načítám data...

Balet na ledu

06. ledna 2019, 22:11 16 komentářů BubaaCZek

Komentář k silničářům, motoristům, nehoda v přímém přenosu a trocha zábavy na ledě.

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Balet na ledu

Pročítám diskusi ohledně motoristů na zimní nadílce (zde) a jelikož jsem včera viděl nehodu v přímém přenosu a taky jsem se právě vrátil z tréningu v místním zamrzlém motoparku přispěju trochou do mlýna.

Nejdříve k sypačům. Nevim co furt máte. Snad nečekáte, že vždy a všude bude odhrabáno a posoleno. Zvlášť v prvních hodinách je to nereálné. Cesta do vesnice, kde pobýváme, když jsme zrovna na severní moravě je notoricky známá tím, že tam bývá náledí. A to je na jedné z výpadovek z okresního města.

Také tam bývala zákeřná zatáčka v lese. Rovinka a najednou ostrá vlevo do pravého úhlu. Pravidelně někdo v příkopě. Stačí to malinko přepálit, předbíhá vás zadek a skončíte v příkopě v protisměru, otočení naopak než jste přijeli.

Před asi dvěma lety tu zatáčku narovnali. Je z ní dlouhá táhlá a bohužel taky nesprávně nakloněná. Taky ji zvedli a vede na asi třímetrovém náspu. V neděli na ní bylo několik cm zasněženého ledu. To je třeba jet vážně opatrně. Naproti jsem viděl, ne úplně novou, A4ku v quattru jak chvíli bojuje s pomocí asistentů, ale nakonec fičela po tečně ven. Dole to rozryla (naštěstí se trefila mimo odvodňovací rouru) a skončila hezky na rovince u lesa. Zastavil jsem u kraje, nahodil výstražná světla, vystouoil, málem si na tom ledu rozbil hubu a překlouzal se přes cestu podívat jestli je OK. Borec se v opojení adrenalinu chvíli pokoušel jakože vyjet nahoru nebo co, ale ta 4kola je v trávě samozřejme marná. Všiml si mně, vystoupil, oznámil, že mu nic není a při obhlídce zjistil defekt.
“To je na traktor”, povídám mu.
Že prý najel na střed do hlubokého sněhu a už to bylo. Vážně stačí málo.

Jedu dál, bo tam už nic nenarobim a o dvěstě metrů dál další. Tam už je to jen metr do díry a děvčata tam parkly 307mičku.

Po cestě zpátky jsme tamtudy jeli svorně tachometrových 45 km/h a všichni měli dost soudnosti nepředjíždět.

Doufal jsem, že zimní trening v motoparku bude na sněhu a poštěstilo se mi. Akorát to byl sníh den předtím čerstvý, uježděný, potátý a přes noc zmrzlý. No masakr. Nehostinnější podmínky nevymyslíte. Souvislá vrstva hrbolatého ledu s místy vyjetými kolejemi apod. Obul jsem na předek čenta pneu s hřeby (nebylo zbytí bo jedna normální zimní měla defekt). Původně měly hřeby tak půl cm a zbyla z nich po přejezdu k motoparku stěží polovina. Né že by to nějak pomohlo.

Jak tušíte, nešlo o to zajet čas, ale přežít. Bylo vážné legrační vidět bavoráky při pokusech o rozjezd. Tady byla atmosféra a málo koní jednoznačné plus. Jezdil třeba i Mustang (viz video z 3ti ze 4 jízd), Lexus s 2JZ a dvěma turbama (v podstatě sleeper), nějaké bavory, Colt CZT, Clio RS Mk4 a jedno další čento.

Nejrychlejší bylo suverénně to obyč čento (borec že jezdí závody už dlouhá léta), pak Clio (borec tež v přilbě a dalším vybavení) a pak moje maličkost. Začal jsem všechny dojíždět, potom co jsem se naučil chytat se v zatáčkách kolama za okraj dráhy. Je to super pocit. Připadáte si jako bůh, páč jste ojebali fyziku. Je naprosto nemožné na takovém povrchu projet tak rychle zatáčku. Stále mi ale není jasné, jak někdo může mít koule na to spoléhat v opravdové rychlosti na suchu.

Jsem moc rád, že jsem měl šanci se sžít s ledovkou. Zatáčí to buď když jedete krokem, nebo (při snaze jet “rychle”) když na to šlápnete tak na chvíli zatáčí při lift off (když se zrovna přesune váha na předek po ukončení zrychlování). V podstatě šlápnout na plyn, pustit, zatočit volantem, to se na moment chytne, pak chvíli rotuje zadek a vyrovná se to. A znovu a znovu. Nic na co bych chtěl spoléhat v civilu.

Za ručku jsem si taky potahal do sytosti. Spousta “úspěchu” byla v tom, hledat, kde to drží aspoň o ždibíček více a ke konci už jsem rozeznal dodatečný grip, když jsem se správně trefil do vyjetých ledových kolejí. Spousta srandy při nízkých rychlostech na cestě a chvílemi i mimo ni.

Co z toho vypadne je mega respektu k zimě. Dávejte si bacha lidičky, bo mnohdy stačí i drobná chyba a když máte rychlost, tak už se jen vezete.

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

ma
martinw
07. ledna 2019, 10:41
0

K těm borcům v autech vyššich tříd - když tam tak pohodlně sedíte, vše je odhlučněný, odpružený, volant se chová pořád stejně, máte příplatek za nesmrtelnost (pohon 4x4) ...pak má člověk pocit že proletí všechno ...protože ta problikávací kontrolka stabilizace přeci jen dělá svou práci no ne ? A to Quattro by se mělo taky snažit ! Takovou mentalitu má "honorace" při výletu na víkendovou lyžovačku.

reagovat
ma
maras
07. ledna 2019, 21:44
0

Jseš od F-M jo? :)

reagovat
BubaaCZek
07. ledna 2019, 22:45
0

Jo, to je ta zatacka :)

ToMyx
08. ledna 2019, 14:12
0

BubaaCZek: Výborně! Ty si s tím tréninkem nedáš pokoj ani v zimě a to je dobře!

Podobnou zkušenost bych naordinoval rovnou 6-12 měsíců po autoškole (když řidič získá trochu zkušeností).
Proč? Za poslední 3 zimy jsem se při "bujarých" diskuzích dověděl od kámošů vlastnících rodinné kombipixly (a6, 508, 2x passerati, mondié), že když teda jezdím na ty okruhy, proč jezdím na sněhu a ledu jako posr. Když přece ty nový káry to s asistentama zmáknou... Za ty 2 roky mají 2 z pěti po bouračce (a6+pašík), oba letěli do lesa mezi stromy po opuštění zledovatělé zatáčky po tečně. Ještě, že ty zatáčky nebyly pravotočivé :-( Pak chápu ty pohnutky kupovat pro maminu s dětma ideálně velkou těžkou krávu.

reagovat
BubaaCZek
08. ledna 2019, 22:21
0

2 z 5ti... slusna bilance.
Jak to myslis s tou pravotocivou?

sk
skretik
09. ledna 2019, 09:25
1

asi tak, ze nez z pravotocive letis do skarpy, tak musis jeste projet protismerem

ToMyx
09. ledna 2019, 12:01
0

Díky, přesně tak jsem to myslel.

Pochtli
09. ledna 2019, 20:31
0

Jj, to je ten největší průser, když to kvůli chybě jednoho odsere i někdo nevinný v protisměru..

Inženýr
09. ledna 2019, 20:46
1

A vy se tomu snad divíte?

Vždyť kolik lidí si koupí diesel na ježdění kolem komína? Proč? Protože to říkal prodavač a chlapi v hospodě, že to žere míň a je to v módě. Stejnou úroveň znalostí mají tito lidé i ohledně těch ostatních věcí. Vždyť to má ty moderní bezpečnostní systémy, ne? Má, ale pokud někdo namísto chození do školy onanuje nad kusem papíru z Deutschlandu, případně ty základy fyziky po dvaceti letech jednoduše zapomněl, tak to pak bohužel vypadá jak to vypadá. Jak ovšem píše Pochtli - hlavně aby to neodnesl někdo jiný.

Pochtli
09. ledna 2019, 22:29
0

To jsou ty dnešní krámy - kvůli všemožným asistentům a bezpečnosti (= vše nabobtnalé až běda) už skoro není odezva a člověk si pak neuvědomuje, že jede tak rychle.

BubaaCZek
10. ledna 2019, 11:52
1

Dnes rano u nas krasne nasnezeno a vsude klouzava vrstvicka snehu. Kdyz na to prisla dnes rano u kafe rec, a zminil jsem kolegum, ze moje auto nema zadne ESP, tak meli vyraz jak by koukali na sebevraha...

ToMyx
11. ledna 2019, 14:05
0

Běž se ihned zastřelit na nebližší benzínku, sebevrahu ! :-D

sk
skretik
09. ledna 2019, 09:31
0

Hele, ten Mustang nema svor? nebo aspon elektronahrazku? protoze ... takhle to vypada trochu potupně :)

reagovat
BubaaCZek
09. ledna 2019, 09:39
0

Sedelo to na brise a pod pravym kolem te prilnavosti tez moc nebylo. Borci vyfasli lopaty a kdyz jsem odjizdel, tak tam jeste furt byli a snazil se je vytahnout za predni kolo doboku Clubman.

Vedeli jste, ze Mustang nema ani vpredu ani vzadu hak?

sk
skretik
09. ledna 2019, 11:00
0

Zapichlej je tam kvalitne, to je jasny, ze sance na vyjeti by nebyla o moc vyssi ... jenom min potupna ! :D
Ale ze nema hak se mi nechce ani verit, v EU - kde je povinny ABS, ESC, airbagy atd.?

BubaaCZek
09. ledna 2019, 11:25
0

Fakt tam hak nemel. Jsem tez neveril. Zrejme dotahly z US
Tady je video o tom jak ten hak dodelat.


13. minuta
-
Komentář upraven 9. 1. 2019, 11:29:33