Z pochopitelných důvodů se Škoda Superb představila jako první ve verzi kombi. Právě kombík je nejbližším příbuzným VW Passat, který se v Evropě už s jinou karoserií nenabízí. Liftback – varianta vyhrazená pouze pro škodovku – přichází s několikaměsíčním zpožděním a na první jízdy pozvala automobilka novináře do okolí Karlových Varů. Nemohli jsme se tedy kochat přímořskými panoramaty, jinak však toto rozhodnutí kvituji s povděkem – a nejen proto, že jsme nemuseli trávit dlouhé hodiny na letištích. Zkoušet nové auto na krásných silničkách západní Evropy je totiž sice milý zážitek, o jeho jízdním projevu v našem prostředí vám však mnoho neřekne. Tentokrát jsme do nových Superbů nasedli v Praze a po vlastní ose se dovezli do cílové destinace po všech typech asfaltu, které u nás můžete potkat.
Proč si vybrat liftback?
Liftback – oficiálním pojmenováním limuzína – je mezi zákazníky Superbu kupodivu stále velmi oblíbenou volbou. Karoserie podobná klasickému sedanu je přece jen vnímána jako reprezentativnější, a pokud jde o velikost kufru, kombíkový má sice o něco praktičtější využitelnost, na litráž zde ale žádný velký rozdíl není. Aktuální liftback nabízí základní objem 645 litrů, což je o 20 litrů více než dřív, a na kombík ztrácí jen 45 litrů.
Když už jsme u vylepšování, o 15 procent se snížil koeficient odporu vzduchu, který teď čítá 0,23. I tento parametr hovoří ve prospěch liftbacku a projevit by se měl jak na spotřebě, tak na akustickém komfortu v kabině. Upřímně přiznávám, že abych dokázala posoudit rozdíl, musela bych přesednout přímo z jednoho auta do druhého a ani pak nevím, zda by mé ucho bylo dostatečně citlivé, ticho na palubě je ale působivé a škodovka se v tomto ohledu může rovnat i svým dražším konkurentům.
Silnější diesel – 2.0 TDI 142 kW
Z Prahy vyrazila naše posádka v silnějším dieselu – vrcholné naftové motorizaci 2.0 TDI 4x4 s výkonem 193 koní a točivým momentem 400 Nm. Z nuly na stovku zrychlí za 7,5 vteřiny a maximální rychlost činí 238 kilometrů v hodině. Pokud by se můj jízdní profil skládal hlavně z dálkových tras, byla by to jednoznačně volba číslo jedna. Co na tom, že v zatáčkách není diesel tak lehkonohý jako benzinové motorizace. Na nějaké sportování se tady stejně nehraje. Tohle auto je především skvěle vyvážené, pokud jde o výkon, komfort a spotřebu.
Všechny vozy, které jsme během akce vyzkoušeli, byly vybaveny modernějším adaptivním podvozkem DCC Plus. Už u kombíku mnozí kritizovali skutečnost, že s ním Superb přišel o svou charakteristickou houpavost, ale nemohu si pomoct, pro mě je to plus. V komfortu je teď auto stále velmi pohodlné, ale ani na velkých nerovnostech mě zdvih tlumičů nevystřeluje až ke stropu a mám tak pocit mnohem lepší kontroly.
Diesel si zaslouží pochvalu i za tichý projev – pokud neotevřete okno, nebo zrovna nestojíte celou vahou na plynu, prakticky o něm nevíte. DSG se sice snaží držet otáčky pokud možno nízko, ale není to extrémní a tím pádem ani otravné. Jen málokdy jí zatoužíte vypomoci pádly pod volantem, leda v mimořádně kopcovité krajině, když se šplháte vzhůru po klikatých silničkách. Ani tady se navíc spotřeba nevyšplhá přes 7 litrů, v běžném terénu budete jezdit spíš za 6, s lehkou nohou možná ještě míň.
Slabší benzin – 1.5 TSI 110 kW
Další etapu – cestu z Varů na Klínovec – trávím na opačné straně spektra, v základním 150koňovém benzinu 1.5 TSI. V prudkém stoupání se už motor trochu trápí, a když budete chtít v kopci předjíždět, budete auto tlačit i očima. Úplně tip ťop není ani sladění s převodovkou (opět je řeč o DSG, neboť manuál už v aktuální verzi Superbu nenajdete). To se projeví pro změnu hlavně na cestě dolů, kdy má tendenci držet se nižšího kvaltu a ani na volnoběh neodřadí dost včas na to, aby se v kabině nerozhostil zbytečný hluk. Při běžné jízdě mimo kopečky vám v dynamičtějším pohybu bude bránit poměrně laxní reakce na plynový pedál, s nímž vám režim sport pomůže jen částečně.
Úplně jiná je situace, když jedete v klidu a nechcete po autu žádné výraznější výkony. Najednou se změní v pohodovou komfortní limuzínu, dokonale tichou a plynulou. A tak si říkám, že byť po tomto pohonu sáhne zákazník spíš z ekonomických důvodů, své příznivce si najde. Zejména pro svou příznivou spotřebu, která se bude pohybovat mezi 6 a 7 litry.
Silnější benzin – 2.0 TSI 195 kW
Od této se totiž silnější benzin vzdaluje poměrně dost, což bude dáno i tím, že tady výraznější výkony požadovat můžete a pravděpodobně budete. 265 koní a 400 Nm poskytují důstojnou výkonovou rezervu pro každou situaci, z nuly na stovce jste za 5,6 vteřiny a maximálka činí 250 km v hodině. Tady už můžete předjíždět velmi odvážně a přepínání do sportovního režimu představuje po většinu času jen zbytečné klikání po obrazovce.
A příkladná je opět i spolupráce motoru s DSG, ať jedete po městě, nebo po zatočených okreskách. Na těch působí benzinová verze přeci jen méně těžkopádně a nabídne opravdu příjemné svezení. Papírová hodnota spotřeby uvádí 7,5 – 8 litrů, pokud se vám působivá dynamila zalíbí, počítejte klidně i s litrem navíc. I to ale považuji za celkem slušný výsledek, navíc při plynulé jízdě není problém udávaných hodnot dosáhnout.
Kočičí tlapičky v zádech
O novinkách v interiéru se jž namluvilo a napsalo dost, proto jen v krátkosti. Highlitem kabiny jsou nově otočné ovladače SmartDials, které fungují opravdu parádně a vůbec se nedivím, že jsou z nich všichni paf. Možná si klepete načelo, proč tolik povyku kvůli třem kolečkům, ale když se podíváte na současné směřování digitalizace v autech, je to zkrátka nečekaný obrat správným směrem. Navíc jsou kolečka hezká, robustní a moc pěkně se ovládají. Méně už fandím žebrování na palubní desce, celkově je však kabina Superbu komfortní, kvalitní a uživatelsky přívětivé místo.
Za zmínku stojí i perfektní sedačky s vyhříváním, ventilací a masáží. Právě masáží ve stylu „kočičích tlapiček“ jsem se nemohla nabažit, protože zatímco jinde sotva poznáte, že se pod povrchem sedačky něco děje, tady dostáváte hezky důrazné šťouchance do zad. Je to nejen příjemné, ale taky vás to na dlouhé uspávací cestě celkem probere. Masáž navíc pořád zapnete tlačítkem na boku sedačky, žádné bloudění v infotainmentu.
Nový Superb se zatím prodává ve dvou výbavových stupních – Selection a Laurin & Klement, vybírat můžete také z pěti designových provedení interiéru – Studio, Loft, Lounge, Suite a L&K Suite. Základní benzin 1.5 TSI začíná v ceníku na 935 tisíc korunách, dvoulitr na částce 1 125 000 Kč. Slabší nafta startuje na 995 000 Kč, silnější na 1 125 000 Kč. Do budoucna se počítá i s plug-in hybridní motorizací.
Junior
10. 6. 2024, 19:30 3 reagovatMě fascinuje, jak s každým dalším vylepšením, tomu vrcholnýmuTSIčku chcípají koně
Kebek
11. 6. 2024, 19:16 0Martin Vaculík a Superb III 2.0 TSI. Záhadné zlepšení ke konci produkce!
https://www.auto.cz/martin-vaculik-a-superb-iii-2-0-tsi-zahadne-zlepseni-ke-konci-produkce-148097
Staromil
12. 6. 2024, 22:00 1...koníci chcípaj ve prospěch "ekošimlů"...a nebo se jen schovávaj, jsou tam, ale "na tajňačku" a čekají na vysvobození...
Junior
13. 6. 2024, 21:27 0jakože dáš 1,5 za potahovej sedan a první co to povezeš k ňákýmu géniovi s tabletem na krutočip?
to bych si radši odpustil :-)
Staromil
13. 6. 2024, 22:52 0To určitě ne, je jich i tak ještě dost, ale myslel jsem to spíš tak, že je třeba to asi trochu potlačit kvůli papírům a flotilovým průměrům a ve skutečnosti to pouští ven s nějakým tím koníkem navíc...je to "jen SW"...
StreetPro
11. 6. 2024, 13:28 0 reagovatCd 0,23 je good na spalovák... interiér vypadá fajně, alespoň teda v téhle výbavě
tomaass2
11. 6. 2024, 13:44 0Předem říkám, že mám Kabaňovy Škodovky rád, líbí se mi, ale tady mne ten displej “v” kapličce hrozně tahá za oči. Myslím si, že nižší výbava bude připomínat tuhle hrůzu z nedávných Mercedesů, kde ale ta top varianta vypadala dobře.
Staromil
11. 6. 2024, 23:40 2To hranaté cosi v kulatém fakt nevypadá dobře, eufemisticky řečeno, níže je názor tvrdší...a upřímně, ani z toho žebrování nejsem vodvázanej a byl bych ještě méně, kdybych neměl garážmistra, co mi to auto bude piglovat. Tak trochu forma nad účelnost...
Jinak ale je to auto, coby jeden z posledních mohykánů své třídy, fakt moc dobré.
tomaass2
12. 6. 2024, 07:43 1Jo, to já věřím, že to bude zase velmi dobré auto, s DCC Pro, masážními sedačkami, matrix LED… je až neuvěřitelný, kam se Škodovka od Felicie dostala pod VW. Myslím si, že tehdy by tomu nikdo neuvěřil, kdyby jí tuto budoucnost věštili.
Staromil
12. 6. 2024, 21:58 0Přesně tohle mi táhlo při psaní poslední věty reakce hlavou, zajímavá shoda...říkal jsem si, co by asi říkali v době Favorita, kdyby jim někdo nechal nahlédnout do budoucnosti, kdy bude takto vypadat a jezdit škodovácká sériovka...:-))...sice ne už jen škodovácká, ale pořád má českou značku...
Karel TB
11. 6. 2024, 14:32 1 reagovatTo vertikální žebrování ventilace mě hladí po duši... vzpomínky na Dacii
S.h.I.t.
11. 6. 2024, 14:47 2 reagovatTvl ta kaplicka s tim hranatym cimsi... to je na pobliti. Kdo si tohle proboha koupi? Navrhar palubkvky se zlil jak carskej oficir a nejakej dalsi blbec to podle toho vyrobil? To tam jsou vsichni uplne slepi a tupi? ... Ale na "ceskej podnikatelskej sen" to asi staci no.