načítám data...

Od strachu z řízení k lásce k autům - závody

19. května 2020, 23:30 15 komentářů Augi

Završení trilogie o mé cestě k lásce k autům, které nemůže mít jiný závěr než opravdové závodění.

zobrazit celou galeriiMichal Augustýn: Od strachu z řízení k lásce k autům - závody

Jak jste se mohli dočíst v mém prvním blogu, v paměti mi utkvěl takový flashback z mých řidičských začátků, jak jsem jel z práce autem domů a přemýšlel o tom, jak to bude super, až se jednou nebudu bát řídit, a bez stresu vyrazím třeba autem na výlet. Tehdy se mi to zdálo tak vzdálené a ani bych nepomyslel, že to dotáhnu až do takového extrému, který je vzdálený i většině běžných řidičů, totiž k závodům.

Celé to začalo tak, že jeden známý dával pořád na Facebook odkazy na nabídku jeho teamu se sloganem “Chceš závodit? Tak to pojď zkusit!”. Protože mě kdysi hrozně bavily PC simulátory a tohle se zdálo tak blízko, neodolával jsem dlouho. Jediným problémem byla cena, protože cca 4000 Kč za pár kol v Mostě se mi zdálo dost. Podotýkám, že to bylo ještě v době, kdy jsem neměl STI, takže jsem si plně neuvědomoval, kolik stojí provoz sportovního/závodního auta, a že na motorsport je potřeba opravdu HODNĚ peněz.

Na okruhu jsem tehdy strávil skoro celý den a nasával atmosféru, a samotnou jízdu jsem si užil. Resp. to bylo tolik nových vjemů, že jsem tím byl úplně přesycen a musel to ještě nějaký čas zpracovávat. Nicméně mě to chytlo natolik, že jsem o pár měsíců později (už po koupi STI) obsolvoval delší trénink, a i díky bezprostřednímu projevu starého STI už pro mě závodní auto nebylo takový šok. A pak následoval hned první závod – amatérský Le Most, vytvrvalák na 8 hodin, kde jsem se zkušeným spolujezdem kroužil hodinu v závodě.

Co byste řekli, že je v závodním autě nejdůležitější vybavení? Zrcátka! Vytvrvalostní závody Le totiž jedou všechny kategorie najednou, takže člověk v pomalejším autě musít sakra dávat bacha, hlavně na placky typu Radical, které třeba v Mostě jezdí o 30 sekund rychlejší kola než běžné plechovky. Tehdy jsem byl za spolujezdce opravdu vděčný, protože ovládat závodní auto a do toho sledovat provoz okolo, to opravdu vyžaduje hrozně energie a když je člověk nováček, tak každá pomoc přijde vhod.

Můj první závod byl ten poslední v sezóně a protože jsem se (asi) osvědčil, dostal jsem na příští sezónu nabídku jet v nově postaveném autě. Takže jsme si plácli na účast v celé závodní sezóně. Teda, ono to není zas tak horké – 4 závody, aspoň 4 testování, 4 lidi na auto. Ušetřím vám násobení, a vlastně mi přijde trapný o tak podstatný věci mlčet nebo mlžit – taková sezóna v amatérském týmu vyjde na 200-300k Kč, platí se každá hodina na okruhu. Levněji to nejde (leda by měl váš čas cenu 0 Kč/hod), strop prakticky neexistuje.

Sezónu jsme tehdy nějak dojeli, ale s autem to nebylo ideální (byl to pokus s dieselem). Další sezóna už s benzínem byla prý lepší, ale já ji musel bohužel vynechat, protože ani pražský programátor nemá neomezené zdroje. Další sezónu, loňskou, už v perfektně odladěném autě, zpětně vnímám trošku jako ztracenou příležitost. Sice jsem se svědomitě věnoval předzávodní přípravě, okruhy jsem znal dokonale a fyzička taky nebyla špatná, takže jsem docela v pohodě snášel i extrémní teploty, ale nevěnoval jsem se dostatečně studiu telemetrie ze závodů a kvůli tomu se vlastně nikam neposunul. Bylo to takový ježdění až moc na jistotu, který sice k vytvrvalostním závodům patří, ale v mém případě to bylo příliš. Možná to bylo způsobené i narozením prvního dítěte, kdy se člověku trošku změní nastavení hlavy.

Letošní sezóna bohužel ještě nezačala, vysvětlování asi netřeba, ale o to víc se těším na okruh.

Závodění na velkých okruzích je vlastně to, co mě kdysi bavilo na simulátorech, a nejvíc mě to baví i v reálu. Když si vezmu rallye nebo vrchy, to je úplně jiná disciplína – jak finančně, tak nárokama na jezdce. Stručně řečeno, chce to větší koule. Na velkém okruhu nemáte pár metrů od dráhy stromy, a když jedete vytrvalák, nejedete totální hranu. A nakonec vytvrvalák, protože se dělíte o auto s někým dalším (minimálně jste dva), má podle mě nejlepší poměr cena/výkon.

Z ostatních motorsportů mě ale ještě zaujal autokros, který se dá jezdit amatérsky za ještě menší peníze a je to skvělá zábava. Byl jsem to zkusit a uměl bych si to představit, leč čas je omezený, tak prozatím zůstanu u vytrvaláků na velkých okruzích.

Nepotkám se tam s někým z vás?

Disclaimer: Nepovažuji ze za žádného závodníka – většina z vás, co to tu čte, by byla dost pravděpodobně rychlejší než já. Stejně jako na tenisovém kurtu poznám podle techniky člověka, který hraje od útlého mládí, tak i v případě řízení je to něco, co už nejde dohnat, pokud člověk není supertalent od přírody.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
20. května 2020, 09:44
3

Palec nahoru za odvahu a vytrvalost do toho takto skočit. V tomhle jsem daleko větší posera a do závodů jsem se nikdy nehrnul, i když hltám rallye, chodím pravidelně dívat na erzety a moc mě baví sledovat kamarády v Carbonii jak fakt závodí kolo na kolo. Ale sám bych se do toho kolotoče skočit neodvážil.

A fakt, že motorsport stojí peníze je bohužel tak. Stojí to neskutečný peníze...

reagovat
wdave_t
20. května 2020, 12:36
2

Taky obdivuju odvahu, zejména když jsi začínal řídít takhle se strachem (to já si kdysi koupil první auto a obratem bylo na střeše, strachu jsem měl ještě míň než zkušeností :D )

Odmalička hraju závodní hry (teď už teda míň - radši se jedu projet), ale k závodům jsem se nikdy nedostal, jen párkrát po deseti/dvaceti minutách na okruhu. Přijde mi to zábavný na počítači nebo konzoli, ale v reálu z toho mám docela vítr a radši si občas půjčím nějakou zajímavou káru a jedu se projet po okreskách.

Neděsí mě ani ježdění samotný, ale spíš ten stres z toho jak jsi v týmu a když stojíš za prd, tak to nezkazíš jen sobě, atd. Tak se bojím, abych si za 300k nekoupil roční předplatný na stres :D
-
Komentář upraven 20. 5. 2020, 12:50:21

reagovat
Raspby
21. května 2020, 12:21
2

Super :). Teda za 4 závody a 4 testování 300k - docela dardička. Ale holt motorsport není zadarmo no...Nicméně gratulka že si to celé absolvoval. Taky si občas říkám, že bych to fakt zkusil, alespoň tedy hostovat v jenom závodu na tu hodinu. Ale i tak je to dost peněz a nevím jestli by se mi to takto chtělo vysolit. Ale lákadlo to je :) Tak držím palce do budoucna a snad se potkáme na nějakém menším okruhu :)

reagovat
Stanley
22. května 2020, 13:41
1

Pěkný vhled do světa závodění, díky za takový článek. Na jednu stranu je vidět, že když se chce, tak to jde, na druhou stranu náklady jsou pěkná pálka.

reagovat
Jaromír
25. května 2020, 08:18
1

Tak toto už je tak vysoký level autíčkáře-profesionála, že se nedivím, že my ostatní raději mlčíme, protože tady už jde jenom uznale pokývat hlavou. Chce to fakt velkou dedikaci a koule do toho vrazit tolik peněz, a ten adrenalin čekat na start musí být taky ještě o chlup vyšší než já nevím co, čekat na pouliční drag. Klobouk dolů.

reagovat
Augi
25. května 2020, 14:57
0

Díky! Máš pravdu, že ten start je vždycky největší adrenalin. Pro mě je to stejný pocit, jako když jsem jako malej sledoval v televizi start závodu F1 :)


(video jsem chtěl vložit od času 3:00, ale nejsem si jistej, jestli to bude fungovat)
-
Komentář upraven 25. 5. 2020, 14:58:55

saage
27. května 2020, 20:34
1

Taky koukam, ze je tu nejak na autickarskym webu ticho. :-)
Gratulace hlavne k tomu prekonani strachu. Skocil si do toho pak asi po hlave. Motorsport je pro velky kluky no. Ty castky takhle odpovidaji no. Zavodni auto, servis, opotrebeni, gumy, tym.. je toho dost co je potreba zaplatit. Takhle v ty endurance serii se to aspon rozméni na vice lidi, zas ta technika dostane dost zabrat.
Nepremyslel si, ze by si vyrazil treba na tu Carbonii. Tam se da pekne zazavodit taky. Hlavne je to na 2x trenink, kvalda, zavod. Za den jsi vlastne v aute max 1,5 hod. Je tam hlavne asi vic vyrovnanejch aut.
Kazdopadne drzim palce do dalsich zavodu!

Augi
27. května 2020, 22:29
1

Jo, on do toho člověk musí skočit trošku po hlavě, jen mít jasno, že to zaplatím :)
Carbonie by mě taky bavila, s chutí jsem si přečetl tvůj článek, ale už by to bylo nad moje časový možnosti - a taky už by chtělo plaťák. Sice jsem viděl, že to jel i někdo v STI s dopravou po vlastní ose, ale když bych myslel na to, že se s autem musím ještě vrátit domů, tak bych si to asi tak neužil.

saage
28. května 2020, 09:04
1

Jo diky. Je fajn, ze obcas tu taky nekdo napise neco o zavodeni. Jen mit ty prachy.. ale ostatni to cpou treba do fetu, nebo beden... my to sypem do aut. :-)
S stickem do karbonky muzes taky, jen nevim, jestli bych ti to doporucil. Jestli mas Sti jako daily, tak asi ne. Preci jen to dostane dost zabrat, a vez plata se neobejdes urcite. I kdyz loni tam jezdil typek s novym Mercedesem GTR, prijel po ose i do Lausitzu, obkrouzil to, a pak zas domu. To sem ho obdivoval, ze se nebal o auto. Hlavne ty gumy dostanou cocku, a minimalne bez dalsi sady kol je to nerozum.
Casove to neni tak zly, nejezdim na vsechny zavody taky, podle casovych moznosti. Vetsinou jsou jeste k tomu zavody v tydnu- levnejsi okruhy. Da se tam taky pronajmout sedacka v aute. S tim, ze jezdis samozrejme jen ty, nedelis se s nikym. Ta castka je podle auta. Myslim, ze za clio cca 30 za zavodni den. Prijdes jen s helmou. Ale hodne lidi to tam tak ma.
Ja to letos uz povysim na novej level- Mam uz dva mechaniky, co mi auto odtahnou. Prece jen, po zavode jsem dost unavenej, a jsem linej to tahat pak domu. :-)

Augi
28. května 2020, 13:21
0

Jako daily STI nemám a 30 minut v kuse v ostrém tempu by zvládlo (mám vyřešené chlazení i brzdy), i tu další sadu gum bych měl (bez toho si to neumím moc představit), ale jak píšeš - bez plata je to naprd. Cejtím to na sobě i při trackadayi, že prostě nejedu tak, jak bych mohl, protože pořád myslím na to, že se chci s autem ještě dostat domů.

Sama o sobě Carbonie by byla časově v pohodě a závody v týdnu jsou super (I Le serie tak má všechny kromě Brna), ale skloubit to ještě s vytrvalákama a dalším životem už by bylo náročnější :) Ale neříkám nikdy, třeba jednou pořídím jako rodinný auto něco většího, za čím bych mohl tahat plato, a hned to bude o kousek reálnější :) Úplně ideální by byl bydlík s koulí, aby se mnou mohla i rodina a já tak zbytečně neplejtval wifecoiny :D

Jinak přijet víceméně jen s helmou a mít všechno zařízené, to je i můj případ. Někdo to odsuzuje, že "bohatý si hrajou na závodníky", ale mně to přijde lepší, než aby amatérský motorsport neexistoval. Taky nepřestanu hrát amatérský tenisový turnaje, i když vím, že nejsem žádnej Nadal. Dělám to hlavně pro radost.

Jinak k tématu "gentleman drivers" (mezi které se nepočítám, na to jsem moc malej kluk :)) je docela pěkný tenhle díl Motorsportu:

saage
28. května 2020, 13:36
1

Wifecoiny me pobavili. :-) Jo tak, ja myslel spis, ze uz neplanujes dalsi sezonu vytrvalaku. Tak to je pak jasny.. Ono zas tolik volnejch dni neni. Ja odtah auta jeste parkrat resil, ze jsem si pujcil odtahovkovej special- 1000 kc / den + km. Byl spis opruz po zavode to nekde parkovat do druhyho dne.
Gentleman driver, jo to znam tenhle dil. Dost lidi si to neuvedomuje, ze skoro vsichni co zavodi s velkejma klukama si to platej sami. Prekvapilo me, ze i v takovejch profesionalnich tymech, musej prijit zavodnici s prachama.
Ja jsem v tomhle skrt, nez platit za pujceni, chci mit svoje. I kdyz pak zjistim, ze levnejsi je si to pujcit. :-)

Augi
28. května 2020, 13:46
0

Dobrej point s tou odtahovkou - o tom jsem taky přemejšlel. Gumy a nářadí bych mohl naházet do auta, Bčkovej řidičák by mi stačil, takže by to byla funkční a ekonomická varianta.

beastar
28. května 2020, 01:12
0

Taky sem si svoje "závodnický" léta užil. Narval do toho tolik peněz, že sem mohl mít v Praze ještě jeden byt. A možná chatu někde u Lipna. Chatu nemám. Nějaký zážitky zůstali. Občas mě to chytne a mám tendence zase něco vymyslet.Potom to spočítám a zase mě to rychle přejde. Takže občas sem se někde svezl jako ryzí "amatér" že to zrovna šlo. Jinak závodění je drahý dokola i z bodu A do B. Budu asi o něco starší generace než autor blogu... Nějak mi dneska stačí si v "civilním" autě zajet ty svoje uspokojivý časy teda uspokojivý hlavně pro mě. A na okruhy kde jsou nervy na startu se dívám nejradši už jenom z toho zákulisí, kde můžu dělat chytrýho jak to dneska už nikdo pořádně neumí a všechno je to jenom o penězích. Což teda posledních několik let rozhodně platí víc než vrchovatě....
-
Komentář upraven 28. 5. 2020, 01:12:20

reagovat
Augi
28. května 2020, 13:39
0

Dneska slušnej byt v Praze stojí 7M, a pěkná chata na Lipně to samý, to ses do toho teda pěkně vysypal :D Ty vytvrvaláky jsou v tomhle ještě milosrdný...

beastar
29. května 2020, 10:48
1

Nooo dobra. Optikou doby bereme ceny:) Pravdepodobne bych to nekupoval dnes. Kazdopadne bylo to vic, nez maly mnozstvi. Nelituju toho samozrejme. Bylo to skvely obdobi kdyz clovek nepocita. Jak je ale psano nahore on si to kazdy nakonec plati sam anebo si ty sponzory musi obehat. Nakonec i v F1 se historicky kupovali mista defajto za prachy. V mensich tymech bezna praxe. Takze takovy to prijet jen s helmou... Ja to neodsuzuju, ale uz to pro me nema takovy kouzlo.

Potrebuju ke stesti vlastni auto a vlastni vsechno:) A to proste lita oknem. A je jedno jestli to byl okruh, nebo drive lesy, lany, pole, hory... Tam i sezonka necela s pastickou fwd bylo 3mio... Takte joo neutracet obecne za auta asi si tady nepisu ted a sem nekde na jachte ve Stredomori asi:D