načítám data...

Zadokolka, či předokolka? Toť otázka! | Ptejte se Vojty

03. července 2017, 21:35 19 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Koupit si kupé s pohonem zadních kol namísto běžného, byť zábavného hatchbacku, je důvodem k nadšení. Nebo ne? Je zadokolka nutně lepším nástrojem na oblíbenou okresku?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ahojte redakcia,

už som sa vás raz na výber auta pýtal, jednoznačne vtedy u nás vyhrala voľba Mazdy 3 G165.

Zlá správa: auto doteraz nie je doma. Dobrá správa: vďaka tomu sa podstatne navýšil rozpočet a dnes sa hýbeme v cenovej hladine okolo 26k €. To môže Mazdu kúpiť prakticky ihneď, avšak je to už aj suma kde sa začínajú objavovať predvádzacie kusy GT86 (pár pofaceliftov s lepšou výbavou, pochopiteľne v zahraničí, u nás to nemá cenu). Iste chápete, že toto je veľmi lákavé aj napriek tomu, že je to na celoročné daily jazdenie asi kompromis už trošku za hranou. Ale nechať si ujsť možno posledné dobré auto keď je tu tá možnosť…

Aby som len nekecal, mám dve otázky:
1) Poslal jsem vám video z mojej domácej okresky. Ktoré auto tam podľa vás má šancu pobaviť viac? Nie je to cesta skôr na čistú stopu predokolky než pohadzovanie zadkom Toyobaru? Alebo práve naopak, GT86 tam bude ako ryba vo vode a predsalen konfekčná Mazda začne časom nudiť?
(Video poprosím nezverejňovať, o pár hodín ho sám odtiaľ zmažem, bolo by tragédiou ak by vďaka mne na danom úseku začali muži, ehm, zákona vykonávať dohľad nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky. Vďaka za pochopenie :-) )

2) Ako som hovoril, pre GT86 sa treba vydať do zahraničia, naše ceny sú vtip. Avšak sám by som si trúfol doviesť tak maximálne belgické pralinky a nie auto. Neexistuje nejaký spôsob ako ho sem legálne dopraviť bez toho aby som to zveril nejakému dobrákovi ktorý za to vezme mylyjón a ako bonus bude cestou pre radosť vytáčať surový nezabehnutý motor do červeného pásma? Niečo ako vlak, kontajner, kamión? (Tunajšie zastúpenie Toyoty pochopiteľne neprejavovalo veľkú ochotu mi s tým pomôcť :-) )
Prípadne ak sa medzičasom objavilo nejaké iné nové zábavné auto s atmosférou a manuálom v tejto cene ktoré nezruinuje servisom a spotrebou pri bežnej jazde, rád si nechám poradiť ;-)
Vďaka za prečítanie a držte sa.
SK 

Vždycky nás potěší, když naše rady padnou na úrodnou půdu! Nicméně v tomto případě mohu odklon od původního návrhu jedině schválit. Už z původního dotazu se zdálo, že praktičnost nebude příliš vysoko na seznamu priorit a omezená použitelnost zadních sedadel spolu s malým kufrem jsou v zásadě jediné kritické problémy, které může GT86/BRZ přinášet v každodenním životě. Pokud se dokážeš smířit s o něco vyšší spotřebou ve srovnání s Mazdou 3, nevozíš příliš často na zadních sedadlech lidi s nohama a hlavou a nepřevážíš spousty zavazadel, je sportovní kupé plně použitelným řešením pro každodenní život. A je lépe si toho užít, dokud nepotřebuješ na zadní sedadla vměstnat své zmenšené klony. Navíc, jakkoliv nesdílím tvé obavy, že další čistokrevná řidičská auta nepřijdou, lepší toho využít dříve než později.

A teď k tvojí oblíbené okresce. Jak jsem slíbil, nebudu linkovat video a vkládám jen skutečně nicneříkající screenshot. Nicméně poctivě jsem si video pustil a ona silnice mi dosti připomíná rychlejší části mojí oblíbené okresky, takže se cítím povolán odpovědět na tvůj dotaz. Verdikt je jednoznačný – zadokolka bude lepší. Tedy, ona je zábavnější skoro vždycky, snad s výjimkou kombinace nedostatečně odvážného či na dané auto nepříliš zvyklého řidiče a rychlé silnice. Na klikaté okresce může být malý a schopný hot hatch často rychlejší než sportovní zadokolka, je jednodušší dostat se k limitům jeho schopností a nemusíš mít takový strach vypnout elektronické pomocníky, protože předokolka bývá hodnější.

Ty ale mluvíš o autě, které by tě na dané silnici mělo bavit co možná nejdéle. A tam ti schopná zadokolka nabízí mnohem větší potenciál jít se svými schopnostmi dál a dál. S Golfem GTI či Fiestou ST budeš téměř jistě rychlejší, budeš mít větší pocit sucha a bezpečí – a mnohem dříve se dostaneš do stádia, kdy budeš mít pocit, že je to tak trochu nuda. Zadokolka ti dává mnohem větší prostor něco zkazit, ale také se to naučit dělat dobře. Můžeš balancovat na hraně trakce, můžeš jít experimentovat s jízdou mírně bokem – nebo (v případě slabé zadokolky, jako je BRZ, jen v pomalejších zatáčkách) hodně bokem. Samozřejmě přijde den, kdy tě Toyobaru začne nudit a zatoužíš po Boxsteru či něčem podobném – ale ten den přijde o hodně později, než by tě přestala bavit čistá stopa s ostrým hatchbackem. Vlastně možná i o něco později, než by tě přestala bavit čistá stopa s výkonnějším hot hatchem, který by sis koupil místo toho původního.

A k poslední otázce – pokud, jak tuším, žiješ na Slovensku, s procesem přihlášení ti příliš neporadím. U nás je to jednoduché. Když si chceš koupit auto v cizině (v rámci EU), tak je nejlevnější cestou si pro něj zkrátka dojet, odvézt ho po vlastní ose a tady přihlásit, což je poměrně jednoduchý proces. Nechceš-li řešit převozní značky, zaplatíš drobný obolus někomu, kdo disponuje velkým autem, vlekem a patřičným řidičským oprávněním, a necháš si kýžený vehikl dopravit, kam potřebuješ. Pokud mě mé skromné povědomosti o fungování těchto záležitostí na Slovensku neklamou, je administrativní proces o něco málo složitější, ale i tak bys měl být schopen ho zvládnout sám, bez nutnosti platit drahým zprostředkovatelům. A jestli se pletu a auto se bude přihlašovat u nás, ozvi se na náš mail – někteří z nás v redakci umí tyto záležitosti provozovat i prakticky.

Málem bych ale zapomněl na tvůj dovětek, respektive doplňující dotaz. Jediné další auto s manuálem a atmosférickým motorem, které splňuje tvé požadavky, je ten-roadster-který-nesmíme-jmenovat. Nicméně rychlejší a schopnější BRZ bude z hlediska dlouhdobého řidičského vývoje nejspíše zajímavější, takže ti vlastně nic lepšího poradit nemůžu.

AKTUÁLNÍ DODATEK:

V Česku právě běží akce na Nissan 370Z, který lze sehnat již za 850 tisíc. Takže máš přece jen o jednu variantu více. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MAJKL
04. července 2017, 09:39
0

Ahoj,
dovolil bych si trošku poupravit info o zábavnosti "rychlých" Fordů :).

Mám posledního Focuse ST a s ním je v zatáčkách (s DSC off) neuvěřitelná zábava, auto skvěle reaguje na plyn, lift-off oversteer je super předvidatelný a není problém se téměř v jakékoliv zatáčce sklouznout zadkem napřed (kontrolovaně!). Fiesta je naladěná identicky a je ještě lehčí.

Podobně se chová například i nové JCW Mini, kde to je ale malinko větší nuda.

Jasně, zadokolce se to asi úplně nevyrovná, ale i když si chcete vychutnat zábavnou jízdu, tak moderní předokolky dokážou taky nabídnout spoustu zábavy. Jenom se na ně musí jinak

reagovat
Snowman000
04. července 2017, 12:34
0

Co sa tyka prihlasovania auta z cudziny na SVK (ja si zatial dotiahol 3 auta z ČR) je postup nasledovny.

V prvom rade treba mat povodny TP pisany na "seba", nejaky doklad o nadobudnuti a auto na Slovensku ;)

0. Pri dovoze z cudziny (nie CR) uradne preklady TP a nadobudacieho dokladu - cca 30€
1. Kontrola originality - cca 70€
2. Potvrdenie o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z vozidla, ktoré je jednotlivo dovezeným vozidlom - cca 33 az 66€
3. Schválenie o technickej spôsobiloti vozidla alebo uznaní jeho typového schválenia z obvodneho uradu - inak povedane ziadost o vydanie cisteho technicaku s udajmi k autu - cca 100€
4. Docasna STK a EK - cca 70€
5. Vypalne z luxusu, alias Ficova dan, alias poplatok za vykon vozidla, pre BRZ/GT86 je to 870€ alebo menej podla veku
6. Ziadost o prihlasenie vozidla + zakonna poistka + (predosle ukony)
7. Trvala STK a EK (karticka cervena a zelena na SPZ) cca 20€
8. Nove SPZ 33€

Vice info: https://www.minv.sk/?prihlasenie-dovezeneho-vozidla-zo-zahranicia
PS: V mojom pripade som mal ceske prevozne znacky spolu s ceskym TP a tie som odovzdal pri vyzdvihovani SVK SPZ spolu s prihlasenym TP

Snad som na nic nezabudol, trva to cca 15 az 30 dni...

Vela zdaru a aj napriek vsetkemu bych urcite volil BRZ/GT86 ;)

reagovat
hh
hh
04. července 2017, 12:57
0

Tak to je dobra silenost ten postup.. To bych snad radsi jezdil na kole, nez tohle podstupovat a platit.. Bohuzel, jestli si dementi u nas zvoli slovenskyho stbaka, budeme za chvili ve stejny prdeli taky..:/

Vavris Vavrisovic
04. července 2017, 14:00
0

To je teda skutecny masakr. Asi si na chvilku prestanu nadavat na ceskeho uredniho simla.

bitner
04. července 2017, 15:01
0

Brutalita. Nejvic me rozsekal bod c. 2.

Snowman000
04. července 2017, 15:35
0

No oproti bodu 5. je 2-ka uplna lahoda...naklikas https://www.idovoz.sk/ nahodis VIN, zaplatis a vybavco...
Zaplatit ale 870€ poplatok len za to ze to ma podla 99% internetovych diskuterov "malo" koni...

bitner
04. července 2017, 21:51
2

Jasne, tohle vypalne musi byt strasne frustrujici. Kolik je povoleno? 90 kobyl?
Ovsem ta dvojka me dostala svoji totalni absurditou. To jako platis pokutu za to, ze v tom aute nejaky Nemec zapomel sprcku?
To uz bych te vasi vlade mohl poradit, ze by mela v techto pripadech vybirat poplatek na dotace pro slovenske dealery, jako kompenzaci usleho zisku. Vychazi mi z toho, ze cesti lobbisti jsou proti tem slovenskym totalni cuckari.

Goldies
04. července 2017, 22:18
0

Jako opravdu síla! Jako bod dva je fakt síla... Dan z luxusu je úlet, ale u nás to za chvilku bude taky, jen se to bude jmenovat progresivní zdanění - seš šikovnej a vyděláš hodně peněz, ok, tak zaplať sakra víc než ti méně úspěšní...

krab
04. července 2017, 22:48
1

Je to síla! Radši to Goldies nepřivolávej... já pořád věřím, že ne, že to nepřijde, taková sviňárna. No, já když slyšel poprvé před lety o tý dani z luxusného auta, to jsem si odpliv a hodně zanadával! Vezmi si, když si koupíš za pár Euro na Slovensku třeba Opel Omega MV6, plechcupový speciál :) .. a protože má 155kw máš platit "daň z luxusného auta" , ... darmo mluvit, to je jako kdysi francouzská daň z oken za nějakého jednoho z těch jejich Ludvíků :-D

Snowman000
06. července 2017, 08:52
0

Vysvetlenie bodu 2 :)
Ma sa jednat o poplatok za to ze som si dovolil do nasej ludovej republiky doviezt 1,5tony zeleza a predpoklada sa ze som taka socka, ze ho odjazdim az do smrti/rozstrelim o strom a tym padom sa z toho auta stava odpad, ktory je nutne zosrotovat a takto krasne som
si to srotovanie predplatil :)

Flanker
05. července 2017, 13:43
0

Pokud chce tazatel výhradně auto s nulovým nájezdem a nevyžaduje praktičnost (alespoň) hatchbacku, tak vzhledem na rozpočet a po výpisu procedur přihlášení (jak to popsal Snowman) bych se přiklonil k nové GT86 na Slovensku.

Dá se koupit už od 29 a půl, což není tak mnoho, obzvlášť zvážíme li tu ,,daň z koní" (luxusu/buržoázie apod.), ušetřený čas a nervy, a vůbec pohodlí nákupu nového vozu.

reagovat
Snowman000
06. července 2017, 08:48
0

Bohuzial "dan z koni" sa plati pri kazdom jednom prepise, nove aj stare (vtedy ale vstupuje koeficient veku)...takze je vo vysledku jedno zda kupi SK auto alebo nie, to je financne +/-300€ a vsetky tie radostne body navyse...

Flanker
06. července 2017, 10:16
0

To sa platí aj pri aute kupovanom na Slovensku? A čo keby si kupoval jazdenku?

Rozumiem tomu tak, že aj keď si kupuješ nové auto v SR, tak platíš ten poplatok (dajme tomu €300 za GT86) + body 6 a 8. Tie ostatné body by snáď platiť nemali.

Snowman000
06. července 2017, 10:33
0

Ano nove auto kupovane na SVK su body 6 a 8 a 5.
Jazdene auto na SVK su body 6 a 8 a 5, kedy do 5 je ponizovany koeficientom veku.
- Nove BRZ je 870€,
- BRZ z 2012 je 870€*0,38=330€
Jazdene auto mimo SVK su vsetky body.

Flanker
06. července 2017, 10:41
0

OK. Vďaka za zaujímavé info. Snáď sa to niekedy zmení.

Plánoval som si kúpiť jedno auto, ktoré by mi slúžilo pri cestách na Slovensko, ale platiť podobné poplatky nebudem z princípu, a tiež je u nás malý výber (pre mňa) zaujímavých áut.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem