načítám data...

Phaeton - nejlepší z nenápadných

20. července 2019, 19:40 17 komentářů Skipper

Ze života chovatele koček

zobrazit celou galeriiEmil Kykloš: Phaeton - nejlepší z nenápadných

Nemám rád Passat. Není to takový ten odpor vůči celému VW, tedy aspoň nebyl do doby, kdy začali ve snaze o zahlazení vlastních průserů z vaničky kromě svého bordelu a podvodů vylívat i dítě – spalovací motor. Ale to je věc jiná. Passat nemám rád, protože je to auto, které zcela a naprosto dokonale splňuje základní účel, za kterým auto vzniklo. Přepravu z bodu A do bodu B. Provede to zcela profesionálně, tedy s adekvátním prostorem, komfortem a náklady, ale taky zcela bez emocí. Passat je auto, díky kterému nás, automobilové fandy, normální populace nikdy nepochopí. Většina z nás má ráda auta právě kvůli zážitkům za volantem.  Pro někoho je to lehkonohá jízda sportovním roadsterem, pro jiného plavba krajinou ve velké limuzíně, pro nékoho zas zdolávání terénu. Jenže normální lidi jsou nejraději, když cesta autem skončí, oni můžou vystoupit, dle možností co nejméně unavení cestou, protáhnout se a hotovo. Pro tyhle lidi je Passat ideál. Proto to nikdy nebude auto pro mě. Jenže jak je to s větším bráškou?

Phaeton patří mému bratranci. Je to opravdu zvláštní, když si uvědomíte, že v rodině je nás podobně postižených víc. Asi něco s genetikou nebo tak. Na svezení v jeho Phaetonu jsem se dlouho těšil, už jen proto, že se zde nejedná o plebejské TDi, ale o poctivou W 12.

Na první pohled je to prostě Volkswagen ze začátku milénia. Černý. Rozhodně to není něco, z čeho by se podlamovala kolena. Při bližším zkoumání a hlavně při porovnání s kolem stojící automobilovou produkcí ale začínají vynikat rozměry auta, Především jak je to celé dlouhé, široké a placaté. A to se mi líbí! (Asi je to podmínka, aby auto mohlo skončit v mé garáži). Černou barvu elegantně doplňují chromové lišty v přiměřeném množství. A k takhle velkému autu se opravdu hodí. Není  to takový ten menšinový tuning, jaký má jedna moje známá na své oranžové Fabii…  Po chvíli se mi celá ta nenápadná elegance začala moc líbit.  To auto nekřičí do světa ono okřídlené: Já na to mám! Vlastně pokud mi na exteriéru auta něco vadí, tak je to oblast C sloupku. Nějak se mi to nelíbí. Prosklení na dveřích končí téměř svisle, ale C sloupek dál pokračuje téměř jako u liftbacku. Tohle asi šlo vyřešit lépe.

Po otevření dveří, které působí v porovnání s Jaugarem až moc lehce, následuje překvapení v podobě světlého interiéru. A to já rád! A tohle je dokonce pouze čtyřmístná verze. A to já moc rád!

Největší dojem ve mně asi zanechaly výdechy ventilace. Zavřené působí velice elegantně, jednolitá dřevěná dýha podél celé palubky je prostě cool. A jejich otevírání je takové malé divadlo. Další dřevěnou lištu jsem objevil pod spodní hranou čelního skla a to jsem si myslel, že s tímto prvkem přišlo až současné XJ. Člověk se pořád učí.

První jízdu jsem absolvoval na zadním sedadle. Čtyřmístné limuzíny o zadních sedadlech prostě jsou. Tlačítkem na ovládacím panelu jsem si aktivoval ovládání sedadla přede mnou a udělal jsem si prostor pro nohy. Zadní sedadlo je taky polohovatelné a najít si vyhovující polohu je jen otázkou chvilky. Celkově patří sedačky ve Phaetonu k tomu nejlepšímu, v čem jsem kdy seděl.  Po nastartování se ozvalo tlumené zavrčení a pak se celé auto rozvážné vydalo na silnici. Krajina za okny začala ubíhat a já si zkusil jak sportovní, tak komfortní nastavení podvozku. Na zadním sedadle je maximálně komfortní nastavení to pravé ořechové a neměl bych problém se takhle vozit pravidelné.

Ale zpátky do reality, já se na zadních sedadlech vozit nebudu, takže jaké je to celé za volantem? První věc, co mě překvapila, bylo zcela neergonomicky umístěné ovládání oken. Levou rukou jsem musel šáhnout hoooodně dopředu a dolů. Opravdu? VW? Etalon ergonomie? No dobře, musel jsem si rýpnout, jinak jsem ale neměl výhrad. Výdechy ventilace se vysunuly a já si uvědomil, jak je interiér krásné čudlíkovej. Neměl jsem bohužel čas seznamovat se s funkcemi jednotlivých čudlíků (Bratranec stejně tvrdí, že je za dobu vlastnictví auta taky všechny nevyzkoušel). Hrozné se mi líbil volant. Kombinace dřeva a kůže je řešená trochu jinak než u Jaguárů a osobně mi řešení VW vyhovuje líp. Do ruky jsem dostal klíček (stejný, jako v jedničkové Octavii – hehe!) a nastartoval jsem. Strojovna se probudila bez většího divadla a o jejím chodu jsem se dozvěděl jen díky ručičce otáčkoměru.  Tohle auto je předělané na LPG, které ale naštěstí momentálně není zapojené.

Proč naštěstí? Vůči LPG mám pár zásadních výhrad. Za svůj život jsem měl jen jedno auto na plyn a stačilo. První výhradu mám vůči bezpečnosti. Já vím, že nádrž po nárazu nevybouchne. Avšak v případě požáru v ní stoupne tlak, a kam bude plyn upouštět? Přeci tam, kam hoří. Super, takže ne bomba, ale plamenomet. Srovnání s benzínem je nesmysl, v autě na plyn je benzín taky. Dále je to přístup plynařů. Pokud Vám plyn nedělali zrovna oni a budete chtít jakýkoliv servis, tak se zcela zásadně dočkáte informace, že plyn do auta dávalo nějaké prase, které o tom nemá ani ponětí.. Kdyby jste ale dělali plyn právě u nich a jeli někam jinam, tak se dozvíte to stejné. Komunita plynařů je tak pro mě zcela nedůvěryhodná. A poslední výhrada je tankování. Obličej benzinbáby, která musí zamknout celou benzíku, aby mohla jít natankovat další LPGsocce je k nezaplacení. A když už jsme u toho tankování, tak LPG neskutečně smrdí…

Ale konec hejtu na plyn a zpět k Phaetonu. Moje dosavadní zkušenosti s W 12 byly prakticky nulové, takže jsem očekával něco, na co jsem zvyklý z V12, tedy tiché Vvvvvvvv, a postupnou gradaci výkonu. W  12 se chová ale malinko jinak. Zvuk, který vydává, připomíná spíše VRRRRR a není tak kultivovaný a je daleko více agresivní. Zátah je lineární a chová se jako klasická atmosféra. Phaeton je opravdu těžké auto, takže když jsem čekal při plné akceleraci kopanec do zad, tak ten se jaksi nedostavil. Auto akorát začalo sice rázně, avšak plynule zrychlovat. Pocit velkého a těžkého auta Vás prakticky neopustí po celou dobu, kterou strávíte za volantem. Rozhodné se nejedná o auto, kde by novináři použili klišé, že se řídí jako auto o třídu menší. To vůbec, řídí se to prostě jako parník. A to se mi líbí taky! Řízení je hodné naposilované, a zpětná vazba od kol se nekoná. Ale chtěl by to někdo v limuzíně? Já opravdu ne.  Pětistupňová automatická převodovka řadí logicky a plynule, prakticky jsem k ní neměl výhrad. Umožňuje i řazení pádly pod volantem. Vyzkoušeno, jde to, u  téměř třítunové limuzíny mi to ale přišlo zbytečné. Celé auto působí dojmem, že je naladěné na plynulost a komfort, co se mi v této třídě opravdu líbí. Musí být pětimetrová limuzína sportovní? Nemusí, ať si marketing BMW tvrdí co chce.

Celkový zážitek s Phaetonem byl pro mě opravdu příjemným překvapením a krásnou vzpomínkou na časy, kdy motoristický svět byl ještě ok. Na časy, kdy megalomanský Dr Piech v čele automobilky vyrábějící běžný mainstream rozhodl, že Volkswagen musí postavit něco fenomenálního. A v tomto směru se Phaeton opravdu povedl. Když se zamyslíte z pohledu milovníka aut nad koupí ojetého Phaetonu, tak obzvláště s motorem W 12 je to nákup století. Vždyť dostanete techniku Bentley Continental za pár korun v decentním a elegantním balení. Ne, tohle auto není na prodej, a kdyby jednou bylo, tak si ho snad pořídím já.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
21. července 2019, 11:59
2

Moc pěkně popsaný. Mám na to auto stejný názor. Řídil sem ho jako roční vůz. A nebudu kecat. Byl sem z toho nadšenej. A dokonce bych řekl, že je to ještě o píď komfortnější auto jak tehdejší A8. Není to sportovec ale tady je to jasný. A v téhle třídě v době vzniku na nějaký pokrokový design nebyl nikdo zvědavý. Největší překážkou větších prodejů byla tehdy cena:) Jo a ten interiér je dodneška top.

reagovat
Skipper
22. července 2019, 20:38
0

Souhlas. Popravdě jsem vůbec nečekal, že mé to auto tak moc osloví.

Bavoraczech
22. července 2019, 14:20
0

Je to moc zajímavý auto. Jel jsem s ním (bohužel jen 3.0V6 LPG) jednou a je to taková ta kategorie uklidňujících aut. Zabouchnutím dveří od sebe odizoluješ veškerý hluk a ruch ulice a jen si užíváš ten klid a pohodu. Interiér a pohodlí na úrovni. Mohl jsem ho mít výměnou za své tehdejší auto s menším doplatkem, ale bohužel jsen svůj vůz následující den zrušil. Oprava trvala asi měsíc a Phaeton už na mě bohužel nepočkal. Stejně jsem se ale bál servisní náročnosti "jako A8 / Bentley"...

reagovat
Lu
LubomirD
02. srpna 2019, 13:39
0

>> Jel jsem s ním (bohužel jen 3.0V6 LPG)

... az na to ze tam ziadna 3.0i nebola. Mozno si sa viezol v 3.2i sesthrnci.

Bavoraczech
11. srpna 2019, 21:32
0

Tak to byla 3.2

Bavoraczech
22. července 2019, 14:23
0

Jinak o tom, že LPG smrdí... je to tak. Servis nechce servisovat zástavbu po někom jiným. Oni dostanou těch 30-50 tyček za tu instalaci. Nějakou kalibraci nebo menší opravu za 1000 si můžeš strčit víš kam. V jednom servise mi dokonce řekli, že mi za 15 nainstalují jejich řídící jednotku a pak se se mnou začnou bavit, takže jsem se naučil si to LPG včetně základní konfigurace ŘJ udělat sám.

reagovat
Skipper
22. července 2019, 20:39
0

Je to tak. Jedna zkušenost stačila, abych byl do konce života vyléčen. Ta úspora je určitě fajn, ale ne se stávajícím přístupem lidí kolem plynu.

Boris
26. července 2019, 10:39
0

Phaetona jsem měl a musím s Tebou souhlasit. Super svezení, kvalita a ticho. Byl to facelift s pouze 3.0 TDI, ale ta příprava na zástavbu dvanáctiválce byla znát. Zde opravdu platí, za málo peněz hodně muziky. A s aktuální cenovkou dává smysl víc než kdykoliv předtím.

reagovat
sheogh
29. července 2019, 17:05
0

Ten volant ma super to vybrani uprostred, ze jde pak vzit "jako riditka" :-) Jinak pri delsi jizde se na tom drevu dost poti dlane a tak na delsi trasy vzdycky rukavice.

Zprevodovani je spis dalnicni. ve meste je to celkem utrpeni a je mnohem lepsi jet na manual (na 3 defakto cely mesto)...

Jako par veci podelali, jako treba ty tlacitka ovladani oken jak pises - jak poloha, tak taky mohly byt obecne trosku "hodnotnejsi" vzhledem k puvodni cene. Mohly byt trosku jedovatejsi brzdy, jo a to rizeni ma promenlivej ucinek - ve vyssi rychlosti ztuhne

reagovat
Skipper
30. července 2019, 20:09
0

A co hodit automat do sportu? Neřeší to městské rychlosti?

sheogh
31. července 2019, 10:11
0

Nevim presne, co vsechno ten S rezim zmeni. Mozna trochu rychlejsi odezva na plyn, ale spis jen to, ze to pak radi nahoru az na 3000RPM. Coz znamena, ze v hustejsim provozu ve meste to jezdi na 1, coz taky neni nic moc.
Proto me prave trosku chybi ty padla pod volantem, zrovna tady bych je vyuzil. Nejvic me to vyhovovalo u me predesle A8 (D2 fl.) - tam sel na volici nastavit nejvyssi kvalt, kterej to bude radit...

Za me by pomohlo preprogramovani tak, aby radil nahoru az treba na 15000-1800RPM, protoze ted (zrejme kvuli emisim) proste drzi co mozna nejnizsi otacky, tak, ze i v mirnym stoupani, kdyz prekrocim 50kmh, narve tam 5 a toci kolem 1000RPM...

Jozefíno
29. července 2019, 23:54
1

Fejtoník je veľmi pohodový mastodont. Pokiaľ by človek hľadal čo najviac (kg) "seriózne dobrého auta" za čo najmenej peňazí, tak by bol mojou prvou voľbou. Z vlastnej skúsenosti /dlhej ale iba tak 3 mesiace/ však musím povedať, že niektoré veci ma trošku prekvapili. Prvou z nich boli sedadlá: od pohľadu veľké "pohodlné" kreslá, no ich základný tvar a hlavne tuhosť výplne mi nevyhovovali. Druhou bola predná náprava, alebo skôr samotné vnímanie nerovností vpredu. Ako ste spomenuli v texte, zvezenie vzadu je krásne pohodlné, tichučké - proste, človek by si zvykol. :) O to zvláštnejšie mi prišlo, že vpredu som takmer neustále "cítil po čom idem". Najciteľnejší rozdiel potom bol vo vnímaní ostrejších nerovností - nerovnosti o ktorých zadní pasažieri ani nevedeli boli vpredu jasne citeľné aj počuteľné. Moja posledná výtka smeruje k relatívne "tvrdým" kontaktným plochám ako sú výplne dverí, stredová lakťovka a najmä stredový panel, ktorý mi pri mojej výške prekážal a nemohol som si oň pohodlne oprieť koleno. Svojim spôsobom "nitpicking", no akási aura ktorá sa okolo Phaetonu vytvorila by dávala tušiť, že bude "dokonalý". Na druhej strane však musím povedať, že auto s ktorým som jazdil bol model po facelifte a mal len 3L diesel (mimochodom, výkonom bol podľa mňa vzhľadom na hmotnosť tak akurát na hrane) a nejakú nezaujímavú "prostrednú" špecifikáciu. A hlavne patrilo požičovni (nemám nejakú vysokú mienku o ich starostlivosť o technický stav, z čoho by mohlo vyplývať to správanie prednej nápravy) a vraj malo 80tkm,

reagovat
Skipper
30. července 2019, 20:12
0

Stran náprav se podobně chová i můj Jaguar XJ12. Co se týče sedaček, tak jsem si dle fotek z inzerce všiml, že existuje více verzí. Tyhle by měly být top a nemůžu si stěžovat. A to jsem na sedačky docela náročný.

Caddy
30. července 2019, 15:11
1

Tohle auto se mi vzdy libilo a libi se mi porad...je zajimave, jak jen par detailu zmeni hnusny passatovsky design k necemu peknemu. A to okenko vs. C-sloupek se mi prave libi, je to presne jeden z detailu, ktery tu passatovskou osklivost odbourava. O interieru a technice se nema cenu zminovat, to je proste top. Taky bych se rad nekdy minimalne svezl :) Ale udrzovat bych to asi v chodu nechtel...

reagovat
ickxs
30. července 2019, 18:49
0

Zajimavy auto a fajn test :)
Co me prekvapilo asi nejvice, ze ma majitel v takovem aute gumove koberce

reagovat
Skipper
30. července 2019, 20:33
1

Narovinu - mě to překvapilo taky. Ale vzhledem k tomu, že jeden originální chybí (kdyby jste někdo měl zadní navíc, tak prosim do zpráv) a s ohledem na to, že je to vlastně zajímavé auto na denní ježdění, žádná víkendovka, tak se to dá pochopit.

wdave_t
14. dubna 2020, 23:34
2

Přišel jsem si sem spravit chuť po té dnešní Octavii :D (oba zápisy jsou fajn, díky!)

reagovat