načítám data...

Lexus ES300h - uspěje předokolka?

05. srpna 2019, 15:19 14 komentářů Chosé

Lexus s pohonem předních kol. Je to jen špatná náhrada za řadu GS či dobrá konkurence nové řady ES v Evropě?

zobrazit celou galeriiJosef Burjeta: Lexus ES300h - uspěje předokolka?

Na začátek – nebudu se příliš rozepisovat, spíše chci vypíchnout klady a zápory nového modelu ES, který je nově prodáván v Evropě a nahradil tak prý málo prodejnou řadu GS.

Měl jsem k dispozici verzi ES300h ve výbavě Prestige (druhá nejnižší). Co se hodí vypíchnout na výbavě jsou nové LED světlomety, funkce snadného na/vystupování  se zasunutím volantu a odsunutím sedačky, vyhřívané a odvětrávané přední sedačky, nastavitelná bederní opěrka a systém sledování slepého úhlu.

Čím začít? S autem jsem najel cca 430 km, z toho nějakých 320 po dálnici a okrskách, zbytek město. Hodně mile mě překvapila výsledná spotřeba a to 5,6 l/100km. Ať jsem se tomu snažil šlapat na krk v režimu Sport, tak se nijak závratně nezvětšila. Navíc si dokonce myslím, že při cestách po městě či rovinatých okrskách je dost reálné se dostat i pod hranicí 5-ti litrů. Spotřeba je takové hlavní velké plus modelu ES.

Co bych následně vypíchl je velice příjemná jízda, i na těch 18” není vůbec tvrdá, spíše vcelku měkká a příjemná. Díry autu přeskočí, nijak zvláště se přitom nevlní a nepřenáší rázy do interiéru. Opravdu velmi dobře a pohodlně nastavený podvozek. S příjemnou a klidnou jízdou jdou ruku v ruce asistenční a pomocné systémy. Ať už je to adaptivní tempomat, systém kontroly slepého úhlu, držení v pruhu či parkovací asistent s prevencí nárazu do překážky. Jak funguje? Představme si reálnou situaci – parkoviště, couvám z místa. Pomaličku vyjíždím, když v tom se rodinka s vozíkem rozhodne, že projde hned za vozem, které vyjíždí. Systém vidí překážku, upozorní na ni zvukovým signálem a když ho neposlechnete a budete nadále pomaličku couvat, tak šlápne na brzdy a zobrazí červeně “Brake!”. Velmi účinné, ovšem někdy přílišně citlivé, avšak tak či tak velmi povedené.

Adaptivní tempomat je prostě a jednoduše skvělý. Jde u něj nastavit vzdálenost hlídání rychlosti aut před vámi, reaguje vcelku rozumně a pohotově, ale sem tam mi přišel až moc citlivý, ačkoliv pro to měl důvod. Opět reálná situace – dvouproudá silnici ve městě, jedeme 50 km/h v levém pruhu, v pravém pruhu jede autobus a chystá se zastavit v zastávce. Lexus si drží odestup cca 1,5 vteřiny od auta před sebou když v tom do tohoto cca 10-12 m dlouhého prostoru vjede dědula z pravého pruhu, aby nemusel stát za autobusem, ale rychlostí 25-30 km/h protože už brzdil. Lexus to vyhodnotí jako potenciální hrozbu střetu a začne brzdit a blikat na přístrojové desce, že se tam z ničeho nic objevilo auto. Občas to může být nepříjemné pro auta za vámi, ale jakmile se do podobně velkých míst řadí auta s obdobnou či vyšší rychlostí, tak nebrzdí, aby dodržel bezpečnou vzdálenost a v klidu pokračuje. Za mě obrovské plus a pokrok pro klidnou jízdu po českých cestách.

Hybrid. Spoustu lidí ani neví, co je, jak to funguje a kde to žije. V modelu ES se představuje nová, již čtvrté generace hybridu, který dokáže čistě na elektřinu jet rychlostí do cca 115 km/h. Takže na nějaké rovinaté okrsce, kde se nezrychluje umí jet čistě na energii z baterií a všem ekologům tak srdce plesá, protože se nespotřeboval ani gram mrtvého dinosaura. Skvělý počin a popravdě netuším proč kupovat diesela, když je k dispozici tohle. Menší info ohledně emisí, od příštího týdne bude k dispozici model ES jen a pouze s DPF. Takže pokud někdo přemýšlí a váhá před koupí, kupujte co nejdřív, ještě jdou objednat bez DPF. 

Prostor v autě je nadmíru velký a to jak vpředu tak vzadu (ačkoliv kvůli svažující se střeše si myslím, že osoby 180+ cm by mohli mít problém. Při mých 173 cm jsem měl nad hlavou tak 4-5 cm místa. Na nohy je však místa požehnaně. Ovšem rychle se svažující kufr se projeví ve výhledu dozadu. Kufr? Vak na golfové hole tam asi vleze, nevím, nehraju ho. Jinak je vcelku dost prostorný, jen nakládací hrana by asi mohla být trochu níže. 

A co je naprosto nejvíce skvělé, co mě učarovalo? Ovládání teploty a displej, který “překlápí” hodnotu teploty ve stylu starých nádražních hodin. Prostě úžasné. Učarovalo mě to stejně jako budíky první generace IS.

Nějaké ty plusy jsme vypíchli, takže je čas se přesunout k tomu, co mě vadí a štvalo při jízdě. Začnu asistenty – držení v jízdním pruhu. Je to vcelku fajn, když jedete po dálnici, hledáte nějakou stanici v rádiu či se díváte na navigaci, kde je nějaká pumpa apod. Na okrskách to člověk asi moc nevyužije. Co je však (alespoň pro mě) zásadní nedostatek je snaha držet se přímo ve středu vozovky. Když tak na cestě vidíte díry, které určitě trefíte jízdou středem pruhu a chcete se jim vyhnout, tak trochu bojujete s asistentem a cítíte odpor v řízení. Vcelku nepříjemné.

Ovládání infotainmentu – tlačítky na volantu naprosto skvostné a skvěle vymyšleno. Ale touchpad? No, nevím. Hodilo by se, kdyby byl o nějakých 10 cm vepředu (nelze, je tam kelímkovač, odkladač na mobil a nabíječky), protože takhle má člověk ruku vcelku nezvykle více vzadu. To je první věc, druhá je citlivost a způsob volby. Měl jsem to nastaveno na normální a nižší citlivost odezvy, ale stejně mi to šlo furt proti srsti. Potvruje se stistknutím celého touchpadu. V rámci menu a nastavení nefunguje jako klasická myš, ale přeskakuje na dané dílce nabídky, přesun vlevo apod. Asi bych si na to zvykl, ale vadí mi, že to jak moc pohnu na touchpadu se vůbec nerealizuje na obrazovce. K samotným obrazovkám v autě se hodí ještě dodat, že hlavní displej je v češtině (stejně jako navigace a hlasové pokyny), ale displej u budíků je v angličtině. Jako anglicky umím, nevadí mi to, ale hodilo by se mít češtinu všude. Bohužel ani jeden Lexus (dle informací, co mám) nemá tento displej v češtině. Aspoň ty hlasové pokyny jsou česky. 

Při delší jízdě si člověk rád odloží ruce na podložky okolo rukou a drží volant ve spodní části. Vpravo je místa dost, krásně se odloží loket a část předloktí na loketku (která je mimochodem otevíratelná z obou stran, skvělé). Ovšem vpravo je místa málo, nevím jak by člověk musel mít dlouhé ruce, aby to bylo pohodlné. Ačkoliv je tapecírunk menší, tak navíc docela zavazí při nastavování sedadla. A místo v kastlíku spolujezdce? Žádné. Vleze tam příručka, techničák a tím končíme. Ostatní věci se musí dát do středové konzole.

Samotná navigace je rozumná, přesná, velmi rychlá (od zadání cíle po začátek trasy uběhne pár vteřin max). Jediné co je trochu problém je to, že nezná známá místa (řekněme IKEA Brno) a nemá všechna čísla popisné (ulice s domy starými cca 18 let a nejsou tam). Možná je to tím, že nebylo auto spojeno s internety a pak by to bylo aktuální. Kdo ví, je to možné. 

Verze Prestige má ve výbavě pouze manuálně zavíraný kufr. Na jednu stranu super, nemusí člověk čekat než se kufr zavře. Ovšem při zabouchnutí kufru manuálně by člověk očekával jemný, tichý chod jako u dveří, avšak nastane velká, hnusná kovová rána. Poprvé jsem se docela lekl, zda jsem netřískl moc, ale ne, je to tak. To mě zamrzelo.

Nakonec jsem si nechal asi hlavní kámen úrazu – motor. V US je dostupná verze ES350 s 3,5 l šestiválcem, kdežto v EU máme jen a pouze ES300h s 2,5 l čtyřválcem a hybridem. Auto má tak “jen” cca 220 koní oproti 310-ti v US verzi. Navíc ES350 má moc pěkné zadní koncovky výfuků, vypadá a jede lépe.
Jak ovšem jede ES300h? Popravdě žádná sláva. Zrychlí to ve městě dobře? Ano. Na okrsce když chceme předjet traktor? Celkem jo. Na dálnici? No už moc ne. Když člověk sešlápne pedál až na podlahu, tak to do sedačky nezamáčkne a nějak pomalu, postupně to zrychlí. Sport mód je v tomto případě docela zbytečný, nějak ztrácí efekt. Převodovka je na druhou stranu úplně špičková, e-CVT řadí velmi hladce a plynule, žádné znatelné přechody mezi řazením a stálý a plynulý přenos výkonu.

Finální verdikt. Auto konkuruje defakto Audi A6, BMW 5er, MB E-Class či Mondeu. Stíhá dynamikou německou říši? Ani ne. Vynahradí to luxusem a pohodlím? Rozhodně ano. Bonusem pro některé může být nově dostupné střešní nosiče, které udělají sedan bez sklopných sedadel více praktičtější.

Dal bych ovšem za tohle auto 1 280 000,- (vč. DPH)? Asi ne. Do města bych sáhl po malém UX250h v AWD a výbavě F Sport Top. Pro ostatní po sice menším sedanu IS300h ve verzi Luxury, ačkoliv je celkově starší tak je mrštnější.

Je to tedy tak špatné auto? Vůbec, je skvěle sladěno, jen mu chybí trochu výkonu, výhledu dozadu a má pár chyb. Pokud člověk hledá nějakou firemní/služební menší limuzínu na každodenní dojíždění do práce či mezi zákazníky po republice, tak je to naprosto skvělá volba. Jen nemůže očekávat sílu šestiválců u konkurence.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Máří
05. srpna 2019, 20:04
1

Pěkný test reálné poživatelnosti auta :) A co zážitky a emoce? Je to auto na baterky (metaforicky) nebo se v tom pořád cítíš hýčkaný a máš pocit, že vše (nebo většina) funguje pro tvůj požitek z jízdy? To mi oddělovalo jízdu v IS od běžné masové produkce jiných značek. A teď nemyslím komunikativnost řízení, ale mechanickou souhru všeho okolo kde nic nevyrušovalo, nevyčnívalo, však to znáš a snad víš co myslím.

reagovat
Chosé
05. srpna 2019, 22:37
2

Odpovím jednoduše - je to Lexus. Ta kvalita tam prostě je, luxus na tebe dýchá z každé části vozu, neustále objevuješ nové detaily, které ti unikly. Kluci v Japonsku prostě umí a auto je jako celek naprosto super. Ono stačí jen sednout za volant a aniž bys v tom autě někdy seděl, tak vše je tam kde bys čekal. Ovládání na dosah ruky, všechno rozumně veliké, ideální odezva. Prostě a jednoduše Lexus. Ono se to těžko vysvětluje, člověk to musí zkusit. Pak je ovšem "problém", že pocitově je jakákoliv jiná značka jen pokus o dobré auto a všude člověk uvidí nedostatky.

liška
05. srpna 2019, 20:33
0

Koukám Lexus poslední týden vládne blogům :)

reagovat
Raspby
06. srpna 2019, 10:16
0

Hezký...zvlášť na tohle auto jsem byl hodně zvědavý...dobrý popis. Myslím že spotřeba je super, na tak velké auto a kolik jsi toho najezdil po dalnicích apod...ten touchpad chápu, taky mi to moc nesedlo, ale asi je to o zvyku. Jinak se mi ES fakt líbí a ani ten přední náhon by mi možná ani nevadil - není to sportovec ale kočár. Tak teď je otázka...Nová Camry v plné za 1 100 000 nebo Lexus za 1 600 000? Pohonné ústrojí je stejné...Camry se mi opravdu líbí a za tu cenu mi přijde super, ale Lexus je prostě Lexus no...už jen ten interiér je prostě jinde než u Toyoty...sice nemám peníze ani na jedno, ale mít je..tak si asi fakt hodím korunou :-D

reagovat
MGRR
06. srpna 2019, 11:41
0

Prodejní trhák to bohužel nebude, přitom je to skvělé auto, ale ta xxxx, nebo xxxx, nebo xxxx má to a to a to... a taky to vypadá moc draze, nebo lépe než sousedovic obyčejné nové auto za stejné peníze. Taky na desing nejsou lidé zvyklý a potřebují hru na šedé myši...

Auto mám rád, za mne je skvělé. Nějaký kompromis musí člověk udělat u každé značky, u každého auta.

Po Česku při našich rychlostních limitech, kamerách, radarech, všude přeautováno... luxusní svezení, pohoda, klid v běžných rychlostních limitech. Jak se začne ale blbnout ve 140>maximum, už to na to není stavěné. Naštěstí si tyto auta nekupují dálniční machoraubíři z D1, co se lepí ve 160 na nárazník, předjede, ubere(vy musíte) a rovnou sjede z dálnice.

Po Německu stačí, pokud se jezdí jen někam občas a jezdí se lehce víc, než v CZ.
Autobahn a týdenní, rychlé, dlouhé přejezdy... tak to je půšvih a nekoupil bych si to, utrápil bych se v tom, stejně jako s Priusem III., který jede 198km/h a 20x denně si člověk připadá, jako když jedete 90kamionem a předjíždí te Poláka co vám nedá nic zadarmo, má silnější LKW a dá vám to několik kilometrů trapně sežrat.

Do Čech úžasné, skvělé, krásné, pohodové auto. Jsem ale zaujatý a nic z běžných aut do 1,5mio mne neoslovuje.
Hodně bych přemýšlel, pokud by to nemuselo být nové, nad LS600 s 50.000km, kusy těsně před výrobou LS500... bude stát stejně, jezdí ale o světelné roky jinak.

reagovat
VK
VK
06. srpna 2019, 14:50
0

Ze všeho nejraději bych dieselový hybrid.

ES by se mi líbilo s 4x4 systémem á la RAV, s elektropohonem zadní nápravy.

reagovat
Skipper
07. srpna 2019, 09:13
0

No, když už lovit v těchto vodách, asi bych dal přednost Volvu S60. Čistě subjektivně, bez nějaké hlubší zkušenosti s Lexusem nebo Volvem.

reagovat
VK
VK
07. srpna 2019, 18:20
0

S/V60 je znatelně menší.

Skipper
07. srpna 2019, 18:22
0

To jo, ale taky pro mně znatelně hezčí ;) Když kupuji auto, tak jedna z hlavních podmínek je, že když od auta odcházím, tak se za ním musím chtít ohlédnout a ne od něj utíkat...

VK
VK
08. srpna 2019, 00:47
0

Když jsem tu novou masku viděl naživo, až překvapivě pozbyla podstatnou část své odpornosti. Až se mi svým způsobem líbila, rozhodně bych si velmi rychle zvykl. Ona je prostorová, to na fotce nevynikne a v reálu dělá hodně.

Skipper
08. srpna 2019, 06:45
0

Neboj, vím, jak ta maska vypadá naživo :)

Chosé
09. srpna 2019, 08:50
0

Srovnal bych to spíše s S90, ale ta má naprosto odporný zadek, takže bych musel sáhnout po kombi. To ovšem zase nelze vzít pro srovnání, protože Lexus kombi nevyrábí. Tak či tak kdybych měl volit zda Volvo nebo Lexus, tak beru Lexus.

ToMyx
08. srpna 2019, 10:16
0

Moc hezky napsaná recenze. Se tu roztrhl Lexusí pytel :-)
Když jsem to četl, viděl jsem ideální dostavník pro mého otce. Najede cca 45+ ročně, na dálnici jezdí max limit, okresky taky v klidu. To auto vyzařuje extravaganci, kterou né uplně každý rozdejchá a tím možná vypadá dražší než je. Asi jsem se nakazil, líbí se mi tenhle přístup.


reagovat
Chosé
11. srpna 2019, 17:57
0

Díky, popravdě už jsi druhý, co si myslí, že to bude vhodné auto pro otce. :)