logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Blog

Blog Honzis

Co je kvalifikací správného autíčkáře?

Malé zamyšlení o tom, jak to mám já

Když jsem před časem objevil tenhle web, tak to bylo něco. Určitě znáte ten stav, stejný jako při spatření ladných křivek krásné ženy, sportovního auta, nebo sklenky s dobrým pitím. Stav, kdy se soustředíte jen na tento objekt a dokud ho pořádně neprozkoumáte, tak nejste schopni vnímat čas, prostor, ani nic jiného ve svém okolí.

S narůstajícím počtem přečtených stránek, aktualit, testů, blogů a diskusí ale ve mně začalo klíčit semínko nejistoty. Mohu se já se svým v podstatě fádním (myšleno automobilově) životem považovat za autíčkáře? Jakým způsobem se vlastně člověk může stát tím pravým autíčkářem?

 

První předpoklad – správný autíčkář má „najety“ desítky, možná stovky supersportů, hothatchů,  GTIček, SUVéček, RSek, čtyřkolek a „nevímještěčehodalšího“, přičemž alespoň některé z nich osobně vlastní.

Moje vlastní řidičská praxe zahrnuje něco přes desítku aut, z nichž ale žádné se nedá zapasovat do výše jmenovaných skupin. S ještě neoschlým řidičákem jsem sedl za volant rodinného duroplastového vozítka Made in DDR a vyrážel do provozu, kterému dominovaly Škůdky, Ladovky, Warťasi, Dačky, Poláci a sem tam jako zjevení něco z toho prohnilého kapitalistického západu. Nebylo divu – ledy už tály, revoluce zvaná sametová měla přijít jen za pár měsíců, ale pořád se oficiálně ještě budovaly světlé socialistické zítřky.

Postupem času spolu s obměnou společenského uspořádání, růstem úrovně ekonomiky, obecnou obměnou vozového parku na našich silnicích i mým přechodem z kategorie student do kategorie ekonomicky aktivní docházelo k přesedání do lepších, výkonnějších a modernějších vozidel, ať už se statusem vlastní, nebo služební (mimochodem ze zkušeností – to je ta ze všech typů daily cars ta úplně nejlepší značka). Ale vždy se jednalo o přepravovadla hlavně praktická (hlavně kombi – pro převoz co nejvíce pracovního haraburdí, případně dětského kočárku), ekonomická (dnes už skoro sprosté slovo nafta, nebo LPG – ať to firmu, případně vyrovnaný rodinný rozpočet tak moc nestojí) a tudíž pro pravověrného autíčkáře nikterak zajímavá.

Je pravda, že mých vlastních aut byla v té skupině výrazná menšina. Ona ta téměř dvacetiletá kariéra v obchodní pozici s nutností přesunů po vlastech českých i do zahraničí a tudíž trvale přiděleným služebním autem je z hlediska denního používání, financování a starání se o vozidlo ta jednoznačně nejpohodlnější varianta. Na druhou stranu právě tato skutečnost byla příčinou úvah o něčem méně fádním a následně mým zásadním rozhodnutím, o kterém se rozepíšu v jednom z dalších odstavců.

Téma je to natolik rozsáhlé, že si určitě zaslouží do budoucna nějaká další pokračování.

Druhý předpoklad – správný autíčkář se autíčky zabývá i ve svém volném čase.

Tak asi každého kluka zajímají auta od okamžiku, kdy se na tomhle světě začne rozkoukávat. Mám to také tak a i když se u mě později dostal na první pozici zájmů jiný typ dopravního prostředku, impulzů a vjemů z oblasti aut jsem měl kolem sebe vždy víc než dost. A paradoxně moje primární hobby mě dovedlo zpět k autům v podobě, která se určitě dá považovat za slušnou autíčkářskou kvalifikaci. Totiž v souvislosti s předchozím odstavcem mohu zodpovědně prohlásit, že vlastním poměrně dost aut, která autíčkáře zaujmou. V mých garážích stojí například AC Cobra, BMW M1, pár BMW M3 i nějaká ta Alpina, Corvette Sting Ray, několik verzí Jaguarů E type, Lamborghini Diablo i Murcielago, Lancia Delta HF, mezi běžnými M-B i luxus od Brabusu, řada Porsche od klasické 911 přes 996 GT3 až po 997, také by se našlo spousta oldtimerů/youngtimerů a nějaká ta amerika. I když to tak nemusí vypadat, miliardář rozhodně nejsem – všechny ty ikonické vozy jsou 87-krát menší než originál a na jejich garážování mi momentálně stačí polovina běžné šatní skříně v pokoji. A to jich je dohromady celkem 1.475 kousků plus k tomu dalších 767 užitkových vozidel, náklaďáků a trucků.

