načítám data...

Fenomenální fenomén a trauma z dětství.

31. ledna 2017, 23:17 29 komentářů Franz Kafka

Pojďme si společně odhalit temná zákoutí dětství a toho jak rodiče mohou zkazit děti už v útlém věku. A ne nepůjde o sladkosti a moc televize.

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Fenomenální fenomén a trauma z dětství.

Nepotrpím si na zdlouhavé začátky, což se nedá říci o větách a tak to dnes vezmu opravdu ve zkratce.  Poslední dobu se nám tady velmi nenápadně a vlastně i trochu mile prosazuje kromě již tradiční Miaty další kult osobnosti z mnohem starší historií než má naše, jedněmi nenáviděná a druhými milovaná MX-5.  A ano už určitě víte, co myslím je to Porsche a zejména potom to ze všech nejznámější 911.  K dnešním několika odstavcům mě inspiroval také nedávný editorial, který sepsal velice hezky a subjektivně Jenda Křeček zde.

Pod ním se rozpoutala jako vždy relativně pozvolná debata kde někdo jak už se tak stává, souhlasil a jiný zase ne (třeba já) Až potud je vše v pořádku a samozřejmě se zde opět a ne naposled objevila poznámka o tom autě, o kterém psal i Matěj Podhorský zde. O tom jak se tady usadila jako kult Miata a tak dále už bylo napsáno hodně a lze to dokonce i pochopit za předpokladu že nějaká část redakce tenhle vůz vlastnila a řada čtenářů asi také. Chtěli si prostě o svém autě poslechnout nějakou tu chválu a potvrdit si že je to opravdu dobré auto ostatně proč ne.

Porsche jako takové jako výrobce je dnes skutečně legendární a patří k tomu nejlepšímu, co zbylo ze zlaté éry do stejné síně slávy stejně tak jako další legendární výrobci například Lamborghini, Bentley, Jaguar a další. Jenže tahle značka v podstatě mnoho let dokázala fungovat jen s jedním modelem v nabídce a to opravdu masově a úspěšně. Další unikum je i to že 70% procent vyrobených vozidel dodnes v nějakém stavu funguje a jezdí a podle mě ty kusy, které nejezdí, čekají někde na renovaci.

Potud jsem psal jako fanoušek a obdivovatel těchto vozů ale je tady jedna věc. Vraťme se k editorialu mnou zmíněnému kde se řešili, důvody proč lidé kupují vždy nejen hlavou a že v mnoha případech nakoupí auto srdcem (ve zkratce) V debatě jsme potom někteří zmiňovali také finanční strop, souseda, rodinu a počty dětí a tak podobně.  Co jsme ale vynechali je dětství a rodina většinou otec. Mě došla v poslední době při čtení článků a také Krabova blogu jedna věc. Mám otce, který má rád auta doslova fanaticky hltá věci jako Le Mans, DTM a Porsche! Ano když celé dětství pijete kakao z hrnečku s logem Stuttgartských a váš první nočník, má kulatá světla může to u vás vypěstovat ledacos. Různé akce, které jsme mohli po roce 1989 konečně objíždět svobodně bez STB za zadkem byly docela fajn a určitě formovali můj vztah k Německým autům obecně, přece jen ke kterým autům by mohl mít nejblíže Švýcar z Baselu že.

Také jsme hojně cestovali na Italské pláže a já byl nutně v deseti letech vybaven velkou osuškou s obrázkem červené 911 a známým citátem zakladatele značky páně Ferdinanda o poctivém designu. V tak raném věku to neřešíte a jste rádi, že už nemáte ten hrozný ručník s Gargamelem s motivy  jednoho Belgického seriálu. Tehdy byly v módě mezi mládeží modely aut od společnosti Bburago a v Itálii se jich dalo koupit opravdu spoustu, no na poprvé jsem uhádal tehdy kosmickou Bugatti EB110 v tradiční modré a hrdě si ji vystavil doma do „hall od fame“ zatím v měřítku 1:24. Samozřejmě za pár měsíců na Vánoce ji doplnilo Porsche 911 Carrera 2 cabrio 964 kterou jsem si nepřál, leč byla mi nadělena. To mi táhlo na jedenáct a svět byl hezčí než dnes a běh světa neurčovali věci jako sociální sítě a smart phone v kapse. Děti chodily ven a auta jsme ještě studovali v časopisech a na plakátech.

Jezdili jsme, jako rodina různými auty od Peugeota 505 přes BMW 320i až třeba po matčin jedničkový Golf kdy jsme je docela často obměňovali, aby tatík okusil co nejvíce strojů. Byla to pěkná doba a myslím, že hodně kamarádů co neměli to štěstí, mi mohlo mou situaci i závidět. Tak teď k nim není to náhodou tak že když se vozíte v tom krásném dětském věku například ve Škodě 105/120 a potom přesedláte třeba na Favorita a vidíte to doma, že vás to ovlivní, a když potom, kupujete, to své první auto vzpomenete si, jak vám vlastně bylo v té houpavé a příjemně teplé sedačce dobře.  Dnes už dorostla generace, kterou nutně nemusel formovat jen omezený výběr vozidel za socialismu, avšak není tak ekonomicky silná jako několik generací před ní. Prodeje značky Škoda v České Republice jsou obrovské a já myslím, že částečně je to dané tím že lidé si vzpomenou na své hrdiny z dětství, kdy neřešili počet koní nebo náhon ale sledovali plynoucí krajinu zpoza okénka nějakého vozu a svět byl tak krásný a barevný. Může to být efekt doby, která je tak bezstarostná a pěkná že si ji moc dobře nepamatujeme. Určitě to může zformovat i případ opačný jako jsem třeba já.

