Před třemi týdny jsem dokončil další z nákupních procesů nového daily-winter-biatch povozu a řeknu vám, takový očistec a zoufalství jsem ještě nezažil. V divokých devadesátkách jsem mohl pořizovat vozidla leda tak v kvartetu, ale mám dotěrný pocit, že dnešní doba se jim, alespoň co se trhu s ojetými auty týče, začíná blížit. Jestilže jsem si po celý aktivní motoristický život mohl užívat přesyceného trhu, kdy i v nejnižších cenových patrech člověk nacházel krásná auta a ve výsledku vybíral třešničky na dortu, tak v listopadu 2023 jsem byl poprvé v životě nucen couvat ze stanovených kritérií a přimhuřovat oči. A v tomto sladkokyselém rozpoložení, kdy sice nebyla dodržena vstupní kritéria, avšak nový denní dříč zatím vyvolává lehké nadšení, mě osvítil bůh grafomanie a já se rozhodl stvořit blog, který obsahuje spotřebitelské rady – takto to kluci z redakce nazývali v článcích?
Předně je třeba si něco ujasnit. Nejsem profesionální nákupčí a nejsem zdatný technik. Rychlým vzpomínáním mi vychází, že jsem sobě doposud pořídil 25 aut. Což zmíněný výkupčí zvládne za týden. Z těch 25 aut bylo jen jedno opravdový průšvih (noční Miata z Krakowa za velmi lákavou cenu), a u jednoho dalšího jsem se nehezky spálil (nedbalá kontrola dokumentace k vozu a následná skrytá vada). Ten zbytek byl buď skvělý, nebo jejich stav a provoz odpovídal očekáváním v době nákupu. Celkově je tedy bilance drtivě pozitivní… Což není úplně špatné skóre na jedince, který je slepý jak patrona a podbrusy a nuance v odstínech laku vidí jen za jasného letního poledne… Nákup ojeté zdechliny je vždycky ošemetná věc, bez pořádné přípravy se nevyplácí a i s ní člověk může nehezky narazit. Avšak troufám si tvrdit, že pravděpodobnost dobrého nákupu lze zásadně zvýšit i bez toho, aby byl člověk technický a diagnostický velmistr. Stačí sledovat signály… O ty, které mi přijdou relevantní, se s vámi nyní podělím. A vy mi to pak můžete v diskuzi nandat, že jsem totální hejl a vůbec to tak není…
Auto, co málo jezdí, nebrat!
Každý by chtěl opusinkovávanou ojetinu s co nejmenším nájezdem, kterou majitel zahříval a dochlazoval, jezdil s ní jen sem tam na delší výlet a v mezičase stála v klimatizované garáži, kde se s ní všichni členové rodiny chodili pravidelně mazlit. Jenže ve skutečnosti všichni auta používáme na… no prostě používáme. A těch ideálních jednorožců je tak málo, že by je někdo označil za statistickou chybu. Proto prosím následuící text neuplatňujme na to promile hýčkaných jednorožců, ale na normální auta.
Stav tachometru stále zůstává mantrou národa a u zánovních vozů jistě hraje významnou roli. Avšak u desetiletých ojetin už začíná mít spíše doplňkovou informační hodnotu a u těch patnáctiletých a starších je, troufám si tvrdit, pouze číslem, které práskneme do inzerátu, aby vypadal kompletně. Po dosažení určitých hranic už se prostě na autě budou věci kazit a nižší cifrou na tachometru si od toho nijak nepomůžete. Ale hlavně - auto má jezdit! Když jezdí – kilometry na tachometru neúprosně přibývají. Pokud nejezdí, strádá. Má-li auto najeto 400 tisíc, ale ze záznamů vyplývá, že v posledních 5 letech přidávalo 30 tisíc kilometrů ročně, je značně pravděpodobné, že jej majitel udržoval v takovém stavu, aby si za onen rok nemusel 5x volat asistenci. Pokud však v historii vidíte hluchá období, kdy mezi technickými kontrolami nebo jinými záznamy přibyly pouhé jednotky tisíc kilometrů nebo skoro nic, je dost možné, že auto stálo někde v rohu v bazaru jako ležák, jezdilo pouze krátké trasy, mělo za majitele někoho, kdo neměl na jeho provoz, nebo čekalo zhovněné v některém z těch podivných areálů s betonovými panely a vlnitým plechem, až mu vesnický ranhojič po fatálním hitu vdechne druhý život. A nic z toho samozřejmě nechcete.
Zrovna letos se mi toto potvrdilo několikrát – v těch případech, kdy byly poslední roční nájezdy v řádu jednotek tisíců, jsem na místě vždy našel unavený nebo bouraný kus, přestože inzerát vypadal lákavě… …a nakonec doma skončila věc, které na tachometru svítí skoro 350 tisíc ujetých kilometrů a jezdí mnohem líp, než chudinky s polovičním proklamovaným nájezdem.
Jaký pán, takový pes
…oukej… na rovinu, mám problém s určitými typy lidí. V zásadě jsou tři a umí můj zájem o auto utnout už v průběhu telefonu nebo po pár minutách na místě. Správnost této teze nemohu doložit, ale myslím si, že vysoké procento úspěšných nákupů aut je zčásti způsobeno včasným vyloučením této svaté trojice z nabídky. Tak pojďme na ně.
Jednak to jsou lidé… no… intelektuálně plaší. Už samotné jednání s debilem přináší komplikace a nedělám si iluze, že blbec se umí o auta vzorně starat. Některé věci nedomyslí, jiné mu nedojdou vůbec, a tak nějak celkově asi nechci kupovat vůz od individua, které má víc zubů než mozkových buněk… Připouštím, že pro někoho je tato skupina prodejců svatým grálem, který umí vytěžit, ale můj šálek čaje to není.
Za druhé tady máme prasata. Už jen z hlediska svého útlocitu bych odmítal jezdit v něčem, co bylo zasyflené od kol až po střechu a štítím se toho dotknout… Celkově vzato u mě alespoň základní péče o čistotu koresponduje s přístupem o pěči o auto jako celku. Čímž nevylučuji, že i prase se umí o auto starat dobře, ale pravděpodobnější varianta je, že na věci kašle.
No a pak tu máme kategorii sebejistých suverénnů. Asi nic jiného mě v telefonu neodradí víc, než jak je všechno nejvíc top, nejlepší, jak tomu majitel nejvíc rozumí, jak měl už 50 těchto aut, a jak zrovna to jeho heblo má nejlepší možnou motorizaci a tu nejlepší výbavu, protože to tak prostě je a on by ani nic jiného nepřipustil. Výsledkem bývá ve 120% případů leštěný prd a dosmrti mě nikdo nepřesvědčí o opaku.
“Víte, já tomu nerozumím…”
Spousta vlastníků aut jsou pouzí uživatelé. A bylo by naivní si myslet, že každý má v malíčku technická specifika a veškerý servis. Nicméně, čeho je moc, toho je příliš. A pokud někdo už při obecných dotazech začne používat věty typu: “já tomu nerozumím..” nebo “víte, já se o to nezajímám, oni mi to tam spravujou u Pepy…”, často to značí nejen neznalost, ale i určitý podíl lhostejnosti a podle toho pak auto často vypadá. Typicky najdete provozem obité vozidlo, které jezdí všelijak a má na sobě nějaké levné protektory nebo číny. Nehledě na to, že s nulovou úrovní technických znalostí s přidanou porcí salámovitosti se majitel lehce stává hejlem, kterého servis češe na všem možném a jeho dvoustopou chloubu lepí těmi nejlevnějšími díly…
Můj poslední kontakt s “prostým uživatelem” dopadl tak, že za informací: “byl tam trochu bouraný zadní blatník, ale spravoval mi to mechanik od koelgy z práce”, se skrývala zprasená hrůza, na které z popraskaného laku lezl kyt do všech stran…
Volant nakřivo
Jasně, úplná blbost. Pouhá geometrie… Záležitost pár stovek, případně tisíců, pokud je k jejímu úspěšnému provedení zapotřebí vyměnit nějaké to rameno nebo čep. Z mé zkušenosti však špatná geometrie značí zanedbaný přístup k údržbě a autu jako celku.
V mé autíčkářské sociální bublině neznám nikoho, kdo by doouhodbě snesl jezdit v autě, kterému jde volant šejdrem. PROTOŽE TO DOPRDELE ČLOVĚKA TOTÁLNĚ MRDÁ! (pardon :D) Pokud majiteli nevadí jezdit s volantem vychýleným o x stupňů, bude nejspíš tolerantní i k dalším závadám a nefunkčnostem. A nejspíš používá auto takříkajíc dokud jezdí. A když jezdit přestane, tak se ho snaží opravit tak, aby to hlavně moc nestálo. Nemluvě o té variantě, že příčinou volantu nakřivo může být i fakt, že něco vespod je křivé natolik, že korektní geometrii zkrátka nastavit nelze. Volant nakřivo pro mě určitě není showstopper, ale na žebříčku “tlumičů vášně k nákupu” stojí velmi vysoko..
Blbý / dobrý pocit
Bude to znít zvláštně, ale na celkový dojem, pocit a nějaký skrytý instinkt dávám při nákupu auta strašně moc. Zkrátka si to musí sednout. Všechno. Jednání, komunikace, důvěryhodnost, stav a prezentace auta, pocit ze zkušební jízdy. Jakmile se z čehokoliv dostaví blbý pocit, váhám, přestože se auto zdá být v pořádku.
“ Na rovinu, jezdím pracovně do Německa, koupil jsem to na kšeft, vyměnil jsem náplně a přední brzdy, je to zkontrolované zespod a vyčištěné, za mě je to hezké auto. Lakoměrkou to ukazuje stříkaný pravý bok, ale nenašel jsem žádné náznaky vážné nehody” na mě působí už při startu mnohem lépe než obligátní: “Já jsem to dovezl pro dceru / manželku / milenku / tchýni, ale je to pro ni malé / velké / rychlé / pomalé / moc to žere / málo to topí, ale TOP STAV, víte, přece bych pro dceru / manželku / milenku / tchýni nekoupil nějakou vraždu. ji to auto prostě jen nesedlo / je těhotná / potratila / smějí se jí kamarádky / chce spíš benzín / chce spíš dýzl.”
Snaží se mě prodejce manipulovat? Odpovídá stav auta popisu v telefonu? Zapadají do sebe jednotlivé informace a střípky scénáře? Kupuju to u něj doma, nebo na nějaké odstavné ploše před servisem v zemi nikoho? Je přiměřeně sdílny o informace nebo jen čeká co najdu?
Prostě pocit. Nejde to popsat, nejde to měřit, dokonce ani nelze vyjmenovat, co přesně patří do dobrých a špatných náznaků (vywapkovaný motor u dovozce ojetin může být standard, u soukromníka to je minimálně zvláštní), ale musí to všechno působit přirozeně, věrohodně a být ve vzájemné harmonii. Pokud bych mohl graficky znázornit míru “dobrého pocitu” při jednotlivých nákupech s mírou spokojenosti následného vlastnictví, tak by tyto křivky vzájemně silně korelovaly.
A teď jsem zvědavý, co mi k tomu povíte vy?
29. prosince 2023, 21:29
6
Úplně přesně jak říkáš, nasmál jsem se ... a taky jsem se teda párkrát spálil, člověk to konkrétní auto moc chce a pak trošku nevidí co vidět má, respektive to vidí, ale stejně to chce koupit. Ale teda zase si říkám, že jsem měl vždycky kliku, úplný průser jsem nikdy ještě nekoupil, ale že se po koupi odhalí problémů víc než jsem čekal, to se stává celkem spolehlivě..
30. prosince 2023, 22:55
1
Je to tak. Jak to co je v blogu tak co píšeš ty. Mám stejnou zkušenost. Auta sem roky prodával, vozil, vykupoval. I tak jsem sobě prostě několikrát nadělil strašný sráč. Chvilku toho litoval, pak to nakonec nějak dával dohromady. Aby na auto po mě kde byla vždycky špičková péče jezdilo hromady debilku, co hned smlouvali o ceně. A samozřejmě nevěřily dokumentaci atd. A ještě čím zvláštnější nebo prémiové ojetiny tím více pravděpodobné, že problémy budou. I když při nákupu se to zdá jako nejlepší auto ve vesmíru.
02. ledna 2024, 07:41
0
Ten blog popisující situaci z druhé strany si pamatuju - neměl bych na to nervy :D
30. prosince 2023, 12:10
3
Jo, to je dost trefny. K tem debilum, casto je prozradi uz inzerat a clovek si pak usetri i volani. Text inzeratu je dobra sonda, clovek z toho pozna, jakej vztah ten prodavajici k te vrane ma/mel.
Pak me prijde, ze pokud je pod inzeratem na BMW 3er "tag cloud" Audi, Mercedes, Lexus... whatever, prodejce je v jadru vychcany :-)
Jinak je i dobry mrknout pri nakupu na "divny" mista, jako do kufru pod plato apod, tam nekdy neni uklizeno :-)
Jo a zkuste si i v lete topeni na obou stranach, abyste nebyli v zime prekvapeni :-)
02. ledna 2024, 07:43
1
Topení od jisté chvíle zkouším na všech pozicích a zejména u okna - ty okamžiky kdy šlo odmlžit jen otevřením okének nebyly v zimě zrovna líbezné :D
A používání "tag cloudu" mi přijde rozumné / chápu to. Takové topování zadarmo :-) A obzvlášť na Bazoši / Marketplace, které disponují nulovými možnostmi filtrace, to je často jediný způsob, jak nějakou raritu dotat lidem na oči...
30. prosince 2023, 13:56
0
Něco jsi pojmenoval přímo, jako třeba volant, co obecně přirovnávám k "pocitu" z auta a prodejce.
Osobně preferuji soukromý prodej a povětšinou jedu do DE, kde už si musím nějak být jistý, že jsem vybral OK. Takže hodně u mě dělá internetová lustrace jak auta tak i prodejce (více identit, nesedí adresy, jména i původ)
A když už jsem na místě, tak kontroluji slabiny toho auta, co jsem si našel na fórech a na obecné věci zase ten 6 smysl k nákupu. :) Jinak zkušenosti mám takové, že jsem se jednou opravdu spálil, ale prodejce sám nevěděl, že to byla past a jinak byly chyby tam, kde jsem je tušil....
30. prosince 2023, 23:15
2
V zásadě kdyby se většina kupujících byla schopná řídit těmito radami. Méně bychom četli potom o věcech jako. Koupil auto a po cestě z bazaru domů nedojel, teď se soudí a tak podobně. Plus tedy pohled z druhé strany.
Většina lidí prostě kupuje auto výjimečně. Tady jsme samozřejmě ve skupině lidí kde máme víc aut najednou. Máme za sebou nezřídka desítky nákupů a taky prodeje. Normální běžný zákazník na ojeté auto ovšem těch zkušeností má méně. A to často nastaví dopředu nereálná očekávání. Co za co asi bude. Ono auto za kilo, co nové stálo milion a teď má najeto asi 400 tkm. Tak nebude úplně bez chyby. Pravděpodobně tam můžou být věci špatně. Mnohdy i takové o kterých ani prodávající nemá tušení. Co můžu já říct obecně. Je to jako všude. Když vlezu v Horní Řiťi do hospody U Nováků dám si bůček za kilo pade asi nebude stejný jako u Rouxe v Londýně za 200 liber. Přitom to maso může být původně teoreticky stejně dobré.
Samozřejmě stále je tady faktor že lidi podvádí. Jenže vy se nemusíte nechat. Problém je prostě často velká naivita a taky spoléhání se na skutečnost. Že přece ono je to pěkný (vizuálně) Jenže viděl sem třeba E klasse z Dánska co měla 750 000 km. A na tom autě to skutečně nebylo vůbec nikde vidět. Technicky to na něm prostě vidět bylo protože některé věci už nenapraví ani sebelepší péče. Smutný příběh jsou i reimporty kde často lidí neprověři pořádně tp. Pak mají krásný auto z Německa. Který ale celý aktivní cyklus jezdilo v Rumunských horách.
Určitě je zajímavý ten pocit. S tím souhlasím jak to nesedí nebrat. Jinak k tomu servisu. Všechna auta v ČR až na opravdu jednotky procent mají levný a špatný servis. A většina bouraček je opravená úplně na hovno. Přitom když se to udělá dobře auto může ještě skvěle fungovat. Osobně pokud nekupujete fakt auto na ježdění do práce a zpět. A máte rozpočet více jak 100 000 CZK. Určitě si dojeďte do Německa případně Holandska, Švýcarska. Ano i tady jde kvalita dolů, ceny rostou. Výběr je ale pořád větší. A uvidíte originál technického průkazu. Možná po autě uvidíte nějaké další nálepky, popisky, něco najdete v přihrádce atd.
