Ještě tak před dvěma lety to vypadalo, že malá dodávka is the new SUV, zejména co se týče rodin hledících na praktičnost a cenu. Jenže pak přišlo zásadní a mými mozkovými buňkami doposud nepochopené rozhodnutí, že oblíbené trio Rifter – Berlingo – Combo bude jako auto na lidi dostupné už jen s čistě elektrickým pohonem. Navíc nijak zvlášť hvězdným, co si budem povídat… Kdo odhadoval, že šetřivé a pragmatické rodiny nezačnou houfně skupovat minidodávky za milion, měl pravdu. Prodeje trojčat ze Stellantisu se dramaticky propadly a zájemci prchali ke konkurenci, až se jim za patami prášilo. A ve stejném roce přichází na scénu nová generace Renaultu Kangoo, malá osobní dodávka jako vystřižená z učebnice – navíc s nabídkou benzínových, a dokonce i naftových pohonů. Pěkný timing!
K testu jsme si vyzvedli nejsilnější benzinovou verzi TCe 130 s nejvyšší možnou výbavou Techno a automatem, konkrétně dvouspojkovou převodovkou EDC, první dojem je tedy dle očekávání velmi dobrý. Nebudu tvrdit, že jde o krásné auto. Pořád je to malá dodávka, na níž se mnoho vymyslet nedá. Ale pokud máte tento typ vozidel rádi a dokážete vidět nuance, možná se se mnou shodnete, že v rámci možností je design povedený a přinejměnším zepředu auto vypadá hezky.
V kabině se nezapřou geny z užitkáče, i s tím ale případný zákazník zcela jistě počítá. Nebude tedy překvapen tvrdými plasty (dřevěný dekor na palubce je ovšem milý detail), jednoduchým rozvržením ovládacích prvků ani nepříliš rafinovaně tvarovanými sedačkami, na nichž se ale sedí velmi dobře. Hlavně že mají všichni čtyři cestující dost místa kolem sebe i nad hlavou a ten pátý se v případě nutnosti taky vměstná. Praktický rodič ocení posuvné zadní dveře, kterými potomek neotluče okolo stojící auta na parkovišti, a určitě i fakt, že se v nich dají otevírat okna. Přední dveře se naopak otevírají hodně – až do pravého úhlu, což udělá radost všem, kterým se z nějakého důvodu hůž souká zpoza volantu ven.
Proč jste se rozhodli zrovna pro tento typ auta, si ale připomenete hlavně po otevření víka kufru – bacha, otevírá se čiperně a člověk jen tak tak stihne ucuknout, aby nepřišel o zuby. 775 litrů pod deklem a rovný kubík ke stropu pohodlně strčí do kapsy i chalupářskou legendu Octavii kombi. Po sklopení zadních sedaček sice nedostanete úplně rovnou plochu, i bez ní však odvezete slušný náklad. Překáží vám ještě sedadlo spolujezdce? Za jednoho tatíčka Masaryka si objednáte sklápěcí. Praktické duše potěší také sklopné stolky pro zadní řadu a otočné zrcátko, které umožňuje sledovat nepřístojnosti tamtéž.
Na místě řidiče nečekají žádné záludnosti. Středový tunel chybí, místo něj je zde loketní opěrka s úložným prostorem, z druhé strany pak jen jakýsi výstupek pro řadicí páku. Přihrádek, kam lze uložit mobil, klíče, svačinu nebo cokoliv jiného, je tu nepočítaně. Například ta mělká nahoře na palubní desce je jako stvořená pro transport krabičkovaného oběda z restauračního zařízení. Pak je tu další klapačka nad volantem, šuplík před sedačkou řidiče, velké kapsy ve dveřích, držáky na pití uprostřed… Spousta míst, kde můžete zapomínat věci, až budete vystupovat. A k tomu všemu vedle volantu ještě držák na mobil, který se hodí, když potřebujete druhou mapu nebo jste třeba jen líní pořád připojovat telefon přes kabel.
To se vzhledem k ne právě kosmické rychlosti infotainmentu může stát. Systém rozhodně není špatný a zorientujete se v něm bez problému, odezva a také rozlišení však neoslní a náročné hračičky s fokusem na technologie by z něj nejspíš trefil šlak. Ještěže takové ani nenapadne, že by si šli zrovna pro Kangoo…
Nabaleno tedy máme, děti pod přísným dohledem rodiče neprudí, na telefonu v držáčku se skví navádění Waze, můžeme vyrazit! Ještě vypnout start-stop, který je mírně řečeno protivný, naštěstí je pro tento účel tlačítko po ruce hned pod displejem.
Benzínová třináctistovka o výkonu 130 koní představuje dobrý kompromis síly a spotřeby. Slabší stokoňový motor už se musí s autem dost nadřít, ale tenhle funguje příjemně, a i když nejde o žádné žihadlo, brzda provozu se z dodávečky nestane. Snad jen při plném obsazení a nákladu v kufru člověk musí trochu líp plánovat předjíždění. Jakožto líný tvor jsem si nakonec oblíbila i dvouspojkovou převodovku, přestože právě jejím směrem zazní nejzásadnější výhrady, které k autu mám. V hodně nízkých rychlostech občas poškubává a taky při prudkém šlápnutí na plyn přemýšlí déle, než by bylo milé. Jenže ruka osvobozená od kvedlání a noha od šlapání jsou zejména v městském provozu příjemná věc, navíc s automatem se dá do auta objednat velmi slušný adaptivní tempomat.
Ale tady už si každý musí srovnat priority sám. Já se raději vyrovnám s nevyrovnanou dvouspojkou a možná na to konto i s trochu vyšší spotřebou (v režimu sport, teda vlastně “perfo” se totiž převodovka chová o dost líp). Ta moje se pohybovala kolem osmi litrů a počítám, že pod sedm ji stáhne leda nějaký protřelý šampion v ekorally.
Last but not least – podvozek se dokonale hodí k praktickému a rodinnému zaměření auta. Zapadlejší silnice jsou po zimě opět plné výmolů a děr vedoucích až kamsi k protinožcům, i na takovém povrchu ale může nezletilá posádka Kangoo nerušeně sledovat animáky, youtubery nebo kýho čerta dnešní děcka sjíždějí. Do zatáček se autu samozřejmě moc rychle nechce, ale to se nechce ani vám za jeho volantem. Proč byste takové věci dělali… Klidnou a plynulou jízdu totiž dokáže dodávečka zúročit do vpravdě příjemné a komfortní jízdy.
Verdikt
Nejspíš jste si během čtení všimli, že k malým dodávkám chovám osobní sympatie. Oceňuju upřímnost, s jakou ukazují jednoznačné zaměření na “přízemní” starosti, jako je prostor, snadné nastupování a uložení oběda. Klasický spalovací motor se sudým počtem válců je pak pro každého pragmatika příjemným bonusem. Auto samozřejmě má pár mušek, jako je třeba nerozhodný automat, obří a těžké víko kufru nebo akvarijní kvalita displeje, ale nic z toho by mě neodradilo. Pokud si myslíte, že image je na nic, cestujete s dětmi a kopou bagáže, občas do auta potřebujete naložit i něco většího a nechcete mít omáčku vybryndanou na sedadle spolujezdce, bude pro vás francouzská dodávka věrným přítelem do nepohody.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný benzinový čtyřválec 1 333 cm3
Výkon: 96 kW (130 koní) v 4 500 ot./min
Točivý moment: 240 Nm v 1 500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová automatická EDC
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,6 s
Průměrná spotřeba: 6,8/8 (udávaná/v testu) l/100 km
Základní cena testované motorizace: od 620 000 Kč
Základní cena testované motorizace s automatem a výbavou Techno: 715 000 Kč
04. května 2023, 09:09
0
Mám vyzkoušenou značkovou hvězdnou konkurenci. Telematika jiný vesmír. Interiér taky lépe. Cena poněkud hůře, ale pořád ne úplně úlet alá VW Caddy. Benzínová 130 koňová motorizace se dole chová jako 95 koňový diesel (tady volte manuál) ale je tady tichá, v druhé polovině otáčkoměru benzíňák začíná konečně překonávat i 120 koňový diesel (probůh, i přes nevýhody dvouspojky, neberte si k silnému dieselu manuál - má strašně krátký stálý převod), bohužel benzínový motor už pak překonává ten diesel i hlukem. U toho benzínu mne překvapila spotřeba, dalo se při malém ohledu k technice, ale pořád trošku svižně, jezdit za 7,5L. Jasně, oba diesely se v pohodě motají kolem 6L (dojezd k 1000km, kolik že to elektrické varianty Stellantis ujedou na nabití?), ale starý benzín 1,2L turbo se pod 8,5L dostat dal jenom s vypětím všech sil. No a základní benzín? Ten si škrtněte z hledáčku, tečka. Užitná hodnota v interiéru pro rodinu... ...kočár? ...pes? ...pytlovaný beton? ...obkladačky? ...sazenice? ...dovolená? I zapomenete na poněkud horší jízdní vlastnosti na hraně! Teda když jede tatínek v autě sám a rozhodne se trochu řezat apexy... ano, úplně ono to není. Nebyl to ale ani primární cíl konstruktérů, jak nečekané. Jednoho dne však paraziti vyrostou a vyletí z rodinného hnízda a bude opět větší volnost volby (alespoň teoreticky), nebo se přikoupí do garáže něco pro radost. Alespoň v jedné stopě... Buďme rádi za tyto úpřimné přepravní krabičky i dnes za ceny do 1M s DPH.
04. května 2023, 20:55
0
Ten Mercedes jsem teď kupoval do firmy a byl jsem překvapený, že vlastně vycházel rozumněji, než "levnější" značky, přitom minimálně zvenku vypadá fakt hodnotněji (Mercedes no...). Na druhou stranu pro rodinu mě to táhne víc k těm civilnějším MPVčkům, jako byl C4 Picasso, je zatím ještě Touran atd. Ono třeba už absence Isofixu na prostředním sedadle je docela problém (alespoň pro mě). Zrovna teda u VW by to bylo úplně jednoduché, protože tam je Caddy takový fail, že i celkem drahý Touran najednou vypadá jako super deal.
04. května 2023, 11:05
2
Obecně pro tahle auta: na co je tam toho půl metru volného místa nad hlavou? Tam vysoko se bágly snad neštosují, ne (teda pokud se nestěhuje skříň)? Je to neútulný, musím zbytečně topit / klimatizovat kubík prostoru nad hlavami, jsou blbě přístupné střešní ližiny - ale nemusím smekat cylindr, když nastupuji...
Pamatuju si, že kdysi se tam někteří výrobci aspoň snažili vestavět nějakou stropní schránku, byly odkládací prostory navíc. Ale to už asi není v módě.
04. května 2023, 12:47
2
Ano, to mne také trklo, ale to je daň za užitkový původ toho skeletu. Existuje z toho i někde docela masivně prodávaná skříňová dodávka. Je potřeba si uvědomit, že to je stále jenom "civilizovaná" dodávka. Ty kubíky pro náklad na tom rozvoru a při té šířce podvozkové plošiny naženeš jenom výškou.
04. května 2023, 21:35
0
To, ze tam pod strechou chybi odkladaci system, ktery by vyplnoval ten prostor, povazuju docela za fail. Mel jsem to v Berlingu a bylo to super na veci. Vsechno melo sve misto, vesla se tam toho hromada...
04. května 2023, 11:10
0
...jinak teda kdysi jsem krátce zkoušel snad první generaci Berlinga a vůbec nechápal Clarksonovo nadšení (byl to značně rustikální hrkač) a pak až po letech konkurenci od Fordu (Tourneo Connect) a byl jsem překvapen, jak obrovskej pokrok tahle auta udělala. Asi bych se netěšil na každý svezení s něčím takovým a vůbec by to nebyla moje první volba, ale žít se s tím dá.
08. května 2023, 12:49
0
Je to krásný ale pochybuju, že toho bude jezdit hodně. Todiny, který to potřebujou žmoulají těžce ušetřený kilo před vraty bazaru a doufají že za to najdou nějakej kombík nebo mpv co ještě nesežral plechotoč a snad nastartuje. Rodiny co na to mají nejspíš koupí něco ještě dražšího a víc "von" aby neměli v satelitu ostudu.
Proč asi furt potkáváme otlučený alhambry, sharany, galaxye první generace? Dokonce hranatý peu/citr mpv s víc jak čtvrt stoletim v rodnym listě plný dětí nejsou žádnej neobvyklej výjev.