načítám data...

Autičkářův detailing blog č.3

28. března 2017, 16:12 23 komentářů Xander_Cage

Pomůcky, nářadí nástroje

zobrazit celou galeriiLukáš Pěčka: Autičkářův detailing blog č.3

Zdravím opět u dalšího blogu, tentokrát s číslem 3.
Dneska se podíváme na pomůcky, nářadí nástroje a různé věci, které se používají při detailingu. Hned na začátek zmíním, že tenhle blog č.3 nebude pojednávat o profesionálním a drahém strojovém vybavení – leštičky, wapky, tepovače atd., z důvodu, že jsem chtěl tyhle blogy ze začátku pojmout pro úplné laiky a amatéry a k drahým profesionálním strojům se dostanu v pozdějších blozích, ale hodně později, sám zatím takové vybavení nevlastním, mám sice pár zkušeností, ale nepracuji s tím pořád, takže ještě musím hodně prostudovat a naučit se, popřípadě dokoupit, abych potom mohl o tom publikovat dále.

Ještě na co jsem si vzpoměl co mělo být u minulého blogu, je když myjeme nebo pracujeme s vozidlem, určitě nemáme na sobě šperky, hodinky, klíče v kapsách, kovové opasky bundy se zipsem a jiné věci co by mohli poškrábat či nějak poškodit lak. No ale teď už k tomu o čem je tenhle blog.

No čím začít než co je základ a to je mycí rukavice. Spousta lidí používá klasickou mycí houbu, která není na mytí vozidel vůbec vhodná. Jde o strukturu houby, houba je pórovitá a póry zadržují nečistoty, které se v druhém kýblu dobře neopláchnou a špína tak dře lak karoserie, navíc houba má i drsnější povrch, není tak jemná.
Klasická mycí houba, zbrusu nová.
Póry u houby, kde se zachytávají nečistoty.
Základem jsou rukavice z mikrovlákna. Mikrovlákna jsou prakticky malé nudličky, které zachytí mezi sebe špínu, která se pak netahá po karoserii, ale nevtáhnou ji dovnitř rukavice čili rukavice jde pak v kýblu s vodou snáze opláchnout. Navíc povrch je jemný a tímpádem nepoškrábe karoserii (připravil jsem video, kde je test zvuku houby a rukavice, čili podle zvuku už můžete posoudit co více škodí laku), cena je také přijatelná a rukavice vydrží velice dlouho a hodně mytí vozidel.
Mycí rukavice z mikrovlákna
Detail nudliček z mikrovlákna

Pak jsou rukavice z ovčí vlny je to nejlepší co můžete při mytí použít. Ovčí vlna je velice jemná, nečistota se zachytí mezi jednotlivými vlákny, které tu špínu “obalí” dokud ji v druhém kýblu neopláchnete. Problém rukavic s ovčí vlny je, že nevydrží tak dlouho jako rukavice z mikrovlákna, po čase se vlákna začnou oddělovat a rukavice se začně rozpadat, navíc nelze tuto rukavici prát v pračce, nasaje sice hodně vody, ale díky tomu vám nestačí 10 litrové kýble a musíte mít mnohem více vody a tímpádem se tato rukavice velice dlouho suší (nesmí se sušit na topení, ale musí se prověsit a usušit přirozenou teplotou vzduchu) a v poslední řadě je vyšší cena oproti mikrovláknovým. Pár rukavic z ovčí vlny jsem měl (kromě té nejdražší) a vrátil jsem se zpátky k mikrovláknové hlavně kvůli životnosti a ceně, pro mé učely to úplně stačí.
Rukavice z ovčí vlny, (na obr. Dodo Juice Wookie, nejlepší co lze na auto koupit cena cca 900kč) foto převzato z internetu

Posuneme se ke kolům. Určítě používat kartáče na disky, které se dostanou mezi disk a brzdový kotouč, dobře se s nimi manipuluje, vyčistí a nepoškrábou disk, čili nějaké štětky na toaletu a jiné univerzální štětky určitě ne.
Zde používám kartáč na disky EZ Detail brush malý, velice dobrý kartáč který i přes vyšší cenu oproti konkurentním kartáčům je převyšuje v několika věcech. Štětinky jsou velice jemné a navíc jakoby ve tvaru malých hvězdiček čili lépe čistí disky a nepřístupná místa, jsou vyrobená z materiálu Nylex, který má pamětový efekt a po zdeformování se vrací štětinky zpět do původní tvaru a celkově je kartáč dobře ohebný, vinylová špička která zabrání poškrábání disků a hlavně výdrž, měl jsem předtím klasický levnější kartáč na disky, ale po čase se začaly rozpadat štětinky, ale EZ stále drží a po umytí vypadá jako nový. Na mé kola (15 a 16 palců) s paprsky blízko sebe je tahle velikost ideální (stětinky 14,5 x 6 cm a celková délka 32 cm) na větší kola nebo na kola s paprsky dál od sebe bych uvažoval o EZ velkém kartáči. Určitě doporučiji.
EZ Detail kartáč na kola
Na podběhy se dá používám jakýkovil kartáč jemnějšími štětinami, aby se nepoškrábaly plasty, případě v moderních autech jakoby koberce na podbězích. Záleží jakou máte výšku kol od podběhů a celkovou šířku podběhů, aby dobře se s ním manipulovalo a aby rukojet nepoškrábala záhyby blatníků. Někdy v Lidlu mají takový kartáč za pár korun i když popsaný jako na mytí vozidla, ale dá se použít jenom na ty podběhy. Můj kartáč na podběhy je Vikan (30cm) s jemnými štětinami.
Kartáč Vikan na podběhy
Na čištění pneumatik je vhodný kartáč který je hrubší a drsnější aby vytáhnul špínu z pneumatik. Já používám asi to nejlevnější a nejjednoduší co se dá použít - kartáč Antagen z Ikei (cena 7kč) tento kartáč je hrubý aby dokázal vytáhnout špínu z pneumatik, samozřejmě se dá použít special kartáč na pneumatiky, který je širší a zabere větší plochu pneumatiky takže není třeba tolik práce, ale mě tenhle kartáč naprosto stačí.
Kartáč Antagon z Ikei na pneumatiky
Na celkové čištění disků se dá použít buď mycí rukavice – druhá jenom na disky, která se nikdy nepoužije na karoserii díky mnohem větším nečistotám které se na discích a kolech vyskytují (brzový prach, asfalt, guma, a jiná špína) a nebo větší štětec, který používám i já.
Tenhle větší využívám na disky

Štětce jsou velice dobrou, až bych řekl, že po rukavici hned druhou základní pomůckou pro detailera. Pomocí štětců jde čistit všelicos. Kola, panty dveří, víčka nádrže, různé spáry a záhyby, na čištění interiéru (krouživými pohyby a tlakem se vytáhne špína z plastů), na výdechy ventilace a spoustu jiných. Používám kulaté štětce Spokar, mají kvalitní štětiny a plastovou ochranu štětin – kovová by mohla poškrábat, ale i ty plastové raději obaluji papírovou lepící páskou. Rozdíl od detailingových štětců je minimální, spíš bych osobně řekl žádný kromě vyšší ceny a značky.
Štětce Spokar
Rozpěnění a vytažení špíny pomocí štětce na interiérových dílech

Aplikátory, různé tvary a materiály nejčastěji pěnové, nebo z mikrovlákna mají v detailingu své místo, hlavně na nanášení impregnací ať na pneumatiky nebo plasty a interiér, na nanášení vosků adt. Lze použít i levné z číny kde je cena pár korun, avšak nejsou tak kvalitně provedené a pěnová vrstva je tenká a prosakují impregnaci až na ruce, lepší si trochu připlatit za širší vrstvu a kvalitnější provedení, u kterých nebude mít velkou spotřebu prostředků a déle vydrží.
Aplikátory vlevo Čína, vpravo Meguiars
Rozdíl mezi aplikátory vlevo Čína, vpravo Meguiars

Jelikož v detailingu se hodně pracuje s chemickými prostředky (i když ne vždy agresivními), špínou a vodou, je vhodné se nějak chránit, v tomto ohledu dobře poslouží nitrilové rukavice na jedno použití které se po práci vyhodí. Ostatní ochranné pomůcky osoby či oblečení je na každém individuální záležitostí.
Nitrilová rukavice

No tady bych blog ukončil s tím, že tohle téma je rozsáhlé a každá práce na vozidle má své nářadí a pomůcky (jiné pomůcky na exteriér, jiné na interiér – na interiér je toho mnoho co se dá použít od ušních tyčinek až po special štětců do různých těžko přístupných míst) a dostanu se k tomu v dalších blozích, tohle je jenom takový všeobecný přehled co se dá použít.
K sušení karoserie a s tím spojený nákup sušících ručníků, mikrovláknových utěrek se dostanu zvlášt v dalším blogu.

Takže detailingu zdar u dalšího blogu Pecka Detailing (Xander_Cage).

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
29. března 2017, 11:25
1

Paráda, ty si lepší než Horst Fuchs a nebo Patrik Hezucký z "teleshopingu" na ranní show Evropy 2 :)

Vlastně každý tvůj blog mě hluboce ranní, protože úplně hned živě vidim jak ubližuju svýmu autu tím, že si ho čistím sám. No, chybami se člověk učí a brzká návštěva hobbymarketu mě nemine .... všechno zase dělám špatně uff :)

reagovat
Eon
29. března 2017, 13:41
0

Super blog! Už postupně vybavuji, ať to mé autíčko taky hezky vypadá. :D

reagovat
Chosé
29. března 2017, 19:34
0

Vyrážím do Ikey :D ... jinak osobně čistím podběh, respektive tu L drážku lemu houbičku, takovou spíše plastovou s velkými otvory. Řekl bych, že je primárně určena na sundání asfaltu, mušek a podobně přilnavých věcí na karoserii. Otázka - je to špatně? Je fakt, že nějaký smeták by to možná vyčistil lépe, ale vždy když poté projedu rukou podběh tak je čistý.

reagovat
Xander_Cage
29. března 2017, 20:16
0

No nějak si nedovedu teď vybavit co je L dřážka lemu, ale asi bych neřekl, že je to špatně, u plastů podběhů, které dostávají fakt od všeho na cestách zabrat, takže kromě zbrusu nových aut nebudou už nikdy krásně nové, spíš jde o manipulaci - někde se natahovat s houbičkou není zrovna praktické, na těch nových podbězích kde je ten koberec bych to ale už nezkoušel ta houba by mohla ten koberec nějak možná poškodit, takže na kobercové podběhy určitě jemný kartáč. Btw. stejně aby byly podběhy 100% čisté je lepší auto zvednout na zvedák sundat kolo a čistit, ale takový šílenec nejsem ani já, stačí když je to na viditelných místech a kde se člověk s kartáčem dostane čisté. Tady hodně záleží na té výšce mezi kolem a podběhem s čím se ti lépe pracuje.

Chosé
29. března 2017, 21:23
0

Tak já nemám problém doma auto zvednout na dvě kola, protější shodit a pořádně to očistit. Ale to nedělám často, 1-2x do roka maximálně. Zkusím pořídit ten smetáček, možná to půjde lépe. Jinak na svoje paprskové kola jsem používal takový umělý kartáč, která má štětiny na drátu ve tvaru U, tj. konec i začátek U končí v rukojeti. Docela se mi osvědčil, ale možná pořídím i ten EZ, co doporučuješ.
Na obrázku je L profil, co jsem měl na mysli. Je to místo, obzvlášť u zadních podběhů, kde je nejvíce bordelu.

Xander_Cage
29. března 2017, 21:43
1

Jo už podle obrázků vím o co se jedná, no to je dost problematické místo, tam záleží jestli je to ještě karoserie nebo výrobce tam dal nějaké krytí, tím kartáčem se tam přece líp dostaneš (alespoň štětiny by se tam měli líp dostat), jinak pokud je kartáč na disky dobrý a je určený pro práci na discích možná bych ho nezatracoval, i EZ dělají kartáč ve tvaru U a používají se. Ono celý detailing je o testování, co funguje, s čím se dobře pracuje, co danému vozidlu vyhovuje atd., proto opravdová detailing centra mají celou řadu kartáčů na disky a různých nástrojů.

Letis
29. března 2017, 20:54
0

Rovněž jsem rád za tenhle blog a rozhodně se těším na další díly. Mimochodem kdysi jsem koukal na nějaký návod na youtube a trochu jsem si to popletl a úplně jsem zapomněl na tu rukavici z mikrovláken a místo toho jsem koupil jen ručníky z mikrovláken. Dá se to použít taky nebo jsou dobrý akorát na sušení a podobně?

reagovat
Xander_Cage
29. března 2017, 21:16
1

Ručníky a mikrovláknové utěrky jenom na sušení, popřípadě na rozleštění vosku impregnací atd.

Letis
29. března 2017, 22:19
0

Díky, za kolik se tak prodávají a kde se dají sehnat? Našel jsem na aliexpresu za cca 1$ - 4$. Budou kvalitní nebo mám vzít raději něco jiného kdesi v obchodě-kdyžtak v kterém?

Xander_Cage
29. března 2017, 22:28
0

No na sušení a ručníky jsem se chtěl zaměřit v dalším blogu, ale rychlé typy: ty z aliexpresu no nevím za tu cenu to bude asi nic moc, ale můžeš vyzkoušet, opravdové sušící ručníky bych si koupil u nás v ČR koupíš je buď na detailingshop.cz, detailingpro.cz a nebo nanowax.cz, sám používám Woolly Mammoth, který hodně saje a má vysokou gramáž, jinak pro klasické mikrovláknové utěrky je nejlepší jít do Kiku, tam za 30 Kč seženeš mirkovláknové utěrky s krátkým i dlouhým chlupem, ty já používám na ostatní práce.

JLK
30. března 2017, 09:48
0

Ty uterky z KIKu jsem si na zkousku koupil a vidim na nich jednu velkou vadu - ty dlouhosrste jsou jednostranne a nechlupata strana ma hodne "kluzky" povrch, takze nejde ji jen tak polozit na karoserii a tahat sem a tam, porad uterka zustava na miste a ruka jede dal. Kdyz ji slozim vejpul tak je to jeste horsi, protoze ty dve pulky jsou kluzkymi stranami k sobe a neni mezi nimi vubec zadny "grip". Docela skoda, protoze ta pracovni chlupata strana je pekna. Na detailingclubu je nekdo sesival mezi sebou a vznikla tak oboustranna chlupata uterka, ale mne to prijde takovy docela overkill, ktery se moc nevyplati - jeden kik 40*30 cm je za 40 korun, takze variace na oboustranne 40*30 budou za 80 a to uz neni moc daleko od ceny levnejsich detailingovych uterek.

Letis
30. března 2017, 14:07
0

Trochu nedorozumění, v tom druhém dotazu jsem měl na mysli, kde seženu ty chňapky, když ty ručníky na to nejsou vhodné. Jinak ty ručníky o kterých jsem psal nejdříve, jsem shodou náhod taky koupil za 1$ z aliexpressu, tak až přijdou, tak řeknu jaký jsou. Já asi zkusím i ty chňapky z aliexpressu, za tu cenu to je paráda, než za to dávat na eshopu u nás 300-500 Kč. Chápu, že už je to trochu mimo "filosofii" deatilingu, že by to chtělo co nejlepší kvalitu, ale člověk nějak začít musí. :)

Xander_Cage
30. března 2017, 15:29
1

Jo takhle, jestli myslíš tu mikrovláknovou rukavici tak prakticky kdekoliv v obchoďácích, hobbymarketech v autodílech já mám tu moji Kenco mikrovláknovou rukavici za 100kč z autodílů, dají se koupit i detailingové, na těch detailing shopech co jsem psal, za několik stovek ale jak jde vidět i ta za těch 100 Kč udělá parádu, ono nic nevydrží věčně, ani ta drahá rukavice a za jednu "original" detailing rukavici mohu mít ty svoje 3 a rozdíl je minimální.

Goldies
30. března 2017, 13:59
0

Super blogy, rád je čtu :-)

My máme sušící ručník, taková střední velikost (mrknu doma na značku) a nějak se mi víc osvědčily ručníky dva - ideálně stejné značky). Jedním vezmu auto "na hrubo" a druhým to pak v podstatě doleštím. Je až neskutečný kolik vody to pojme :-D Jinak na podběhy mám nástavec na WAPku. Máme mezi kolem a podběhem tak 30mm místa, takže nic jiného nehrozí :-D Díky za typ co na kola, protože to je peklo je umývat :-( Šikorý, málo paprsků a černý! Hrozná kombinace, je vidět celý kolo i zevnitř a mezi brzdou a kolem neprotáhnu ruku :-D

reagovat
H_F
04. dubna 2017, 05:42
0

na myti jsou naprosty zaklad rukavice
nejen na lak, ale i na kola
pokud tedy clovek resi maximalni rychlost a ucinnost
na jedne ruce ma na kola rukavici, v druhe stetec na prostory kolem sroubu a pak stetku na vnitrni casti disku pripadne pokud maji kola uzke prostory mezi paprsky.. plus kybl s APC

v podstate jsem se s jinymi rukavicemi nez z ovci vlny v provozu u top detaileru temer nesetkal
na topeni se naopak susily uplne bezne
jako jejich zasadni fail vidim jedinou vlastnost-po vypadani chlupu na exponovanych mistech clovek dre lak holou kuzi se zasekanymi mikrocasticemi
nicmene tyto jete rukavice se pak s prehledem pouzivaji prave na kola a dokonce zaroven i na lemy/prahy, jimiz si jiz nechceme zasirat normalni rukavici
po kazdem pouziti nez s nimi jdeme opet na disky se samozrejme vemou wapkou, coz je btw. jejich temer nejvetsi nicitel

aplikatory krom na rucni pasty a vosky nejsou temer potreba
urcite ne na pneu, tam je naopak opet pro nejrychlejsi nejucinnejsi aplikaci lesku nejvhodnejsi stetec, pokud chce mit clovek matny vzhled, stahne to pak treba nejakym mirkovlaknem, co uz je na odpis


chybi naprosto zakladni vec - mikrovlaknove uterky na suseni
pouziva se bezne mikrovlakno, kdo ma moznost v kombinaci se vzduchem (kompresor, obraceny vysavac) na vyhnani vody ze spar
na okna ke stejnemu mikrovlaknu se jeste uziva druhy hrubsi hadr na dolesteni-konzistence stejna jako najdete napr. v rolovacich susakach na ruce na toaletach (resp. primo toto rouno se da pouzit)
vicemene s temito dvema uterkami nepotrebujete nic nez vodu s kapkou detergentu pro skvely vysledek



ke strojnimu pouziti- u lesticek je to velice jednoduche- pro lidi bez praxe jednoznacne orbitalni-nejlepsi je rupes, nicmene s cenou 11tisic naopak neni jentak pro kazdeho
prace se da odvest s orbitalni napr. extolkou za dvojku, dodo buff dady PRO je takovou stredni cestou
je dobre si vyzkouset, jak se to cloveku drzi

zakladni vlastnost lesticky krom ergonomie je sila motoru, schopnost udrzet otacky a moznost nastaveni rychlosti

vicemene staci jen dve lestici pasty-doporucuji neporizovat 3m

daleko lepsi dela menzerna-zakladni je 400
muze byt zas od menzerny final, prip abrazivni dodo lime prime
k nim 2-3 kotouce (i 3m)



jeste existuji na odstraneni orangepeelu specialni kotouce od carpro-denim a velvet pads, ktere kdyz uz clovek jednou ma lesticku, odvedou velmi dobrou praci na vetsine aut (pouze u top modelu kde chce docilit clovek 100% vysledku je smirgl pod vodou vhodnejsi)

nicmene toto jsou uz celkem zasadni zasahy do laku, ktere spise zacatecnikum nedoporucuji, kdyz uz tak s poradne nastudovanou teorii vyzkousenou na mistech resp. vozech, kde chyby nicemu nevadi a idealne s merakem tloustky laku
tez musi byt lak predem zbaven vsech necistot clayem

foto bezny den v byvale praci v centru londyna

reagovat
Xander_Cage
04. dubna 2017, 09:35
0

Jo s těmi rukavicemi to tak jde.
Aplikátory, záléží jakou impregnaci na pneu se používá, jestli tekutá, tak ano štětec je lepší, ale na gelové nějaký aplikátor (jsou přímo i na pneu speciální aplikátory), jinak používám i na impregnaci plastů v interiéru - impregnace pomocí Poorboys Natural Look který je spíše gelovější.
K mikrovláknům jsem se chtěl dostat v dalším blogu zároveň se sušícími ručníky a udělat jedno takové velké téma, takže k tomu se ještě dostanu.
Jak říkám o strojích taky něco vím, ale nechci o tom zatím psát pokud nemám dostatečnou praxi a zkušenosti, ale co píšeš tak ano můžu potvrdit, že je to pravda a dalo by se to tak shrnout, ale chtěl bych to v budoucnu ještě více rozvést.

MG
MGRR
04. dubna 2017, 11:09
0

Jsem z cisteni auta dost nestastny :/ prijel mi ted Lexus LS460, z dalky to vypada ciste, ale vzadu je to dost spinave za zahyby a pod. O vikendu jsem privezl "ciste" auto do automycka.cz v podzemnich garazich OC Smichov, po trech hodinach a 2000,- za praci, jsem odjel s podobne cistym autem... kdyz jsem se po hodinove jizde na dennim svetle podival na tu praci, tak jsem videl praci uklizecky co ma jeden hadr na vse...

Potrebuji vycistit auto, ale kam mam zajet, aby to nedopadlo stejne... ti lide pracuji pouze pro penize, ne pro dobre jmeno :/

reagovat
Xander_Cage
04. dubna 2017, 11:23
0

No myčky v obchoďácích je kapitola sama pro sebe, tam se jede na zisk ne na kvalitní péči (i když to trvdí) něco jsem taky už na takových myčkách zažil - nic proti tomu někomu to stačí, ale kdo chce kvalitu musí hledat detailing a k tomu podobné firmy. Ale zpět k tvému problému pokud jsem pochopil tak jsi z Prahy, a v Praze dobré reference má Clean&style na Pankráci, ti z takových myček v obchoďácích umí a dělají detailing.

MG
MGRR
04. dubna 2017, 13:42
0

Diky za tip, rovnou jsem tam volal :)

MG
MGRR
04. dubna 2017, 16:48
0
Franz Kafka
04. dubna 2017, 17:37
0

Cože? To tam dělají jednorucí? Nic proti ale tohle nejen že bych neplatil, ale ani nepřevzal. Jako myčky v obchoďáku možná špatný, ale express myčka v Butovicích myje v pohodě. Jasně detailing to fakt není, ale mytí v pohodě.

MG
MGRR
04. dubna 2017, 20:41
0

Je to tak nějak divně špinavé, ale jen vzadu... (ono to má totiž zvláštní klimatizaci jen pro zadní část i pylový filtr jen čistě na zadek a ten nebyl měněný, je v kufru jakoby za opěrkami) Auto jsem před koupí ani pořádně neviděl, bylo to 1400km a nechtělo se mi to nějak moc řešit... tak jsem pro něj prostě poslal odtahovku. Psali top, originál 120t najeto, nelakované. Zaplatil jsem o 5t euro víc než je cena běžná a až na tyto drobnosti jsem dobře udělal.

Všude top je, je dokonale čisté (ne vyčištěné) ale jen za těmi rohy vzadu, pod sedadly a sředový tunel, zadní výdechy... psa v autě ale necítím, možná tam chcípla stařenka a vypadali jí vlasy, nebo tam byla opice :)

Ma
MartasCikas
02. září 2021, 10:14
0

Zdravím, také plánuji teď zavolat do některého z ověřených autoservisů a opravit některé nedostatky. Neměl by někdo zkušenost s touto firmou? https://www.united-6.cz/auto-detailing/ Jsem dost nerozhodný a nevím, kam bude nejlepší se momentálně obrátit.

reagovat