načítám data...

TEST SsangYong Korando: Jak jsem byl omezen vlastní omezeností

Překvapivě přijatelný design, pohodlný interiér a dobrá hodnota za peníze. Je čas dát této značce šanci?

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Občas posadíme do testovacího auta i jinak nepíšící část redakce – webmastera Davida. Ne že bychom snad byli líní testovat, chraň bůh! Ale pohled člověka nezdeformovaného každotýdenním střídáním vozidel může přinést na naše stránky čerstvý vítr a nový pohled na věc. Takže jdeme na to:

 

Nikdy dřív jsem SsangYong neřídil, nikdy jsem v něm ani neseděl a historicky mám značku zafixovanou jako „tu levnou a nehezkou z Asie“. Pro recenzenta, zvlášť když vlastně není pravý autonovinář, je ale podle mne důležité přistupovat k hodnocení s otevřenou myslí. Takový přístup je dobrý i v životě. A přesně to jsem udělal.

Překvapení bylo pro mě dost už od prvního momentu, kdy jsem se k autu blížil. Předem jsem si nevyhledal obrázky, cenu, jiné recenze, prostě nic.

Zezadu by to klidně mohla být RAV4. Zepředu by to zas mohlo být nějaké VW. Ano, všichni píšou, jak je hodnocení vzhledu subjektivní, ale já vám svůj názor říct musím. Na zadek si z něj rozhodně nesednete, ale zároveň se za svůj SsangYong nebudete muset stydět. Design už nepatří k těm, kterým se musíte z plna hrdla smát. Na výhru v Red Dot Awards to pořád není, ale Korando působí přijatelně, nevyčuhuje, nesnaží o nějaké inovativní výstřelky. SsangYong si už najal designéry, kteří se na auto podívali jako na celek a ne jen jako na jednotlivé části. Běžte na Google a najděte si některé starší modely od SsangYongu. Běžte, já tu počkám. Určitě jste se jim smáli i vy. Potom pochopíte, že se v automobilce poučili. Ano, není to tak čisté jako design Taycanu, tak zajímavé jako poslední designy od Hyundaie ani tak konzervativní jako VW, ale proč by mělo?

O předku by se dokonce dalo napsat, že je sebevědomý. Jeho nárazník se drží moderního trendu velkých ploch, které jsou rozbité chromovanými horizontálními linkami. Zadek se mi líbí o něco méně. Vévodí mu chromovaný knír a celý je takový… stěnovitý.

Nepozoruju zde žádný unikátní designový jazyk, ale upřímně – dokážu říct, že to není ošklivé auto a před barák se i hodí. Korando by díky tomuhle přístupu mohlo zaujmout široký okruh lidí.

Interiér se mi líbí o něco víc. Což je dobře, protože právě tady člověk tráví čas. Přístrojové desce vévodí velký lesklý kus plastu s efektem nekonečného zrcadla, nebo jak se tomu říká. Svítí to všemi barvami a je to hezky ambientní.

Příjemně překvapen jsem byl také kvalitou. Zpracování, materiály, přehlednost a prostornost… Nemohu říct ani popel. Samozřejmě vše v rámci toho, že Korando pořídíte za velmi příznivou cenu. Bentley to není, ale není to ani Dacia v holobytu. Místa je dost a komfortních funkcí také. Vždyť v základu dostanete i vyhřívané sedačky. Interiér navíc nabízí dostatek prostoru pro cestující na předních i zadních sedadlech a do kufru se vejde spousta věcí.

Za celou dobu ježdění mě v interiéru snad nic neštvalo. V kabině byl klid, žádný aerodynamický hluk ani na dálnici. Akorát mě v celém tomto bodě berte s rezervou, protože jsem do Koranda přesedl z Mazdy MX-5 NC s plátěnou střechou.

Hodnocení infotainmentu je v dnešní době těžké. Střelím se teď do nohy a řeknu, že jsem fanoušek značky Tesla. Takže hodnocení infotainmentu je ještě těžší, když ho srovnáváte s výrobcem, který vám v průběhu životnosti auta pravidelně posílá vylepšení a opravy skrz updaty pomocí mobilního připojení nebo wifi.

Korando je v tomto trochu pozadu a jsou tu i další mouchy. Text je občas špatně přeložený a párkrát mi přišel nelogický. Na druhou stranu infotainment měl vše potřebné, běhal celkem rychle, nesekal se, nerestartoval a navigace fungovala. Youtube si na něm nepustíte, ale zase… kdo to potřebuje, když nečeká na nabíječce? A i když je infotainment dotykový, je tu taky dost tlačítek, takže můžete skoro vše ovládat tradičně – poslepu.

Malou výtku tedy mám jen k couvací kameře – při couvání neukazuje natočení kol, takže musíte odhadovat, kam auto bude mířit.

Korando v recenzi je poháněno 1,5litrovým čtyřválcovým turbo benzínovým motorem, který poskytuje 163 koní a 280 Nm točivého momentu, spárovaným se šestistupňovou automatickou převodovkou. Poháněna jsou pouze na přední kola, ale za příplatek si můžete pořídit i verzi s pohonem všech čtyř.

Motor a celkově auto bych i pochvá… ale víte co? Ukradnu teď kus textu Jeníkovi, protože se s ním naprosto ztotožňuji:

„U jízdního projevu pak ale neočekávejte rozevlátou záď a nadpozemské výkony, auto je primárně přepravníkem a kamarádem na dlouhé cesty, nikoli sportovním náčiním. Podvozek je nezáludný, kompromis mezi pohodlím a řežbou zatáček nalezli u Ssangyongu celkem přesně, takže jakkoli dlouhá cesta ve spěchu bude jak pohodlná, tak efektivní.

K tomu se pojí i jen jediná možnost motorizace: Turbená čtyřválcová jednapětka má síly dost na to, abyste mohli kdykoli předjíždět, a spotřebou také neurazí. Jen se nesmíte dívat na číslo na palubce. Na rozdíl od snad všech ostatních automobilek vám totiž Korando měří spotřebu, i když stojíte. Pokud jedete v koloně a zastavíte, většina automobilek spálený benzín do průměrné spotřeby nezapočítá. Tahle krabička na lidičky je však tak poctivá, že se vám nestydí předložit účet za váš vypnutý startstop a namaluje krásných 13 litrů při poskakování v koloně. Ti ostatní žerou stejně, jen vám to zatají.”

Vůbec nevim, co dalšího bych k tomu dodal. Jízdu v Korandu jsem si vlastně užíval, protože jsem v něm neměl potřebu se honit jako v Miatě či v jiných sportovních autech a wannabe sportovních autech. Tohle je rodinný vůz. Pro vaší rodinu, pro tamtu rodinu a támhletu rodinu. Dokonce to má i dobré hodnocení bezpečnosti v EuroNCAP a už v základu dostanete široký výběr asistentů.  

5 otravných věcí na Korandu

  • Jméno značky
    Bude to znít blbě, ale ten název mi nikdy nepřirostl k srdci. Může to být důvod, proč na SsangYong stále spousta lidí kouká se zarytými stereotypy a jeho autům nedají šanci.
  • Tloušťka volantu
    Volant je tenký. A to není dobré. Mám malé titěrné ručičky, ale i tak mi věnec přišel tenký a chci ho tlustější. Fakt.
  • Překlady infotainmentu a infotainment
    No tak, přeložte to lépe! A k té zpětné kameře dejte dráhu auta podle natočení kol. To už má snad každý.
  • Chování klimatizace
    Nerozklíčoval jsem chování automatické klimatizace. Testoval jsem vůz, ještě když bylo docela chladno a při nastavených 22 °C na mě vůz chrlil chlad. Až do nějakých nastavených 25 °C jsem stále dostával chlad.
  • Dálková světla
    Ta opravdu svým výkonem patřila mezi slabší
  • Rejd
     

5 dobrých věcí na Korandu

  • Hodnota za peníze
  • Cool efekt nekonečného zrcadla
    Mám blbou paměť, takže když si něco pamatuju, tak to v mém mozku zanechalo hluboký vryp. A tohle si prostě pamatuju.
  • Funkční asistenční systémy
  • Dost místa i pro dospělé na zadních sedačkách 
  • Kvalita interiéru

Mimochodem, SsangYong si možná uvědomil, že by mohl svou image vylepšit rebrandingem. Vždyť kdo by nechtěl změnit jméno, které zní jako dvojice draků z dávných časů? Mohli by se inspirovat tím, jak došlo k oživení brandu MG. SsangYong mohl koupit třeba značku Oltcit. A místo SsangYong Korando bychom měli Oltcit Club – luxusní výletní loď pro celou rodinu!

Co se týče nového jména, šušká se o "KG Mobility". Ať už to znamená cokoli, evokuje mi to název pro elektrické koloběžky.

Verdikt

Všem, kdo nakupují kompaktní rodinné SUV, radím dát Korando do užšího výběru a jít si ho vyzkoušet. Dejte si do konfigurátoru danou výbavu a porovnejte s nabídkou jiných výrobců. Za dané peníze nedostanete šmejd, ale korejské auto s dlouhou historií. SsangYongy jsou bezpečné a v NCAP testech dosahují dobrých výsledků, navíc nabízejí slušnou výbavu za přijatelnou cenu. Korando je vhodné pro rodiny a lidi, kteří hledají pohodlné, prostorné a bezpečné auto pro každodenní použití.

Není to sportovní náčiní ani luxusní křída, ale to ani nechce být. Motorizace a jízdní vlastnosti jsou dostačující pro většinu běžných řidičů. Kvalita interiéru je nad očekávání a nabídne spoustu prostoru pro cestující i zavazadla. Infotainment sice není nejmodernější a překlady by mohly být lepší, ale funguje a splní svůj účel. 

Korando by mohlo zaujmout široký záběr lidí, kteří hledají skvělou hodnotu za své peníze a nechtějí se přitom za vzhled svého vozu stydět. 

Technické údaje

Motor: čtyřválec, 120 kW (163 koní), turbo, benzín, 260 Nm v 1500 – 4000 rpm
Převodovka: šestistupňová automatická (dle všeho hydroměnič)
Maximální rychlost: 193 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1435 kg 
Délka: 4450 mm
Výbava testovaného kusu: kožený interier, automat, bezpečnostní asistenty, parkovací asistent, 10,25” hd lcd, vyhřívaný volant, vyhřívané přední sedačky, elektricky ovládané sedačky, automatická klimatizace (2 zóny), smart nabíjení, led osvětlení interieru, 18” kola, keyless, LED světlomety a mlhovky a další
Cena testovaného kusu: 798 600 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
19. května 2023, 08:58
2

Nikdy to nebyly špatná auta, i když také měli v historii lepší a horší modely. Podle toho jak moc šetřili, nebo se učili udělat si svoje vlastní komponenty. První CDI diesel se jim povedl (ne, není od mercedesu, to byla jen komůrková rodina OM661 a OM662), ale původní podvozek snad Japonského původu (Daihatsu? Isuzu? Nefunguje my paměť) docela fungoval, než do něj začali šahat. Kontroverzní dizajn některých modelů asi na tomto webu není nutné zmiňovat. Škoda, že zmizel z nabídky pro Korando diesel, protože tento benzín i reálně docela dost žere. On ani ten vznětový motor nepatřil k úsporným, leč při té čelní ploše a jízdních odporech pracoval přeci jen účinněji. Současné modely, zvláště Korando a ty větší, nabízejí značnou hodnotu za zajímavou cenu, ale poměrně malý výrobce potřebuje prodávat jako sůl, protože stále není ven z ekonomických potíží.

reagovat
martin_100
20. května 2023, 05:28
-1

Hele malá rada. Polohu natočení kol nemusís zjišťovat přes couvací kameru. Tu poznáš podle ty kulaty velký věci co proti tobě trčí z palubky ;-)

reagovat
David Marek
20. května 2023, 10:48
4

to je ale blbej komentář :) to bychom mohli zajít ještě dál! Parkovací kamera neni vůbec potřeba, protože máš zrcátka!

martin_100
20. května 2023, 14:34
-1

To máš pravdu. Nechápu jak do teď mohly ty miliardy řidičů couvat když neměly kamery.....

David Marek
20. května 2023, 14:51
1

a já zase nechápu, že vůbec používáme elektriku, když bez těchto vymožeností lidstvo mohlo žít po dlouhé tisíce let!

Ronoath
20. května 2023, 06:47
3

Když jsem se o tento vůz zajímal, líbilo se mi použití klasické automatické převodovky s hydroměničem. Nevím, jak je to dnes, tu informaci o převodovce z infoboxu by to chtělo ověřit… pro mě to byl zásadní plus má tomhle autě, protože dvojspojky nemusím.

reagovat
beastar
21. května 2023, 23:14
1

Je to dobrý. Bohužel ve většině EU snad vyjma Itálie a Španělska naprosto tragický marketing a hlavně slabé zastoupení značky. Mimo jiné i kvůli ekonomické situaci SY. Pravda je to trochu klasický vůz slušně řečeno. Každopádně všechno co je tam psáno je pravda. A většině zájemců o takové to SUV na ježdění do práce a dovolenou... To vlastně určitě bude stačit. A to bych se zase vrátil na začátek.... Škoda.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Chevrolet G20 5.7 V8 | Winnebago 1990
Chevrolet G20 5.7 V8 | Winnebago

1990 rok výroby
197 koní výkon
5 735 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem