reklama
načítám data...

Toyota Yaris 1.5 HSD: Technická revoluce nebo pokrok za každou cenu?

Toyota a hybridní pohon, to jsou v dnešní době téměř synonyma. Dává ale smysl pořídit si hybrid i v autě tak malém, jako je Yaris?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Yaris 1.5 HSD: Technická revoluce nebo pokrok za každou cenu?

Nejsou to obvykle malá auta segmentu B, která si získávají srdce nadšených řidičů a automobilových fanoušků, přesto se jedná o třídu velmi důležitou a oblíbenou. Supermini jsou totiž většinou akorát tak velká, aby pojala na kratší cesty celou rodinu, v případě odvozených kombi často slouží jako dovolenkové přepravníky, zároveň jsou ale dostatečně kompaktní, aby usnadnila řidičům život v ulicích přeplněných měst. Díky rozmanitosti třídy supermini můžete na jedné straně mít městské vozy připomínající miniaturní MPV, na druhé straně „malá dospělá“ auta typu Fabie nebo VW Polo.  Sám jsem nikdy segment B nesledoval, ale nedávno jsem začal na denní ježdění používat Toyotu Yaris, hlavně coby městské auto na mise ,do práce-do obchodu-domů‘. A světe div se, jsem s ním velmi spokojen. S ohledem na zkušenosti s provozováním staršího Yarise jsem byl zvolen k testu Yarise nového, tentokrát třetí generace po druhém faceliftu, a to dokonce s hybridním pohonným ústrojím.

Možná se vám, stejně jako mě, stává, že se v té záplavě Yarisů trochu ztrácíte. První generaci identifikuje každý, dokonce i (velice praktickou) obludku Verso z ní odvozenou. Druhá generace se zbavila tvarů hatchbacku a mně nejvíce připomíná miniaturní Opel Meriva, snad až na ty dveře. Třetí vydání Yarisu přineslo pokus o zatraktivnění Yarisu mezi mladšími řidiči, což bylo opravdu zapotřebí, neb dvojka je prostě auto pro důchodce (a proto ji mám rád), to si řekněme upřímně. A konečně druhý facelift (ano, jedná se už o druhý velký facelift) třetí generace vypadá skoro jako svébytný model, design se totiž změnil opravdu výrazně, leč například nová zadní světla mi připomínají Hyundai ix20, jako velmi povedený hodnotím nový vzhled přídě s LED denními svítidly, které u verze Hybrid dopňuje stylový znáček Toyota s modrým akcentem.

První, co se vám určitě dere na mysl, jsou otázky na smysluplnost hybridního pohonu u tak malého auta, jakým druhá nejmenší Toyota je. A derou se zcela oprávněně, hybridní supermini se dnes téměř nedělají, a navíc ne jako full hybrid, který je schopen jezdit i čistě na elektrický pohon. Máme tedy celkem tři úkoly. Nejprve se podíváme, jaký nový Yaris je. Poté se pokusíme zodpovědět otázku, zda má cenu připlácet za hybridní pohon. Do třetice se na nový Yaris podíváme očima majitele generace druhé, což má dobrý důvod, Toyota totiž před nedávnem nabízela poměrně výhodnou možnost generační obměny. Měl bych si tedy připlatit a koupit nový model? Jdeme na věc.

reklama

Od nové generace obvykle čekáte, že bude oproti té minulé ve všem lepší. Lepší, rychlejší, pohodlnější, úspornější, blýskavější a hezčí. Začněme od konce. Blýskavější a hezčí nový Yaris určitě je. Nabízí se vám široká paleta barev včetně dvoutónového lakování a mnoho úrovní výbavy , takže i na začátku hlavně praktické (a trochu nudné) auto může vypadat skoro luxusně. O úspornosti se ještě zmíním.

Je nový Yaris pohodnější? Zcela jistě ano. I v nejtěžší hybridní verzi je jízda po rozmlácené městské dlažbě příjemná a solidní, a pokud nečekáte pocit jako na létajícím koberci, zklamání se nekoná. To ostatně umí i generace druhá, což je jedna z jejich největších předností. Nový Yaris má však oproti dvojkovému asi o třicet tisíc procent lepší sedadla. Jestli je silnou stránkou dvojky kultivovaný podvozek, stinnou jsou jednoznačně sedadla. Ty pěnové lavory mají totiž naprosto geniální schopnost způsobovat bolest v zádech i při hodinové jízdě. Přidejte si úzký rozsah nastavení sedadel a pouze výškově stavitený volant, a o nepohodlnou polohu za volantem je vystaráno. Navíc se sedí spíše na autě, než v něm, což umocňuje palubní deska svažující se dolů směrem k řidiči. V novém autě máte konečně pocit, že sedíte v autě, jste příjemně obklopeni interiérem, avšak bez jakékoli klaustrofobie. Dokonce i nějaké ty barvy do vzorníku pronikly a tak se nemusíte trápit v moři černošedých tvrdých plastů, nový model je totiž celý měkoučký a hezky barevný. Škoda jen, že madlo řidičových dveří s ovládáním oken o sobě dávalo vědět hlasitým vrzáním, a ovládací rozhraní palubního zábavního a informačního systému (já prostě ten přihlouplý termín ,radiomapa‘ používat nebudu – a přece ho použil, pozn. šéfredaktora :) ) hodně připomíná dobu před 10 lety. Další věcí, nad kterou mi zůstal rozum stát, je nemožnost kombinovat zadní parkovací senzory s couvací kamerou. Buď máte senzory, nebo kameru, rozhodně ne oboje dohromady. Posledním kritizovaným prvkem kabiny je volič převodovky. Tak laciný a nepěkný ovládací prvek jsem v osobním autě už dlouho neviděl a nepomohla ani kožená hlavice, při každé operaci s řadičkou jsem se bál, že za hlasitého prasknutí upadne a zmizí mezi sedadly.

Je nový Yaris rychlejší, než starý? V mé situaci, kdy provozuju litrový tříválec o skromném výkonu 69 koní, který můžete mít i v nové generaci, působí hybridní Yaris o výkonu 100 koní jako raketa. Příznivý dynamický dojem ještě přitvrzuje asistence elektromotoru při rozjezdu z místa. Vlastně se nejedná o dojem, malý hybrid skutečně akceleruje z místa velmi srdnatě, což se do města velmi hodí. Mimo město a na dálnici už pocitová dynamika není tak oslnivá, pohled na rychloměr však prozradí, že tramvajový Yaris pomalý není, ostatně se nechá velmi snadno rozdráždit nad dálniční limit a rychlost bez problémů udržovat, jen u toho poněkud hlučí. To však není nic proti libému zvuku tříválce mého kusu. Pamatujete staré bubnové ždímačky zn. Romo? Pak máte představu, o čem mluvím.

Jízdní vlastnosti obou Yarisů by nadšený řidič ohodnotil jako dostatečné, přijatelné, nebo očekávatelné. Oba vozy těží z nízké hmotnosti, ačkoli u hybridu tento argument neplatí zcela už proto, že je v jakékoli výbavě asi o 100 kg těžší, než základní tříválec, a kol umístěných v rohu karoserie. Pak stačí i průměrné ekogumy a Yaris se srdnatě vrhá do zatáček a křižovatek, aniž byste museli příliš trápit brzdy. Hybrid měl dokonce obuté Continentaly, které jeho statečnost posouvaly ještě o kus dále. Znáte to, jak se říká, že je zábavnější řídit pomalé auto rychle, než naopak? Ano, i s Yarisem se můžete trochu pobavit, i když u tříválce se často neubráníte dojmu, že vám ze ždímačky co nevidět vyletí všechno prádlo a bude po srandě. Jinak Yarisy působí spíše seriózním dojmem a na trhu určitě najdete rozvernější vozíčky, pokud dospělé supermini není váš šálek čaje.

Tady bych si dovolil menší vsuvku. Matěj sice tvrdí, že s Yarisem se můžete trochu pobavit, ale já si myslím, že nejenom trochu. Malá krabička na okreskách dokáže vykouzlit celý rohlík v puse. Naklání se sice jako bárka, ale žádná nedotáčivost se nekoná. Jedinou nepříjemností je pak asi spotřeba, o které se dočtete níže. Ale co se dá dělat. Zajímalo by mě, jak dobré bude GRMN, když mě dokázal zabavit i Hybrid.
-Fernie-

Základní představu o novém Yarisu ve srovnání se starým tedy máme, ale co ten hybrid? Má to smysl? Abychom byli schopni odpovědět, je třeba brát v úvahu různé motivace k pořízení hybridního supermini. Chcete hybridní vůz proto, abyste si užívali tiché jízdy, rozjezdů s elektromotorem, nebo tiché jízdy čistě na elektřinu? Nebo chcete mít image ekologicky smýšlejícího člověka, jemuž záleží na životním prostředí? Nebo vás prostě moderní technologie baví a hybrid vás láká? Dobrá, máte-li tyto důvody, můžete si jít hybrid bez obav a výčitek koupit a budete šťastni.

reklama


Očekáváte ale od provozu hybridního Yarise ultranízkou spotřebu a nízké provozní náklady? Pak byste mohli být lehce zklamáni. Ačkoli totiž Toyota slibuje kombinovanou spotřebu 3,3l/100km, možná se vám jí nikdy nepodaří dosáhnout. Ve městě se hybridní Yaris pohybuje se spotřebou mezi 4,5 – 5,5l/100km, mimo město je to cca o litr méně. To však platí v případě, že nebudete Toyotu příliš honit, pak můžete jezdit taky za 7 a víc. (konkrétně 7,8 – pozn. Fernie) A jak je na tom se spotřebou starý litrový Yaris? Město do 5-6l/100km, mimo město se dá jezdit i za 3,8. Skromný výkon 69 koní však přestává mimo město stačit a zejména ve zvlněném terénu zjistíte, že musíte tříválec hodně popobízet k životu. Vyplatil by se hybrid mně? Ročně najezdím mírně přes 20 000 km, a uvážíme-li, že hybrid má proti mému současnému vozu spotřebu o litr nižší, ušetřil bych čistě na palivu za rok něco mezi 5 až 7 tisíci korun. Tedy maximálně 70 tisíc korun za 10 let, čistě na palivu (velmi orientační hospodský výpočet). Jenomže hybrid je oproti základnímu tříválci v každé z výbav asi o 100 000 korun dražší. Je-li vaším hlavním motivem pořízení hybridu úspora finančních prostředků, proč raději nesáhnout po základní motorizaci? A kdyby vám nestačila motorizace základní, můžete zvolit dobrý motor 1.5 VVT-iE. Ten má výkon 115 koní a v lehkém autě jako je Yaris nebude žrát o tolik víc, abyste to finančně vůbec zaregistrovali. A můžete jej mít i s automatem. Otázka rentability hybridu tedy bude spíše než záležitostí úspory prostředků docela nečekaně volbou emocí. Buď jej chcete, nebo ne. Mimochodem, čistě na elektřinu s hybridem ujedete asi dva kilometry.

Když už se bavíme o hybridním ústrojí, jak vlastně funguje systém Hybrid Synergy Drive pod kapotou nejmenšího hybridního japonce? Klasická spalovací jedna-pětka (pozor, nejendá se o 1.5 VVT-iE, ale starší motor) je doplněna dvojicí elektromotorů a planetovou převodovkou, k tomu všemu má systém ještě baterie o kapacitě 6,5 Ah v kufru. Klasickou převodovku nebo variátor, jehož přítomnost by zkratka e-CVT naznačovala, byste hledali marně. Celý trik spočívá v tom, že elektromotory jsou dva a mezi nimi je umístěna planetová převodovka. Jeden z elektromotorů je spjat s centrálním převodovým kolem/pastorkem, druhý z elektromotorů je spojen s korunovým kolem. Jak se získá plynulá změna převodu? Snadno a prostě pouhým rozdílem otáček jednotlivých motorů/generátorů. Jinak se celý systém chová jako běžné CVT a popravdě byste nepoznali jen tak z projevu, že tam žádný variátor ze skůtru není.  

Víme tedy, jaký je nový Yaris, jak funguje jeho hybridní ústrojí a pro koho by takový vůz mohl být. Zbývá tedy zodpovědět otázku poslední. Vyměnil bych Yaris druhé generace za generaci třetí po faceliftu? Upřímně řečeno Yaris není vozidlem, které by mělo krátkou trvanlivost, nebo by bylo známé svou nespolehlivostí, spíše naopak. Jsou to vozy solidně postavené (navzdory skutečnosti, že se vyrábí ve Francii), konstrukčně poměrně jednoduché, ale zato velice odolné a spolehlivé. Vzhledem k tomu, a také proto, že můj kousek má aktuálně najeto jen asi 30 000km, nemyslím si, že by bylo v dohledné budoucnosti vůbec potřeba maličkou Toyotu nahradit. To ale neznamená, že nový model není dobré auto. Právě naopak, Toyotě se podařilo jejich supermini udržet na stále dobré úrovni, a v několika oblastech jej ještě vylepšit. Ať už tedy hledáte úsporný malý praktický vůz, nebo bohatě vybavený, nebo jste někdy Yaris měli a zatoužili jste po novém, chybu uděláte jen těžko. Jenom si spočítejte, jakou výbavu a motor vlastně potřebujete, když se totiž rozšoupnete, není problém podívat se s cenou až ke 450 000 Kč, což je na supermini vážně dost. Některé detaily v interiéru svou kvalitou provedení sice nepřesvědčí, jako celek však Yaris nového provedení dělá dojem velmi dobrý. Není to sice žádná revoluce, ale postupná evoluce dobrých produktů je mnohdy logičtější a rozumnější postup. 

 

P.S: Jistě jste si stihli všimnout, že se nám nějak zásadně zlepšila kvalita fotografií. Zklamu vás, nezlepšila. Byl jsem nucen použít tiskové fotografie od Toyoty, neb jsem se vlastní šikovností připravil o veškeré použitelné obrázky testovacího kusu. Za jedinou fotku testovacího Yarise vedle druhé generace vděčím Františkovi. Omlouvám se vám.

 

Technické údaje

Motor: atmosferický zážehový čtyřválec 1 497 cm3 + synchronní střídavý motor
Výkon: 74 kW (100 koní) – celkový výkon systému
Točivý moment: 111 Nm v 3600-4400 ot./min (spalovací motor)
Převodovka: e-CVT
Provozní hmotnost: 1165 kg 
Maximální rychlost: 165 km/h
0-100 km/h: 11,8 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 3,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená): 3,5 l/100 km
Cena (Hybrid Live): 387 900,- Kč
Cena testovaného vozu (Hybrid Selection): 477 900,- Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bitner
10. srpna 2017, 08:38
0

Hm, s tou 15tkou to vypada zajimave. V celkem dobre vybave za 320 je myslim i ta cena celkem prijatelna, na to, ze je to Japonec (byt je to Fabriqué en France).

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
10. srpna 2017, 09:49
0

A já si říkám pořád, že ten náš 100koňový Yaris je raketa :-D

Tojku hybrid jsem už na jaře někdy "otestoval" pro blog a více méně máme Matěji stejné nálezy. Výsledek je vážně : "koupím si Hybrid protože chci, ne protože bych ve výsledku ušetřil".

Na druhou stranu já bych býval byl ten, který by ho chtěl. Je pro příměstskej provoz lepší než standartní Yaris s Multidrive převodovkou, který máme my. Za pár let, až bude mít silnější elektromotor a baterii s lepší kapacitou do nějakého takového určitě půjdu. A nebo rovnou do té nové nejlevnější Tesly. Ale nějakej pátek to ještě potrvá.

Dokud bude na těchto autech Toyota dobře vydělávat a jako kratochvíli nám vyrobí novou Supru a časem fungl novou GT86, která ty baterky a elektromotory mít nebude, bude to stále skvělé.

reagovat
Matěj Podhorský
10. srpna 2017, 10:12
0

Buď rád za Multidrive :D Ona ve druhé generaci existovala nějaká robotizovaná hrůza, a já teda nejsem v operaci s manuálem úplný chirurg, ale líp než tamta věc umím zařadit i bez spojky, nemluvě o naprosto tragickém chování v koloně a "poskakujícím" štrůdlu aut.

MGRR
10. srpna 2017, 17:04
1

Minimalne je dobre, kdyz jedu z kopce, dojizdim k semaforum, vjizdi mi do cesty kamion, vzdy se motor vypne a energii kterou bych u 99% aut promrhal, uklada do baterii....pak projizdim mensim rovinatym mestem, courate kolem obchadaku a v podzemnich garazich jen na elektromotor.

Pro mne je prijemne, ze to z vyfuku nesmrdi, nic to nezere, nikdy se to nerozbije a vymena oleje v motoru a prevodovce je otazkou nalevaciho a kontrolniho otvoru (prevodovka nema filtr)

Jen nevim kam chodite na ty spotreby... problem je v nevyskakanych ridicich. Jezdim v hybridnich hlavne vetsich Priusech roky ekolikrat tydne Nemecko Cesko, nejkratsi trasa 350km/80.000rocne a kdyz nijak nesetrim a dupu na plyn, nikdy se nedostavam pres 5.2 (2gen 5,2-5,5strop), treti generace neni problem jet Praha HK Spindl Praha a za tech 260? km budete mit pred i po vyjezdu tankovano po hladinu 4,4L a extrem 5,2L. (4gen. se vzdy vejde do 4,5L)

Ono se to chce s autem sladit, prijmout jej a to za tyden nejde.

Skvele to je v kolone... vsechny ostatni auta kolem hybridu vrci, drnci, chrci, hlavne v Cesku samy traktor na naftu a hybr. auto je tise, nevrci, nesmrdi a dlouho vydrzi popojizdet na elektrinu.

Bavi mne, kdyz motor stoji a klimatizace chladi i tak.

reagovat
Raspby
10. srpna 2017, 19:09
0

Některé detaily jsou moc pěkné, ale ty zadní světla mi tam moc nesedí a celkový výraz přední masky se mi líbil více u předchozí verze před FL. Nicméně posadil jsem se dovnitř a musím uznat že oproti minulým generacím Yaris neskutečně dospěl. Vnitřek je na danou třídu super. A teď s tím motorem 1,5l to musí jet už velmi přijemně. :)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT  2016
Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT

2016 rok výroby
707 koní výkon
6 166 ccm objem

BMW Z3 Coupe 1998
BMW Z3 Coupe

1998 rok výroby
193 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD 2006
Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD

2006 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge D600  1986
Dodge D600

1986 rok výroby
100 koní výkon
2 600 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1978
Chevrolet Blazer K5

1978 rok výroby
1 koní výkon
5 723 ccm objem