načítám data...

Suzuki S-Cross 4x4 AllGrip: Pán sněhu a konzerv

Přímočaré, staro-nové, perfektně funkční. Mild-hybridní Suzuki razí názor, že s pokrokem se to nemá přehánět.

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Musím to přiznat hned na začátku – tenhle test bude možná ovlivněn okolnostmi, za nichž jsem se s S-Crossem seznámila poprvé. Doufám tedy, že vás neurazí trochu delší úvod, v němž se je pokusím popsat. 

Představení novinky od Suzuki se konalo kousek za Prahou druhý týden v prosinci. Byl to ten malebný den, kdy přes noc hojně nasněžilo a ráno sypalo dál, jako by nemělo nikdy přestat. Zatímco děti a subaristé jásali a chystali si náčiní na zimní radovánky, mé čelo brázdily starostlivé vrásky. Okolnosti tomu chtěly, že jsem coby hrdá majitelka dvou ultimátních čtyřkolek zůstala celý týden odkázána na dvacet let starou Miatu. Nejdřív mě napadlo požádat o radu zkušenějšího a od Františka se mi dostalo vskutku dobré rady: „Není problém. Ale pokud jsi lopata, nedojedeš.” Dlouhé přemýšlení, kdo by mi mohl půjčit auto, případně mě na akci odvézt, nepřineslo žádné ovoce. Ok, nikam nejedu, protože lopata každopádně jsem. Nestrávím zbytek dne taháním auta z příkopu, mrznutím a ostudou. Jenže nakonec mi to samozřejmě nedalo. Vlezla jsem do té placaté věci, počkala, až rozmrzne, a vydala se na cestu s tím, že hezky poprosit o vyproštění už umím a nějak to dopadne. Po dlouhé a strastiplné cestě plné boje s živly (nakonec to šlo dobře, i když situace, v nichž si organismus lokl adrenalinu, nechyběly) jsem dorazila do místa určení a usedla do zbrusu nového Suzuki S-Cross. Bylo to jako vlézt z hostelu v Karviné rovnou do Burj Al Arab.

Foto: autickar.cz

Testovací jízda byla samozřejmě příliš krátká na to, abych z ní dělala jakékoli závěry, ale první dojem byl učiněn. Ať už v nasolené břečce, nebo na uježděném sněhu silniček osmé třídy, auto sedělo jako přibité a nezadržitelně se řítilo bílou krajinou. Jedním slovem paráda! O pár dní později jsem si přesně to samé auto vyzvedla na týdenní test. 

Foto: autickar.cz

Na první pohled vypadá S-Cross jako úplně nový model. Přinejmenším zvenčí nemá s předchůdcem zhola nic společného – zaplať pánbůh za ty dary. S-Cross, který v roce 2013 volně navázal na SX4, měl sice pověst spolehlivého stroje, ale designem díru do světa neudělal. Novinka sází na umírněnost, k tomu má vyrovnané proporce a vizáž moderního crossoveru, která se bude zamlouvat většině. Čím se ovšem od hromady moderních crossoverů liší, je volitelný pohon 4x4 AllGrip Select, za který si navíc připlatíte jen 44 tisíc korun. A bude to zatraceně dobře utracených 44 tisíc. V režimu “Snow” si to auto sypalo po bílé nadílce bezmála silniční rychlostí. Navíc mám pořád takový staromilský pocit, že něco, co si říká crossover, neřkuli SUV, by prostě mělo mít čtyřkolku.

Foto: autickar.cz

Suzuki S-Cross aktuálně pořídíte s jedinou motorizací – turbeným benzinovým čtyřválcem 1.4 BoosterJet s 48V mildhybridním systémem. Mně se dostal do ruky společně s šestistupňovým manuálem a celé ústrojí je půvabně staro-nové. 

V současné produkci automobilů pozoruju dva hlavní proudy. Jeden inovátorský – „změňme všechno zevnitř i navenek, protože pak to bude vypadat jako ultramegapokrok a na zákazníky uděláme dojem”, a jeden tradicionalistický – “změňme jen to, co musíme, abychom dostáli standardu doby, a zákazníkovi dejme jistotu něčeho, co už zná”. Není těžké uhodnout, kterou cestou se vydává Suzuki, a dělá to velmi dobře. Mildhybridní pohon skousnou i nejkonzervativnější konzervy – i ty už se smířily s tím, že auta bez elektrodopingu se pomalu, ale jistě přesouvají na vedlejší kolej. Mildhybrid navíc nedělá zdánlivě nic jinak než vozidlo se spalovacím motorem, maximálně vám ukáže barevnou animaci toků energie. S mildhybridem se můžete tvářit nenápadně a nenapsat na auto vůbec nic, nebo pokrokově a napsat na auto ‚hybrid‘. Je to zkrátka dokonale středoproudá varianta pro všechny. 

Foto: autickar.cz

Vyjma 48V systému je v S-Crossu stejný motor i podvozek, naladěný na komfortní notu. Když něco funguje, proč to měnit? 127 koní nemá s poměrně lehkým autem moc práce, což má za výsledek přiměřenou hbitost, hlavně když se člověk nerozpakuje motor vytočit. Mildhybridní systém nenápadně rekuperuje energii při brzdění a při zrychlování dokáže pomáhat zvýšením točivého momentu. Za co si strojovna zaslouží obzvláštní pochvalu, je tichá práce. Díky tomu je kabina příjemnou, klidnou cestovní kapslí. 

Foto: autickar.cz

Za volantem se sedí hezky vysoko, na všechny strany je dobře vidět ven a ovládací prvky jsou přesně tam, kde je chceme mít. Až na jednu výjimku, kterou popravdě příliš nechápu. Přestože svůj čudlík tu mají všechny funkce klimatizace, vyhřívání sedaček a dokonce i kamera, někdo se rozhodl, že točítko volume si zaslouží zemřít. Je mi po něm smutno (a ano, vím, že je ovládání na volantu).

Prostředí radiomapy mi také místy nepřišlo úplně intuitivní, ale dá se na ni zvyknout, zejména pokud používáte Carplay nebo Android Auto. S telefonem se systém umí propojit i bezdrátově. Mně osobně to ke štěstí stačí, ale umím si představit, že člověk zvyklý se v infotainmentech vrtat a zabývat se logikou jejich funkcí, se nad tímto exemplářem může trochu zavzdušnit. Nejvyšší výbava Elegance nabídne šikovnou parkovací kameru, jejíž obraz sice vypadá jako telka z roku 85, ale umí ukázat kompletní okolí auta i z ptačí perspektivy (líbila se mi zejména scenérie z myčky, kterou najdete v galerii). Kromě fatálního failu s ovládáním hlasitosti byl pro mě S-Cross příjemné místo k životu, tak akorát ergonomické, tak akorát kvalitní, tak akorát pohodlné. No dobře, kulisa řazení by snesla trochu potunit, ale to už se snažím najít něco ke kritice.

Foto: autickar.cz

Když jsem pak podívám do ceníku, divím se, že Suzuki potkávám na silnicích relativně málo, tím spíš ve srovnání s konkurenčními crossovery, které jsou často o dost dražší, o dost horší, nebo rovnou obojí. Základní cena je 508 900 Kč, předokolka s manuálem. To ještě tak moc zajímavé není. Ale za auto se čtyřkolkou (tu si můžete zvolit od výbavy Premium) zaplatíte 577 900 Kč – a tady už konkurenci docházejí argumenty. Za srovnatelné peníze pořídíte jen Hyundai Kona, dráže Mazdu CX-30, takové věci jako Kamiq, Peugeot 2008 nebo Hondu HRV s pohonem 4x4 nekoupíte vůbec. 

S-Cross sice není velké auto, mladé rodině ale klidně postačí jako jediné. Dokonce i základní verze je vybavena funkcemi, jako je nouzové brzdění, asistent pro jízdu v pruzích, čtení dopravních značek a sledování únavy řidiče, asistent pro rozjíždění do kopce nebo zadní parkovací kamera. 

Foto: autickar.cz

Verdikt:

Než vaše máma nebo motorismem nepříliš políbený kamarád vyrazí do nejbližšího dealerství pro škodovku, zkuste je upozornit, že existují i jiné značky a že občas nabízejí za stejné, nebo i menší peníze o dost víc muziky. Suzuki by si u nás obecně zasloužilo víc pozornosti a uznání, než se mu dostává, a S-Cross je povedené auto. Nesnaží se za každou cenu vystoupit z davu, o to víc potěší v situacích, kdy chcete prostě jenom dojet do cíle, přestože zrovna spustila chumelenice. 

 

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1373 ccm
Výkon: 95 kW (127 k) při 5 500 ot/min
Točivý moment: 235 Nm při 2 000-3 000 ot/min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Provozní hmotnost: 1360 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (WLTP): 6,3 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 7,2 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 508 900 Kč
Cena s výbavou Elegance a pohonem 4x4: 636 900 Kč

  




 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Opelfahrt
29. prosince 2021, 16:11
0

Ovládání hlasitosti je taky na volantu na levém palci. Mám teď nově Suzuki z roku 2011 s úplně stejnými tlačítky na volantu, jako má tohle nové, a používám vlastně skoro pořád ovládání hlasitosti levým palcem. Je tam i extra tlačítko MUTE. Ano, stalo se, že jsem měl vytočený rejd a musel jsem použít točítko na radionavigaci uprostřed, takže souhlas, že by tam mělo být.
Jinak vidím, že tlačítka vlevo na palubní desce nebo vnitřní kličky a oldschoolové zamykací páčky u nich jsou v dnešním Suzuki taky stejné jako už tehdy.

Jako nováček u značky Suzuki, kterou jsem předtím nikdy neměl, jsem si začal všímat, že poslední dobou jezdí hodně Vitara. Ta se prodává se stejným motorem a taky s možností čtyřkolky, akorát je to o kus menší auto (vezl jsem se v tom a na můj vkus je prostě moc malá). Cenově i vlastnostmi jsou tato dvě auta opravdu šikovná věc takhle na polňačku vedoucí k chatě nebo zahradě a zároveň na pojížďky po městě a rozhodně bych v tom pro tyhle účely jezdil rád (zatímco třeba Duster by mě nebavil).

reagovat
Viola Procházková
29. prosince 2021, 22:14
1

No jo, na volantu ovladani samozrejme je, ale to se nepocita :)

Frankie
29. prosince 2021, 18:31
4

No já si myslím, že Suzuki tu pozornost dlouhodobě má, právě v tomto segmentu. Jak SX4, tak i Vitary. Jezdí jich poměrně dost. Ale kupují je hlavně soukromníci. Jako služební je člověk asi moc nepotká. Jen ten první S cross mi přišel tak trochu míň úspěšný.

reagovat
je
jerry
30. prosince 2021, 09:59
1

S-Cross potkávám v Bavorsku hodně často. Určitě víc než podobné škodovky. Překvapilo mě, že Kamiq nemá možnost 4x4. U S-Cross se mi líbí pořád tradiční kulaté budíky s ukazateli. I cena je dobrá. Proč platit jinde víc za stejné? Za mě Suzuki pochvala.

je
jerry
30. prosince 2021, 10:04
1

Ještě dodatek k designu. Předchozí verze se mi líbila víc. Nějak nemohu zkousnout tu módu velkých kolmých přídí.

Os
Osel_CZ
30. prosince 2021, 13:17
0

Také se mi auto dost líbí, jednoduchost i inovace v jednom, přehledná a velmi dobrá výbava v základu. Čekám na možnost zkušební jízdy. Líbil se mi S-Scross i předchozí generace.

reagovat
martin_100
30. prosince 2021, 17:55
3

Ten prolog je hustej napínavej. Čekal sem metr sněhu a na fotce poprašek nakonec :-) Nejseš ty,z prahee? :-D
Ale auto fajn. Rozumná technika dobrá použitelnost. Kvalita japonská a za ty dukáty neni co řešit. Bohužel jak už zaznělo tak to nemá moc šanci. Kdo se o auta zajímá ten bude hledat jinde a nudnej člověk bez automobilního rozhledu si koupí předraženou škodovku. A proč? No protože by na cizí auto nesehnal díly a nikdo to neumí opravit. Představa že bude zapalovací svíčky na suziki shánět dva měsíce v mototechnách v půlce republiky lidi děsí a budí ze sna. :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Maxus (SAIC) EV80  2021
Maxus (SAIC) EV80

2021 rok výroby
122 koní výkon
56 kWh baterie

Nissan LEAF  2015
Nissan LEAF

2015 rok výroby
110 koní výkon
24 kWh baterie

Plymouth Fury  1969
Plymouth Fury

1969 rok výroby
230 koní výkon
5 210 ccm objem

Mercury Monterey  1964
Mercury Monterey

1964 rok výroby
390 koní výkon
6 400 ccm objem