načítám data...

TOP 7: Zapomenuté supersporty

Ne každý supersport má to štěstí, že se narodil jako Ferrari, Lamborghini nebo Porsche a jeho sláva je věčná. Existují i tací, které nikdo nikdy neviděl a jejichž jméno nepřinutí silikonem vycpané dívky s briliantovými náušnicemi omdlévat…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ferrari F40, Lamborghini Miura, Porsche Carrera GT, McLaren F1, tak o těch se teď vážně bavit nebudeme.  Naši dnešní hrdinové pocházejí vesměs od méně známých výrobců, často byli smontování ručně a v minimálních počtech a jejich chvilka slávy byla omezena na pár měsíců po výstavní premiéře.  Jakkoli jsou supersporty synonymem pro pozornost veřejnosti, doufáme, že alespoň jeden z dnešní sedmičky pro vás bude naprosto neznámý a ti ostatní nanejvýš vytaženi někde z hloubi vzpomínek.


Isdera Imperator 108i


To si tak Mercedes v 70. Letech tvořil experimentální sportovní automobily, z nichž nejslavnější (pokud se to slovo vůbec dá použít) je zřejmě hned ten první – Mercedes C111 s wankelovým motorem. Jenže tím to neskončilo a ideu nízkého sporťáku s racčími křídly tým pod vedením Eberharda Schulze v příštích letech dále rozvíjel koncepty CW211 a CW311. Žel do výroby se žádný z nich nedostal… Nebo snad ano? Schulz ve své soukromé společnosti Isdera se souhlasem Mercedesu nadále pokračoval ve vývoji posledního z nich, až se v roce 1984 představila Isdera Imperator 108i, která byla původní CW311 podobná jako vejce vejci. Zůstaly racčí křídla, zůstala nízká hodnota aerodynamického odporu a zůstal i jedinečný periskop na střeše nahrazující zpětná zrcátka.



O pohon se staraly osmiválce ze Sttutgartu a jelikož Schulz své sklolaminátové kupé stavěl výhradně na zakázku a za 9 let se jeho týmu podařilo vyrobit pouhých 30 Imperatorů, téměř každý kousek měl jiný motor – Schulz zkrátka sáhl vždy po tom, co zrovna u Mercedesu bylo nejlepší. První verze měly 5.0 V8 s 235 nebo 252 koni, většina Isder však v trubkovém rámu skrývá jednotku 5.6 s rovnými 300 koni. Některé z posledních kusů pak mají 24-ventilovou variantu téže jednotky s 390k nebo šestilitr AMG, který skrze pětistupňovou převodovku ZF posílal na kola 420k. Auto Motor und Sport měl Imperatora v předposlední motorizaci dokonce v testu. Stovku zvládl za 5,0s a rozjel se přes 280 km/h, přesto si původem mercedesí koncept nikdy nezískal slávu a v roce 1993 přivedl svou firmu k úpadku. Na tomto videu však můžete vidět, že Imperatoři stále jezdí.


Lister Storm

Další zapomenutá placatice přichází z britských ostrovů – zemi zaslíbené malosériovým sportovním vozům. Lister však nebyl případem nějaké dřevostavby postavené v dílně truhlářem a mechanikem. Je to velmi tradiční společnost  zabývající se stavbou závodních automobilů a závodními úpravami Jaguárů již od 50. let 20. století.  Model Storm však je poněkud smutným památníčkem marné snahy uspět v polovině 90.let minulého století v kategorii GT1 vytrvalostních závodů a zejména ve slavné LeMans. Silniční verze vznikla pouze pro umlčení homologační povinnosti. Závratná cena okolo 350.000 dolarů však produkci "Bouře" zarazila na pouhých čtyřech kusech. Závodní Listery se pro změnu potýkaly s chronickou poruchovostí a ve výsledkových listinách se neobjevovaly vůbec nebo jen hluboko v poli poražených, vyhrávat začly až po přelomu století a změně pravidel. Silniční Lister Storm se však tak jako tak v roce 1995 stal nejrychlejším čtyřsedadlovým – ano, čtete správně – autem světa, než mu titul v roce 2006 uzmul Brabus Rocket. Není se moc čemu divit, protože v útrobách nepříliš elegantní karoserie s koly utopenými hluboko v podbězích bušilo dvanáctiválcové srdce původem ze závodního Jaguaru XJR převrtané na sedm litrů, jehož 546 koní a 790Nm umělo otáčet zemí rychlostí přes 320 km/h.

 


DeTomaso Guara

 

DeTomaso, jméno které už v dnešní době nikomu moc neříká. Přitom to byla slavná italská firma, která vyráběla závodní automobily a prototypy, vlastnila Maserati a dokonce v roce 1970 postavila pro Williams monopost formule 1. Její silniční produkce již není tak slavná, přesto si myslím, že model Panthera určitě znáte. Tím posledním vozem značky DeTomaso však bylo kupé a barchetta Guará, představené v roce 1993. Karoserie z uhlíkových vláken a kevlaru skrývala závodní šasi od Maserati s dvojitými lichoběžníky, agresivní geometrií a tlumiči pushrod. Trochu strachu naháněla nádrž umístěná kvůli rozložení hmotnosti ve středovém tunelu, vzhledem k nízkému počtu vyrobených Guará však nemáme zprávy, zda toto neobvyklé řešení neposunulo tradiční samozápalné choutky italských supersportů do nové dimenze. O pohon se nejdříve starala známá 4.4 l V8 od BMW odladěná na 304 koní, jež byla později nahrazena osmiválcem 4.6 od Fordu s totožným výkonem. To stačilo 1400 kg těžkému vozu k dosažení 270 km/h a stovce za 4,8 s. Guará prý jezdila tak, jak by od auta se závodním podvozkem člověk očekával, přestože na limitu se z ní stávala poněkud zrádná mrcha. Přes komerční neúspěch je Guará považována za nejlépe zpracované DeTomaso historie. Jestli zůstane i tím posledním, je zatím otázkou, protože snahy oživit zašlý lesk značky se v pravidelných vlnách objevují ve zpravodajství…

 

Dauer 962 LeMans
 

Málo vyrobených kusů. Jediný důvod, proč se každý klaní Mclarenu F1 a Dauer 962 LeMans je skrčen v zapomenutém koutku historie. 962 LM na testovacím polygonu dosáhl rychlosti 404,9 km/h v době, kdy Bugatti nepatřilo Volkswagenu a slovo Veyron ještě neexistovalo ani v myšlenkách jeho budoucích tvůrců. Kusová výroba dosáhnuvší číslovky 13 však nepostačila pro zařazení Daueru mezi sériové automobily. Vůz který není ničím jiným, než silniční verzí Porsche 962, by si však jistě zasloužil více popularity. Už jen pro samotný fakt, že vlastně všechny silniční Dauery jsou původní závodní devětset dva-a-šedesátky – tedy vozy, které společně se spřízněným modelem 956 získaly během 12 let neuvěřitelných 232 vítězství. Jochen Dauer původní auta jen kompletně odstrojil, zrepasoval, zahalil do úplně nové karoserie z karbonu a kevlaru, přidal pár zbytečností nutných pro homologaci a komfort posádky a posadil na hydraulický podvozek schopný v případě potřeby překonávat i vyšší překážky, než obrubník na okruhu. Samotnému Porsche se Dauerův nápad se vzkříšením 962 líbil natolik, že mu pomohlo připravit závodní vůz pro LeMans a ten v roce 1994 tak trochu smazal zbytek startovního pole…


Dauer 962 LM je poháněn vodou chlazeným plochým závodním šestiválcem se dvěma turby, jehož temperament byl sice malinko uškrcen tupějšími vačkami a kvůli emisním normám také civilnějším motormanagementem, přesto však poskytuje i na dnešní dobu ohromujících 730 koní a 700Nm..    Hmotnost se kvůli serepetičkám potřebným pro provoz na silnicích zvedla o přibližně 180 kg, výsledná hodnota je však směšných 1080 kg…  McLaren F1 nemá šanci ani proti akceleraci na stovku za 2,6s a ani na dvoustovku za 6,9s. A lépe než Dauer by si zřejmě nevedl ani na okruhu. Ještě jednu věc má Dauer s McLarenem společnou – astronomickou cenu. 962 LM se prodával za ceny od 750.000 Liber.

 

Nissan R390 GT1

Ještě jedna placka z Lemans se nám vkradla do výběru. Příběh R390 GT1 je velmi podobný tomu u Lister Storm. Kategorie GT1 + potřeba homologace = splašený supersport. Tentokrát v pouhých dvou vyprodukovaných kusech. R390 je tak trochu vykradený Jaguar XJR15. Na jeho vývoji se totiž podíleli stejní pánové z TWR (Tom Walkinshaw Racing), a zkušenosti z vývoje závodního Jaguaru by bylo škoda zahodit do pole. Před kluky z Nisma o tom moc nemluvte, ale R390 používá prakticky stejný monokok z uhlíkových vláken jako XJR15. Narozdíl od výše zmíněného Listeru, Duaeru nebo McLarenu však Nissan nejdříve vyprodukoval silniční verzi a až z ní následně vznikl závodní speciál. Tehdejší generální manažer Nisma Yutaka Hagiwara to komentoval slovy: "Silniční  R390 je obdobou surového diamantu, zatímco závodní verze je finální, vyleštěný produkt. Nepochybujte však o tom, že R390 je ta nejrychlejší věc, kterou kdy Japonsko pustilo na silnici. ". S 3.5 litrovým twin-turbem o výkonu 550 koní a vahou 1050 kg bychom o tom v polovině 90. let skutečně nepochybovali.

 

Venturi Atlanthique 400 GT 

Venturi je firma pocházející z Francie, která se v současné době zabývá především výrobou a vývojem life-stylových elektro-vozítek. V 90. letech minulého století však z bran továrny v Monegasque vyjížděly jiné stroje. Alfa predátorem byl krásný kříženec supersportu a GT nesoucí jméno Athlantique, jehož vrcholná motorizace poskytovala 408 koní. Možná to některé z vás překvapí, ale jednalo se o dvakrát přeplňovaný (zase, až si říkám, jestli jsem článek neměl pojmenovat zapomenutá twinturba) třílitrový šestiválec PRV z dílen PSA a Renaultu, jehož méně výkonnou verzí bylo osazováno Safrane Biturbo a přirozeně plněné varianty se vyskytovaly snad ve všech vyšších modelech francouzských automobilek. Převodovka neohromí, dodal ji Renault a je prý úplně stejně mizerná jako v Lotusu Esprit. Ohromí však fakt, že právě Athlantique 400GT bylo prvním silničním autem vybaveným keramickými brzdami. Venturi mezi ostatními v našem výběru sice nevyniká omračujícími hodnotami zrychlení (4,9s) či maximální rychlosti (290 km/h), je však rozhodně krásné.

 

Mega Monte Carlo

Monte Carlo je mysteriózní supersport obestřený tajemstvím. Vznikl původně jako projekt několika konstruktérů, nadšenců a závodních jezdců z Automobilového klubu Monaco, kteří chtěli zkonstruovat sportovní automobil s monokokem z uhlíkových vláken a vysoce výkonným motorem. Společnost MCA (Monte Carlo Automobile) po pěti letech vývoje projekt skutečně dokončila a dokonce představila monackému princi Rainierovi, jakožto velkému automobilovému entuziastovi, hotový model s motorem V12 od Lamborghini. Ekonomická situace spolku však byla dosti tristní a tak celý projekt odkoupila francouzská společnost Aixam, zabývající se především výrobou napodobenin automobilů s mopedovými motory pro náctileté.
V roce 1996 měl Mega Monte Carlo oficiální premiéru na autosalonu v Ženevě a následující půl rok se vajíčkovitě tvarovaný supersport objevoval ve všech časopisech. Jenže pak jako by se slehla zem a svět už nikdy neviděl čtyřoký pohled ani neslyšel hřmící šestilitrový dvanáctiválec od Mercedesu. Jak to s modelem Monte Carlo, který měl uhlík, kam se podíváš, vlastně dopadlo, se mi nepodařilo dohledat.  Nevíme tedy, zda díky šestilitrové V12 od Mercedesu skutečně pokořil 300 km/h a záhadou zůstává i počet vyrobených kusů. Z alespoň statické účasti na festivalu rychlosti v Goodwoodu se však můžeme domnívat, že několik pekelně rychlých Aixamů po světě skutečně jezdí…

Zapomněli jsme na někoho? Dejte nám to vědět v komentářích.

Foto: www.favcars.com, www.supercars.net

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Daniel Borský
25. února 2015, 11:44
1

Hezky clanek, vetsinu tehle aut si pamatuju bud z davnych PC her, nebo z karet. :) takhle rychle z hlavy me napadaji jeste napriklad Lotec Sirius ci C1000, Vector W8...

reagovat
Vavris Vavrisovic
25. února 2015, 13:00
0

Nojo, Vector! To bylo auto, na které jsem se celou dobu snažil vzpomenout a nevzpomenul si... Jinak Lotec je pro mě novinka - vůbec jsem o existenci netušil.

Daniel Borský
25. února 2015, 14:25
0

Vector to bylo hodne crazy auto. Osobne mi nejvic na tom prisel ujetej (ale ujetej tak nejak spravnym smerem) ten interier. :) jinak pokud by byl treba druhy dil clanku, rozhodne bych jeste nevynechal Cizetu V16 a z novejsich aut treba Edonis, to byl taky pekelny stroj.

To
Tomino
20. března 2015, 09:38
0

Jj nektere si taky pamatuju z karticek. Konkretne Vektor W8 byla legendarni. Nektere z vyse zminenych mam resp. jsem mel v anglicacich a nektere znam uz jen podle jmen napr DeThomaso Panthera... vzpominky na 90. leta

Lu
Lucky
25. února 2015, 12:47
0

Pěkný článek, ještě bych přidal Tatrovku :)...jinak Listry na okruhu v Brně určitě nebývaly hluboko ve startovním poli, ale možná že to byl jediný okruh, který jim svědčil.

reagovat
Vavris Vavrisovic
25. února 2015, 12:59
0

Díky. Otázkou je, v jaké kategorii v Brně startovaly. V GT1 to byla vážně bída, postupně se však začli soustředit na jiné kategorie a tam už to zřejmě bylo lepší. Vtipná mi přišla tabulka dosažených "úspěchů" přímo na stránkách Listeru, kde mají krom mnoha dvouciferných čísel i několik DNF :-D

Da
Daniel
25. února 2015, 18:46
0

Lister vyhrál v roce 2000 šampionát v nejsilnější třídě s posádkou Christophe Bouchut a Jean-Philippe Belloc!!!!!
O rok později, v roce 2001 byl v týmech byl třetí (čtyři vítězství) a ještě v roce 2002 ještě druhý (tři vítězství).
Nehledě k tomu jak válcovali vše v British GT. Na tak malou značku, klobouk dolu. Takže bych poprosil autora, ať článek přepracuje....

Vavris Vavrisovic
25. února 2015, 21:26
0

Přiznám se, že přes závody FIA GT odborník nejsem, ale v článku zmiňuji pouze třídu GT1, kde to od premíery v roce 1995 opravdu nebylo s Listerem slavné a ten byl válcován konkurencí, úspěchy přišly až po přelomu milénia a ve třídě GT2. Pokud se mýlím, prosím o doplnění a článek opravím. Díky

JP
25. února 2015, 13:22
0

Skvělý, zasnil jsem se do dob kdy jsem před spaním pravidelně pročítal takový ty výroční autokatalogy (AMS) z 90. let - všechny tyhle auta tam byly, ale hodně detailů zmíněnejch v článku jsem nevěděl. Od Isdery mě mnohem víc bere Commendatore 112i (už jen proto, že byla v NFS2:D), ale to je vlastně kusovka, respektive se Silver Arrow dvoukusovka:))

Co takhle Innotech Mysterro?

reagovat
BobAsh
25. února 2015, 13:55
0

Na Commendatore 112i jsem si taky vzpomněl, když jsem to po Vavrisovi četl - přesně kvůli těm NFS. No, řekl bych, že soudě podle množících se komentářů budemu muset udělat navazující díl ;)

Vavris Vavrisovic
25. února 2015, 14:12
0

Commendatore jsem podle zavrhl, protože nemělo tak hezký příběh jako Imperator. A Innotech Mysterro - to je taky taková záhada. Prý se prodalo 5 kusů, ale nikdy jsem krom fotek prototypu nic neviděl, neslyšel, což je s ohledem na český původ a vůbec fakt, že to teoreticky je nejrychlejší české auto (no, teď při existenci GTM už asi ne), dost hodně podivné...

LT
LTK
22. května 2015, 18:42
0

Mysterro musí být záhada už jen kvůli názvu :-) Ale jinak je to celkem prosté, vyrobil se jeden prototyp, došly peníze a pak ležel dvacet let ve stodole ....

bi
bigg.I
25. února 2015, 14:58
0

na Isderu jsem si nedávno vzpomněl, když jsem se díval na Únos aut...
Zajímalo by mě, jestli se v nějakém článku objeví trochu ujeté koncepty od Fordu:
Ford GT 70
Ford GT90
Ford Indigo
Ford Forty-nine

reagovat
Jo
JohnyZi
25. února 2015, 15:04
0

Hned se mi vybavilo auto Coyote ze serialu Hardcastle&McCormick, strasne spatne se hleda jakekoliv info k tomu autu. Priznejte kdo si na to pamatuje:)

reagovat
BobAsh
25. února 2015, 15:18
0

Manta Montage, kit car postavenej na Brouku...

Da
Daniel
25. února 2015, 18:35
0

Jak píše BobAsh jedná se o britský kit car od firmy UVA nebo Manta Montage. Jde o repliku McLarenu M6GT.
Základ byl s motorem VW Brouk, filmový kousek měl šestiválcový motor z Porsche 914, největší motory byly americké V8. Druhá seriálová verze (hranatá a ošklivá) byla na bázi DeLoreanu.
Detaily interiéru (budíky Veglia, kulis ařazení,...) v seriálu i zvuk osmiválcového motoru byly vypůjčené od Ferrari 308...

Ji
JirkaBruss
25. února 2015, 15:38
0

Zajímavé je u Nissan R390 GT1 použití fotky ze hry Forza Motorsport 5 :)

reagovat
ma
martinzid
25. února 2015, 16:15
0

Cizeta V16T

reagovat
šmoula nešika
25. února 2015, 19:53
0

Přimluvil bych se též za MTX Tatru V8. Je to české, je to krásně rozpláclé, má to prastarý osmiválec, který, jak ukázalo později 700 GT, má i nějaký ten potenciál k ladění... A osud samozřejmě - lepila se smůla na paty, tak se nakonec zůstalo u tří skládaček (čímž nechci říct, že kdyby došlo v větší výrobě, tak by to skládačky nebyly ;-) ).

reagovat
to
tomas
26. února 2015, 18:54
0

Napadla ma znacka Laraki, specialne prvy model Fulgura. Nie som si vsak isty ci sa aj ''seriovo'' vyrabalo, alebo islo iba o prototyp. :)

reagovat
Ma
Martin
27. února 2015, 21:27
1

Tak třeba jen tak na okraj trošičku zapomenutých :-D
Ascari KZ1R - V 8 4941 ccm, 520 HP, max 322 km/h - 50 kusů, cena 400 000 USD
B´Engineering Edonis - V 12 3760 ccm, 650 HP, max 360 km/h - 21 kusů, cena 800 000 USD
Bizzarrni Ghepado GTS - V8 6998 ccm, 550 HP, 0-100km/h - 4s, max 360 km/h
Elfin MS8 - V8 5700 ccm, 325 HP, max 75 km/h, váha 1050 kg -5 kusů
GTA Spano - V 10 8300 ccm, 780 HP, 0-100 km/h - 2,9s, max 350 km/h - 99 kusů
Hispano Suiza HS21-GTS - V8 7000 ccm, 640 HP
IAD Mosler MT 900 GTR XX Twin Turbo Land Shark - V8 7000 ccm, 2500 HP, 0-100 km/h - 2,5s, max 488 km/h, váha 825 kg
Italdesign Scighera - V6 3000 ccm, 400 HP, 0-100 km/h -3,7s, max 300 km/h
Laraki Fulgura - V12 5992 ccm, 680 HP, 0-100 km/h-4,5s, max 350 km/h, cena 500 000 eur
Lotec Sirius - V12 5992 ccm, 1334 HP, 0-100 km/h - 3,7s, max 350 km/h
Monteverdi Hai 450s - V8 6980 ccm, 450 HP, 0-100 km/h - 4,8s, max 300 km/h, 2 kusy
SSC Ultimate Aero - V8 6345 ccm, 1187 HP, 0-100km/h- 2,78s, max 413 m/h, váha 1180 kg, 25 kusů, 600 000 USD
Ultima GTR - V8 6227 ccm, 640 HP, 0-100 km/h - 2,7s, max 372 km/h, váha 950 kg
Weineck Cobra 780 cui Limited Edition - V8 , 1100 HP, 0-100 km/h-2,2s, max přes 300 km/h, váha 990 kg , 15 kusů - replika
YES! Roadster 3.2 - V6 3189 ccm, 355 HP, 0-100km/h - 3,9s, max 291 km/h, váha 930 kg, cena 60 000 eur
Allard JR - V8 5420 ccm, 250 HP, max 224 km/h
Artega GT - 3295 ccm, 460 HP, 255 km/h
LMX 2300 HCS - V6 2293 ccm, 108 HP, max 197 km/h
Pegaso Z102 - V8 3178 ccm, 275 HP, max 258 km/h, 90 kusů
Trident Clipper - V8, 4727 ccm, 390 HP, max 219 km/h
:-D

reagovat
Lu
Lukas
26. dubna 2017, 12:52
0

Skvely! Prosim dalsi clanek o techto!!!

Sn
Snowman000
02. března 2015, 14:40
0

Co tak Covini C6W? ;)

Doma by som mal mat este AMS autokatalog z 2001/2002 a na poslednych strankach si pamatam prave podobne maloseriovky :)

reagovat
PlusOne
22. března 2016, 10:21
0

VW W12 Nardo?

reagovat
Vavris Vavrisovic
22. března 2016, 10:42
0

To byl pouze koncept pokud mne paměť neplete...

PlusOne
22. března 2016, 10:58
0

Nebylo to produkční auto, ale vyrobeno bylo několik kusů, včetně verze roadster..... zmiňoval se tu i Innotech, tak proč ne VW.

A omlouvám se za otevření staré diskuze, odkaz na článek na mě vyskočil pod jiným článkem, zaujal, data nevšiml.. :-)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem