Ještě před pár lety to vypadalo, že velké automobilky v Evropě jedou na vlně euforie „plná elektromobilita do roku 2030“. Stellantis – gigant, pod který spadá 14 značek od Peugeotu a Citroënu, přes Opel, Fiat a Jeep až po Maserati – byl jedním z těch, kdo si stanovil jasný směr: do konce dekády jen elektromobily, žádné spalovací motory.
Jenže realita je jiná, než se jeví z pohodlí kanceláře, což se rychle ukázalo třeba v případě “pouze elektrických osobních užitkáčů”. I přes velké plány tu máme naftová Berlinga i Zafiry a nevypadá to, že by se nad nimi zavírala voda. Proč taky – prodávají se jak teplé housky, což se o elektrických verzích říci nedalo. Nepřekvapí tak, že Stellantis oznámil, že svůj cíl 100 % EV do roku 2030 v Evropě už nevidí jako proveditelný. Šéf evropské divize společnosti řekl pro Reuters, že tempo přechodu k elektromobilitě je pomalejší, než automobilka čekala, a rovnou popsal tři hlavní “viníky”. Může zato prý nedostatečná infrastruktura, cena elektromobilů a také konkurenční tlak z Číny.
Tohle rozhodnutí je zajímavé i z pohledu Česka. Na našem území se nachází v hojném počtu továrny, které jsou napojené na výrobu Stellantisu (přímo i nepřímo přes subdodavatele). Pokud koncern bude držet spalovací a hybridní motory déle, znamená to, že nedojde k tak masivnímu propadu prodejů a že případný tlak na “přeorientování výroby” směrem k EV technologiím se oddálí. Politicky to zároveň otevírá zajímavou debatu. EU má stále platný plán ukončit prodej nových aut se spalovacími motory do roku 2035. Pokud se ale velcí hráči jako Stellantis začnou ozývat, že toto rozhodnutí prostě není reálné, může to posílit tlak na změnu nebo změkčení některých regulací.
Rozhodně to ale znamená dobrou zprávu pro zákazníky. Ti budou mít i po roce 2030 na výběr nejen z elektromobilů, ale i z hybridů nebo spalovacích modelů, minimálně u značek Stellantisu. Nezbývá než si položit řečnickou otázku, zda to za ten cirkus kolem vůbec stálo. Asi ne, ale lepší dojít k realistickému prozření pozdě, než nikdy.








afro-r1
13. 9. 2025, 21:52Ti budou mít i po roce 2030 na výběr mezi 1,2 PureTech, 1,2 PureTech nebo 1,2 PureTech...
bitner
13. 9. 2025, 21:53Bude ještě hodně breku, jak státy nevybudovaly infrastrukturu, jak státy ev dost nepodporovaly a zákazníci hajzli jedni nenakupovali.
Špetku sebereflexe, že to celé bylo postavené na technických nesmyslech, že se jelo jen pro dobře vypadající výroční zprávy (růst růstu), tak tu necekejme.
Peníze prosustrovane do kapes velkých kluků a ekologie? Cha, po nás potopa.
afro-r1
13. 9. 2025, 22:04Jinak ty RZ na fotografiich v galerii budou asi nejake rendery. Jako jediny clovek v sirokem okoli, ktery nepouziva hnusne plastove ramecky, si takovych veci docela vsimam.
rock
14. 9. 2025, 06:07Možná. Nicméně obě RZ byly vydány, mají smlouvu o povinném ručení. U té horní registr nepíše značku auta, u té spodní potvrdil Peugeot.
ransom
14. 9. 2025, 12:45Bezrámečkový držák RZ myslím zase není tak úplně neobvyklá věc, ne?
Bono_
15. 9. 2025, 06:21Když se koukneš pořádně, RZ mají šrouby překrytý barevnýma čepičkama. Jsou uprostřed výšky na krajích v modrým poli a za číslama. Běžná věc.
afro-r1
15. 9. 2025, 09:11Asi ano. Koukam, ze dealer Citroenu je na testovaci auta nedava.
ransom
14. 9. 2025, 12:41Tak jim se, holomkům, pod tíhou okolností zodnechtělo? Tak to budou muset přijít zákazy a nařízení! Protože takhle by si ty automobilky dělaly co je napadne!
(Zodnechtělo je nádherné slovo, co? Znám ho od Komenského...)