Mám rád Porsche a dokonce mám rád i lidi co mají nějaké nebo více těchto aut ale háček je v tom, že nejsem z těch kterým se, při pohledu na tento vůz stahuje svěrač a oči zalijí slzy radosti. Zhruba v patnácti letech jsem dostal hodinky, které jsem si přál, byly to hodinky 911 (bez motivu Porsche) a táta byl spokojený jako kdybych právě odpromoval, asi myslel, že do mě vnuknul své nadšení. Brzo na to se stala ta věc, že u nás v rodině se objevilo první „naše“ Porsche naštěstí už jsem nepotřeboval moc rodinné péče a tak jsem byl docela rád, že táta trávil veškerý čas se svou novou dcerkou. Zavřený v garáži o víkendech a večerech neměl alespoň čas kontrolovat moje první punkové toulky po klubech a takové ty věci co každý zkusí a zná ve věku 15+.

Za nedlouho přišel zlom a móda leasingů a otec propadl touze po stále novém a lepším autě a tak obměňuje jako na běžícím pásu model Octavia. To jsem tady tuším někde popisoval alespoň ve zkratce. Tahle škodovka je jeho jak by řekli dnešní příznivci aut „daily“ a k ní má svůj byznys který vyrostl z fašisticky formované vášně až fanatismu. O tom, které značky se to týká, asi nemá smysl psát. V pubertě na každého přijde takový ten odpor k autoritám a období vzdoru u mě se poprvé v oblasti automobilové projevil při nákupu prvního opravdového sportovnějšího auta.

Samozřejmě jsem měl možnost si promluvit v klidu a teple rodinného krbu s hlavou rodiny ale to jsem považoval v té době za skandál a potupu a navíc bych si musel dát kafe z hrníčku Porsche a celou dobu koukat na hodiny kde logo obíhá město Stuttgart po směru hodinových ručiček. Koupil jsem AUDI ani ne proto, že bych byl nějaký ocelový fanda této značky ale prostě PROTO.  Nechtěl jsem pomoc s nákupem a ani jsem o to neměl zájem. Nechci, aby to vyznělo tak že mi otec nepředal nadšení pro tenhle typ obsese jménem Porsche, ale určitě můj vztah k tomuto fenoménu výrazně ovlivnil.

Když jsem tedy měl možnost a peníze nešel jsem touhle cestou, ale vydal jsem se vstříc do náručí legendy naprosto jiné a možná méně zajímavé s pohonem 4x4. V mé dospělosti začal otec s těmi daily Škoda věcmi a tu taky nemám ani nevím proč, když je to tady kolem Prahy takové štýlo. Co v dnešní době na rozdíl od jiných značek a fanoušků nelze upřít Poršařům je ten jejich snobismus a i přestože se Magnus Chodec snaží on sám ze svojí image homelessáka s tím nic nenadělá.

 To je také důvod proč se vždy rád vyhnu pozvánkám od otce na různé podniky a akce ta auta jsou fajn ale ti majitelé ne. Naopak mám rád lidi, jako je zde provařený pan Krab, kteří kupují tohle auto a vědí, že chtějí jezdit, zkoušet a prožívat to je můj šálek čaje (bez hrnečku Porsche) Docela se těším na jeho první dojmy z pořádného ježdění a je jen škoda že těchto moderních hrdinů co se nebojí vstoupit na tenký led a koupit ojeté nejen Porsche není více. I on byl jistě ovlivněn jako malý řadou faktorů i když si to dnes možná už nepřipouští. A co vy jste spíše typickým řidičem nebo jste dalším panem Krabem?    

V mém případě tedy můj vztah k téhle značce auta byl ovlivněn spíše negativně, i když ne tak docela. Co se týká aut tak doba se hodně změnila a v končinách jako je Česká Republika i hodně dospěla. Nejde jen o auta, jde o názor na bydlení, módu, hudbu a asi i zábavu. Vyrostala nám tady nová generace lidí co si neumí představit život bez gps, lcd, dvd, asdl, smart phonu, facu a za vrchol vkusu považují vyšlechtěného pitbulla. Říkám dobře tohle bylo vždycky akorát s tím rozdílem, že jejich rodiče už většinou měly volbu i v nákupu aut pro rodinu a tak třeba neroste další generace zaslepených kupců, kteří se vrátí do dětství, jenom když vidí zelený showroom. Není vše tedy jen o financích a o tom jestli se nám něco líbí. Zmiňoval jsem v komentáři jednu věc a to sice že, přemýšlím jinak, když kupuji auta pro rodinu nebo do firmy a jinak když si kupuji auto pro sebe jako moje hobby. To je také důležitým faktorem proč a za kolik mnohdy mi z toho vyjdou auta, které by si pro zábavu koupil asi málokdo (nikdo) jako je Dacia Duster. Jenže na tahání kompresoru po lese nebo někde po loukách je to prostě lepší volba než Miata.

Neberte to špatně ani není smyslem dnešního poselství zesměšňovat některé fanoušky nebo jejich auta jde mi jen o to, že jsme různí a máme různé potřeby. Proto si myslím, že na nejlepším autě všech dob nebo na trhu či světě se nemáme šanci shodnout. Navíc je to hlavní starost jen opravdu mizivé části populace myslím, že třeba v Ghaně by měli o nejlepším autě na světě jasno poměrně rychle a 911 by to asi nebyla. Potom je tady ještě jeden fenomén a není to výrobce ba ani letadlo dokonce ani Superman je to Krab, ale o tom zase někdy na jiném místě a v jiném lepším světě. Doufám že na ten nickname není copyright :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2017, 10:54
0

Ono je to těžké. Přemýšlet nad tím, které auto je to nejlepší, je hloupost. Každý jsme jiný a každému se líbí něco jiného, navíc i pro jednoho člověka mohou být různá auta vhodná k různým účelům. Těžko bude někdo v tomhle počasí jezdit s Miatou s otevřenou střechou a libovat si nad tím, jaký je ten kontakt s okolní krajinou výborně bezprostřední a zrovna tak člověk s rodinou nebo potřebou tahat těžké přívěsy nebude vyhledávat podobná auta, určitě ne, pokud by to mělo být jedno jediné auto v rodině.
Já věřím, že je Miata vynikající auto a že i lidé kolem nich jsou naprosto v pohodě. Ale sám bych si jí nekoupil. Důvod je prostý, a to její vzhled. Je mi úplně jedno, jak rychlé nebo naopak pomalé to auto je, ale podle mně dvě generace vypadají jako žába, jedna jako beruška a poslední jako mix žáby s beruškou a to prostě není nic, co by mně lákalo, i kdyby to auto bylo sebelepší. Ale kvůli tomu není důvod to auto odsuzovat. Každý má prostě jiný vkus. O 911 jsem nikdy nepřemýšlel, už jen proto, že cenově je mimo moje možnosti nebo jsem si prostě řekl, že za ty peníze si koupím něco, co mým potřebám vyhovuje lépe. Je na tom něco špatného? Není. Prostě každý máme jiné preference. Já teď řeším bydlení a přitom zjišťuji, že auta začínají být až hodně vzadu na odstavné koleji, protože jsou prostě důležitější věci. A tak to má každý. Pro každého je důležité něco jiného a ty priority se navíc mění i s časem a s aktuálními potřebami. Až budu mít postaveno, budu si zase moci hrát s auty, ale teď na to nemám ani čas, ani finance. Ekonomika je bohužel neúprosná.
Je jasné, že okolo určitých aut se vytváří jakýsi kult, skupinky nadšenců nebo prostých uživatelů daných modelů. V tomhle směru jsi narazil na pojem snobismus u majitelů Porsche. To je věc, se kterou se člověk setká u všech výjimečnějších a drahých aut a vyhnout se jí asi nedá. Já z nám z Corvett totéž. Na některých akcích bys měl pocit, že se jedná o sraz majitelů lunaparků, protože vizáž některých lidí a zejména jejich paniček je, mírně řečeno, dost odvážná a nesoudná, o myšlenkových pochodech ani nemluvím. I kolem Mustangů se pohybuje hromada lidí, které člověk nemá potřebu znát osobně. To je tak všude.
Jde spíš o to, najít si svoje lidi, se kterými si člověk bude rozumět a bude s nimi chtít trávit volný čas, a to, jestli jezdí zrovna v Porsche nebo třeba ve Felicii, protože na nic lepšího nemá, je vlastně úplně jedno.
Sám jsem členem cabrio clubu, kde lidi spojuje vášeň v podobě jízdy s otevřeným nebem nad hlavou a nikdo tam neřeší, co má druhý za auto. Je to naprosto perfektní parta lidí, se kterou jsem mimo jiné trávil i letošní dovolenou napříč Evropou (až bude čas, tak o tom napíšu) a neskutečně si to užil. A shodou okolností, nejvíc času jsme trávili s manželským párem právě v Miatě a pak s druhým ve Focusu cabrio, se kterým pro změnu letos letíme na Floridu. Člověk prostě nesmí propadnout těm zavedeným klišé typu, Miatista je mladé ucho po střední, bez rozumu a bez peněz a majitel 911 nabubřelý snob. Takhle to vážně není.
Já mám rád Ameriky, je to součástí mého života a vlastně i určitý životní styl, který se mi líbí a vyhovuje mi. Výběr US aut, která by mně oslovila, je tak velký, že ani nemám potřebu hledat jinde, ale to současně neznamená, že jsem ztratil soudnost a jiná auta neuznávám. Tak to není. A zrovna tak to neznamená, že se mi líbí všechno, co kdy v USA vyrobili nebo, že souhlasím s jejich politikou, nebo že bych bezmezně miloval jejich kulturu a podobně. Kdepak, také si na jejich adresu dost často zanadávám. Našel jsem si tam to svoje a zbytek mně buď nezajímá nebo se mi nelíbí nebo s ním nesouhlasím. Majitel Miaty se asi také každé ráno nemodlí k fotce japonského císaře.
Takže. Každý máme nějaké auto, které vyhovuje našim potřebám a finančním možnostem, ale neškatulkujme lidi podle toho, čím jezdí. Na blbce člověk narazí jak ve Ferrari, tak ve Fabii. A totéž platí i obráceně, pro fajn lidi. Také znám pohodového majitele Ferrari, se kterým bych klidně na výlet jel. A zrovna tak majitele staré orezlé Barchetty.

reagovat
Franz Kafka
01. února 2017, 11:22
0

Pěkný článek a samozřejmě jsem tím nechtěl říci kdo má Porsche je idiot. Je to spíše tak, že skrze tátu znám sběratele a to je spíše o tom co už psal někde Krab ta namistrovanost kolem klasiků a veteránů. Jinak tyhle obecné kluby jako kabrio, jdm,sportovní auta a rak dále jsou nejlepší a je fajn když vidíš potom na srazu Astru Cabrio a za ní právě klidně tvou Vette. Je tady samozřejmě spousta super lidí kolem hodně aut to souhlasím. Je ale i na silnicích vidět, že Feldu s křídlem jako barák na 17tách a s rourou od kamen většinou učitel hudby neřídí:) Jak hsem psal názor na Miatu rozděluje já jsem někde uprostřed, měl jsem berušku a jako třetí auto doma byla skvělá. Určitě se mi designově nelíbí. Já každé ráno vstanu zazívám si Preussens gloria a zasalutuji Bavorské vlajce:))Myslel jsem že všichni co mají ameriku si tajně vozí v kufru stars and stripes případně znají nazpaměť Wish i was in Dixie ( ta by se na Floridě hodila) s tím co píšeš nemám problém a je to tak. Jenom bych tě někdy chtěl vzít na nějakou větší akci nejlépe ne v Čr kolem Porsche classics, auta krásná, lidé... No jak nemáš na ruce Rolex je problém( nikdo ti to neřekne) a o tom jak se chová zastoupení nejen v Čr bychom si mohli psát hodiny ale tady to nechci rozmazávat.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
01. února 2017, 11:49
0

A víš, že ani tu americkou hitovku neznám? Musel jsem si to dohledat na youtube, cože to vlastně je. :-) S těmi lidmi. No tak jasně, vždyť jsem psal, že i kolem Corvett nebo Mustangů je to taky občas dost výživný. :-) Holt si člověk musí sám najít lidi, kteří mu sedí a pak je jedno, čím jezdí.

Franz Kafka
01. února 2017, 14:39
0

To je taková neoficiální hymna konfederace. Unie měla zase Žlutou růži z Texasu, ale tak v pořádku to jenom odpovídá tomu co si prvně psal, že auta jsou jedna věc a politika a názor na místo původu druhý. Ono asi obecně kolem těch "sportovně&luxusních" aut je vždycky větší koncentrace pozérů než kolem běžných klubíků. Tak vidíme to na okruhu co se tam jako občas sjíždí za chlapíky, břichaté po 50tce co tam krotí ty nesmyslnosti co jim rvou ruce jen aby TO jako ukázali. Nebudu jmenovat, ale mohl bych :D

krab
01. února 2017, 10:58
0

Parádní! To jsem tu udělal marketing :) pan Krab se objeví na autíčkáři a už ani nemusí ťukat do klávesnice, už to za něj dělá podpůrný team jako mají ti slavní jůůtůbeři !

Franzi, moc hezký blog, mě dává hodně smysl a myslim že si i moc příjemně popovídáme někdy až se potkáme.

A ta společenská debata okolo aury 911 a to kam se podobnými auty člověk zařadí, to mi taky připomíná jednu "domácí" soukromou diskuzi s paní Krabovou. "My přeci nejsme ta společenská vrstva co jezdí s Porsche nebo Astonem a předvádí se s tím na snobských vyjížďkách, kterým účastníci říkají "rallye" ( viz. náš oblíbený doma sledovaný Shmee 150) Kdyby sis koupil Ford Focus RS tak to pochopim, to je naše "blue collar" společenská vrstva... Ale v reálu, kašlete na to. Navíc s 996tkou? Kdyby to bylo Turbo, nebo GT3 dobře... ale normální Carrera 2 , to bych s tím mezi těma lidma stejně byl za utřinose... Takže jestli někdo chcete jezdit s Porsche 911, láká vás to, ale jste ta společenská třída co běžně jezdí Fordem, kašlete na předsudky, jedno Porsche si prostě kupte!

A aby to nebylo jen o 911tkách nový blog už je hotov a vyjde tento týden :)

reagovat
Franz Kafka
01. února 2017, 11:30
0

Taky si myslím, že bychom našli pár společných témat. Já se bál aby tě neurazilo mé klasické umění kolem článku:) Super že se počítáš mezi vnímavé lidi. Určitě je to tak, že právě takové Porsche mají lidé co jsou nadšenci, protože potom už se z teve stává sběratel a ten o které si se letmo otřel a to je jiná "vrstva" určitě znáš od veteránů;)

krab
01. února 2017, 13:03
0

Tak se budu těšit! Ono, k těm scénám je ještě potřeba rozlišovat ve které zemi člověk je. Myslim, že něco jsem dost naznačil v jednom blogu o akci Le Mans Classic a pak o té klasické setinové veteránské rallye.
S tím, že vůbec nechci pomlouvat českou veteránskou scénu, či kluby sportovních aut. Na konec třeba kolem Porsche se dlouhodobě pohybuje pan Milan Bumba a to je člověk kterého známe osobně. A to je našenec, benzínová hlava tělem i duší. A nejen on, najdeš spousty fakt příjemných lidí na české veteránské scéně. A jasně, dva lidi můžou mít taky i dvě různé zkušenosti. Že jsou tu i kluby plné blbců všeho druhu, tak to nepochybně asi taky bude pravda není všechno černobílé... Třeba firma co poslední čas komplet servisovala tu 996tku co nyní mám je vedená třema vyloženě sympatickýma pánama a ti rozhodně nevnímají nějakou "nadřazenost" že opravují Porsche. Opravují k tomu rádi i Subaru. Nebo v Anglii, tam existuje tolik skvělých klubů.....

Franz Kafka
01. února 2017, 14:34
0

Jo jo souhlasím ono to zase nemělo vyznít tak, že když si koupíš veterána nebo něco klasického od Porsche tak se s tebe automaticky stane namyšlený idiot respektive hodně těch lidí by takový byly i bez toho auta. Zažil jsem pár akcí v Německu a několik v dalších zemích a obecně platilo čím větší akce tím horší. V Čechách je kolem toho dost lidí kteří jsou fajn zejména ale kolem těch "novějších" modelů a taky vídám hodně čtyřválce (nic proti nim) Kolem prodeje nových aut je to takové proměnlivé ti lidé na zastoupení jsou mírně řečeno obrazem firmy a ta si prostě takovou tu hrdou image žádá, ale to je normální třeba i v Coca-Cole.

Nerad bych skončil u klišé typu je to o lidech :D ale ono to tak opravdu je akorát je tady větší pravděpodobnost namyšlenosti než třeba v Rover clubu. Jinak na ostrovech je skvělá Porsche komunita a opravdu hodně zajímavých aut ono angláni jsou v tomhle o dost dál než my tady.

Táta se věnuje značce celý život (i jiným autům) a taky to není vyloženě ten typ co jezdí jenom na golf, uznává jenom restaurace s Michelinem a má rád i jiné látky než egyptskou bavlnu. Nakonec jak jsem psal pracovně jezdí v Octávii a to nežije dlouhodobě v ČR. On by Porsche v životě nevytáhl do toho počasí co panuje teď a to žádné ani nové odtud už je to úchylka.

MG
MGRT
01. února 2017, 21:11
0

Budete se mi smat, ale po me ex F456.... nekontrolovatelna bestie smerem v pred a spalovacka spojky uz pri jednom couvani do kopce.... resil jsem sam, jestli 911/997 nebo a ted se mi mesmejte :) Bentley Continental GT/Coupe :) Kdyz ja jezdim vetsinou rovne, nebo opatrne. Zatim jsem nevybral, je zima

https://www.google.cz/search?q=bentley+continental+gt&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiY4Jml2u_RAhVlCcAKHZ_MA9AQ_AUIBygB&biw=360&bih=592

reagovat
Franz Kafka
01. února 2017, 23:12
0

Podle toho co píše o té 456 je vidět, že si jí skutečně jezdil :)) Ano to auto je na normální ježdění i rovně tak nějak neopodstatněně rychlé a do běžného provozu se jeho parametry opravdu nehodí. Bude to znít ode mě zvláštně, ale z toho co si jsem schopen udělat za obrázek o tom jak jezdíš a kolik km tak bych si asi vybral Bentley Conti, ale neumím vysvětlit proč.

MG
MGRR
02. února 2017, 08:37
0

Bylo takové období, že Ferrari hodně frčela, nechtěl jsem co mají všichni. Chtěl jsem ten motor, pro malé děti nouzovka zadní sedadla. Ale na našich cestách se s tím nedalo jezdit. Vyjíždím často po ráno, kdy není provoz, ale i v létě ta přilnavost pro trakci nebyla dobrá (vlhkost na silnici). To si jeden něco vysní, pořídí, postaví to do garáže, kouká na to jako tele... něco jako když na Ebay 3000km od baráku koupíš "auto" které děsně potřebuješ... v té euforii zaplatíš vlastně víc, než by jsi chtěl :) Pak to vyhraješ :) Ha a co těď :) Za měsíc ti kontejnerem přistane někde v přístavu, kde to vyzvedne firma... pak to najednou stojí doma, je to nádherné, ale přichází to "C" a "D" Kam se s tím hneš, tam na tebe čumí, čím si slušnější, tím je to snad horší, takže se musíš obrnit, vytvořit si kůži ježka s dlouhými bodlinami... já to s tou spojkou nevěděl :) Jen jsem prostě couval do vjezdu :) Najednou to smrdělo, jako když se kamionu kousnou brzdy, ježiši, já myslel, že to shoří. 2x za 45.000 oprava :) Já byl tak šťastný, když jsem to prodal :) :) Přitom to bylo opravené a v pořádku. Ale třeba na rovné silnici, stačilo přidat do 1/2 plyn a ... mělo to rádo hodiny. Člověk v tom je jako by ti píchli několik injekcí adrenalinu. Jediné co jsem kdy podobného slyšel... v dokumentu Senna, jak nemohl po dojetí závodu vylézt/hýbat rukama/křeče. To byla má fáze sportovních aut :) Ten co si to koupil... já jej varoval, mělo to primitivní trakční kontrolu (možná ještě ovládaná 386, snad abych nekřivdil SW 486 :) Za tři dny to rozmlátil tak, že z toho auta nenašli některé díly.

Tady v Sasku, když je hezky, je tady krásná zatáčkovitá silnice pro motorkáře (v zatáčkách jsou krytá svodidla až k zemi, aby nedopadli jako vajíčko na tvrdo přes ten strojek, jak jej krájí na kolečka) a autaře. Porsche tady jezdí hodně... taková z horších je Flöha-Augustusburg a dalších spousta lepších, zajímavějších cest/rychlých zatáček. Bentley tady nejezdí skoro vůbec. Není to dlouho, co jsem viděl partu lidí s více Porsche 997 a Bentley GT a líbili se mi ty vypiplané detaily, ta bílá, prošívaní sedadla, kůže... no já sem asi nepatřím, bojím se zatáček... jezdil jsem jen pár sezón 24h Off-road, ale to bylo takové nutné pracovní období - placené reklamy značky.

Mám rád pohodlí, to je možná ono. Bentley vídám paradoxně hodně v Česku, jak se to objeví, vidím jen P bok, když jede vedle mne a nemůže přes auto dopředu... Stojí to stejně jako to Porsche, ale ten servis :/ možná ale jen nemám jen správné mechaniky.

MG
MGRR
02. února 2017, 08:41
0

Já se omlouvám, neumím dobře Česky

krab
02. února 2017, 16:05
0

Pro MGRR : Teď koukám, vy jste měl Ferrari 456 GT? :) .... To je fakt krásný kus Ferrari. V prosinci jsem jedno obdivoval na výstavě Retro Classic Bayern v Norimberku. Krásný, velý 2+2 V12 Ferrari. Jedno z posledních z otevřenou kulisou řazení.
Mimochodem jej považuju za tajný tip na výbornou koupi. Stále se dá najít dobrý exemplar pod 50tis EUR a samozřejmě vezměmě stranou provozní sezónní náklady, ale ten automobil už těžko může mít kdy menší hodnotu. To je poslední typ Ferrari jehož zrodu se účastnil ještě pan Enzo. A ten jak praví historky, měl oblíbené právě ty 2+2 GT jako například 330 GT 2+2, které bylo auto v němž sám jezdil...

MG
MGRR
02. února 2017, 18:07
0

Ta kulisa byla krásná, i když to někdy neřadilo jak bych chtěl. Bylo to jen takové chvilkové období. Pro Ferraristy F456 je vlastně děsně out, jako když na sraz H-D přijedete baby H-D, nebo snad jako Porsche 996.
Mělo to už stavitelnou tuhost tlumičů, to taky nefungovalo-někdy ideálně... tajný tip to je, ale zbavuje se toho velmi těžko. Rozhodně to není pro introverty :) což mne jaksi nenapadlo. Na cestách v Česku, na rozvlněné silnici se to zachobalo po přidání plynu strašně, jako když na motorce přidáte, chytíte smyk ale takový ten, jak trvá 20 nebo 100m, jak zadek lítá pravá, levá a člověk to buď náhodou ustojí, nebo spíš sebou pleskne :) Nemám na to auto dobré vzpomínky snad v ničem... ty lidi, co se na to lepí všude, na benzince, nejde se najíst v restauraci... prostě přijdou za vámi a řeknou nevím jako v hospodě, nebo v lepším případě ukazují jedničku :) Odtáhnout to nejde (spojka) a je to ostuda. Někdy to nešlo startovat a nikdo nevěděl proč, jindy to nemělo dost štávy a ve Scuderia, ještě jak byli u šraněk na P.6 jste byl, jako když do salonu škoda přijedete trabantem a ptáte se na olej M2T.

Franz Kafka
02. února 2017, 19:25
0

Zní to vtipně, ale vzhledem k tomu že znám dva lidi co vlastní (jeden už ne) vůz této značky věřím že je to všechno realita. Mimochodem ty lidi to je hrůza, ale je to tak že s takhle výrazným autem se tomu prostě nejde vyhnout a pokud člověk není bručoun tak prostě vyjde vstříc, fotečka, úsměv, klasika.

Jezdit s tím v ČR je naprosto otřesné stejně jako s další plejádou těchto aut přece jen naše město není Beverlly Hills ani Ibiza. Je to jedna z věcí kterou spoustu lidí nechápe a vždycky se hrozně rozčilují když jim napíšu, že třeba Gallardo nebo Maranello nejsou auta na denní ježdění někde po centru města a kolem v našich podmínkách. Je jasné že 456 do tohoto ranku spadá také. Tím je ta 911 opravdu jiná s tou jde v normální verzi jezdit denně (GT3 samozřejmě ne)

MG
MGRR
02. února 2017, 19:49
0

No právě, to okolí. Jsou věci, které tě nenapadnou, pokud je to první taková věc. Bručoun právě někdy jsem... ale já musím i přinasranej tankovat, nebo si odskočit, najíst se... na MCžvanec to nevjede , mezi normálními auty neotevřeš dveře, takže mezi kamiony... Doma v Sasku sice takové auto problém není, ale i ten Lexus je lepší říct, že je prostě firemní, všechno je firemní a pak je to v pořádku :) Nejlepší je staré auto, a všichni jsou spokojený. Kamarád to má tak, že má garáž ve vedlejším městě, tak má zaparkovaný supersport, ale domů do paneláku jezdí Golfem II. s takovým tím retro rezavým tuningem, jak má na střeše sáňě v létě a lodní kufr. Ty třídy jsou tady dost "respektované"

Franz Kafka
02. února 2017, 20:40
0

:D Celkem chápu a taky rád využívám tuhle odpověď. Známe to jak přijedeš někam .... a pěkný auto... nejlepší a bezpečná odpověď.. áále to je firemní. Jak píšeš všechno je firemní. Nedivím se a je to asi jeden z důvodů proč táta jezdí pracovně i "firemně" Octavií ono to působí lépe i když ta jeho 993 by v pohodě zvládla fungovat jako daily car a nic by se nedělo. Já to dělám stejně, když někam vyrazím za obchodem v ČR tak zásadně beru o třídu horší auto než je průměr a starý opraný sako tady se totiž úspěch neodpouští.

MG
MGRR
03. února 2017, 08:47
0

Porsche je fajn, ale i táta musí někdy nakoupit a parkovat. Razítko od dveří spoluobčana na Porsche bolí....

Já mám spousty Priusů :) to ani nemusím nic říkat, hned mne i politují :) Přitom jsem s tím tak spokojený, žádné rozvody, startér, nic takového tam není, v těch II. generacích jsem najezdil přes 500t./km a vyměnil tři žárovky H4 :) No, ale je to jen takový spotřebič Miele, jen to nedělají ručně, ale v Japonsku, či kde vlastně :)

V Česku to mám obráceně, část aut mám s Německými značkami... to musím v Česku "ještě přitvrdit", protože to jsou "novější modely" a tak dodávám... to tam prostě zbylo, nikdo to nechtěl, Škodoffku v plastu už neměli :) Mě je jedno, jak se to jmenuje, hlavně, že je to spolehlivé, nechci dělat rozvody a pod. to vše jsou vyhozené náklady, pokud to není fan-auto

krab
03. února 2017, 09:20
0

Viděl jsem tu pár komentářů někde pod blogem o 996 ať s ní jezdím denně apod... No a teď si říkám asi si někteří čtenáři budou myslet, že pan Krab je taky takovej ten leštič, co s auty jezdí jenom když je dlouhodobá předpověď +20° a sluníčko. Pravda je, že sice můžu 996 přezout na zimní a jezdit jako celoroční auto. Druhá Pravda ale je, co naznačuje MGRR a v podstatě dělá tvůj táta Franzi, že je to škoda. Respekitve ani ekonomicky to nedává smysl. Protože si můžeš koupit dotovaný Prius ( v německu) nebo nedotovaný (Yaris nehybrid s automatem - to mám já) a na běžný pojížďky kolem Prahy kde se stejně zajímavě nesvezeš je to ideální.

Přitom to Porsche by trpělo, otlučený od štěrku by bylo, sůl všude, takže pak na jaře hromada práce z něj zas udělat pěkný auto. Ani s tím BMW teď v zimě nejezdím, jenom jak bylo sucho, tak to projedu, to Porsche jsem taky projel, to je jasný.

Na druhou stranu, 996 je natolik dobře antikorozně vyřešená, že se dá leta používat jako denní auto a najede stovky tisíc kiláků. Problém je když si koupíš opravdu hezký kus a chceš ho udržet co nejlepší nebo ještě lepší než je teď :) ... pak poslouží tyhle "pračky Miele" jako denní vozidla.

Goldies
01. února 2017, 22:08
0

Trochu ot, tahle veta je fakt peklo - Porsche jako takové jako výrobce je dnes skutečně legendární a patří k tomu nejlepšímu, co zbylo ze zlaté éry do stejné síně slávy stejně tak jako další legendární výrobci například Lamborghini, Bentley, Jaguar a další. nic jdu cist dal

reagovat
Franz Kafka
01. února 2017, 23:09
0

Sorry :D Když jsem si to četl tak přesně tahle věta mě taky docela "zaujala" ale nakonec jsem si řekl, že snad ten kdo je vůbec ochoten číst moje věci se přes to přenese. No, a ti ostatní to stejně nikdy nedočtou.

RCNP
02. února 2017, 14:58
0

Tvoje blogy fungují dobře jako podnět pro diskuzi. Dobře nadhozená myšlenka je potom tady, díky kultivovaným komentátorům, hezky rozvedena a je to zajímavé číst. Tudíž nebudu přispívat něčím dalším, jelikož už bylo vše řečeno a jen bych měl malou technickou poznámku, pokud dovolíš. Trošku bych se pokusil do budoucna zapracovat na vkládání obrázků. Obtékání textu nikdy nefunguje dobře, navíc když je každý jinak velký, tak se to pak takhle rozhází. Takže pokud můžu dát radu, tak je nejdřív nahraj do galerie, v normální velikosti a pak jen vlož mezi odstavce. To je pak mnohem příjemnější pohled i čtení :)

reagovat
Franz Kafka
02. února 2017, 19:10
0

Děkuji za radu. Ono to tak je když napíšeš o myšlence není to stejné jako když napíšeš, že třeba M5 je skvělé auto. Tam je pohled jednoznačný buď ano, nebo ne. U mého nevím jak to nazvat třeba zamyšlení se najde vždy potom X dalších názorů, které mohou být také relevantní a zajímavé a to mě baví i přestože to není mega hit a čtení pro každého tak myslím, že tady nikdo nic podobného nedělá, zatím.

S těmi obrázky to tak dělám proto, že jsem takhle zvyklí z jiného editoru ale máš pravdu tady to nefunguje dobře a reklama to taky ničí příště to zkusím jinak.

ToMyx
04. února 2017, 00:10
0

Na tvůj (snad nevadí) styl a jazyk jsem si asi už tak navykl, že výše uvedenou "květnatou" větu jsem slupl jako malinu. Opět trefa do černého, podána s nadhledem a zdravě kritickým odstupem. Vše bylo řečeno benzínovými hlavami přede mnou, nemám co dodat... Snad jen, že já měl hrneček s nápisem VAZ :-)

Franz Kafka
04. února 2017, 01:17
0

Díky a rozhodně nevadí. Ten hrneček VAZ mě rozesmál a vlastně ono to v té době nebylo nic divného přece to byl taky nějaký pojem v té době tady v našich končinách. Snažím se vždycky psát tak jak to vidím, ale samozřejmě tak abych zbytečně neurazil všechno a všechny okolo co vlastně za to "téma" nenesou odpovědnost tak snad se to daří.

ToMyx
13. února 2017, 14:19
0

Já bych řekl, že se ti to daří dobře, informační hodnota a hloubka zamyšlení každého tvého nového textu je nemalá a občas popíchnout, to někdy nezaškodí, baví mě to a čekám, kdo se "dole" ozve :-)
Ale k tomu hrníčku, táta nechtěl škodovku. Po cca ročním vlastnictví, dostal dva hrníčky s logem VAZ k nové dvanáctkové karoserii (velký kulatý světla) do které musel z patnáctkové karoserie všechno přeskládat, aby netáhlo tolik na údy....podlahou:-) Prachy v té době nebyly, ale sranda to byla, jako smrkáč jsem tátovi pomáhal a hledal stránky v manuálu. Když jsem do celkem pěkného Žigiho nedávno sedl, dostal mě opět ten megavolant bez posilovače, plyn s 5cm dlouhou drahou a kulatý budíky. A ten budík s nápisem "macao", paráda :-)

sheogh
16. března 2017, 15:23
0

Super pocteni!
Me to prislo strasne ftipny, protoze moje situace je presne opacna - nasi nemeli nikdy auto, a dokonce ani papiry (mati ma z hnojarny akorat na traktor a mopeda) :-D

Mati sice parkrat do taty pichla, ze by se to auto jakoze hodilo, na vylety apod, ale jeho nazor byl vzdycky stejnej - vsude se da dojet autobusem, a kam ne, tam nejedu. Ridit nebudu.

Takze moje prvni auto bylo ne jako byva tradicne rodicu, ale firemni. Byla to Felicia kombi v te nejodpornejsi zelene barve, z vybavy to melo motor, volant, kola a dvere. Ne, nemela posilovac. Paty dvere byly v poslednim stadiu lepry, a nakonec dostaly naprosto punkovej tuning, se kterym bych byl hvezda kazdyho rat-rod srazu - petlici a visaci zamek :-D
Felicia nakonec zhynula na zakernou horecku - kousl se termostat a asi pokroutila hlava motoru.

Dalsi peklo bylo kamosovo dlouhodobe zapujceny mondeo mk2 s naprosto famozni pohonnou jednotkou endura-D o objemu 1.8l. Jen si predstavte mondeo kombi a pod kapotou 66kW naftak. Predjizdet se v tom daji traktory, cyklisti, a povozy tazeny postarsim konem. Na povoz se 2 konema, byt ve vysluzbe bych si netroufal. I tak jsem s nim jezdil pres rok.

Jak nad tim premyslim, tak o nem sem (a ostatnich) asi neco napisu, protoze to byla hrozna sranda :-D

reagovat
Franz Kafka
16. března 2017, 16:26
0

Díky a hlavně v textu máš přímo slavného "kraba" a jeho Porsche. To je taková perlička:) Tvůj příběh jenom dokazuje, že ne vždy jsou rodiče příčinnou všeho co se v našem životě stane. Jinak blog o tom Mondeu bych si klidně přečetl přece jen říká se, že to je nejhorší motor který do toho dávali a ona to bude asi pravda. Přitom tady to byla taková ta oblíbená volba, protože to má přece malou spotřebu:)

Vtipné je jak se člověk i v rámci aut vyvíjí když si jezdil Feldou tak si asi nečekal, že jednou budeš jezdit Phaetonem:D Má to docela přínos člověk si potom víc váží těch "komfortních" prvků co tady někteří tak hrozně odsuzují.

sheogh
16. března 2017, 17:20
0

:-) jojo, krab prehlidnout nesel (krab, ne Krab) :-D

Ja se o vseobecnem odporu k jednotce endura-d dovedel az mnohem pozdeji, kdyz jsme s mondeem nekamaradili. S tou spotrebou to ale bylo fakt uzasny, normalne jsi zapominal jezdit k benzince, melo to pomerne velkou nadrz (uz si nevzpomenu jak velkou), a spotrebu odhadem do 6L/100km. Ted mam opacnej extrem, cekam, kdy dostanu od Socar inventarni cislo :-D Jo a byl to strasnej nezmar, co odtahal repro+podia po loukach s nalozenym vozikem apod. Odeslo na tom postupne sand vsechno, ale nikdy to nikde nechciplo. Navic se v tom 2 lidi pohodlne vyspi (vleze!). Mas pravdu, o takovym uzasnym korabu sem napsat musim :-)

Kdyz jsem jezdil feldou, tak jsem ani netusil, ze nejakej phaeton existuje :-) Strasne jsem chtel 850i, a jsem rad, ze jsem na nej tenkrat nemel :-D

Ta hranice "komfortu" je dost subjektivni. Komfortni funkce pro me pak byla i to, ze muzu v lete v kolone nechat bezet motor, a nezapinat topeni (felda uz se nejakou dobu prehrivala) :-D

Ale je to presne jak rikas, spoustu prvku "luxusnejsi" vybavy jsem bral jako zbytecnou blbost, ale jen do chvile, kdy jsem je sam mel. Nejlepsi priklad je automat. Nikdy jsem to nechtel ani videt, a nalhaval si jak me manual bavi. Ale pak se me zacaly libit auta, ktery se s manualem nedelaly, tak jsem to risknul. Hadej co, uz pri zkusebni jizde v bazaru se me to zalibilo, a po prvnim tydnu uz jsem nechtel o manualu (zvlast do mesta) ani slyset. Porad me manual bavi, ale kdyz nemusim, a denne po meste bych s nim uz asi courat nechtel.

To samy s tempomatem apod.