logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Chevrolet Corvette C6 - první zkušenosti

S naší Vette C6 jsme najezdili za první měsíc nějaké kilometry, většinou bez střechy a často s dojezdem domů pěkně za mokra. Jak se mi s ní jako petrolheadovi a ne úplně US cars fanouškovi žije?

Zkušenosti s Corvette budou přibývat, ale říkám si, že už teď mám konečně takovou lepší představu o tom proč (ne)stojí za to si tuhle káru kupovat. Ve skutečnosti jsem nadšený, jako, že fakt hodně. Myslím si, že jako dlouholetý majitel Porsche 911 z doby začátku milénia bych možná mohl anebo spíš snad i měl na Corvette z podobné éry ( vozy generací C5 a C6 přeci jen docela společný základ mají) dívat zkrz prsty. Měla by vedle toho nejlepšího co tehdy vyjelo z německé produkce sportovních aut působit těžkopádně, humpolácky a motor OHV zanechat dojem předpotopního zemědělského náčiní a to včetně převodovky Tremec T56. Jenže přátelé, není tomu tak… To auto funguje naprosto famózně.

Moje Corvette se narodila v létě 2005 a byla importovaná hned jako nová do Evropy. To zjistil Carfax a pak už se dostala o rok později přes německého dealera jako velmi mladá ojetina do ČR. Tady jí měla jedna paní (teda na sebe psanou) asi první 2 roky, auto mělo hezkou pražskou SPZ, kde bylo písmeno “A” a jinak kombinace samých čtyřek a nul, tu pak při přepisu bohužel úřady změnili na stávající středočeskou. Právě v rámci toho prvního přepisu v ČR auto šlo kamsi do Poděbrad a tam zůstalo u jednoho majitele dlouhých 14 let. A jezdilo hodně málo. Naprostou jistotu, že to auto nikdo nikdy nestočil nemám, ale logika a různé detaily ( třeba původní brzdové kotouče a dokonce i zadní destičky, které teda budu co nevidět měnit za nové až mi přijdou) i originální chromovaná kola s pneumatikami Falken Azenis, kde vpředu byl DOT z roku 2006 a vzadu 2008 říkají, že auto opravdu do dnešních dní najelo jen necelých 40 tisíc kilometrů. Teď už jsem tedy nějaký ten první tisíc přidal… a s autem čile jezdíme, takže na tachometru budou čísla přibývat.

Co mě na téhle Corvette baví a co mě naopak trochu zklamalo:

Paradoxně jako první pozitivní věc v pořadí neuvedu motor. Ten si nechám na další odstavce. Naprosto mě fascinuje podvozek a neutrální chování auta v zatáčce. Auto má vpředu i vzadu dvojité lichoběžníky, příčná karbon-kompozitová listová pera, teleskopické tlumiče bez elektronické regulace, motor má téměř až za přední nápravou, převodovka s diferenciálem jsou vzadu. Auto první majitel konfiguroval tak, že jsem vyluštil z kódů výbavy mělo více méně tu nejsportovnější možnou variantu bez zbytečného luxusu co tehdy šlo. V roce 2006 se dala za nemalý příplatek už koupit verze Z06, to je ale už zase úplně jiné “zvíře” ze sedmilitrem LS7 , rozšířenými lemy blatníků, širšími koly a mnoha dalšími úpravami, prostě kára hlavně na okruh.  Tahle moje má jen sportovní variantu tlumičů, silnější větrané, děrované kotouče, brzdové třmeny jak amíci píšou “heavy duty”, má tužší stabilizátory, chlazení oleje motoru, chlazení oleje převodovky přídavnými chladiči. Pak má taky nejkratší z možných variant převodů jak v převodovce Tremec, tak v diferenciálu, který (nevím to na 100%) by měl být lamelový typ samosvoru. Ta technika funguje fakt nádherně, samosvor pomáhá hodně na výjezdech ze zatáček a sklouznutí pod plynem je hezky čitelný a plynulý. Převod řízení je pomalejší, ale nějak jsem si na to zvyknul a dneska už mi vše zapadá do sebe fakt dobře. Ono jsem si musel celkově trošku zvykat, ale netrvalo dlouho a dostavil se u mě dojem, že je vlastně nastavení auta absolutně perfektní na svižný okreskování, vlastně toho auto rozhodně dokáže ještě daleko víc než si dnes myslím.

Převody jsou sice “krátké” , ale i to znamená, že při řazení v maximálních 6500 otáčkách pojedu na jedničku 80 km/h, na dvojku 115 km/h, trojka udělá 167 km/h, čtyřka už fakt zatraceně rychlých 238 km/h a na pětku pojede maximální rychlostí bezmála 300 km/h. A tuhle rychlost by mělo auto (možná nevím jestli moje cabrio, ale targa by určitě měla) udržet i na šestku a to bude na otáčkoměru pouhých 4750 otáček! Prostě šestka je tu “overdrive” to je rychlost, kterou má smysl dávat když jedete aspoň 100 km/h a víte, že bude dlouhá rovina. Většinou vlastně jezdím na 5tku a šestku fakt jen na těch dlouhých nudnějších přesunech. Ale legrace je, co vše pobere pětka… ta se dá zařadit už někde v 50 km/h a plynule, bez zaváhání na ní auto potáhne až do tý maximálky …  to je legrační. A univerzální kvalt by byla čtyřka, na tu se dá jet prakticky všechno. Mimochodem i proto to auto má funkci skipshift 1 – 4 , v určité rychlosti a plynu do 25% sešlápnutí se rozsvítí při jízdě na jedničku tahle kontrolka (1 – 4) a můžete tam vrazit jen 4ku, solenoidovým zámkem jsou uzavřené rychlosti 2 a 3. Ta funkce mě ale moc nebaví, snadno jde deaktivovat, i když ne tlačítkem, ale s trochou aftermarket kouzlení. Na druhou stranu stačí jedničku potáhnout o něco déle a řadíte klasicky zas dvojku, nebo když se jednička rozjede jen malinko, tak tam taky jde dát 2jku , žádný problém. Teď už to znám, tak jsem se s tím naučil fungovat …  Občas je ta funkce vlastně i fajn.

A to už se dostávám k motoru. Je to jednotka OHV V8, hliníkový blok i hlavy, takže není těžký a má v provedení LS2, které mám objem 5967 cm3. Všechno se tady jede na krouťák… do otáček jde rád a kolem 3500 otáček se i mění zvuk na takové větší hromobití a pak táhne jak nosorožec až k omezovači. Krásně plynulý a tak jako basově libozvučný jsou tu i nizké otáčky. Od toho volnoběhu auto táhne krásně a výkon postupně pěkně plynule graduje. Podle zvuku si vždycky myslím jestli nemám těch otáček víc než mám, ale zkrátka často si při jízdě vystačím s pásmem 1000 – 3000 otáček. A on má ten motor taky dobrou spotřebu. Jezdím plynule, rád se svezu, ale v plynulosti je kouzlo a dlouhodobý průměr mám nyní 12.9 litrů/100 km. Já si myslím, že to jde, protože takovou spotřebu mívají často klidně i poloviční motory…

Co mě teda nebaví? Vlastně zatím vůbec nic, i ta ergonomie v kabině je suprová, originální audio a reproduktory od Bose hrají přímo skvěle a tak vlastně ke kritice zůstanou maximálně příliš široká a zbytečně těžkopádně působící sedačky, dost obyčejné plasty, které tedy zrovna u Corvette mohly být hezčí, ale zas na to to auto nejezdí ..  střecha se skládá mechanicky a jde to snadno, musím u toho sice zastavit a vystoupit, ale není to nic co by nešlo zvládnout za pár desítek vteřin. Zadní okno je skleněné, střecha je dvouvrstvá, docela dobře tlumí okolní hluk. Auto nakonec už teď nepůsobí ani příliš široké a na novém obutí, které jsem hned své Vette dopřál se opravdu hodně vylepšily a zpřesnily jízdní vlastnosti. Specielně způsob jak předek přesně zatočí do zatáčky a jak neutrálně auto reaguje, to je pecka, to mě moc baví.

Za cenu, která je u této generace dneska někde od 600 tisíc za horší kusy s automatem po nějakých 800 za něco perfektního s manuálem je to vlastně sen. Porsche Boxster to auto nikdy nebude, to ne, ten je o 100 kg cca lehčí a bude působit hned na první dobrou tak nějak agilněji, ale s tou Corvettou se řidič nakonec sžije a ti dobří si to auto nakonec užijou úplně v dimenzi, kterou by nečekali, že to americké auto nabídne. A když se zamyslím, kolik by mě stála dneska například M3 E46 Cabrio, aby to bylo věkově +/- srovnatelné auto a jak se s ní jelo a že je paradoxně vlastně těžší ( tahle Corvette nemá víc než 1490 kg) tak nezbývá než konstatovat, že skóre Mnichov vs. Bowling Green Kentucky, bude opravdu asi 0-1. M3 E46 je dneska o tolik dražší a vlastně není ani rychlejší ani nemá ve standartním provedení tak krásně neutrální a předvídatelné chování jako Corvette. Oni když vyvíjeli tu generaci C6, tak hodně testovali na Nürburgringu a to je na tom autě hodně hodně poznat…

Myslím si ale, že když se s tímhle autem svezete jen chvilku, že vám ho na pár kiláků nějaký kamarád půjčí, obávám se, že vás nemusí na první dobrou tak bavit. Řazení chce svůj grif a sílu, auto působí trošku širší než je, motor je kladivo, ale když se člověk po několika stech kilometrech sžije, pochopí, že auto je opravdu na řidičově straně, není to bestie, ale všechno co dělá je naopak hezky citlivé a informací má člověk od volantu a ze sedačky hodně. Tak jak je nastavená, s tím paketem Z51 co mám by na okruhu asi taky fungovala, ale je to spíš okresková královna a královna delších výletů. Zkrátka chci říct, že se mi co se týká jízdních vlastností opravdu trefila do vkusu a za ty prachy to auto rozhodně stálo! 

 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
Romus
14. 7. 2024, 21:55

Podobná kleveta byla asi nejsilnější auto s manuálem co jsem řídil a nejvíc mě na tom bavilo, že na hodně svižné okreskové svezení úplně stačila zařazená 3 a občas 4.

0 reagovat
Jindra
15. 7. 2024, 15:23

Nevíš jak je to s bezpečností při převrácení, má to vystřelovací oblouky? Nebo jde na to třeba doinstalovat rollbar tak aby nebránil zavírání střechy?

1
krab
15. 7. 2024, 18:20

Co jsem tak zjišťoval a hledal, tak nemá a ani je nijak nevidím v tý struktuře vzadu. Ono je tam za hlavou dost materiálu i tak + jsem se dočetl, že teda C6 generace už má i nějak vysoce pevnostní bezpečností rám toho čelního okna, takže to prostě na to aby splnilo federální i evropský bezpečnostní parametry bylo dostatečný. Každopádně přes střechu s tím jít nechci .. ona ani targa nemá v tom laminátovým zadním dílu nějakou ultra výztuhu, koukal jsem, že kdo jezdí nějaké trackdays apod. tak si do toho dokupujou zadní polorám.

0 reagovat
Sato
16. 7. 2024, 00:22

Diky Krabe, pis dal :) celkom to hltam, Corvetta bolo moje peve "vysnene" auto, sice som v tom nikdy nesedel a ani v dohladnej dobe nebudem ale aspon si rad si nieco precitam

0 reagovat
Vavris Vavrisovic
16. 7. 2024, 14:14

JO! Sdílím tyhle dojmy. Je to krásný hrubý boj s neotesaným sporťákem, který ale ve výsledku poslouchá a dělá vše, co má :-)

2 reagovat
Raspby
17. 7. 2024, 15:11

Teda ten systém 1 -> 4 to mi přijde nějaké divné...manuál je přece o tom, že si tam můžeš dát kdykoli co chceš ne? :) Nějak nevím k čemu je to dobré. Ale jinak paráda. Musí to být moc pěkné svezení. Někdy se s tím stav :)

0
krab
17. 7. 2024, 15:55

taky poprvý jsem si myslel, že jsem se uřadil a místo dvojky tam dal 4ku... pak jsem si o tom něco přečetl a pochopil .. prostě je to takovej americkej vynález, oni to mají historicky v Corvette modelech už delší dobu .. prostě je na vstupu do převodovky nějakej solenoidovej zámek a elektronicky se 2jka a trojka blokuje když se rozjedeš na jedničku na méně než 1/4 plynu a rychlost na tu jedničku stoupne nad cca 25 km/h a při cca 40 km/h už se zase tahle věc vypne, takže ideální je buď se rozjíždět tak, že dvojku dáš více méně hned po rozjetí anebo tu jedničku podržím o trošku dýl a je to .. Ale zase třeba ve městě na semaforech to není špatný, když se rozjedeš , víš že bude delší rovinka, tak z jedničky jde rovnou 4ka, ta si pobublá jedeš si těch 50 km/h a neřadíš už nic. Existuje kit na vyrušení toho systému, ale zjistil jsem, že když vím jak jet tak, aby se mi tohle nezapínalo, tak to ani nepotřebuju nechávat elektronicky zablokovat...

1
bkralik
17. 7. 2024, 17:20

Raspby: Je to jenom ekologickej nesmysl, kterej je reálně úplně k ničemu. V americe mají od roku 1978 něco, čemu říkají "gas guzzler tax", což je předpis stanovující že výrobce za každé prodané auto, které žere víc jak 22.5 mpg "normované spotřeby" (počítá se vzorečkem z spotřeby ve městě a na dálnici) platí něco mezi $1000 a $7000 daň. No a protože u Corvetty jim to nevycházelo fakt těsně (i po tom co zoptimalizovali délky převodů v převodovce a tak), tak se podívali na ten testovací cyklus a přišli na to, že když donutí řidiče řadit v nízkých otáčkách a určitém zatížení z jedničky rovnou na čtyřku, tak ty emise budou o maličko nižší a vyjde jim to tak, že tu daň nebudou muset platit.
A je to fakt těsně - ten limit je 22.5 mpg, když vezmete z wiki spotřeby manuální C6 vette (16 mpg ve městě, 26 mpg na dálnici) a proženete to vzorečkem z https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Tax_Act, dostanete spotřebu 22.6 mpg - což je těm 22.5 sakra blízko a věřím že proto tam tahle blbost stačí.
Takže každopádně ten CAGS (computer aided gear selection system) je fakt jenom ekokurvítko a velká část majitelů si ho hned po dovezení auta vyřadila. U starších Corvette (nevím přesně kterých, nedohledal jsem) dokonce bylo v manuálu napsáno velkým červeným písmem něco jako "pozor, pojistka XY je součástí systému CAGS, její vytažení způsobí jeho nefunkčnost což je nelegální!" (čímž ti velmi snadno poradili jak na to).

0 reagovat
Trewis
17. 7. 2024, 18:33

Krabe, jsi automobilový prostitut v nejlepším slova smyslu :-D Od starých po nové, napříč kontinenty, zkoušíš a hledáš svůj kousek automobilového štěstí. Věřím, že časem nasaješ i nějakou čínskou elektriku, ať to máš komplet. Sám jsem zaměřený spíš na houpavé ameriky, ideálně veterány. Ale o to víc mě potěšilo, že jsi i ty, po zkušenostech s vybroušeným Porsche, našel zalíbení v americe. Ať ti corvette dělá dlouho radost, v tvém případě aspoň dvě sezóny, než bude nahrazena třeba s V series Cadillac, protože ta V8 je prostě radost. Díky, že se dělíš o své zážitky s různými auty, čtivou formou na tomhle blogu.

0
krab
18. 7. 2024, 09:00

Dík za komentář, to mám pak o to větší radost občas něco o autech co mě baví napsat ... Je fakt, že automobilová "děvka" jsem teda slušná, to jo, ale ono to ani jinak nejde, kdykoli chci něco jinýho zkusit, tak se nedá nic dělat a nějaký stávající auto musím prodat, aby mi to pomohlo zaplatit to "nový" .. možná je to i dobře, protože kdybych měl spoustu místa a spoustu peněz, asi bych se s autama jen tak nerozloučil a jen přikupoval..

Taky doufám, že tahle Corvette mi nějakej ten delší pátek vydrží ...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte