načítám data...

Kompresor pro naftu? Šílenost?

25. února 2018, 03:16 10 komentářů Tejira

Proč je všude plno kompresorů pro benzínové motory, ale proč ne právě u naftových?

Jakub jakub497@gmail.com: Kompresor pro naftu? Šílenost?

To si takhle ve tři ráno ťukáte do klávesnice a přemýšlíte nad možnostmi přímého sání, případně jak jej odladit… Když tu najednou vyvstane otázka lidstvem nezodpovězená
Jde pro naftový motor najít přeplňování kompresorem? Je to vůbec možné? A jaké úpravy by to zahrnovalo?

Ve zkratce… Benzínové motory dostávají přeplňování kompresorem docela běžně. Od nějaké twincharged 1.4ky v rámci VW koncernu až po obrovské V8 z ameriky kde ho má kdejaký Hellcat pod kapotou…

Rozdíl oproti přeplňování turbem?
Laicky je rozdíl hned na první pohled jasný. Turbo přece pohání spaliny, takže vytváří energii defakto zdarma. Zatímco kompresor vyžaduje přímé napojení na rozvod motoru takže potřebuje taktéž jeho energii.
A kdybych do toho měl zabrušovat hlouběji?
Kompresor funguje víceméně jako takový svižnější atmosféricky poháněný motor.
Turbo zase naopak vytváří tzv. turboefekt, který v praxi znamená lehké zpoždění v reakci na plyn a v případě velkého turba… Také pořádný kopanec do sedaček následovaný velkým zrychlením (ano kompresor taky kopne do sedačky, ale v podstatě bez prodlevy, ta je naprosto minimální v porovnání s turbem).

Takže k věci…
Pro benzín kompresory známe… Ale byly někdy vytvořeny taktéž pro naftu?
Kupodivu podařilo se mi najít jeden z mála opravdu aplikovaných, ale bohužel ne sériově. Každopádně stále se jedná o velice zajímavou myšlenku… Proč vlastně nikdy nebyly viděny žádné kompresorem poháněné naftové motory? Inu zajímavost, nad kterou lze rozjímat dlouho do noci.
Živý příklad můžete vidět níže na videu!

Víte něco o kompresorech a proč na naftu nikdy nebyly pořádně dávány? Prosím napište to do komentářů, protože tato skutečnost mne velmi zajímá!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Az
Azarothe
25. února 2018, 09:54
0

Tak ono kompresorových nafťáků existuje docela dost, a dokonce se i sériově vyráběly, ale musíš opustit vody automobilového průmyslu. Zkus si vygooglit Junkers Jumo 205(německý letecký boxer) nebo Napier Deltic(Britský osmnáctiválec pro pohon lokomotiv a lodí).

reagovat
Tejira
25. února 2018, 10:58
0

Halt se mi vody aut právě kvůli tomu opouštět nechce. Snažím se přijít na to proč tomu tak nebylo právě u aut.

Beny
25. února 2018, 10:33
3

Dvoutaktní kamna - lokomotivy, lodě. To že se kompresor moc nevyužívá plyne nejspíš z toho že je dražší a o prodlevu nejde, protože pokud chceš změřit jak dlouho trvá než se kamna na mazut roztočí, potřebuješ kalendář.

reagovat
Breakthru
25. února 2018, 16:52
0

když vezmeš nástup turbodieselů před 30 lety, tak turbo bylo jasná volba.Kompresor má nevyhodu v odebírání výkonu motoru a v 80. letech se turba cpala snad do všeho.Turba nastoupila do raketovýho vývoje a nikdo neměl potřebu cpát peníze do vývoje kompresoru.Použitelnost otáček u diesela prostě hovořila jasně pro turbo.Navíc jeho realitivní jednoduchost a malá prostorová náročnost a hlavně využitelnost ztrát ve výfuku byla prostě jasně pro....
dneska už jsou turba na takový úrovni co se týče spolehlivosti, otážek, regulací atd. jen díky naftě...

reagovat
Jimi
26. února 2018, 13:25
0

Myslím, že Bentayga a SQ7 mají vedle 2 turb i jeden elektrický kompresor kvůli turbodíře na V8 4.0 TDI...

reagovat
beastar
27. února 2018, 18:59
0

Mají.

bkralik
26. února 2018, 20:01
0

Teda spojení vět "po obrovské V8 z ameriky" a "byly někdy vytvořeny taktéž pro naftu?" mě rozesmálo :-)
Proč se dneska kompresory pro americké V8čky nazývají třeba 4-71 nebo 6-71? Protože jsou původně z dieselových motorů Detroit Diesel řady 71 :-D
Ano, můžeš namítat že dvoutaktní diesel si nemyslel, ale to máš smůlu, protože si to nikam do článku nenapsal :-P. Přeplňování kompresorama je u dvoutaktních naft klasická a léty prověřená věc, bez které by to skoro ani nešlo...

reagovat
PepaSFI
27. února 2018, 16:05
1

nevím jestli existoval nějaký dvoutaktní diesel bez kompresoru, možná nějaký prastarý zemědělský stabilák. Určitě existoval takzvaný polodiesel, motor s žárovou hlavou. Funguje to jako diesel, jen s menší kompresí a zapálení paliva se usnadňuje žhavou komůrkou v hlavě. Nejznámnější použití bylo v traktorech Lanz-Bulldog kde motor nebyl plněný kompresorem ale přepouštěním ze skříně jako je to u malých benzinových dvoutaktů. jelo to na cokoliv co teče a trošku hoří a protože to jako každý dvoutakt nejde pořádně tlumit a protože to byl jednoválec 10 litrů, ten kravál je apokalyptický.

Breakthru
27. února 2018, 19:44
0

třeba Tk 21....jednoválec.Hroznej randál, když to běží.....

Vi
Vitouš
18. července 2019, 22:43
1

Co takhle Mazda 626 GE 2.0D Comprex sice nemá klasický Lysholm jako je běžné u benzínů ale kompresor tam byl.

reagovat