Což mě napadá to je taky dobrá obecná rada. Koukněte po detailech. Nálepky od výměn oleje, klimatizace, případně různě po autě. Když omylem v Německu najdete pod sedačkou prázdnou krabičku od cigaret ze Španělska je to divný. Když je auto jakoby v top stavu ale jsou na něm pneumatiky zbroušené na dráty. Je to divný. Co je taky dobrý projít všechny skla, zkontrolovat všechna světla. Zda to je skutečně originální. A co se rozhodně vyplatí nebojte se do toho sáhnout. Koukněte pod těsnění. Pod koberec. Do kufru do přihrádek...
02. ledna 2024, 07:52
0
Ty jo, zůstáváš jedním z posledních v mé sociální bublině, kteří preferují západ oproti ČR. Já naopak poslední dobou odevšad slyším, že se to tam obecně zhoršilo, ojebávají i neTurci a již vícekrát jsem slyšel rozhřešení typu: "pokud to není něco, co doma nejde rozumně sehnat, tak se nevyplatí tam hledat..."
Jinak skla a světla jsou vlastně dobrý tip, jednoduché poznat/naučit se poznat a mohlo to být v blogu...
02. ledna 2024, 19:48
0
Já bych řekl, že koupit auto venku (myslím západ) je výhoda hlavně v širším výběru exemplářů toho auta co tě zajímá. Zas na druhou stranu výběr stojí spoustu času i peněz v cestování atd.. a ani přesto se to nemusí úplně povést. Nejhorší ale je, když člověk koupí něco za top peníze v "top" stavu a ono se ukáže, že je na tom i tak práce jako na kostele. Mám v sociální bublině naštěstí hodně autíčkářů a různý zkušenosti a člověk si z toho leccos může vzít jako ponaučení. I auta, co jsou s velmi malým nájezdem a taková ta co si hrají na "investiční" nakonec pro to ježdění potřebujou stejně měnit věci jako ta auta co mají najeto víc. Plusem je u nich akorát taková celkově menší "ošoupanost" uvnitř. Ale i tohle hrozně záleží na tom po kom to auto je, kolik bylo majitelů atd... Možná se mi nakonec ukazuje nejlíp taková ta zlatá střední cesta, nejezdit na nejlacinější kusy na trhu, i když nakonec i tady se může za určitých okolností povést. Ale člověk musí počítat, že nákupem to začíná. Jenže ono (teď jako mluvím o starších sportovních autech hlavně) to tím nákupem začíná ať se koupí co se koupí, vždycky něco na tu práci je ... Ono by se to dalo rozepsat v blogu, třeba ty moje nákupy z posledních let, kolik ta auta vlastně stála na údržbě, co se povedlo, co jsem přehlídl a mrzelo mě, co se naopak nakonec povedlo. Myslím, že klasicky jsem se posledních pár let s výběrem káry hrubě nepřepočítal, ale jakožto věčný optimista jsem u každýho auta čekal, že údržba bude nakonec lacinější ... A taky, že sám toho na autech poslední dobu opravím opravdu jen minimum a bez spolehlivé "dvorní garáže" bych dost možná byl z některých aut co jsem koupil ve výsledku nešťastnej, protože bych nevěděl kdo mi to co potřebuju spolehlivě opraví
03. ledna 2024, 10:25
1
...no, já mám bohužel tu zkušenost, že taková ta auta s malým nájezdem a "pečlivým" majitelem, který si udělal radost, bývají často strašný děs... A to právě proto, že se s nimi jezdí "jen na sraz a za hezkého počasí pane...", což často vede k tomu, že je jejich majitel opatrný až moc, auto vůbec nevyužívá jak by zasloužilo, nic na něm nepotřebuje měnit, sice každý rok dá nový olej, naleští to, dokoupí nějaký emblém, vymění nepodstatný detail, ale provozní skupiny moc neřeší... Pak to chytneš pod krkem a začne se to sypat.
Nemluvě o těch případech, kdy prostě někdo nasál naleštěnou bídu a 10 let si ji piplal v garáži jako splněný sen...
Samozřejmě existují i exempláře odpovídající nájezdu a to je pak výhra, ale najít takový, je fakt kumšt.
31. prosince 2023, 20:24
0
Párkrát jsem si naběhl a souhlasím, že to u nás jsou především přebrané zanedbané dojeté vrány, i když tak nemusí na první pohled vypadat. Výběr je tristní. Samozřejmě záleží za kolik peněz a jak staré auto je, čím levnější/starší, tím ještě méně rozumných kusů bude zůstávat na výběr.
1) Je nutné vidět a pečlivě projít auto zespodu. Zkorodované kusy zásadně nebrat, ale s tím, že slabá povrchová koroze náprav je běžná a nevadí.
2) Je nutné auto vyzkoušet a pořádně projet ve všech režimech. Jak startuje a hulí studené, jak jede studené až ohřáté, říznout pár zatáček, rozhulit to pořádně pár km po dálnici. Jak řadí všechny kvality? Vibruje v určitých rychlostech? - Velký vykřičník.
3) Pokud to lze, kouknout víčkem oleje na váčku. Je to tam slušně čisté? Obrovské plus. Několik mm napečených sraček? Jezdil se longlife / neměnil se olej.
Víčko expanze i víčko oleje musí být (po delší jízdě) bez emulze / pěny.
4) Nedat moc na žvásty prodávajícího / servisky. Serviska je určitě plus, ale není vůbec zárukou dobrého stavu.
5) Má auto sjeté/noname pneu, noname/sotva startující baterku, brzdy na hranici smrti, shnilý výfuk, nefunguje řada elektrovýbavy, vyteklé tlumiče, vytlučený podvozek, neví se co se kdy naposledy servisovalo, ... - kombinaci více podobných zanedbání? Negativních indicie, hned ze začátku bude třeba sypat a určitě ještě vyplavou další problémy.
6) Vyplatí se i poměrně dráž kupovat a dlouhodobě provozovat (samozřejmě nadstandardně zachovalé pouze ve slušném stavu!) starší a jednodušší auta, o kterých se už po nějakých letech už ví, že to skutečně byly kvalitně postavené držáky s danou motorizací (jánevím stará 1.9tdi, staré mercedesy, transporter T4, staré Volvo, většina toyot atd. atd.) oproti mnohem novějším, ale kurvítky a šetřením na materiálech zamořenými možná na pohled lákavějšími "bouráky". Jánevím prolínající gufero na převodovce / prorezlý tlumič výfuku je opravdu legrační problém proti zničenému DPF, selhané kompletně plastové vodní pumpě, přeskočeným rozvodům, problémem s močovinou, zakarbonovaným motorem u přímovstřikového benzínu atd. atd.
U starých aut zase bohužel můžou být problém náhradní díly, ne každý se s tím chce a může jakkoliv nad rámec běžného pravidelného servisu zabývat, pro někoho může být image spojená se starším autem pracovní a sociální problém... to je samozřejmě druhá stránka věci
08. ledna 2024, 11:38
1
S tím provozováním starších aut je to takové... no... to co já jako čtyřicátník považuji za starší auta jsou pelechy na hranici smrti, ovšem již auta po technologickém skoku z devadesátek. Tedy právě taková T4 je zrovna něco, co bych nedoporučil už nikomu, protože šance sehnat něco bez fatálních strukturálních failů je v podstatě nulová. Vhodné je tedy uvědomit si co je za rok, a jako levnej pelech sobě zakoupit T5, která se ve výsledku od T4 zas tak moc neliší (i když to česká scéna saturovaná ojetinama s pul milionem na hrbu ráda tvrdí), nebo stejně tak u jiných aut koukat ve vodách aut 2008-2012, což jsou dnes ta stará a jednoduchá auta:) Tam budete mít všechny částečně funkční Passáty a Audi (pokud jste sebemrskač z vidlákova a potřebujete vypadat solventně před diskárnou v Hracholuskách), Camry, lexusy, a podobně. Z podobné doby budou ok i ameriky - stále ještě s okouzlujícně hnusným interiérem. Ale cokoli před tim pouze v sekci "za odvoz, nebo do 50 klacku:)"
04. ledna 2024, 10:33
1
Jo nakupovat, tam člověk pak alespoň nadává pouze sobě... ale prodávat, to je peklo:))
05. ledna 2024, 08:53
0
A tady ťukám na všechno co je kolem, ale mi se obecně prodává velice hladce a většinou na první dobrou.