Dalo by se toho o nich napsat spoustu, ale nechám to případně na příště.

Třetí předpoklad – správný autíčkář má nějaký svůj automobilový sen, který se mu (při troše štěstí) někdy možná vyplní.

První obrysy mého autíčkářského snu se začaly objevovat před zhruba třemi lety poté, co jsem shodou náhod v regálu trafiky objevil jedno z prvních čísel již zaběhlého automobilového magazínu v edici věnující se klasickým autům. Zhltnul jsem ho jedním dechem a stal se okamžitě předplatitelem. Texty z historie konkrétních značek, popisy zrenovovaných veteránských skvostů, porovnávací testy stejných typů aut z různých generací a hlavně fotky. Nechybělo ani pár stránek o cenových hladinách a vývoji hodnoty oldtimerů/youngtimerů na evropském trhu. Právě z této záplavy informací se zrodil sen, který postupně krystalizoval do finální podoby – auto bez střechy na víkendové letní poježdění, se čtyřmi kulatými světly v přední masce a youngtimerský rok výroby s výhledem na relativně brzkou veteránskou registraci.    

 Co konkrétního se z této představy vylíhlo a jak to nakonec celé dopadlo se také dozvíte v blízké (doufám) budoucnosti.

Tak co myslíte, splnil jsem potřebnou kvalifikaci na autíčkáře?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Komentáře

6 reagovat
Autíčkový Jelen
2. 2. 2018, 19:01

Myslím, že se nedá definovat něco jako "správný autíčkář", když použiji ten klišé instagramový výraz, každý je jiný a svým způsobem úžasný :-D. Já si vážím autíčkáře hlavně díky respektu, ohleduplnosti a inteligenci lidí, kteří se na tomto webu podílejí a vyskytují. Je to snad jediný autový web, kde se na věci dívá jinak než jen z mainstreamového pohledu, jediný kde se také dá vést diskuze s určitou úrovní. Něco jako taková "menza" české internetové automobilové kultury. Ano i tady to není perfektní, ale to nikde. A já ještě ani auto nevlastnil, takže podle některých definic by si byl větší Autíčkář než já :-D Né že by na tom zas tak záleželo.

0 reagovat
Jimi
2. 2. 2018, 20:46

Seš v tom až po uši, ta sbírka to jednoznačně dokazuje, ten výběr mě určitě zajímá...

4 reagovat
beastar
2. 2. 2018, 21:33

Tak jako je mnoho druhů ryb tak je i hodně fandů do aut. Mnoho druhů jedna planeta. Já třeba auta nesnáším. Kromě Zondy to ale není auto nýbrž bůh vtělený do auta.

A taky to tady mám docela rád. Není nutný mít za sebou 911, mclaren a catíky aby si byl autíčkářem. Ale je to jistá výhoda pro hodnocení aut a jejich kvalit. A taky střelivo do pub battles a net hero hádek.

Osobně netuším kdo tady co má až na vyjimky. Je mi to jedno. I člověk s feluškou 1.6 může bejt auto fanda a svého řemesla znalec.

Asi ne takovej jako my Zondisti, ale život není spravedlivej že. No takže go ahead;) Co sem to vlastně chtěl..

0
M P
3. 2. 2018, 09:42

Právě jsem dost přemýšlel zda mohu být Autíčkářem taky. Asi jo, ostatně mám vizitky, hrnek a jsem v redakci. Ale jinak auta moc neřeším poslední dobou. Potřebuju městský hopsadlo, a to co bych chtěl, si stejně asi nikdy nekoupim, tak jsem to přestal řešit. Ale občas se rád svezu něčím zajímavým, zejména když to nemusím vlastnit. Takhle se rád vozim starými Jaguáry ;)

Článek mi připomněl, že bych se měl u rodičů poohlídnout po své poměrně rozsáhlé sbírce angličáků sakra :)

0
beastar
3. 2. 2018, 14:30

Já tě docela chápu. Mívám tento stav mysli taky často. Je to umocněný tím že sny ve formě svézt se jsou z velké části zamnou. Trochu zklamání i někdy. Všechny mainstreamovy i high class auta jsou dneska na jedno brdo. Všechno se sere a to tě často nasere. Jaký eufemismus.

Takže suma sumárum máš chuť něco zapálit nebo rozstřílet na kusy. No a když ty svinsky křápy x let prodáváme tak naše nadšení taky chladne. Jak to je... Obchod s auty je zabiják snů;))

Takže sny uz nemám. Naopak někdy mám chuť koupit si voktáfku f benzinu se zarukou a měnit ji po 3 letech a všechno ignorovat. Žádný sedmičky, korvety, džůlije, eselkáčka, imprécy voe a podobně... Jen jeden ultra mainstream v boudě..... Noo a pak je líp a zase to přejde:))

6 reagovat
PepaSFI
3. 2. 2018, 09:35

já beru výraz Autíčkář podobně jako Motorkář. Máme řidiče aut a řidiče motocyklů, ale část z nich jsou jen uživatelé. S cyklistama je to podobné, tetka co jede na kole na nákup nemá celkem nic společného s odresovaným fanatikem ale to je jiná kapitola. Strejc co jede na kejvačce Jawě na ryby nebo do Penny na nákup může být jen řidič motocyklu. Jenže pak ho přistihnete jak jede zkratkou co je vlastně delší a v zatáčkách přes kopec brousí stupačky. Že to vlastně jede pomalu? Že je to starej křáp co má výkon jak skůtr pro děti? No a co? Hlavně že je zábava! Někdo na okruhu prohání silničku s kolenama za ušima, někdo radši brblání vekoobjemu HD, někdo hopká v terénu a pak se třeba všichni sejdou v jedný hospodě.
A tady je to zrovna tak. Stačí se podívat na trackday nebo kafový srazy. Tak bizarní skladba vozidel, to je k neuvěření. Vedle sebe může stát jaguar F a Trabant, americký koráby vedle japonských roadsterů jejichž název se nevyslovuje. Starý, nový, kvalita nebo křáp, všecko jedno. je zábava a je nám dobře.

0 reagovat
krab
3. 2. 2018, 21:21

Myslím, že kolegové to tu přede mnou výborně popsali. Autíčkář je diagnóza a myslím, že Vojta tehdy vážně trefil přesně tu věc, co na české scéně o automobilech chyběla. Mě to sem asi před dvěma lety přiválo úplně stejně.

Autíčkář je asi ten typ člověka, který přijede 550km z hor, jako já např. dneska, čili 5 hodin řízení moderního, tentokráte i módního SUV a pak si vytvoří záminku jet do relativně blízkého obchodu koupit věci co nám (údajně) chybí na zítřejší snídani. A za tímto účelem vytáhne ven starou káru a dojede do toho supermarketu slušnou obklikou :)

Ale, Autíčkář je prostě jednoduše, ten, který těmi auty žije, i když si to ( jako např. Matěj) sám sobě vymlouvá a myslí si, že je to jinak.

Každopádně, díky za hezký blog a úplně mi to připomnělo se taky podívat na ty plechové miláčky ve vitríně v rozměru 1:24 , případně v jiných ... :)

0 reagovat
ToMyx
5. 2. 2018, 17:23

Díky, po přečtění jsem si vybavil předání kufříku plného angličáků synkovi rok zpět v jeho 3 letech...ty zářící oči :-)
Od té doby chce místo večerníčku rallye, wtcc nebo aspoň f1 a strašně si přeje jet na Trackday. Cokoli se šustne kolem nějakého auta, motoru nebo servisu vyžaduje vysvětlit, aby pochopil co se děje... A zajíždění do garáže na klíně? Vždyť kvůli tomu se tak moc těší k babičce přece:-D
Autíčkář hold "kvete" v každém věku, jen ty projevy jsou různé ;-)
-
Komentář upraven 5. 2. 2018, 17:26:18

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte