logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Mini John Cooper Works Aceman E: Auto pro mladé a neklidné

Hravý design, elektrická energie a typická jízdní zábava. Mini JCW Aceman E je SUV, které míří na mladé a neklidné řidiče.

Mini Aceman je úplně novým modelem v nabídce této britsko-německé značky. Jedná se o subkompaktní SUV, vyplňující mezeru mezi tradičním Mini Cooperem a dnes už poměrně velkým Mini Countrymanem. Stojí na zcela nové podvozkové platformě vyvinuté společností Spotlight Automotive, což je joint venture uzavřené mezi BMW Group a čínskou automobilkou Great Wall Motor.

První test tohoto modelu jsme vám nedávno přinesli. Napsal ho Lukáš, který otestoval prostřední výkonovou specifikaci s označením SE, a Aceman se mu docela líbil. Já se však dnes budu věnovat vrcholu nabídky tohoto auta: verzi s fanoušky opěvovaným jménem John Cooper Works. Ta kromě svébytného stylu a různých JCW štítků přidává i třicet kilowatt výkonu a dvacet newtonmetrů točivého momentu, čímž se pro autíčkáře stává nejzajímavější volbou.

A jaká tedy je? To je jednoduché. Popsal bych ji výpůjčkou českého překladu legendární americké telenovely, která na stanici CBS běží už od roku 1973: Mladí a neklidní. Mini John Cooper Works Aceman E je totiž také vyloženě autem pro mladé a neklidné. Hned vám vysvětlím proč.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Vnějšek, co stále čerpá z minulosti, ale myslí na současnost

Je to znát už z vnějšího pohledu. Mini Aceman samozřejmě, jako každé auto této značky, rozvíjí ten samý designový směr, který vymyslel Sir Alec Issigonis už v padesátých letech dvacátého století (i zde vidím paralelu se zmíněnou dlouhodobě vysílanou telenovelou). Nezapomíná však na aktualizaci pro dvacátá léta století současného.

Vůz proto dostal mezi lidmi oblíbený tvar malého pětidveřového SUV, což ho činí přece jen použitelnějším, než kdyby zůstal tradičním třídveřovým hatchbackem. Jeho design navíc sleduje poslední trendy, takže je podstatně hranatější, než je u automobilky zvykem. Mládež holt chce jít s dobou.

A protože je v mém modelovém případě i neklidná, přirozeně ocení sportovní detaily v podobě malého spoileru pod předním nárazníkem, velkých litých kol, výrazného zadního křídla, atraktivní černo-červené barevné kombinace a rychlých pruhů na kapotě. Z takového návrhu se všem z nich hned zvýší tep.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Vnitřek, co spojuje historii s modernou snad ještě lépe

Pokud zvenku budou mladí a neklidní spokojení, tak vevnitř si budou přímo vískat radostí. Interiér Acemanu spojuje minulost a současnost bravurně. Tu první reprezentuje charakteristický kruhový centrální rychloměr, tykadlový přepínač pro nastartování nebo malé a příkré čelní sklo (byť je pravda, že starší modely ho měly ještě příkřejší). Specifikace John Cooper Works celek dotváří opět moc pěknými barvami a povedenými, i když dost tuhými, veganskými sedačkami.

Auto však zároveň myslí i na ty, kteří ani pořádně nevědí, co původní Mini je, a žijí v době digitální. Nabízí proto velmi atraktivně navržený multimediální systém. Je pravda, že se v něm najde pár ergonomických přešlapů, protože neumí pořádně zobrazovat dvě aplikace najednou a některé i v kruhu zobrazuje čtvercově. Ale je nádherně animovaný, plný hračiček, kytiček, sluníček a podobně, takže vizuálně náročné poslední generace zajásají.

A protože tyto generace ještě stále nestačily zahořknout životem a mají pořád dost kamarádů, ocení, že Mini Aceman, na rozdíl od menšího Cooperu, dokáže převézt lidi i na zadních místech. Dokonce i v kufru má trochu místa. Pořád se samozřejmě bavíme o Mini, ale toto auto už je alespoň rámcově použitelné.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Mladistvě uvědomělý pohon a neklidně energická jízda

Nadšení z mladých nevyprchá ani po aktivaci Acemanu, jelikož zjistí, že jde o výlučně elektrický vůz, což samozřejmě souzní s jejich uvědomělou náturou. A než vy ostatní začnete spílat, že SUV Mini JCW s elektromotorem je svatokrádež (s čímž já osobně, jako mentální důchodce, asi dokážu souhlasit), rozmyslete si, kolik dnešních popisovaných jedinců toto zajímá. Co myslíte? No jasně, vůbec nikoho: Alec Issigonis? To je tvůj oblíbený italský režisér (kdo se chytne této filmové reference, má u mě zlatého Bludišťáka)?

Varianta John Cooper Works návdavkem nabídne poměrně zajímavá tabulková čísla. Elektromotor dosahuje 190 kW a 350 Nm a vůz díky němu vyvine rychlost až 200 km/h a na polovinu z ní zrychlí za 6,4 vteřiny. Praxe to potvrzuje: JCW Aceman opravdu sviští velmi pěkně, je správně elektricky rychlý a mrštný a dech mu nijak významně nedochází ani ve vyšších rychlostech. Kaňkou je jen to, že na hnanou přední nápravu je občas výkonu příliš, což je třeba na výjezdu ze zatáčky cítit.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Když už jsme u zatáček, v nich Aceman, jako správné Mini, funguje výborně. Podvozek od GWM nenadělal žádné škody, auto se stále nádherně stáčí i při rychlém průjezdu, vůbec netrpí na přenos váhy a při správném zacházení s volantem a plynem dokáže nabídnout pro značku typickou veselou zadnici. A že je odpružení tuhé? To lidem, které ještě nebolí záda, nepřekáží. Nebýt už zmíněných problémů s přenosem výkonu, je to na jedničku s hvězdičkou.

Tím nejvýraznějším zádrhelem v sekci jízda je tak kapacita baterie. Aceman se prodává jen s 38,5 kWh, nebo jako v případě testovaného kusu 49,2 kWh. To znamená, že i přestože pohonná soustava bez dálnice jezdí okolo poměrně rozumných 15–17 kWh/100 km, výsledný nájezd se drží jen okolo 250–300 km. Takové hodnoty jsou velmi snadným terčem posměchu. Na druhou stranu platí, že mladí a neklidní nemají čas ztrácet přejezdy mezi městy čas, ti všude létají. Tak možná pro ně ani to nebude takovým omezením.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Být mladým a neklidným v Mini Aceman znamená mít peníze

Dnešní test uzavřu jako vždy pojednáním o ceně. A tím, že se bavíme o Mini, vy už jistě víte, že budu plakat. Přirozeně, Mini je drahé. Aceman začíná na 748 000 Kč, avšak to s malou baterkou a výkonem „jen“ 135 kW. Varianta John Cooper Works už přidává jeden řád, stojí 1 038 700 Kč, a testovaný kousek se vyšplhal až na 1 142 677 Kč.

To ukazuje, že mnou stanovená cílová skupina musí mít peníze, a vy můžete namítnout, že tedy bude dost úzká. Jenže ona nemusí. Jednak tu jsou zaměstnáním synové a dcery, jistě, ale nezapomeňte, že dnes se dají miliony vydělat i tvorbou videí na YouTube, TikToku, Twitchi a podobných sítích. Takže vlastně stačí být influencerem. Těch je také dost. Ony se ty JCW Acemany udají, uvidíte.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Verdikt

Mini John Cooper Works Aceman E je nepochybně autem pro mladé a neklidné. Právě ti nejvíc ocení retro a přitom aktuální vzhled, pěknou kabinu s už trochou místa a svěžími multimédii, ekologický pohon a energickou jízdu. Jen holt nesmí jezdit moc daleko a naopak musí mít dost peněz. To by však pro dnešní internetové adolescenty nemusely být příliš velké překážky.

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-) 

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Technické údaje

Mini John Cooper Works Aceman E 

Motor: jeden elektromotor, pohon předních kol
Nejvyšší výkon: 190 kW (258k) 
Nejvyšší točivý moment: 350 Nm 
Převodovka: jednostupňová automatická 
Provozní hmotnost: 1825 kg 
Maximální rychlost: 200 km/h
0-100 km/h: 6,4 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 16 - 16,4 kWh/100 km 
Spotřeba v testu: 20,2 kWh/100km, ale to je s dálnicemi, bez nich 15,2 kWh/100 km 
Tabulkový dojezd: 300 km (vlastní výpočet, automobilka neuvádí)
Nejvyšší dosažený udávaný dojezd v testu: 305 km, na dálnici okolo 200 km
Kapacita baterie: 49,2 kWh
Doba nabíjení DC: 31 min (10-80%, až 95 kW)
Základní cena: 748 000 Kč (Aceman E)
Základní cena testované verze: 1 038 700 Kč (John Cooper Works Aceman E)
Cena testovaného vozu: 1 142 677 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
rock
22. 8. 2025, 12:04

Můj oblíbený italský režisér je DiCaprio.

0
Jaromír Soukup
22. 8. 2025, 13:45

Zlatý bludišťák budiž Ti udělen! 👍😂

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte