načítám data...

Luxusní kombíky od Volva

07. července 2018, 05:34 23 komentářů Nimrod

Stručný přehled o nudných zadokolkách

zobrazit celou galeriiJan Rektorys: Luxusní kombíky od Volva

K Volvu patří velké kombíky a V90 nám připomněla, že bývaly i luxusní. Jaké velké luxusní kombíky předcházely dnešní V90?

Jako první uvedu řadu 100.  Dva roky po příchodu 144 (první číslo značí řadu, druhé počet válců, třetí počet dveří) se objevila 164, luxusní model a vlajková loď Volva té doby. Bylo to po 20 letech, co Volvo nabídlo pro veřejnost šestiválec. Byl řadový s rozvodem OHV o objemu tří litrů. Problém byl ten, že ho Volvo nikdy nedělalo v kombíku, přišlo mu nesmyslné spojení luxusu a tohoto typu karosérie (a bohužel dodnes má mnoho značek na to stejný názor). Co tu tedy dělá? Australané vyrobili přes šest desítek tisíc kusů Volv v továrně v Claytonu a v únoru 1972 zde vyjel i jediný 165, který vznikl na popud generálního ředitele, který ho chtěl pro vlastní potřebu. Nebylo to tak jednoduché, jak se zdá, protože 164 se od 144 lišila delším předkem, aby se tam vešel řadový šestiválec. Takže z jedné 145 a 164 vznikla 165, ale co do dílenského zpracování odpovídala kvalitě sériově vyráběného Volva. Pod karosérií skrývala krom šestiválce s karburátory převodovku M41 (čtyřrychlostní + overdrive), kožené sedačky, posilovač řízení a klimatizaci. Urban legend pravý, že při auditu se Švédi velmi divili, kam zmizela prakticky dvě auta. Australané to okecali tak, že to byl prototyp, jenž měl vyzkoušet možnost zájmu o 165 ve státech. Přestože to není jediná 165 na světě, vzniklo jich několik ale ne u Volva, je to jediná, který má uvedené „165“ i ve VINku (Volvo uvádělo model přímo ve VINu. U 164 začínalo VIN „VC164…“). Přímo ve Švédsku vzniklo také několik prototypů, včetně 162, jenž jasně ukazuje na budoucí 262C, ale většina byla zničena. Video z renovace jedné 164 s hrbem je zde (v přibližně 3:30 ukazuje původní svary spojující 145 a 164)

Řadu 200 asi netřeba příliš představovat. Přestože vycházela se stovkové řady, měla i dokonce několik shodných dílů, byla přece jen o dost jiná a to i díky prototypu VESC, o které tu již napsal článek TheKubajs – https://www.autickar.cz/blog/clanek/stripky-z-historie-volva-volvo-vesc/389/ . Díky tomu se stala v USA etalonem bezpečného auta. Měla také již dvouokruhové brzdy a za všemi koly byly kotouče. Na podzim roku 1974 se objevil jako nástupce modelu 164 model 264, vycházející z 244, a v srpnu následujícího roku konečně i 265. Pod kapotou se již objevoval známý PRV o výkonu maximálně 155 koní, převodovky byly na výběr tři – BW55 (automatická třírychlostní), M46 (4q+OD) a pravděpodobně M45 (M46 bez overdrivu). Z výbavy lze zmínit elektrická zrcátka a okna, klimatizaci, centrální zamykání, vyhřívané sedačky, šíbr, stěrače a ostřikovače předních světel a dokonce LSD.  Do roku 1985 bylo vyrobeno 35 061 kusů.

 

A následuje řada 700. Pro mnohé je sedmička auto, které většina z nás kreslila ve třech a čtyřech letech. Na sedmičce se začalo pracovat v polovině 70. let, v roce 1980 se ukázal prototyp VCC, který byl dokonce kombík a lehce nastínil design produkčních sedmiček. Přesto je design rantlovek (první generace řady 700) pro mnohé velmi kontroverzní a dle jistého Gordna Murraye dokonce obscénní. Mnoho dílů vychází z dvojkové řady, ale sedmička zase posunula bezpečnost a komfort dál. Přestože první model této řady byl představen už v roce 1982, kombi přišlo až v roce 1985. Sedmička narušila číselné značení a číslice 6 uprostřed trojčíslí už neznamenala nutně počet válců, nýbrž úroveň výbavy. Tak se stalo, že pod kapotou byl nejen PRV, ale dokonce i řadový šestiválec diesel D24 od VW a přeplňované OHC čtyřválce od Volva známé pod pojmem Redblok (doopravdy má na červeno nabarvený blok). Převodovek bylo na výběr mnoho, záleželo na motoru. Takže se objevovala M46 (4q+OD) pro silnější motory, M47 (5q vycházející z m46, čímž utrpěla bytelnost) pro slabší, a tři čtyřrychlostní automaty (AW71, AW72 a ZF-4HP22L). Výbava narostla o proti 260 o automatickou klimatizaci, elektrický šíbr, elektricky ovládanou sedačku řidiče, elektricky ovládanou anténu, litá kola a nivomaty. Pro modelový rok 1988 přišel ale facelift (označovaný jako 760 II), který vizuálně na první pohled odlišil 760 od 740. Příď dostala větší světla a celkově se lehce sklonila pro lepší aerodynamiku, po designové stránce se hodně změnila i přístrojová deska a zlepšilo se odhlučnění. Přibyla elektrická sedačka spolujezdce, tempomat, nastavitelný úhel volantu ve třech polohách a čalouněné všechny sloupky v interiéru a plasty u stropnice a v kufru. Jako zajímavost může být třeba to, že v 760 II se poprvé objevil tříbodový bezpečnostní pás i pro prostředního cestujícího na zadní sedačce. Za pět let bylo vyrobeno 37 445 kusů, z toho přibližně 2/3 připadá na pofaceliftové kusy.

A máme tu poslední řadu, 900.  960 se začalo vyrábět v roce 1990, byť pravděpodobně šlo o modelový rok 1991. Co je zajímavé, vypadá přesně jako 760 II, rozdíl byl pouze v tom, že kolem oken zmizelo chromování, byl zabudován SIPS (Side Impact Protection System, neboli systém rozkládající síly při bočním nárazu pokud možno jinam než na posádku), pravděpodobně se zlepšilo odhlučnění a snížila se nabídka motorů. D24 zmizelo úplně (teda dle všeho, přesto se dají najít kousky s D24, ale nevím, jak moc je to originální) a pro mnoho trhů zmizely čtyřválce (ale tam, kde byly stále v nabídce, přibyly 16v verze, s kterými Volvo přišlo pro modelový rok 1989 a byla to první sériově vyráběná DOHC hlava od Volva. S vývojem údajně pomáhalo Porsche.) a zůstaly v nabídce pouze šestiválce PRV. Ale ty byly pouze v necelém prvním roce výroby, záhy byly vystřídány novým moderním celohliníkovým řadovým šestiválcem s rozvodem DOHC zvaným whiteblok (z menších volv je známá T5, to je také whiteblok, jen má o válec méně). Pokud se už někde nabízely i čtyřválce, šestiválce byly o nezanedbatelnou 1/3 dražší. Bohužel, první generace šestiválců má poddimenzovaný blok a praská při opětovné montáži hlavy. Převodovky byly M46 (4q+OD), M47 (5q) a AW30-40 (4q automat). Lehké změny proběhly v roce 1993, kdy se zvětšila nádrž z 60 litrů na 75, airbag řidiče byl standardem a airbag spolujezdce za příplatek, nový design všech sedaček a zadní lavice na přání s integrovanou sedačkou pro dítě místo loketky (byť loketka po sklopení opěradla také vznikne) a s automaticky zasouvanými opěrkami hlavy při sklápění sedaček. Co již tak potěšující není, přibližně tímto rokem byla definitivně nahrazena špéra automatickou uzávěrkou diferenciálu fungující do 40 km/h. Velký facelift proběhl pro modelový rok 1995. Předek se zase poměrně hodně změnil a jasně definoval 960 oproti 940, zadní náprava se dočkala multilinku (pro sedan byl nabízen už pro 760 II), přední náprava byla také přepracovaná, a zůstaly v nabídce jen whitebloky. Byla po 20 letech nahrazena nejbytelnější manuální převodovka od Volva pro zadohraby, M46, za M90, pětirychlostní bez nákladného overdrivu. Interiér se také změnil. Přístrojová deska jen v detailech, tapece dveří značně a zmizelo tak i klasické otevírání dveří, aby více šlo se zamýšlenými předkolkami (S/V/C70). Výbava je ale shodná s původní 960 I, dokonce v základu je i chudší a místo opravdového dřeva tu máme plast. Pro některé trhy se na poslední rok výroby přejmenovala 965 na V90 (byť dle VINka to byla stále 965) a vznikla tzv. Limited Edition s alcantarou potaženými středy sedaček a částí tapeců dvěří. Tímto se uzavřela kapitola zadokolek od Volva, alias krabic. Do roku 1998 bylo celkem vyrobeno 41 619 kusů (edit: zapomněl jsem na V90, s tou je to 50 686 kusů), z toho 960 I maximálně 18 100 kusů.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
07. července 2018, 18:23
0

Parádní soupis. Uznávám, že v těch barevnoblocích jsem dosud trochu bloudil, takže díky za osvětlení.
Taky mám v hlavě pár věcí o Volvu, co bych chtěl napsat, ale nějak teď vůbec nestíhám. Ale zkusím se polepšit :)

reagovat
Nimrod
07. července 2018, 19:27
0

co chystáš? já bych se mohl trošku rozkecat o tý 16v hlavě na redbloku a třeba závodní 240. jinak jsem více méně začal kvuli tomu, žes už dlouho nic nenapsal z historie :-)

Jakub Pospíšil
07. července 2018, 22:05
0

Mám rozepsané Volvo ACC a cestu k XC90 - tím ti určitě "do zelí" nepolezu a ECC a cestu ke "kulatým" volvům - takže takové, pro některé, temné období historie Volva. No a skoro hotový je článek o V480.
Příští týden něco vydám :)

Nimrod
08. července 2018, 05:43
0

dobrý, předokolky jdou prakticky mimo mě, takže si to asi hezky rozdělíme :-) jak jsem psal jinde, pro mě volva končí s/v/c70, pak se mi už nelíbí. jen ta holandská odnož by si zasloužila vzít hezky od dafa/volva 66. variátor pro 66, volvo 360 mrňavý auto se zadnim pohonem, do kterého se dával redblok říkající si o vyměnění za silnější oturbenou verzi... :-)
supr :-)

Nimrod
07. července 2018, 19:25
0

já také děkuju. pokud by fakt něco chtěl, dám kontakt na kamaráda, který sem tato volva tahá převážně z itálie a španělska. devítky jsou blbý v tom, že relativně hodně reznou a jako první prahy zevnitř, takže to není vidět, dokud nenastane nehoda. pokud už je rez vidět, prahy bývají hodně špatné. proto tahá z jihu, rez bývá na podstatně rozumnější úrovni nebo prakticky vůbec
problém u 960 jsou ty šestiválce. jak se sundá hlava, při šroubování hlavy zpět na 99% praskne blok. musí se to řešit blokem z s80, který už nepraská. jenže to leze celkem do peněz. ale za 8-10 tisíc éček se dá sehnat a udělat lecos. kamarád má třeba z holandska dotaženou v90 limited edition, blok vyměněný a je na prodej za dost sympatickou cenu. ale tuším, že v tom je manuál, ale nechci kecat
a to se dostávám k převodovkám... ty manuály celkem znám, ale automaty vůbec netuším... ale obecně čtyrkvalty jsou v pohodě, jen se v nich musí měnit pravidelně olej, což ale nikdo nedělá. takže pokud bych koupil auto s najetym 1/4 milionem, dal bych převodovku panu patočkovi na repas, při něm tak jako tak musí vyměnit olej, a pak bych dodržoval nějaký rozumný interval (80tkm?)
také je poměrně nákladný ten multilink, ale o tom by mohl víc napsat irwinek. nicméně tuším, že jsem narazil nedávno na poláky, kteří dělají kompletní sadu v polyuretanu. tuhá náprava je v tomhle podstatně lepší
jinak devítky jakž takž znám, takže pokud bys měl nějaký další otázky, ať už na 940 či 960, stačí se zeptat

reagovat
Nimrod
07. července 2018, 19:26
0

sakra, to mělo být pod mgrr, promiň

Nimrod
08. července 2018, 15:57
0

no, třeba sedmičky z itálie zmizely a to díky italskému programu, kdy lidé dostávali peníze za šrotovné... co mi říkal kamarád, tak několik aut tehdy koupil od převážně starších lidí, že jim bylo líto to auto nechávat sešrotovat, že to mu ho raději prodají, byť za to budou mít o něco málo méně peněz
začne žrát olej nebo odejde těsnění pod hlavou, jinak asi nic... furt se bavíme o autech, co maj minimálně 20 let na krku

Marek Brunner
11. července 2018, 19:54
0

No, zrovna moje V70 s 4stupněm jsem odvezl k mistru Patočkovi na repas (Solenoid S2) a v podstatě mě poslal do háje, že se to prý nevyplatí finančně. Nakonec jsme tam dali jiný, ale bojím bojím, kdy se vysype. Ten první odešel 20km od prodávajícího cestou domů...:D

Nimrod
11. července 2018, 20:59
0

že se to nevyplatí finančně ještě neznamená, že se to nedá zrepasovat, ne? :-) nicméně vysypaných čtyřkvaltů zdaleka není tolik jako pětikvaltů (v70 I versus v70 II), ty se fakt nepovedly. čtyřkvalty jsou relativně robustní

Marek Brunner
11. července 2018, 22:24
0

Dá, ale dělá to už jen ze známosti, bohužel..díly se prý špatně shání..:)

Irwinek
07. července 2018, 19:56
0

Mno, hezký :-D jen jsi ještě mohl zmínit dvě verze 6V whitebloku 2,5 a 3 ( resp 2,9 ) atd atd, ale pro seznámení to stačí a myslím, že mnohým zamotáš hlavy i tak :-D

reagovat
Nimrod
07. července 2018, 20:00
0

whitebloky nechám tobě, já se v nich zas tak moc nepohybuju :-) ale už takhle mi to přišlo dost dlouhý na tak nezáživnej článek plný holých údajů...

Irwinek
07. července 2018, 20:06
0

Klíd, bylo to čtivý :-D
já dnes strávil den pojížděním mezi harlejisty a když jsem se konečně dostal domu, tak jsem zůstal viset 200 m od baráku kvůli spanilé jízdě vrtulomanů :-(

Chase
11. července 2018, 15:16
0

Tak ono pokud se tedy nepletu, tak white block není primárně označení pro šestivál nebo pětivál, ale pro celou modularní platformu 4-5-6 celohliníkových bloků, které Volvo vyvinulo někdy na počátku devadesátých let. T4 ve V40 je za mě taky whiteblock :)

Nimrod
11. července 2018, 15:21
0

máš pravdu, jde o celou modulární platformu, ale tady se objevoval jen šestiválec a obecně je nejznámější petiválec, bych řekl, proto jsem je zmínil. ty čtyřválce jsou, alespoň podle mě, hodně upozaděný. ale jak jsem psal, já je zas tak moc neznám, takže o nich nebudu nic moc psát, spíš raději nic :-)