načítám data...

Čtenář se ptá: čím byste přispěli do světa automobilů?

29. června 2018, 11:09 21 komentářů Inženýr

Představte si, že máte peníze, a to opravdu hodně peněz. Jak byste je investovali z pozice skutečného nadšence do aut?

Sir Vlad Essexský a Kentský: Čtenář se ptá: čím byste přispěli do světa automobilů?

Snílkovství a sci-fi nějak obecně nepatří mezi mé oblíbené kratochvíle. Nedávná diskuze o zamýšleném supersportu MTX a jistá vzpomínka ze studentských let mě však přiměla k tomu, abych se s vámi podělil jak mírně řečeno netradiční příhodou, tak otázkou, odpovědi na kterou bych si moc rád přečetl.

Na začátku bych chtěl napsat několik (pozor – přibližně devatenáct) odstavců o tom, jak jsem na střední škole zakládal né jednu, ale rovnou dvě automobilky. Pokud vás to nezajímá, klidně se prolistujte až na mou otázku, a já doufám že si přečtu něco zajímavého ve vašem podání.

Psal se rok 2011 a já nastoupil na pravý anglický college, abych studoval mé vysněné IT. Jelikož jsem nastoupil o pár dní později, neměl jsem dokonalý přehled o tom co se děje. Přestože mi angličtina již tehdy nedělala problémy, s pochopením rodilých mluvčích to pořád nebyl žádný med, a já byl v některých situacích trochu zmatený. Jeden z mých spolužáků, mimochodem taky nováček, mi vysvětlil že jsme měli za úkol vymyslet vlastní business project s důrazem na plánování, co největší zisk a podat to ve formě kvalitně udělané prezentace – do zítra. Jo, a ještě jedna důležitá věc – kdybys měl hodně peněz! Nevím, kde se vlastně stala chyba, ale já si zapamatoval hlavně hodně peněz důraz na plánování.

Aha.

Měl jsem radost, že mohu popustit uzdu fantazii a alespoň virtuálně přispět do mého opravdu nejoblíbenějšího oboru, čím není nic jiného než svět aut.

Přišel den prezentace, a já byl jako na potvoru předvolán abych odprezentoval svůj projekt jako první v pořadí. Tak se do toho pusťme.

Pokud bych měl obrovské množství peněz, založil bych vlastní mainstreamovou automobilku spolu s dceřinou společností, vyrábějící v první řadě supersporty a rychlá GT – něco jako středoevropský Aston Martin.

Jelikož je v dnešní době prakticky nemožné začít od nuly, vysvětlil jsem, že bych si koupil licenci a technické know-how od zavedené automobilky. Jako svůj technický základ jsem si vybral automobilku Subaru.

Vysvětlil jsem, že japonské automobily jsou v porovnání s těmi evropskými v jisté nevýhodě – hodně evropanů je bere jako cizí, zvyčejně mají dražší díly, často velice omezenou druhovýrobu a taky doba dodání nového auta je v některých případech příliš dlouhá. Na druhou stranu jsou japonská auta známá jako spolehlivá a trvanlivá, a já bych stavěl evropská auta na prověřené japonské technice. Subaru jsem si vybral jak kvůli mým sympatiím ke značce, tak kvůli tomu že podle mého názoru nabízejí v porovnání s ostatním mainstreamem něco navíc – stálou čtyřkolku.

Dále jsem odprezentoval mou modelovou řadu, která měla podobná označení:

C – Compact, hatchback nižší střední třídy vycházející z Imprezy, název Compact je univerzální a můj vůz by se tak mohl stát jistým synonymem kompaktu po celém světě

D – segment D, sedan střední třídy vycházející z Legacy, sportovnější a hlavně v základu líp vybavená alternativa k vozům jako je Ford Mondeo nebo VW Passat, a hlavně trochu levnější

T – terénní vůz vycházející z Foresteru, ovšem trochu zvýšený s dodatečným oplastováním a na kategorii SUV výbornými schopnostmi v terénu a dodatečnou offroad výbavou

X – crossover vycházející z modelu B9 Tribeca, trochu luxusnější a nepatrně levnější alternativa k velkým SUV hlavně na americkém trhu (odkud že to Musk vzal ten název pro svůj Model X?)

Dále jsem vysvětlil, že moje značka samozřejmě bude vznikat již na existujícím základu, nebude se ovšem jednat jen o rebrandované Subaru. V první řadě trochu pozměním design, který bude trochu modernější a v jistém smyslu hi-tech (úzká světla a hrany ve stylu ‘’stealth’’), a do základní výbavy každého vozu přidám prvky, které konkurence nemá. O co se jedná? Tak třeba základní výbava by měla zahrnovat palubní kameru chytře ukrytou ve zpětném zrcátku, což jednak vypadá líp a taky zabrání nenechavcům v její krádeži. Vysvětlil jsem, že teplota vody není pro řidiče tak důležitým parametrem jako teplota oleje, a proto na mém přístrojovém štítu najdete i tuto vymoženost. Dále bych zákazníkům nabídl více možností zvolit si potřebnou výbavu, a v interiérech by kromě kůže a obligátního hadru byli v nabídce i zajímavější materiály, a hlavně větší barevná paleta jak pro interiér, tak pro exteriér.

A co motory? Jednoduše – pod kapotou mých aut se nikdy neobjeví diesel, a já taky vyjmenoval hlavní nevýhody motorů spalujících naftu. Základem budou klasické boxery Subaru vyjma nejslabších verzí, a úspornou alternativou budou motory s tovární zástavbou CNG a LPG, podobně jako Toyota nabízí svoje hybridy. Za peníze automobilky by se dobudovala potřebná infrastruktura, a řidiči našich aut by měli jisté výhody v porovnání s ostatními vozy spalujícími plyn.

Jak jsem naznačil výše, dceřinou automobilkou by mělo být něco vyrábějící opravdu rychlá a stylová auta. Určite jste viděli ty nadupané Supry a Civiky, co udělají čtvrt míle za ‘’pár’’ vteřin. Něco takového bych nabízel v maloseriové podobě. Luxusní kupé a GT by vynikali co nejnižší možnou hmotností, kombinací retro prvků a moderních technologií, a v neposlední řadě zvučným jménem. Jak bych toho dosáhl? Jednoduše. I přes minimální nebo žádný zisk bych kontaktoval filmaře a hudebníky, a domluvil bych se s nimi na tom, aby se vozy mé značky objevili ve filmech a videoklipech. Automobily by se stavěli ručně s co nejefektivnějším využitím již existujícího základu, a věci jako brzdy, audio a další prvky interiéru bych si nechal vyrábět od zavedených značek ve svém oboru. V základu by se tak objevili brzdy od Bremba a palubovku by mohli ozdobit třeba originální Breitlingy. Namísto radiomapy by naše vozy zdobilo inteligentní a k dokonalosti vyladěné hlasové ovládání a detailně vypracovaný palubní počítač s navigací a vlastní pamětí. Fantazii se meze nekladou, že? 

Musím říct, že v čase mého prezentování mělo 100% procent třídy včetně učitelky na tváři výraz známý jako ‘’poker face’’, a to bez ohledu na původ a pohlaví. Po prezentaci nastal čas feedbacku. Na kartičkách jsem si přečetl různá hodnocení, od prostého ‘’cool’’ a nic víc až po ‘’netuším, o čem to mluví’’ hlavně od ženského publika.

K mému udivení se další prezentace nesli v duchu jako upečeme sušenky a pak je prodáme, tí italsky, rusky a španělsky mluvící spolužácí budou vyučovat italštinu, ruštinu a španělštinu, a dále pak třeba vyrábění origami a následný prodej za účelem zisku. Na chvíli mě síce napadlo, že tady něco nehraje, ovšem v té době jsem zatím přemýšlel pouze o tom jak je možné, že s tak těžkými penězi by nikdo nepřišel na nic zajímavějšího a hlavně originálnějšího.

Po hodině mě oslovila třídní učitelka s tím, že jdeme na návštěvu k řediteli. Ředitel? Pročpak? Mám něco s doklady? Něco jsem vyvedl? Byl jsem si naprosto jistý v tom, že všechno je v absolutním pořádku.

Když jsme vspoupili do kanceláře, hned mě překvapilo to, že si ředitel prohlíží můj projekt, a podle jeho výrazu to vypadalo že PowerPointovou prezentaci vidí poprvé v životě. Pak jsem si všiml, že se při listování a čtení usmívá, a já nabyl dojmu že se mu opravdu líbí. Žeby?

Pán ředitel mě pochválil za kvalitně odvedenou práci, načež mi sdělil krutou pravdu.

V nejbližších dnech naši školu navštíví třída studentů z Dánska, a společně s nimi vybereme ty nejlepší nápady, které společně zrealizujeme a naše výrobky a služby prodáme na různých místech britské metropole za účelem vydělání co nejvyšší částky a následné pomoci Japonsku po nedávném tsunami.

Aha.

Hlavou mi problesklo to, jak jsem s mými evropskými potomky Subaru asi musel vypadat před novými spolužáky, a taky to, jak bych asi vypadal před sálou plnou Dánů, kdybych to třeba poprvé prezentoval tam. Namítat, že můj plán by ekonomice Japonska pomohl víc než nějaké sušenky by asi bylo zbytečné, obzvlášť po tom co ředitel zaokrouhlil přibližný rozpočet na tisíc liber. To by neprošel ani můj v duchu bleskově vymyšlený plán B spočívající v nákupu ojetin na aukci, jejich přivedení do co nejlepšího stavu studenty motoringu a následném prodeji přes inzertní servery.

Na závěr mi ovšem dotyčný sdělil, že se mu líbí můj způsob plánování a vizuální stránka mé prezentace. Zeptal se mě, zda-li souhlasím s tím, že můj projekt poslouží jako inspirace pro začínající studenty businessu. Já zmateně souhlasil a z celé situace jsem tak mohl být rád alespoň napůl.

Tady moje vyprávění končí.

Proto se ptám vás – čtenářů a automobilových nadšenců:

Jak byste naložili s obrovskou částkou peněz vy? Tou částkou nemyslím tisícovku liber, ale třeba pár desítek miliard. Koupili byste svou oblíbenou automobilku a vylepšili ji k obrazu svému? Oživili byste českou Tatru a srazili Bentley na kolena? Zaplatili byste výrobu nerealizovaného konceptu? Přispěli byste na vývoj některé automobilce? Snažili byste se změnit některá pravidla v dnešním světě aut?

Diskuze je vaše, a já budu rád pokud se v ní objeví alespoň jeden praštěný nápad né nepodobný tomu mému.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
29. června 2018, 21:07
2

kdybych měl hromadu peněz a měl bych jimi přispět do světa automobilů, tak bych se pokusil jistým hlavám v eu a kalifornii vysvětlit, že ty emisní normy už trošku přehánějí, že doopravdy nemusí mít všechna auta sledování tlaku v pneumatikách a jiné vymoženosti, a že vlastně stará auta jsou fajn a bylo by dobré je nechat v klidu jezdit bez větších omezení, protože se zcela jistě sama brzy rozpadnou v prach, tak je zbytečné na ně vymýšlet nějaký bič

reagovat
Inženýr
29. června 2018, 21:10
0

Souhlasím s tebou, jenom nevím jak bys toho dosáhl. Výroba aut nesplňujících normy a zaplavení trhu, nebo podplácení automobilek k učinění stejných kroků, případně oboje? :)

Nimrod
30. června 2018, 05:11
0

nevěřím tomu, že eu (a u nás třeba ťok, ale dosaďte si libovolného člověka či organizaci) je tak dementní, jak se zdá. podléhá tlakům a zcela jistě i finančním z venčí, slušně se tomu říká lobbování. takže bych začal také lobbovat, stačí jen být "přesvědčivější" než druhá strana, což, pokud má člověk prakticky neomezený kapitál, jít přece musí, každý má svou cenu :-)

krab
30. června 2018, 11:21
0

Hezky jsem se zabavil čtením k sobotní snídani. Inženýre - podobné nápady jsem si kreslil i s designem autíček někdy na začátku víceletého gymplu. Akorát ne powerpoint, ale do sešitu :)

Kdybych měl reálně mraky peněz a spoustu odvahy zariskovat, koupil bych od Číňanů práva na logo a další věci zbylé po značce MG. Koupil bych to podle stavu věci i s tím aktuálním čínským výrobním zázemím. A udělal bych z MG znovu značku.

MG bylo synonymem pro dostupnou eleganci, vyvážené a příjemné jízdní vlastnosti pro člověka, který rád řídí, umí řídit a rád se v řízení zdokonaluje. Směřoval bych tu značku konkurenčně někam na úroveň Volva. To by byl můj hlavní konkurent. Ale vyráběl bych auta jinak než Volvo

Technologie: aktivně bych si vybíral studenty a další chytré inženýrské hlavy z různých menších startupových projektů a tvořil silný tým, ale pomalu a v tichosti. Cílem by bylo vyvinout rodinu opravdu efektivní spalovací motory. Těch technologických možností je pořád hodně. Ostatní automobilky až na Mazdu prakticky investují masivně do elektromobility. Já budu věřit, že je to slepá ulička a ukáže se to. Takže peníze půjdou na vývoj a zdokonalení spalovacích 4 a 6 válcových motorů. Vyrobím později i revoluční a velmi efektivní, kultivovaný dvanáctiválec a vysoce výkonný kompaktní lehký dvanáctiválec, který by se dal nabízet malosériovým výrobcům supersportů. A další investice by šly do výzkumu vodíkových palivových článků. Tomu se mi chce věřit, že může jednou fungovat. Ale nebude to hned a nebude to platit pro všechna auta. Spalovací motor přežije ještě minimálně další jednu generaci lidí.
Plán: zisk z vývoje motorů a patentovaných technologií prodejem licencí, za menší patenty, po čase možná prodej celých spalovacích motorů.

Jak by nové automobily MG vypadaly to ještě nevím :) Chtěl bych něco nového. Nedělal bych SUV ani Crossovery. Udělal bych jen jeden velmi schopný terénní vůz, který by segmentově konkuroval Land Roveru Discovery. Zbytek by byl hatchback segmentu Polo , Golf a pak sportovní sedan a kombi s pohonem zadních kol segmentu Giulia. Zajímavostí všech vozů by byl vestavěný bezpečností rám, unikátní lehká konstrukce samonosné karoserie a zavěšení dvojitými lichoběžníky. Motory by byly vpředu, pohon vždy zadních kol až na ten teréňák. Takže i hatchback by měl pohon zadní nápravy. Je to dražší řešení, prostorově náročnější, ale zážitek z jízdy pro řidiče by byl prioritním kritériem. Motory sportovních vozů by byly vpředu u modelu třídy GT a uprostřed u malého sporťáku, konkurujícímu Lotusu a Alfě Romeo 4C. A největší zajímavost by byla, že i hatchbacky a onen sportovní sedan by díky unikátní konstrukci karoserie měly snadno odnímatelnou střechu typu targa. Takže i váš hatchback typu Golf / Polo může být pak jízdou s větrem ve vlasech. Vozy by byly opticky vnímané jako dvou / třídveřové. Všechny. Ale zadní dveře by byly ukryty a otvíraly se protisměrně trochu alá Mazda RX8 styl.

No a asi by to brzo všechno vesele zkrachovalo :-D
-
Komentář upraven 30. 6. 2018, 11:26:49

reagovat
Inženýr
30. června 2018, 11:58
0

Klobouk dolů, pane Krab. Hlavním důvodem k sepsání tohoto blogu bylo právě to, že jsem si chtěl přečíst něco jako je tvůj příspěvek. :)

Plán s MG zní velice zajímavě, mám jen dvě pochybnosti. Možná je to mou neznalostí, ale opravdu tak věříš logu MG? Třeba v Anglii jsou ta nová "MG" k vidění opravdu zřídka. To tady jezdí víc Protonů, nemluvě o Škodovkách a Daciích (hlavně Škoda je tady v porovnání s MG snad na každém kroku). Uznávám, že tvoje MG by bylo diametrálně odlišné (a určitě lepší), ale co lidé? Tím se dostávám k druhému problému a tím je absence jakéhokoliv SUV. Mně osobně by nechybělo, ale v dnešní době bez SUV? ;) Mně se třeba líbil Spyker Peking to Paris, přestože se asi nejednalo z pohledu běžného řidiče o nijak přitažlivý vůz. Mít sportovní značku, udělal bych něco podobného - bylo by to ovšem trochu placatější a ty dveře mě mimochodem taky napadli. Třeba umístnění kliky by evokovalo 3-dv karoserii, ale vzadu by byli na opačnou stranu otevíratelné dveře (trochu kratší, ale né až tak jako u RX-8), a vypadalo by to o hodně líp než jakékoliv dnešní sportovní SUV. A hlavně - bylo by to originálnější (třeba Urus mě zklamal svým přespříliš konfekčním pojetím).

Ten bezpečnostní rám mě mimochodem taky jednou napadl.

beastar
30. června 2018, 12:58
0

Vyrábět nějaký sériový krabičky to dneska dělá každej. Jak sem jednou tady kdysi psal. SuperHyperSport Beastar SuperLichte Mordenaar TYPE Eins. Nějakej pěknej licenční V12 pod kapotu. Trochu toho avantagardního designu pro lidi bez vkusu za to s hromadou peněz. Možná bychom taky vyvíjeli nějaký doplňky pro tyhle auta taková zahrádka, vozík za to, nebo stojan na kola to je požehnání ne:) Potom stanovit rekord na nórdšlajfce v kategorii sportovní vůz s jízdním kolem na střeše a marketinkově to zpracovat. Jít jako trochu cestou takový tý domácí dostupnosti takže se pokusit aby cena za kus nepřesáhla 8 milánků. Při využití nejmodernějších technologií takže by to mělo být lehký nějakejch maximálně 1,100 kilínek.

Možná modlitební kobereček přímo do zavazadláku místo deštníku aby sme trochu oslovili cílovku v zemích kde by na to jako měli nějakou kačku. Možná by bylo v dnešní době fajn modifikovat to tak aby se na to dali roubovat i 4 dveře. Aby byl jako ten výrobní program takovej květnatej řekněme takže by to potom byl Beastar SuperLichte Mordenaar TYPE Eins vier inlaatopeningen. Hlavní jsou snadno zapamatovatelný názvy aby zákazník věděl. Výrobní závod bych asi postavil na zelený louce někde u Bruntálu ať je tam taky kurňa nějaká ta zaměstnanost ne? Takovejch 20 lidí celkem včetně vrátnýho a uklízečky by tam dělalo.

A aby to mělo ten génius loci tak bych na velký tiskovce řekl, že TAM se bude jednou vyrábět 5000 sporťáků ročně a vyvážet i do Grónska. A jednou to bude tak věhklasný jak McLaren třeba. Naše fabrika by byla UltraFabriek aby to taky mělo nějakej název. Úplně by se zrušili subdodavatele od vejfuku po destičky by se všechno dělalo tam pod jednou střechou.......to je co? Takový inovace. Samozřejmě všechno ruční práce. Dole první model Type Eins. Když k tomu dáte vzadu metr navíc a další pár dveří je z toho naše super praktický GT se čtyřma dvířkama. Nejbližší konkurent NIKDO. Nikdo by neuměl udělat tak fenomenální a hlavně krásný a praktický auto. Myslim že za pár let by se jezdil učit i Horácio.

reagovat
Inženýr
30. června 2018, 17:15
0

Já bych si ten SuperLichte Mordenaar TYPE Eins vier inlaatopeningen klidně objednal, pokud by to opravdu bylo něco na způsob Zondy nebo Koenigseggu, ale s volitelnou výbavou typu zahrádka nebo stylový přívěs (ještě lepší by byl ovšem větší návěs). Na vytvoření něčeho takového ani nepotřebuješ bezednou kapsu - stačí prodat Zondu, zaměstnat pár nezaměstnaných expertů na vše, a klienti se jen nahrnou. Pak si těch Zond koupíš deset. :)

beastar
30. června 2018, 19:03
0

Tak pro tebe slevu samozřejmě. Za 7dmičku a zahrádka zadara. Jako návěs ok, ale nemáme vyřešeno kde bude točna. Možná na střeše a auto bude pod tim. Ty nävesy dáme obytný. Myslim že i královna si jeden koupí...

Inženýr
30. června 2018, 19:18
0

7dmičku korun? To je jak zadarmo. Výborně. Já chci právě tu točnu, a hlavně aby byla vyřešena nějak stylově.

Breakthru
30. června 2018, 19:12
-1

Jaký jsou ty nevýhody nafty, prosím, prosím?....tenhle všeobecnej hon na čarodejnice mě baví

No, kdybych měl moře peněz, tak bych do práce nechodil o víkendech...

reagovat
Breakthru
30. června 2018, 19:18
1

ale upřímně, stačila by mi dílna s vybevním.Starý český mašiny resp. soustruhy, magnetky, stojanový vrtačky atd., zvedáky, korek v zemi a stavět něco podle sebe.Samozřetelně základní báze by byla Ford...Něco v myšlenkách Colina Chapmana, takže malá váha, malý rozměry a tomu odpovídající motor...popř. stavba youngtimerů, taková Psí kost s Duratecem s Weberama by byla bomba...

Nimrod
30. června 2018, 20:09
0

to mi připomnělo tohle. nádhera, skoro bych to i chtěl třeba ve 242 :-)

Breakthru
01. července 2018, 17:15
1

a co teprve pětiválec 2.5 Turbo?:).....samozřejmě stříkačka:)

Jimi
30. června 2018, 21:14
0

Líbí se mi něco na způsob Davida Lee- neprodali mu u Ferrariho Apertu, tak si zmodernizoval Dino 246 GTS, dal do toho motor z F40 a plánuje udělat dalších 25 kousků. Nebo něco na způsob přímo od Jaguaru, vzali XJ6 a zmodernizovali ji pro bubeníka z Iron Maiden

reagovat
Inženýr
30. června 2018, 21:17
0

Tak tyhle kusy vypadají perfektně! Hlavně ten Jaguar bych si klidně v identické podobě pořídil. :)

Kuře
30. června 2018, 21:18
0

Tak proti temhle megalomanskym plánům bych byl koukám ještě docela pri zemi, a navíc vlastenec:)

Začal bych totiž restaurovat starý osobní Tatry, a dávat jim nové vnitřnosti. Něco jako dělá Stinger s Porshem.

reagovat
Inženýr
30. června 2018, 21:41
0

Já čekal, že se objeví něco s Tatrou, a taky jsem v to doufal. :)

Teď ovšem megalomanský budu, protože mít správné prostředky, klidně bych Tatru oživil jako značku. Vždyť je to jedna z nejstarších automobilek na světě. Ve 30. letech to byly krásné vozy s inovativními řešeními jako aerodynamická karoserie, a já bych to klidně rozjel i dnes - luxusní aerodynamické limuzíny, které v ničem nezaostávají za konkurencí, ba naopak - investoval bych do toho těžký prachy a snažil se vymyslet co nejvíc zajímavých novinek a být co do největší míry novým průkopníkem. I kdybych věděl, že na tom nevydělám ani korunu, šel bych do toho prostě proto, že je to Tatra, a taky by to rozvířilo vody dnešního konfekčního konzumu v luxusní třídě. Protože proč ne? :) Bohužel, kdo má prachy, ten má Tatru a auta nějak celkově u prdele..

Inženýr
30. června 2018, 21:45
0

Ještě dodám, že dříve jsem fandil Muskovi, protože založil novou značku, a přestože se bavíme o elektromobilech, takový Model S se mi vždycky líbil. Pak se bohužel objevili nebezpečné a anti-řidičské kecy o autonomním řízení, a já se teď bojím jen toho, aby se to nerozšířilo jako mor mezi ostatní automobilky..

Nimrod
01. července 2018, 06:25
0

dovolím si tvrdit, že všechna dnešní luxusní auta jsou aerodynamická. krom výkonů jde i o nízký aerodynamický hluk. nejhorší je v tomhle pravděpodobně rolls royce, který má ale stále skvělých 0,33 (vzhledem k cihlovitosti a velikosti). třeba eskový mergl má 0,24. jo, tatra 77 měla údajně méně, ale zas proč se jí asi tak říkalo tajná zbraň proti nacistům... a to jela maximálně asi 150km/h

Breakthru
01. července 2018, 17:14
0

no, ono se jí tak neříkalo jen kvůli vysoký rychlosti, to dovedl i kompresorovej Mercedes, ale protože to mělo motor za zadní nápravou a ty Tatry byly silně přetáčivý...

Nimrod
01. července 2018, 17:23
0

já jen že s narůstající rychlostí by měl růst i přítlak, což nutně zvyšuje odpor vzduchu