načítám data...

O nesmyslnosti voličů převodovky na středovém tunelu

10. února 2016, 21:22 26 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč ve většině vozů s automatickou převodovkou trčí ze středového tunelu masivní klacek, který použijete za jízdu zhruba dvakrát? Proč na tak zřídka prováděný úkon potřebujeme tak velkou věc? Co tam dát něco užitečnějšího?

Zobrazit galerii

Možná je to všemi těmi lety strávenými za volantem starých amerických plechovek s tradiční pákou pod volantem. A nebo jen tím, že se rád dívám na věci, které člověk bere jako samozřejmé, a zkouším si je představit z jiného úhlu. Ale ať už to způsobilo cokoliv, nemůžu si pomoci od pocitu, že klasický volič automatické převodovky, umístěný na středovém tunelu, je tím snad nejstupidnějším ovládacím prvkem, který lze v moderním autě najít. A dnešní článek o problémech, které mají někteří lidé s alternativními koncepcemi voliče, mi to jen připomněl…

Proč by měla tolik prostoru zabírat věc, kterou za jízdy téměř nikdy nepoužijete – a pokud jí použijete, nepotřebujete k jejímu ovládání žádnou přesnost ani citlivost, protože jednoduše přepínáte mezi polohami? V moderním autě je spousta věcí, které v běžném provozu používáte téměř neusále. Ovládání rádia. Zapínání vyhřívaných sedaček. Držák na pití nebo telefon. Ale volič převodovky? 

Samozřejmě, něco jiného to bylo v (nepříliš) dávných dobách, kdy volič automatu představoval také jedinou možnost, jak převodovce případně vysvětlit, že jí chcete do řazení mluvit. U starých převodovek, kde k “řazení” mohlo docházet jen pomocí volby “shora omezených rozsahů”, označených na kulise voliče čísly, mělo umístění voliče na zemi nějaký ten smysl. Tedy alespoň u auta, u kterého se dalo očekávat, že takovou věc někdo někdy reálně použije. Což nebyla skoro žádná auta. Podobně tomu bylo u nejrůznějších systémů Tiptronic, kde jste řadili cvakáním pákou. Ale i tady už smysluplnost pokulhává – řazení Tiptronic už probíhalo elektronicky a páka byla vlastně zbytečná.

Dnes ale máme 21. století, tak proč zabírá takový kus interiéru naprosto zbytečná věc?

A s elektronizací ovládacích systémů odpadl i prapůvodní důvod tohoto umístění voliče – tedy že z tunelu trčel u aut pohonem zadních kol proto, že pod tunelem byla převodovka. 

Jenomže dnes už máme 21. století. Snad každé auto s automatickou převodovkou, které se dnes vyrábí, má i řazení pádly pod volantem nebo tlačítky na volantu. A snad u žádného moderního auta neexistuje reálné mechanické propojení mezi voličem a převodovkou. To, čím “cvakáte” tak může mít zcela libovolnou podobu, tvar a umístění.

Tak proč stále v tolika autech nacházíme zbytečný klacek, umístěný zrovna v tom nejpřecpanějším, nejvzácnějším místě interiéru? Některé značky už to pochopily – zatímco tradiční americká páka dožívá už jen v levných verzích pickupů a některých SUV, Mercedes vzal její základní koncept a přetransformoval ji v geniální systém řazení elektronickou páčkou pod volantem. Američané ale také nezaháleli. Koncern Chrysler používá ve stále více modelech elegantní kolečko, podobné jako u Jaguarů a Range Roverů. Lincoln se zase vrátil k systému, jehož průkopníkem byl právě Chrysler v 50. letech – tedy k tlačítkům na středovém panelu. A dokonce i v levných autech už nacházíme moderní řešení. Příkladem budiž redakční Citroën C4 Cactus, u něhož řadíte lačítky D, R a N (parkovací režim robotická převodovka nemá), která jako by z oka vypadla těm na oblíbeném telefonu Aligator našeho prasidenta.

U většiny aut ale stále najdeme klacek – a zdá se, že spousta řidičů se odmítá smířit s tím, že by ten klacek po ruce neměli. Má to nějaké freudovské vysvětlení? Nebo je to jen láska k tradicím? Touha mít pocit, že vlastně vaše auto má něco jako řadící páku, na kterou jste zvyklí?

Jak to máte vy? Trváte na voliči na tunelu, nebo dáváte přednost alternativním řešením? A pokud ano, kterému? Tlačítka? Páčka pod volantem? Kolečko? Nebo něco úplně jiného? Dejte nám vědět v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riprex
10. února 2016, 21:40
1

Nejlepší je klasická amerika - páka pod volantem a vyznačení volby v kapličce ;) Celkem chápu, že pro někoho, obvzlášť postaršího nebo američtějšího může být to, co udělal Chrysler nepřehledné a matoucí. Byť nabourat se kvůli tomu chce notnou dávku debility a je na pováženou, jestli těm lidem rovnou nesebrat papíry...

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
10. února 2016, 22:06
0

Souhlas. Paka pod volantem je nejlepsi. Mame ji v Tahoe a je to proste cool, kdyz se za ni vezme a hodi se tam to décko, jak v americkym filmu. :-)

martin_100
10. února 2016, 22:20
1

přesně tak ... nemám ameriku ani automat ale prostě když se řekne automat představim si páku pod volavnem v pravo a ukazatel někde mezi přístrojema.

vojtacz
11. února 2016, 09:44
0

Mě teda páka pod volantem z nějakého záhadného důvodu moc nevyhovovala, ale na umístění přímo na palubce sem si zvyknul neskutečně rychle a bylo to super :)

Ve
Vencos
10. února 2016, 22:25
1

Zrovna nedavno jsem nad tim premyslel. Vetsina aut ma volic automatu tam, kde zpravidla trci paka manualni prevodovky. Netreba nic vymyslet ani predelavat, jak jednoduche... Stejnej tunel, stejny cupholdery... Kdyz jeste byvaly paky pod volantem, razeni na podlaze mimo jine vykouzlilo ulozny prostor navic apod. Pomijime fakt, ze slo o reseni "sportovni" a umoznilo mimo jine treba instalaci lepsich sedacek. V podstate historicky zakoreneny prezitek urciteho ducha evropske sportovnosti... V evrope pak i urcity standart, potazmo zvyk, kde volic automatu je "na svem miste"
Trochu jako kdyby se ovladani svetel premistilo, ja nevim, mezi cudliky na volantu...

reagovat
custom1
11. února 2016, 07:33
0

Volič pod volantem jen nejvíc! Škoda, že ho nemám... :(

Ap
Apache
10. února 2016, 23:25
0

Tohle je podle mě pořád poměrně odvážné tvrzení: "Snad každé auto s automatickou převodovkou, které se dnes vyrábí, má i řazení pádly pod volantem nebo tlačítky na volantu. "

A "nejstupidnějším ovládacím prvkem, který lze v moderním autě najít" bych rohodně nazval kolečko na světla nalevo od volantu. Ale jiank s hlavní myšlenkou článku souhlasím na 100%, mockrát sem nad tím sám přemýšlel.

reagovat
BobAsh
11. února 2016, 01:01
0

Já už jsem tedy dlouho neviděl auto s automatem a bez pádel... jsou ještě taková?

peca
11. února 2016, 08:48
0

Jsou. Z tech, co jsem potkal naposledy treba Chrysler 300, 200 nebo Dodge Challenger.

Nejvic se mi libi otocny volic. Ikdyz jsem, jednou po ranu, zmatene zesiloval radio a divil se, ze nikam nejedu :-).

Fr
FraHor
11. února 2016, 08:58
0

@BobAsh: Jsou. Třeba u Škodovek jsou součástí až nejdražšího volantu, který je většinou za příplatek. Historický Citroen C5 je taky nemá. A určitě by se aspoň další dvě auta na trhu našla.

Bi
BigBang
14. února 2016, 22:59
0

Auta bez pádel či jejich různých reinkarnací stále jsou, ale většinou z nižších cenových relací.

Kolečko na světla (zapínání) vlevo od volantu jako nejstupidnější ovládací pravek? Jak jsi na to přišel? já bych jako nejstupidnější ovládací prvek označil ovládání světel (zapínání) na levé páčce pod volantem, kterou pouštím blinkry (Renault, Fiat apod.), protože se mi běžně stává s tímto řešením, že si při pouštění blinkru na jednu nebo druhou stranu (záleží na smyslu otáčení vypínače) vypínám světla, což je asi tak milionkrát větší kravina... A to se mi nestalo někde na vylítaný herce, nýbrž i na novém Fiatu Dobló.

Honza Hamster Křeček
11. února 2016, 09:37
0

Poctivě jsem se nad tématem zamyslel a ono to není tak jednoduché. Nemálo výrobců už skutečně klasický volič převodovky vyměnilo za jiný (zhusta pitomý) způsob ovládání převodovky. Např. redakční klenot Citroën Cactus má tlačítka na středovém panelu. Ta jsou sice obrovská a připomínají spíš pomůcky z ústavu pro slabozraké, ale jsou to jen tlačítka a snadno se stane, že je řidič nestiskne dostatečně důrazně. Svůj omyl si pak uvědomí až v okamžiku, kdy už probíhá důvěrná družba mezi Airbumpem a tažným zařízením sousedovy Octavie. Nebo Mercedes S s tolik adorovanou páčkou pod volantem. Tato páčka musí vměstnat do prostoru, kde už většinou nějaká páčka je a navíc se okolo míhá pádlo řazení, takže místa je málo a okázalá dráha páčky jako ve starých amerikách prostě nepřichází v úvahu. Proto ji nahradil jakýsi joystick a i tady si člověk prostě nemůže být jist, že zařadil, co zařadit chtěl, aniž by to nekonzultoval s mnohapalcovou obrazovkou řídícího střediska letu. A to je prostě vopruz. Zlatá klasická páka, dopředu nadoraz "P", dozadu nadoraz "D", omyl prakticky vyloučen.
Další věc je manuální řazení, které je občas užitečné (obzvláště u DSG převodovek), ale především si ho trh zkrátka žádá. Ano, jsou tu pádla pod volantem, to je výborný vynález a v 99% případů jsou naprosto dostatečná, ale pak je tu odbočování na křižovatce a tady nastává problém. V dnešní éře "krouťáku odspoda" se dvojka řadí po pár metrech, tedy ještě v křižovatce. S voličem na středovém tunelu stačí drcnout do páky a máte tam dvojku, ale třeba v redakčním zázraku Citroën Cactus vám jediný způsob ručního řazení v zatáčce kamsi odjede a máte smůlu. Citroën to vyřešil tak, že čistě manuální režim jeho převodovka vůbec neumí. Někdo by řekl kompromis, já tvrdím, že je to špatný nápad....

reagovat
Honza Hamster Křeček
11. února 2016, 10:05
0

Poctivě jsem se nad tématem zamyslel a ono to není tak jednoduché. Nemálo výrobců už skutečně klasický volič převodovky vyměnilo za jiný (zhusta pitomý) způsob ovládání převodovky. Např. redakční klenot Citroën Cactus má tlačítka na středovém panelu. Ta jsou sice obrovská a připomínají spíš pomůcky z ústavu pro slabozraké, ale jsou to jen tlačítka a snadno se stane, že je řidič nestiskne dostatečně důrazně. Svůj omyl si pak uvědomí až v okamžiku, kdy už probíhá důvěrná družba mezi Airbumpem a tažným zařízením sousedovy Octavie. Nebo Mercedes S s tolik adorovanou páčkou pod volantem. Tato páčka musí vměstnat do prostoru, kde už většinou nějaká páčka je a navíc se okolo míhá pádlo řazení, takže místa je málo a okázalá dráha páčky jako ve starých amerikách prostě nepřichází v úvahu. Proto ji nahradil jakýsi joystick a i tady si člověk prostě nemůže být jist, že zařadil, co zařadit chtěl, aniž by to nekonzultoval s mnohapalcovou obrazovkou řídícího střediska letu. A to je prostě vopruz. Zlatá klasická páka, dopředu nadoraz "P", dozadu nadoraz "D", omyl prakticky vyloučen.
Další věc je manuální řazení, které je občas užitečné (obzvláště u DSG převodovek), ale především si ho trh zkrátka žádá. Ano, jsou tu pádla pod volantem, to je výborný vynález a v 99% případů jsou naprosto dostatečná, ale pak je tu odbočování na křižovatce a tady nastává problém. V dnešní éře "krouťáku odspoda" se dvojka řadí po pár metrech, tedy ještě v křižovatce. S voličem na středovém tunelu stačí drcnout do páky a máte tam dvojku, ale třeba v redakčním zázraku Citroën Cactus vám jediný způsob ručního řazení v zatáčce kamsi odjede a máte smůlu. Citroën to vyřešil tak, že čistě manuální režim jeho převodovka vůbec neumí. Někdo by řekl kompromis, já tvrdím, že je to špatný nápad....

reagovat
Bubák2
11. února 2016, 12:08
0

Klasická americká páka pod volantem je sice fajn, ale páka na středovém tunelu mě osobně vyhovuje nejvíc. Jak už tu bylo zmíněno, jsou tu ty dorazy, které když so člověk naučí používat správně, tak je to díky nim nejlepší ovládání automatu. Nejčastěji teď jezdím s automatem na středovém tunelu, který má na páce i přepínaní na sportovní režim a rozhodně tu páku za jízdy používám daleko častěji než dvakrát. Asi nejhorší ovládání automatu se kterým se setkávám je titěrná plastová páčka v BMW 7, která se navíc zezačátku plete se stěračema. A přepínání sportovních a dalších režimů tlačítky na volantu, nebo palubovce, to je úplná tragédie. Za mě určitě páka

reagovat
Ni
Nimra
11. února 2016, 16:51
0

S automaty mám naježděno nejvíc s pákou na středovém tunelu, o hodně míň s pákou pod volantem, s jinými systémy (kolečko, pádla) nemám zkušenost. Pokud si mám vybrat variant "pod volantem" nebo "středový tunel", je mi to skoro jedno. Důležitá je pro mne mechanická vazba - aby tam příslušný režim zacvaknul, zcela elektronickému řešení s mikrospínači á la BMW jsem nepřišel na chuť.

Mám spíš dojem, že klasické americké řešení s voličem pod volantem je reliktem z dob, kdy se pod volantem nacházela i řadička manuální převodovky. A na tu jsem si pokaždé musel zvykat, notabene pokud nebyla převodovka synchronizovaná (Octavia super ´61, Avia A21, Wartburg 353) - myslím, že by to byl podobný nezvyk pro řadu čtenářů tohoto webu :)

reagovat
PepaSFI
11. února 2016, 17:40
0

já mám teda s automatama zkušenost nepatrnou, žádnou ameriku jsem nejezdil a ani žádné DSG se mi do ruky zatím nedostalo. Kamarádův starý Renault měl páku uprostřed, rukojeť tvaru T, říkali jsme že tam má násadu od rýče. Sestřenice teď má velikýho Huňádyho iX 55, taky s pákou uprostřed. Osobně se mi líbí tradiční americká páka u volantu, holt jsem kdysi v Trabantu kvedlal deštníkem. Co mi ale připadá divný u pák uprostřed je podivně rozmístěné to rozložení funkcí. Já vím že kdo je na to zvyklý, tomu to asi nepřijde ale proč je D obvykle vzadu? Moje prostá strojařská logika mi říká- páka dopředu, jedu dopředu. Páka dozadu, jedu dozadu. Páka uprostřed, neutrál. Případně ještě páka někam z neutrálu mimo bočmo, parkování.

reagovat
Ni
Nimra
12. února 2016, 09:51
0

Jo jo, páka ve tvaru T, my jí říkali "berla mrazilka" :)

Caddy
11. února 2016, 19:21
0

Nejlepsi je samozrejme paka pod volantem nebo tlacitka nekde na palubce, ale aby na nich na prvni pohled bylo videt, ktere je zvolene (svetelko, mechanicke zamacknuti).

A prava auta paku uprostred ani mit nemohou, protoze je ta misto pro prostredniho pasazera :) (Doporucuji na takove misto nesedat, pokud je ridic zvykly radit manualem a do takoveho auta se dostal nahodou...)

reagovat
PepaSFI
12. února 2016, 18:57
0

někteří výrobci dokážou dát doprostřed, tam co sedí prostřední pasažér, dokonce páku manuálu. A opravdu nemám na mysli šaltpáku v palubce jako má Multipla nebo některé dodávky. Absolvoval jsem několik dlouhých jízd coby prostřední cestující ve starším Tranzitu. Tam konstruktér opravdu nepochopil že lidi obvykle mají nohy. Vmístech kde by prostřední cestující měl rád levou nohu, z podlahy trčí šaltpáka. Já tam existoval jen díky tomu že i jako cestující nejsem pasivní a pořád zůstávám řidičem, takže jsem bez problémů předvídal a uhýbal nohou při řadění. Být tam někdo normální, asi by dostal pěkných pár ran do kolena.

Kostík
12. února 2016, 08:03
1

První automatickou převodovkou, se kterou jsem se v praxi setkal, byla v městských autobusech ŠM 11 za socialismu! Jezdil jsem tehdy autobusy MHD a jako každý kluk sledoval, co dělá řidič. Nebyl zavřený v kabince, autobusy byly narvané k prasknutí, a tak nebylo problémem stát za jízdy vepředu hned vedle něj a koukat.
Dvoustupňová automatická převodovka Praga byla ovládaná jednoduchými hranatými tlačítky v řadě na palubce vpravo pod volantem - jednoduché, elegantní a přehledné.
Pokud si dobře pamatuji, tak tam byla písmena N, A, I, II, B, Z a řidič tlačítka běžně používal. Podle zvoleného režimu, který všichni dobře viděli podle zatlačeného tlačítka, se celý autobus různě třepal a vibroval.
Za normálního městského provozu se na zastávce řadil neutrál, před rozjezdem voli řidič A, převodovka klapla, autobus se rozjížděl plynule, ale přeřazení na dojku bylo docela znatelné. Po dojezdu do zastávky řadil řidič talčítkem zase neutrál. Proč se vůbec řadilo a používání dalších režimů této převodovky za běžného provozu si nepamatuji. Tyto automatické převodovky Praga s řadovým šestiválcem LIAZ jsou dodnes v provozu na železnici v motorových vozech řady 810. ..
Obrázek jsem vygůglil a snad se autor nebude zlobit, že jej tady přiložím.

reagovat
Přemda Honda
15. dubna 2016, 00:23
0

Jo,Karosu v automatu si taky pamatuju,když jsem jezdil na učňák,občas nás vozila z nádraží na náměstí..zvuky to vydávalo poměrně strašidelné a nikdy se mi nepodařilo zahlídnout v kabině žádný klacek :-)

gkchjhckl
12. února 2016, 16:57
0

Jako spokojený řidič "auta s klackem na tunelu" tlačítka, joysticky a pádla ze srdce nenávidím. Nechci hledat čudlíky, nechci koukat co mi svítí a nechci si řadit (proto mám koneckonců automat).

Otočim klíčkem, šmátnu tam, kde je klacek (jedno jestli na tunelu nebo pod volantem), bez koukání udělám cvak-cvak-cvak, protože D je na třetí poloze a pustím brzdu. Velkým plusem je ukazatel režimu mezi budíkama, pokud jedu v autě ,které to má jinak.

reagovat
Ja
James
13. února 2016, 08:24
0

K čemu jsou ty další dvě páky "1" a "2" na úvodní fotce? Z jakého je to auta?

gkchjhckl
13. února 2016, 11:43
0

-> James: Tipnul bych G-body Oldsmobile. Ty paky funguji na razeni jednotlivych stupnu 1-2-3-O (ale popravde si nepamatuju jaky je klic).

Csaba
13. února 2016, 15:43
0

"V moderním autě je spousta věcí, které v běžném provozu používáte téměř neustále. Ovládání rádia. Zapínání vyhřívaných sedaček. Držák na pití nebo telefon..."

Já teda zjevně buď nejsem moderní, anebo nemám moderní auto, protože:
a) tam kde rádio naladím tam zůstává (případně, strčím do mechaniky kazetu a ta tam prostě zůstane), určitě nic neustále nepřelaďuji... :)
b) vyhřívání sedaček rovněž "nepoužívám téměř neustále", ale obecně na začátku zimy, tj, v období kdy vím že až kolem páté ráno pojedu do práce bude asi 3 měsíce neustále kosa si to vyhřívání zapnu a odpoledne ho - podle venkovní teploty buď nechám zapnuté, nebo ho vypnu... - takže jestli to tlačítko zmáčknu 3x týdně, tak je to moc... :-)
c) držák na pití v autě nemám, bohužel, mám kapsy ve dveřích :), ale i tak fakt nevím jestli bych ho používal "téměř neustále" :-)
Páku voliče AT mám na středovém tunelu a vyhovuje mi to tak (jasně, je to o zvyku) ale určitě bych tam nechtěl mít například ovládání autorádia.
Když jsem měl před 30 lety Wartburg 353, tak mi šaltrpáka pod volantem nevadila, ale v žigulíku který ho nahradil se mi jezdilo/řadilo lépe.
Když tak přemýšlím čím ten prostor nahradit pokud by se volič AT přemístil jinam, tak asi odkládacím prostorem, tj, něčím co nevyžaduje zvýšenou pozornost při jízdě.

reagovat
Da
Dad
14. února 2016, 21:16
0

Tam co vprostred trci volic automatu nema byt u predniho nahonu nic, jen prostor na nohy, u zadniho nahonu, kde uz je tunel, tam pak ma byt stolek s popelnikem, stojanky na salky a polickou na drobnosti.

Kde je volic je skoro fuk, ale americky zpusob se zda byt provereny, prakticky a spolehlivy.

Ono i manualni razeni pod volantem se mi zda, pokud nejde o tradicni sportak, tak nejak prijemnejsi, clovek dvema prsty s rukou stale na volantu presouva packu ...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem