5 let? Fíha, to to letí. Touhle dobou je tomu přesně pět let, co jsem po prvé, a od té doby dosud naposledy, seděl za volantem tehdy horké novinky Scaly. Pamatuji si, že jsem s ní projel republiku křížem krážem a natočil na ni opravdu nadstandardní počet kilometrů. Byly tam věci, které se mi líbily, ale z celkového vyznění auta jsem úplně nadšený nebyl. Především nedoladěný infotainment mě tehdy štval takovým způsobem, že jsem neměl potřebu auto znovu zkoušet. Nicméně si myslím, že dávat druhé šance je věc důležitá, takže to zkusím i v tomto případě.
Škoda Scala je ideový nástupce, v našich končinách, velmi oblíbeného modelu Rapid. To asi není pro nikoho žádná velká novinka. Zdráhám se ji označit za úplně přímého nástupce, neb zacílení vozu je trochu odlišné a Scala se rozhodně vůči Rapidu posunula trochu jiným směrem. A to směrem výš. Škodovka zde nepoužila osvědčený recept spoustu auta za relativně málo peněz, nýbrž Scalu vybavila všemi myslitelnými moderními technologiemi a udělala z ní trochu dospělejší automobil a to v každém ohledu. Nic proti tomu, ale nejsem si jist, jestli to tak docela pochopili i zákazníci. Prodejní výsledky nejsou asi takové, jaké si domácí automobilka představovala, byť o úplný propadák, jak se občas někde můžete dočíst, se také nejedná. Kdybych si však měl vsadit na budoucnost, asi bych řekl, že přímého nástupce nejspíš Scala nedostane. Spíš se mluví o nějakém společném modelu, který zastoupí jak Scalu, tak i velmi příbuzný Kamiq v jednom balení. To asi hovoří za vše. Tak či onak, bylo by nefér Scalu jen na základě tohoto odsoudit, protože se jedná o vůz, který rozhodně má, co nabídnout.
Škoda Scala prošla v letošním roce (respektive již v tom loňském) omlazovací kúrou, která dle mého názoru kompaktní škodovce jen a jen prospěla. Původní ztvárnění bylo diskutabilní především co se přední části týče, která byla taková neuchopitelná, skoro až nevyvážená. Z některých úhlů mi to přišlo vlastně celkem fajn, aby člověk udělal úkrok o půl metru, kde to prostě nesedělo. Toho se facelift zbavil. Nové přední světlomety jsou odlišně tvarované a menší, přičemž se dá hovořit o tom, že Scala tímto krokem opravdu prokoukla. Tvarově odlišná je i hlavní maska a dohromady to vlastně vypadá celkem hezky. Tím výraznější změny asi končí, co se obměnilo za A sloupkem, vlastně asi ani nejsem bez přímého porovnání schopen určit. Což ničemu nevadí. Se zadní části Scaly jsem nikdy neměl problém. Zejména okénko u C sloupku, evokující tak trochu kombi vzezření mi přijde jako super nápad. Jen bych asi uvítal nějaké veselejší barvy, aktuální pohled do konfigurátoru mi přijde trochu posmutnělý, co se barevné palety týče.
Dílčí změny proběhly také v interiéru, což kvituji. Jsou tu nové materiály, obzvlášť ta tkanina na přístrojové desce působí opravdu super a to jak na pohled, tak i na omak. Panel klimatizace dostal fyzická tlačítka pro regulaci vzduchu, čímž Škodovka napravila jednu z velkých výtek. Jinak vlastně na vnitřek ani nebylo potřeba sahat. Solidní prostornost, která postačí i nenáročné rodině naštěstí zůstala, stejně jako mnoho chytrých řešení, kterými je Škodovka pověstná. Pořádného doladění se dočkal také infotainment vozu. Jeho uživatelské prostředí je logické, přehledné a příjemně se ovládá. A co je hlavní, konečně je stabilní. Za celý týden jsem měl pouze dva problémy, kdy z nějakého důvodu přestala fungovat dotyková vrstva a bylo potřeba udělat tvrdý restart. To je ohromné zlepšení, vždyť před pěti lety se stávalo, že to přetalo fungovat klidně několikrát za cestu. Tohle je rozhodně krok správným směrem, který potěší každého uživatele.
Pod kapotou testované Scaly pracovala silnější varianta litrového tříválce, přičemž za sebe říkám, že je to asi ideální volba do tohoto vozu. Malému litru se sice příliš nechce spolupracovat pod dvěma tisíci otáček, ale cokoli nad je množná lepší, než by papírové parametry naznačovaly. Motůrek má chuť do života, má sílu a to i při dálničních rychlostech, netrápí se ani při větším zatížení a ještě se člověku odmění rozumnou spotřebou. Já zakončil testovací týden lehce nad sedmi litry a to jsem Scalu trápil víceméně jen v pražských kolonách a na dálnici s pravým pedálem na podlaze. V běžném režimu se jistě uživatelé podívají k šestilitrové hranici, spořílci uvidí číslovku začínající pětkou. Osobně bych si ve „své“ specifikaci vybral automat, ale ani proti manuálu nemám námitek. Je přesný a slušně odstupňovaný. Jen od něj nečekejte přidanou hodnotu v podobě nějaké zábavy. Primární úkol manuálu je nižší cena, nic víc, nic míň. Kolem a kolem, ani bych nepotřeboval vrcholnou patnáctistovku, která sice papírově nabídne výrazně vyšší výkon, ale občas působí lehce letargicky. V reálném světě však budou obě motorizace podobně svižné a mě osobně se víc zamlouvá větší pocitová živost litru.
S podvozkem Scaly jsem nikdy problém neměl, tam jsem byl s nastavením spokojený a facelift na tomto tvrzení nic nemění. Ba dokonce možná ještě vylepšuje. Přijde mi, že je ještě o chlup komfortnější, než byl dříve, stejně jako se asi zapracovalo též na akustickém komfortu, jež jsem shledal vylepšeným. Anebo jsem o něco hlušší, než před pěti lety. Tak či onak, za mě v pořádku a v rámci určení auta si rozhodně na podvozek nemůže nikdo stěžovat. Potěší i nižší váha předku, s lehčím motorem. Auto působí o něco agilněji a hravěji, byť do nějakých sportovních výkonů má logicky daleko. To fakt není účel.
Verdikt
Facelift Scaly napravil nejbolavější místa a udělal z této kompaktní škodovky ještě o chlup dotaženější auto. O tom není sporu. Otázkou však zůstává, nakolik se to promítne do prodejních výsledků. Škoda si ani tentokrát neodpoustila vcelku sebevědomou cenovku. Ceny od sice vypadají vcelku lákavě, ale když jsem si postavil auto tak nějak podle sebe a naskládal do něj výbavu, kterou bych určitě vyžadoval, dostal jsem se přes 660 tisíc (1.0 TSI a DSG). To je cenovka, za kterou vám u jiných značek prodají výrazně silnější, větší a lehce zvednutý kombík, pro lidi co jsou Active. Nicméně pokud jste rozhodnuti pro Scalu, chybu s ní určitě neuděláte. Třeba menší tříčlenné rodině poslouží určitě skvěle.
Technické údaje
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec 999 cm³
Výkon: 115 koní (85 kW) v 5 000 – 5 500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm v 2 000 – 3 500 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s
Objem zavazadlového prostoru: 467l
Provozní hmotnost: 1324 – 1489 kg
Průměrná spotřeba (udávaná): 5,1 l/100 km
Průměrná spotřeba (v testu): 7,1 l/100 km
Cena od (s danou motorizací, výbava Selection): 479 900 Kč
Sch
30. 6. 2024, 10:45 1 reagovatNástupce mít nemá, Škoda nedávno oznámila, že Scalu bude vyrábět až do roku 2030, přestože ji chtěla ukončit dříve, ale výhled nástupu elektromobilů se nám trochu protahuje. Takže možná uvidíme ještě jeden facelift. Každopádně prodejům by jistě pomohla nižší cenovka, což ale může za dva tři roky přijít.
Beran
01. 7. 2024, 22:10 0Neni to o elektromobilech, ale finalni verzi EU7.
jbigllesCZE
08. 7. 2024, 11:29 0tak to je skoro totéž, ne? :) žiji v tom, že EU7 má být tak přísná, že do ní spalováky v podstatě nepustí a proto EV.
bkralik
08. 7. 2024, 12:09 0jbigglesCZE: ne, EU7 spalováky povoluje, jen prostě budou dražší. Limity na sajrajt ve výfukových splodinách při měření na brzdě se nijak nemění, ale zpřísňují se limity při měření v provozu (RDE, asi o 40 procent), zpřísňuje se doba po jakou musí emisní systém auta spolehlivě fungovat (z 160kkm na 200kkm), zpřísňuje se požadované zabezpečení ECU nejen proti chiptunningu, ale jakýmkoliv zásahům...
paja-007
01. 7. 2024, 16:22 0 reagovatSe Scalou jsem měl možnost strávit celý den, jeli jsme s kolegy po D1 do Brna a zpět. Určitě špatné auto by to nebylo, chválím prostor pro nohy před zadními sedačkami, motor tříválec dobře táhnul i když jsme byli plný, ale co z tohoto auta nesmyslně dělá auto druhé kategorie je nesmyslně úzký opěrák s ušima. Řekl bych takovéto sedačky těchto rozměrů se vyskytují u levnějších asijských vozidel. Jako by ani toto auto nebylo určeno pro českého zákazníka. A je to velká škoda. Když to porovnám s obyčejnou I30 vyrobenou v Nošovicích tak k vůli tomu posedu to je auto o třídu výše. A přitom to je plus mínus podobná cenová kategorie a obě auta se vyrábějí v Čechách.