načítám data...

Ford Fiesta ST150: Raubíř městský

06. září 2019, 10:27 18 komentářů BubaaCZek

Ford Fiesta ST150 začíná směřovat k cenovému dnu. Dříve opěvovaný warm-hatch má i po čtrnácti letech co nabídnout.

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Ford Fiesta ST150: Raubíř městský

Polák autíčkář dovezl Fiestu jako auto pro svou ženu. Má bráchu ve Francii. Auto dal dokupy i s úvodním servisem a slavnostně jej předal manželce. Ta mu auto vrátila s tím, že se jí v tom španě jezdí. Já se jí nedivím. Plynule se STčkem rozjet chce cvik. Trvalo mi, než jsem si zvykl na spojku, která zabírá na jednom centimetru na samém vrchu.

První školní den. Navíc ještě deštivý. Znamenal téměř hodinové ranní popojíždění a má levá noha začala vysílat impulsy, že v automatu by to bylo asi lepší.

STčko nechce jezdit plynule. Je neustále našponované. V kombinaci s ne zrovna tichou zvukovou kulisou neklid emituje i do řidiče. Není to pohodové auto. Rozjet se a jezdit plynule po městě vyžaduje soustředění. Chcete jezdit za všech okolností pouze plynule? Kupte si Kia Picanto!

Fiesta je malá. Tři celé devět metrů se vejde všude. Její vzhled a dominantní pruhy dávají okolním řidičům signál, aby se měli na pozoru. Jako by byla stvořena pro přeskakování mezi pruhy a proplétání se provozem. Blesková počáteční akcelerace. Nachystat dvojku do powerbandu. Ostatní už po zvuku vědí, že se chystáte ke skoku. Lusknutím prstů jste o dvě délky auta jinde.

Motor. Duratec 2.0 16v, 150 koní v základu. Atmosféra a řetězu. Viditelně moje mašinka dostala o minulého majitele 4-2-1 výfukové svody a aftermarket vedení chladící kapaliny v barvě karoserie. Do 2k se nic neděje. Mezi 2k a 3k se dá pohodlně jezdit ve městě. Ve 4k se motor zblázní a povolí kousek za 6k. Omezovač zasáhne nekompromisně a kolem 7,4k utne plyn. Tak vysoko ale není co hledat.

Jednička a dvojka jsou pecka. Od trojky výš na velké cestě poznáte chybějící turbo. Pozor! Pořád to není pomalé auto. Pro ilustraci jak to umí zapůsobit: Musel jsem děti vzít na projíždku novým autem. Pohodové poježdění po blízkém okolí. Na rovném úseku okresky se ptám jestli zkusíme jak to jede. Tak prý, že jo. Podřadit na dva, tři, čtyři a bylo tam 160 jak nic. Následovaly prudší brzdy. Stromy se míhaly a zatáčka se blížila přece jen rychle. Syn, necelé 4 roky, po tomto krátkém testu oznámil, že se trošičku bál a crknul si. Dcera 35 ze 40 km prospala.

S namotivovaným projevem se pojí spotřeba. Na prvních 216 km po městě a jeho blízkém okolí vyšla na 12,4 l/100km. Za pár týdnů bude jezdit za 10.

Teď po týdnu lze pohodlně pojíždět po městě. Člověku vejde pod kůži jemná práce s plynem a zejména spojkou. Mezi 2-3 tisíce otáček pohyb městem neevokuje pocit strádání výkonu a i pro posádku působí plynule.

Brzdy má tenhle kousek aftermarket. Oboje kotoučové, větrané a vrtané. Desky žluté EBC. To neutaháš. Brzdný účinek je adekvátní. Brzdí to velmi dobře. Ze stošede na nula bez náznaku zvadnutí. Při ostrém brždění z vyšší rychlosti to neklidně vrtí zadkem.

Podvozek byl aftermarket na Bilsteinech B6 a Irmscher pružinách. Píšu byl. Dostal ránu na levé přední kolo. Borec to po převozu z Francie opravil, ale dopředu dal k původním pružinám obyčejné tlumiče. Stále je to docela tvrdé. V malé rychlosti to přiliš poznat nejde a vrhá se vlevo vpravo s minimální prodlevou. Ve větší rychlosti začíná být znát, že při prudké zatáčce zaklekne hlouběji než by musel. 17” kola, nové Hankook Ventus V12 205/40/17 vpředu a posezónní Michelin Pilot Sport ve stejném rozměru vzadu. Přetížení kdy podvozek spolehlivě drží je uspokojující a usadí vám úsměv na rty.

Ve městě budou určitě obyčejné tlumiče příjemnější. Vhodnější jsou i na retardéry, které jsem nucen denně přejíždět. I tak na ně vjíždět rychleji než 20km/h způsobí rány. Původní pravý přední B6 byl při koupi přiložen v kufru. Levý je nezvěstný. Nejsem rozhodnut, jestli pro ježdění po městě levý tlumič dokoupím…

Raubíř umí více než hodit zadkem, když to po něm chcete. Prudký kopec, nahoře křizovatka s odbočkou doprava. Před odbočením za dva, plný, nahoře pustit a zatočit. Buďte si jistí, že záď vybočí víc než jen trochu a nachystejte si hodně rychlé ruce na přeručkování a trochu plynu. Pro srovnání - i30N, ujížděl zadek plynule, čitelně a nechával čas pro korekci. Raubíř tam zadek prskne a času na reakci máte méně. Rozvor kol je u Fiesty 2486mm, u i30N 2650mm. Šestnáct a půl centimetru rozdíl. Váhově 1137kg oproti 1430kg.

Když ve Fiestě zároveň držíte plyn a brzdíte, tak vám jej po třech sekundách utne. Když brzdu pustíte, plyn už neobnoví. Musíte plyn povolit a stisknout. Udělá to stejně při zapnutém i vypnutém ESP! Když projíždíte táhlou zatáčku na hraně a chcete posílat trochu váhy na předek, nezbyvá vám než brzdou pulsovat až úplně nahoru. Už vím, proč Fiesty přestavěné na závody mívají místo elektronického ovládání klapky lanko.

S bržděním v zatáčce opatrně. Stačí lehce důraznější brzda a zadek se poroučí. On je vůbec hravější než by člověk čekal. Přestože jsem vjížděl do oblíbené ostré spíše obezřetně, zadní kola mi nečekaně způsobila zvednuté obočí drobnou pomocí se zatáčením. Nevím jestli se tomu smát nebo se začít bát.

4 tisíce otáček na tachometru = km/h podle GPS
1.st = 31km/h
2.st = 54km/h
3.st = 80km/h
4.st = 110km/h
5.st = 131km/h

Stává se mi, že nenacházím trojku při řazení nahoru. Dráha se musí trefit docela přesně. Je trochu více doprava, než jsem byl zvyklý. Nebo to tam nespadne, protože jsem moc rychlý a otáčky jsou ještě příliš vysoko? Zajímavá vlastnost je, že za studena když pustím plyn, tak jej elektronika vypne s malou prodlevou.

Řízení je strmé. Je to znát. Z dorazu na doraz je to 2,4 otáčky při rejdu 9m. Na dvou a půl pruzích se otočíte. Cit v řízení nějaký je. Hydraulický posilovač. Do 911 to má samořejmě hóódně daleko. Když jste v oblouku a zkusmo utahujete, lze snadno poznat, co už je moc. Posilovač je akorát. Není to ani lehké ani těžké. Nějakou sílu je třeba vyvinout, ale nic na co byste si stěžovali (pokud nejste panička).

ESP při rozjezdu reaguje s minimální prodlevou, na moment vezme plyn a zkazí celou zábavu s trefováním optimálního plynu a spojky. 1) Dá se vypnout dedikovaným tlačítkem napravo od rádia podržením. Piktogram se po vypnutí zobrazí mezi otáčkoměrem a rychloměrem, a svítícím OFF na tlačítku. Po vypnutí klíčku se znovu zapne. Go to step 1.

Interiér je černý. Celokožené tvarované sedačky s vyšitým ST. Vpředu vyhřívané. Výškově je nastavitelný pouze sklon sedáku. To znamená předek zůstává na místě a můžete si nechat zapadnout pozadí hlouběji. Po hodinovém sezení jsem necítil nepohodlí. Palubka černý tvrdý plast. Otáčkoměr a rychloměr jsou analogové a dobře viditelné. Ukazatel paliva a teploty je jako z čínských digitálek. Palivoměr má 8 segmentů. Ubývající sloupec. Každý dílek je zhruba pět a půl litru z celkově 45 litrové nádrže. Spodní dílek je rozdělen na dva. Display se mi nelíbí. Není podsvětený, není dobře vidět. Navíc s každým sešlápnutím plynu na podlahu jeden dílek ubude. 

Děti to auto mají rády. Vidí ven z dětských sedaček lépe než z předchozího auta. Překvapivě zatím udržují docela respekt k vyčištěnému a voňavěmu interiéru. Auto dostalo do vínku příplatkové airbagy. Celkem 6 kousků. Ve volantu, před spolujezdcem, dva boční v A sloupcich a dva vzadu uložené na bočními okny.

Zadní sedačky jsou symbolicky tvarovány a vybaveny isofixy pro dětské sedačky. Pro případ uchycení dětských sedaček bez isofixu zadní bezpečnostní pásy disponují dostatečnou délkou (což není vždy pravidlem).

Rádio je aftermarket. Zvuk je základní a pokud máte trochu cvičené uši, necháte rádio vypnuté.

Vyjíždím denně do horního patra parkoviště “šnekem". Auto drží v megadlouhé zatáčce výtečně a přirozeně chvilkově bojuje s nedotáčivostí po přechodu mezi skloněným výjezdem a vodorovným patrem, kdy dochází k odlehčeni přední nápravy. Sedačky v tomto prostředí pokulhávají, přestože mají boční vedení beder a stehen. S každým přechodem a hupsnutím po hladké kůži čalounění o kousek popojedu. Ve třetím patře (t.j. po 6ti přechodech) sedím na dveřích a visím na pásech.

Pedály jsou rozmístěny tak, že se nohy bez problémů vejdou. Meziplyn lze dávat s pomocí špičky a paty. Meziplyn nakloněním nohy se nepovede, na to jsou brzda a plyn příliš daleko. Trefovat otáčky se začalo dařit docela brzy.

Karoserie dostala z výroby velmi dobrou antikorozní ochranu. Kousky ze Švýcarska a Francie (kde se nesolí) a které jsem osobně viděl, byly prostě zdravé.

Verdikt

Ford Fiesta ST150 je zábavné auto, které se svojí agilitou hodí na okresky a do městského provozu. Auto není vhodné na delší dálniční přesuny. Naladěním je to agresivní hráč, ale s trochou citu lze jezdit plynule. Výraznými pruhy varuje okolí a ostatní řidiče nutí k ostražitosti. Ani po letech neztratilo nic ze své rozpustilosti. Naladěním podvozku jej nemůžu doporučit pro začínající řidiče, protože může snadno překvapit přetáčivostí. Pokud rádi řídíte a jezdíte převázně město a okresky, tak tenhle raubíř za kilo by se měl objevit na vašem shortlistu.

 

Model Ford Fiesta ST150 (2005)
Motor: zážehový
Objem motoru [ccm]: 1999
Počet válců/ventilů: 4/16
Výkon [kW (PS)/ot./min]: 110 (150)/6000
Točivý moment [N.m] při ot./min: 190 při 4500
Maximální rychlost [km/h]: 208
Zrychlení 0-100 km/h [s]: 8,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]: 7,4 (haha)
Objem nádrže [l]: 45 
Rozměry (d/š/v) [mm]: 3921/1683/1468
Objem zavaz. prostoru [l]: 268/1016
Hmotnost [kg]: 1137
Základní cena [Kč v roce 2005]: 529 900
Cena testovaného modelu [Kč v roce 2019]: 90.000

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

RadekZak
06. září 2019, 11:38
0

Jako majitel Fiesty ST150 musím napsat, že je to poměrně pravdivě sepsaná recenze a musím s ní víceméně souhlasit :-) 2 roky jsem auto používal denně do práce (cca 14tis ročně) se spotřebou asi 9l/100km. Zajímá mě ten display - není podsvětlený? Aktuálně ještě jezdím s Fiestou před fl a display palivoměru/teploty chladicí kapaliny a hodiny se rozsvítí ihned po nastartování, zbytek palubky po rozsvícení světel ;-) Jinak já mám verzi po fl a interiér je lepší, stejně tak exteriér (světla) se mi zamlouvají lépe. Na autě mám aktuálně tlumiče Bilstein a Eibach pružiny (sníženo o cca 35mm), powerflex silenbloky komplet na podvozku, obuto na Pirelli PZero 17", chladič servořízení (doporučuji pokud s tím člověk plánuje dračit, na Sosnové jsem kapalinu po 20min vyvařil ven), přední brzdy EBC drážkované, zadní standardní Brembo, destičky EBC Greenstuff a vyndané zadní sedačky. Souhlasím s tvrzením, že na dálnici to není, nicméně, vedle na okreskách je to přecijen větší zábava :-)

reagovat
BubaaCZek
06. září 2019, 12:50
0

Zdarec, to mas dobre postavene i s tim chladicem serva :)
Analogove ukazatele se podsviti, ale ten display mi prijde nepodsvetleny. Ve dne je to stejne jedno jestli to podsvice je nebo neni a je na to prd videt. Ale tak na budiky to nejezdi ;)
Ty Bilsteiny dopredu jeste zvazim. Nehci at je to zbytecne jeste tvrdsi do mesta. Na draceni mam treti auto a to zrovna na B6ky ceka :)

RadekZak
06. září 2019, 13:41
0

Tak to u mě se tedy ten display podsvítí vždy, ale analogové ukazatele až po rozsvícení světel. Jinak ohledně Bilsteinů, když jsem to řešil, tak kombinace těchto tlumičů a Eibach pružin mi byla doporučena jako nejpřijatelnější volba na denní použití s občasnou ostřejší jízdou. Já úplně nezaznamenal výraznou změnu tvrdosti a "pohodlí", značnější to pak bylo u těch powerflexů. Jinak je to opravdu hračka, stále mě po těch více jak dvou letech baví a dokáže vykouzlit úsměv :)

BubaaCZek
06. září 2019, 13:51
0

Krasa. Ten lak se bohuzel neda vyfotit. To se musi videt nazivo jak to na slunicku perli a paradne vypada.

RadekZak
06. září 2019, 14:20
0

Jinak osobně doufám, že ty Fiesty už jsou na cenovém dně, protože já před dvěma lety dával 150k (dobře, bral jsem v té době nejdražší) a když jsem nedávno viděl na bazoši pojízdnou ST150 za 30k, tak jsem nevěřil vlastním očím... Ale řekněme, že ten aktuální průměr je těch 80-90k :)

BubaaCZek
06. září 2019, 15:26
0

Za 30k to byla asi jen fotka zepredu, ne? Zadek tomu cely musel chybet ;)

BubaaCZek
07. září 2019, 10:33
0

RadekZak: Jeste by me zajimalo v cem jsem se trefil, kdyz pises ze recenze je pomerne pravdiva...

RadekZak
07. září 2019, 13:24
1

Souhlasím s tím, že je to auto stále našponované, připravené kdykoliv vystřelit, v městském provozu fajn na "myšky". Stále i po těch letech mě baví ta okamžitá reakce na plyn nad 4k otáčkami. Rychlost to nijak nemaskuje, ale často mě překvapí, na jaká čísla jsem schopen se ve městě dostat, když přišlápnu 2st :) Měl jsem možnost s tím jet přes 200km/h v DE a tam už to auto docela plave, stejně tak pod plnými brzdami, ale aktuálně to poměrně slušně vyřešilo obutí do Pirelli a powerflex silentbloky. Pod plynem krásně hravé, přes nerovnosti docela uskákané (i s origo tlumiči), ale může za to i 40 profil obutí... Posilovač akorát, jen už se mi párkrát stalo, že jsem se někde pořádně nevytočil díky malému rejdu... Ale jinak 3st trefuji poměrně v pohodě, takže zřejmě nějaká chyba kusu?! Jak jsem spal výše, mám verzi po fl a tedy hezčí interiér, ale sedačky jsou slabé, to boční vedení mě také mrzí a na okruhu se často musím rovnat zpět. Zadní sedačky tam aktuálně nemám. Meziplyn je v pohodě zvládnutelný. A závěr naprosto souhlasí, jen snad, že já nemám pruhy přes auto :) Takže vlastně s celou recenzí, dobře jsi to trefil po 200km... Já to po více jak 20tis necítím jinak :D

martinus
23. září 2019, 07:59
0

Achjo. Je to pravda. To auto je přesně takové. Před 2 léty jsem svou ST150 facelift prodal, jezdím teď 335i a je to nuda. Ta Fiesta byla prostě "hračka". To jak byla tail-happy mě fakt bavilo a tak jako s Fiestou dveřma napřed přes celou křižovatku si to s BMW netroufnu. Měl jsem na tom mountune kit sání (zásadně zvýšil odezvu na plyn, ale zároveň přidal výrazný dunivý hluk při dálničních rychlostech), chladič servokapaliny a bilstein B6 s Eibachem. K tomu semtatm nějaký powerflex. To auto bylo strašně nepohodlné pro cestování po dálnici, proto taky nakonec šlo pryč, ale... Prostě se mi občas po ní zasteskne.

ma
martinw
06. září 2019, 12:16
0

"Výraznými pruhy varuje okolí a ostatní řidiče nutí k ostražitosti" ...hezky podáno :D

reagovat
krab
06. září 2019, 13:45
0

Pěkná kapesní raketka... gratulace.
Jednou jsem o něm uvažoval, ale přišlo mi to moc tvrdý a tehdy jsem dojížděl dost po dálnici tak jsem ten nápad zase zavrhnul.

Za 90 je to dobrý. Clio Sport za ty prachy nekoupíš, Fiesta je fajn.

reagovat
BubaaCZek
06. září 2019, 13:49
0

Tak ja mel budget i na to Clio, ale rikal jsem si, ze to vezmu postupne. Hlavne ja se nedokazu zbavit te Calibry. Sla do garaze a vyjede za 5 let az bude slavit 30. Plan je, ze Fiesta mi nesmi prirust k srdci a pujde za rok dva snadno vymenit za Clio RS Mk3, ktere se mi neskutecne libi v cervene.

Tomino
06. září 2019, 14:26
0

Gratulace, ať se hezky jezdí! Mám tuto kategorii mini rychlých autíček rád. Mám pocit, že je s tím za určitých podmínek větší zábava, než s o třídu větším pravověrným hot hatchem. A ta Fiesta mi přijde jízdními vlastnostmi tak trošku jako pokračovatel staré školy ala Peugeot 205 GTi.

reagovat
Sn
Snopy
06. září 2019, 17:46
0

Gratulujem k peknému približovadlu. Pred asi tromi rokmi som po nich tiež pokukoval (teda hlavne po tých po fl). Ako to máš so spotrebou oleja? Ja som bol pozrieť 3 kúsky a každý ho žral dosť vysokým tempom. Tak som sa o to začal zaujímať viac a dal som nakoniec od ST150 ruky preč.

reagovat
BubaaCZek
06. září 2019, 18:09
0

To budu muset najezdit vic. 200kilaku se na hladine oleje neprojevilo. Ja musim zaklepat at tomu par let nic neni.

RadekZak
06. září 2019, 21:21
0

Olej měním jednou za rok a mezi výměnami nedolévám (protože nemusím, ne proto, že by mi to bylo jedno). Takže za mě v pohodě, motor krásně běží a to už má na hrbu téměř 150k. Ale také jsem slyšel, že sem tam nějaká papá víc než je zdrávo... Zřejmě jako pokaždé bude na vině předchozí údržba.

Sn
Snopy
06. září 2019, 21:53
0

Tak to vyzerá, že je všetko v poriadku a verím, že to tak aj dlho ostane a budeme všetci čítať len o tom, ako ti robí ST150 radosť :-) Pýtam sa hlavne pre to, že tie čo som ja videl mali strašný problém s chlastaním. Pri jednej mi hovoril, že deň pred tým dolieval do plna a šiel do práce a späť asi 30 km a keď som vyriahol odmerku bola suchá. Druhý dolieval ten deň ráno a bol akurát s jedným záujemcom asi 20 km max. a už tam zmizla polovica (nechali sme ho poriadne odstáť). A tretí mal tiež suchú tu odmerku oleja. Samozrejme ani jedno nikde netieklo, nedymilo a chladiaca bola bez oleja.
Asi tie čo boli na predaj vtedy boli len strašné mrdky :-D

Aj tak by ma celkom zaujímalo, aké majú skúsenosti ostatní majitelia.

Sn
Snopy
06. září 2019, 22:08
0

Až teraz som si všimol Radkov komentár. Takže vyzerá, že je všetko tak nejak v poriadku a zas záleží iba na tom, čo s tým autom robili majitelia predtým :-)