načítám data...

Alfa 159 – Nejistá sezóna

05. března 2021, 11:18 26 komentářů Vojta

Rok 2000 měl být zlomový. Nikdo netušil, co bude, ale všichni s nadšením očekávali zásadní změny nebo konec světa. V automobilním světě v té době vznikaly nové a svým způsobem těžce uchopitelné myšlenky a koncepty, které nebylo snadné přenést do reálného světa a neobešlo se to bez jistých zmatků a nepochopení. Alfa 159 je jedním z projektů vzniklých v této době a v tomto článku se pokusím shrnout poznatky z vývoje a zhruba desetiletého provozování tohoto auta, na které mám dodnes problém udělat si jasný názor. Tyto informace jsem zároveň nenašel nikde v rozumné formě sepsané a čerpám především z různých italských fór a dokumentů či fotografií, které jsem v minulosti viděl a četl.

zobrazit celou galeriiVojtěch O: Alfa 159 – Nejistá sezóna

Začátkem nového tisíciletí Alfa vesele prodávala zánovní modely 156 a 166 a na trh se chystala zbrusu nová 147. Problémem však bylo to, že ani jeden z nabízených modelů ve skutečnosti nebyl tak moderní, jak vypadal a potřeba nové platformy byla více než jasná. 156 i 147 totiž používaly obstarožní platformu Fiatu Tipo, kterou si vývojáři Alfy vzali trochu do parády a snažili se ji zdokonalit, jak jen to šlo. Zásadní neduhy jako například nedostačující tuhost a bezpečnost skeletu ale byly dány. Větší Alfa 166 na tom sice byla lépe, ale stále to byla technika osmdesátých let v novém kabátu od Waltera de Silvy. Pod tehdy lehce futuristickým designem se skrývala lehce faceliftovaná Alfa 164, vyvinutá tehdy, v rámci projektu Tipo 4 ještě samostatnou Alfou dávno předtím, než ji za mrzký peníz po různých mafiánských machinacích odkoupil místo Fordu Fiat. Tato sice byla značně pokročilejší a dokonalejší než platforma Fiatu Tipo, ale své konstrukční stáří zkrátka nezapřela. Prodeje modelů 156 a 147 byly nicméně díky reklamám, atraktivnímu vzhledu a cenové politice vynikající, takže více Alfu trápily mizerné výsledky u 166 za kterou bylo potřeba co nejrychleji najít zástupce. Základním cílem bylo vytvořit platformu pro auto vyšší střední třídy, případně i SUV s pohonem předních nebo všech kol s pokročilým zavěšením multilink vzadu a lichoběžníkovou nápravou vpředu. Cílem bylo začít někdy na přelomu roku 2001 začít testovat prototypy, jenže v průběhu vývoje se mnohé změnilo. Docházely finance a Fiat se tehdy rozhodl k osudovému a s odstupem doby ne zrovna šťastnému kroku – kooperaci s koncernem GM. Alfě totiž chyběly převodovky, které by zvládaly pohon všech čtyř kol a vysoké kroutící momenty nové generace motorů Multijet. Benzínové motory také vyžadovaly velké změny, aby vyhověly novým emisním limitům, což se sice podařilo, ale zároveň věděli, že to je z dlouhodobého hlediska neudržitelná situace. Vždyť motor V6 Busso má původ někde v šedesátých letech a na trh přišel v těch sedmdesátých. Norma Euro 4 byla ta poslední, ve kterou mohl doufat bez zásadních konstrukčních změn. Koncernu GM naopak imponovaly nové a moderní dieselové motory Multijet o které měl zájem do svých Opelů, Cadillaců a Saabů. Alfa tedy musela místo vývoje vlastních benzínových motorů přijmout ty, které ji přiřknulo toto partnerství. Těmi se staly motory Ecotec L61 a High-Feature V6. Nebyly to sice agregáty zbrusu nové, ale byly značně modernější, připravené na nové emisní normy. Výkonové parametry však byly spíše průměrné až podprůměrné, a tak nakonec přecijen Alfa do těchto motorů zasáhla a vyrobila jim nové přímovstřikové hlavy s variabilním časováním, čímž se výkony posunuly alespoň tam, kde byly původní motory AR. Vývoj nové platformy tak dostal první větší ránu – musel se adaptovat na jinou, než původně zamýšlenou techniku. Po těchto komplikacích se navíc začal projevovat problém toho, že nikdo pořádně netušil, co vlastně má být výsledkem. Neexistoval téměř žádný design prototypu a nová platforma se testovala pouze na neurčitých mulách posvařovaných z dílů, které se válely okolo nebo v karoseriích z dílů na 156 a 166. Tehdy si nicméně prozíravě někdo všimnul, že stoupá popularita luxusních SUV. Tou dobou se začaly stávat oblíbenými BMW X5, přišlo nové Porsche Cayenne a bylo rozumné se nového trendu chytit. Tak vznikl v roce 2003 prototyp Kamal, který se měl stát prvním autem na nové platformě. Druhým měl být nástupce 166 zvaný Visconti.

Jenže to by to nesměl být Fiat, aby totálně neprojel šanci na trhu prorazit s něčím novým. Luxusněji zaměřené SUV bylo managementem vyhodnoceno jako rizikové a aby toho nebylo málo – bylo rozhodnuto upřednostnit vývoj menších a lépe prodávaných modelů, jejichž prodeje tehdy již začínaly klesat a pro adaptaci byl zvolen koncept Brera od Giugiara z roku 2002. Byl to docela zásadní problém, protože nová platforma nebyla vůbec určena pro takto malá auta, ale byla vyvinutá pro velké limuzíny a SUV. Znamenalo to také další průtahy vývoje modelu, který už měl co nevidět být na trhu. Aby se současným modelům prodloužila o trochu životnost, byl Giugiaro pověřen jejich faceliftem, takže například 166 začala vypadat tak trochu jako Michael Jackson. A tak po letech obtíží a nejasného vývoje vznikla narychlo Alfa 159 a Brera – krásná auta postavená na nevhodné platformě s motorizacemi narychlo upravenými. Mohlo to být vůbec ještě nějak horší? Překvapivě ano, mohlo. 159 byla připravena do produkčního stavu v rekordně krátkém čase a spousta věcí se ladila za pochodu. O tom, že vůbec vznikne se rozhodlo někdy v průběhu roku 2003 a už v září 2004 byla připravena do výroby. Jenže v závodě v Pomigliano d Arco, kde se měla 159 vyrábět nebyla dostatečná kapacita pro novou svařovnu karoserií 159. A tak tedy karoserie musely být vyráběny ne severu Itálie a dopravovány do závodu Pomigliano d Arco vlaky přes půl země. Tam se pak válely po všech volných prostranstvích, než se na ně dostalo a byly dopraveny na dosti improvizovanou linku k osazení mezi tehdy ještě stále vyráběné 147 a 156. Brera to měla trochu veselejší, protože její výroba a kompletace byla svěřena karosárně Pininfarina.

Dalším smutným faktem bylo strašlivé zredukování původně vyvinutých motorizací:
1.8 MPI 140cv – 180Nm
1.9 JTS 160cv – 200Nm
2.2 JTS 190cv – 235Nm
2.2 Turbo JTS 310cv – 450Nm Quadrifoglio Verde
2.8 V6 JTS 230cv – 300Nm
3.2 V6 JTS 270cv – 345Nm
3.2 V6 Biturbo JTS 405cv – 680Nm GTA
1.9 Diesel Multijet 120cv – 300Nm
1.9 Diesel Multijet 150cv – 350Nm
2.4 Diesel Multijet 200cv – 440Nm
3.0 V6 Diesel Multijet 250cv – 540Nm
3.0 V6 Diesel Multijet 300cv – 600Nm Quadrifoglio Verde

Tolik tedy k strastiplnému vývoji nového auta. Vývoj modelu 159 určitě přinesl do celého koncernu značné zvýšení kvality, bezpečnosti a zejména moderní spolehlivou elektroniku, založenou na CAN-BUS, kterou jako první dostalo už Stilo a 147 a v určitých obměnách se na stejném základu staví auta Fiatu dodnes.

Jako bonus přidávám odkaz na výrobní video z linky 159. Všimněte si prolínání s výrobou 156 a 147. Na některých sekcích není vůbec vidět 159 právě proto, že svařování a lakování karoserií probíhalo úplně někde jinde.

;ab_channel=StileAlfaRomeo

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Moctezuma
06. března 2021, 03:25
0

Perfektní a velmi čtivý článek. Díky za něj a také za pohled do minulosti. Dovedu si představit, jak to vše "řešili" na poslední chvíli a každý den ve 4 odpo už popíjeli kafíčko s cigaretkou a samochválou, jak to všechno klape :)

reagovat
Ge
Georgik
07. března 2021, 11:38
0

Však ono to očividně také klapalo :-)

beastar
08. března 2021, 14:34
1

Klapalo no skvěle. Doporučuji přečíst blog taky:D Mimochodem však ty si v Itálii byl ne @El Gringo. Služebně tak ti může být jasné jak probíhá výroba a její plánování..

Moctezuma
09. března 2021, 18:59
0

:D

Ja
Jarma41
06. března 2021, 09:10
1

Tohle musím pochválit. Pěkně napsáno a navíc super informace. Jen tak dál.

reagovat
Ronoath
06. března 2021, 09:45
0

Je to moc pěkné, a úplně se nabízí pokračování... Mohu se na něj těšit?

reagovat
Vojta
06. března 2021, 10:50
0

U 159 už není moc kam pokračovat, výsledné auto bylo místy dost rozpačité, zejména ty benzínové motory a díky tomu i prodeje byly celou dobu nic moc. Mám takhle rozpracovanou 164, takže časem bych rád uveřejnil to :)

ja
jazet
07. března 2021, 18:14
1

Jj, napiš o 164. To je nádherný auto, vždycky se mi moc líbilo v černým laku a s červeným koženým interiérem.

Ronoath
08. března 2021, 13:17
0

To je dobrý nápad! Jak je tu v blozích pěkně popsána historie Saabů a Volv, tak uvítám i Alfy a třeba i další italské značky...

Rush
06. března 2021, 19:30
5

Alfici 159 mám moc rád, díky proto za blogy... Fakt nadčasová věc. No ale když vidím ty fotky prototypů, jímá mě hrůza, jak to mohlo dopadnout. :-D

reagovat
Ge
Georgik
07. března 2021, 11:39
0

Je to povedené autíčko ;-)

beastar
10. března 2021, 11:08
2

Hezky napsáno. Bohužel i s tím jak se v koncernu Fiat teda FCA, Stellantis plánuje ve velkém stylu. Zase z tak zastaralé platformy vykresat prodejní hit AR156, to chce fistrona... Když ti nic jiného nezbývá. Jinak 159 je fakt povedená až na motory:)

reagovat
Vojta
10. března 2021, 12:42
0

156 měla na tu dobu prostě hrozně moc navrch. Vypadala jako z jiného světa, jezdila špičkově, nabízela i v základu fakt slušnou výbavu a k tomu stála rozumný peníze. Kdyby tehdy jen trochu přidali na té výrobní kvalitě a místo úpravy Fiatích motorů tam nechali ty původní celohliníkové motory AR (verze Twin Spark 16V byla vyvinutá a otestovaná, jen uložená k ledu), tak si myslím že to auto mohlo být naprosto dokonalé a k tomu mechanicky prakticky nezničitelné.

beastar
10. března 2021, 14:05
1

To jo. Jak píšeš. Byla chyba nemyslet na ty klasické pětiletky kdy se v západních podmínkách auta měnila. Jako majitel 156 který ji koupil třeba za 700 si prostě ještě tu elementární kvalitu vyžadoval. To že se to potom tady u nás sypalo pubertalnim klukům bez peněz je jiná písnička. Takže jo stačilo zlepšit tu samotnou kompletaci a zesílit místy elektroinstalaci, stahovacky prostě drobnosti.

Už takhle teda to byl šlágr. Problém byl taky to že konkurence vyslala do světa proti 156 taky docela esa. Každopádně se jim podařilo postavit jednu z nejlepších predokolek vůbec. A za to si ten obdiv zaslouží.

159 si popsal to zase bylo o tom, že vývoj byl chaos a na vše se tlačilo. Zásadní model a oni neměli vhodné motorizace respektive hořce sem se zasmál u 1.9 120cv. Ten motor nejede tak zásadně že i 270cdi v ML je sprinter. Pro tak designově povedené a relativně dobře seskládané auto je to až osudné.

Hmm no po bitvě je každý generál. Každopádně Maserati a Alfa to je jak naše vláda současná. XY problémů si vyrobí sami.

Bavoraczech
10. března 2021, 11:28
2

O tomhle jsem vůbec nevěděl. A přijde mi, že oni podobný průšvihy řeší pořád. U Giulie to bylo, pokud vím, dost podobné. Několik let se vyvíjel nástupce 159 a když byla velká část vývoje hotová, přišel ředitel a řekl NE. A tak se za rekordní čas na zcela nové platformě podařilo vyvinout novou Giulii se řidičským podvozkem, ale pár nedotaženými detaily.
Ovšem největší hovadina je, že na téhle platformě opět vyjela jen dvě auta a to Giulie a Stelvio. Sakra když dovedu v rekordně krátké době připravit Giulii, proč už na té platformě nestojí Giulietta, proč není Giulie Sportwagon, už tam mohli mít něco jako novodobé GTčko a pokud se nemýlím nástupce 166 a menší verzi Stelvia. Takhle to dělá koncern VW a funguje to. Fiat místo toho vymyslí nesmyslnou, ještě o kousek rychlejší verzi GTA, kterou si koupí skutečně pár (myšleno jako několik) nadšenců na světě.
A jak je to s malými SUV? Tonale už bylo také téměř hotové, ale přišel Peugeot a dělá se od začátku znovu. Proč?

reagovat
beastar
10. března 2021, 14:33
2

To je proto že strategie v rámci koncernu je nedostatečná už roky. VW takticky posunulo značky za sebe tak aby byla hierarchie známá i běžným zákazníkům. Ano občas tam jsou výkyvy typu Superb, ale ten je vždy nesvébytný a maximálně využívá VW konzern řešení. Taky je zatím jakási Německá vize jak by ty jednotlivé modely měli zapadnout do segmentů a proti čemu by měli stát.

Zatímco Alfa lítá někde v nějakém vzduchoprazdnu. A pak lítají fráze že stojíme proti BMW a Mercedesu div ne Lexusu. Bohužel tomu odpovídá jen cena. A možná u některých verzí jízdní vlastnosti. Bohužel Giulia v nižší výbavě kor třeba s dieselem je úplně obyčejný mainstream s podařeným designem a trochu komunikativnější technikou. Někde mezi Mondeem a Passatem. Thats all. Komunikovat to zákazníkům se nedaří. Místo toho ano se vytvoří showcar GTA. Co fakt ocení lidi co mají bez urážky tak na plakát toho auta.

Což opět ukazuje že si s tím neví tak úplně rady. Stejně jako s Maserati. Zároveň ale nepochybně u Giulie došlo k navýšení kvality montáže. Elektrika vypadá v rámci třídy dobře. Moderní asistenty to může mít a vcelku nejsou pod konkurenci. Srazí to celé marketing a cenová politika. Stelvio je u v rámci FCA fakt povedený unikátní auto. Ovšem na zásadním Na trhu k hovnu. V Číně k hovnu. A pár EU zákazníků to fakt nespasí. No měl bych k tomu mnohem víc, ale nemá to cenu:))

Bavoraczech
10. března 2021, 14:46
0

To jsou takový ty věci, který dojdou kdejakýmu běžnýmu joudovi, ale vedení FCA ne. Nechápu.
On i Fiat jako takovej na tom není nikterak růžově. Co jsem se už před delší dobou bavil, tak ho táhnou hlavně užitkové modely, které se prodávají řekl bych i výborně. Osobáky táhnou prodeje 500x. To si dovedeme představit, kolik toho asi tak prodaj. "Nový" Tipo je sice fajn, prodává se od hatchbacku po kombík a za rozumnou cenu, ale asi se taky neprodává tak dobře jako Citroen C-Elisééé a to nevím proč... Chybí jim tam o fous větší auto jako Passat, levnější mini stylu Punta, naopak větší kombík.

Vojta
10. března 2021, 23:58
0

Když prostě Giulia to je zase absolutně zmršený auto. Vypadá to jako BMW, prodává se to dráž než BMW, snaží se to kopírovat BMW... ale prostě na to nemá. Jasně, má určité přednosti, ale může si takové auto koupit normální racionálně uvažující člověk, který není fanatickým fanouškem značky? Kdyby aspoň byla fakt levná, tak by se snad spousta toho dala prominout a bylo by to takové horší BMW pro ty, co na něj nemají. Tam by to auto i krásně zapadlo.

Bavoraczech
11. března 2021, 06:46
0

Dráž než BMW? Možná se pletu, ale co jsem viděl srovnání cen když začínala, tak ve srovnatelné motorizaci a cca srovnatelné ceně byla alfa vždy o fous (tak 5%) levnější než BMW 3... Nevím jak dneska.

Vojta
11. března 2021, 09:18
0

Ono se to pořád liší, navíc nevidíš ty dealerské slevy, akce a tak. Ale při uvedení to bylo lehce dražší než srovnatelné BMW, teď to může být zase lehce levnější. Pointa je ale ta, že by to mělo být výrazně levnější, aby se to prodávalo :)

Bavoraczech
11. března 2021, 11:23
0

Jenže kdo pak zaplatí těch několik předchozích let vývoje na prázdno? Kdyby Giulii i s celou platformou navrhli za rok a půl a každej rok hodili na tý platformě novej model, tak by se jim ten vývoj mnohem snáz rozdělil do kusů které by prodávali levněji a tím pádem by jich prodali víc... No to je začarovanej kruh jak s Českou poštou a dráhama. Když stejnej balík co mam poslanej PPL/Geisem apod za 100ku druhej den doma stojí poštou 175 korun a jde několik dní a pak se divíš, že vyděláváš málo...

Bavoraczech
11. března 2021, 11:26
0

No musím ještě doplnit situaci se 4C... Ta začínala na velmi pěkné startovací ceně někde okolo 1,3 milionu a postupem času se zjistilo, že to auto se trefilo do určité mezery na trhu a prodává se líp než se čekalo, tak se na něj dala docela tučná přirážka aby se cenou srovnalo s Porsche Cayman, akorát že to nabídne sice ne tak bezprostřední pocit z jízdy, ale stejnou dynamiku a lepší každodenní použitelnost... takže už se Alfa zase prodávala docela málo...

Vojta
11. března 2021, 12:20
1

Neměli vyvíjet tak drahou platformu. Kdyby to udělali recyklací něčeho starého a koncernového, tak udělají líp. Beztak kdo kupuje normální a ne QV, tak mu je tak nějak i jedno, jestli to je RWD nebo AWD. A ono jinak furt lepší ty náklady rozmělnit mezi 700k aut levných než 100k aut drahých :) To, co dělají teď bych si myslel že tu ztrátu jen prohlubuje.

beastar
11. března 2021, 14:59
1

Ono ty věci jsou sice jednoduchý a dojde to i běžnýmu joudovy. Jenže tam je problém dlouhodobě že ucelená strategie neexistuje. A jak známo ředitelé, ale i lidi ve vývoji v rámci koncernu tak nějak cestují. A jak vidno kolikrát i board si přeje nereálné věci. Když už máme auto skoro hotové, tak nejsou motory. Všechno se plánuje dlouho ale dokončuje ve stresu. Vůbec ta utopie nasadíme auto proti BMW případně Mercedesu. Jaguar dělá teď velmi povedená auta. A výkřiky jdeme vzít Němcům jejich pozice ustali. Konečně to někdo pochopil. Nikdo nestojí o brání pozic Němcům. Chce to promyšlený jiný auta jako svého času dělal třeba Citroën. A to zase Giulia nesplnila.

Vojta
11. března 2021, 16:00
0

Nemají to lehký no, ono bez absolutní moci v tom podniku a nastolení nějaké globální vize a restrukturalizace tam moc šancí na úspěch nevidím. Celkově ta auta nejsou vlastně ani většinově objektivně špatná, co FCA produkuje, takže to pak i člověka mrzí. Zrovna i to 4C za původní cenu byl megahit a bylo naprosto jedno, že to má levné plastikové součástky a všechno tam drnčí a rachtá. Giulia mě nepřesvědčila už při svém představení a ani s léty se to nelepší. Kromě QV verze si myslím, že má konkurence prostě navrch, ale bohužel i pro někoho tu zásadní variantu - manuální QV zrušili :D

beastar
11. března 2021, 16:16
1

Jo jo bohužel Alfa začíná hrát v rámci FCA velmi okrajovou roli přestože je vidět že minimálně Italská část by si přála víc. Víc modelů víc aut. Další věc je nekvalitní marketing a samotný řetězec prodeje. A to bohužel platí i pro Francii, Itálii stěžejní trhy kde to není neznámá značka. Giulia mě přesvědčila o tom, že má kvalitu na to konkurovat mainstream autům v rámci třídy. Bohužel se nepodařilo opět nastavit ceny. A hlavně márkeťáci to opět pojali jako cvičení. Velkohubé fráze a online prodej v Číně. Po velkých slovech propadák v USA. Co jiného říct když první rok prodáš necelých 6000 aut na obřím trhu. A máš přitom slušný auto a podporu ze strany us značek. I Hyundai Elantra byla při vstupu na sev. Am. trh 4x takové prodeje. A ano je to objektivně hodně špatně postavené auto. Zase tam něco chybí. A jako mrzí to o to víc že prostředky relativně mají. Suv měli zase poslední... A tak dále. Chyby se kupi jak kdysi u Saabu. Aby nedopadli stejně.