načítám data...

#2 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl - renovace začíná

31. prosince 2020, 14:52 12 komentářů Bigg.I

Pořízení dalšího 30 let starého Forda a s tím spojené radosti. Specifikace: Ford Orion 1991 1.6i CVH Ghia, RS paket

zobrazit celou galeriiJiří Petera: #2 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl - renovace začíná



Takže Orion stojí na dvorku a mým úkolem je opravit elektriku, protože jinak nemá smysl na autě řešit nic jinýho. Nejsu žádnej elektrikář, ani automechanik. Doufám jen v nějaký problém s relátkama nebo pojistkama. Do teho jsem věděl, že určitě bude potřeba vyměnit interiér. Jak už to tak v zimě bývá, na autě se mi dělat nechtělo a radši jsem seděl u počítače a pracoval tam – na bazoši. Našel jsem si na Slovensku Escorta mk6 Ghia, na díly. S majitelem jsem se zkontaktoval a poptal interiér a pár dalších věcí. Vše má a je ochotný to vyndat. No vida, výlet na Slovensko. Chvilku jsem polemizoval, zda jet mojí Corollou nebo si půjčit taťkového Focuse kombi. Vzhledem k temu, že budu brát hodně dílů a cesta je cca 120 km tam, jsem se rozhodl pro Focuse. Prostornost a komfort vítězí.

S tehdejší přítelkyní jsme tedy vyrazili už z rána na výlet… Z Focuse mě bolí záda, ale jinak cesta utíká. Už jsme téměř v cílové destinaci Papradno, GPS nás vede přes nejkratší cestu, což znamená vyhnout se Povážské Bystrici a jet přes vesničku Udiča. Chyba. Je zima a jsme na Slovensku. Cesta pomalu mizí a objevuje se souvislá sněhová pokrývka. Focus si občas hrábne, ale dokud cesta není do kopce, jde to. Opět chyba, jsme na Slovensku, což znamená, že to bude do kopce. Jedeme po sněhu a do slušného kopce, na dvojku a musím si pomáhat spojkou, nemůžu jet přímo rovně ale slalom, aby auto jen nehrabalo. Pokud by tu nebyl sníh, už ani netuším, zda by pode mnou byl asfalt, či jen nějaká polňačka. Připadalo mi to lehce jako Rally Monte Carlo. Mé zkušenosti z hraní Rally simulátorů vítězí. Jsem na kopci, doufaje, že dál to bude rovně. Nene, je to z kopce, hodně z kopce a do lesa. Faktor strachu a půčeného auta mi nedovolí pokračovat. Sklopím uši, na kopečku Focuse aspoň otočím přes ručku a jedeme zpět. Přes Povážskou Bystricu. Papradno je takzvaně jednosměrná vesnice. To znamená, že dál už nikam nevede, dál jsou jen hory. Totální venkov. Po chvilce ježdění jsem našel majitele a jeho příbytek. Bodrý Slovák měl na zahradě značně zrezlého Escorta, vedle na vozíku všecky mnou poptávané díly – sedačky, dveřní výplně, plasty do interiéru a jiné drobnosti. Všiml jsem si, že Escort má elektrický šíbr. Zachtělo se mi elektrického šíbru. Vytáhl jsem další desetieurovku a požádal o vyndání šíbru. Jooo ale hochu, toto není Sierra, kde šíbr je sklo a 2 kolejničky. Tady šíbr znamená sklo a plech o velikosti celé střechy. Nicméně po chvilce boje a Tetrisu mám v autě naládováno vše co jsem chtěl, Focus je plnej až po strop. Ještěže jsem nejel Corollou. Zaplatil jsem 120 Euro. Zbylo mi 10 euro v drobných. Měl jsem hlad a přítelkyně taky, prý je tu Salaš kde dělají supr Halušky. Rána jak blázen, strašně jsem se lekl. Na Focuse spadla halda sněhu ze střechy nad náma. Rychle pryč. Salaš existuje, ale uplně na druhém konci vesnice, na kopci, kde vede neupravená cesta. Více Rally zážitků. Halušky vychází na 4,30 eura. Dvakrát prosím. Na pití nemáme, jelikož karty neberou. Po zahrátí u kamen a vydatném obědu je čas vyrazit domů. Tentokrát se pojede pomaleji, nechcu aby mě šíbr skalpoval… Ještě stíháme rychlej nákup v místním supermarketu, který se skládá hlavně z ovčích sýrů a produkce místních pivovarů. Přítelkyně zdá se být spokojená. Má zážitek, viděla Slovensko a ochutnala halušky, já mám autodíly – win-win situace. Najeto asi 300 km.



Uběhl nějaký čas a já se stále nemám k práci na autě samotném, protože je furt zima. Obhajuju si to tím, že aspoň sonduju inzeráty… Na Slovensku, v Německu, v Anglii a v Polsku. Né náhodou jsem zmínil Polsko jako poslední, protože… Protože v Polsku jsou na prodej 2 kompletní RS kity na Oriona. Jeden vínovej v barvě a jeden čistej plast. Buď druhovýroba nebo nepoužitý. Cena za kit je cca 7000 kč. Kit se skládá z předního, zadního podnárazníku a plastových RS prahů. Druhej do náhrady se hodí, si říkám, navíc zadní mám prasklej. Poláka jsem kontaktoval pomocí překladače a nějakou slovní zásobou, kterou jsem od koupi Sierry nezapomněl. Doufal jsem, že by Polák ten RS kit poslal do Česka. Nepošle. Kurwa.



Říkal, že pošle jedině v rámci Polska. Co teď do řiti. Facebook – Ford Escort Fanklub Polska, požádat o členství ve skupině. Na férovku jsem tam napsal, zda někdo nebydlí u českých hranic, že potřebuju RS kit na Oriona, že bych si to nechal poslat tam a dojel si. Ozval se mi jeden týpek. Psal mi lámanou češtinou/polštinou, že žije v Karviné a taky ve vesnici zvané Gołkowice. Možu si to nechat poslat k němu, hned mi poslal adresu. Nechtěl peníze dopředu. Takže RS kit je poslaný, přijde k Marcinovi do Gołkowic. Cesta tam je 130 km. Tentokrát jedu sám, tudíž vemu Corollu, protože přece to nemože být tak velký a přinejhorším sklopím řidičovu sedačku. Cesta uběhne rychle s pár zastávkama na benzince a sváču. Su v Polsku, jedu lesní vyasfaltovanou cestou, pěkně na srdíčko se to dá, jen aby nikdo nejel do protisměru. Přijedu Corollou k Marcinovi, už mě čeká. Otevře garáž, potykáme si, ukáže mi RS kit, ještě zabalený. Zaplatím v korunách, tvrdší měna. Pak mě vede do další části garáže, kde mi ukáže svoji chloubu… Repliku Forda Escorta RS Cosworth v krásné červené barvě, ale bude to „jen“ předokolka se Zetecem. Jako správné doupě, i zde se nachází spousta náhodných Fordích i VW dílů. Na zahradě stojí modrej Mk5 Escort, z kterého Marcin kanibalizuje díly. VW věci jsou na Golfy, jelikož jeho česká přítelkyně si ujíždí na Golfech. To je taky důvod, proč Marcin umí česky. Do Corolly se vše vlezlo, jen prahy mám vedle sebe u spolujezdce na sklopené sedačce.



Jedu kolem Ostravy a řeknu si, že dám vědět kamarádovi, s kterým jsem bydlel v Anglii. Je u přítelkyně, takže se scházíme ve vesnické hospůdce, Birell a svíčková mě občerství tak akorát, abych mohl konečně vyrazit domů. Po nějaké hodině cesty mě přemůže žízeň. Marně hledám Matonku, asi je někde pod sedačkou nebo jsem ji nechal u Marcina. Co už, dojedu domů už za tmy.
Ještě ten den mě ale čeká jedna výprava. Kousek ode mě jsou na prodej liťáky ze Sierry Cosworth, prodává je jeden Rally jezdec, co koupil Coswortha a staví jej na závody. Půjčím si požadovaný obnos peněz, vezmu Sierru a bráchu a jedeme do Tlumačova pro Cosworth kola. Omrkneme Sierru v rámci stavby a spokojeně odjíždíme domů. V Corolle je RS kit na Oriona za 7000 kč. V Sieřře mám Cosworth kola, taktéž za 7000 kč. Úspěšný den. Takže rekapitulace. Furt nevím, co je s elektrikou na Orionu, ale už jsem přes 10 000 kč v dílech. Diagnóza.Doma se mi ještě objevily přední a zadní tlumiče KYB, byly ve výprodeji a kamarád mi je dovezl, komplet za 1500 kč.





Časově se přesuneme cca na březen. V březnu už je hezky a venku se dá aj něco dělat. Je čas se podívat na tu elektriku. Aby se mi pracovalo líp, tak tradičně je lepší vykuchat celej interiér. Sedačky, koberec, plasty okolo, část palubovky. Mám tu takovou novinku, a to bude vlog. Na videu zním jako kretén a ráčkuju, ale furt to udělá lepší obrázek o situaci.





Doufám, že z videí je trochu jasný, jak to vypadá. Teď už tedy k elektrice. K autu je ještě jedna pojistkovnice. Aby to bylo náročnější, tak existuje několik typů pojistkovnic na tyhle Fordy. Na pohled jsou naprosto stejný, ale každá má výrobní kód – moje je: 91AG14A073BE. K autu mám tedy origo pojistkovnicu z roku 91 a druhou z roku 92, ale stejnej kód. S Origo 91 nefungují světla, blinkry, stěrače, ostřikovače a topení. Doufal jsem, že když zapojím pojistkovnicu z 92, bude aspoň nějaká změna. Bohužel, je to naprosto stejný. Ještě jsem si sehnal druhé páčky pod volant, protože ty se taky rády kazily. Ani tu jsem nepochodil. Rozhodl jsem se, že zkusím 92 pojistkovnicu rozdělat, ať vidím, co je špatně.



Obrázky snad napoví. Ta pojistkovnice je velkej plát, kterej je složenej dohromady a vznikne z teho dvoupatrové monstrum. Studené spoje, něco vyhořelého. Nádhera. Na zbytku fora fordfans.cz jsem našel návod, jak si toto samodomo opravit. Hodiny a hodiny pájení – na to fakt nemám. Zkusím někdy ukecat kamaráda z Brna, zda by se na to nemrknul, ale pochybuju, že se mu do takové otročiny bude chtít, aj kdybych ho zlatem platil. Mezitím se mi podařilo splašit další pojistkovnici se shodným kódem, od kamaráda. Původně byla v Escortu RS2000. Bohužel, ta je na tom snad ještě hůř už od pohledu a teď nefungujou ani stahovačky oken. Nečekal jsem, že ta elektrika bude takovej problém. Stojí to na schopnostech kamaráda z Brna, pokud to nedopadne, tak vážně nevím, co s Orionem dál.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ronoath
31. prosince 2020, 21:17
7

Pytla, v nejlepším to končí... Moc se těším na další díl!

reagovat
Bigg.I
04. ledna 2021, 12:27
1

Vidim, ze tuten muj blog ma nejmin precteni a jen jeden komentar. Mozna je to dano tim, ze byly svatky, ale presto bych chtel vedet zda:
1. Moje plechove vraky uz nikeho nezajimaji?
2. Forma jakou pisu neni poutava?
3. Videa jsou k nicemu a mam jen psat?
Rad bych vedel, co zlepsi, jelikoz me bavi jak proces samotneho vzkriseni auta, ale i popis teho co je k temu potreba.
Vsem co ctou, samozrejme dekuju :)

reagovat
ra
rainero
04. ledna 2021, 13:25
5

Tvoje blogy čítam pravidelne. Video je ďalší obohacujúci rozmer. Forma mi sedí za a mňa by som nič nemenil. Štve ma, že musím potom preliezať Bazoš...(btw. sedačky z RS200 si videl?)
Menší záujem je to možno tým, že je to Ford, keby si dával dokopy starý Bavor alebo Mercedes možno by to ľudí zaujímalo viac. Ja som osobne som rád za každé zaujímavé auto čo ostane na cestách.

Bigg.I
04. ledna 2021, 13:30
1

Dekuju za komentar! Asi jsi myslel sedacky z RS2000. Ano videl, ale pak by mi nesedel vzor sedacek se zbytkem auta a precalouneni jsem neplanoval :). Navic samotny sedacky z RS2000 stoji hodne penez a nedaji se sehnat v dobrem stavu (jeste k tomu vsude jsou na vyber jen z mk7 escorta, mk5 je malo).

ra
rainero
04. ledna 2021, 13:39
2

Áno sú z Mk.7 ale chápem, že si chceš zachovať autenticitu. Oceňujem, že do toho ideš srdcom a nepozeráš finančnú návratnosť, zvlášť keď máš viac áut. Inak predpokladám, že to máš aj ty tak, že cesta je cieľ,keď je auto hotové tak už to nie je ono. Aspoň ja som to mal pri každom svojom aute.

Rush
05. ledna 2021, 15:08
2

ad 1) Já si tyhle vrakovištní anabáze rád přečtu a obdivuju nadšení pro věc, byť jinak tyhle escorty a oriony nejsou zrovna moje káva. Ale i tak je to nostalgie. :-)
ad 2) máš svůj styl, který zahrnuje rýpání se v detailech, ale to je v pořádku, přeci jen je to tvůj blog, je z něj cítit to spávné ford-nerd nadšení. :-)
ad 3) videa jsem neviděl, autíčkáře čtu v práci. :-D

Bigg.I
05. ledna 2021, 17:22
0

Dekuju, su rad, ze to nekeho bavi :D ja su ted v karantenne, takze je mozny, ze brzo bude dalsi dil.

Rush
05. ledna 2021, 21:35
2

Pokud jsi v karanténě, tak bych čekal, že do 10 dnů bude Orion jezdit i s novým vnitřkem... :D

Jakub Pospíšil
05. ledna 2021, 21:49
3

Piš! Já se u toho fakt bavím, jen je mi blbé ti pod každý post psát, že bych neměl tvojí trpělivost a cílevědomost.
Oriona jsem jako dítě vůbec neměl rád, přišel mi jako Escort, kterého někdo zbavil cool faktoru. Ale na těch fotkách nevypadá zle. Tyhle škatule z přelomu osmdesátek a devadesátek prostě stárnou do krásy.

Tomino
05. ledna 2021, 23:43
2

Přidávám se k ostatním, jen směle pokračuj. Tvůj blog jsem zachytil někdy v době, kdy tvá Sierra došla k úhoně někde v okolí Bunče. Pak jsem si pročetl příběhy zpětně a čtu tvé blogy pravidelně. Kromě toho, že odvádíš krásnou a obdivuhodnou práci s auty, tak se mi líbí i tvé specifické nářečí, a to asi hlavně kvůli tomu, že mí prarodiče žili ve Zdounkách, to je k Bunči kousek.

Takže prosím pokračovat s blogy, nářečí v žádném případě nevynechávat :-)

PB
08. ledna 2021, 14:22
2

Je to super, urcite pokracuj. Hlavne jsem zvedavej, jak je to tam s tema pritelkynema:))) se v tom zacinam ztracet, ktera je aktualne aktualni :)

Bigg.I
09. ledna 2021, 19:30
2

PB: tohle je druhá přítelkyně no :) ta první radši jezdila busem (když mi tohle řekla po jizdě Sierrou, tak bylo vymalováno).