reklama
načítám data...

Chevrolet Corvette C3 - tak chutná svoboda.

21. srpna 2017, 21:49 31 komentářů Raspby

Růžová nerůžová, C3 nabízí řidiči naprostou nirvánu.

zobrazit celou galeriiJan Malina: Chevrolet Corvette C3 - tak chutná svoboda.

   Ze všeho nejdřív napíšu něco k té barvě, protože ta uhodí do očí dříve, než samotné auto. Současný majitel to již v této barvě koupil. Údajně si ji přála manželka předchozího majitele.  Aktuální majitel se ale raději ze začátku soustředil na techniku, a co se týká toho, je auto v naprostém pořádku. Lak přijde na řadu později. Zvenku je auto ještě mnohem větší než na fotkách, přičemž přední kapota je snad nekonečná a nebýt vyklápěcích světel, hodně těžko by člověk odhadoval, kde asi končí přední nárazník. Všechny ty tvary blatníků, kola, respektive spíše balóny, na to všechno se tak nádherně kouká, až člověk začne vlastně přehlížet, že je auto růžové.

   Jenže ono nakonec na barvě vůbec nezáleží. Už jen usednutí do nádherného světlého interiéru téhle krasavice je zážitek. Po velmi stylovém kovovém zaklapnutí dveří zjišťuji, že sedačky jsou poměrně úzké a na americké auto svého věku mají překvapivě velké boční vedení. Sedí se krásně nízko a vše je dobře po ruce a i když kabina působí na první pohled stísněně, tak po usednutí je příjemně vzdušná asi nejen díky průhledné střeše typu targa. Celkové zpracování příjemně překvapí, plastu je málo, převládá kůže a většina ovladačů je z poctivého kovu. Auto má klimatizaci, elektrická okénka, elektrické sedačky a přitom si všímám nádherných detailů, jako například krásné kovové(!!) zámky na bezpečnostní pásy. Prostě ten styl a atmosféra “staré Ameriky“ z toho sála na sto honů.

reklama

   Po obloze se honí mraky a je vesměs zataženo. Jenže stačí otočit klíčkem, auto s lehkým zatřesením naskočí a ustálí se na velmi pronikavém lehce nestálém volnoběhu. A v tom jako by se ty mraky rozestoupily a vysvitlo slunce. Za výhružného bublání se opatrně rozjíždím a pak to přijde. Ten pocit. Svoboda. Jak si tak jedu na pohodičku s loktem z okna, cítím se opravdu svobodný. Už vím, co tímto celou tu dobu chtěli Američané říci. Motor si brumlá, cyklisté se do jednoho otáčejí, někteří i mávají (snad ne jen kvůli té růžové), ptáci v křoviskách okolo silnice se rozlétají a uprostřed toho všeho já. Život je krásný.

    Pod kapotou dlouhou, jako čekání na další výplatu, je poctivý starý americký osmiválec Small block o objemu 5,7 l (350 kubických palců) a výkonem okolo 200 koní. Což mi sice na takový kus motoru připadalo celkem málo (navíc auto není také žádné pírko), ale nic mě nedokázalo připravit na ty newtonmetry, které se bez váhání dostaví po jakémkoli větším sešlápnutí plynu. Motor se rozeřve, auto začne vibrovat a vrhne se dopředu s takovou vervou, že to člověka až zaskočí (tohle, že je jen 200 koní? Pocitově by člověk tipoval minimálně o sto víc), jenže se nenechá zaleknout, ale dál drží plný plyn a na tváři se objevuje proslulý rohlík. Toho zvuku se prostě nedá nabažit. Najednou je tam z 50km/h hned 130 a já zjišťuji, že už bude končit tachometr. Tak ubírám a snažím se to nějak vstřebat. Štěstí že si za peníze nekoupíš? Pro toho, kdo je alespoň trochu petrolhead, je toto jasný důkaz, že to není pravda. Netrpělivě vyhlížím další rovinku, abych mohl tomu Small blocku dát zase trochu napít. A výsledek je stejný, tachometr na konci a já se tlemím blahem.  Ten zvuk a projev motoru je něco, co se nedá moc popsat, ale musí se to zažít. V8 s karburátorem je naprosto jiná liga, než dnešní moderní osmiválce. Je takový syrovější, rozzuřenější, divočejší, ale přitom ne hlasitější, než současná AMG např. Vím, že v případě těch současných v tom hraji roli různé limity a normy EU, ale je to prostě fakt.

   V zatáčkách je samozřejmě znát, že je to dlouhé a velké auto. Řízení má velkou vůli okolo středové polohy, ale i tak je poměrně přesné a auto se vede celkem snadno. A že je to s tím předlouhým předkem potřeba. Posilovač je typicky americký, takže samotné řízení usnadňuje. Na výjezdech za zatáček jsem byl trochu nervózní, jak ten výbušný osmivál a hlavně automat zareaguje, tak jsem si raději počkal, až se zatáčka narovná a zašlápl to. Bože to byla paráda. Radši si ani nechci představit, co s tím dělá ten Big block 427 (7,0l), který se do C3 taky nabízel. To už musí být opravdové peklo. Odpružení auta je dost tvrdé, ale na to jsem zvyklý, nicméně na našich hrbatých okreskách se autu očividně moc nelíbí. Vevnitř se ozývají různé zvuky a auto celkem poskakuje. Pravda, bylo to v pasážích, kde by drncalo asi úplně všechno. Jinak je ale jízda samotná celkem pohodlná.

   Ale tohle všechno je člověku tak nějak jedno. Ono jde totiž o to, že řídí Corvette s tím jejím osmiválcem. A o tom to je. Ten požitek je to, oč tu běží, takže nějaké teoretizování, jaká je maximální rychlost, jestli je rychlejší než to, nebo ono, je naprosto mimo mísu. Dokážu si představit naprostý den blbec, ale pak sednu do C3, dám si projížďku a najednou jsou všechny chmury a starosti pryč. A hlavně to tvoří duši tohohle auta. Žít si svůj americký sen. Zhasínám motor a je slyšet jen zpěv ptáků. Nechce se mi vystupovat. Mockrát bych tímto chtěl majiteli poděkovat, že mi byl umožněn takový zážitek. Věřím, že na to jen tak nezapomenu. Ví se o mě, že nejsem nějaký extra fanoušek do aut z USA, ale tohle si mě naprosto získalo. Ona nakonec i ta barva bude možná příhodná. Svět je totiž za volantem C3 tak nějak růžovější.

  

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Pan Krab
21. srpna 2017, 22:59
1

Díky Raspby :) I když barva byla světle malinová, ehm.. tedy růžová , bude se mi usínat růžovým spánkem. Hezký blog , jsem rád že jsi si US auto vyzkoušel, ono je to o jiných emocích a pocitech než u těch našich malých lehkých sporťáků. C3 je nadčasová a naštěstí ještě relativně dostupná Corvetta pro nás smrtelníky. I když Knightrider mě asi vyvede z omylu, protože už pěkná C3 stojí vlastně docela balík..

reagovat
Knightrider
22. srpna 2017, 18:19
0

Ono je to s C3 a cenama komplikovanejsi. Druha polovina 70. let a zacatek 80. let se da sehnat uz za nejakych 350-400 tisic, ale to jsou samozrejme auta v predrenovacnim stavu a ceny dilu nejsou zrovna lidovy. Tohle by mel byt rok 1981, pokud se nepletu. O rok novejsi C3 uz mela vstrikovani misto karburatoru. Nejvic ceneny jsou prvni rocniky s chromovanyma naraznikama, z let 1968-1972 a tam ceny zacinaji zhruba na dvojnasobku. Ten Raspbym vzpominanej big block 7,0L nebo pozdejsi 7,4L uz pod milion nesezenes. Ale to taky byly auta, ktery jeste nemely priskrceny emise, takze tam byl papirovej vykon z fabriky 390HP a kroutak neco pres 620 Nm. Udajne to dokazalo zrychlovat na 100 kolem 5-ti sekund, coz musela byt v 60. letech dost velka divocina. :-D

Raspby
22. srpna 2017, 23:21
0

Tohle je 1980 :)

Knightrider
23. srpna 2017, 06:20
0

Nebo tak. :-)

beastar
21. srpna 2017, 23:55
0

Pěkně. Ta barva je samozřejmě minimálně zvláštní, ale Hello Kitty by to spravila třeba na kapotu. Jinak dostupné pro smrtelníky to určitě je jenomže ty kusy od 350,000 čeká brzká investice dalších 350 a to není taková paráda. Za půl milionu máš docela slušné auto. Obdivuji toho borce, co to zapůjčil k té projížďce nikdy nevíš kdy přijede odzadu důchodce v autě bez brzd.

reagovat
Do
DoubleR
22. srpna 2017, 10:54
0

Nádherná strojovna! Tahle poslední mutace cé-trojky je snad mojí nejoblíbenější Vette. Barva je taky parádní, prostě neonová osmdesátka, neměnil bych ji. Pokud bych takovou C3 kupoval, tak bych možná dokonce tuhle barvu upřednostnil před těmi katalogovými :)

reagovat
Raspby
22. srpna 2017, 11:35
0

Je pravda že na bulváru v Miami by celkem zapadla...ještě mít květovanou košili. :-D Jinak za mě co se týká barvy vede dual color ala Pace Car :) http://www.c3vr.com/carlisle78s/images/20082231313221978-Pace-Car.jpg

Evžen Masopust
22. srpna 2017, 14:51
0

Tak ta v odkaze je libová. Za mě ještě klasika - černá. Uslintal bych se blahem =D

Knightrider
22. srpna 2017, 18:27
0

Zajimavy, k jakymu autu ses dostal. :-) Ridicskou nirvanou bych to asi uplne nenazval, vzhledem k tomu, ze je to auto ze zacatku 60. let, ale presne jak pises, kdyz usednes dovnitr, tak te vlastne vubec nezajima, kolik to jede a co je rychlejsi a co ne. Tady si proste clovek uziva ty uzasny tvary a charisma, ktery to auto ma.
Ja jsem pres leto ridil asi ctyri ruzny C3, od prvniho rocniku 1968 az po takovouhle verzi z roku 1981 a musim rict, ze to pro mne ma natolik velky kouzlo, ze uz jsem vicemene rozhodnuty, ze jakmile to pujde, vymenim svoji C4 prave za C3. Nejak mne ty veterany v posledni dobe berou vic, nez vsechny super nadupany moderni auta s milionem funkci na dotykovym tabletu uprostred palubovky. :-)

reagovat
beastar
22. srpna 2017, 18:53
0

Co by si měnil. Dokup c3;) něco z roku 75 a postupnou renovací z toho udeláš zázrak.

Knightrider
22. srpna 2017, 19:25
0

Bohuzel nemam tiskarnu na tisicovky a moje predstavy o tom, jak by mela vypadat moje C3 se dost rozchazi s moznosti vlastnit obe generace.

beastar
22. srpna 2017, 20:03
0

Taková tiskárna na tisícovky se hodí. Lepší je ale dělat rovnou Eura.

Raspby
23. srpna 2017, 10:50
0

Knightrider: Dobře...řidičskou nirvánou tak, jak si asi všichni myslí, bych to nenazval. Ale co se týká toho pocitu a stylu, když si s tím člověk vyjede...tak to zase ano :)

Knightrider
23. srpna 2017, 11:53
2

To rozhodně. Z těchhle aut prostě cítíš jejich výjimečnost. :-)

ToMyx
23. srpna 2017, 17:06
0

Fajn malinovka Raspby! V autíčku jako v pokojíčku, asi bych si zvykl. To hřmění osmiválce je jako virus, tak pozor. Ten rohlík jsem měl při čtení blogu i já, takže palec hore, moc pěkně se mi to četlo.
Akorát bych musel prodat ledviny všech rodinných příslušníků, abych byl schopný po koupi uvést do stavu tip-top :-) Krásná bubli bubli kára.

reagovat
Rien
24. srpna 2017, 15:16
0

Podobny pocity mam v rx7 v8, tam akorat clovek nesedne do nadhernyho svetlyho interieru, ale do ne zrovna hezkyho cernyho interieru:D ale zas do toho ma mrstnost toho malyho lehkyho sportaku, kdyz chce:) fakt pekny cteni

reagovat
Knightrider
24. srpna 2017, 17:33
0

Toho tvyho vozitka uz jsem si tady vsimnul. Jak se tahle prestavba dala u nas zlegalizovat? A to jsi delal ty nebo uz nekdo pred tebou?

Rien
24. srpna 2017, 20:07
0

Je to takhle dotazeny ze statu. Prede mnou to uz tady meli dva nebo tri lidi, jistej si ted nejsem. A znacky to ma, to je hlavni:D

Knightrider
24. srpna 2017, 20:45
0

Mne napadlo, ze to bude uprava ze Statu. Tam se takovyhle veci delaji. U nas by byl obrovskej problem takovou upravu zlegalizovat. V tomhle jsme bananova republika.

BigBang
13. září 2017, 21:35
0

S dostatkem peněz to dostaneš na papíry i u nás a jako bonus si budeš moct vymyslet jméno auta dle libosti :D

honzasenkyr
24. srpna 2017, 18:16
0

Díky za článek. Skvělá růžovka. Miluju tyhle auta. Raper z Liberce si jí taky pořídil -


reagovat
Knightrider
24. srpna 2017, 18:30
0

Raper z Liberce sice vubec netusi, co tam ma za motor, ale zda se, ze to auto ma rad a chova se k nemu slusne. Tak alespon neco.

honzasenkyr
24. srpna 2017, 18:46
0

Proč? Na kameru řekl, že v to mám "sedm a půl litr". Spíš jsem se pousmál jak řekl "ševrolet korvete", ale mělo to aspoň takovej pobožnej nádech.

Knightrider
24. srpna 2017, 19:48
0

No ja jen, ze sedm a pullitr se tam nikdy nedaval. ;-)

Knightrider
24. srpna 2017, 19:54
0

Ten objem motoru neni 7,5L ale 5,7L. :-)

beastar
24. srpna 2017, 20:18
0

Ale dávalo se sedm, čtyři ? Tak se třeba spletl o jedničku.

Knightrider
24. srpna 2017, 20:42
0

Big block 7,4L se daval v letech 1970-1974. Pak uz ne.

honzasenkyr
24. srpna 2017, 21:38
0

Haha, bral jsem to, že to jen zaokrouhlil, ikdyž s těma papírama to mohl říct přesně no. Ale co je divné teda ten obsah X roku, jediné vysvětlení, že v tom nemám originál motor. Co myslíš?

Knightrider
24. srpna 2017, 21:54
0

To by samozrejme mohlo byt, ale ciste z ekonomickyho hlediska by to byla blbost a i technicky by se to resilo hur. Big blocky mely jiny prislusenstvi, jako chladice, posilovace, jiny podvozkovy komponenty, atd. Navic v roce 1976 C3 prosly zasadnejsima upravama podvozku, kdy podvozkovy dily uz nebyly uplne kompatibilni s rocnikama 68-75, takze by se toho muselo menit vic. Nerikam, ze by to neslo. Samozrejme slo. Ale bylo by to zbytecne slozity a hlavne nakladny. Spis bych se priklanel k tomu, ze zamenil 7,5L s 5,7L, kterej tam realne byl z fabriky. Mozna mu to i nekdo na uradu blbe zapsal do technicaku. Tam delaji taky slusny zverstva. Ostatne i ja mel u svyho Mustanga v malym technicaku napsano, ze to je Mustang Cobra 4,0L a v kolonce motoru pak objem 4,6L. Na stejnym dokladu. O radek niz. Nikomu to nevadilo. A to, ze Cobra (alias Shelby GT500) mela objem 5,4L, uz je jen tresnicka na dortu. :-)

honzasenkyr
24. srpna 2017, 22:02
0

AHA!! A sakra, tak to má smůlu, co třeba když to má blbě v papírech a celou dobu si bude myslet, že tam má SEDM... a nikdo, i ten kdo na to přijde se mu to bude bát říct :D Občas bude mít jen zlej sen. No s tim Stangem - vážne?!!, to je teda hnus, že to takhle dokážkou pojebat, to si bourák nezasloužil )))

Knightrider
25. srpna 2017, 06:17
0

To je u ceskyho urednika normalni. Kamarad mel u GMC Yukon Denali v technicaku napsano Chevrolet GMC Denali, nez si to nechal predelat poradne.