načítám data...

Jaguar XF 4.2 - Kouzlo Britské aristok... ale prd..

05. června 2022, 00:39 12 komentářů Kuře

A hned na začátek si to ujasněme. Osmiválcové XFko jsem, bohužel, zatím ještě nekoupil. Ale poté, co jsem ho měl na pár dní půjčené můžu upřímně říct, že se to rozhodně nedá vyloučit. Ono je to totiž setsakramentsky dobré auto.

zobrazit celou galeriiAlbert Čapek: Jaguar XF 4.2 - Kouzlo Britské aristok... ale prd..

S tímhle blogem mám, musím se přiznat, docela spoždění. Auto jsem měl totiž půjčené už někdy v druhé půlce ledna a blog začal vznikat nedlouho poté. Bohužel, situace tomu chtěla a z nejrůznějších důvodů, od nedosatatku času až po prachobyčejnou lenost se výtvor odkládal a odkládal, párkrát úplně předělával a pak zase znova odládal, až najednou máme půl roku pryč a dílo nikde. A stydím se za to, ono si to totiž zrovna tohle auto opravdu zaslouží.

S Jaguary to mám docela těžké, vlastně jsem skoro žádný neřídil. Párkrát jsem se svezl v kamarádovo zoufalém X-Typu, jednou byl odvezen z Prahy do Drážďan a zpět v o něco méně zoufalém S-Typu a to je vlastně všechno. Jenomže to jsou v podstatě dva v současnosti nejlevnější Jaguary na trhu ojetin a zejména o tom Xku vám kdejaký fanda značky řekne, že to žádný Jaguar není. 

Proto musím přiznat že když se naskytla příležitost vyzkoušet si kočku z Castle Vale, tak sem se opravdu těšil, přeci jen, ačkoli je XFko v podstatě přímým nástupcem nepříliš oblíbeného S-Typu, rozdíl je na první pohled obrovský, a je to dobře. A navíc, kdo by se netěšil na svezení s třistakoňovou zadokolkou na oslizlých lednových silničkách?

Nejprve ale práce, a až potom zábava a proto mě jako téměř první jízda čekala večerní otočka do Plzně a zpátky. Dvěstě dálničních kilometrů jsou v téhle limuzíně snad tak příjemné, až mi skoro bylo líto, že sem doma nezapoměl klíče a nemusel si to dát ještě jednou. Možná ze mě mluví nezkušenost, ale pohodlí na palubě je za mě opravdu v nejlepším pořádku. Podvozek krásně absorbuje nerovnosti v silnici a ani jemnější diletační spáry ho z míry nijak zásadně nevyvedou. Ono je pravda, že 18ti palcová kola byla možná velká v roce 2008, ze kterého auto pochází, ale dnes se v premiovém segmentu řadí spíše k základům nabídek. Ale silnici žehlí krásně. Další zásluhu na tom mají sedačky. Zlí jazykové sice tvrdí cosi o studení v zimě a pálení v létě, ale tím já se nenechám rozhodit. Já prostě mám rád kůži. Dlouhé sedáky a široká opěradla potažená krémovou kůží, která tak hezky ladí s dřevěným dekorek a hliníkem na palubní desce dělají společně s decentně hlubokým zvukem osmiválce z delších cest skutečně moc příjenmou záležitost. 

Nicméně, ať je v této disciplíně Jaguar sebelepší, pohodlná jízda na dálnici není to, čím si mě auto získalo nejvíce. Ono je totiž vážně dobré hlavně ve chvíli, kdy se silnice zúží a zakroutí. Samozřejmě ne že by se jednalo o nějaký okruhový speciál, přeci jen tu mluvíme o luxusním sedanu který to nemá zas tak daleko ke dvoum tunám hmotnosti. Ale upřímně, auto působí mnohem lehkonohým dojmem. Ač by se to dalo očekávat, auto nepůsobí nijak moc těžké na předek. V rychlejších, táhlejších zatáčkách se sice může zdát lehounce nedotáčivé, ale je to spíše taková bezpečná ovladatelnost, která vás drží na uzdě, abyste to nepřehnaly. Žádného velkého driftování se s XFkem nedočkáte, těch třista koní na zadku sice s autem hýbe moc pěkně, nicméně i na studených a slizkých raních silnicích auto drží stopu jak jen to jde, a až když sem za to opravdu vzal, auto si jen tak zlehka zklouzlo zádí a hned se zase vrátilo k příkladné neutralitě. A já si myslím, že tak to má být, tohle není žádný pubertální sporťák, ale dospělý sedan pro který by házení zadkem ze strany na stranu bylo až nedůstojné. Jinak je ale auto krásně čitelné, výkonu má tak akorát, a když to cestou z práce vezmete trošku oklikou, dokáže pobavit mnohem více, než byste od takto velkého a luxusního auta možná čekali. 

A do tohoho všeho je tu samozřejmě motor, který, zejména v dnešní zmenšené době, co se motorů týče, dokáže opravdu potěšit. Atmosférický osmiválec 4.2 litru je při běžné jízdě tichý a neruší, ale svým příjemným brumlíním dává neustále najevo, že tam je, a že když ho nechám vytočit, stále mi dokáže zahrát pěkný orchestr. S motorem spolupracuje šestistupňová automatická převodovka, a ani k té bych neměl větších výhrad. Ačkoli jsem obecně zastáncem manuálního řazení, sem se automat hodí více a řadí hezky. Sice se mi zdálo že si, zejména v nižších rychlostech umí trošku zaškubat, ale rozhodně to nebylo nic drastického, při plynulé jízdě řadí hladce a skoro ho ani nevnímáte. Navíc ono lehké škubání mohlo být klidně vlastností daného kusu, ačkoli byl Jaguar technicky ve velmi dobrém stavu, přecijen se bavíme o patnáctiletém autě se skoro sto padesáti tisíci na hrbu. Ve sportovním režimu pak převodovka nechá motor ochotně vytočit až k červenému poli a při prudké akceleraci nemá problém podřadit i o dva stupně. Auto nabízí ještě manuální režim řazení pádly pod volantem, ale upřímně, ten sem si vyzkoušel a pak už nechal automat pracovat za mě. Zmiňovat zde spotřebu mi potom přijde už vysloveně urážlivé vůči autu. Určitě by se dalo dostat třeba i celkem dost pod deset, já sem jezdil spíše celkem dost nad. A bylo mi to buřt. 

Zatím to tedy vypadá, že je XF dokonalým autem pro každý den, že? No, nechybělo mnoho a mohlo to tak být. Ale jak to tak bývá, pár věcí, které nebyli úplně perfektní se přeci jen našlo. To že zaparkovat se skoro pětimetrovým sedanem na Malé Straně není úplně jednoduché nebudu kritizovat, to si prostě kupte menší auto. XFko má navíc parkovací kameru s, opět na dobu vzniku, velmi dobrým rozlišením. Ale to, že v onom pětimetrovém sedanu není úplně moc místa na nohy na zadních sedačkách, už mi přijde trošku škoda. Kufr je zato velký dost a je do něj, s ohledem na to, že se jedná o sedan, i dobrý přístup. Ergonomie interiéru je také naprosto v pořádku, v podstatě hned po usednutí jsem se cítil, jako bych auto dobře znal, a to se mi vážně nestává pokaždé, když sednu do cizího auta. Jednu výtku bych ale přesto měl a tou bylo rozhraní dotykové obrazovky, které mi přišlo celkem zmatené. Aspoň že auto je ještě z doby, kdy byla genocida fyzických tlačítek ještě v plenkách, a více méně všechno zásadní se tak ovládá postaru čudlíkem. Největší vadou vnitřku auta bylo ale rozhodně zpracování. Tedy, ono všechno vypadalo moc hezky, na dotek kvalitní materiály i po těch letech působily velice příjemně, všechno lícovalo tak jak má, zdánlivě žádný problém. Jen nám to v tom interieru tedy trošku vrže. Trošku dost. Hlavně ony efektní otočné výdechy klimatizace vás při každém startování vítali a každém odchodu se loučili opravdu nepěknými zvuky. Nevím, možná je to jen otřepané klišé, ale to by se v Audi nestalo. 

Co říci na konec? Jak už jsem zmínil na začátku, možná že ze mě mluví nezkušenost, možná mám malý rozhled když sem, a to klidně přiznám, neřídil žádného soudobého konkurenta z Německa. Ale přesto můžu upřímně říct, že se mi XFko opravdu hodně dostalo pod kůži. Představuje pro mě ideální mix vlastností pro auto na každý den. Zvládně jak denní popojíždění ulicemi velkoměsta, tak dlouhé dálniční přesuny, a když si pak cestou domů uvědomíte že máte chvíli času navíc, vůbec vás nebude odrazovat od protáhnutí si cesty o příjemnou okresku. A to vše si budete užívat v opravdu pěkném, luxusním interiéru a celkově autě, které rozhodně nepotkáte na každém rohu a tím, jak na lidi působí, se rozhodně velmi pozitivně vymyká běžnější konkurenci. Jesti si XFko jednou kopím? Inu, snad jo. Ceny ojetin nejsou zas tak vyskoko a ačkoli je jich na trhu ve srovnání s Němci jen velmi málo, pěkné auto se pořád ještě sehnat dá. Jen teda nevím co bych se třetím autem dělal, ale znáte to. To už se nějak vyřeší.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
06. června 2022, 00:15
1

Suprovej blog! A myslím, že souhlasím, i když když jsem měl jednou týden doma na ježdění XF Sportbrake, o něco novější auto než tohle zobrazený, tak v interiéru nic nevrzalo ani neskřípalo. Až na naprostý drobnosti bylo XF velmi hezky udělaný a taky se dalo najít velmi dobrou a nízkou pozici za volantem. Počítej ale, že musíš kormidlovat dvě tuny, zatáčí sympaticky to jo, se starším XJ se to agilitou řízení srovnat nedá, tady je XF vážně o hodně lepší, ale hmotnost je znát.

Záleží na co bys takový auto používal Kuře, ale možná zvaž, že jestli sedan se silným motorem, jestli nehledat spíš třeba Mercedes-Benz C350 W204. Je jich s benzinovým šestiválcem málo, ale W204 je bezvadný auto...

reagovat
Kuře
06. června 2022, 06:33
0

Kraje, díky;)

No, to vrzání bylo vážně doménou hlavně těch otočných vydechů klimatizace, dokonce se i párkrát jeden zadrhával, už přesně nevím který to byl... ale, pokud se nepletu, ty už v novějších verzích nebyli?
A pak trochu drnčení odkudsi z palubní desky, ale to už byla spíš drobnost...

To je právě to, člověk by to koupil rád, jenomže co potom s tím...:D
Nevím, s Mercedesem sem nejel, ale w204 se mi odjakživa líbí, po FL i vevnitř;)

krab
06. června 2022, 08:15
1

právě, ono mě se třeba taky líbí tyhle luxusnější káry, svezení je v tom jako na obláčku často, ale pak říkám - co by si s tím reálně dělal! S tím céčkem jsem to myslel tak, že jestli skutečně potřebuješ auto na delší cesty nebo konečně opravdu něco pohodlnějšího, tak nakonec C klasse anebo trojka zvládne to co člověk potřebuje. Teď zrovna jezdím jednou benzinovou šestiválcovou 3er (E90) a pořád je to vynikající allround auto. Jen ty servisní složitosti těch motorů.... :(

Kuře
06. června 2022, 16:50
0

To je pak další věc, jestli by náhodou starej atmosférickej osmiválec nebyl servisně jednoduší než stejně silná turbená šestka... zase je pravda co píše dole Dan, ty elektrický pičičinky asi umí docela otravovat život...

BigBen
06. června 2022, 09:59
1

Kuře! Co mi to děláš? Víš, že se mi XF líbí a že ho nemám kde parkovat... Tak snad abych se podíval do inzerce...

reagovat
Kuře
06. června 2022, 10:08
0

Ho kup, a když mi ho občas půjčíš, tak ho nebudu potřebovat já;))

Daniel Borský
06. června 2022, 11:25
3

Na XF mám moc hezké vzpomínky. Přesně tahle konfigurace nám pár let dělala doma společnost a bylo moc pěkné svezení. Atmosférický osmiválec má hezký projev a příjemný zvuk. Sice trochu udost baští na to, že dynamika není úplně vesmírná, ale podvozek je boží. Nicméně věz, že vrzání interiéru je nejmenší potíž. Všechny ty otevírací výdechy ventilace, vysouvací volič automatu, dotykový senzor pro otevření přihrádky spolujezdce, či dotykové lampičky, to vše jednoho dne přestane fungovat :) u nás strávilo auto tři a půl roku od nova a opravovalo se vše výše zmíněné a ještě pár věcí navíc. Stran pohonu to bylo spolehlivé, ale tihle malí šotci celkem otravují každodenní soužití.

reagovat
beastar
07. června 2022, 00:32
1

Já budu trochu zase kritik. Blog jako dobrý i fotky slušný v rámci dobrých mravů. Auto se mě osobně líbilo jako vnější design. Interiér nijak neoslnil v žádném z celých třech kusů který sem měl tu čest vidět blíž. Chtěl bych to? Nejspíš ne.

Ono totiž v důsledku to zvenčí vypadá pořád jak větší Mondeo, servisní náročnost vysoká, ceny dílů taky, opravit to umí buď drahej profík... Nebo podvodníci, co tě na všem nahulí. Navíc to hnusný rádoby dřevo, platí i pro všechnu konkurenci bych z toho vzteky vyrval. Tehdejší technické finesy dnes neoslní. Spíš se vyserou jak píše Dan nahoře.

Co zbývá. Průměrný jízdní vlastnosti v rámci třídy. Motor co má krásný zvuk, lineární průběh výkonu, ale žere jak prokopnutý. Prodeje nebyli nic moc. Těžko se divit tomu propadu hodnoty dodnes. Jsou lepší auta v téhle kategorii. Zajímavější už by byl snad i třeba Phaeton, 4,2 FSI v A6, nebo QP ať zůstanu u svejch.

Špatný auto to není. Jen průměrný.

reagovat
Kuře
07. června 2022, 10:30
0

Něco takového bych od tebe i čekal, a vlastně tě chápu, ale je tu jedna věc. Ty jsi na taková auta zvyklý, já ne. Ty jezdíš v Maserati a tohle ti přijde jako větší Mondeo, já jezdím v onom Mondeu a tohle mi přijde úplně jinde, což taky je;)
Jen prostě to asi úplně moc nedokážu vnímat kriticky tam, kde by si to auto i zasloužilo. Což taky souvisí s tím, že většinu konkurence sem nařídil...

S Phaetomem bych to moc nesrovnávsl, to je luxusní limo, tohle spíš sportovněji laděný sedan;)
A6 je nuda...:D (brát s nadhledem)
QP je určitě krásný auto, a to je tak asi všechno, co o něm můžu říct... svez mě, a budu chytřejší;D

beastar
07. června 2022, 11:07
0

Takhle aby si to nechápal, že mám potřebu prudit. Mě se to kdysi taky docela líbilo. Píšeš o tom docela objektivně. V zásadě tahle auta tím že jen horko těžko vznikají nástupci mají své kouzlo. Konkurence byla možná trochu sofistikovanější. A6 je docela nudná i když s osmiválcem a quattrem to je v ČR zajímavá volba. Kvůli servisu a dílů je všude hromada. A vskutku to FSI nejede špatně. I když má taky svoje bolesti. Phaeton no jasně to je jinde spíš že jde dnes ještě koupit docela rozumně. QP je dobrý když si zvykli řešit týdně že nefunguje něco v elektrice. Chtěl bych napsat kolik mě to stalo za rok daily provozu. :D Raději ale ne. To jen na okraj, že vím že nic není nesmrtelné a super.

Chápu že když není srovnání je těžší to hodnotit. Zároveň když se řekne nuda tak v rámci designu... Konkurence dobová je prostě stejně nudná. Včetně interiéru. A asi se shodneme na tom že v Mercedesu a BMW ty věci fungují i po létech. I když věci stárnou. Jaguar už s tím měl problémy kdysi. Je to fajn ... Úplně vidím jak s tím někdo jezdí kontrolky svítí, půlka věcí nefunguje. A do společnosti si často zapomeneš peněženku:))

Může to být za ty prachy dnes fajn. Já bych do toho nešel, ale určitě to má svoje kouzlo. Stejně jako S type to je dnes už vyloženě nostalgie. A nemyslím ten původní oldtimer. Za mě víc takových blogů kdo má čas o tom napsat. Hodně to pomůže dalším případným zájemcům. Takže na závěr je to obyčejné, konzervativní a logicky nedokonalé. To neznamená že by to bylo špatné. Jen je třeba to tak brát i když se do toho člověk zamiluje. Moje QP je taky strašný pekáč, ale funguje a hlavně ty jízdní vlastnosti to je fakt kurevsky zábavný...

HeavySmoker
07. června 2022, 11:10
0

Pekné auto z dôb keď to mysleli so záchranou značky Jaguár vážne. Nemám skúsenosti s týmto modelom, ale s nástupníckym XF už áno. A bola to tragédia na kolesách, ktorá začala už prístupom predajcu (Zdravím Dekom Hradec Králové) ktorý zjavne nechce predávať autá. Ako bonus garančné prehliadky za asi dvojnásobok toho čo odo mňa chcú v BMW (aj keď Audi cenami servisu v segmente kraľuje). Auto mi prišlo zastarané, malo stiesnenú kabínu, zle odhlučnený motor, sedačky by obstáli možno v Mondeu v základe, ale nie v aute kde človek chce sedieť 8 hodín v kuse. Palubné technológie ako z roku nula. Jazdilo to pekne, ale všetko okrem toho stálo za pendrek. Jaguár ako značka nemá aktuálne konkurencie schopné auto v segmentoch Sedan / SUV a začínam veriť rečiam o ukončení značky ako takej. Inak k blogu, dobre sa to číta, ďakujem :)

reagovat
liška
08. června 2022, 08:17
0

Jo tak tohle si pamatuju právě z toho roku 2008 kde jsem na to v jůes čuměl, okukoval, fotil. Teď teda po letech
musím říct, že za mě design moc neuzrál, spíš naopak. Ono tady z tý Tata éry třeba ty interiéry ač na první pohled hogo fogo, na ten druhej spíš diskont a to pak celkově to auto strašně degraduje. Kór když se pak přidají problémy s nefunkčností jak popisují kluci výše. Myslím, že to platí i třeba pro nástupce toho mýho, čili XK X150.

reagovat