Po letech zdražování se v posledních týdnech zdá, že se svět vrací do normálu. Už bylo na čase. Trend se konečně obrací a prodejci začínají přicházet s akčními cenami svých automobilů. Jednou ze značek, které tuto příjemnou změnu zachytily jako první, je Opel, který se rozhodl zatraktivnit svůj nejstarší, ale zároveň taky nejprodávanější model v nabídce – malý crossover Crossland. Ten je tu s námi již od roku 2017, s výraznější modernizací z roku 2020. Akční edici pojmenoval HIT, a ač ho tu nemáme poprvé ani podruhé, těšil jsem se na testování konečně dostupného auta. Jenže život novinářských vozů není lehký a den před půjčením Crossland utrpěl pár šrámů. Naštěstí se pro mě našel Crossland jiný, který ale představuje úplný opak nabídky. Nevadí. Pro ilustraci daného modelu to bude s trochou představivosti stačit.
Takže co tady na fotkách vlastně stojí? Je to zajímavý kousek, který se pyšní vyšší výbavou Elegance a hlavně naftovou jedna pětkou CDTI o výkonu 88 kW a šestistupňovou automatickou převodovkou. A co že je na tom vlastně zajímavého? Především to, že po zeštíhlení nabídky motorů si už danou kombinaci v Crosslandu zkrátka nekoupíte. V klasickém ceníku ještě figuruje naftová 1.5 CDTI, ale s 81 kW a hlavně jen s manuální převodovkou. V konfigurátoru už ji ale nenajdete a máte tak na výběru jen benzín 1.2 turbo. První možností je manuální převodovka a 81 kW, druhou automat a 96 kW. A to je vše.
Možná se to zdá málo, ale pro auto tohoto typu se jedná vlastně o dostatečnou nabídku. Diesel s automatem se hodí na dlouhé cestování, ke kterému se zas nehodí malý Crossland. Jeho přirozeným teritoriem budou především městské silnice a k tomu se malý turbobenzín přeci jen hodí více.
Pojďme si říct něco i k verzi HIT, o které to dnes mělo být. Za pěkných 399 990 Kč vám nabídne již zmiňovaný benzínový tříválec s manuální převodovkou a výkonem 81 kW. To stačí jen 1250 kg vážícímu autu ke zrychlení na stovku za přijatelných 10,9 vteřin. Jeho předností je ale hlavně slušná výbava. Třeba LED hlavní světlomety s automatickým přepínáním na dálková světla, 7 palcový displej infotainmentu s připojením Android Auto a Apple CarPlay, tempomat, vyhřívaná přední sedadla i volant a spoustu dalšího. Když se podíváte na fotky interiéru, tak si vlastně odmyslete jen loketní opěrku a dvouzónovou automatickou klimatizaci (HIT má manuální). Zkrátka se auto za danou cenu nemá vůbec za co stydět.
Možná jste si všimli, že už tu mám popsaných pár odstavců a stále žádná zmínka o emocích, o nadšení nebo o jízdních vlastnostech. Inu, buďme upřímní, v této oblasti to není žádná sláva. Projev tohoto malého a levného auta je zkrátka… jako u malého a levného auta. Žádné sofistikované zavěšení podvozku nebo třeba tlumiče s dvojitými dorazy. Prostě klasický McPherson vpředu a zadní náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Jednoduchý podvozek a užší a vyšší stavba se v zatáčkách naklánějí víc než dost a boční vítr je také cítit. Ne, ne, sportovec prostě z Crosslandu nebude, ale vadí to někomu?
Stačí trochu zvolnit tempo, splynout s provozem a rázem je svět krásnější. Auto se začne jen lehce pohupovat, jeho měkký podvozek a poměrně vysoké pneumatiky (195/60 R16) se postarají o jakékoli nástrahy, které umí český asfalt připravit. Malé díry žehlí s přehledem, s těmi velkými si taky poměrně slušně poradí a z dlažebních kostek v centru vás záda nerozbolí. Víc než komunikativní řízení s tuhým odporem u některých rádoby sportovních crossoverů ocení vaše jemnější polovička, že jde volantem v úzkých uličkách skoro doslova točit jedním prstem.
Navíc posaďte dovnitř kohokoli, a hned bude vědět, co má dělat. Žádné složité hledání a nastavování v nějakém menu a podmenu infotainmentu. Prostě volant, dvě páčky pod ním s hezky popsanými funkcemi, vlevo ovládání světel, vpravo klimatizace s velkými tlačítky a před řadicí pákou čudlíky na vypnutí několika povinných jízdních asistentů. Obzvlášť citlivé hlídání v jízdních pruzích se občas opravdu hodí vypnout. Interiér navíc na poměrně malém půdorysu (4,2 metru na délku) kouzlí s prostorem a ani dospělí pasažéři na zadních sedadlech nebudou mít problém s místem nad hlavou nebo před koleny. Jestli pořád neznáte výhody crossoverů, tak tohle je jedna z nich, protože v Corse tolik místa rozhodně není. Kufr je podle očekávání spíše hlubší a kratší, ale 410 litrů už na rodinné cestování může stačit.
Jediné, co u verze HIT nemohu zhodnotit, je motor. Mohu vám ale alespoň popsat, jak se žije s naftou a automatem. Jak již bylo řečeno, v aktuální nabídce tuto konfiguraci nenajdete, ale možná na ni narazíte v autobazaru. Malý čtyřválec umí být pár minut po startu trochu hlučnější, ale po zahřátí se uklidní a už o něm prakticky nevíte. S lehkým (1366 kg) autem nemá vůbec žádné problémy. Ve spolupráci s hydroměničovým automatem motor často točí jen lehce nad 1500 otáček a na další rychlost odřazuje kolem dvou tisíc. Na rychlostní silnice je připravená dlouhá šestka, která při 100 km/h točí pouze 1750 otáček. Jedinou výraznější nevýhodou je, že mu trvá opravdu dlouho, než začne topit do kabiny, a také se při každém nastartování přes start&stop trochu víc oklepe (lze vypnout tlačítkem před řadicí pákou). A automat samotný je jako celé auto. Při klidné jízdě se odmění perfektním a neznatelným chodem, ale když budete pospíchat, umí s autem taky občas trochu škubnout…
Klidnější tempo, ke kterému Crossland vybízí, a malý nafťák jsou také zárukou zajímavé spotřeby. Na konci testu na mě svítil údaj 4,8 litru na 100 km. Pravděpodobně nejnižší číslo ze všech mnou testovaných čistě spalovacích aut. To ale kombinace přejezdů z Prahy na jih Čech po dálnici, měst i okresek. Když jsem se ale vydal na výlet po okresních silnicích (okruh asi 175 km), nestačil jsem se divit, když jsem ho zakončil s číslem 3,9 l/100 km. Tohle auto umí být opravdu úsporné a tipnu si, že benzínový PureTech na tom bude vždy minimální o litr hůře.
Závěr
Crossland určitě není to „pravé autíčkářské auto“, ale to ani nikdy být neměl. Crossland je tu pro lidi, co prostě chtějí jednoduché a levné poskakovadlo, které je dopraví z bodu A do bodu B. Nepotřebuje nastavení hromady jízdních režimů, přihlašování se k uživatelským účtům nebo podobné „vychytávky“. Prostě stačí sednout a jet. Navíc díky vyšší stavbě a jednoduchému ovládání vyhoví i starším lidem, kteří to ocení nejvíce. Klidně jej doporučte svým rodičům na penzi, kteří se rozhodují nad dražší ojetinou, nebo levným novým autem. Záruku na pět let jistě ocení a mohou klidněji spát. Nebo to může být třeba pro zaměstnance do firmy, kde auto řídí kdekdo a rozhoduje především cena. Možností je spousta a trh to potvrzuje, protože Crosslandů na našich silnicích vidíme opravdu dost.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1499 cm 3
Výkon: 88 kW v 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1750 ot./min
Hmotnost: 1366 Kg
Převodovka: šestistupňová automatická
Maximální rychlost: 183 km/h
0-100 km/h: 11,5 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 4,9 l/100 km
Cena Crossland HIT (základ nabídky): 399 990 Kč
Cena testovaného Crosslandu (1.5 CDTI 88 kW + 6AT, Elegance): -- (již se nenabízí)
















































Kubajz32
17. 2. 2024, 23:33Sorry, ale lidé, kteří nezvládnou shodu podmětu s přísudkem, by si měli nechat text zkontrolovat od někoho, kdo to ovládá. Na Autíčkáři je to letitý problém více redaktorů, nechte se na to proškolit.
MBMB
18. 2. 2024, 08:40Zrovna toho jsem si nevšiml, ale pár překlepů a drobných chyb tam je. Což mi žíly netrhá, ale když už na to přišla řeč, tak mi to v dnešní době přijde trochu zvláštní, když to stačí hodit do Wordu, který spoustu takových věcí automaticky ukáže. Pak je to práce na dvě minuty to opravit, a není kvůli tomu potřeba zaměstnávat korektora.
Kubajz32
18. 2. 2024, 10:12Autor totiž netuší, že nejsou tY sedadla, ale tA sedadla. Ale jak píšu, to se tak nějak line celou redakcí (ačkoliv se opravdu zdráhám použít termín „redakce“). Mají pocit, že mají co říct, což jim neupírám. Bohužel si zvolili psanou formu, na kterou nestačí jejich schopnosti, takže většina textů zde je stylisticky i gramaticky dost podprůměrných. Velká škoda, trocha štábní kultury a méně arogance by Autíčkáře vystřelila do jiných výšin.
MBMB
18. 2. 2024, 12:04Ano, je tam "vyhřívané přední sedadla". Což se ale zrovna netýká shody podmětu s přísudkem, protože v té větě ani žádný přísudek není. Nicméně jak jsem napsal, mě to zásadně nepobuřuje, ale v dnešní době automatických korekcí jsou takové chyby úplně zbytečné.
Beran
18. 2. 2024, 18:03Mam vetsi problem, ze svet automotive se presunul od klasickych hatchbacku k temhle crossoverum, nez s gramatickou a stylistickou urovni tohohle clanku/webu.
A jsem radsi za psanou formu nez videa. O autech si ctu, kdyz potrebuju zabit par minut pri cekani nekde a na to se videa nehodi.
S.h.I.t.
19. 2. 2024, 09:32@Beran: video je idealni zpusob, jak text, co zabere 5 minut na precteni, prezentovat minimalne dvaceti minutami obrazu :D