načítám data...

Rinspeed: Švýcarské automobilové kreace

Když se řekne Švýcarsko, většině motoristů tuhne úsměv na rtech. Tahle země petrolheady vůbec nechápe. A přesto tu čas od času vznikají pozoruhodné věci.

zobrazit celou galeriiHistorie: Rinspeed: Švýcarské automobilové kreace

Kromě původní myšlenky malého městského Smartu si někteří z vás možná pod pojmem švýcarský automobilový průmysl nepředstaví vůbec nic. Švýcarsko již dávno pohltila víra v matku přírodu a její křehkost. Na každý automobil se tu tváří jako na něco, co dozajista povede k záhubě, na něco, co vytváří dluh dlouhého šlapání na bicyklu či hodně studené sprchy. A možná právě proto jsou zdejší tvůrci automobilů poněkud zvláštní.

Teď asi očekáváte něco jako Teslu celou od pneumatik po tablet vyrobenou z obnovitelného kompostu, ale těžko byste mohli být dále od pravdy. Prohibice je dvousečná zbraň. Valnou většinu slušných a ukázněných lidí umravní, nastaví jim mantinely, kterých se s větším či menším nadšením drží. Ale potom je tu ta druhá skupina. Ti, ve kterých se v ten moment, kdy zákazy překročí určitou mez, cosi zlomí. Z poslušných a dobré mravy ctících občanů se stanou rebelové. Utrhnou se ze řetězu. Ztratí zcela zábrany. Jakmile jednou překročíte hranici do ilegality, není cesty zpět, všechno je najednou možné.

A přesně tak vznikl Rinspeed. Nebo alespoň já si myslím, že tak nějak vznikl. Frank Rinderknecht založil svou dílnu roku 1979 původně jen jako společnost zabývající se úpravami obyčejných aut. Z obyčejných aut se tak stávala auta značně neobyčejná, ostatně tak už to v devadesátých letech bývalo. Třeba takový Rinspeed Aliporta – to byl docela normální VW Golf až na to, že vpředu měl hned šest světlometů a vzhůru výklopná ‘racčí křídla’ místo dveří. Prostě osmdesátky… Situace se ale zlomila počátkem devadesátých let. Osmdesátkový tuning přestal být v módě. A pro Švýcary se stal něčím až perverzním. Rinspeed mohl trochu zvolnit, přejít k řekněme decentnějším úpravám, držet se trendů. Ale ne. Rubikon byl překročen, Frank Rinderknecht přešel na druhou stranu. Tam, kam švýcarské věčné slunce nesvítí a vůně zelené trávy nevane. 

Začaly vznikat nové kreace. Základem byla stále ještě osvědčená technika od některého ze zavedených výrobců, na první pohled už to ale nebylo tolik znát. Začalo to lehce, nejprve Rinspeed jen navlékl Dodge Viper do reflexní vesty, následující rok už přišel s Bugatti EB110 s velmi ošklivým bodykitem a potom už se stavidla imaginace otevřela naplno. Přišel Rinspeed Roadster SC-R. Říkáte si, že to vypadá jako Plymouth Prowler (který přišlel o dva roky později), takže to zas taková šílenost není? Vážně? A podívali jste se dovnitř?

A to byl teprve začátek. Následovaly stoje jako Rinspeed Yello Tablo, Rinspeed E-GO Rocket či naprosto absurdní Rinspeed Ego Mono. Nadupané sporťáky v karoseriích podivných tvarů jako důkaz naprostého šílenství nestačí? No dobrá, říkáte si o to. Představuji vám Rinspeed X-Trem M.U.V.

Tento automobil posouvá význam slova šílenost na další úroveň. Stroj, inspirovaný očividně seriálem Pobřežní hlídka, je velice žlutý. A ano, vidíte správně, nemá okna, nemá dveře, zato ale má vznášedlo. Celá ta věc je postavená na základech Mercedesu ML, z něj pochází i osmiválec v přídi stroje. Na zádi se potom usídlilo vznášedlo zavěšené na speciálním patentovaném rámu. Tedy aspoň tak to tvrdí Rinspeed, mně onen systém dost připomíná kontejnerová nákladní auta, ale nechme to být.

X-Trem M.U.V. byl první kreací, která tíhne k vodě, rozhodně však ne poslední. Postavy pobřežní hlídky se zřejmě usídlily hluboko v hlavách tvůrců švýcarských motorových kreací. Pickup Rinspeed Tatooo.com již na korbě nese podvodní skůtr, Rinspeed Splash potom do vody zajíždí celý.

Jakmile je auto ve vodě, mění se v rychlý člun. Stačí jen otočit spoiler, vysunout lodní šroub a z boku vozu rozvinout jakási křídla (dle fotografií Rinspeedu se k tomu využívají mořské víly) a Splash už letí nad hladinou rychlostí až 80 km/h. O pohon se přitom stará relativně skromný plynový přeplňovaný motor o objemu 750 ccm s maximálním výkonem 140 koní. Rinspeed však tvrdí, že i přes všechna ta složitá obojživelná zařízení váží celá kreace jen 825 kg a díky tomu dosáhne 100 km/h za méně než 6 sekund a maximálka činí 200 km/h. 

A potom je tu sQuba. sQuba narozdíl od Splash plavat neumí, ale vůbec mu to nevadí. Stroj inspirovaný bondovkou The Spy Who Loved Me se dokáže proměnit v ponorku. Pravda, díky absenci střechy v něm posádka nevypadá tak elegantně, jako svého času Roger Moore ve svém podmořském Lotusu, na druhou stranu je celá věc zcela bezemisní, jedná se totiž o elektromobil.

sQuba je možná naprosto šílený automobil, musím ale přiznat, že jsem si ho oblíbil. Rinspeed totiž postupně zvyšuje laťku obtížnosti svých projektů a zároveň i zdokonaluje i jejich provedení. A tak sQuba přichází s mnoha vtipnými detaily včetně bondovkou inspirovaného otočného nápisu na zádi ci úžasného přístrojového štítu. A Rinspeed dokonce tvrdí, že auto je po souši schopné i něčeho, co připomíná autonomní jízdu. Paráda. 

Docela bych bral i Rinspeed Bedouin, což není nic jiného, než Porsche 911 postavené na velká kola a opatřené vzadu krytou korbou. Vlastně je to takový stylový pouštní shooting brake a nemít dvě řadící páky vyrůstající z volantu, neměl bych k němu výhrady.

A co dělá Rinspeed dnes? Usadila se již neklidná mysl švýcarských konstruktérů, vyřádila se již dostatečně? Ne, to rozhodně ne. Projekty MicroSnap a MetroSnap představují podle Rinspeed budoucnost. A co že to vlastně je? Jak jen to popsat… Jsou to elektrické autonomní kontejnerové pozemní dopravní prostředky. A dost možná jednoho dne povstanou, vytlačí lidstvo a přeberou vládu nad Zemí.

Možná si teď říkáte, že jsem si našel jednu bláznivou firmu a na ní se snažím ukázat, jak to dopadá, když vezmete petrolheadům jejich svět. Ale nenechte se mýlit. Rinspeed není jediným, komu se ve Švýcarsku invence vymknula kontrole. Říká vám něco třeba jméno Sbarro? Člověk, který postavil Sbarro Super Eight – hot-hatch na základě Ferrari 308? Ne? Tak o něm si můžeme vyprávět zase někdy příště..

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

po
powpow
19. února 2020, 16:22
2

Já nevím, škol moc nemám, ale při každé návštěvě Švýcarska mám pocit že právě tam jezdí ty zajímavé automobily. A to jak nové, tak ale i ty starší, mé oblíbené z 80. a 90. let. O nějaké motoristické katastrofě se tam nedá mluvit.

S Rinspeed toho moc k dodnání nemám, příjde mi to jako výtvory konstruktérů co se koupou v koksu. Ale každé takové kreaci i tak tleskám.

reagovat
beastar
19. února 2020, 16:40
1

Já nevím, škol moc nemám, ale při každé návštěvě Švýcarska mám pocit že právě tam jezdí ty zajímavé automobily. A to jak nové, tak ale i ty starší, mé oblíbené z 80. a 90. let. O nějaké motoristické katastrofě se tam nedá mluvit. ==== Pravda. Tady si myslím že Honza buď ve Švýcarsku nikdy nebyl, nebo dlouho nebyl:))

To že tam tu káru moc neproženeš je pravda o závodech nemluvě... ale jako úsměv na rtech mi tuhne spíš ze stavu a složení vozového parku v ČR...

sheogh
19. února 2020, 20:13
1

Jojo, nejlepsi je, kdyz stojis v zurichu na cervene v A8 s 4.2l V8, kolem cca 4 auta, rozhlidnes se kolem a uvedomis si, ze mas ze vsech nejmensi a nejslabsi motor :-D

A je fajn, ze tam casto potkas novinky chvilku po uvedeni :-)

Perníček
19. února 2020, 20:41
1

Rovněž musím souhlasit s kolegy, Švýcarsko je plné automobilových nadšenců. Co chvíli jsem tam potkal Hondu S2000 nebo poladěnou Imprézu. Kde jinde se vám poštěstí vidět jen tak za sklem showroomu v malé obci Countach? Nebo v centru města (Curych) kolem vás projíždí McLaren, zatímco s úžasem v očích se blížíte ke Carreře GT , přičemž za roh právě zajíždí Phantom a o blok dál parkuje DeLorean...

Radim Nemec
20. února 2020, 09:53
1

Ja jenom doplnim, ze v sezone se ve Svycarsku zavodi prakticky kazdy vikend. Co tam neni, jsou velke okruhove zavody. Par slusnych kartingovych trati se tam najde, dost se jezdi slalom a Bergrennen (automobilove souteze v cestine tusim). Prikladam fotodokumentaci.
1 - proste potkate pani v Jag-u
2 - ze slalomu. Mam pocit ale, ze to je replika
3 - kafe, kary a grill
4 - co dodat
5-7 - zavody do vrchu pro oldtimery
8 - parkoviste tratovych komisaru na jednom za zavodu. Mini dojel zrovna ze souteze z UK, je plne legalni s upravenym motorem, podvozkem a full cage.
9-10 - kafe a kary

Ano, pokuty za rychlost, etc jsou drakonicke, ale vyjedete nahoru na pas a potkate tam skupinku M2, S2k, Boxter S, atp a zjistite ze ta kultura kolem aut je taky dobra. Mozna se jenom vic schovavaji.

beastar
20. února 2020, 10:10
2

Radim: Pěkný. Jen ono je to s tím závoděním složitější. Ale to asi taky víš. Jinak Souhlasím. Skoro bych řek že to není určitě horší pro petrolheady jak v Čr. Lidi si můžou dovolit častěji zajímavý auta. A jsou povětšinou trochu klidnější... Málo kdo na akcích dělá bordel. A když tak je to často Němec:)) Jen nee Radim... Tvl skoro na smeč;)

Radim Nemec
21. února 2020, 10:21
0

No jasne, tak nejak to je. :)

sheogh
21. února 2020, 10:25
1

oni jsou celkove takovi nekonflitkni... Co si tam pamatuju, kdyz v Zurichu koncily zapasy fotbalove ligy, tak ti lidi sli po zapase normalne domu... bez kordonu cajtu apod... No jo no, o kousek bliz civilizaci .. :-)

beastar
21. února 2020, 10:35
0

Jak bych to. Kolegiálně nekonfliktní protože jsou vychovaný v tom být zdvořilý. Ve smyslu kamarádství jako takovýho jsou zase jasně lepší Češi:) Každopádně neautařská země to není ani náhodou. Pravdou je že na to kolik mají různých národností (včetně imigrantů Balkán, Afrika atd) tak je všude až absurdní pořádek a čistota. A platí to i s autama. Mě vlastně vždycky udiví takový ti vesničtí prodejci klasik a sporťáků.... To kdyby si v ČR postavil před plácek Jaguar, tak ho tam máš pravděpodobně 10 let jako maskota...

sheogh
21. února 2020, 10:43
0

Jo tak jasne, ze to je o vychove. a prave ty co jmenujes moc v lasce nemaji. Casto probehla konverzace na tema "odkud jsi" a skoncila ocividnou ulevou "aha, z ceska, tak to je ok" :-D

Tak v CR je to vlastne uplne jednoduchy - staci mit na placku skodovky a hyundai, a jsi v klidu... nejaky jaguary.... :-D

Moses
19. února 2020, 20:40
0

Trosku su tam popletene nazvy. Su to Rinspeed Yello Talbo a Rinspeed Mono Ego

Kazdopadne znacku zeriem uz odmalicka a mam rad uz spominany Tatooo.com ale najradsej Advantige R one. Z tych poslednych kreacii ma zaujal UC. Su to tak sialene veci az su dobre a pripominaju mi znacne jedneho nemeckeho sialenca (mimochodom so svajciarsko-kurdsko-polskymi korenmi) a to Luigiho Colaniho :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 2.3 ecoboos 2016
Ford Mustang 2.3 ecoboos

2016 rok výroby
317 koní výkon
2 ccm objem

Ford Econoline  1988
Ford Econoline

1988 rok výroby
179 koní výkon
4 900 ccm objem

Buick Riviera  1967
Buick Riviera

1967 rok výroby
360 koní výkon
7 000 ccm objem

Lincoln Town Car L 2001
Lincoln Town Car L

2001 rok výroby
174 koní výkon
4 600 ccm objem

Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS 2016
Opel Insignia Opel Insignia 4X4 BUSINESS

2016 rok výroby
125 koní výkon
1 956 ccm objem