načítám data...

Transit Trail: Do práce stylově

Na první pohled evokuje expediční využití, radost udělá ale spíše pracantům.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Transit Trail: Do práce stylově

Je tomu necelý rok, co jsem dostal na test modrý Transit kombi s hydroměničem a asi veškerou dostupnou příplatkovou výbavou. Dlouhý autobus pro devět lidí a spoustu nákladu mi dělal radost a dokonce jsem vyslovil myšlenku, že jde pravděpodobně o jediného důstojného konkurenta Sprinteru. Když jsem si letos na jaře všiml, že se na český trh konečně dostal Transit Trail, čili zvýšená oplastovaná varianta se čtyřkolkou (volitelně), byl jsem na ní dost zvědavý. Povedlo se Fordu postavit dokonalý základ pro expediční dodávku, případně ideální servisní vůz pro údržbáře elektrického vedení, nebo je to jen líbivý obal obyčejného Transita?

Hned na začátek upřesním jednu věc – testovaný vůz není, i když by tomu oplastovaný vzhled napovídal, vybaven pohonem 4x4. Je možné si ho do Trailu objednat, ale zrovna tenhle konkrétní exemplář ho nedostal. Zezačátku mi to přišlo jako promarněná příležitost a snad i chyba, že se médiím neprezentuje vůz co nejlépe vybavený do terénu. Po testovacím týdnu mi ale nezbývá, než konstatovat, že i tato “ošizená” verze má rozhodně co nabídnout. 

Zpočátku jsem si totiž myslel, že je to celé jen taková hra okoukaná od osobních crossoverů. Pár centimetrů světlé výšky, oplastování ve spodní části, drsnější přední maska ve stylu terénních pick-upů značky a outdoorově znějící přídomek Trail a voilá – máme tu ideální vůz pro milovníky dobrodružství a aktivního životního stylu. Ale proč by něco takového chtěli zákazníci, kteří shání velkou pracovní dodávku? Chápal bych to u Tournea, které může docela dobře posloužit jako rodinné auto, ale Transit je čistokrevný užitkáč.

Začetl jsem se tedy do dokumentace a zjistil, že hlavním trumfem nečtyřkolkové verze je mechanický samosvor na přední nápravě. Není to žádná elektronická náhražka, ale spolehlivý díl od Qualife, který se stará o co nejlepší trakci hnané přední nápravy. Je to ale dostatečná výbava na nezpevněné cesty?

Samozřejmě jsem to musel vyzkoušet. Před dvěma týdny bylo docela deštivo, takže jsem to nechtěl s nezpevněnými povrchy moc přehánět, přeci jen ta příplatková metalíza vypadala moc hezky a pocuchat ji nějakým u cesty rostoucím stromkem by bylo mrzuté. Na štěrku a kamenech funguje Trail moc dobře, tlumí nerovnosti a skáče přes díry bez nějakých zásadních rázů do karoserie. Podvozek je typicky užitkový a mírně zvýšený, takže na silnici se občas vysoký Transit dost naklání, ale mimo zpevněné cesty je tato drobná nepříjemnost rázem zapomenuta. 

Slušně se vůz popasoval i s rozbahněnou polní cestou, zkusil jsem si i nějaké ty rozjezdy z louže plné bláta a je skutečně poznat, že samosvor v těchto případech citelně pomáhá. Problémy ale nastaly na bahnité cestě, která vedla po vrstevnici v náklonu. Zadní náprava nepříjemně sjížděla bokem z cesty do úvozu a předek měl, po tom, co se vzorek na silničních pneumatikách zalepil bahnem, co dělat, aby ji nenásledoval. Kdybych vzadu vezl pár metráků nákladu, cesta by pro mě pravděpodobně skončila. Tady už by pohon všech kol rozhodně pomohl.

Předohnaný Trail není úplně čistokrevná terénní dodávka, ale spíše jakási nástavba klasického Transitu. Je to výborná volba pro řidiče pohybující se po staveništích, najde své uplatnění v horských oblastech a na lesních a polních cestách. Na expediční využití ale bude nezbytné připlatit za pohon 4x4 a přikoupit i pneumatiky s lepším vzorkem a v neposlední řadě popřemýšlet i o navýšení kapacity nádrže na palivo – má zde skromných 50 litrů.

Aktivně zaměřeným rodinkám pravděpodobně lépe poslouží menší a osobnější Tourneo Custom Active, které za pár týdnů otestuje kolega Kaučuk. Dnes testovaná verze tak udělá největší radost řemeslníkům a stavebním firmám. S nezpevněnými povrchy stavenišť si totiž vůz poradí s grácií, oplastování chrání karoserii proti oděrkům od odskakujících kamínků a vyšší podvozek překoná s klidem obrubníky bez dobudovaných nájezdů a podobná úskalí.

Posádka i řidič mají k dispozici přiměřenou porci komfortu, najdete tu manuální klimatizaci, snadno omyvatelné koženkové sedačky s výhřevem a klasický fordí infotainment Connect – nic technologicky převratného, nebo dechberoucího, vše ale funguje jak má a až na nějaká detailní nastavení lze funkce ovládat i tlačítky, takže není nutné sundávat pracovní rukavice. 

Naftový mild-hybridní dvoulitr je charakterem i spotřebou takřka k nerozeznání od nehybridního předchůdce, bateriový systém tu je pravděpodobně jen jako jakási úlitba přísným emisním normám. Sto sedmdesát koní rozpohybuje naloženou dodávku s klidem na dálničních sto padesát, motor je navíc slušně odhlučněný a poměrně kultivovaný. Mrzela mě jen absence automatu, manuální šestistupňová převodovka sice funguje velmi dobře, ale automat sluší dodávkám zkrátka tak nějak lépe. 

Verdikt

Ač se to kvůli moderní přední masce, hezkým kolům, nebo příplatkové metalíze může na první pohled zdát,  Trail není outdoorová stylovka, ale spíše dobře postavené pracovní auto do náročnějších podmínek. K dobrému základu klasického Transita se tu přidává funkční oplastování, samosvor, vyšší podvozek a hezčí přední maska. Ceníková cena verze Trail oproti podobně vybavenému obyčejnému Transitu byla navíc vyšší jen o pár tisícovek. Záměrně však píšu “byla”, jelikož si tento pohledný vůz v současné době bohužel není možné objednat. Snad se situace časem zlepší – je to totiž opravdu zajímavá nabídka.

 

Technické údaje

Motor: Mild-hybrid vznětový přeplňovaný čtyřválec 1998 ccm
Výkon: 125 kw (170 k)
Točivý moment: 390 Nm 
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 155 km/h (164 tachometrových) 
Provozní hmotnost: 2309 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 8,4 l/100 km kombinovaná 
Průměrná spotřeba v testu: 9,2 l/100 km kombinovaná 
Základní cena testovaného vozu: 952 050,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sc
Sch
07. září 2021, 20:31
0

Ideální auto pro údržbáře venkovního vedení je Iveco Daily 4x4 s plošinou. To jen tak na okraj.

reagovat
Ev
Evlo
10. září 2021, 09:52
0

Divný, že většinou mají Defendery s plošinou, asi jim to nikdo neřekl.

sheogh
08. září 2021, 02:13
0

Pockej, v tom je fakt 1.2l diesel? :-)

reagovat
Jakub Pospíšil
08. září 2021, 09:30
0

Jasně že ne, je to dvoulitr, jen neumím psát.

vojtacz
08. září 2021, 12:52
0

No ten Qualife taky nic moc :)

sheogh
08. září 2021, 22:29
0

Jo no :-)) Vsak to se stane, o nic moc nejde :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem

Chrysler New Yorker 4 Door hardtop 1969
Chrysler New Yorker 4 Door hardtop

1969 rok výroby
350 koní výkon
7 200 ccm objem

Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L 2016
Ford F250 2016 SuperDuty 6.2L

2016 rok výroby
390 koní výkon
6 200 ccm objem

Lincoln Town Car Signature Series 1990
Lincoln Town Car Signature Series

1990 rok výroby
120 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP 1970
Ford Mustang Mach1, Manuál, 300HP

1970 rok výroby
300 koní výkon
5 800 ccm objem