0

To si ale pletes pojmy s dojmy. To ESP tam neni pro blbnuti u Lidlu, ale prave pro bezpecny vedeni auta za zhorsenych adheznich podminek, o kterych tady mluvil autor. A to plni perfektne.

Letis
08. ledna 2017, 19:02
0

Mě jen nedává smysl, že se v různých autech chová naprosto odlišně a že i při vypnutí funguje. Na to, že nefunguje jsem si nestěžoval.

Letis
08. ledna 2017, 19:07
0

Další věc je, že když to všechno funguje i při vypnutí tohoto systému, tak je teda možná na zvážení, zda jezdit raději takto než se zapnutým ESP.

Ra
Rade520
08. ledna 2017, 19:47
0

Proč by někdo dělal u Pola plně vypínatelnou stabilizaci?
,Vždyť 99% lidí co si takové auto koupí nikdy nebude chtít vypnout stabilizaci.
Dokonce bych řekl že tak polovina lidí co jezdí Polem ani pořádně neví co to přesně je ESP.

krab
08. ledna 2017, 19:54
4

Já jsem trochu čekal kdo s tím tématem přijde tento týden. :) Když už holt není počasí provětrat auta který nechci zasolit tak jsou zas jiný radosti. Jedna je, že dneska šlo jet na běžky už od baráku a zabruslit si na nich v naší ulici, kterou nám obec neuklízí... A druhá, že nejde vypnout stabilizační system u daily káry :(

Stabilizační systémy mají opravdu u různých značek různá nastavení. Původní účel je chvalitebný, ale bohužel nefungují optimálně pro každého a pro každou situaci. A to je ten problém. Měla by být u všech aut možnost ten systém jedním jednoduchým stiskem tlačítka kompletně vypnout. Aby řidiči zůstala možnost svobodné volby. Chápu, většina řidičů dnešních nových aut to neřeší, nenapadne je, že jim tato možnost chybí, ale věřím že nás kteří by to potřebovali mít vypínatelné je pořád docela dost. Tento uplynulý týden jsem strávil za volantem jak svého (paní Krabové) daily , Yarisu 1.33 , modelu 2013 a většinu z něj v "Českém snu" černé Oktávce III. Combi TDI. Obě ty auta spojují objektivní nedostatky v ovládání na velmi kluzkém, zasněženém povrchu.
Ty systémy pomáhají a jsou nastaveny pro ty, kteří by z nějaké pro mě nepochopitelné nevědodomosti ovládaly svůj vůz na ujetém, či rozsoleném rozbředlém sněhu jako by to bylo na suchu. Respektive ignorovaly základní zásady řízení na kluzském povrchu. Těm aktuální verze stabilizačních systemů opravdu efektivně pomůže.
Pokud ale chápete, že to klouže a víte zhruba jak se na tom povrchu můžete chovat, tak vám ty systémy v určitých momentech opravdu budou vadit. Obrovský nedostatek je ta míra neadaptace systemu dle jízdního stylu.
Já věřím, že v tomto IT technika ještě ukáže leccos zajímavého, zatím ale bych fakt byl pro jednoduché tlačítko "ESP OFF" do všech aut která jsou těmito systémy vybavena.

PS: Jinak zásadní rozdíly mezi výkony na sněhu, ledu a kluzku mezi dnešní dobou a před 20ti lety např. považuju pneumatiky. Zimní pneu jsou ve svých výkonech absolutně jinde než tehdy..

Letis
08. ledna 2017, 20:22
0

Rade520 A jakej to má význam udělat to nějak polovičatě vypínatelné pro ty běžné uživatele, kteří na to tlačítko beztak nikdy nesáhnou? Nehledě na to, že já mám Polo obyčejné, ale co jsem koukal po netu, tak to trápí i majitele GTI (i Golfů) a tam by už to svý místo mít mělo.
Jinak Krab to shnrul perfektně.

Ra
Rade520
08. ledna 2017, 20:24
0

Já bych byl taky pro tlačítko vypínání stabilizace u všech aut,ale proč by tam to tlačítko výrobce dával (nebo dělal nějaký speciální sport.režim stab.)?a zrovna u Toyoty Yaris?
Většinou Yaris řídí ženy,,99,9% nikdy stabilizaci nebude chtít vypnout a ani neví co to ESP je.Tak přoc si přidělávat práci.
Pochybuji že do Toyoty chodí stížnosti typu: "nemůžu se svým autem driftovat po městě, když vezu děti do školky"
Jsme jenom malinkatá skupina nadšenců do aut a řízení a kvůli nám nebudou do všech nových auta dávat vypínatelné ESP.

Ra
Rade520
08. ledna 2017, 20:37
0

Z pohledu výrobce/prodejce je lepší dělat věci tzv. blbuvzdorné, takže udělám raději nevypínatelné ESP.
A nehrozí že se budou zákazníci vracet a ztěžovat si že se vybourali,nebo že se auto špatně ovládá, protože omylem zmáčkli nějaké tlačítko.
Jinak samozřejmě myslím auta typu Yaris,Polo,Fabia...atd.
U sportovních modelů Sti,RS,M,GTi,AMG..je to jasné,tam se musí dát vypnout.

Knightrider
08. ledna 2017, 20:54
0

Je to presne jak pise Rade520. Auta jako je Polo, Yaris a spol. v 99,9% ridi lidi, kterym je nejaky ESP a podobny systemy uplne ukradeny, tak proc by tam mel vyrobce pridavat tlacitko nebo software na jeho vypinani? Navic ho to stoji penize. Nekde jsem cetl, kolik VW svyho casu usestril na tech krpatych zpetnych zrcatkach u spolujezdce a pocitam, ze i to tlacitko ESP za par korun by v celkovym objemu vyrobenych Yarisu, Pola, a podobne udelalo taky desitky, mozna stovky milionu, tak proc neusetrit?
Navic lidi to fakt neumi ani pouzivat. Kamarad mi vypravel, jak si jeho otec liboval, ze to ma v Octavce a kdyz bylo hnusny pocasi, tak proste to tlacitko ESP zmacknul, aby tu funkci zapnul, aby mu auticko pekne jelo i v blaticku. :-D Takze asi tak.

Franz Kafka
09. ledna 2017, 00:07
0

Tak předně jsem rád, že jak vidno tak jste to alespoň někteří přečetli (za což jsem samozřejmě rád) Obecně vzato začnu u toho, že jsem to určitě nepsal protože jsem přesvědčen o tom že v dnešních vozech je vše dobře, ale proto abych nastínil svůj názor na to jaký přínos ten pokrok má, mimo jiné.

Rade520: Souhlasím, z pohledu výrobce auta jako je Polo je pro mě lepší to neřešit a prostě si udělat obrázek o tom kdo a kde s tím bude jezdit a podle toho nastavit elektroniku a všechny asistenty včetně ESP.

Knightrider: Podle průzkumů to tak vypadá, jezdíme ve starých autech ale většina z nás už v moderních. Potom je jedno jestli máš nějakou káru z USA třeba rok 96 nebo Octávku vždycky tam jsou ty věci, jako ESP, ASR a já nevím jak to kdo všechno pojmenoval. To v autech před 30 lety prostě nebylo nebo to nebyla normální věc a udržet takového Oriona v provozu bylo rozhodně těžší než dnes si hýčkat třeba toho Focuse.

Letis: Jo jo kus pravdy na tom je ohledně té X6 většinou to mají trochu horší šoféři ale právě od toho ty auta jsou. Ona potom i ta děvčata jsou schopna v tom sněhu si tak nějak razit cestu plynuleji. Před 20 - 25 lety jsme je mohli vidět právě spíše v té škarpě. Jinak tvůj boj ohledně ESP s Polem chápu ta stejná věc mě také deprimuje akorát v Audi kde ty věci fungují bezvadně když je potřebuješ, ale třeba dnes jsem jel po uklizené jenom lehce posypané silnici z kopce a ta věc dělala asi ve 40 km/h jako kdybych jel asi o 100 víc. Inu, nic není dokonalé.

krab: S tím se dá souhlasit, ale je potřeba si uvědomit že s auty jako je O III nebo Yarísek jezdíme, hlavně a především po silnicích kde nám v nouzi tenhle anděl může zachránit život a vzhledem k tomu, že většina automobilek řidičům nevěří (dělá v mnoha případech dobře) tak je to s tou citlivostí těch nastavení a tak dále na dlouhou debatu. Je to sporné asi jako elektronický omezovač rychlosti který mám v autě reálně je to schopné jet mnohem rychleji, ale pochybuji že bych ještě zůstal nezraněn kdyby to šlo (snadno, ono to jde) vypnout.

Tak teď alespoň nevypadám jako arogantní trouba co se ani nevyjádří. Jinak uznávám že na určitý typ blbnutí byly časy kdy nás hodně jezdilo s Favoritem nebo něčím podobným určitě zajímavější.

Ra
Rade520
09. ledna 2017, 07:43
0

Knightrider: Jak píšeš s tím ESP v Oktávce,
U nás v rodině, chce tchán vždy půjčovat všem svoji dvojkovou Octu, protože se sní prý nejlíp jezdí na sněhu.
Bliká tam totiž při jízdě ASR a to jak jsem se dozvěděl je uzávěrka a to auto se potom líp ovládá, raději jsem to ani nekomentoval,nemá to cenu.
Jinak znám hodně majitelů škodovek,máme i nějaké ve firmě a neznám nikoho kdo by někdy použil tlačítko ASR na vypnutí protiprokluzu, ve firemním Romsteru je tlačítko taky a kolega co s ním jezdí už 6let neví k čemu je ,ale už ho prý zkoušel zmáčknout(v létě na suchu) a nic se nestalo.

krab
09. ledna 2017, 07:50
0

Franz Kafka: Já jsem vlastně chtěl v podstatě vyjádřit souhlas nad "poselstvím" tvého blogu. Bylo to fajn a celý jsem to opravdu přečetl. 2x dokonce :)

Já si akorát myslim, že nevypínatelné stabilizační systémy existují ne proto, že 99% řidičů neví že je má, ale že je to důsledek regulací. Pojišťovny, EU nařízení, lobby pojišťoven v EU atd... Prostě nám zase berou kus svododné volby I když vynaložíme nemalé prostředky na koupi tak drahé věci jako je nový osobní automobil.

Když je u téměř všech nových aut tlačítko na vypnutí trakční kontroly, nebo přepínač mezi jízdními režimy, náklady na jednoduchou funkci "all off" jsou už vývojově minimální, nebo žádné.
Někdo to prostě nechce. A myslím, že lidí co by ve své služební Oktávce či Passatu ocenila mít možnost "all off" bude aspoň 20%. Jenže společnost si myslí : "Je to rebel.." :)

Knightrider
09. ledna 2017, 08:34
1

Krab: Presne tak. Jsi rebel a proto budes chodit pesky. :-D

krab
09. ledna 2017, 09:27
0

no jo no, je to tak :-D

Franz Kafka
09. ledna 2017, 11:35
0

Je to výsledkem regulace, to zcela určitě. Nicméně, je to opravdu špatně? Samozřejmě nastane situace, kdy by bylo dobré to vypnout třeba když chceš vyjet ze dvora pod plynem, protože je to do kopce a klouže to. Tady zazněly názory, že většina řidičů to má a ani neví proč s tím trojúhelníčkem přišla nedávno žena, prý se to rozsvítilo a jestli s tím něco není. Jako 20 procent by těch lidí asi bylo a tlačítko drahé není, ale jsou tu nějaké pravidla a regule ve všem. Letectví, průmysl, ekologie, kouření tabáku tak myslím že jsou horší věci než nevypnutelné asistence. Pro co jednoznačně sem tak aby to dělali citlivější a ne že to odpojí 90% výkonu při prvním náznaku problému.

krab
09. ledna 2017, 21:33
0

A nejen že Krab je rebel! Krab je taky blb co si neumí přečíst návod k obsluze :) Nový Yaris tedy nakonec disponuje "all off" tlačítkem. Stačí před jízdou jen déle podržet...

Takže konečně je ta supermini krabička ovladatelná tak nějak přirozeněji a zadní náprava se líp a intuititivněji stáčí tak jak potřebuju. Na lehčí rozhození a ubrání plynu reaguje docela příjemnou předvídatelnou přetáčivostí.
U černý Octávky 1.6 TDI min. týden jsem ale fakt žádný tlačítko nenašel. Ale pravda, to auto je naladěný daleko víc do nedotáčiva. Prostě, bezpečně a blbuvzdorně. A uznávám u těch malejch aut je to fajn pomocník pro těch 90% majitelů (ek), kteří se právě přetáčivosti Yaríska na sněhu můžou leknout a šlápnou na brzdu a doklouznout tam kam nechtějí.
"VSC on" v tomto autě prostě pomáhá stabilizovat odlehčenou zadní nápravu a snaží se auto udržet v nedotáčivější charakteristice, než jaká je jeho přirozená.
Myslim, že hodně aut kategorie supermini budou podobná. Jezdil jsem aktuální Fiestou, Mazdou 2 , Fábiema a asi nejrozvernější mému srdci byla ta Mazda 2. Tu jsme dokonce měli asi rok. ( v tý původní předface verzi). Toyotka je ale Multidrive ( variátor - automat) a Mazda automat za rozumný peníze nemá. A lehce ojetý se nesežene už vůbec. Zrovinka tak Fiesta. A primárně dámské auto do města je právě ideální s automatem.

A zdá se mi, že jízda s nima je o mnoho zábavnější než u aut nižší a střední třídy. ( ale to jsem už odbočil jinam..)

Franz Kafka
10. ledna 2017, 00:42
0

Yaris je ve své kategorie určitě hodně dobré auto bohužel nemohu objektivně posoudit, ale prodeje všech generací jsou myslím docela výmluvné. Já sem vsadil u manželky na docela obyčejnou jistotu a má i po své přímluvě celkem obyčejně vypadající i celkem po škodovácku jezdící Fábii. U Škody je nejhorší to, že ono vlastně, když v tom sedíš tak musíš konstatovat že to auto prostě dělá to co od něj očekáváš tzn. odveze tě a celkem bezpečně. To auto, ale nemá kouzlo, emoce ani duši a to bych v tom viděl i kdyby to neříkal Clarkson. Ten stejný pocit mám z Octavie, ale jako pracovní auto je to podle mě dobré ideálně jako combi.

Tomáš Vavrečka
14. ledna 2017, 10:00
0

Krabe, 2013 Yaris, to je ta předchozí generace nebo už ta současná? Budeme muset taky pořídit domů nového prcka a vzhledem k tomu,že s tím občas budu jezdit i já, esp off uvítám.

Ale napsal bych tu rovnou i koment k blogu. Pro většinu uživatelů aut, kteří o pokročilejším řízení nemají ani tucha, jsou jistě moderní auta spásou a celkově musím soublasit. Dovolil bych si však říct, že pro řidiče, kteří aspoň trochu vědí, co dělají, je to přesně naopak. A nemyslím ted nějaké blbnutí na parkovišti nýbrž čistě jízdu. V moderních autech je člověk více izolovaný, nemá ani zdaleka takovou mechanickou vazbu jako u starých klunkrů a to vše se projeví v daleko složitějším ovládání na sněhu. Ještě když v nejhorším případě začne ESP auto korigovat proti zásahům řidiče. Třeba zrovna zmiňovaný Favorit byl na dobrých zimních gumách krásně čitelný a pro tu menšinu, poslouchajicí, co jim auto povídá, rozhodně velmi aktivně bezpečný... Kdyby měl ABS, tak ideální. moderní auto je mnohdy o věštění. Nepovídá si, je hůře odhadnutelné. Když jsem loni touto dobou testoval 208 GTI, byla to vyložená tragédie, absolutně jsem tomu autu na rozježděném sněhu nerozuměl. Samozřejmě to neplatí o všech, ale obecně se to říct dá.

krab
14. ledna 2017, 10:38
0

Vavrisi, je to ta aktuální generace Yarisu. z konce roku 2013. Ono to bylo tak, že já ho nevybíral, mám ho po mámě, rodiče koupili jíný auto a tak jsem v listopadu prodal naše 06 Volvo S40 2.4i Geartronic a vyměnil za novějšího Yarise 1.33 Multidrive. Máma jezdila jen po městě, tak najel ani ne 30tisíc zatím, tak to byla rozumná volba daily auta, který vydrží bez poruch ještě dlouho. I když, to Volvo bylo taky za asi 2.5 roku co fungovalo jako daily naprosto super a spolehlivý. Krab totiž jako daily kvůli hýčkání pohodlí paní Krabové potřebuje jedno auto ve flotile s automatem :)
Tenhle Yaris opravdu vypínatelné ESP má. Když stojíš, zmákneš a podržíš tlačítko s ikonou smyku asi 5s. a je to. Jednoduchý. A pak se ovládá na sněhu opravdu podstatně líp. ( pro tu část řidičstva, jak si to popsal...)

Moje doporučení k aktuální verzi Yaríska :
Výhody : motor 1.33litru. 100koní a pocitově jede moc dobře. S manuálem to bude ještě lepší, protože převodovka Multidrive I v manuálním módu odřadí cca. o 500 otáček dřív než by se motor efektivně ještě vytočil. další výhoda je taková velká jednoduchost, přehlednost, spolehlivost a dobré zpracování.
Nevýhody : sedíš moc vysoko a sedačky jsou hodně obyčejný bez bočního vedení atd.. (Ale to hodnotí člověk co si v jednu dobu hodně zvykl na Recara Focusu ST) Pak by se dalo říct, že nevýhoda je taková velká obyčejnost kam se v autě podíváš. Mě to ale nevadí je mi to milejší, než nesmyslný kreace co vidím ve francouzskejch autech této třídy, viz 208. Ta se mi mimochodem taky neřídila dobře. Měl jsem jí dva dny na služebce. Ale diesel, ne GTI pochopitelně..
Co bych vybral a s čím mám zkušenost : pokud neřešíš automat tak jsou dvě volby : 1. Fiesta , 2. Mazda 2
Fiestoou aktuální generace jsem jezdil asi 2-3 dny na služebce a moc jsem si jí pochvaloval. ( zákl. 1.25) a Mazdu 2 1.4 TE 2009 jsem měl a jezdil s ní přes rok. Taky tak nějak poděděné auto z rodiny. ( rodiče drží takovou tu zásadu kupovat nové auto co 3-4 roky) A dvakrát jsem teda využil vzít auto od nich. Mazdu proto, protože se fakt výborně řídí. Je to skoro malý sporťáček, I když má zdánlivě jen 86koní. Ale už jsou to tak dobře 3 roky co jí nemám. A důvod byla potřeba automatu, proto pak přišlo to postarší Volvo...

Takže když se nad tim zamyslim, tak bych asi jako hlavního kandidáta na nového prcka bral nějakou málo jetou Mazdu 2 1.4
Pokud bych natáhl budget na dvojnásobek mám jasného kandidáta č. 2 : Abarth 595 Turismo , :)

Franz Kafka
14. ledna 2017, 12:37
0

Vavris: Tak samozřejmě v tomto souhlasím Favorita pamatuji a co do předvídatelné jízdy to byl král. Problémem často bývali sjeté pneumatiky a neutěšený technický stav některých kusů. Ano, pro nás co si to užijeme a chceme umět řídit jsou některé nová a pasivně bezpečná auto poměrně otravná taky mi vadilo, mi kamarád půjčil S5 poslední generace a můj pocit byl jako, když řídím vesmírnou loď co si tak nějak letí a řidič je inventář, co občas otočí volant.

Teď, ale pohledem většiny a ona to většina je. Třeba do firmy jsem si koupil Dacii Duster, novou, vybavenou, neřidičskou a všichni jsou spokojeni. Prostě většina lidí co s tím jezdí řeší ženský a kde mají jaké pivo,než zpětnou vazbu řízení a já jsem rád že prášil dojezdí svůj leasing bez újmy.

Jsou zde samozřejmě extrémy na obě strany. Přeposilované řízení, špatné držení jízdní dráhy a nebo z poslední doby zabijácké vadné airbagy samozřejmě neschvaluji. I dnes jde, ale kombinovat normální denní jízda a slušné jízdní vlastnosti z poslední době za mě třeba Škoda Rapid nebo nové Tipo.

Ve
Venca
16. ledna 2017, 16:53
0

S tou X6 jste mi připomněl můj nedávný zážitek :). Autobus, dodávka a já v závěsu. Cesta plná ujetého sněhu, klouže, ale předvídatelně. A proti autobusu se vynořila X5, já za mírnou zatáčkou s krásným výhledem, na silnici místo pro autobus i BMW. Autobusák to vidí a ani nebrzdí jen se přilepí víc ke kraji, kam až může. Ale ne tak řidička X5. Prudké uhnutí ke krajnici, brzdy... no hezky to poslala ven. Naštěstí jela tak pomalu, že se jí ani autu nic nestalo. Co chci říct je, že ani sebelepší auto nevyřeší situaci, když ho někdo řídí jak troglodyt..

Franz Kafka
16. ledna 2017, 17:56
0

Samozřejmě je to tak. Otázkou je jak by dopadla ta paní kdyby řídila něco z let dávno minulých například Škodu 105, nebo něco z prvních Favoritů, ten byl schopen se zlomit i v 30 km/h po malém pádu do krajnice.

krab
16. ledna 2017, 18:46
0

Já si dovolím jednu poznámku. Ano, bezpečnost aut urazila obrovskou cestu kupředu. Zrovna tak jejich objektivní jízdní vlasnosti. ( změřitelné rychlostí a přetížením) O víkend jsem chtěl ohřát a prohýbat zazimované 45let staré auto v garáži a tak pro legraci objet naší ulici kde se nesolí, zato je plná sněhu a ledu. Narozdíl od nového malého auta s běžnými zimními pneu, jsem se s touhle zadokolkou v podstatě ani nerozjel :) ..

Co chci ale říct a to je klidně téma pro nějaký editorial je to, že pokud by paní řídila například Škodu 105 a bylo to její auto na které je leta zvyklá, zvládla by řídit na kluzským povrchu podstatně líp než dnes v BMW X5.
Ta poenta je to, že nové auto je natolik bezpečné a jeho limity natolik daleko ( pro běžné legální rychlosti), tak se stává zkrátka to, že řidič neumí řešit žádnou krizovou situaci. Není na ní zvyklý, smyk ještě v životě nezažil. A v autoškole se to neučí. Ten vedlejší efekt je, že pak řidička BMW X5 ( iluzorní příklad auta, dosaďte si co chcete..) pojede na suchu na 30% limitů auta, na mokru na 70% limitů stejnou rychlostí a na sněhu, námraze atd. mířně zvolní a občas se dostane velice blízko 100% limitů auta v místech kde je to zledovatělý, je tam viditelně sníh atd.
Prostě ten odhad nemá. A navíc jakmile zmerčí to nebezpečné (bile) místo, začne brzdit. Takže I pokud by byl(a) stale na 80-90% limitů přilnavosti, brzděním se dostane přes těch 100% na tuty.
A není to o řidičkách. Je to o řidičích obecně. A řekl bych že většina chlapů, co řídí svoje liftbacky nižší střední třídy domácí výroby si myslí jak mají řízení zmáknuté. No a pak se diví v první krizové situaci. A to ESP jim absolutně zachraňuje prdel. A v tomhle směru to potvrzuje poselství toho blogu. Jo, v tom jak se situace vyvíjí, je dobře že většinová populace tyto systémy v autě má.

Ve
Venca
16. ledna 2017, 19:37
0

Fyzika je prevít a když na uklouzaném sněhu zatočíte ke krajnici a cápnete na brzdu ve 2t autě nemůžete čekat zázraky :D. Na jednu stranu je možné, že v něčem menším by situace ani nenastala, bo paní by měla, snad, lepší přehled o rozměrech vlastního auta. (jak psal Krab, tady ten odhad prostě nebyl) Na stranu druhou, ta bytelnost a světlá výška auta zajistili, že se vlastně nic nestalo. PS to, že to zrovna byla paní a ne pán, vůbec nehraje roli, aby to nevypalo, že tu paušalizuji..

Franz Kafka
16. ledna 2017, 21:17
0

To už jsme se dostali trochu k debatě, která je dost rozsáhlá a značně přesahuje možnosti zdejší diskuse. Určitě souhlasím v tom, že lidé, řidiči nemají dnes dostatečně tvrdou školu a vlastně ani možnosti aby se naučili víc než jen otočit volant do směru příkladem budiž každou zimu hromada nehod, kde jsou viděna i vozidla 4x4 s takovou pasivní bezpečnostní výbavou jakou nemělo ani první Apollo. Lidé koupí Continental WinterContact sednou do xDrivu nebo obdobné věci a myslí že zdolají cokoliv, ale potom se diví.

Z druhé strany dříve posadit některé méně zdatné řidiče do auta znamenalo riziko, že zraní sebe nebo někoho v okolí a ta pravděpodobnost byla X násobně vyšší. Z toho si taky vzpomeňme, že není tak dávno kdy spousta žen ze strachu ani neřídila a šofér byl vždy muž. Ještě dnes vzpomínám jak mi bylo 6 let a jeli jsme do Itálie k moři a já jsem jako kluk nechápal, že ty Holanďanky řídí ta auta a dokonce s přívěsem:)

Vývoj pasivní bezpečnosti automobilu je rozhodně prospěšný, nehledě na to že třeba dnešní X5 je skutečně tank na kolech takže dokáže posádku uchránit od smrti i při velmi závažné chybě to třeba e28 zdaleko nedokázala a není tak stará a bezpečnostně zaostalá jako zmiňovaná 105Š. O tom že třeba ABS, které je v nouzi prospěšné a mě několikrát doslova zachránilo, když to nějaké jelito přede mnou zašláplo je skvělý vynález netřeba pochybovat. A je jen dobře, že dnes i méně majetný zájemce o auto tuhle věc dostane v základu, protože před pár lety to byla těžce ceněná příplatková věcička.

Jak říkám tohle je na dlouho a na obou stranách jsme schopni nalézat pro a proti.