logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

Tesla Model 3 má po prvním velkém faceliftu. Je na co se těšit?

Kulatý volant nám možná trochu překvapivě zůstal a hodně věcí se mění k lepšímu. To ale neznamená, že máme ze všeho radost.

Tesla Model 3 se nám představil již v roce 2017, a i když dodnes díky čistým tvarům o moc nezestárnul, je to v dnešní době poměrně dlouhý životní cyklus. Američané jsou totiž zvyklí na drobné změny každý rok, kdežto u nás na té správné straně Atlantiku se pár let auto vyrábí zcela totožně, aby se pak v polovině života změnilo výrazně. Většinou k lepšímu, i když výjimky se najdou. Po drobném vylepšování tak nyní přichází čas i na nejmenší auto tohoto amerického výrobce. A nebál bych se jej nazvat revolučním modelem. Není to první auto od Tesly (tím byl Roadster na základech Lotusu Elise), není to ani první použitelné auto od Tesly (tím byl v roce 2012 Model S, který se s výrazným vylepšením vyrábí dodnes), ale je to první elektrické auto, které se dokázalo postavit tradičním spalovacím protivníkům a uspět. První elektromobil, který se stal jedním z neprodávanějších aut světa. Nejen mezi elektromobily ale celkově. Vždyť už se nám tu prohání více než dva miliony trojek od Tesly!

Už pár měsíců se spekulovalo, že k tomu dojde. Nejdříve unikla fotka odhaleného světlometu a spekulace byly na světě. Pak se provalilo, že Tesla u trojky pracuje na projektu „Highland“, což byl nakonec interní název právě pro facelift a posledních pár týdnů už byla vidět maskovaná auta v reálném provozu. Až nyní (tedy v pátek 1. září 2023) bylo ale nové auto oficiálně představeno, a to bez nějakého velkého humbuku kolem, na který jsme zvyklí od zavedených automobilových výrobců. Tesla tradičně do marketingu neinvestuje skoro vůbec a i přesto mi přijde, že se tento víkend na těch světových internetech o autech nemluví prakticky o ničem jiném. Ale pojďme už na jednotlivé změny.

Foto: Tesla

Exteriér

Tím co zaujme na první pohled je samozřejmě vzhled vozu. I když silueta zůstává stejná (není divu, jedná se přece jen o facelift), nová přední a zadní světla s nárazníky a kapotou dávají vozu zcela jiný výraz. Takový dospělejší, serióznější. Vpředu se zjednodušil nárazník a má jen čistě horizontální linie stejně jako přední světla. Ta jsou nyní mnohem tradičnější. Je to takový méně konfliktní vzhled, který nebude vzbuzovat kontroverze. Vzadu se světla změnila stejně radikálním způsobem a tam je to rozhodně k lepšímu. Velký rozdíl je také v tom, že už nejsou dělená, ale zvedají se spolu s celým víkem kufru. Dál už jsou to takové ty typické drobnosti – lehce pozměněné designy kol a dvě nové barvy. S šedou Stealth Grey auto splyne s okolním provozem na ulici, ale s novou krásnou Ultra Red bude naopak zářit. Poslední viditelnější změnou je pak nahrazení znaku Tesly na zadním víku kufru pěti písmeny, jak velí dnešní móda.

Foto: Tesla

Interiér

Zvenku je rozdíl v novém vzhledu vidět hodně, ale uvnitř na první pohled zůstává vše při starém. Volant, velký displej uprostřed a jinak nikde nic. Jenže už na druhý pohled je jasné, že snad každý díl je nový a trochu jiný. Začněme tím dominantním displejem. Nově má tenčí rámečky a lehce zakulacený design. „Přístrojová deska“ kolem displeje je také jiná, prý z hodnotnějších materiálu, a navíc se přes celou šířku vozu táhne LEDkový pásek. Některé majitele mrzela absence ambientního osvětlení v kabině a nyní je tu světla až až. Jednou z velmi důležitých změn k lepšímu je pak možnost ventilování předních sedaček. Funkce, po které majitelé již dlouho volají a je v autech za milion pomalu standardem, už dorazila i sem. Konečně! Vyhřívat je pak možné přední i zadní sedadla, ale vzadu už jen krajní dvě místa. Do teď šlo vyhřívat i prostřední. Vítanou změnou jsou nově dvojitá skla také v zadních dveřích, která zlepší akustický komfort. Ten teplotní zas pomůže udržovat nová termální vrstva na prosklené panoramatické střeše. Zadní cestující nyní nově zabaví osmipalcový displej multimediálního systému, všechny pak potěší vylepšená audioaparatura se 17 reproduktory, dvěma zesilovači a dvěma subwoofery (pro verzi long range). Novinkou jsou také USB porty s příkonem až 65 W, takže bez problémů zvládnou nabíjet třeba notebook.

Foto: Tesla

Teď už je na řadě ale asi ten nejvíce kontroverzní prvek celého faceliftu. Není jím vzhled, ale nově absence páček pod volantem. Všech. Není tam prostě ani jedna a všechny funkce je tak nově možné ovládat na ramenech volantu. Ano, jde hlavně o dálková světla a ukazatele směru. V nádherném a perfektním světě, kdy plynule dojedete na křižovatku, zablikáte a v pohodě odjedete, je to asi hezká myšlenka. V tom světě reálném se spoustou kličkování v provozu, kruhovými objezdy a občas nějakou stresovou situací to tak hezky nevidím. Zmizela také řadící páčka, auto totiž prostě pozná, kam zrovna chcete jet a zvolí směr. Kdyby se ale náhodou netrefilo, můžete přejet prstem po kraji displeje buď nahoru (směr dopředu) nebo dolů (pro couvání). Je to stejný systém, jaký znají už majitelé modernizovaných Modelů S a X. Parkování bez blinkrů a páčky řazení se tak stane jistě zábavnou činností….

Foto: Tesla

Technika

Ani k technice nám toho Tesla moc neřekne, a tak musíme dedukovat z toho, co vidíme v konfigurátoru. Velikosti baterií zůstavá pravděpodobně totožná, ale díky vylepšené aerodynamice se lehce zlepšil dojezd. Co se naopak omezilo je maximální rychlost a to na 201 km/h jak u základní verze, tak u long range, u které byla do teď maximálka lehce nad 230 km/h. Omezením nefandím, ale ve světě elektromobilů to bohužel vypadá na stále nadprůměrnou hodnotu. Co zůstává shodné, je zrychlení, kdy z nuly na sto potřebuje standard range 6,1 vteřiny a verzi long range to zabere pouze 4,4 vteřiny. Bohužel zatím nevíme nic o verzi Performance, která v konfigurátoru chybí. Uvidíme, jestli si u ní Tesla nepřipravila nějaké velké překvapení nebo se zatím pouze zaměřuje na ty verze, které dělají větší část prodejů. Rychlost nabíjení je 170 kW nebo 250 kW, podle verze. A zajímá vás ten vylepšený dojezd? Standard range ujede 554 km a long range to dotáhne až na úctyhodných 678 km (vždy s menšími 18 palcovými koly, s devatenáctkami je to 513 a 629 km). Tohle jsou čísla, se kterými se rozhodně dá žít.

Foto: Tesla

Závěr

Tesla Model 3 bylo i před faceliftem výborné auto. Modernizace jen ladí drobné nedokonalosti a dále vylepšuje především cestovní komfort posádky. Změna designu možná někomu nesedne, ale za mě to autu velmi prospělo. Jízdní výkony se příliš nemění, ale je to vůbec potřeba? Co může být problémem (a dost velkým) bude absence páček pod volantem, ale uvidíme, jak to bude fungovat v praxi. To hlavní je, že se zatím nějak výrazně nezvýšila ani cena. Verze s jedním elektromotorem (standard range) začíná na 1,054 milionu a long range s dvěma elektromotory na 1,254 milionech a vozy jsou většinou k dostání do dvou měsíců.

V poslední době ale pozici neprodávanější Tesly (a vlastně i elektromobilu a automobilu na světě) přebral Model Y, který je tu s námi od roku 2020. Jako jediný má v tuto chvíli páčky blinků i řazení pod volantem a jako jediný ještě neprodělal facelift. Jsem zvědavý, kdy přijde řada i na něj. Po této modernizaci Modelu 3 už tak nějak víme, co můžeme čekat.

Foto: Tesla

Markův pohled

Facelift v mnohém vylepšuje původní oblíbenou trojku. Určitě je fajn, že Tesla upravila podvozek a odhlučnění, věřím, že mnohé majitele původního modelu to přesvědčí k výměně, ale jinak mi celkově přijde spoustu změn jako krok zpátky. Nepochybně největší mínus z mého pohledu bude zahození obou páček pod volantem. I když mi přijde jako blbost volič směru jízdy umístěný na displeji (a ani naživo to nevypadá o moc použitelněji než na obrázku), ještě bych to asi překousnul. Více mě ale vysloveně mrzí absence páčky na blinkry a dálková světla. Jak mám teď vyklízet levý pruh, mačkat pořád dokola tlačítko na dálky? Nebo když mám otočený volant, to se musím soustředit na to, kde je zrovna ten levý blinkr?

Ale ok, dobrý. To, že trojka nedostala ani head-up displej, ani malý rychloměr před řidičem, to se dalo celkem čekat, jakkoliv moc bychom si to přáli. Proč na mě tedy přes celou palubku v úrovni očí svítí ambientní osvětlení? Zejména v noci se obávám, že bude skutečně rušit řidiče při řízení, přitom by stačilo dát světelné pásy jen do dveří či mimo úroveň očí.

Upřímně jsem čekal mnohem více. Nebudu koukat na vzhled, to je individuální záležitost, jakkoliv mi úplně nesedí. Ale vážně po 6 letech na trhu dostane nejoblíbenější model značky tak drobná vylepšení? Po uvedení prvních V4 Superchargerů umožňujících nabíjení až 350 kW jsem očekával přechod na 800 V architekturu či významnější navýšení rychlosti nabíjení, nové motory, cokoliv. Ale technicky je facelift v podstatě totožný. Absence verze Performance tak dává naději, že nový drivetrain přijde v budoucnu právě spolu s rychlejší verzí.

Foto: Tesla

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rock
05. 9. 2023, 05:29 1 reagovat

Nevím, jestli se mi to nezdá, ale na fotkách staré Tesly M3 nevidím ten miniprolis táhnoucí se od bočního blinkru (toho za předním kolem) do předních dveří. To kvůli takové blbosti překopali formu na přední dveře?
Jinak teda změny venku OK, asi to prospělo.
Změny vevnitř - interiér, který už teď byl nepoužitelný a který by pro mne byl rozhodující důvod, proč TM3 ne, tak ten dokázali udělat ještě horší. Blinkry jako čudlíky na volantu? Světlo těsně pod hranicí čelního okna, takže přímo na očích? Furt žádnej HUD, když už teda nemají přístroje?

Michal Lenc
05. 9. 2023, 16:00 2

Ty kovové formy stejně vydrží jenom určitý počet cyklů a pak se musí měnit bez ohledu na facelift. Čím větší forma, tím vydrží menší počet otisků. Takže klidně je možné, že jim forma na dveře vydrží půl roku, rok. V takovém případě není problém to naplánovat. Plus, tu starou formu si stejně nechají, protože s ní musí vyrábět náhradní díly dalších deset let.

Sch
05. 9. 2023, 06:48 2 reagovat

Absence HUD je velká chyba a zjevný cost cutting. Chybějící páčky pod volantem je Elonův naschvál. Ještě bych to vzal u dříve by wire jako u Lexusu, kde se volant skoro netočí, ale u klasiky to dobré nebude.

MBMB
05. 9. 2023, 07:41 0

Ano, to si přesně myslím taky. Kdyby tam byl ten drive-by-wire jako u Lexusu, tj. točit vždy jen o cca 90° na každou stranu, tak s radostí budu mít i ten yoke a všechno na volantu. Další věc jsou ta tlačítka, která nejsou fyzická. Sice se musí promáčknout a u některých jsou výstupky, ale člověk to úplně snadno nenahmatá. Takhle je to poněkud kontroverzní, ale asi to pro většinu lidí nebude úplný deal-breaker.

MBMB
05. 9. 2023, 08:48 0 reagovat

Obecně je obdivuhodné, že to auto je tu už 6 let, tedy v zásadě už generaci staré v tom běžném cyklu, a doteď bylo nejen relevantní, ale pořád jedno z nejlepších elektrických aut, co si člověk mohl koupit.
Tohle je příjemné vylepšení. Samozřejmě by šlo vždy najít ještě něco, co by se dalo zlepšit, ale za tyhle peníze se teď budou ještě hůře hledat argumenty, proč něco jiného. Jen to odstranění páček pod volantem určitě ne každý přivítá a bude to vyžadovat jisté zatnutí zubů.

Peťas
05. 9. 2023, 20:01 2 reagovat

Ja nepochopil proc byl long range s jednim motorem jen pro firmy. Proc nebyl ve standardni nabidce. To je podle me verze, ktera dava smysl jako nahrada za spalovaci auto.

StreetPro
06. 9. 2023, 15:24 0 reagovat

Mezitím ze staré je tracktool na Ringu https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/project-model-3-race-car-project-model-3-racecar-on-the-nuburgring-the-ring.254136/
a dá celá 3 kola, teda na 80%, jinak se po kole přehřívá baterka...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte