načítám data...

Audi TT 1.8T (8N) Daily driver. Go, toaster!

10. prosince 2019, 02:31 24 komentářů beastar

Tohle auto provází pověst kterou si dost pravděpodobně zaslouží. Nicméně dnešní ceny jsou tak nízko, že bychom mohli o téhle neduživé modelce přemýšlet.

zobrazit celou galeriiLe patron des patrons Beastar!!: Audi TT 1.8T (8N) Daily driver. Go, toaster!

Napsat cokoliv o prvním Audi TT, co ještě někde nebylo napsáno, to v podstatě nelze. Po pravdě je vůbec velmi těžké začít nějak originálně. Tak tedy postupně. Když Audi TT v roce 1998 přišlo na trh, nejprve jako kupé aby o rok později dorazilo také jako roadster, vyvolalo nebývalé pozdvižení. Na nezájem zákazníků si Audi rozhodně nemohlo stěžovat. Navíc se produkční verze v podstatě nikterak výrazně nelišila od původního konceptu. Respektive do výroby se prostě dostalo docela hodně. Optikou dnešní doby už se samozřejmě nejedná o nikterak dech beroucí křivky. Optikou konce devadesátých let je to něco nevídaného a naprosto dokonalého. Řekl bych, že do vozu se promítá v detailech tehdejší Německá preciznost a cit pro nejmenší detail aplikovaný s přesností a za použití kvalitních materiálů. Ano ani Audi tohle kouzlo už do stávajících modelů neumí dostat. Tehdy se prostě ještě tolik nešetřilo.  U prvních kusů se občas stávalo auto ve vysokých rychlostech neovladatelným a tak po sérii nehod proběhla v roce 2000 svolávací akce. Kde všechna auta dostala slušivé křidélko, ESP a pár dalších drobností. I přes tuhle patálii se vůz stal velmi rychle populárním. A vzhledem k zaměření modelu se prodával více, než dobře. Přestože se automobilka snažila budovat image sportovního vozu. Typický zákazník pro Audi TT nebyl nadšený řidič, ale spíše dostatečně bohatý fanoušek s trendy životním stylem. Ve své době také TT bylo dražší, než většina konkurence. Dokonce i Mazda RX8 byla levnější, než TT s šestiválcem. Šestiválcovou verzi vyráběnou od roku 2003 jsem chvíli vlastnil. A můžu říct, že v mnoha ohledech je to minimálně pocitově úplně jiné auto, než obyčejné varianty s turbem dopovanou osmáctistovkou, nebo atmosférickou verzí téhož. Nejen kvůli použití tehdy převratné převodovky DSG.

Nicméně šestiválcové Audi TT  první generace je dnes tak trochu rarita a kdo ho má jen tak neprodá. Naproti tomu auta poháněná motorem 1.8T v nejsilnější výkonové verzi tohoto motoru (165kW). Ta jdou dnes sehnat klidně pod 150,000 Kč. Nejslabší a nejstarší kousky ve špatném stavu ještě za mnohem méně. Obecně sportovní image prvního Audi TT podkopává hlavně dynamika. Auto není v žádné kombinaci totiž opravdu rychlé. A jízdní vlastnosti jsou v běžných podmínkách jisté a nezáludné. Pokud se pokusíte o aktivní jízdu, projeví se limity použité techniky a platformy. Měl jsem možnost si zajezdit právě s nejsilnější variantou přeplňovaného čtyřválce ve spojení s manuální převodovkou. Pohon všech čtyř kol Quattro by měl být podle mě do Audi samozřejmostí. Zejména těch starších.  Zcela jistě se jedná asi o nejsportovnější variantu první generace tohohle auta pro modelky a modely. Na daném kuse navíc byli posílené brzdy a několik dalších dílčích úprav. Bez jakýchkoliv pochyb lze s klidným srdcem prohlásit, že se jedná o lepší variantu, než je šestiválec s DSG. Minimálně z hlediska nějaké zábavy za volantem. Přesné řazení docela hezky odstupňované kvalty a příjemně vzdálený zvuk motoru dělají z Audi TT příjemné cestovní auto. Jak to jezdí?

Nutné je si předem říci, že diametrálně jinak, než by člověk čekal. A to jak při záporném tak kladném očekávání. Sportovní auto to vlastně do jisté míry je. Jen ne moc dobré. Jde o zkušenosti řidiče a také o to, co člověk chce. Kdysi za časů kdy tohle auto stálo, jak menší byt není divu, že končilo v rukou úspěšných realitních makléřů, modelek a moderátorů. Totiž ono v přímce nabídne velice slušné zrychlení. Pod sedm sekund na sto. Návdavkem dodá naprosto perfektní rozdělení výkonu na všechna čtyři kola a velmi slušnou jízdní stabilitu. O tom, že ani cestovních 200 km/h není vyloženě problém, se nemá cenu raději rozepisovat. Na dálnici, nebo prostě rovných dlouhých cestách je člověk král. Užívá si opravdu povedené posezení za volantem. A tak nějak nerušeně pluje. S tím že podvozek filtruje nerovnosti dobře. V podstatě úplně stejně jako soudobý Golf GTI. Civilní stránka věci prostě funguje a to třeba daleko lépe, než v Mazdě MX-5, nebo Nissanu 350Z. Pro běžného řidiče rozuměj nezapáleného fanouška okreskové jízdy a okruhového šílenství bude TT v mnou popisované konfiguraci hotový trhač asfaltu. Totiž takový řidič se s autem nepustí až na hranu jeho přirozených možností. Než dojde k něčemu jako je nekontrolované opuštění silnice bokem do nejbližší stráně nebo stromu.

Řidič je varován. Poměrně znatelným náklonem karoserie. Auto ale utáhne stopu. Díky pohonu všech čtyř kol potřebuje vyšší rychlost na výjezdu. Slabší povaha raději ubere a tím lze auto s menším škubnutím srovnat. Je třeba se nelekat. I tak je ale lepší to takzvaně drtit. Jednoduše na okruhu se trápí jak TT, tak řidič. Je to neustálý boj nicméně ne v dobrém slova smyslu. Řízení je v porovnání s dnešními auty poměrně komunikativní a o parník lepší, než například v tehdejší oktávii, či A3. Bohužel je znát, že nikdo při vývoji nepočítal s použitím na jiném okruhu, než tom kolem nákupních center. Je to špatné? Objektivně vzato ano. Jakákoliv Miata je lepší okruhové náčiní a dost pravděpodobně by mě dostala v klidu i na okresce jakékoliv třídy. A asi jakákoliv Mx5. Když točíte motor až do omezovače a máte před sebou velký okruh. Auto se nezdá pomalé, jenže neudržíte tempo v zatáčkách a v točitých pasážích se cítíte spíše jak v mixéru. Kymácí se to celé ze strany na stranu a nevíte, kdy trakce dojde. Prudké změny směru nedělají dobře podvozku. Celé to divadlo zvyšuje opotřebení pneumatik. Nakonec dojde k přehřátí brzd. Nechtěl bych vidět sériové o mnoho menší kotouče. Pokud se budeme bavit o použití na okresce. Jde to. Pokud člověk netlačí na pilu.

Nejede vyloženě vlásenky, ale širší spíše silnice první a druhé třídy může být tempo a celý zážitek docela fajn. Totiž motor jede hezky ve vyšších otáčkách a má to čemu se říká výkonová špička. Řízení je pro volnější tempo dostatečné. Víte, kam točíte, ale o každém kamínku to samozřejmě není.  Brzdy, pokud nejsou permanentně v zátěži, okresku vydýchají bez úhony. Bavíme se tady ale spíše o výletním tempu, než pálení pneumatik. Tohle je celý problém první generace Audi TT balancuje někde na hraně. Není dost rychlé a obratné na sportovní auto. Jenže na běžné auto je vlastně docela agilní a rychlé. Za mě je to super auto, pokud nehledáte adrenalin a raději jezdíte aktivně a svižně. Nicméně klidné vyrovnané Krabovo tempo.

Co naplat. Audi TT je prostě i dnes hlavně o designu a jakési nadčasovosti. Lidé, co se o auta nezajímají, málokdy uhádnou, že jde o auto starší jak patnáct let. Nejde jen o vnější vzhled, ale právě i poměrně strohý, ale upřímný interiér. Kde je opravdu vidět snaha o účelnost a kvalitní zpracování na první dobrou. Nakonec i po 127,000 km není opotřebení na důležitých místech nikterak strašné. Všechno funguje, svítí, bliká, stírá, hraje. Po pravdě jako stylové auto pro mladé začínající modelky, designéry, grafiky, architekty, umělce a podobné lidi může fungovat dodnes. Prostě všude tam kde jsou jízdní vlastnosti a chování na limitu lidem ukradené. Jde jim spíš o to, jaké tenisky jsou teď in a jestli mají nový iphone. Interiér je fajn místo k životu. Sedadla jsou pohodlná a přitom poskytnou perfektní boční vedení. Které ovšem při hrách na Schumachera budete často potřebovat. Co je naprosto podružné, ale potěší to je dobrá dostupnost zavazadlového prostoru. Toho času navrženého tak aby byl schopen pojmout nejmenší kufřík z tehdejší kolekce LV. Dnes se tam nějaké to pivko a krkovice z Lidlu vleze také a i na bundu zbude místo.

Poměrně dobře auto odolává korozi. Pořád i přes značně pokročilý věk některých kousků se jedná o spolehlivá auta. Výhodou je i dostupnost dílů včetně těch tuningových a relativně jednoduchý servis ne však levný. Pro některé z nás může být zajímavé i to, že na hodnotě už tohle auto opravdu moc klesat nebude. Pravověrný sporťák z něj neuděláte ani po několika finančně dostupných vylepšeních. Jako auto pro denní ježdění však může sloužit skvěle. A stále poutat zaslouženou pozornost.

Určitě Audi patří obdiv za to, že tehdy něco takového šlo do světa. A byl to úspěch rozhodně ne menší, než třeba první novodobý Mini Cooper. TT postihla podobná fáma jako třeba Jaguar X-Type. Jedná se prý jen o Mondeo v případě TT o hezky oblečený Golf. Ani u jednoho z aut to není tak docela pravda. A pro běžné loudání a daily použití je tétéčko fakt rychlá stylovka pro hezký kluky (i holky ať to máme genderově dobře) Já osobně bych raději šel pro vychytanější druhou generaci, ale to už úplně jiný příběh.                                   

                             

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bavoraczech
10. prosince 2019, 08:28
0

Hurá, konečně zas nějakej zajímavej blog. Audi TT bych si nejspíš nekoupil a když tak v otevřené verzi a se šestiválcem. Ale je fajn si o něm přečíst od někoho, kdo má zkušenosti s plno podobnými auty a doverde relativně objektivně posoudit jeho skutečné vlastnosti :-).

reagovat
BubaaCZek
10. prosince 2019, 09:07
1

To je sikovne cteni. Jak vidno tohle TT uz si proslo upravami. Proc by nekdo daval brzdy, klec, rozporky a pak to nechal na podvozku, ktery to neumi vyuzit?

reagovat
krab
10. prosince 2019, 11:45
1

Někdy člověk vážně žasne jaká auta lidi upravují ve vidině dobrýho výsledku... Kterej ale nikdy nemůže přijít.
Přitom Clio 197 RS je za 2 kila dobré i s Recary. K tomu podvozek, odpovídající geometrii, dozadu šroubovanej rám, pokud to má být vážně TD náčiní, výfuk, sání, naladit ECU, lehčí kola, semislick pneu a je to... Takto měl své Clio svýho času kamarád, blbec jsem to tehdy od něj nekoupil, bylo v tom úprav za hodně peněz, protože to bral od člověka, který s nimi závodil nějaký Clio cup a nechával mu pak za hezký peníze závodní komponenty. Auto mělo furt SPZ. Váha 1200 max , výkon cca 220 k , spolehlivost, ovladatelnost, zábava...

To z toho TTčka prostě neuděláš :)

beastar
10. prosince 2019, 12:01
0

Snadná odpověď. Protože to stojí opravdu hodně času i peněz. A jak píše Krab. Tady je velmi těžké to vykřesat, tak aby to bylo skutečně sportovní svezení. Super že na to dáš velký brzdy Porsche. Ono skutečně i ten motor má u nás vlastně kořeny. A jako věřím, že v Mýtě by to byl král. Bohužel život není motokárovej okruh. Proto tam popisuju že to není jistý sportovní auto. Stejně tak jako není taková S4, nebo 330i:) Zrovna ty zkušenej harcovník z Polski by si neměl skákat na lep kleci a brzdam...;)

BubaaCZek
10. prosince 2019, 17:23
0

Lep nelep, furt je to Golf a podle toho "naklaneni" jak pises, by to mohlo na jinem podvozku byt zcela jine svezeni.

Snazim se tomu autu prijit na kloub historii toho auta. Bud tam neco tvrdeho bylo a zjistil ze trackday jede dvakrat do roka a je to tam na zbytek dnu prilis nepohodlne, a nebo to potrebuje dotahnout a bude z toho trackday kara, ktere se bude na limitu libit. TT tehle generace jsem letos na okruhu videl. Ma to borec z Wawy a psalo to moc hezke casy.

krab
10. prosince 2019, 18:06
0

Tak ono se dá naučit i krávu lítat :-D
Když se úspěšně závodilo s XJS V12 a 635CSi a jejich původní verze byly pohodlný gentlemanský káry...

U toho TT bych si místo úprav na trackday zaplatil radši dvorního leštiče, hezky to auto udržoval v krásný fazóně a vzal s ní kamaráda na víno do slunného Toskánska :-D

Ne, dělám si srandu. Asi tuším ale, že bude tétéčko první generace ideální zachovat v pěkným sériovým stavu. To třeba i tehdy konkurenční BMW Z3 Coupe který jsem měl bylo dokonce o velký fous jízdně sportovnější, ale asi bych z něj neměl snahu dělat to, co vlastně není.

PS: což mi vlastně silně připomíná moji aktuální story s Fiatem 124 Spider. Zvyknul jsem si, že je to jak to je a když se budu chtít projet sportovně, vezmu si na to sporťák. Na druhou stranu, jak jsem viděl letos na podzim co všechno se z dostatkem elánu, peněz i času nějak dalo vykřesat z "obyčejné" Primery, tak si říkám, že ono nakonec i to TT půjde naučit jezdit tak, že bych se divil. Ale nebude to zadarmo...

BubaaCZek
10. prosince 2019, 20:56
0

Ty tendence co my dva mame co delat s autama jsou myslim evidentni :) Jak psal Bíst, tohle neni žádný leštěnkový muzeální kousek, ale "levné" auto, které někdo začal učit jezdit, ale nedotáhl to do konce. Podivej se na ty brzdy na fotce poradne, stejne tak rafky a pneu. Jen ty kola nesly pod pade. Tohle neni stavene na jedu delat oko po meste. Nekdo ladil a nedoladil. Biste to mas na shopu? Co to ma za podvozek? Ze jsem tak zvedavy...

krab
10. prosince 2019, 21:19
0

Ajo... já si to pořádně neprohlídnul.. má tam čtyřpístky z Porsche, to by mě zajímalo na co ty třmeny vyjdou... I když já doufám, že nebudu potřebovat delší dobu na nich servis, letos na podzim si jen auto řeklo o nové destičky. Třmeny, gumičky atd. vypadají dobře. On tam dal koukám i Porsche kotouče.. Tak aspoň brzdit to TT bude dobře :)

Lidi jsou někdy blázni. Do auta v hodnotě 150 nacpou klidně 2 kila na úpravách ... Tomuhle já rozumím jen zčásti. I když u Tomyxe tomu jeho počinu vyloženě fandim.

beastar
10. prosince 2019, 22:17
0

Kluci. Pošlu vám to oboum do SZ. A ano auto bude v nejbližší době na prodej. A ano je to nedodělané. Brzdí to dobře. Narozdíl od série, která okruh nezvládá v tempu vůbec. Je tam pár úprav. Ale rozhodně to není závodní auto. To by chtělo dalších tak 100.000 kč. A to nemá smysl. Porsche tam je na brzdach. Podvozek je bohužel původní ten pro výkonnostně nižší verze, ne v6. Volant, sedačky a trochu polazené na pc. Zbytek série. Bude to ale za zajímavou cenu. Právě proto, co píše Krab. Dnes se to už nevyplatí ladit, ale naopak konzervovat:)

Cu
Curdin
10. prosince 2019, 22:27
0

Ona je asi nejvetsi sranda s tim motorem. 1.8t 20v je jeste poctiva kovadlina od audi. Da se na ten motor koupit dodnes mraky veci a nemci ho umeji hodne dobre ladit. Obcas se do toho pusti i nekdo tady a dokonce v tomhle aute. Viz:
http://puvodni.tdichip.cz/novinky-clanky/priprava-audi-tt-na-zavodni-sezonu-2013

beastar
11. prosince 2019, 00:05
0

Curdin: Přesně tak to je. Hned začátek článku mluví jasně. Není stavěné na okruhy:) Jako ono když s tím pod kapotou koupíš A4 efekt bude stejný. Jenže nebude to vypadat tak hezky. A pořád tím, že to je ta golfí platforma nestojí úpravy stovky tisíc. Vlastně je to takový pěkný předchůdce něčeho jako BRZ, nebo miata NC. Akorát čtyřkolka. V základu na okruhu nic moc. Po lazení dobrý.

Jinak obecně ono jak píše Krab i prase jde naučit lítat. Otázka je odhodlání, čas a prachy. Už sem viděl stopadesat koní mající feldu. Taky 500+ Audi S4 a jeden jouda co občas leze i sem a má audinu teď oranžovou z toho sráče 2.7 biturbo doluje skoro 600. Jenže s tim jde potom v ruce ten zbytek. A brzdama to jen začíná. Jak jsem měl chvilku toho Megana RS. To byla taky rozdělaná závodní věc... Ale přitom to nejezdilo nic moc. Myslím že hezky tu celou problematiku popisoval Máří s tim jeho Cliem. Ono není prdel to odladit a postavit s týmem profiku s profi dilnou. Natož postupně samo domo s běžným rozpočtem.

Úplně nejlepší auto, co sem měl možnost jet v továrním nastavení s obyč aut na okruhu bez úprav byl Leon Cupra a C63 amg w204, e46 m3 a 911 997, slušná je ještě Mazda 3 mps ve smyslu za málo hodně... Čili jak vidno ani jedno vyloženě obyčejné auto...:)

Kuře
10. prosince 2019, 09:26
1

Bíste díky, dám přečíst tchánovi;)

reagovat
ro
rock
10. prosince 2019, 12:46
0

Tehdy jsem byl z toho vzhledu značně v rozpacích a nechápal jsem , jak někdo tohodle křížence Bugatti 32, tanku a Broučka (a asi je v tom i něco ze starýho Auto Union typ A) mohl pustit do světa.
Dneska už to hodnotím jako umělecký dílo a za pár let z toho bude užasný youngtimer. Další generace TT jsou hezčí na první pohled, ale tohle kouzlo už postrádají.

reagovat
beastar
10. prosince 2019, 12:51
1

Oficiální tvrzení je že byli na párty Renaultu. Kde se dost chlastalo a fetovalo. Na podobné párty jako nedávno ti co dělali středovej panel posledního Megánu. Čili tvrdý drogy, prdelaty holky, hodně šáňa a šneků. A byl to hec. Že to neprotlačite do výroby... No a i Němci překvapí. Občas. Když zrovna nepřekračujou jinejm hranice...

Mimochodem principi z téhle hovadiny prý pomohli při vývoji R8 a dokonce prej i vejrónu.

ro
rock
10. prosince 2019, 12:59
0

Audi se tehdy dařilo vytvořit dojem, že jsou jejich auta odlita / vysoustružena z jednoho bloku oceli. Uměla to první generace TT, uměla to A2, uměla to druhá gen. A6. Nevím, jestli je ten tehdejší designový jazyk vysloveně hezký, ale rozhodně je zajímavý.

krab
10. prosince 2019, 14:07
0

Já si pamatuju na příchod druhý generace Audi A6 v roce 1997. A hrozně se mi to nelíbilo, jak to bylo takový "ocucaný". Já měl tu stovku C4 potom po letech jako dvacetiletej kluk a líbilo se mi, že to byla prostě klasická audina. Zrovna tak osmdesátka, devadesátka, kupé verze, prostě takový klasicky konzervativní auto. Když přišlo TT taky jsem na to čuměl jako péro z gauče. Ale dodnes jsem nenabyl dojmu, že bych to třeba i chtěl... Youngtimer to ale jistě brzo bude, už skoro je... A do učebnic automobilovýho designu to rozhodně patří. Schreyer a De Silva ...

Od Audi se mi asi nejvíc líbí vzhledově první generace A5 (2 dveřová) , speciálně ve verzi RS5.

Kuře
10. prosince 2019, 15:09
0

Vidíš, já nikdy nijak moc nepochopil co lidi vidí na A5ce, jasně, jet to pěkně čistý a má to jistou eleganci, ale mě to prostě přijde hrozně obyčejný. To já mám radši vzhled A7:)
Možná mám dokonce nejradši S7, a ne RS, ta už je pak taková trošku... malinko do tuneřiny, s tím spojlírkem:)

Každopádně první TT, ať se držíme tématu, mi nikdy nijak nevadilo, ale asi bych nedal tu imidž auta pro letušku:)

beastar
11. prosince 2019, 00:11
0

Ona už zase dneska ta imidž je jinde. Přece jen jsou to starý auta. Toho bych se nebál. Mě se jako nová dlouho líbila A6c6. Určitě je fajn S3 na téhle platformě co má i TT1. Obecně vlastně A7 taky docela ok. Nemám rád ten zlom někdy po roce 2008 cca. A dnešní A6 vyloženě nesnáším. A8 taky. Líbí se mi leta R8:D A vůbec nejlepší Audi je Lamborghini;)

Kuře
11. prosince 2019, 00:34
0

Já myslel, že Lamborghiny je nejlepší Porsche, nejlepší Audi je přeci Bentley.... ne, teda, Bentley je Volkswagen Ne, ten je vlastně škodovka. Tak Audi je nejlepší Seat? Ne ne ne, Seat je vlastně Cupra, a to má něco s býkem, takže Cupra je Lamborghiny a Audi je Volkswagen ? A Škodovka je Golf, ale jen trochu a Bentley je Bentley co dělá Audi ale není to Audi, ne, je Audi ale nedělá ho Audi, dělá ho Angličan z dílů Audi což je vlastně Volkswagen takže v podstatě Bentley je golf? Teda, Golf?

Nějak nevím, jen vím, že Porsche je Brouk, takže Volkswagen...;)

beastar
11. prosince 2019, 00:43
0

Joo tak přesně to je. Když všichni zakoupí všechny aby to nemohli koupit ti druzí. A dopadne to tak, že všechno je koncern z koncernových dílů a nic není tak jak se zdá. Všechno je jenom imidž a prémie se rovná značka. Čili vlastně svět je docela v pořádku už pár let je to o tom stejným. Šedesátky už byli. A co teprve první TT smontovany maďarem v Magyororsagu s nějakými pár komponenty z reichu. Jediný další vozidlo který takhle vznikalo byl pred tím možná tak kýblvágn;D

Goldies
10. prosince 2019, 23:40
1

Já ti k tomu snad zítra něco napíšu! Moc hezky sepsané!

reagovat
beastar
11. prosince 2019, 00:12
1

Napiš budu rád. Tuším že máš taky to silnější Turbo... Na úpravy to nevypadá. Doufám že z blogu vyplývá že TT mám rád. Jen ho nepovažuju za sporťák na sportování.:)

Goldies
11. prosince 2019, 08:04
0

Jasný, pochopil sem :-) jen doplním některé věci z běžného používání a pár servisních postřehů.

Goldies
12. prosince 2019, 21:19
0

Si mě normálně hecnul! Sem si to dneska půjčil a šel to projet do práce a jsem toho zase plnej! Du sepsat blog!