logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek

Renault R5 GT Turbo - Splašený jehlan útočí

V 80. letech se jeden z geometrických tvarů vzbouřil a začal tropit opičárny. A já se nemůžu ubránit dojmu, že tenhle komolý jehlan, s kterým vyváděli nehezké pokusy u Renaultu, nutně potřebuju…

Nejdřív si dáme takový malý výlet do minulosti. Bylo mi možná 11 nebo 12 a byl jsem strašný vůl. Hltaje kulatá moderní auta v dobovém Auto tipu jsem totiž vůbec nedbal, že si bratranec pořídil starý hranatý Renault. Byl bílý, měl na sklech přišerné, do zelena tonované folie a na boku se mu skvěl  nápis GTE. Jenže oproti všem těm krásným autům z časopisu to už byl pouhý vystydlý geometrický tvar, který malého autoznalce neměl čím zaujmout. Krychle a jehlany už byly dávno z módy, mladý Vavris hltal ovály a samozřejmě (nadčasové) klíny, tak proč by se zahazoval s nějakým pravěkem. Kdybych tak věděl, že to byl okamžik, kdy jsem měl nejblíž ke svezení v R5. A Kdybych tak věděl, že spěchající jehlan mi (až trochu zmoudřím) zcela uhrane…

Malá pětka od Renautlu tu s námi je již od roku 1972, kdy se chytře vymyšlený mrňous představil a okamžitě stal hitem a miláčkem publika. První generace sice skončila svou pouť v roce 1984, odkaz na její tvary však zůstal až do poloviny devadesátek živ v generaci druhé. Ta byla větší, hranatější, ale stále designově geniálně jednoduchá. No a v roce 1985 se představilo i Turbo druhé generace. Rendlík šel o zhruba 4 centimetry k zemi, dostal jiné nárazníky, nástavce prahů a blatníků a z roztomilého, až trochu vykuleného autíčka, se stal dravec – škaredá, zlá pětka. Dobové oko automobilového novináře bylo prý místy až pohoršeno přílišnou troufalostí. Oplastovaný komolý jehlan zkrátka působil drsněji a zpupněji, než hladce tvarovaní konkurenti Uno Turbo nebo 205 GTI. Jakoby se Marcello Gandini rozpomněl na jeden starý recept a rozhodl se do nebohého geometrického tvaru vměstnat co nejvíce ingrediencí z pálivé speciality Countach. Gandiniho agresivní jednoduchost dokonale funguje i po třiceti letech a pětka Turbo vypadá…  prostě úplně jinak! Mini nebo Fiat 500 umí být stylové pro všeobecný vkus. Chlapům se líbí, holky jsou nadšené, děti mávají, babičky se smějí. To Rencek je perverzní dílo pro úchyly – možná proto dal Sasha Baron Cohen dva značně otuněné kousky do rukou dvou největších hoperů v nezapomenutelném díle Ali G in da house. Normální člověk se jen podiví: “Ou, zvláštní auto…”, ale já jsem z něho totálně na větvi :-) A stejně tak se nemůžu vynadívat na minimalismus v interiéru. Me gusta! A když se k tomu přidají ještě krásná kola Ronal Turbo, jako na autě v inzerátu, tak už pomalu dojetím brečím. Proboha, kupte to někdo! Jinak mé dítě nebude mít do čeho kadit a moje žena se se mnou rozvede…

…pokud se tedy sám dřív nezabiju. Zemřít v Renaultu 5 GT Turbo musí být velmi snadné a se spoustou spektakulární drastičnosti. Foto v headline na www.pozary.cz a znechucený text nebožáků, kteří vás budou muset vystříhávat, zaručen. Plechy pětky jsou tenoučké a bytelné asi jako origami labuťka, kterou jste si v rámci nudného dějepisu 5. třídy poskládali z pijáku. Deformační zóna je jedna velká – tvořena vším mezi předním a zadním nárazníkem. Jenže také díky těmto skutečnostem jehlánek váží 850 kilo. A to je v kontextu pohonné jednotky velmi znepokojující zpráva. Dneska nad tím ohrnujem noc, nějaká jedna-čtyřka s turbem, 120 koní. Och, jak běžná to strojovna roku 2016. Jenže tady máme tu muší hmotnost. A pak taky čtyřválec Cléon dopovaný turbem Garret T2 a krmený karbutrátorem rozhodně není umírněný lineární soft turbomotor, jehož motormanagement se ze všech sil snaží přítomnost šneka skrýt. Tady se jede postaru – počkeeej, počkeeeeeeej, BUM! Mód lenochod a mód turbo, když tam je, proč ho schovávat. Ach, jak rád bych si vyzkoušel, zda-li je pravda, že člověk stačí odříkat “erpětturbo” než ho hlemýžď praští opěrkou do hlavy, a že stovka se na krásném jednoduchém tachometru objeví za 7 – 7,5 sekundy. Tak rychle to nikdo z dobových konkurentů nezvlád. Stejně jako nikdo oficiálně nedosáhl rychlosti přes 200 km/h. R5 byl na vrcholu potravního řetězce malých ostrých hatchbacků a to byly ještě v zásobě desítky koní, které majitelé dolovali z motůrku pomocí úprav. Výsledné poměry výkonu a hmotnosti dosahovaly nehezkých čísel. Jak kdysi v Evu napsal Richard Porter – Nikdy nebudete mít akutnější potřebu mít samosvorný diferenciál, než v R5 GT Turbo na mokru.

R5 GT Turbo však není jen prostý přemotorovaný produkt šíleného Francouze. Oproti obyčejné Pětce campus, se kterými Brižity jezdily pro bagety, se toho na základně jehlánku mnohé změnilo. Malinké kotoučky a bubínky základních verzí by způsobily bezprecedentní genocidu mladých Žánů o stromy a jiné pevné překážky, takže byly nahrazeny účinnějším zastavovadly (i tak to prý není žádná výhra). Pružiny a tlumiče byly kratší a tužší, stabilizátory silnější, a zadní zavěšení bylo dokonce úplně nové. Snahou bylo potlačit náklony, nedotáčivost a sklony k náhlému výletu zádě do okolní přírody. Dle tehdejších testů se prý vše podařilo velmi dobře. Ještě aby ne – vždyť krabička s kolečky v rozích a váhou podvyživeného jaka nemůže nemilovat zatáčky. Řízení bez posilovače a tuhá spojka k charakteru malého záporáka taky pasují. To auto zkrátka nejde nechtít! Krucinál! Pánové z anglie říkají, že i manuální pětikvalt vyvrací známá klišé o francouzských převodovkách, protože je přesný a rychlý. Mít tohle všechno kolem a vědět, že když vás průšvihář pod kapotou žene vstříc dřevnaté květeně, dělí vás od velkého průšvihu přesně nula elektronických asistentů, dvoje papírové dveře a sloupky z žužu, musí být vskutku neordinérní pocit.

Ale abych se jen nerozplýval. Co se spolehlivosti týče, R5 GT Turbo není zrovna vyhlášený jako staré Toyoty. Vlastně to vypadá, že své majitelé rád trápil už když byl horkou novinkou, natož teď. Problémy s přehříváním a startováním horkého motoru se musely řešit už v rámci faceliftu. Jenže se zcela nevyřešily… Přidejte si k tomu svéhlavý karburátor, choulostivé převodovky a řady drobných zádrhelů a malá noční můra je na světě. Pozor je třeba dávat také na kovomorku. Dalším problémem může být fakt, že inzerovaný kousek je na Slovensku. Vývoz od našich východních sousedů bývá u starých aut problematický kvůli instituci zvané “kontrola originality”. Přihlášení v tuzemsku zase může být případně zkomplikováno chybějícími/neúplnými údaji v technické dokumentaci. A ani postavení na veteránské značky nemusí být kvůli provedeným úpravám jednoduché. Takže vás ještě jednou prosím, kupte to někdo a ušetřete nebohého pisálka od psychologické a finanční sebevraždy. Děkuji pěkně :-)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Mx-5
19. 3. 2016, 08:43

Ze by to způsobil billboard s R5 před Opavou?? Jinak mel jsem nástupce clio 1.8 16v a jelo to moc hezky a R5 me vezli z porodnice, ale to už jsem zapomněl :-) jinak kola jsou pecka!!

0
Vavris Vavrisovic
19. 3. 2016, 09:35

Billboard je krásný, ale R5 už na mě působí o dost dýl :-)

0 reagovat
wlko
19. 3. 2016, 09:03

Majster sveta 1989 a 1990 v skupine N :) Ja by som radšej 11 turbo toto mi príde strašne malé a krehké :D

0
Butcher
20. 3. 2016, 16:06

Wlko Vy jste gurman .) A Vavrisi....ty se styd!

0
Vavris Vavrisovic
20. 3. 2016, 22:41

jakože nechci r11? Nemáš soví syndrom? :D

0
wlko
25. 3. 2016, 09:36

Tak ono skupina N nikoho nezaujíma keď sa povie 5 turbo rally tak si každý predstaví nakysnutú zadokolku skupiny B a nie úbohé eNko :D Takých neznámych majstrov je viac ved aj škoda favorit bola majster sveta v roku 1994 v F2...možno by to bol pekný článok o zabudnutých rally autách.

0
Burcher
30. 3. 2016, 21:09

Tvl vždyť Sova si ji koupil kvůli mne!

0 reagovat
JayK91
19. 3. 2016, 12:09

včera když jsem to viděl tuna na foru tak jsem měl podobne pocity :D :D (ještě že jsem jen chudý student, říkám si nyní) :D :D

btw: podobně smrtelná krabička je podle mě i starý swift gt, ale pravda ten není tak cool :D ;-)

0 reagovat
GanGreen
19. 3. 2016, 18:16

Kvuli tomuhle bych prodal ledvinu... vada na kráse jsou jen sedačky....

0
Butcher
20. 3. 2016, 16:08

co je s nima?

0
GanGreen
21. 3. 2016, 02:49

No ja jsem ridic a ne zavodnik, takze pro moje ucely by byly uplne na hovno... ;)

0 reagovat
Nezn.uživatel
19. 3. 2016, 18:27

Je neuveritelne zachovaly. Evidentne hodne opecovavany mazel. Kdo to koupi, tak si asi udela hodne velkou radost. :-)

0 reagovat
martin_71
19. 3. 2016, 20:32

Vavrisi, tvůj článek mě dokopal se zaregistrovat a dokonce vyhrabat fotky mého (nejspíš dnes už zesnulého) GT Turbo. Za kvalitu fotek se omlouvám, neb v té době ještě nebylo digitálu:-) Na rozdíl od inzerovaného kousku byl v té správné barvě a v téměř origo stavu. R.v. 86, mnou zakoupen 95. Po mém prvním autě schade 105L to byla tenkrát jiná dimenze a po čase mu člověk odpustil i to, že se každou chvíli něco vysypalo. Dnes si rvu vlasy, že jsem po dvou letech vyměnil za alfu 164 2.0 V6 TB, ačkoliv i to bylo ehm skvělé auto.

0 reagovat
peca
21. 3. 2016, 11:04

Když jsem chodil na konci minulého desetiletí na střední do Zlína, spolužák měl bílý R5 Turbo se zelenými zadními okny a velkými nápisy GTE. Půlku jeho hmotnosti tvořila rez, druhou díly, které se stále rozbíjely. Stejně jsme mu ho všichni záviděli. Jeho pouť světem ukončil strom v půlce přetáčivého smyku.

0 reagovat
sistri
21. 3. 2016, 19:39

Koukám, že maník prodává ještě jednu splašenou krabičku :D
http://www.sportovnivozy.cz/75607-mazda-323-mazda-323-18-16v-gt-4x4-pietany

0 reagovat
Joska
30. 3. 2016, 22:40

Měl jsem svého času dvojici Super 5 GTE, jednu letní a druhou zimní. K tomu před nimi dvojici civilních Super 5, jednu pětidvéřovou a druhou třídvéřovou. Pravda, civilní verze mohly působit poněkud "úzkovysoce", ale varianty GTE/GTE měly postoj naprosto dokonalý. Technická spřízněnost byla mizivá, odlišné byly obě nápravy, řízení, brzdy i motor. Nemluvě ani o interiéru se specificky zbarveným semišem na dveřních výplních, výrazně tvarovaných sedadlech s dekorem, skvěle se držícím volantem a dalším. Neskutečná lehkonohost spojená s mechanickou poctivostí byla ruku v ruce s dostatečným výkonem osmiventilového motoru F3N verze GTE pravdivou odpovědí na otázku o velmi dobrém hot hatchi. Pravda, sériová kola Speedline o průměru 13 palců s pneumatikami 195/55 byla poněkud netypická, laminátový body kit snášel kontakt s okolními předměty špatně a zátěžový regulátor vyvinutý pouze pro modely GTE/GTT umíral pomalu, ale jistě, leč nedám na ni dopustit. Následná konverze vestavbou šestnáctiventilového motoru F7P s výkonem o polovinu vyšším byla chybějícím článkem vývoje, který se stal zdrojem nezapomenutelných jízdních zážitků. Zejména v pružném zrychlení ve vyšších otáčkách bylo malé přikrčené autíčko s usměvavým výrazem nedostižné a na patnáctipalcových kolech Speedline také mimořádně stabilní a zásluhou předních brzd z Renaultu R19 16V schopné zastavit z jakékoli rychlosti. Maximální rychlost, vyzkoušená jednou jedinkrát v obsazení čtyřmi osobami, překročila 230 kilometrů v hodině. A kdybych použil převodovku z R19 16V Cabrio, byla by ještě vyšší, o ekonomice provozu nemluvě. Prodal jsem ji kamarádovi do sbírky všech verzí Super 5, kde má své místo také Laguna V6 nebo Safrane Biturbo. Čas od času se s ní svezu, abych se ujistil, že si ji pořídím znovu, až dokončím svoji Tatru 613, která je sice úplně odlišná, ale neméně hranatá, což je v mém případě základ. Viva la France!

0
Turista
17. 5. 2016, 00:10

Ano, Peta se stará dobře o veterány i když jich tam má spousta doma :) Jinak lepší varianta motoru je dat F7R z Clia Williems,Megane couch,
je celý stejny až na vetší obsah a výkon 110kw :)

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte